Liikenne- ja viestintäministeriön asettama Jorma Ollilan työryhmä selvitti, miten Suomi voisi edetä tiemaksujärjestelmien käyttöönotossa. Tienkäyttömaksujen käyttöönoton aikataulusta ei vielä ole tehty ratkaisuja. Ajokilometrin hinnaksi tulisi valtaosassa maata kuusi senttiä, haja-asutusalueilla kolme
10000 KM = 600 euroa vuodessa
20000 km = 1200 euroa vuodessa
30000 km = 1800 euroa vuodessa
maaseudulla puolet tästä....
10 vuodessa maksat 12000 euroa VEROA
TÄLLÄ HETKELLÄ MAKSAT UUDESTA KESKIHINTAISESTA AUTOSTA AUTOVEROA N 9000 EUROA !!!!
KILOMETRIVERON SUURUUS
16
176
Vastaukset
- zetor x
Nykyinen autovero:
http://www.autoalantiedotuskeskus.fi/tilastot/verotus_ja_hintakehitys/henkiloauton_hinnanmuodostus - kalliiksi tulee
Uudesta keskihintaisesta autosta autovero on luokkaa 7000 € tai vähän allekin.
Kun sen jakaa esim. 15 vuodelle, se tekee keskimäärin rapiat 400 e/vuosi.
Tuollaisella 20.000 suoritteella kilometrivero olisi siis lähes KOLME kertaa kalliimpi. Lisäksi tulevat keräyskustannukset, jotka jäävät tietysti autoilijan itse maksettavaksi.
EI KIITOS.- ihmejuttu__
Toinen tapa vertailla voisi olla laskea paljonko autovero tekee kilometriä kohden. Jos autolla ajettaisiin esim. 250.000 km, niin tuo 7000 € vastaisi 2,8 senttiä/km. Eli kaupunkiajosta suunniteltu 6 sentin vero olisi rapiat kaksi kertaa kalliimpi. Yhtenä lisäongelmana olisi, että kilometrivero rassaisi suhteessa pahiten juuri niitä vähäpäästöisimpiä autoja, joiden autovero on matala. Parhaiten kannattaisi isopäästöiselle ja muutenkin kalliille autolle. Ja eniten suosisi tällaisen ostamista pihalle seisoskelemaan naapureiden kateuden herättämiseksi niin ettei ajaa tarvitsisi.
Edellä olevassa laskelmassa on se pieni vika, että auton arvo ei alene lineaarisesti, vaan ensimmäisinä vuosina eniten. Tästä voi seurata, että siirtyminen kilometriveroon voisi suosia uudempaa autokantaa enemmän kuin vanhempaa. Tosin ajokilometritkin jonkin verran laskevat iän myötä.
Kovin on kallista joka tapauksessa. Verrattiinpa autoveroon tai polttoaineveroon niin tuplat näyttäisi ainakin tulevan. Ja laskutaidoton kansa sen kun tykkää!
- ota kaikki huomioon
Tällä hetkellä 800e dieselvero ja käyttömaksu. Polttoainevero alv n. 1000e. Tämän lisäksi vakuutusmaksun vero n.100e. Kaiken päälle autovero ! Monet maksavat lisäksi näistä veroista rahoituskuluja, joka on siis hukkaan heittettävää rahaa. Entäpä kun huomiot kuolonuhrit joita euroopan vanhin autokanta aiheuttaa --- alkaa nimittäin autovero maksamaan aika rutkasti.
- realistxx
Kaikki nämä kannettaisiin tietysti jatkossakin, korvaisipa kilometrivero autoveron tai ei. Sitä paitsi asiaa ei todellakaan voi tarkastella vain uusien autojen näkökulmasta. Niitähän tulee autokantaan vain n. 5 % vuosittain. Käytetyillehän kilometrivero on todellista tuplaverotusta. Näyttää kuitenkin siltä, että suomalaiset ovat masokisteja kun kannattavat kilometriveroa. Tai sitten ajattelevat, että enhän minä sitä maksa vaan naapuri.
- minkä valitset
Minun auto kuluttaa polttoainetta jokaisella ajetulla kilometrillä ja joutokäynnillä auton seisoessa paikallaan.
Pitäisikö ne ajetut kilometrit vielä maksaa toiseen kertaan kilometriverona?
Onhan polttoaineessa jo verot mukana.
Ruuassakin on arvonlisäveroa, pitäisikö jo syöty ruokakin maksaa toiseen kertaan jonain "ulosteverona"? Miten tämäkin sitten tariffioidaan?
Kyllä nämä verosuunnittelijat osaavat keksiä aina uusia ideoita sille, että samat verot saadaan perittyä vähintään kahteen kertaan. Rahat pois vaan tyhmiltä. On aivan järkyttävää se, että tuo uusi kilometriveron hallinnointi vaatii valtavan suuren byrokratian. Miksi sen valvonta sidotaan amerikkalaiseen GPS-järjestelmään? Miksi ei oteta mukaan eurooppalaista Galileota ja venäläistä Glonassia? vai tuleeko tästäkin sitten eri puolueille oma valtataistelu? Oikeisto suosii GPS:ää, keskusta suosii Galileota ja vasemmisto on tietenkin Glonassin takana.
Vai saako autonomistaja itse valita missä järjestelmässä niitä kilometrejä seurataan? Tuleeko tässäkin verokilpailu?- gfjhgfhmk
Ihan sama sidotaanko GBSään, Glonasiin vai Galilileihin. Valtio lähtee joka tapauksessa siitä, että on aivan sama mitä käytetään. On autoilijan asia OSTAA nuo veronkantopalvelut joltakin alalla toimivalta palveluyhtiöltä,( joita ei tosin vielä ole). EUN direktiivi lähtee juuri tästä. Kaikki nuo vaihtoedot ovat tasan samalla viivalla ja kuluttaja ratkaisee mitä ostaa. Valtio tosin järjestää ostopakon.
Melkein ainoa varma asia tällä alalla on juuri se, että Suomen valtio ei pane pystyy mitään omaa systeemiään ja että autoilija maksaa viulut jostakin ostopalvelusta. Sekin näyttää todennäköiseltä, että kymmenen vuotta tästä lukien on lyhyt aika tällaisten palvelujen markkinoiden syntymiseen.
- sekavaasekavaacc
Juu ja suomaisten kun piti vielä olla etunenässä näiden maksupalveluiden tuottamisessa. Noin Euroopan laajuisesti arvioituna näyttää ilmeiseltä ettei tällaista bisnestä näytä syntyvän ollenkaan. Mahtaa olla pettymys erityisesti komissiolle, joka uskoi asiaan kuin pukki suuriin sarviinsa.
Tietysti on toisaalta niin, että Suomenkin valtiolla voi olla tarvetta uusiin rahoituskeinoihin sitten kun autoveroon ja ajoneuvoveroon sisään rakennettu CO2-alennus ajaa näiden tuoton alas ja autojen polttoainetekniikan parantuminen syö myös polttoaineveron tuottoa. Tämä tapahtunee joskus 10-15 vuoden päästä. Tosin nykyisiäkin veroja voidaan niin haluttaessa kehittää siten, ettei oleellisia tuottojen menetyksiä synny. Näyttää jotenkin siltä, että LVM olisi asiasta enemmän huolissaan kuin VM, jolle veroasiat oikeasti kuuluvat. Lieneekö sitten pelkkää taktikointia LVM:n puolelta. Näin voinee päätellä siitä kiihkosta jolla he kilometriveroa ajavat.- asdfgfj
LVM:n huolestuneisuus johtuu varmaan siitä, että he eivät tiedä, että veroperusteita toki voidaan tarvittaessa muuttaa ja jopa korottaa.
- VERONPIDÄTYS
MIKSI KUKAAN EI KIINNITÄ HUOMIOTA SUOMEN JO MUUTOINKIN KORKEAAN AJONEUVO- JA POLTTOAINEVEROTUKSEN TASOON ???
MEHÄN MAKSAMME NYTKIN JO LIIKAA- pakumies67
Autoilija on kai helppo lypsylehmä, niiltä voi ottaa moninkertaisesti sen mitä tiestöön ym. Autoilun vaatimiin menoihin tarvitaan.
Laskeskelin tässä, että ikäni reissuhommissa olleena sitten jos ja kun joskus vuosien päästä kilometriverotus toteutuu, en enää autoa pidä. Sillon on jo kaikki lainat maksettu ja vähän rahaa sukanvarressakin, että jään mielellään pois työelämästä. Tehkööt nuoremmat jos viitsivät.
eipä tarvitse enää autoakaan uusia, eikä kannatakaan, kun verouudistuksessa hinnat romahtaa varmasti, niin uusien kuin käytettyjenkin.
- Kirveellä töitä perk
Ollilan veromalli suosii rikkaita joiden autot maksaa 80 000-200 000€ !Niissähän autoveroa on älyttömästi! Luxus autojen veron poisto alentaisi rikkaiden autojen hintaa tuntuvasti useita kymmeniätuhansia euroja!
Miksi rikkaita verotetaan kokoajan vähemmän ja he pystyvät kiertämään veroja helposti ?
Siksi koska nämä muka kansan etua ajavat ministerit ja kansanedustajat ovat tehneet siitä mahdollista kun heillä on näitä rikkaita kavereita jota myös hyvä veli verkostoksi kutsutaan ! Heidän etujaan siellä ajetaan ,ettei vaan rikkaitten tarttis verojansa maksaa kun on köyhempiäkin joille ne voidaan maksatta!
Tämä maa kuristaa itsensä kohta hengiltä ! - gtdfhjds
Juuri siksihän autoveroa niin vihataan, kun se on niitä viimeisiä veroja, joita rikkaatkin joutuvat oikeasti maksamaan, Ja kun näitä palstoja lukee niin näyttää siltä että monet ilmeisesti aika köyhät ovat innokkaasti rikkaiden asialla.
- kirveella töitä perk
Suomalaiset ovat niin helvetin kilttiä kansaa ,että kaikki paska niellään mitä päättäjät päin naamaa paiskivat! Saatana kaikkien jotka auton omistavat tai sitä käyttävät pitäisi hylätä auto ja alkaa kävelemään tai polkea pyörällä vuodenkin kun niin mentäis alkais saatana ääni kellossa muuttua! 2,4 miljoonaa autoa kun pistettäis seisontaan vuodeksi eiköhän alkais polttoaineen hintakin pudota saatana!
- Mätäkuun tarinoita
Nämä on näitä Jorman visioita.
Jos autoihin laitettaisiin GPS niin helpostikos se antennin kontakti hiukan löystyisi?
Ei tiedä vakoilusatelliitti missä liikutaan.
Jos autoihin laitettaisiin SIM-kortti ja tieto ajeluista kulkisi verokarhulle niin olisiko tässäkin joku tekninen failure?
Jormaolli on jo seniili äijä jolla ei paljoa leikkaa. Ei hampaattomien juttuja ole ennenkään uskottu.
- gkjglt
Kait se niin menisi, että tienvarret kylvetään täyteen antureita jotka tsekkaavat lähteekö ohi ajavasta autosta asiallinen signaali, ja jos ei ole laite toiminnassa, auto kuvataan ja lähtee tonnin lasku, tai jotain sinne päin.
Näinhän alkaa kohta toimimaan myös ajoneuvoveron ja katsastuksen valvonta, kun poliisi saa talven mittaan liikennevirtaa suorasan lukevia skannereita. Eipä enää auta ajella liikennekäytöstä poistetulla autolla, ei ainakaan jollei ole paksua lompsaa. Tuohon on helppo yhdistää kilometriverolaitteen kontrollikin.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan
Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.1743154Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus
Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha242121- 232044
Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!
Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.901895Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?
Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?701588Sakarjan kirjan 6. luku
Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se241351Avaa sydämesi mulle
❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo361247- 81241
Elia tulee vielä
Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan351207Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa
Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k61188