Kysymys päivävalojen kytkennästä

Aloitteleva sähkömek

Kaarassa on edellisen omistajan diy lisäämät päivävalot. Ne toimi hyvin kunnes rele alkoi ottamaan oikosulkua ja olen nyt asentamassa uutta relettä. Kytkentä ihmetyttää kuitenkin, joten jos joku sähköistä paremmin perillä oleva voisi valaista asiassa, olisin kiitollinen.

Eli:
Rele on se viisinapainen ja ihmetystä aiheuttava kytkentä oli keskimmäisessä liittimessä 87a. Siitähän pitäisi tiemmä ottaa virta valoille - OK. Mutta lisäksi siinä oli kolmas johto mikä katoaa rungon uumeniin. Tuossa johdossa on diodi niin että virta kulkee releeltä poispäin. Kuitenkin yleismittarilla kun katsoin niin piuha on tuon diodin vastusta lukuunottamatta maissa. Miten tämä voi olla mahdollista?

Ja oikosululle löytyi siis selkeä vika muualta, mutta eikös tuokin vetäisi oikariin jos piuhat kytken? En viitsisi polttaa repullista sulakkeita, taas, ongelmaa selvittäessäni. Mitä nyt en keksi/tajua?

19

1168

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Parkit

      Parkit saavat todennäköisesti virran diodin kautta ja parkeille menevä johto ottaa jossain runkoon.

      • Aloitteleva sähkömek

        Tuota minäkin arvelin, mutta jännästi tullut nyt sitten kaksi oikosulun aiheuttavaa vikaa yhtäaikaa. Piru kun se piuha on vedetty hankalia reittejä pitkin...


      • foordisti

        Jos siellä johdon päässä on polttimo niin yleismittarilla mitattuna se on maissa koska polttimon hehkulangan toinen pää on maissa, polttimo pis ja jos vieläkin maadoittuu niin sitten siellä on oikosulku.


    • Ethän yritä trollata, eli tyyliin missä on vika, kun pakoputken kannatinlaakeri ei iske kipinää jarruun?

      Hyväksytyt päiväajovalot myydään kynnysjännitereleellä varustettuna ja releen sammutusohjaus otetaan etuvalolta. Eli päiväajovalot sammuvat, kun kytketään "parkit".

      Jos etuvalojen ohjaus on otettu miinuspuolelta, niin siinä tapauksessa tarvitset
      releen päävitrapiiriin kynnysjännitereleen lisäksi. Päävirtapiirissä olevan kelan kytket jomman kumman etuvalon kanssa rinnan.

      Kynnysjänniterele hoitaa automaattisesti päiväajovalojen sytyttämisen ja sammuttamisen moottorin käynnin mukaan. Kun ajovalot kytketään, niin etuvalolta otettu ohjaus sammutaa päiväajovalot.

      • Aloitteleva sähkömek

        Ei, en trollaa. En tosin tiedä missä kohtaa tuo siltä kuulostikaan.

        Kuulostaa jonninverran hankalalta moinen "miinuspuolen ohjaus" enkä usko että siitä onkaan ollut kyse. Johdot muuten kuitenkin niin loogiset. Eli löytyy syöttö, ohjaus ajovalolta, jne. Vai tuo yksi johto on ihmetys. Täytyy kai purkaa koko auto tässä joskus että näkee mihin se menee.


      • Aloitteleva sähkömek kirjoitti:

        Ei, en trollaa. En tosin tiedä missä kohtaa tuo siltä kuulostikaan.

        Kuulostaa jonninverran hankalalta moinen "miinuspuolen ohjaus" enkä usko että siitä onkaan ollut kyse. Johdot muuten kuitenkin niin loogiset. Eli löytyy syöttö, ohjaus ajovalolta, jne. Vai tuo yksi johto on ihmetys. Täytyy kai purkaa koko auto tässä joskus että näkee mihin se menee.

        Uskotaan, ettet trollaa. Viesteistäsi ei selviä, ovatko valot toimineet laillisesti ja millä systeemillä on toteutettu. Päiväajovalojen kanssa ei saa palaa ajovalot. Ajovalot taas palavat ainoastaan etu- takavalojen kanssa, jolloin sammuttava ohjaus otetaan noilta parkeilta.

        Japanilaisissa autoissa monesti käytetään miinuspuolen ohjausta. Helposti toteat asian yleismittarilla. Esim. plussa tulee parkkivalon lampun molempiin napoihin valojen ollessa sammutettuna.


      • töpinä uihan pihalla
        Täpinä kirjoitti:

        Uskotaan, ettet trollaa. Viesteistäsi ei selviä, ovatko valot toimineet laillisesti ja millä systeemillä on toteutettu. Päiväajovalojen kanssa ei saa palaa ajovalot. Ajovalot taas palavat ainoastaan etu- takavalojen kanssa, jolloin sammuttava ohjaus otetaan noilta parkeilta.

        Japanilaisissa autoissa monesti käytetään miinuspuolen ohjausta. Helposti toteat asian yleismittarilla. Esim. plussa tulee parkkivalon lampun molempiin napoihin valojen ollessa sammutettuna.

        Taas töppötöpinä on ulkona kuin lintulauta, siellä saattaa tulla kylmäkin vaikka juhannus on ovella.


      • sairaat pullakuskit
        Täpinä kirjoitti:

        Uskotaan, ettet trollaa. Viesteistäsi ei selviä, ovatko valot toimineet laillisesti ja millä systeemillä on toteutettu. Päiväajovalojen kanssa ei saa palaa ajovalot. Ajovalot taas palavat ainoastaan etu- takavalojen kanssa, jolloin sammuttava ohjaus otetaan noilta parkeilta.

        Japanilaisissa autoissa monesti käytetään miinuspuolen ohjausta. Helposti toteat asian yleismittarilla. Esim. plussa tulee parkkivalon lampun molempiin napoihin valojen ollessa sammutettuna.

        > Päiväajovalojen kanssa ei saa palaa ajovalot.

        Pilkunnussintaa, mutta ajovalot ne on päiväajovalotkin. P.O. päiväajovalojen kanssa ei saa palaa LÄHIVALOT, ei sumuvalot, ei kaukovalot. "Parkit" etuvalot takavalot rek. kilven valot sallitaan (käsittääkseni) näistä jälkiasennuksista puhuttaessa.

        Päiväajovalojen sammutus, kun kytketään lähivalot päälle on ihan OK, jos autossa ei ole sumuvaloja. Mutta tämän seurauksena palaa päiväajovalojen rinnalla (tod. näk.) kaikki mittarivalot yms. minne kanssa menee sähköä & polttimot kuluu = ei saada täyttä hyötyä niistä päiväajovaloista.

        Toki jos kyseessä on PAKETTIAUTO, niin sellaisessa ihan ehdottomasti pitää olla aluvanteet, spoileri, karjarauta ja päiväajovalot, jotka kytketään palamaan yhtä aikaa "parkkien", lähivalojen, lisävaruste-sumuvalojen sekä lisävaruste-kaukovalojen "angel eyes" valojen rinnalla. Näin kanttiXkantti pullakuljettimesta tulee äärimmäisen kiihottava ilmestus (not).


      • Aloitteleva sähkömek
        Täpinä kirjoitti:

        Uskotaan, ettet trollaa. Viesteistäsi ei selviä, ovatko valot toimineet laillisesti ja millä systeemillä on toteutettu. Päiväajovalojen kanssa ei saa palaa ajovalot. Ajovalot taas palavat ainoastaan etu- takavalojen kanssa, jolloin sammuttava ohjaus otetaan noilta parkeilta.

        Japanilaisissa autoissa monesti käytetään miinuspuolen ohjausta. Helposti toteat asian yleismittarilla. Esim. plussa tulee parkkivalon lampun molempiin napoihin valojen ollessa sammutettuna.

        Sanotaanko niin että uskoakseni ovat toimineet laillisesti. Uskoakseni siksi että en muista miten ne toimivat ennenkuin katsastusmies valitti ettei saa palaa ajovalojen aikaan. Tämä taas johtui siitä että releen "ohjausliitin" (86) oli hapettunut poikki.

        86 - piuha ajovalolta
        85 - rungosta
        30 - syöttö
        87a - piuhat päivävaloille se mystinen piuha missä on diodi releeltä ulospäin jne
        87 - tyhjä

        (jos nyt muistin numerot oikein ulkomuistista)

        Ja tosiaan nyt valot toimii kuten pitääkin, mutta tuo mysteeripiuha on vielä irti.


      • Huomio!
        Aloitteleva sähkömek kirjoitti:

        Sanotaanko niin että uskoakseni ovat toimineet laillisesti. Uskoakseni siksi että en muista miten ne toimivat ennenkuin katsastusmies valitti ettei saa palaa ajovalojen aikaan. Tämä taas johtui siitä että releen "ohjausliitin" (86) oli hapettunut poikki.

        86 - piuha ajovalolta
        85 - rungosta
        30 - syöttö
        87a - piuhat päivävaloille se mystinen piuha missä on diodi releeltä ulospäin jne
        87 - tyhjä

        (jos nyt muistin numerot oikein ulkomuistista)

        Ja tosiaan nyt valot toimii kuten pitääkin, mutta tuo mysteeripiuha on vielä irti.

        Miksi hitossa noi ajovalot pitää sotkea tohon kytkentään? ? Itse otan off herätteen katkaisijalta lähtevästä parkkivalo johdosta, vaatii tosin diodin väliin, koska laitan parkit palamaa myöskin..
        Se mystinen piuha kaiketi ohjaa parkkeja ja voisi mennä esim. kojelaudan alle.. (arvaus)

        Omassa autossa on led huomiovalot ja toimivat takavalojen kanssa..


      • sairaat pullakuskit kirjoitti:

        > Päiväajovalojen kanssa ei saa palaa ajovalot.

        Pilkunnussintaa, mutta ajovalot ne on päiväajovalotkin. P.O. päiväajovalojen kanssa ei saa palaa LÄHIVALOT, ei sumuvalot, ei kaukovalot. "Parkit" etuvalot takavalot rek. kilven valot sallitaan (käsittääkseni) näistä jälkiasennuksista puhuttaessa.

        Päiväajovalojen sammutus, kun kytketään lähivalot päälle on ihan OK, jos autossa ei ole sumuvaloja. Mutta tämän seurauksena palaa päiväajovalojen rinnalla (tod. näk.) kaikki mittarivalot yms. minne kanssa menee sähköä & polttimot kuluu = ei saada täyttä hyötyä niistä päiväajovaloista.

        Toki jos kyseessä on PAKETTIAUTO, niin sellaisessa ihan ehdottomasti pitää olla aluvanteet, spoileri, karjarauta ja päiväajovalot, jotka kytketään palamaan yhtä aikaa "parkkien", lähivalojen, lisävaruste-sumuvalojen sekä lisävaruste-kaukovalojen "angel eyes" valojen rinnalla. Näin kanttiXkantti pullakuljettimesta tulee äärimmäisen kiihottava ilmestus (not).

        Mielestäni parkeista saa palaa vain takavalot päiväajovalojen kanssa.
        Ei ole mitään eri sääntöä, joka koskisi jälkiasennuksia.


      • .. .. ..
        Täpinä kirjoitti:

        Mielestäni parkeista saa palaa vain takavalot päiväajovalojen kanssa.
        Ei ole mitään eri sääntöä, joka koskisi jälkiasennuksia.

        Ainakaan vanhoissa valomääräyksissä ei mainita etuparkkeja jostain syystä, mutta kyllä ne ainaki leimasta menee ilman mitää rutinoita, eli antaa palaa vaa..

        Uusissa valomääräyksissähan etuparkkejen pitää palaa, jos takavalot palaa esim. uudet Volvot!

        Mahdollisia jälkiasennus sivuvaloja en laittaisi turhaan palamaan huomiovalojen (jotku nimittää päivävaloiksi) kanssa.


      • .. .. .. kirjoitti:

        Ainakaan vanhoissa valomääräyksissä ei mainita etuparkkeja jostain syystä, mutta kyllä ne ainaki leimasta menee ilman mitää rutinoita, eli antaa palaa vaa..

        Uusissa valomääräyksissähan etuparkkejen pitää palaa, jos takavalot palaa esim. uudet Volvot!

        Mahdollisia jälkiasennus sivuvaloja en laittaisi turhaan palamaan huomiovalojen (jotku nimittää päivävaloiksi) kanssa.

        Ei se nyt noin ole. Miksi sotket sivu- ja päivävaloja tähän. Ei ole olemassakaan
        päivävaloja. Nyt puhutaan päiväajovaloista.


      • sekoilut jatkuu
        Täpinä kirjoitti:

        Mielestäni parkeista saa palaa vain takavalot päiväajovalojen kanssa.
        Ei ole mitään eri sääntöä, joka koskisi jälkiasennuksia.

        Jälkiasennuksille ei ole tehty omia säädöksiä, joten kyse on puhtaasti tulkinnoista. Jotka ovat (yllättäen) osoittautuneet aika joustaviksi.

        Muutenkin epäilen sinun puhuvan taas läpiä päähäsi, mutten jaksa alkaa (taas kerran) pykäliä kaivelemaan... siis etteikö pitäisi etuvalot (ne sun "parkit" ... huomaatko, miten menee kaikki sekaisin, kun käytät essonbaarin terminologiaa) palaa yhdessä takavalojen kanssa. Hämäävä tilanne tulee siitä, että monessa uudessa autossa palaa vain ne päiväajovalot yksinään TAI sama valaisin toimii sekä etuvalona että päiväajovalona.


      • .. .. ..
        Täpinä kirjoitti:

        Ei se nyt noin ole. Miksi sotket sivu- ja päivävaloja tähän. Ei ole olemassakaan
        päivävaloja. Nyt puhutaan päiväajovaloista.

        Kiva, ku jaksat viisastella.....
        MItä, jos puhuttais vaikka oikealla nimellä HUOMIOVALOT????????


      • foordisti
        Huomio! kirjoitti:

        Miksi hitossa noi ajovalot pitää sotkea tohon kytkentään? ? Itse otan off herätteen katkaisijalta lähtevästä parkkivalo johdosta, vaatii tosin diodin väliin, koska laitan parkit palamaa myöskin..
        Se mystinen piuha kaiketi ohjaa parkkeja ja voisi mennä esim. kojelaudan alle.. (arvaus)

        Omassa autossa on led huomiovalot ja toimivat takavalojen kanssa..

        Päiväajovalojen olisi tarkoitus toimia valokatkaisimen 0 asennossa automaattisesti muunlainen kytkentä on typerää.


      • Huomio!
        foordisti kirjoitti:

        Päiväajovalojen olisi tarkoitus toimia valokatkaisimen 0 asennossa automaattisesti muunlainen kytkentä on typerää.

        "Päiväajovalojen olisi tarkoitus toimia valokatkaisimen 0 asennossa automaattisesti muunlainen kytkentä on typerää."

        Tosta olen samaa mieltä ja juuri noin ne palaa itselläkii.
        Toi edellinen kirjoitus oli vähän epäselvästi ilmaistu, 0 asennossa palaa siis parkit huomiovalot. Huomiovalot sammuu, ku kääntää parkit päälle.


    • sitroen.

      Kun se noin vaikealta näyttää, niin mene siitä missä aita on matalin:
      Piirrä kaavio olemassaolevasta valosysteemistä.
      Sitten mieti, miten haluaisit valosysteemin toimivan.
      Sitten suunnittele kytkentä, millä saat tämän toiminnon aikaan.
      Tarkasta kytkentäsuunnitelmasi.
      Kytke.
      Totea onnistuminen.
      Ei se niin vaikeata ollutkaan. Polttele niitä valoja.

    • näin iisiä on

      Minä kytkin näin : Mitään relettä ei tarvita kun virrat ledeillä niin pieniä. Sulakerasiasta piuha siitä mihin tulee sähköt kun auto käynnistetään, ja se ledien piuhaan. Ledien - piuha parkkien piuhaan, ja ledit palaa kun auto käynnistetään, ja ledit sammuu kun laitetaan parkit /ajovalot päälle. Takavalot ei pala ledien kanssa, eikä mikään muukaan.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. En ole rakastunut

      Tai ihastunut sinuun. Kiinnostuin kyllä heti koska erotut massasta.
      Ikävä
      413
      4269
    2. Miksi suomalaisia vainajia säilytetään kylmäkonteissa ulkona? Näin kuolleita kohdellaan Suomessa

      Suomesta ei löydy enää tilaa kuolleille. Tänä päivänä vainajia säilytetään ympäri maata ulkona kylmäkonteissa. Kontit
      Maailman menoa
      236
      2100
    3. Olen ärtynyt koska

      minulla on tunteita sinua kohtaan. Tunteita joita en voi ilmaista. Kaipaan kaikkea sinussa. Siksi olen välillä hankala.
      Ikävä
      68
      1550
    4. Suomalaiset marjat loppuvat

      Suomalaiset marjat mätänevät metsään, koska ulkomaalaiset, lähinnä thaimaalaiset poimijat ovat huolehtineet suomalaisten
      Maailman menoa
      157
      1367
    5. Yhteiskuntaa hyväksi käyttäjät

      Kyllä täällä Suomussalmellakin osaavat käyttää näitä Suomen etuja hyväksi. Vuokrataan ns. asunto lapselle että saa asu
      Suomussalmi
      66
      1039
    6. Joku tukeva täti syyttää suomalaisia rasisteiksi Hesarissa

      ”Kaikki valkoiset ihmiset Suomessa ovat kasvaneet rasistiseen ajatteluun”, sanoo Maija Laura Kauhanen: https://www.hs.
      Maailman menoa
      167
      1025
    7. Hallitus korottaa yleisen arvonlisäveron 25,5 prosenttiin

      Yleisen arvonlisäveron kiristäminen 1,5 prosenttiyksiköllä on hallituksen järein toimi kehysriihessä. Se voi tuoda valti
      Perussuomalaiset
      242
      1023
    8. Mitä teen väärin?

      Alkaa pikku hiljaa tympäsemään ainainen pakkien saanti. Eka ennen kun nähdään, miehet ovat kiinnostuneita viestittelemää
      Sinkut
      135
      1021
    9. Puhutko toisista ihmisistä

      pahaa, jotta näyttäytyisit itse jotenkin paremmassa valossa?
      Ikävä
      117
      923
    10. Haluaisin tietää

      mikä saa sinut tuntemaan olosi rakastetuksi. Ja sitten haluaisin mahdollisuuden tehdä juuri niin. 💔
      Ikävä
      51
      898
    Aihe