Matkailu yliarvostettua

Oman maan mansikka

Tämä matkailubuumi on mennyt aivan överiksi. Ihmiset ei enää tiedä mihin ryntäisivät, koko ajan etsitään erikoisempia ja eksoottisempia lomakohteita. Ja sitten on tämä kliseemäinen juttu, että rinkkamatkalle Aasiaan moneksi kuukaudeksi. Mutta kun on muka niin hienoa, että on kierretty maailmaa.

No, ei siinä mitään, menkööt vaikka aasilla Timbuktuuun, mutta miksi minun pitäisi olla vaikuttunut heidän reissuistaan? Tulevat polleina kotiin ja heti kertoilemassa "aivan upeasta lomasta" ja ei kun näyttelemään tylsiä lomakuviaan. Ei, mä en halua kattella mitään turistikuvia. Ei, ei vois vähempää kiinnostaa mitä söivät missäkin paikassa tai miten halvalla saivat ostettua roinaa mistäkin basaarista...

Kaiken kukkuraksi nuo matkahullut ihmettelevät ääneen kun minua ei vedätä pätkääkään ulkomaille. Jotkut oikein katsovat kieroon. Mutta kun minusta mikään ei voita Suomen kesää, oli sää kuin sää. Minä viihdyn omalla mökillä ja liikun luonnossa vaikkapa lintumaailmaa seuraten.

Ja jos oikein ekologisesti ajatellaan, niin eikö lentomatkailu ole kaikkein saastuttavin matkailumuoto? Silti tiedän monia itseään hyvin vihreinä pitäviä tyyppejä, jotka tekevät vuodessa useita lentomatkoja ulkomaille.

177

4905

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • samaa mieltä

      Siinähän sitä tuli asiaa.

      Sitten on vielä ne, jotka haluavat kokea aitoa paikallista elämää. Sen jälkeen, kun turisti on tullut paikalle, ei sitä aitoa kyllä enää ole.

      Nykyään jokainen on nähnyt kaiken, mitä haluaa. Toisten kokemukset ei hirveästi tosiaankaan kiinnosta. Ja valokuvat ovat minustakin niitä pitkästyttävimpiä.

      • Töttöröö

        Jös teillä jäisi ylimääräistä rähää enemmän käteen niin sitten värmään mätkustäisitte enemmän.

        Jös ei jää, ja silti mätkustää, niin en vöi ymmärtää.


      • kiiti
        Töttöröö kirjoitti:

        Jös teillä jäisi ylimääräistä rähää enemmän käteen niin sitten värmään mätkustäisitte enemmän.

        Jös ei jää, ja silti mätkustää, niin en vöi ymmärtää.

        ei paljoo kiinnosta ku on joka paikassa jo ollu eikä ne ihmiset oo sen kummalisempia muuallakaan tavallisia tallaajia kaikki tyynni harvoiin tapaa mitään erityisiä tyyppejä


      • mul on jano
        kiiti kirjoitti:

        ei paljoo kiinnosta ku on joka paikassa jo ollu eikä ne ihmiset oo sen kummalisempia muuallakaan tavallisia tallaajia kaikki tyynni harvoiin tapaa mitään erityisiä tyyppejä

        En ole suomen ulkopuolella käynyt 20 vuoteen.


      • Erityinen tyyppi
        kiiti kirjoitti:

        ei paljoo kiinnosta ku on joka paikassa jo ollu eikä ne ihmiset oo sen kummalisempia muuallakaan tavallisia tallaajia kaikki tyynni harvoiin tapaa mitään erityisiä tyyppejä

        Lähtisikö joku kaveriksi pattikselle talvella?


      • 90-luvun laman maksa
        mul on jano kirjoitti:

        En ole suomen ulkopuolella käynyt 20 vuoteen.

        En ole koskaan käynyt Suomen ulkopuolella. 22 vuoteen en ole matkustanut Suomessakaan. Mökkiäkään ei ole.


      • Kulkuri&Joutsen
        kiiti kirjoitti:

        ei paljoo kiinnosta ku on joka paikassa jo ollu eikä ne ihmiset oo sen kummalisempia muuallakaan tavallisia tallaajia kaikki tyynni harvoiin tapaa mitään erityisiä tyyppejä

        kiiti

        Uskon että jos olet käynyt yli sadassa maassa, ollut niissä useita viikkoja tai asunut ulkomailla. Ja olet niissä maissa käynyt useita kertoja niin harvoin matkat tuntuu enää miltään. Itse en ole päässyt vielä niin pitkälle. Euroopan maita on vielä käymättä enkä edes kaikissa Pohjoismaissa ole käynyt :)


      • Raahe
        Erityinen tyyppi kirjoitti:

        Lähtisikö joku kaveriksi pattikselle talvella?

        Ei kannata mennä, Pattijoki on ihan paska paikka.


      • huvilan paroni

        huvilalla voi kalastaa marjastaa sienestää.hirvijahtia pupujahtia ja sanunapuun tekoa.samalla saa hyötyliikuntaa ihan ilmaiseksi.mikä on hauskempaa kun ajaa polttopuita traktorilla ihan hermo lepää kun traktori puksuttaa.jos haluaa ulkomaan nautintoja,menee nettiin sieltä löytyy vaikka maapallon toiselta puolen tietoa josta voi katsella muun maailman menoa,ihan ilimaseks ei tartte lähteä retuamaan kassien kanssa lentoasemalle jossa vain ressaantuu.ilmaset nettimatkat vaikka kanadaan karhujahtiin nekin on siellä netissä.hölmö lähtee ulkomaille ja vielä maksaa kun voi ilmaseksi katsella netistä.


      • pyri pensattomuuteen
        mul on jano kirjoitti:

        En ole suomen ulkopuolella käynyt 20 vuoteen.

        Neljä kertaa olen käynyt Suomen rajojen ulkopuolella. Ensimmäisestä kerrasta on enemmän kuin 50 vuotta ja viimeisestäkin hyvin yli 35 vuotta. Eikä ole sitä omaa kesämökkiäkään. Ja kyllä se Elias Lönnrotkin matkusteli vaikkei ollut edes polkupyörää, muunlainen matkustelu onkin enimmäkseen syyntakeettomen sairasta.


      • Raahe rules
        Raahe kirjoitti:

        Ei kannata mennä, Pattijoki on ihan paska paikka.

        Ja Raahe on sun mielestä parempi mesta :).


      • Mahtava tila hohhoi
        Kulkuri&Joutsen kirjoitti:

        kiiti

        Uskon että jos olet käynyt yli sadassa maassa, ollut niissä useita viikkoja tai asunut ulkomailla. Ja olet niissä maissa käynyt useita kertoja niin harvoin matkat tuntuu enää miltään. Itse en ole päässyt vielä niin pitkälle. Euroopan maita on vielä käymättä enkä edes kaikissa Pohjoismaissa ole käynyt :)

        Ei tarvi edes niin paljoa matkustaa että joka paikka tuntuu ihan tyhjänpäiväiseltä.

        Ja sitäpaitsi mitä siitä tietyssä paikassa olemisesta käytännössä saa? Ei se ole mitään fyysista tai konkreettista kuten ruoka tai toinen ihminen läheltä (niitä löytyy ilman matkailuakin) tai edes joku oikea fyysinen esine. 700 euron älypuhelinkin on aidompi kokemus kun vaan katsoa 700 euron hintaista maisemaa.

        Miten sitten kun virtuaalimaailma alkaa olemaan täysin normaali tilaa vastaava. Mikä silloin on matkailun viehätys. Maksatko hirvittävää hintaa vain aitouden periaatteesta jota et edes voi erottaa? Eikä sitä kyllä järkevä ihminen erota nykyäänkään. Turhuutta on.


      • fillarilla vaan

        Sano (entiselle) kaverillesi ettei suo kiinnosta sen valokuvat ja ulkomaan jutut.
        Eiköhän anneta "kaikkien kukkien kukkia" , ei matkusta jos ei kiinnosta,MUTTA mikä olet puuttumaan toisten asioihin ja tapaan viettää lomaa. Minä käyn joka syksy "lämmittelemässä" - katkaisee mukavasti ankeaa syksyä.
        Mitä siihen saastuttamiseen tulee niin - kyllä niitä talvivaaroja yms. riittää täälä kotimaassakin. Monta vesistöä jo saatu sellaseen kuntoon ettei voi löylyvetenä edes käyttää. Kyllähän ne "viherpiipertäjätkin" koneella EU reissunsa kulkee


      • poljät

        Niin eikös Suomessa käy turisteja ? Siinä meni nyt Suomen lapilta ja kaikelta "aitous" turisteja on käyny. Pysykää kotonanne - ostakaa "talvivaarasta" edullisesti kesäpaikka itsellenne. Sielä on käyny muutakin ku turistia....


      • Jacop

        Siinähän sitä tuliasiaa.

        Ohi on ajat jolloin Suomalaiset näytti karrelle palanutta nahkaansa ja sanoivat, että mää olin Espanjassa. Totuuden mukaan mäkin olin siellä viimeksi 5 kk. Ihmettelin miten ihmiset tulevat sinne vain olemaan auringossa, tylsempää ajan viettoa en voisi kuvitella Ensin hotellista rannalle ja rannalta hotelliin, ehkä uimista suola liuoksessa, eli merivedessä. Uinnin päälle suihkuun. Ranta baarissa istumista ja sivistyneen näköisenä olemista, ehkä vaivaloista englannin tai muun kielen puhumista, joka rajoittuu tilauksen tekemiseen tarjoilialta.


    • 1699

      Jokaisellahan on oikeus tehdä niinkuin haluaa, olla kotona tai matkailla ja onneksi on erilaisia ihmisiä. Minä matkailen mutta en tuputa sitä muille, viihdyn myös mökillä mutta en kovin kauaa kerralla. Itse ihmettelen näitä omaisuuden kerääjiä, mitä iloa on vaihtaa joka vuosi tai joka toinen vuosi auto entistä hienompaan - ei kiinnosta pätkääkään, ei autot eikä ominaisuudet. Auto on tarpeen liikkuessa mutta ei muuten.

      • allekirjoitan ja

        Yhdyn sinuun. Omaisuuden hamstraajat sitten valittaa kateellisena "miten joillain on varaa matkustella" ja inisevät jopa suomi24 palstalla asiasta.
        Itse myös valitsen ja olen aina valinnut materian ja omistamisen sijaan matkustelun....ja jos saan valita otanko uuden auton vai maailmanympäri matkan, valitsen jälkimmäisen.


      • siitä vaan
        allekirjoitan ja kirjoitti:

        Yhdyn sinuun. Omaisuuden hamstraajat sitten valittaa kateellisena "miten joillain on varaa matkustella" ja inisevät jopa suomi24 palstalla asiasta.
        Itse myös valitsen ja olen aina valinnut materian ja omistamisen sijaan matkustelun....ja jos saan valita otanko uuden auton vai maailmanympäri matkan, valitsen jälkimmäisen.

        Siinähän allkekirjoitat ja lentelet jopa velaksi pitkin maailmaa!
        Suurin mahollinen ilmansaastuttaja on lentokone.


      • en allekirjoita
        allekirjoitan ja kirjoitti:

        Yhdyn sinuun. Omaisuuden hamstraajat sitten valittaa kateellisena "miten joillain on varaa matkustella" ja inisevät jopa suomi24 palstalla asiasta.
        Itse myös valitsen ja olen aina valinnut materian ja omistamisen sijaan matkustelun....ja jos saan valita otanko uuden auton vai maailmanympäri matkan, valitsen jälkimmäisen.

        Me matkustellaan ulkomaille säännöllisesti ja ostettiin viimeksi helmikuussa upouusi auto (hinta varusteineen n. 50 000 eur, ei euroakaan autolainaa). Katsopas, kun nämä 2 asiaa eivät ole tosiaan poissulkevia juttuja.

        Minä nautin matkailusta ja hyvällä autolla matkustamisesta. Velaksi ei myöskään matkusteta. Ainoa velka on asuntolaina jota taitaa olla jäljellä hulppeat 30 000 eur.


      • allekirjoitan
        en allekirjoita kirjoitti:

        Me matkustellaan ulkomaille säännöllisesti ja ostettiin viimeksi helmikuussa upouusi auto (hinta varusteineen n. 50 000 eur, ei euroakaan autolainaa). Katsopas, kun nämä 2 asiaa eivät ole tosiaan poissulkevia juttuja.

        Minä nautin matkailusta ja hyvällä autolla matkustamisesta. Velaksi ei myöskään matkusteta. Ainoa velka on asuntolaina jota taitaa olla jäljellä hulppeat 30 000 eur.

        Voihan..sanoisinko vaikka TYPERÄÄÄÄÄÄÄÄ!!!!!!!!!!!!!


      • Romut ei kiinnosta
        en allekirjoita kirjoitti:

        Me matkustellaan ulkomaille säännöllisesti ja ostettiin viimeksi helmikuussa upouusi auto (hinta varusteineen n. 50 000 eur, ei euroakaan autolainaa). Katsopas, kun nämä 2 asiaa eivät ole tosiaan poissulkevia juttuja.

        Minä nautin matkailusta ja hyvällä autolla matkustamisesta. Velaksi ei myöskään matkusteta. Ainoa velka on asuntolaina jota taitaa olla jäljellä hulppeat 30 000 eur.

        Mihinkäs aattelit sillä 50 k€ autolla ajella.Sillä mitä saa kolmen vuoden päästa max 25 k€.


      • Vakavarainen
        en allekirjoita kirjoitti:

        Me matkustellaan ulkomaille säännöllisesti ja ostettiin viimeksi helmikuussa upouusi auto (hinta varusteineen n. 50 000 eur, ei euroakaan autolainaa). Katsopas, kun nämä 2 asiaa eivät ole tosiaan poissulkevia juttuja.

        Minä nautin matkailusta ja hyvällä autolla matkustamisesta. Velaksi ei myöskään matkusteta. Ainoa velka on asuntolaina jota taitaa olla jäljellä hulppeat 30 000 eur.

        Tietysti moni voi ostaa auton 50 k€ ja asunnon 300 k€ ja on mökki lisäksi matkustelevat ja elävät "leveästi", mutta he eivät nosta asiaa esiin. Minulla on tosi rikas mökkinaapuri, mies on suuren konsernin TJ. Heidän vapaa-asunto on pitäjän hienoimpia ½-1 miljoonaa € arvoinen. Mutta he eivät pullistele omaisuudellaan. Aina tervehtivät köyhiä ja ovat ystävällisiä ja kunniottavia, mutta eivät tuppaa liian lähelle.


      • luotu liikkumaan
        siitä vaan kirjoitti:

        Siinähän allkekirjoitat ja lentelet jopa velaksi pitkin maailmaa!
        Suurin mahollinen ilmansaastuttaja on lentokone.

        Kyllä niitä muitakin kulkuvälineitä on matkata kuin lentokone. Lentokonetta tarvitaan vain pitkiin välimatkoihin. Ja jos ei paljoa omia autoja ajele ja telkkaria yhtenään tuijota, kierrättää jätteensä ja vaatteensa eikä valaise ja lämmitä satojen neliöiden asuntoa niin se kompensoi osuuttani ilmaston saastuttajana, vaikka silloin tällöin lentäisinkin. Sitä paitsi aika usein koneet on puolityhjinä joten jokainen reitti lennetään joka tapauksessa joka pvä olen minä koneessa tai en.
        Ja mielestäni myös jokainen saa ja pitääkin elää niin kuin parhaakseen katsoo. Jos ei tykkää matkustella ja haluaa keskittää elämänsä yhteen paikkaan niin fine, jokaisella on oikeus elää ja tehdä niin kuin parhaakseen näkee. Mutta kyllä matkustaminen avartaa mieltä ja sielua.


      • good for you!
        en allekirjoita kirjoitti:

        Me matkustellaan ulkomaille säännöllisesti ja ostettiin viimeksi helmikuussa upouusi auto (hinta varusteineen n. 50 000 eur, ei euroakaan autolainaa). Katsopas, kun nämä 2 asiaa eivät ole tosiaan poissulkevia juttuja.

        Minä nautin matkailusta ja hyvällä autolla matkustamisesta. Velaksi ei myöskään matkusteta. Ainoa velka on asuntolaina jota taitaa olla jäljellä hulppeat 30 000 eur.

        Kyllä nämä kaksi asiaa saattaa olla toisensa poissulkevat. Ehkä ei teillä mutta monella muulla kylläkin.
        Nimittäin totuus nyt vain monen kohdalla on, että silloin kun on rahaa ei ole aikaa ja silloin kun on aikaa ei ole rahaa. Näin on usein monilla ns. hyvinvointi valtiossa elävillä jotka ovat kiinni oravanpyörässä. Ja nimenomaan on yhtä sun toista asunto, auto sun muuta velkaa lyhennettävänä muut laskut. Ja lomaa on ruhtinaaliset pari viikkoa vuodessa.....niin eipä siinä paljon matkustella ei.
        Jos sinulla tai perheelläsi on niin hyvin asiat, että kaikkea on enemmän kuin riittävästi (rahaa, omaisuutta ja aikaa) niin täytyy vain sanoa, että nauti niin kauan kuin sitä kestää. Normi ihmiset joutuvat yleensä kyllä valitsemaan kahden väliltä tai tinkimään jostakin, saadakseen toisen.


      • toene hölömööö

        netistä voi katsella hotelleja ja ilmaseks,en viitsi toista kertaa katsoa jotain hotellia kyllä kerta riittää.kävellä nyt yhden ja saman hotellin pihoja.itse tykkään olla huvilalla.joskus ottaa viron matkan kulkee linja-autolla 6-7 tuntia pelkkään matkaan haluaa jo huvilalle parintunnin jälkeen.rahdata nyt kasseja laivaan ja hotelliin ja takasin laivaan ja bussiin.ihan hölmömöläesten hommaa


      • hermolepoa
        en allekirjoita kirjoitti:

        Me matkustellaan ulkomaille säännöllisesti ja ostettiin viimeksi helmikuussa upouusi auto (hinta varusteineen n. 50 000 eur, ei euroakaan autolainaa). Katsopas, kun nämä 2 asiaa eivät ole tosiaan poissulkevia juttuja.

        Minä nautin matkailusta ja hyvällä autolla matkustamisesta. Velaksi ei myöskään matkusteta. Ainoa velka on asuntolaina jota taitaa olla jäljellä hulppeat 30 000 eur.

        minä ostin hienon auton siis auton.maksoi 150000,tallissa seisoo on komiaa käydä kattomassa että siellä se komistus seisoo.laskin että kaikki tekemättömät ulkomaan matkat on siellä tallissa,autossa kiinni.katsastin sen viimeviikolla jos joskus lähtis ajelee.huvila maksoi 380000 tuhatta euroa sinne ajan pikkuautolla aina kun on aikaa.saa hermolepoa ja kalaa sieniä marjoja ym riistaa pöytään.saa hyötyliikuntaa ja voi mennä nukkumaan silloin kun haluaa


      • just joo
        hermolepoa kirjoitti:

        minä ostin hienon auton siis auton.maksoi 150000,tallissa seisoo on komiaa käydä kattomassa että siellä se komistus seisoo.laskin että kaikki tekemättömät ulkomaan matkat on siellä tallissa,autossa kiinni.katsastin sen viimeviikolla jos joskus lähtis ajelee.huvila maksoi 380000 tuhatta euroa sinne ajan pikkuautolla aina kun on aikaa.saa hermolepoa ja kalaa sieniä marjoja ym riistaa pöytään.saa hyötyliikuntaa ja voi mennä nukkumaan silloin kun haluaa

        oisit lahjoittanut sen 150 000 euroa vaikka uuteen lasten sairaalaan. Ei olisi nekään rahat menneet hukkaan.

        P.S. En kyllä oikeasti usko, että puhut totta.


      • ohhoh
        allekirjoitan ja kirjoitti:

        Yhdyn sinuun. Omaisuuden hamstraajat sitten valittaa kateellisena "miten joillain on varaa matkustella" ja inisevät jopa suomi24 palstalla asiasta.
        Itse myös valitsen ja olen aina valinnut materian ja omistamisen sijaan matkustelun....ja jos saan valita otanko uuden auton vai maailmanympäri matkan, valitsen jälkimmäisen.

        Yhdyt häneen. Siis edelliseen kirjoittajaan? Et sinä voi noin toimia. Sehän on raiskaus ellei hän sitten vapaaehtoisesti halua saada sinua?


      • Maatikko
        luotu liikkumaan kirjoitti:

        Kyllä niitä muitakin kulkuvälineitä on matkata kuin lentokone. Lentokonetta tarvitaan vain pitkiin välimatkoihin. Ja jos ei paljoa omia autoja ajele ja telkkaria yhtenään tuijota, kierrättää jätteensä ja vaatteensa eikä valaise ja lämmitä satojen neliöiden asuntoa niin se kompensoi osuuttani ilmaston saastuttajana, vaikka silloin tällöin lentäisinkin. Sitä paitsi aika usein koneet on puolityhjinä joten jokainen reitti lennetään joka tapauksessa joka pvä olen minä koneessa tai en.
        Ja mielestäni myös jokainen saa ja pitääkin elää niin kuin parhaakseen katsoo. Jos ei tykkää matkustella ja haluaa keskittää elämänsä yhteen paikkaan niin fine, jokaisella on oikeus elää ja tehdä niin kuin parhaakseen näkee. Mutta kyllä matkustaminen avartaa mieltä ja sielua.

        Jos ajattelet että voit lentää puolityhjällä lentokoneella "saastuttamatta" olet 100% väärässä. Vaikka se sinusta saattaa tuntua siltä että kuljet siinä ohessa, on tosiasia niin, että kulutat polttoainetta aivan yhtä paljon täydessä kuin puolityhjässä koneessa. Juttu on yksinkertaista matematiikkaa eikä yhtään "mutta kun tuntuu siltä" teoriaa!


      • Jacop
        Vakavarainen kirjoitti:

        Tietysti moni voi ostaa auton 50 k€ ja asunnon 300 k€ ja on mökki lisäksi matkustelevat ja elävät "leveästi", mutta he eivät nosta asiaa esiin. Minulla on tosi rikas mökkinaapuri, mies on suuren konsernin TJ. Heidän vapaa-asunto on pitäjän hienoimpia ½-1 miljoonaa € arvoinen. Mutta he eivät pullistele omaisuudellaan. Aina tervehtivät köyhiä ja ovat ystävällisiä ja kunniottavia, mutta eivät tuppaa liian lähelle.

        Vakavarainen

        Kirjoitan nyt vaikka sulle, kun ei sopivia kysyjiä ole. En ollut ajatellut, että esm Espanjan matkat tulevat halvemmaksi kuin suomessa olo, varsinkin jos asut suomessa vuokralla. Minä sain niin halvan asunnon Espanjan Surrianasta Malgasta H 285 e sähköt ja vesi, jotka oli sen hintaisia, ettei niihin kiinnittänyt edes huomiota. Kaupan hinnat on noin puolta halvemmat kun Suomessa joten säästät jo tässä, ja kun et ole kuluttamassa kotimaassa sähköä niin siitäkin tulee säästöä Matkustaminen julkisilla matkustus välineillä on Espanjassa noin kymmenen kertaa halvempaa. JOs käytät alkoholia niin se on noin 8-10 kertaa halvempaa kuin Suomessa. Esm 10% alk sisältävä litran tölkki ei maksa kuin 1,30 e. Ei tarte ihmetellä sitä miks eläkelläiset asuvat niin suuren ajan vuodesta Espanjassa. Heidän eläkkeensä riittää siellä paremmin.
        Olen ajatellut tämän asian kääntöpuolta myöskin. Jokainen pitkäaikainen tuotteitten kuluttaja on poissa kotimaan kulutuksesta. Jokainen matkailia maksaa Suomalaiselle liike elämälle kaiken sen, minkä hän kuluttaa ulkomailla. Hän auttaa kulutuksellaan vaikka nyt Espanjalaista kauppaa aina tuottajasta vähittäiskauppaan asti, ja se raha on poissa suomalaisesta talous elämästä. Rahan vienti ulkomaille köyhdyttää Suomalaista talous elämää. Tässä lähellä on hyvin kuvaava esm se Paljon puhuttu virolaisen viinan maahan tuonti. Alko maksaa häviöt, koska jos kuluttaja ostais ne viinansa Alkosta, niin se rikastuttais Alkon Finlandia monopolia siis suoraan Suomi nimistä maata.
        Ihme kun verotuksen asiantuntia Suomi niminen valtio ei ole keksinyt verottaa vielä ulkomaan matkoja, vai lieneekö matkat jo miten raskaasti arvonlisä verotettuja.


    • Reppureissumies.

      Reppureissaajat ovat usein niitä edelläkävijöitä, joiden jälkeen vasta massaturismi saapuu paikalle. Olen tätä vuosikymmeniä jo Euroopassa harrastanut ja eläkeiän lähestyessä meinaan jatkaa samaa rataa kauemmaksi. Nyt vaan talvisin ei vielä onnistu. Valitettavasti tätä matkailun muotoa useimmat eivät kertaakaan elämässään uskalla kokeilla. Itse en enää varaa edes majoitusta etukäteen, vain lennot.

      Toinen mikä trendien mukaan matkaavilta jää huomaamatta on nämä lähialueet. Baltian maissa sekä varsinkin eteläisessä Puolassa on todellakin runsaasti näkemistä, prätkällä noita olen kierrellyt ja heinäkuussa varmaan taas menen.

      Euroopassakin on upeita maita, jotka ei vaan tavallisen matkaajan mieleen juolahda kun ei niihin tehdä pakettimatkoja. Kuinka moni on kierrellyt vaikka Albaniaa, Montenegroa tai Bosnia-Herzegovinaa? Minä olen. Haluan mennä milloin tahansa uudelleen - upeita maita, ei ole turismi pahemmin pilannut ja todella ylitsevuotavaa ystävällisyyttä saa kokea. Omat ennakkoluulot saa kyytiä kun noissa matkaa!

      • Kyllä tuo

        reppureissauskin on aika passeeta nykyään. Joka talossa ja savussa on nykyään jo aikuiset penskat kierrelleet rinkan kanssa mualimaa, kuka jenkeissä ja kuka ausseissa, kuka kiinassa tai etelä-ameriikassa. Eipä sitäkään hehkutusta jaksa enää kuunnella. Varsinkaan kun itse on nuo samat käynyt jo vuosikymmensiä sitten.

        Reppureissaaja on nykyajan keihäsmatkaaja, ei kummempi.


    • minävain-

      Onneksi kukin saa tehdä lomallaan mitä itse haluaa. Voi lähteä ulkomaille, nauttia kotimaan nähtävyyksistä tai olla lähtemättä yhtikäs mihinkään. Sillehän ei mitään mahda jos joku haluaa kertoa reissuistaan liiankin kanssa, mutta eiköhän sen kestä. Ja jos joku ihmettelee mikset halua lähteä ulkomaille, niin antaa heidän ihmetellä ihan kaikessa rauhassa. Nauti sinä sillävälin omasta mökkilomastasi.

    • Viihdyppä sinä mökillä ja anna niiden matkustaa, jotka niin haluaa tehdä. Viihdyn mökillä itekki, mutta myös matkustan paljon, koska matkailu avartaa ja sivistää.

      Erikoista, että oot löytäny tästä valittamisen aihetta, ihan ku se ois sulta pois millään tapaa. Vai eikö itellä ole varaa matkustaa ja nyt ahdistaa tämä tieto..?

      Joillekki se matkustus on samaa, mitä mökkeily sulle, koitat vaa ymmärtää sen, ni tajuat kyllä asian laidan.

      Ja mitä lentämiseen tulee, niin toistaseks ei ole oikee muuta mahollisuutta päästä nopeesti vaikkapa 7000 km päähän halvalla, senki asian kanssa on vain elettävä ja kohoteltava olkapäitä.

      • Minä olen mielelläni kotimaassa,onhan sen takia tapeltu joskus verissäpäin,mutta jos pääsisin reissuun ulkopuolelle ja ei mieilellään turistirysään jossa kaikki valmiina hoitamaan sinut ukko sisään ja ulos kun aika on täynnä. Mutta tuota aloittajan asenne oli harkiten kirjoitettu ja lentäminen keksitty ihan viime tingassa,joten tämä on keksitty provo? Jos luen sen uudelleen tulee aina sama tulos että henkiöä on "käskytetty"tekemään tänne riitelyn aihe,ei kait kukaan istu tippa silmällä sammalkivellä oravaista seuraillen että en matkusta en,vaikka tuokin kurre onkin jo kuudennen ehkä useamman sukupolven jälkeläisiä joita olen tottunut katselemaan. Kyllä se lentokone on peli kun pitää mennä ja sitäpaitsi koko ajan päästöt vähenee kun tekniikka kehittyy ja Venäjän kaltaiset antavat lentää suorempaan pienemällä rahalla,nykyään yksi yli lento tuo valtiolle rahaa tai vaihtokaupan.Matkustakaa mutta jättäkää sinisilmäisyys Suomeen ja tulkaa terveinä takaisin.


    • kotimaani

      Ihmiset jotka "harrastavat" matkailua, shoppailua tai sisustusta, ovat saastaisinta ja alhaisinta ihmisryhmää. On se sääli kun ei itseään kyetä kohtaamaan lahjaksi saadun elämän aikana. PItää vaan koko ajan juosta itseään pakoon. Ei voi "jäädä" lomalle, vaan on pakko "lähteä" lomalle......

      • Pitää miettiä

        Hyvin sanottu! Reissaamisestakin on tehty jokin suorituslaji ja keino sysätä omat ongelmat pois mielestä. Kun asiat ei mene kotona juuri nappiin, niin sitten rynnätään heti ulkomaille. Ihan kun se muka jotain auttaisi...Hetkeksi saa muuta ajateltavaa, mutta pakko sitten tulla joskus takaisin. Ja sitten ongelmat ovat vaan kasvaneet. Etenkin käy sääliksi niitä keskenkasvuisia kakaroita, jotka lähtevät maailmalle "etsimään itseään". Ja sitten tuloksena on vaan jokin surkea, päihteiden täyttämä "reppureissu" jonka aikana vielä saadaan tautejakin.

        Ihmisten pitäisi oikeasti miettiä itsensä ja ympäristön vuoksi että miksi matkailla. Onko syynä vaan jokin arkielämän ongelma tai ihmissuhdehuolet vai onko kyseessä oikea halua vaeltaa ja nähdä maailmaa?


      • Kasmir A.S.

        Juuri näin!
        On aivan käsittämätöntä, että joku oikeasti haluaa mukavuuksia tai tehdä sitä, mitä haluaa! Kaikkien meidän tulisi vain olla ja mädäntyä kokematta, näkemättä ja elämättä yhtään. Ihan turhaa tuommoinen itsensä hemmottelu, siitä ei ole pitkässä juoksussa mitään hyötyä. Vanhana keinutuolissa kiikkuessa tulee muistella niitä aikoja, kun ei ollut mitään tekemistä kuin niitä, jolloin koki lomarakkauksia, makuelämyksiä ja sykähdyttäviä miljöitä ulkomailla. Kaiken huippu vielä olisi, että omalla työnteolla hankittua televisiota käyttää lomakuvien ja -videoiden katsomiseen, oikea turhuuden huippu!
        Ihmisen tulisi omistaa vain vaatteet yllään ja pisin sallittu matka on kotioven ja kaupan välillä. Ihan hyvinhän sitä näinkin pärjätään, joten en näe, miksi kenenkään muun tulisi haluta enempää.


    • saunassa joka päivä

      Niin minäkin viihdyn mökilläni, en ymmärrä miksi pitää pitää ellaista älämölöä jos tykkää mökkeillä?

      • saunoo???

        Joka päivä saunassa? Pitääkö persesaunottaa joka päivä. kylmäperse löylyssä?


    • että silleen

      kun on kerran nähnyt, on nähnyt ne kaikki.

      toteamus vain.

    • saastuttaja

      Viihdy vain mökillä ja ajeli sinne autolla joka ei saastuta
      Et vain huomannut että kaikilla ei ole mökkiä ja autoa.
      Maailma on ihmeitä täynnä jos sinua ei kiinnosta niin anna
      muiden nauttia upeista kokemuksista.
      Taidatkin vain olla kateellinen

    • kalkkilaivankapteeni

      rabies, luteet ja hepatiitti A... nämä syyt ainakin riittää minulle että voin yhtä hyvin pysyä kotona!

      • nakswe

        No risk, no reward...


      • Suomessa viihtyvä

        AIDS, rikollisuus, köyhyys ja kurjuus, ei kiinnosta matkailu. Voihan sitä Suomessakin ryypätä ja naida, täällä vähemmän tauteja ja rikollisia.


      • ****************
        Suomessa viihtyvä kirjoitti:

        AIDS, rikollisuus, köyhyys ja kurjuus, ei kiinnosta matkailu. Voihan sitä Suomessakin ryypätä ja naida, täällä vähemmän tauteja ja rikollisia.

        Suomessa viihtyvä on sisältänyt oleellisen !

        Jos niinkuin frouva tarvii "mustaa- makeaa"
        Sitäki saa jo kotimaassa,ei sen takiakaan enää
        afriikkaan tarvi lentää.


      • Näillä mennään
        **************** kirjoitti:

        Suomessa viihtyvä on sisältänyt oleellisen !

        Jos niinkuin frouva tarvii "mustaa- makeaa"
        Sitäki saa jo kotimaassa,ei sen takiakaan enää
        afriikkaan tarvi lentää.

        Tärkeintä matkailussa on viina ja seksi, seksi ja viina.


    • Nainen 49 v.

      Ihmiset ovat erilaisia, mikä näkyy myös lomanviettotavoissa. Kenenkään ei pitäisi arvostella aloittajan tapaa olla mökillä, mutta yhtä lailla matkailijoilla on oikeus valintaansa. Pidän matkailusta, eikä suvullani ole kesämökkiä. Itselläni ei ole siihen varaa. Välillä olen sellaista kuitenkin kaivannut, sillä lapsena olin kesäisin viikon pari tätini mökillä ja vanhempani vuokrasivat eri puolilta Suomea viikoksi kesällä mökin. Mutta mökkivuokratkin ovat sikamaisia ja ilman autoa mökit ovat usein saavuttamattomissa. Jo kotoa muuttanut lapseni oli kerran mökillä viikon, 11-vuotiaana, kun vanhempani vuokrasivat viikoksi mökin ja ottivat hänet sinne. Oli sen jälkeen sitä mieltä, että ihanaa päästä sivistyksen pariin. :) Kaverittomuus oli ongelma. Lähellä oli mökkejä, mutta niissä ei ollut lapsia.

      Ehkä nuo Aasian reppureissut ovat samaa kuin meillä 80-luvun nuorilla oli interrail-matkat Eurooppaan. Joku mainitsi lentämisen ilmastovaikutuksista. No, interrailit tehtiin junalla. Minulla on ajatus, että vielä joskus.

      Kesä on Suomessa kaunis, mutta toisaalta se on ainoa aika vuodessa, jolloin minun on mahdollista tehdä viikon tai pidempi matka. Muina aikoina vain pidennettyjä viikonloppuja. Koulujen hiihtolomaviikolla ja joululomalla matkat ovat kalliita.

      Jos saisin valita, olisin osan kesää mökillä, osan kotona ja osan matkoilla. Eurooppa on minulle mieluisin kohde, vaikka olen ollut Aasian puolellakin kahdesti sekä Afrikassa kerran. Nykyään monet alle 3-kymppiset ovat nähneet tosi vähän Eurooppaan, sen sijaan Aasia tms. on tuttu. Tämä kai on sukupolvikysymys. Mutta kukin tehköön rahoillaan mitä haluaa.

    • Far Far Away

      Miksi ihmiset matkustavat, koska eivät uskalla muuttaa ulkomaille. Suurin osa haluaa pois Suomesta, mutta tosiassa uuden elämän aloittaminen vieraassa maassa on varsin pelottavaa ja haastavaa. Sen takia tyydytään matkailuun.
      Tai kuka nyt ei haluaisi pois tästä jäähelvetistä...

      • lomalla aina

        Siksi, että muualla ei saa näin hyvää palkkaa näin pitkillä lomilla. Hyvä, että ehtii käydä töissä lomien välissä


      • Tumbalalajka

        Tai sitten ei ole järkeä mennä pitkäksi aikaa asumaan joka ikiseen paikkaan missä haluaa vain käydä. Olen asunut ulkomailla pitkiä aikoja kolmessa eri maassa, mutta olen myös matkustellut muuallekin ihan vain tutustuakseni niihin paikkoihin joissa olen halunnut käydä.

        En minä Pariisiin tai Pekingiin siksi matkusta ettenkö uskaltaisi sinne muuttaa, vaan siksi että haluan nähdä ne paikat.


    • Suomessa viihtyvä

      Ei tuollaisten ns. maailmanmatkaajien kanssa tarvitse olla missään tekemisissä. Jos kuitenkin yrittävät kuviaan näyttää ja matkoistaan kertoa niin sanoo ettei voisi vähempää kiinnostaa. Hyvin on minulla toiminut.

    • 19+14

      Yksi kysymys, AP: Käykö kateeksi? Juuri kaltaistesi ihmisten takia Suomesta on päästävä välillä muualle katselemaan maailman menoa.

      Olen muutenkin jo pitkään ollut sitä mieltä, että loma ei ole lomaa, jos sen joutuu Suomessa viettämään.

      • Mieti vähän

        toisinkin päin: Haluavatko ne paikalliset alkuasukkaat, joilla taatusti ei ole rahaa matkailla suomeen sinua tölläämään, että sinä menet niitä sinne tölläämään ja rahoillasi pörräilemään?


      • ehkä ehkä
        Mieti vähän kirjoitti:

        toisinkin päin: Haluavatko ne paikalliset alkuasukkaat, joilla taatusti ei ole rahaa matkailla suomeen sinua tölläämään, että sinä menet niitä sinne tölläämään ja rahoillasi pörräilemään?

        Saattavatpa hyvinkin haluta sillä turistien ansiosta hekin saavat rahaa ja heidänkin leipänsä levenee.


      • syntikaatti

        19 14
        .Kysynpähän vaan,miksi yleensä tulet takaisin Suomeen,ei kai sinua siihen kukaan velvoita? Minä sinuna lähtisin enkä enää kusiskaan Suomen suuntaan, jos tämä maa niin huono paikka on , mitä esität.

        TERVE MENOA JA PYSY POISSA SUOMESTA NIIN KAIKKI ON HYVIN


      • 5+12
        syntikaatti kirjoitti:

        19 14
        .Kysynpähän vaan,miksi yleensä tulet takaisin Suomeen,ei kai sinua siihen kukaan velvoita? Minä sinuna lähtisin enkä enää kusiskaan Suomen suuntaan, jos tämä maa niin huono paikka on , mitä esität.

        TERVE MENOA JA PYSY POISSA SUOMESTA NIIN KAIKKI ON HYVIN

        Niin, Suomihan on tunnetusti ns. yhden totuuden maa, missä valtavirrasta poikkeavia mielipiteitä ei sallita. Suomessa kansa on pääosin laumassa kulkevia lampaita - toki pieni joukko itsenäisesti ajatteleviakin löytyy.

        "Muuta Venäjälle jos ei kelpaa" jne.


    • Tylsää ja rankkaa

      ...tun rankkaa se reissaaminen, aivan hanurista, lähinnä säälittää ne jotka kertoo matkasuunnitelmistaan

    • 70v

      Aloittaja puhuu asiaa.Joskus muinoin(lue 70 luvulla)reissattiin miehen kanssa ympäri eurooppaa omalla-autolla. Silloin oli tosi turvallista jopa itä-plokin maissa.
      Ja arvakkaa kun menin loman jälkeen töihin kukaan ei ollu huomaavinaan eikä kyselty miten reissu meni.Se oli sitä suomalaista kateutta parhaimmillaan.
      Nyt on kiva muistella mutta jos olisin nuori noihin etelän kohteisiin mua ei sais
      IKINÄ. Nuoret menkää kohteisiin jotka on elämyksellisiä ja yleissivistäviä kuten
      kaupunki lomat ym. Ranta lomilta ei saa mitään ei maan kulttuurista eikä mistään
      muustakaan. Lontoo,Pariisi,Wien ja ennenkaikkea Rooma ja Venetsia. Älkää nuoret tuhlakko elämäänne joutavanpäiväsillä rantalomilla.

    • 10000000000

      On hyvä kun mistä valita ulkomaan matkoja! Pihi kintut pysyy suomessa.Mökeillä sääskien syötävänä.En viihtys mökillä 2 päivää enempää.On kiva nousta koneseen.Pois kylmästä suomesta.

      • Muttamutta

        "On kiva nousta koneseen.Pois kylmästä suomesta."

        - Ja aina vaan veri vetää takaisin. Miksi? Etkö voisi muuttaa sinne ihanaan etelään.


      • jklojlkjlkjlkjlkjlkj
        Muttamutta kirjoitti:

        "On kiva nousta koneseen.Pois kylmästä suomesta."

        - Ja aina vaan veri vetää takaisin. Miksi? Etkö voisi muuttaa sinne ihanaan etelään.

        mieti sitä


    • Hjgkjkj

      Uudet koneet vie noin 3kg eli olisiko 3,6 litraa sataselle matkustajaa kohden, tiedä onko se sitten saastuttavaa jos auto vie jhelposti 10-12 litraa sadalle ja talvella enempikin.

      • valitettavasti

        Ei uudet autotkaan vie 10-12 litraa satasella.
        Lisäksi niihinkin mahtuu 4-5 ihmistä.Että kai
        autonki kulutus on laskettava täydelle lastille ihan
        niinkuin ilmeisesti on laskettu lentokoneillekki.

        Minä en tiedä mitään lentokoneitten kulutuksesta,
        mutta jumalaton savuvana niillä on perässä.


      • Josko kertolaskua

        Eli on tosi ympäristöystävällistä pistäytyä muutaman kerran vuodessa muutaman tuhannen kilsan päässä?


      • Analyyttinen matka

        Olet oikeassa matka Suomesta Espanjaan hyväkuntaisella huolletulla autolla tai lentäen on ekologisesti samanarvoista; saastuttaa lähes saman.
        Lentäminen on
        - ylivoimaiseti turvallisempaa
        - huomattavsti nopeampaa
        - stressaa huomattavasti vähemmän
        - ylivoimaisesti edullisempaa

        PS. kaikille ei lentäminen sovi lääkäri ei suosittele sairaudet.


    • persut kunniaan

      Huikea provo tai sitten todellatodella kateellinen juntti? Haluan uskoa provoon, joka varsin hyvin tehosi itseenikin ja pakottava tarve oli kirjoittaa vastaus.

      Sun mökkiloma vaikkapa Savitaipaleella ja mun kolmen viikon loma Tansaniassa - en ikinä pysty vertaamaan lomiamme. Vaikea kuvitella, että löytyy ihmisiä, jotka tosiaan viihtyvät Suomessa metsän ympäröivänä katsellen joutsenia, kun toinen vaihtoehto olisi kiertää maailmaa, nähdä ja kokea erilaisia kulttuureja ja oppia niistä, avartaa omaa mieltä matkaamalla ja näkemällä sen, että oikeasti Suomessa ei ole juurikaan hyvää.

      Ilmastonkin puolesta uskomatonta shaibaa aloittajan mökkihehkutus, kuka täällä räntäsateessa jaksaisi olla? Keskikesä ja tällä hetkellä etelä-suomessa 13 astetta lämmintä.

      Kylmyys, masentuneet kansalaiset, pimeys, synkkyys ja helvetinmoiset verot - näistä on Suomi tehty.

      • 15+9

        Joo, just. Jotain globetrekkerin matkaopuksia lukeissa lutikkaisissa hotellihuoneissa sitä paljon sivistyykin. Taitaa pahimmillaan vielä olla suomalainen matkaopas fölissänne kertomassa että tässä ja tässä se kuuluisa Taavetti Attenpuru kuvasi kuuluisan kohtauksensa juuri tässä leijona-aitauksessa? Ja paljon muita suomalaisia, sivistystä janoavia seuratovereita ettei vaan tule ikävä suomea, hyttyjä ja veroja.


      • Anal.matkainsinööri

        Kaikenkaikkiaan paras aikia etelän lomamatkalle on loka-marraskuussa 1-2 vk tai enemmän. Hyöty on silloin suurin jos haluaa päästä kaamokseta valoon.

        Matkat on silloin myös edullisia...


      • Näillä mennään

        " kun toinen vaihtoehto olisi kiertää maailmaa, nähdä ja kokea erilaisia kulttuureja ja oppia niistä, avartaa omaa mieltä matkaamalla ja näkemällä sen, että oikeasti Suomessa ei ole juurikaan hyvää."

        Jumalauta mitä skeidaa, ulkomailla mennään halpoihin huoriin! Ketä vittu kiinnostaa jonkun vinku-intian kulttuuri, ei ainakaan minua!


      • Lucrezia
        Näillä mennään kirjoitti:

        " kun toinen vaihtoehto olisi kiertää maailmaa, nähdä ja kokea erilaisia kulttuureja ja oppia niistä, avartaa omaa mieltä matkaamalla ja näkemällä sen, että oikeasti Suomessa ei ole juurikaan hyvää."

        Jumalauta mitä skeidaa, ulkomailla mennään halpoihin huoriin! Ketä vittu kiinnostaa jonkun vinku-intian kulttuuri, ei ainakaan minua!

        Minua ja puolisoani on kyllä aina kiinnostanut muiden maiden kulttuurit. Käymme museoissa tutustumassa historiaan, hyppäämme busseihin ja juniin tutustuaksemme lähialueiden pikkukaupunkeihin ja -kyliin, etsimme turistikeskusten ulkopuolelta ruokapaikkoja, konsertteja jne.

        Sinä voit toki käyttää rahasi halpoihin huoriin, eipä se ole meiltä kulttuurinnälkäisiltä pois.


      • pallon tallaaja
        Näillä mennään kirjoitti:

        " kun toinen vaihtoehto olisi kiertää maailmaa, nähdä ja kokea erilaisia kulttuureja ja oppia niistä, avartaa omaa mieltä matkaamalla ja näkemällä sen, että oikeasti Suomessa ei ole juurikaan hyvää."

        Jumalauta mitä skeidaa, ulkomailla mennään halpoihin huoriin! Ketä vittu kiinnostaa jonkun vinku-intian kulttuuri, ei ainakaan minua!

        Kannattaisi joskus käydä siellä ulkomailla, että tietäisi mistä kirjoittaa.


      • kituuttaja

        Helvetinmoiset verot on sos.demien syytä.


    • Hyvä täällä

      Kaukomatkailusta hehkuttavat ihmiset tosiaan käyvät joskus hermoon. Etenkin kun usein kyse on sellaisista tyypeistä jotka koittavat sillä tavoin osoittaa olevansa jotenkin erilaisia. Se että käy jossain Kambodzassa loikoilemassa kuukauden rannalla, tekee muka ihmisestä jotenkin erityisen ja irrottaa hänet siitä "oravanpyörästä" jonka vankeja muut sitten olemme... Ja p*skat!

      Kyllä itsekin nautin reissaamisesta ajoittain, mutta itselle ei ole tärkeintä se että käyn jossain paikassa jolla on eksoottinen nimi ja otan kuvia auringonlaskuista. Tärkeää on enemmänkin seura ja se mitä oikeasti tekee reissussa. Ei kyllä paljoa kiinnosta sellainen kaukomaiden hedonistinen reissaillu, mikä vaikuttaa olevan jonkinlainen buumi nykyään. Voin ryypätä ja vetää kannabista ihan Suomessakin, ei mun tarvitse mennä Kaakkois-Aasiaan tekemään sitä.

      Suomalaiset halveksivat monesti kotimaataan, mutta todellisuudessa täällä on hiton hienoja paikkoja! On ihanaa esimerkiksi istua saunan jälkeen kesämökin laiturilla hiljaisuudessa ja katsella kaunista järvimaisemaa. Kyllä siinä jää Kanarian ja Thaimaan rannat kauas taakse. Suomessa on hyvä se että täällä on tilaa! Ei ole pakko väsyttää itseään kaupunkien ruuhkissa ja helvetinmoisessa väentungoksessa.

      Arvostakaa hyvät ihmiset nyt kotimaatanne ja tutustukaa siihen! Usein kun Suomea mollaavat ihmiset eivät juuri kotimaataan parin suuren kaupungin lisäksi tunne...

      • Nainen 49 v.

        Kirjoitinkin tuonne ylle jo, mutta tästä Suomessa matkustamisesta jäi kirjoittamatta. Olen matkustellut paljon Suomessa ja matkustaisin enemmän, jos se ei olisi niin vietävän kallista. Ei sitä enää 40 iässä ole aina huvittanut sukulaisten nurkkiinkaan mennä. Eikä lähintä sukua asukaan kuin joko suht lähellä minua tai Tampereella. Etäisiä sukulaisia kun ei tapaa kuin hautajaisissa tms. niin ei kehtaa tunkea yöksi.

        Mutta Tampereella sitten ollaankin lapsen kanssa usein yövytty. Muutama kesä sitten olimme ensin Oulussa yksi yö hotellissa ja tulimme sitten Tampereelle, jossa kaksi yötä. Toisena Tampereen päivänä me teimme Hopealinjan vesibussilla matkan Visavuoreen, jonne sukulaisemme tuli autolla. Tapasimme siellä ja pääsimme hänen kyydissään Tampereelle. Visavuoresta oli surkeat julkiset yhteydet minnekään. Olisi pitänyt tehdä monta vaihtoa eivätkä bussien aikataulut osuneet yhteen. Tuntuu, että Suomessa matkailu vaatisi oman auton.


      • Sf-karavan
        Nainen 49 v. kirjoitti:

        Kirjoitinkin tuonne ylle jo, mutta tästä Suomessa matkustamisesta jäi kirjoittamatta. Olen matkustellut paljon Suomessa ja matkustaisin enemmän, jos se ei olisi niin vietävän kallista. Ei sitä enää 40 iässä ole aina huvittanut sukulaisten nurkkiinkaan mennä. Eikä lähintä sukua asukaan kuin joko suht lähellä minua tai Tampereella. Etäisiä sukulaisia kun ei tapaa kuin hautajaisissa tms. niin ei kehtaa tunkea yöksi.

        Mutta Tampereella sitten ollaankin lapsen kanssa usein yövytty. Muutama kesä sitten olimme ensin Oulussa yksi yö hotellissa ja tulimme sitten Tampereelle, jossa kaksi yötä. Toisena Tampereen päivänä me teimme Hopealinjan vesibussilla matkan Visavuoreen, jonne sukulaisemme tuli autolla. Tapasimme siellä ja pääsimme hänen kyydissään Tampereelle. Visavuoresta oli surkeat julkiset yhteydet minnekään. Olisi pitänyt tehdä monta vaihtoa eivätkä bussien aikataulut osuneet yhteen. Tuntuu, että Suomessa matkailu vaatisi oman auton.

        Matkailuauto voisi olla teillekin ihan asiaa. Ei harmita kalleet hotelliyöt ja pääsee minne haluaa, milloin haluaa ilman yhteyksien takkuamista.


      • passi ja hammasharja

        Matkustan kotimaassa ja ulkomailla. Molemmista löytyy mielenkiintoisia kohteita, molemmista löytyy kohteita, joihin en enää halua palata.

        Kovin on mustavalkoista tämä keskustelu.


    • matkustustomppelit

      Saastuttavuus tekosyitä ei tarvitse ottaa esiin. Ulkomaanmatkailu on yhtä tavallista kuin kotimaan matkailu. Vain ilmasto on erillainen kuin Suomessa. On naurettavaa pelleilyä leuhkia jollain ulkomaanmatkalla. Ostetaan jopa tuliaisia ulkomailta. Siinä ei ole nykyaikana mitään ihmeellistä jos istuu muutaman tunnin lentokoneessa ja käy ulkomailla.

      Itsekin käyn ulkomailla ja joka kerta käy mielessä että onko matkassa mieltä.

    • Tompek

      Matkustan joskus ulkomaille mutta parhaiten viihdyn Suomessa ja omassa kodissani. Ihmettelen joidenkin jatkuvaa pörräämistä paikasta toiseen.

      • adhdb

        ADHD vie eteenpäin.


    • Muutamatkaaettarvi

      Tässä

    • EisenVÄLII!

      Saastuttakoo tai ei. Matkailu avartaa, eiku FLYGARI alle ja kohti uusia seikkailuja!

    • totemi

      Joku tuossa kehui itseään niin mielikuvituksettomaksi ihmiseksi, ettei voi tajuta että oikeasti on olemassa sellaisia ihmisiä, jotka eivät halua reissata ympäri ämpäriä vaan viihtyvät täällä kauniissa kotimaassa ja jopa kotona ja mökillä. Tuohon ei voi muuta todeta, että kyllä on ihmisen elämä pientä...

    • kotomaa

      Sus siunatkoon !

      Suomessako ei mitään hyvää ?? Mä löydän ainakin maassamme vallitsevat hyvätkin asiat : Rauhallinen ja turvallinen maa . Naisena saan kulkea vapaasti , missä haluan . Räntäsade ? Se kuuluu välillä Suomen ilmastoon .
      Kaunis ja rehevä luonto kesäisin. Puhdas ilmasto . Missään ei ole väentungosta tai ruuhkaa ,( jos vertaa esim Tokion tai Los Anglesin ruuhka-aikoihin.)
      Asukasta kohden asuin-neliöitä riittää , yli puolet maastamme sakean metsän peitossa ! Saapi olla ihan rauhassa. Vaikka näin hyvin on asiat , on mukava piipahtaa ulkomaillakin ja tulla hyvällä mielin kotomaahan ja hengittää puhdasta ja raitista ilmaa ! Silleen.

    • tampereloinen

      Minä en ole poistunut suomen rajojen ulkopuolelle enkä oikeastaan Tampereenkaan. Mitään en ole menttänyt.

      • ruotsinsuomalainen1

        TAMPERELAINEN
        Sanonpahan vaan että et juuri paljon mitään ole menettänyt.


    • sinkoinen

      Olen sama mieltä kansasi.Minä mieheni kansa reissattiin nuorina,mutta sitten ostettiin saari ja rakennettiin mökki ,sauna grillikota ym,ja remontoitu sitä aina kesäisin kolmekymmentä vuotta.aina on kesällä oltu mökillä ja ollaan vieläkin,vaikka ollaan jo vanhoja,Antaa vaan ne hullut reissata ja kärventää itseän etelän auringossa,kyllä huomaa,että ryppyjä on paljon enemmän kuin meilä köyhillä mökkiläisilä,jotka nautimme suomen kesästä.

    • mersulla metsään

      köyhän on pakko olla mökillänsä kun siihen dorkuuspäissää rahansa työntänyt......aina mökki...mökki....mökki...makkara...makkara...makkara......luulis maistuvan jo fallokselle? minä kiertelen maailmaa ja joskus lapista vuokraan mökin ....rahalla saa ja hevosella pääsee

      • Mökillä ja ulkomaill

        Varakkaat vapaa-ajanasunnon omistajat

        Ei ole pakko mennä mökille. Mökissä saattaa olla sijoitettuna 0,3-0,5 M€.
        Lisäksi on oltava auto ja joka mökkireisu 100-300 € matkat.

        Sen jos mökkiläinen myy, (nyt on huono aika myydä) kyllä sillä rahalla muutaman äkkilähdön pariskunta saa. Mökkiläiset ovat yleensä hyvin varakkaita, ei niitä ostella aivan kaupan kassan palkoilla.

        Mökkipitäjäni hyötyy kovasti vapaa-ajan asuklkaista..


    • juuri

      Olen aivan samaa mieltä, mikä ihme sinne ulkomaille vetää.
      Muutamassa paikassa olen käynyt, eikä enää tee yhtään mieli mennä vaikka onkin houkuteltu.

      Minäkin nautin Suomen kesästä, oli ilma millainen hyvänsä ja mielummin vähän viileämpi kuin kova helle.

    • sentraali

      Asun maalla mökissä ja minulla on hyötyeläimiä, ihan vaan harrasteena. En matkaile mihinkään, koska aamulla on vietävä kaurat ja illalla haettava elikot laitumelta. En vaihtaisi tätä elämää mihinkään, varsinkaan vinkuintialaiseen reppureissuun. Kaupungissa olen asunut ja Euroopassa matkannut kolme-neljä viikkoa yhteensä, eli ihan riittävästi. Matkailisin, jos kokisin saavani siitä jotakin uutta elämystä. Hyvä kirja ja takkatuli toimivat paljon paremmin.

    • pölhökustaa4

      Jos oikein ajatellaan EGOLOGISESTI, niin meitä Suomalaisia on aika vähän verrattuna moneen muuhun maahan. Siellä ihmiset matkustavat paikasta toiseen silloin, kun haluaa.
      Näin teen minäkin.

      • Kulkuri&Joutsen

        Suomalaiset matkustelevat ennämmän kuin mitkään muut Pohjoismaalaiset.

        Paljon matkustavia ovat
        -Saksalaiset
        -Japanilaiset ja muut kaukoidänkansista
        - ja nykyisín varakkaat Venäläiset

        Suomalaiset nuoret kielitaitoiset ostavat halvat lennot netistä ja kietävät maailmaa.


    • Sinivalkoinen , , ,

      Sinivalkoinen , , , Matkailu , , , on yli hinnoteltu :)

      Rittkö mäkärät riitääkö sääsket :)

      Onko sunta väärä , , , E u r o t u s :) ?

      Kaikki mitä annammme myös saamme , , ,

      Henkiset /Fyysiset , , , virkeys , , ,mahdollisuudet

      ( Virikkeellisyydeksi )

      Koe arvokaaksi tuntemisen kokemus :

      Myös , , , sielullisesti :)

      (Kuudennet , , , astit :) )

      Vahvuudeksi , , ,

      Yhteisö , , , noste :))

      Arvokas , , , edelläkävijä :)

    • tauno1

      Olen asunut kuudessa maassa seitsemän vuotta yhteensä, Aasiasta Kanadaan ja siltä väliltä. Noin 50 maata käytynä.

      Nykyään asun mökillä täällä Suomessa. Käyn ulkomailla vain jos joku maksaa siitä, eli suht harvoin kerran pari vuodessa.

    • On sulla ongelma =) Tohon on ratkaisu aika helppo,,,ÄLÄ MATKUSTA.

    • 20+14

      Mielestäni lomamatkan prassaileminen on kyllä vähän liikaa. Nautin mökkeilystä, mutta myös ulkomaanmatkoista. Ulkomaanmatkoilla pääsee tutustamaan tähän maailmaan vähän syvemmin ja nauttimaan "omasta ajasta". Mökillä taas nautitaan hiljaisuudesta ja rauhasta...Tosin siitäkin isoin siivu menee erillaisten kivojen projektien parissa.

      Tosin onko kukaan sen parempi? Mielestäni jokainen saa nauttia lomastaan, oli se kotona, rannalla tai mökillä. Tunnen muutaman reppureissaajan ja mielestäni se on ihailtavaa toimintaa pienellä budjetilla pyöriä maailmaa ympäri, nähdä asioita ja kuunnella ihmisten tarinoita. Enkä puhu nyt mistään 4 tähden respa tädin/sedän tarinaa miten tekee 16h / pv töitä.

      Matkailijoilta toivoisin enemmän aikaa vietettynä ilman valokuvaus laitteistoa, koska kuten mainitsit. Minua ei kiinnosta mitä ihmiset syö, juo tai ostavat matkoiltaan. Tosin ei minua kiinnosta miljoonia kertoja kuvatut nähtävyydet. Joten jokainen käyköön matkoilla missä huvittaa, mutta miksi siitä pitää toitottaa kaikkialla?

      Sama koskee mökkeilijöitä, ei minua kiinnosta kuva "ennätys" hauesta tai rannasta, silti niitä pusketaan sosiaalinen media täyteen. Luonnon ääreen pääsee kun poistuu kotonaan ja etsii aukion, ei muuta kun viltti maahan ja kuva vain. Ei mitään erityistä tai ihmeellistä.

    • adf

      Olen ap:n kanssa kaikesta samaa mieltä.

    • Miksi onnea pitää etsiä
      Kauas sen vuoksi hipsiä?
      Ei kodin tarvitse odottaa
      Mukavuuteen siellä voi luottaa

      Ja kauniiksi sen tuottaa!

    • ...

      No kai minäkin viihtyisin mökillä jos sellainen ylellisyys olisi.

    • kairankiertäjä

      Itse en löydä mitään upeaa lähteä jonnekkin usean tunnin lennolle turistikohteeseen uima-altaalle uimaan ja myymälöihin ostamaan?

      No enivei, tehköön ne jotka sen kokevat hyväksi asiaksi ainoaan elämään!

      Erikoisinta se, että hämmästellään kun ei sitä elämää halua? Eivät ilmeisemmin tajua oman elämäni kolmen valtakunnan lapinhulluutta?...

    • oma maa mansikka

      Aika moni ei tunne Suomea Kehä 3:sen ulkopuolella.Moni tuttavani hyppää koneeseen ja menee ties minne, mutta ei koskaan ole tutustunut omaan maahansa. Suomi on niin pitkä maa, että näkemistä riittää.Sitä vaan ei tarjota valmiiksi puserskeltuna turistipakettina.Pitäis itse nähdä hiukan vaivaa, niin silmät aukeis näkemään, miten upee maa meillä on.

    • Suomi on paras

      Olet aivan oikeassa olen käynyt muutaman kerran euroopanmatkalla!Minulle riittää tämä SUOMEN IHANAKESÄ!Matkahörhöt ottakaa vain menolippu,jos se on niin ihanaa!

    • Jepulis jeee

      Siis saatana te ihmis paskat jotka ette oo maamme ulkopuolella käyny ootte niin vitun säälittävää luuseri porukkaa että ei mitään vitun rajaa. Itse tahdon matkustella ympäri mailmaa enkä välitä vittuakaan saasteista.

      • Grey Cloud

    • Grey Cloud

      ..."enkä välitä ****akaan saasteista" Nauti sitten savusumusta Kiinassa.

      • pelaatko?

        Keräsin kasaan kaikki nettikasinot, jotka antavat ilmaiskierroksia ja ilmaista kasinorahaa pelaamisen aloittamiseksi.

        Saat yhteensä 110 ilmaiskierrosta ilman talletustasi.
        Saat myös yhteensä 42€ ilmaisia kasinoeuroja pelattavaksesi ilman talletusta.
        Saat kaiken tämän lisäksi erikoisbonuksia aivan listan alapäästä.

        Nämä alla olevat bonukset ovat tarkoitettu kaikille uusille asiakkaille, jotka eivät ole vielä kyseisten nettikasinoiden asiakkaita.
        Alla olevassa luotettelossa käytetyt linkit ( bit.ly ) ovat bonuslinkkien lyhenteitä. Kaikkiin linkkeihin on on asetettu valmiiksi bonuskoodit,
        joiden avulla juuri sinä saat ilmaiskierrokset ja ilmaiset pelirahat käyttöösi.

        Jos et halua mitään ilmaisia nettikasinobonuksia voin antaa sinulle huikean talletusbonuksen ilman kierrätysvaatimuksia. Saat nimittäin 100% talletusbonuksen
        ilman kierrätysvaatimuksia aina 250€ asti. Eli jos talletat esim. 50€ -> saat 100€ käyttöösi. Muista, että voit kotiuttaa kaiken mikä on 50€ yläpuolella.
        Hyvää tässä on, se että jos häviät omat 50€ rahaa niin voit käyttää vielä ilmaiset 50€. Lunasta bonus osoitteesta: http://bit.ly/1ed2crE

        Ilmaiskierrosbonukset:

        1. Netticasino: 20 ilmaiskierrosta ilman talletusta
        Lunasta bonus osoitteesta: http://bit.ly/1dm7fcZ

        2. Netticasino: 20 ilmaiskierrosta ilman talletusta
        Lunasta bonus osoitteesta: http://bit.ly/1ipA9cd

        3. Netticasino: 20 ilmaiskierrosta ilman talletusta
        Lunasta bonus osoitteesta: http://bit.ly/1hH5nhp

        4. Netticasino: 20 ilmaiskierrosta ilman talletusta
        Lunasta bonus osoitteesta: http://bit.ly/1g10trc

        5. Netticasino: 10 ilmaiskierrosta ilman talletusta
        Lunasta bonus osoitteesta: http://bit.ly/1kcQ0vn

        6. Netticasino: 10 ilmaiskierrosta ilman talletusta
        Lunasta bonus osoitteesta: http://bit.ly/1gAYNc7

        7. Netticasino: 10 ilmaiskierrosta ilman talletusta
        Lunasta bonus osoitteesta: http://bit.ly/1k3wjVE

        Ilmaiset rahan bonukset:

        1. Netticasino: 15€ ilmaiseksi ilman talletusta
        Lunasta bonus osoitteesta: http://bit.ly/1e8Sihw

        2. Netticasino: 5€ ilmaista kasinorahaa ilman talletusta
        Lunasta bonus osoitteesta: http://bit.ly/1hoNxRc

        3. Netticasino: 5€ ilmaista kasinorahaa ilman talletusta
        Lunasta bonus osoitteesta: http://bit.ly/1dm7fcZ

        4. Netticasino: 5€ ilmaiseksi bingoon ilman talletusta
        Lunasta bonus osoitteesta: http://bit.ly/1hH5nhp

        5. Netticasino: 5€ ilmaista kasinorahaa ilman talletusta
        Lunasta bonus osoitteesta: http://bit.ly/1m11lEF

        6. Netticasino: 7€ ilmaista kasinorahaa ilman talletusta
        Lunasta bonus osoitteesta: http://bit.ly/1g2sx0O

        Muut nettikasinobonukset:

        1. Netticasino: Talleta 1€ saat 20€ pelirahaa
        Lunasta bonus osoitteesta: http://bit.ly/1m0jTQV

        2. Netticasino: 100% talletusbonus aina 100€ asti 50 ilmaiskierrosta
        Lunasta bonus: http://bit.ly/1gDwxVQ

        3. Netticasino: Talleta vähintään 25€ ja saat 100 ilmaiskierrosta
        Lunasta bonus: http://bit.ly/1j7VSIq


      • 16+8
        pelaatko? kirjoitti:

        Keräsin kasaan kaikki nettikasinot, jotka antavat ilmaiskierroksia ja ilmaista kasinorahaa pelaamisen aloittamiseksi.

        Saat yhteensä 110 ilmaiskierrosta ilman talletustasi.
        Saat myös yhteensä 42€ ilmaisia kasinoeuroja pelattavaksesi ilman talletusta.
        Saat kaiken tämän lisäksi erikoisbonuksia aivan listan alapäästä.

        Nämä alla olevat bonukset ovat tarkoitettu kaikille uusille asiakkaille, jotka eivät ole vielä kyseisten nettikasinoiden asiakkaita.
        Alla olevassa luotettelossa käytetyt linkit ( bit.ly ) ovat bonuslinkkien lyhenteitä. Kaikkiin linkkeihin on on asetettu valmiiksi bonuskoodit,
        joiden avulla juuri sinä saat ilmaiskierrokset ja ilmaiset pelirahat käyttöösi.

        Jos et halua mitään ilmaisia nettikasinobonuksia voin antaa sinulle huikean talletusbonuksen ilman kierrätysvaatimuksia. Saat nimittäin 100% talletusbonuksen
        ilman kierrätysvaatimuksia aina 250€ asti. Eli jos talletat esim. 50€ -> saat 100€ käyttöösi. Muista, että voit kotiuttaa kaiken mikä on 50€ yläpuolella.
        Hyvää tässä on, se että jos häviät omat 50€ rahaa niin voit käyttää vielä ilmaiset 50€. Lunasta bonus osoitteesta: http://bit.ly/1ed2crE

        Ilmaiskierrosbonukset:

        1. Netticasino: 20 ilmaiskierrosta ilman talletusta
        Lunasta bonus osoitteesta: http://bit.ly/1dm7fcZ

        2. Netticasino: 20 ilmaiskierrosta ilman talletusta
        Lunasta bonus osoitteesta: http://bit.ly/1ipA9cd

        3. Netticasino: 20 ilmaiskierrosta ilman talletusta
        Lunasta bonus osoitteesta: http://bit.ly/1hH5nhp

        4. Netticasino: 20 ilmaiskierrosta ilman talletusta
        Lunasta bonus osoitteesta: http://bit.ly/1g10trc

        5. Netticasino: 10 ilmaiskierrosta ilman talletusta
        Lunasta bonus osoitteesta: http://bit.ly/1kcQ0vn

        6. Netticasino: 10 ilmaiskierrosta ilman talletusta
        Lunasta bonus osoitteesta: http://bit.ly/1gAYNc7

        7. Netticasino: 10 ilmaiskierrosta ilman talletusta
        Lunasta bonus osoitteesta: http://bit.ly/1k3wjVE

        Ilmaiset rahan bonukset:

        1. Netticasino: 15€ ilmaiseksi ilman talletusta
        Lunasta bonus osoitteesta: http://bit.ly/1e8Sihw

        2. Netticasino: 5€ ilmaista kasinorahaa ilman talletusta
        Lunasta bonus osoitteesta: http://bit.ly/1hoNxRc

        3. Netticasino: 5€ ilmaista kasinorahaa ilman talletusta
        Lunasta bonus osoitteesta: http://bit.ly/1dm7fcZ

        4. Netticasino: 5€ ilmaiseksi bingoon ilman talletusta
        Lunasta bonus osoitteesta: http://bit.ly/1hH5nhp

        5. Netticasino: 5€ ilmaista kasinorahaa ilman talletusta
        Lunasta bonus osoitteesta: http://bit.ly/1m11lEF

        6. Netticasino: 7€ ilmaista kasinorahaa ilman talletusta
        Lunasta bonus osoitteesta: http://bit.ly/1g2sx0O

        Muut nettikasinobonukset:

        1. Netticasino: Talleta 1€ saat 20€ pelirahaa
        Lunasta bonus osoitteesta: http://bit.ly/1m0jTQV

        2. Netticasino: 100% talletusbonus aina 100€ asti 50 ilmaiskierrosta
        Lunasta bonus: http://bit.ly/1gDwxVQ

        3. Netticasino: Talleta vähintään 25€ ja saat 100 ilmaiskierrosta
        Lunasta bonus: http://bit.ly/1j7VSIq

        Talletin, pelasin ja hävisin. Rahat loppu. Mitä seuraavaksi?


    • hei kuule

      Haista vittu

    • paulieinari

      Suomessa on todella paljon nähtävää, mutta pitää ajella pitkiä matkoja pienen nähtävyyden vuoksi. Esim, Punkaharjulla todella hienot maisemat mutta 10 km sivuun niin pelkkää metsää. Ajoin eilen 560km Mikkeli-Savonlinna-Imatra-Lahti seuduilla ja suurin osa reissusta oli pelkkää metsää tai peltoa. Suomen säät ovat mitä ovat, mutta jos varmasta lämmöstä pitää, niin kannattaa suunnata eteläisempää Eurooppaa kohti. Joku tykkää mökkeilystä ja joku rantalomasta eihän se muilta ole pois. Nauttikaa elämästä oli sitten Suomen suvessa tai reisun päällä.

    • Elämä loppuu joskus

      Itse näkisin asian näin että, meillä kaikilla on vaan yksi elämä ja tietty määrä vuosia elettävänä. Miten käyttää ne vuodet mitkä ehkä tulee on jokaisen valinta:)

      Toiset ihmiset rakastavat discovery channelia ja haluavat tehdä kaikkea toiset taas rakastavat rutiineja:)

      Mun mielestä se on aika paljon iästä kiinni mitä haluaa tehdä ja elämäntilanteesta kiinni, kunhan tekee sitä mikä tekee onnelliseksi. moni lähtee etsimään onnea ulkomailta ja toisille se toimii toisille ei. itse oon 32v mies joka varmaan perustaa perheen seuraavan 5 vuoden sisällä. Mutta palo siihen että haluan nähdä maailman sellaisena kuin se on..on valtava...ei pakettimatkoja vaan vapaus käydä missä haluaa ilman aikataulua:)

      itseäni riivaa se että elääkö ns perjantaina saunaan elämää tasasta mukavaa elämää ja tehdä uraa vai kuolla ilman vuosien seikkailua...vaikka oon matkaillu paljon niin se ns viimenen seikkailu on käymättä...

      epäilen että aika monella sama tilanne:D

    • butter

      Huomioithan sen, että se sun tekemä mökkireissu on matkailua kanssa, oman maan rajojen sisällä tapahtuvaa sellaista. Joten ehkä kannattaisi luopua siitä mökkimatkailusta ja pysytellä ihan kotikaupungin rajojen sisällä ennen kuin tulla sanomaan mielipidettään matkailun yliarvostamisesta. Mutta tekstissäsi oli paljon myös asiaa, jossa olen kanssasi samaa mieltä.

      Matkailua voi miettiä siltä kannalta, että jokainen meistä kaipaa sieluhoitoa ja joillekin matkailu tarjoaa siitä arkisesta elämästä irtipääsemistä, joilloin viikon/pari muualla vietetty aika antavat lisäpuhtia ja uutta virtaa tavalliseen elämänarkeen. Esimerkiksi sinulle se on mökkireissu tutussa ympäristössä, joillekin patkointimatka Euroopassa, toiselle aurinkomatka etelään tai bilereissu Ibizalle. Jokaisella meillä on omat halut ja mielenkiinnonkohteet, jotka säätelevät meidän vapaa-aikaamme. Toiselle kelpaa tuttu ja turvallinen koto-Suomi, kun toinen haluaa jotakin eksoottisempaa maisemanvaihtoa.
      Olen itse matkailun ystävä ja joltakin osin olen kanssasi samaa mieltä matkailun yliarvostamisesta nykyään. Siitä on tehty kulutustavara, yleelllisyyden merkki. Pidän matkustamisesta itsessään, vaikka tohon naapurikylään, jos iskee sellainen fiilis. Kiva nähdä ja tutustia uusiin paikkoihin ja nähdä kauniita maisemia, eikä elämykseni ole riippuvainen siitä sijaitseeko kohde kotimaassa vaiko ulkomailla.
      En arvosta sellaisia ihmisiä, jotka matkustelevat eri paikkoihin (nykyään mahdollisimman eksoottisimpiin maihin) leveilläkseen muille missä hienoissa ja epätavallisissa paikoissa ovat käynetkään tai niitä, jotka lähtevät pienen budjetin maihin( esim. moni Aasian maa) kuukausiksi elämään kuin kuninkaat Suomessa tienattujen säästöjen varassa, kun paikallinen väestö asuu slummeissa ja muutenkin elämä siellä on kurjan näköistä. Eikö tuollaisesta matkailusta tule omantunnon tuskia? Tai sitten Amerikan kauhea vouhotus, en vain yksinkertaisesti ymmärrä sitä. On se hienoo päästä USA:han tai Ausseihin, koska se on vaan niin coolii ja suosituu piireis. Jokaisen kannattaa kuunnella omaa sisäistä ääntä ja päättää, että ehkä se läheinen naapurikylä/kaupunki ole sen pahempi matkailukohde kuin paljon hehkutettu ja mainostettu kohde ulkomailla. Valitettaa vaan jokaisella ei ole sitä omaa päätä ja liian moni on riippuvainen kulutuksen ihannoinnista ja yhteiskunnan normaaliuden määrittelevistä seikoista , mikä on todella sääli.

    • Mie vuan...senkin

      No eipä pie paikkaansa! mun ja perheeni lomat löytyy alle puolen kilsan matkan päästä. Meillä ei varaa ole lähteä ulkomaille, koskaan emme ole käyneetkään vaikka varakin olisi ollut. On joskus teiniä tullut risteiltyä Ahvenanmaalla satamassa, Turun satamassa ja Tallinna satamassa. Siinä ne meikän ulkomaan reissut sitt on. Ei pie uloistaa asioita, mitkä ei ole tutkittuja juttuja. Minulla suuri suku ja kukaan ei ole ulkomaille päässyt!!!!

    • voi reppahousua!

      Voi,voi kun nyt kadehtien muita ulkomaan matkailua harrastavia painetaan alas.
      Kadehtiva sävy , ei voi mitään. Pysy kotikylilläs juntti.
      Kateellisuus on yks kuoleman synneistä!
      ULKOMAAN MATKAILU ANTAA POHJAA JA LAAJENTAA MAAILMANKUVAA;
      ANTAA IKIMUISTOISIA HETKIÄ ;TUTUSTUTTAA MUIHIN KULTTUUREIHIN ;
      NÄHTÄVYYKSIIN:

      • Kaikkea sitä kuulee

        "ULKOMAAN MATKAILU ANTAA POHJAA JA LAAJENTAA MAAILMANKUVAA;
        ANTAA IKIMUISTOISIA HETKIÄ ;TUTUSTUTTAA MUIHIN KULTTUUREIHIN ;
        NÄHTÄVYYKSIIN:"

        Tuo nyt kyllä on niin kulunut klisee ettei siihen kukaan usko! Jos asuu vuosia maassa ja on paljon tekemisissä paikallisten kanssa niin se on eri asia mutta pari viikkoa turistina, älä nyt naurata.


    • j.käteinen

      Ei tarvii mennä kovin pitkälle kun näkee näitä samoja värivammapotilaita,pääkaupungissamme ja ympäristökaupungit mukaanlukien!

      Suosi Suomalaista...potki pakolaista!!!!!!!!

      • Olen nyt oikeassa

        Mene terapiaan


    • sy Snoopy

      Etsivä ihminen. Utelias ihminen....Aavan meren tuolla puolen jossakin on maa, jossa onnen kaukorantaan laine liplattaa. Unto Mononen. Lisää www.snoopy.fi

    • mikään ei säväytä

      Globaali internet maailmankylässä ei ole enää mitään uutta "nähtävää".

      70 luvulla vielä saattoi olla iso juttu jos oli käynyt Papua Uuden Guinean viidakossa tai jossain hevontuutissa...

    • Suomalainen mökkiläi

      Suomessa EI kannata matkustella loman aikana,kun lukee netissä lehtiä ja matkailu uutisia niiltä matkailijoilta jotka suomessa lomailevat, ei ole ihme jos matkailu suomessa vähenee kun hintataso on korkea !!!.
      Näin ollen itse suomalaisenakaan EN matkusta kotimaassa loman aikana.
      Suomessa on opittu hinnoittelemaan ulkomaiset turistit pois lomakohteena olevaksi matkailumaana.

    • Aloittaja puhut asia

      Aloittaja puhut asiaa! Mielestäni jutun pointti oli juurikin se että nykyään matkailu on niiiiin muotia ja jokainen "normaali" ihminen viettää lomansa jossain huitsissa (jos näin ei tee on köyhä ja katkera) ja siitä jaksetaan jauhaa ja jauhaa vaikkei vastapuolta kiinnostaisi pätkääkään.... Sama juttu kun jotkut ihmiset jatksavat jauhaa lapsistaan ja näytellä valokuvia ja jopa videoita, KETÄ KIINNOSTAA :O Varmasti toisia lapsellisia tai toisia matkailijoita mutta jauhakoot keskenään, kyllä nyt sen verran pitää olla tajua ettei jauha niitä omia kiinnostuksenkohdejuttujaan vaikka toista ei kiinnosta hevonpeetäkään. Ylipäätään en ymmärrä että mikä on kun jaksetaan niitä kaikenlaisia kuvia niin innokkaasti näytellä, matkoista, mökeistä, lapsista lemmikeistä jne. On itsellänikin lemmikkejä joita suuresti rakastan mutta ymmärrän ettei muita juuri kiinnosta lemmikkikuviani katsella.

      Ja lisäksi on kyllä luonnontuhoa lentäminen, sitä ei voi kukaan kieltää, mutta se ei nyt mielestäni varsinaisesti ollut jutun pointti. Muuten mun puolesta matkailkoon sydämensä kyllyydestä mutta yhtään lomakuvaa en kyllä jaksa kattella ja hehkutusta matkasta jo kuukausia ennen ja myös jälkeen niin pitkään kunnes aletaan jo seuraavaa matkaa odottelemaan. Kai sitä elämässä jotain muutakin on mistä voi ihmisten kanssa puhua!

    • Militantti Antti

      Minä nään telkkarista sen veran ulkomailta kuin haluan. Matskustelen kotimaassa ja nautin olostani eikä tarvitse kellekää kehuskella kalliilla ulkomaanreissuillaan :)

      • mek

        Kotimaan matkaislu vain on tublasti kalliinpaa kuin joku etelän lomareissu. Oleppa kaksiviikkoa suomessa hotellissa niin rupaa maksamaan ja ravintolat hinnat ihan hanurista. Kun menee kauas halapaan maahan niin se oleminen ei maksa paljon mitään mutta suomessa maksaa. Vaikka lappiin viikokosi niin pitää olla tonni käyttörahaa että pärjää kun kaksi henkilö menee syömään niin siihen ei satanen riitää mutta vaikka kanrian saarilla syö 50 kympillä.


    • Niin sinähän kuljet mökille polkupyörällä. Ja veneesi on soutuvene eikös?? Et saastuta mökkimatkoilla etkä venellä liikkuessasi. Epäilen.

      • Militantti Antti

        Vastasikohan nimimerkki " batterfly " minulle, kun sanoit, että " kuljet mökille polkupyörällä jne... " En tiedä halusitko jotenkin halveerata kulkuneuvoani, mutta pakko sanoa, että minulla ei ole sen paremmin mökkiä kuin polkupyörääkään, molemmat olen myynyt pois. Eikä ole venettäkään, sekin meni samassa mökkikaupassa muutama vuosi sitten. väitän vaan vieläkin, että kunnolliset ulkomaanmatkat ovat kalliita. Kyllähän johonkin etelän halpismaahan pääsee puoli-ilmaiseksi, mutta mitä siitä nauttii, kun ihmiset ovat kuin sillit suolassa, ruoka huonoa ja hotellit likaisia ja tunkkaisia eikä ilmastointi toimi.
        Teemme kyllä perheeni kanssa vielä ulkomaanmatkankin, mutta se on sitten laatumatka kultturine kehtoihin: Pariisiin, Lontoodeen ja muutamiin muihin Euroopan kultturikeskuksiin. Emme välitä maata missään aurinkorannoilla paahtamassa nahkaamme punaisiksi. Tuollaiset matkat maksavat paljon, mutta ovat aivan eri tasoisia! Mutta- ensin koluamme Suomen ja sitten vasta....


    • mek

      Itse kanssa viihdyn mölkillä mutta jos oikein lomalle haluaa niin silloin lahdetään lämpimään ja mikä sen mukavampaa kun vaikka 20 asteen pakkasesta menet lomalle missä on 25 lämmintä niin sehän vasta mukavaa on. Itseo lin ennen juhannusta mökillä 10 pv ja kyllä sielläkin rentoutuu mutta kokajan puuhastellaan ja touhutaan mutta oli pari lepopäivää kun satoi mutta terotin mökin veitset ja se siitä. Suomen matkailussa on se huono puoli että on kallista ja suomalaiset sellaisia juntteja joka paikassa.

    • airi1

      Ei ihmiset osaa enää nykyään nauttia mistään 'normaalista', kaiken pitää olla uutta ja hienoa.
      Joillekin tärkeitä on elvistellä uusilla matkakohteilla, tuttavuuksilla, jotka sitten kerran tapaamisen jälkeen hyväksytään myös Facebook-kavereiksi, että olisi myös mahdollisimman paljon 'ystäviä'!
      Mikä sen ihanampaa kuin rauhallinen järvimaisema, sauna ja välillä tuttu ja turvallinen hyvä seura!
      Harva uskaltaa kertoa viettäneensä lomaa VAIN mökillä tai kotona.
      Heti pidetään hulluna tai köyhänä jne...
      Uskon kuitenkin, että ihmiset jotka näin tekevät, ovat niitä onnellisempia ja osaavat arvostaa muutakin kuin rahankulutusta.
      Ei silti.... Ne, jotka tulevat onnellisiksi reissatessaan...siitä vaan, kunhan muistaisivat, ettei pidä aliarvioida ihmisiä, jotka tekevät toisin....!

    • Heinähattu

      Kyll oot kova karpaasi, hattua nostan. Minäkään niin kauheesti piittaa ulkomaista, vaikka siellä on mukava joskus piipahtaa. Mutta ah, tämä Suomen suvi on aina yhtä kaunis.

    • Viehätyksen salat

      Matkailun viehätys perustuu siihen , että on honeymoon-vaihe päällä. Kaikki on ihanaa , mahtavaa.
      Kun muutat asumaan ulkomaille, honeymoon-vaiheen jälkeen astuu kuvaan arki.
      Sinä joko sopeudut uusiin olosuhteisiin tai sitten palaat kotimaahasi.

    • Kielten opiskelija

      Höpöpöpö.

      Kun koko talven pänttää kansalaisopistossa uusia kieliä, niin kyllä on ihanaa lähteä niihin maihin, joissa noita kieliä puhutaan. Puhu sinä aloittaja vaan omasta puolestasi, älä muiden!

    • Lentoteitse lämpöön

      Omaan haluuni matkustaa lomalla ulkomaille juuri lämpimään johtuu tästä
      suomalaisesta, ah niin vähälumisesta kesästä. Mitä tulee lentämisen aiheuttamiin ilmastohaittoihin oletan, ettei teillä katsota Formula1-kisoja edes TV:stä. Tätä Formula-kalustoa kun kuljetetaan maasta toiseen noin 8 jumpojetin
      kokoisella lentokoneella, Niin vaan sitä tarkoitan, että kyllä tätä kaunista maapalloa saastuttavat muutkin kuin lentoturistit.
      Mitä taas tulee tähän maailman kiertämiseen, en ole kokenut sitä mitenkään pikkusieluisuuttani suurentavaksi tekijäksi.

    • ex-kursio

      Olen itse matkustanut osaksi työn vuoksi ja osaksi muuten vaan n. 30 maassa.
      Siitä huolimatta olen osaksi samaa mieltä siitä, että matkailu on jossain määrin yliarvostettua.
      Hyvin monellla matkalla on se kotimatka ollut se paras matkan osuus.
      Matkailusta on tullut suurpääoman hallitsemaa teollisuutta ja kaikki keinot käytetään jopa hysterian lietsomiseksi sen puolesta, etttä koko ajan pitäisi olla johonkin lähdössä tai jostain tulossa.
      Valtava määrä työtä ja energiaa käytetäänn siihen, että saadaan olla lentämässä maapalloa ristiin rastiiin.

    • Ecologically

      "Ja jos oikein ekologisesti ajatellaan, niin eikö lentomatkailu ole kaikkein saastuttavin matkailumuoto? Silti tiedän monia itseään hyvin vihreinä pitäviä tyyppejä, jotka tekevät vuodessa useita lentomatkoja ulkomaille"

      Ja jos OIKEIN ekologisesti ajatellaan niin ainut mikä kannattaa olisi varmaan lopettaa päivänsä. Kukapa nyt varmaksi tietää mikä on ekologisin tapa matkustaa, varmaa jalkaisin,pyöräillen, jne... Tuskin esim. junamatka vs. lentomatka on paljonkaan eroja kun huomioidaan kaikki ekologiset tekijät/vaikutukset eikä vaan pelkkiä käytöstä aiheutuvia seurauksia (energiankulutus/saaste). Pitää huomioida myös junaraiteiden, veturien, vaunujen ja muun infran tekemisestä aiheutuvat tekijät ja tarvittavan sähkön tuotannosta ja henkilöstön ylläpidosta aiheutuvat ekologiset vaikutukset. Riippuu siis ihan keneltä kysyy ja mistä vinkkelistä asioita katsoo tai haluaa katsoa. Sama villapaitakin näyttää ihan erilaiselta riippuen katsooko ulko- vai sisäpuolta vaikka kysessä onkin sama paita.

    • minttu5

      Asenteesi matkailuun kertoo paljon kirjoittajasta. Matkailu tosiaan avartaa ja saa laajempaa näkökulmaa tarkastella asioita, erityisesti tämä pätee jos asuu muualla kuin kotimaassa. Oppii tarkastelemaan asioita ja omaa toimintaansa eri näkökulmista ja ymmärtämään muita ihmisiä ja kulttuureja. Tästä on hyötyä monella alalla ja myös ihmisen välttämättömiin perustaitoihin kuuluvat oleellisesti vuorovaikutustaidot ja sivistys jotka varmasti kohentuvat toisessa kulttuurissa.

    • Lomaparatiisi

      Taidat olla vaan köyhä ja kateellinen tai tosi suppea muuten vaan, kun et ole kiinnostunut elämästä oman pikku elinpiirisi ulkopuolella.

      • Lucrezia

        Veikkaan suppeutta. Ei nykyisin tarvitse suuria rahoja matkustaakseen, Euroopan kaupunkikohteisiin saa lentoja alle viidellä kympillä ja majoitustakin löytyy tosi edullisesti, 20-30 euroa/yö. Ja ihan hyvää majoitusta vieläpä. Syödäkään ei tarvitse ravintoloissa, eväitä saa siellä kaupastakin. Ja vielä tosi paljon halvemmalla kuin Suomesta. Tänä päivänä pitää olla tosi, tosi persaukinen jos ei ole varaa lähteä maan ulkopuolelle lomailemaan.

        Kaukomatkat ovat toki kalliimpia, mutta Eurooppaan pääsee mieltään avartamaan tosi halvalla. Jos vain haluaa. Ei tietenkään ole pakko haluta, aina voi värjötellä mökillä ja kitistä että miksei muut ole samanlaisia kuten minä, niin kuin aloittaja tekee.


    • LinttiPenkola

      Minä olen ikäni asunut kotitilani perunakuopassa. Täällä on varsin lokoisaa, ei ole stressiä ja ympäristö kiittää. En ole luonnonvaroja tuhlannut.
      Olen hyvä ihminen.

    • mitään erityistä

      Ulkomaanmatkailussa on nykyään se ongelma että paikkoja mitkä eivät ole massaturismin valloittamia on hyvin vaikea löytää. Tai siis paikkoja jotka olisivat samalla mukavia ja kauniita. Maapallosta on tullut liian pieni ja kaikkialle liian helppo matkustaa. Harvoissa mestoissa on enää mitään alkuperäistä kulttuuria jäljellä. Monista paikoista on tullut vain näyteikkunoita turisteille ja jättimäiset hotelliketjut ovat vallaneet parhaat tontit. Muutos on nopeaa; pari vuoden päästä siitä kun ensimmäiset reppureissaajat "löysivät" paikan, on se jo täysin massaturismin vallassa.

      Nykyään on sellainen ilmiö vallalla että massaturistit leikkii "seikkailumatkailijoita" ja "backpackereitä". Luulevat että kun laittaa rinkan selkään ja hippivaatteet päälle niin on jotenkin erityinen. Sitten sitä kuitenkin hengataan samoilla rannoilla kuin kaikki muutkin ja tsekataan samat nähtävyydet. Suurien massojen mielipide vaikuttaa yhä olevan se että siinä on jotain erilaista ja valtavirran ulkopuolista.

      Luonnon ja alkuperäiskulttuurien vuoksi toivoisin että lentojen hinnat kallistuisi roimasti ja että turismi vähenisi. Ei ole mitenkään kestävää että miljoonat turistit reissaa vuosittain ympäri maailmaa jättäen jälkeensä roskia ja saastuttaen ilmakehää lentoliikenteellä.

      Jos sitten haluaa reissata ja mennä mestoihin jotka ovat valtavirran kohteista poikkeavia ja olla samaan aikaan ekologinen ja eettinen, niin kannattaa hylätä lentomatkustus, ottaa vaikka vaan pyörä alle tai mennä junalla. Hyviä, massaturismin reittien ulkopuolella olevia kohteita löytyy esim. Lähi-Idästä, Itä-Euroopasta, Afrikasta ja Kiinasta. Kannattaa unohtaa ne iänikuiset thaikkulat ja Intiat.

    • cafe

      aina yöksi kotiin ;D

    • Ei ole koskaan matkustaminen kiinnostanut vähääkään. Virossa, laivalla ja Stockisessa on tullut käytyä, mutta aurinkorannat pitäköön muut rahakkaat.


      Ja minnekään mökille menemistä en suostu edes harkitsemaankaan... *yöks*

    • noiuj

      Euroopan kaupunkikohteisiin saa lentoja alle viidellä kympillä ja majoitustakin löytyy tosi edullisesti, 20-30 euroa/yö. Ja ihan hyvää majoitusta vieläpä-------

      Niin halvalla saa , mutta nämä keski ikäiset on avuttomia matkustamaan ulkomaille omatoimisesti .Ne ei osaa varata matkoja netissä. Niille on aivan ylivoimasta varata lentoja ja majapaikkoja ja lisäksi niillä on huono Englannin kielitaito.Ja ne olisi aivan ulalla vieraan maan lentokentällä ja ne ei osaa käyttää julkisia kulkuneuvoja , koska ovat aina kotimaassakin käyttäneet omaa autoa.Ja lisäksi ne pelkäävät viruksia ja rosvoja jotka netissä niiden mielestä vaanii. Ovat varmaan olleet joskus Etelän seuramatkalla ja tottakai niitä järjestettyjä matkoja edelleen tehdään, Senkun vaan marssii matkatoimistoon ,mutta silloin puhutaan jo aivan toisesta hintaluokasta.

    • untamo

      Koht on taas joulu. :)

      • Kaikenlaisiapellejä

        Nimimerkki Mitään erityistä kirjoitti "Ulkomaanmatkailussa on nykyään se ongelma että paikkoja mitkä eivät ole massaturismin valloittamia on hyvin vaikea löytää. Tai siis paikkoja jotka olisivat samalla mukavia ja kauniita. Maapallosta on tullut liian pieni ja kaikkialle liian helppo matkustaa-- Nykyään on sellainen ilmiö vallalla että massaturistit leikkii "seikkailumatkailijoita" ja "backpackereitä" ---Kannattaa unohtaa ne iänikuiset thaikkulat ja Intiat."

        Juuri tuollaisia pellejä ehkä ketjun aloittaja pilkkasi. Etkö tajua Mitään erityistä että olet juuri samanlainen turisti kuin kaikki muutkin? Mikä sinut muka erottaa muista matkailijoista? Ja mitä vikaa niissä iänikuisissa kohteissa on? Kyllä, esim. Pariisi on "iänikuinen" mutta se on myös fantastinen kulttuurikaupunki, sivistyksen kehto, jossa on aina jotain uutta. Ehkäpä tuhannet turistit käyvät niissä samoissa kohteissa koska ne todella ovat hienoja? Pitäisikö mennä johonkin kohteeseen mennä vain sen vuoksi että siellä ei kukaan muu käy turistina? Miksi et sitten mene Valkeakoskelle? Tai Iisalmeen? Tuskin niissäkään käy miljoonia turisteja "leikkimässä seikkailumatkailijoita". Kaikenlaisia lapsellisia ihmisiä sitä onkin olemassa, buha-haha-haa..-


      • Spesiaali tollo
        Kaikenlaisiapellejä kirjoitti:

        Nimimerkki Mitään erityistä kirjoitti "Ulkomaanmatkailussa on nykyään se ongelma että paikkoja mitkä eivät ole massaturismin valloittamia on hyvin vaikea löytää. Tai siis paikkoja jotka olisivat samalla mukavia ja kauniita. Maapallosta on tullut liian pieni ja kaikkialle liian helppo matkustaa-- Nykyään on sellainen ilmiö vallalla että massaturistit leikkii "seikkailumatkailijoita" ja "backpackereitä" ---Kannattaa unohtaa ne iänikuiset thaikkulat ja Intiat."

        Juuri tuollaisia pellejä ehkä ketjun aloittaja pilkkasi. Etkö tajua Mitään erityistä että olet juuri samanlainen turisti kuin kaikki muutkin? Mikä sinut muka erottaa muista matkailijoista? Ja mitä vikaa niissä iänikuisissa kohteissa on? Kyllä, esim. Pariisi on "iänikuinen" mutta se on myös fantastinen kulttuurikaupunki, sivistyksen kehto, jossa on aina jotain uutta. Ehkäpä tuhannet turistit käyvät niissä samoissa kohteissa koska ne todella ovat hienoja? Pitäisikö mennä johonkin kohteeseen mennä vain sen vuoksi että siellä ei kukaan muu käy turistina? Miksi et sitten mene Valkeakoskelle? Tai Iisalmeen? Tuskin niissäkään käy miljoonia turisteja "leikkimässä seikkailumatkailijoita". Kaikenlaisia lapsellisia ihmisiä sitä onkin olemassa, buha-haha-haa..-

        Ihmisen subjektiivinen ymmärrys toimii siten, että kun itse tekee jotain, niin tietysti se on tärkeä ja iso asia.

        Kun joku toinen ihminen tekee täsmälleen samaa, niin se taas ei olekaan ihan niin tärkeä ja hieno asia, vaan toissijaista räpellystä.

        Eikä sen mitenkään muutenkaan kuuluisi ollakaan. Tyhmät ihmiset eivät vaan osaa havaita tätä ilmiötä.


    • 13+18

      olen aivan samanlainen ja minun kohdallani nuo kolme ensimmäistä kappaletta pitävät täysin paikkaansa.

      toisaalta haluaisin joskus ennenkuin kuolen käydä pyöräillen jossain maassa tms.miksikä sitä nyt kutsutaankaan.kun mennään pyöräillen koko maa läpi.
      ajan kanssa ja kiireettä.

      jos suomesta joskus eläkepäivillä muutan niin lämpötila ,terveydenhuolto,puhtaus pitää olla samaa luokkaa kuin suomessa.

    • fasupala

      Ei kanssa kiinnosta enään matkustella,80-luvulta asti pyörinyt sielä,sun täällä. Kyllä siihenkin voi kyllästyä,eikä huvita enään lähteä..
      Onneksi voi valita mitä lomillaan tekee tai tekemättä jättää!
      Ikää myöten ei vaan jaksa makoilla rannoilla ja pyöriä turistivirran mukana.
      Eikä se kateutta ole,jos joku ei halua lähteä maailmalle,,,on se tässä tullut todettua monesti.
      Mukavia kesärientoja kaikille,omalla tyylillä :)

    • Olen nyt oikeassa

      Ihanaa, kun saa lomalla tehdä sitä mistä pitää. Ihanaa kun saa lomalla olla vaan. Ihanaa, kun on kesä. Ihanaa, kun saa olla kesällä mökillä. Ihanaa.

      Muumipeikon juhannusruno

      Pään painan ruohikolle
      ja oion jalkojain.
      En jaksa pohdiskella,
      mä tahdon olla vain.

      Sen viisaammat voi tehdä,
      mä päivän kultaan jään.
      Mä tunnen kaikki tuoksut
      ja luonnon loiston nään.

      Voi leikitellä mielikseen,
      voi ottaa jättää paikoilleen
      tai olla niin kuin luonnostaan
      ja maata vaan.

      Mä peikko siihen uskoon jään,
      on maailmaa tää minkä nyt mä nään.
      - Tove Jansson -

    • MYÖSKOTITONTTU

      SEONKATSOS SEKAUKOKAIPUUSINNE SATUMAAHAN LUULLAAN ETTÄ SITENLÖYTYYSESUURIONNI.EINIITÄKUVIATARVITSEKATSOA,MUILTA KUNOMALTA ÄIDILTÄ

    • gustavo_1987

      juu, kyllähän, niitä lentomatkojakin tehdään, mutta voihan sitä matkata junalla, tai autolla , laivalla, jne jne. kyllähän näitä vaihto ehtoja löytyy.. hyvää kesää kaikille...

    • hmmmm

      Aika tyypillinen kirjotus ihmiseltä joka ei oo käyny just sitä omaa mökkiä pidemmällä. Itse olen kiinnostunut muiden reissu kertomuksista. Mökkilomasta tosin ei ole mitään kerrottavaa edes...

      • Sattuma-matkailijat

        Nimimerkki " hmmmm" kirjoittaa, että " mökkilomasta ei ole kerrottavaa edes... " MInulla oli mökki yli 20 vuotta ja siellä tuli oltua vaihtelevasti, mutta ei me perheeni kanssa kellekään kerrottu mistään " mökkilomasta" sitten myimme mökin ja saimme ison tukun rahaa ja niillä ollaan muutama tasokas ulkomaanreissu tehty. Ei ole ollut tarvetta kellekään sen kummemmin niistäkään reissuista puhua.... Jos joku tuttavamme on kysynyt jälkeen päin millaist aoli, niin vastasimme vaan, että " ihan kiva reissu " tai jotai yhtä ympäri pyöreätä. Mitä hittoa niistä lomistaan muille kertoilee ja joku jopa vieääl kehuskelee ?? Varsinkin sellaisia vaan harmittaa, joilla ei mahdollisest ole varaa lähteä minnekään lomailemaan. Me ainakin reissaamme vaan omaksi huviksemme emmekä reissuistamme huutele kellekään! Emme tee mitään viikon piipahduksia, vaan olemme aina viime vuosina olleet vähintään kuukauden poissa kotimaasta. silloin ehtii jotain nähdäkin kohteessa eikä tarvi olla heti pakkaamassa kamoja, kun on saapunut perille.
        Alkuun kyselimme muutamalta tutlta hieman vinkkiä mihin kannattaisi matkustaa, kun ei ollut kokemusta, mutta nyt ei ole tarvinnut keltään kysellä sitäkään. Sitä paitsi netistäkin näkee jo lähes kaiken tarpeellisen lomakohteista.
        En minä käsitä miksi yleensäkään pidetään niin kovaa meteleiä ulkomaan matkustamisesta? Me puhutaan yhdelle naapurillemme sen verran, että ollaan se ja se aika pois, haetko postimme... Ja se on sitten taas toisin päin, jos he lähtevät eir aikaa. Eli postit on ainao syy, miksi jollekin kerromme yleensä lähtevämme reissuun! Ei ainakaan meillä ole tarvetta jakaa lomaamme kenenkään kanssa!
        Valinnan vapaus minusta on se tärkein : voin olla kotona, vuokrata kotimaasta mökin, matkustella muuten vaan kotimaassa tai sitten lähteä ulkomaille. Emme koskaan suunnittele pitkälle etukäteen mitään matkaa, vaan sitten, kun se tulee ajankohtaiseksi, päätämme kohteen / kohteet, pakkaamme matkalaukut ja lähdemme1 Niin yksinkertaista se on, kun lapset ovat jo aikuisia eikä tarvitse miettiä kovin tarkkaan mitä mikin maksaa...


    • Lepoilua kotimaassa

      Diggailen kotimaanmatkailusta, autolla. Ehkä Suomessa ei ole pyramidien tai Taj Mahalin suuruusluokkaa olevia nähtävyyksiä, mutta monia ihan kivoja pikkunähtävyyksiä kuitenkin. Salainen paheeni ovat keskiaikaiset kirkot ja luontonähtävyydet. Varsinkin kersan kanssa on ihanan rentouttavaa matkailla kotimaassa. Jos vatsatauti tai jokin muu kavala sairaus sattuisi iskemään, on terveydenhuolto ilmaista ja lähellä. Kotiinkin voi yleensä melko helposti palata. Kotimaanmatkailu vaatii vain oikeanlaista mielentilaa. Jostain syystä olen kyllästynyt ulkomaanmatkailuun, vaikka puhun kohtalaisesti seitsemää kieltä ja rahaa on. Olen varmaan tullut vanhaksi, kun matkustaminen ulkomaille tuntuu rasittavalta.

    • mehtänmies

      Jos asuu hienolla paikkakunnalla niin mihin silloin pitäisi lähteä. Pensaat ovat vihreitä ja järvi on komea.

      Ainoa että alaskaan tain kanadaan voisi. Mökki jostain perkeleen korvesta missä on 40 astetta pakkasta. Se olisi elämää.

      Kyllä vituttaa kun kun tutut selittävät kuinka hienoa on olla viikko kaksi jossain rantabaarissa kun kalja on niiiiiin halpaa. Ei se ole mitään elämää. Elämää on se että ollaan korvessa ilman muita ihmisiä.

      • hlfiö

        Lähden vajaan viikon päästä lomamatkalle,enkä ajattele ,että se on yliarvostettua .Teen ulkomaanmatkan kerran vuodessa turistirysään. Erikoisuuden tavoittelijat ottaa aivoon ,minä vain matkustan ja laiskottelen matkani aikana.Kerran tai pari kertaa vuodessa lentävät matkailijat eivt ole syyllisiä maapallon saastumisongelmaan ,vaan viikottain tai jopa päivittäin lentävät työmatkalaiset.


    • sdfghjkllkjhgf

      itseäni ei niinkään lomat kiinnosta mutta silloin tällöin kun alkaa oikein ottaa ohimoon niin lähen muutamaksi vuodeksi johonkin tropiikkiin asumaan/ töihin./ kusettamaan paikallisia/ asumaan paikallisten naisten siivelle.ja poliisi sekä embassy sitte karkottaavat takas suomehen prkl.. :D

    • Paljon matkustellut

      Oman maan mansikalle vaan tiedoksi, jos asia ei ole vielä sinulle selvinnyt, että me ihmiset arvostamme niin kovin erilaisia asioita. Olen kyllä työmaallani kuunnellut mökkiloman vietosta useampiakin tarinoita, eikä niiden kertominen ole kuulostanut mitenkään vastenmieliseltä. Eikö ole kohteliasta ja hyvään työyhteisöön kuuluvaa kuunnella työtoveriakin, jos asia on hänelle tärkeä. Ei minuakaan ole mitenkään erityisesti kiinnostanut jonkun työtoverin lasten/lastenlasten valokuvat, kunhan olen katsellut ja sanonut loppukommentiksi," jotta kiva, kun näytit kuvia". Ei tällainen toisen huomioiminen voi vaatia liikaa energiaa, eikä työaikaa. Ei sinun tarvitsekaan olla kiinnostunut ulkomaanmatkailusta, mutta vartos´ vaan, kun seuraavalla kerralla kerrot jollekin työtoverillesi omista intresseistä ja kuulet hänen suustaa: "ei voi vois vähempää kiinnostaa". Tällainen asenne saattaa jopa heikentää työssäviihtymistä.

      HYVÄÄ KESÄÄ SINULLEKIN
      jos se nyt sinua sitten voisi vähempää/enempää kiinnostaa - siis tämä toivotus

      • Veheriää

        Hyvä debatti tuosta matkailusta syntyi! Nykyisinhän ulkomaanmatkailu on niin valtavirtaa niin valtavirtaa, kun vielä muutama vuosikymmen sitten vain varakkaat tekivät ulkomaanmatkoja. Osaksi olen aloittajn kanssa samaa mieltä, ainakin siinä että luin jostain miten monen omakotitalon lämmityksestä tulevia päästöjä yksi ainut lentomatkaa esim. Amerikkaan vastaa. Luku oli järkyttävä, ikävä kyllä en muista tarkemmin mutta se selvis että supersaastuttaviahan ne lennot on.


      • liikaa rahaa
        Veheriää kirjoitti:

        Hyvä debatti tuosta matkailusta syntyi! Nykyisinhän ulkomaanmatkailu on niin valtavirtaa niin valtavirtaa, kun vielä muutama vuosikymmen sitten vain varakkaat tekivät ulkomaanmatkoja. Osaksi olen aloittajn kanssa samaa mieltä, ainakin siinä että luin jostain miten monen omakotitalon lämmityksestä tulevia päästöjä yksi ainut lentomatkaa esim. Amerikkaan vastaa. Luku oli järkyttävä, ikävä kyllä en muista tarkemmin mutta se selvis että supersaastuttaviahan ne lennot on.

        Mikä ihmeen pakko on matkustaa lomalla jonnekkin Turkkiin parhaimpaan kesä aikaan kun Suomessa olisi kaikkein paras olla.
        Kerran olen turkissa käynyt kesäkuussa enkä varmasti tee sitä virhettä toista kertaa.


      • Maimuli
        liikaa rahaa kirjoitti:

        Mikä ihmeen pakko on matkustaa lomalla jonnekkin Turkkiin parhaimpaan kesä aikaan kun Suomessa olisi kaikkein paras olla.
        Kerran olen turkissa käynyt kesäkuussa enkä varmasti tee sitä virhettä toista kertaa.

        Aivan samaa mieltä. Suomen kesää ei mikään voita!


    • Ei ikinä enään

      Minäkin kävin rantalomalla, kun en ollut vuosiin käynyt.
      Sai kyllä jäädä viimeiseksi, mitä järkee??

      Koko ajan odotin, että pääsen pois sieltä.

      Matkustaa bussilla, jonotella lentokentillä, tuskastella kamalassa helteessä.

      Koto Suomi on paras!!

    • sy Snoopy

      Olen 74 v ja kiertänyt kohtuullisen paljon maalimoo, ollut töissäkin kuudessa maassa ja viettänyt poissa Suomesta 21 v, mutta sillä on hintansa. En ole esim. koskaan käynyt Lapissa. Etelänmatkoja olen tehnyt vain äkkilähtöjä, halpamatkoja. Parhaita oli mielestäni viime talven Turkin matka 149 e aamubuffetilla 4-5 tähden hotelleissa ja 1000 km kultuurikierros bussilla. Mieleenpainuvin nuoruuden kesälomamatka oli autolla Amerikan ympäri 13.000 km yöpyen pääasiassa pienessä Soputeltassa. Paras matkani vei minut 10 vuodessa purjeveneellä yksin maapallon ympäri. Siitä voi lukea sivuilta www.snoopy.fi

    • pysy kotona

      "Ei mikään voita Suomen kesää" - sitähän etelän reissuilta juuri haetaan,syksyn ankeuteen tai talven kylmyyteen "Suomen kesää". Saasteita tulee muilta tahoilta paljon enemmän mm. israelista 70ton sitä itteesä joka päivä mereen. Kiina ja Intia miljardi kansat ei välitä mistään, kaikki huuhdotaan mereen ja jokiin , joissa ei enään kalatkaan elä. Suomalaiset on vaan niin "maapallonpelastajia" - puheissaan. Kuitenkin vihreiden ministeri levittelee käsiään kun täälä rikkiä menee tonneittain vesistöön yms.

    • nuorimies 82v

      Olen tehnyt elämässäni 5 kertaa noin vuoden kestäviä matkoja. olen vaeltanut kosteissa viidakoissa, paahtavilla aavikoilla ja jäisillä tundrilla. olen viettänyt aikaa isoissa kaupungeissa. kerran kiertelin N.2kk lapissa se on aivan mahtavaa aluetta.
      Nykyään käyn kerran vuodessa kanarialla "lämmittelemässä". Usein olen samassa kohteessa ja vielä samassa hotellissa. Joskus ihmettelin miten joku jaksaa olla aina samassa turisti kohteessa, mutta nykyään ymmärrän sen hyvin. Minua ei vaan enään kiinnosta niin paljon matkustaa, että viitsisin roudata nämä särkevät nivelet maapallon toiselle puolelle. Mökkiä minulla ei ole ikävä kyllä ikinään ollut. Ei minulla mökkiin varaa ole ollut eikä tule olemaankaan. matkustaminen on hyvin halpaa jos ei ole kiire. Olen matkustanut paljon polkupyörällä ja halvoilla junilla ja busseilla.
      Nykyään viihdyn parhaiten kotona, tossa kerrostalo asunnon pienessä pihassa jossa kasvatan paria tomaattia ja salaatinlehtiä.

    • 4455566666666666

      Se on tosiaankin raskasta kun kohteliaisuudesta joutuu tuntikausiakin katselemaan kaverinsa esittelemiä valokuvia mitä tämä on lomareissullaan ottanut.
      Ensinnäkään minua ei toisten valokuvat eri tapahtumista juurikaan kiinnosta, ei varsinkaan silloin jos ei niissä ole ketään kaverini lisäksi tuntemiani henkilöitä ja jos ne vielä ovat kuvia turistikohteista tai jostain myymälöistä.

    • Pstori

      Kyllä ei voi muuta sanoa, on niin junttia porukkaa tämä joka kertoo matkailun olevan turhaa ja haluaa vain nököttää kotinurkissa. Lennot on supersaastuttavia, sitä ne ovat, mutta ei tämä muutamassa vuosikymmenessä ehdi niin huonoksi mennä, ettei kelpaisi elämiseen. Mikäs tässä suomen kesä on hieno, mutta talvi pimeyksineen ja kyylmyyksineen on täysin perseestä, silloin tarvii päästä lämpöön ja valoon, Siinä mieli ja kroppa latautuu taas uuteen kesään. Jokainen kuitenkin kiusatkoon itseään tavalla mistä sattuu pitämään. Rahoja ei panna arkkuun mukaan täältä lähtiessä, joten ne voi aivan hyvin laittaa matkailuun tai johonkin muuhun yhtä tärkeään. Tärkeintä on, että on elänyt ennekuin kuolee koko ikänsä "kunniakkaasti ja kaikin voimin" töitä tehneenä. Kroppa romuna ja firman kultakello ranteessa.

    • suuri pallo

      Matkustan, koska olen utelias. En arvostele...Kaikilla omat näkemyksensä / mieltymyksensä. Ennakkoluulot ja kateus asia erikseen! Pahimmat arvostelijat löytyvät ihmisistä, jotka eivät uskalla omaa pitäjäänsä pidemmälle ( tosin poikkeuksia näissäkin ).

      Matkailu avartaa sekä kitkee tehokkaasti mustavalkoisen ajatusmaailman. Kaikessa on puolensa. Omia tottumuksiaan on hyvä käydä välillä ravistelemassa. Ihmiset ovat kaikkialla melko samanlaisia. Kulttuurit erilaisia. Yhteisö, jossa elämme vaikuttaa yleiseen ilmapiiriin.

      Matkustan, koska haluan oppia viisaammilta. Haluan kyseenalaistaa, arvostaa erilaisuutta sekä olla väärässä. Haluan kokea itse, en kuunnella muiden tarinoita.

      • Parasta lähelläsi

        Tuon kaiken voi kokea kotipihallaan.

        Eräät tuntemani ihmiset laskevat tarkkaan kuinka monessa valtiossa ovat "käyneet", vaikka käyminen olisi merkinnyt parin tunnin oleskelua lentokentällö. Paljonko tuon käväisyn perusteella oikeasti oppi - tai edes halusi oppia - kohdemaastaan, ei normituristia oikeasti edes kiinnosta.

        Nuorempana matkustelin runsaanlaisesti. Nyt suorastaan vastaiskuna sille, ja postikorttejaan ("Hei, lämmintä on pidelly, rannalla käyty ja ostoskatuja tiirailtu") maailmalta lähetteleville tuttavuuksille matkustelen koto-Suomessa.


    • ksusha

      Kaikki mitä en tee tai minulla ei ole varaa, on yliarvostettua.
      Mitä itse teen tai mikä minua kiinnostaa, on tärkeää.
      Näinhän se menee.

    • jeesustelija

      Niin, mutta on sekin mahdollisuus, että oma päänuppi on niin tyhjä, että ei sinne myöskään kirjallisuutta mahdu. Ekologisuus kyllä unohtuu, kun mainosväki sinullekin kertoo, että juuri tämä auto on kaikista "ekologisin" ja miten ihmeessä yleenskään olet netissä, kun nämä kaikki tietokoneet kuluttavat maan jalometalleja jne tolkuttomia määriä.

    • tsiisustelija

      Miksi ihmeessä ihmiset tekevät lapsia, ne jos mitkä vasta kuluttavatkin..

    • Jussipussi

      En jaksa lukea koko viestiketjua, toivottavasti en kertaa mutta pariviikkoa sitten Oulusta suora lento Turkkiin ja hotelli ( määrittelemätön ) 99,- €. Oli ihan hyvä hotelli, El Paso Sidessä. Nyt ( 27. 8. ) sama lento 28.8. 115,- € ja huomenna voi olla vieläkin halvempi. Siis kannattaako enää Suomessa lomailla. Yö hotelissa jo maksaa Suomessa saman kun viikko Turkissa. Minä en ainakaan halua maksaa Suomen kiskurihintoja ja saada vielä huonoa palvelua.

    • äsdjgaähgsrh

      Heh, no on sulla ongelma!!!

      Vaikkein sua itteäs kiinnosta koko touhu, niin en ymmärrä mitä pahaa siinä on jos jotkut muut siitä pitää.

      Itselläni ihan parhaita reissuja on todellakin ollut tää sun mainitsemasi "klisee" repun kanssa aasiassa... Jossa olen reppuretkeillyt usampaan kertaan. Reppu kaupalla ihania kokemuksia ja muistoja, puhumattakaan siitä kuinka monta uutta ystävää olen saanut ympäri maailmaa.
      Upeista sukelluskokemuksista puhumattakaan.
      Itseppähän omat rahani työnteolla ansaitsen, ja pistän ne ihan minne itseäni lystää, eikä sen pitäs olla kellekkään muulle ongelma.

      Reppumatkat ympäri ämpäri aasiaa on toistaiseksi pienen tytön syntymän jälkeen jäissä. Mutta silti me matkaamme ensi talvena Thaimaaseen 10kk ikäsen tytön kanssa 3 kuukaudeksi talvea pakoon. Ja syy siihen on ETTÄ VOIMME TEHDÄ SEN!

    • Annapeppua

      Ajatteleppa mitä täällä voi tehdä Suomessa tänäkin vuonna? Pysyt tiiviisti sisätiloissa ja jos jonnekkin Baariin menet, niin aina maksaa Ulkona sataa räntää joka tarttuu vaatteisiin. Täällä tuntuu siltä, että on vain vittumaisia ihmisiä ja räntäsadtta. Perse paksuna meneviä mummuja, permamentit päässä. Minä olen ollu Malagassa kaksi talvea, enkä ihmettele, esm sitä, että Fukessa ja Pacosissa on ihan Suomalais siirtokunta. Kyllä täältä lähtee kynnelle kykenevät.
      Ajattelin tässä ohessa kuinka paljon pitkässä juoksussa Suomi häviää, siinä kun ulkomaile muutetaan ja lomaillaan siellä paljon se mitä turistit ostaa ulkomailta on poissa kotimaan kulutuksesta kuitenkin. Lomillaanhan ihmiset kuluttaa vielä lisäksi enemmän kuin muina aikoina. Tosin meille tulee nykyisin jonkin verran turisteja ja he vähän korjaavat tätä tappiota

    • Variantti

      No, ihan ei rinkkamatkalla, mutta pelkät lennot ja auto vuokralle Georgiaan 8pv ja ihan fiiliksellä mihin tykkäs mennä. Törkeen hyvä reissu, kiereltiin vuoristossa, törmättiin muihin, vähän samalla ajatuksella lähteneihin ihmisiin ja hengailtiin niitten kaa jokunen päivä (kanukkeja ja Ukrainalaisia). Georgiassa ei voi syödä huonosti, joten syötiin hyvin ja viini on kutakuinkin sieltä kotoisin (ainakin 5000v sitä on siellä tehty) joten sitäkin piisasi. Valokuvia ei paljoa otettu, mitä nyt jokunen maisemakuva. Ja lennoista sen verran, että oli duunimatka Kiovaan, joten siinäkin maailmaa säästettiin, kun jatkoin siitä lomalle Georgiaan, olin jo liki puolivälissä. Noudatettiin just sitä, mitä Haaapasalon Ville sano, mene vaan ja kysy majoitusta, kyllä se järjestyy ja kyllähän se järjesty, vaikka ei edes kieltä osattu. Monikosta voi päätellä, että meitä oli enemmän, kuin 1, oli 2.

    • rantaihminen

      Matkustan koska etelä-Euroopan kevät ja kesä on upeat ja rannat kokemisen arvoisia. En ole löytänyt Suomesta tai sen viereisistä maista merta joka olisi kristallinkirkas, lämmin ja hyvä uimiseen. Sitten kun sellainen löytyy ja Itämeri puhdistetaan voin alkaa vakavasti harkita rantalomaa Suomessakin. Nyt jos täytyisi läheltä sitä harkita ehkä Pohjanmeren kesää voisin kyllä harkita. Itämeri on pilattu ja siinä yksi suuri syy miksi useat lentävät etelään kesä ja rantalomille. Nyt jos joku valittaa mene uimahalliin kyllä minä sielläkin olen käynyt mutta vesi on kylmää eikä se ole sama uida synkässä kylmässä uimhallissa kuin meressä aurinkoisella säällä! ja uimahallissa ihoon tarttuu se kloorin haju. Lisäksi tämä Suomen talvi tekee minusta rättiväsyneen. Se on kyllä harmi kun Itämeri on pilattu ja muuttunut harmaanruskeaksi.

    • Anonyymi

      Minä kyllä matkailen, mutta viisaammin. Kun vuonna 1994 päätin lähteä ensimmäiselle ulkomaanmatkalleni, niin harkitsin tarkkaan kohdetta. Voiton vei tämä Norjan Bodö. Enkä kadu. Täällä tarjoutui heti ensimmäisestä matkapäivästä alkaen mahdollisuus rahoittaa matkaani esim. tekemällä työtä, eli pikavippiä tai kulutusluottoa en ole vieläkään tarvinnut. Paikallinen elämäkin on tullut erittäin tutuksi. Jos lähtisin viikoksi tai kahdeksi esim. sinne Kanarialle joutomieheksi, niin yhtä vieraana persaukisempana sieltä poistuisin, osaamatta paikallista kieltä ja jättämättä juorun juorua jälkeeni. Tuskin verokorttinikaan siellä niin kovaa valuuttaa olisi, että sillä matkaani rahoittaisin. Miinukselle menisi. Väitän, että ainoassakaan Kanarian rantapubissa ei ole yhtä hienoa tunnelmaa, kuin täällä vastaavissa. Esim Hundholmen turistinfon talossa meren puolella maailma tosiaan paranee ja valomerkki lähestyy uhkaavalla vauhdilla. Altinnin linkistä kävin viimeviikolla lueskelemassa työeläkeotettani. olihan jännä deggari. Mitäs ne etelän viikkoreissaajat lukevat?
      Kun täytän 67 ja alan itse joutomieheksi teen seuraavan matkan. Siitäkin tulee monivuotinen ja sen sitten teen halpismaahan. Aluekin on jo suunniteltuna. Se on välillä Ylöjärvi - Ikaalinen.

    Ketjusta on poistettu 6 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. KUPSinpelaaja vangittu törkeästä rikoksesta

      Tänään tuli uutinen että Kupsin sopimuspelaajs vangittu törkeästä rikoksesta epäiltynä. Kuka pelaaja kysressä ja mikä ri
      Kuopio
      14
      1382
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      28
      1265
    3. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      62
      1170
    4. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      11
      1052
    5. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      65
      1006
    6. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      27
      1005
    7. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      9
      993
    8. Kaupungin valtuuston yleisötilaisuus

      YouTubessa katsojia 76 Buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha
      Varkaus
      1
      980
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      30
      979
    10. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      6
      971
    Aihe