kasvissyöntiä ei ymmärretä

Pieni tyttö

Eli siis olen 12-vuotias tyttö, rupesin viime syksynä kasvissyöjäksi, pesco-vegetariksi tarkemmin sanottuna. No vanhemmat ei oikein ymmärrä kasvissyöntiä ja siitä on tullut tosi vaikeaa, se on sitten tällaista: "Ota juurespihvi pakastimesta" "Syö sitten pelkkiä perunoita" "Kyllä ihmisen kuuluu syödä lihaa! "
Mitä pitäisi tehdä? Voinko jatkaa syömällä valmisjuurespihvejä lähes joka päivä? Tuntuu ettei se ole kovin monipuolinen vaihtoehto.. pitäisikö minun alkaa tekemään ruokaa itse? Ajatus on karmiva.. inhoan ruuanlaittoa ja pilaan aina kaiken enkä tiedä mitä sitten sanoisin äidille, etteivät hänen ruokansa kelpaa?
Onko totta että kasvissyöjän pitäisi syödä paljo enemmän ruokaa kuin lihansyöjän? Entä jos tuntee itsensä kylläiseksi jo pienemmän annoksen jälkeen?

33

171

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Jotain parempaa ruokaa sun on kyllä saatava. Tykkäisitkö syödä pähkinöitä ihan sellaisenaan, niistä saa paljon proteiineja? Entä tofu, itse Tykkään siitä ihan sellaisenaan leivän välissä, levitteeksi voi laittaa tomaattimurskaa ja täytteeksi tomaattia ja salaattia. Valmiita soijapyöryköitä saa kaupasta, vaikka einekset onkin aija ällöä ruokaa... Oletko kokeillut laittaa ruokaa tarkasti reseptejä seuraten? Esim täällä on tosi kivoja:
      www.chocochili.net

      Jos voit kotona ottaa vanhempiesi lisäkkeitä, pelkät tölkkivalmiit pavut ja herneetkin on kätevää sekoittaa sekaan.

      • Kasvissyöjänä ei tarvitse vetää hirveästi ytympiä annoksia, omaa mahaa on ihan hyvä seurata, kunhan ei pahasti laihtumaankaan ala. Kannattaa yrittää katsoa, että saat jokseenkin lautasmallin mukaan proteiineja, kaikissa juurespihveissö niitä ei ole paljonkaan.


    • Kokenut N

      On paljon vaihtoehtoja

      - soijarouhe (kyljessä on esim. ohje)
      - papuja tomaattikastikkeessa (säilyke)
      - go green kikherneet ja kidneypavut (kyljessä on ohjeita)
      - sienet
      - kasvispyörykät tai -pihvit (pakasteessa)
      - soijanakit (hälsans kök tai poutun)
      - tofu

      Ei tartte syödä sen enempää esim. perunaa tai helposti lihoo. Puutoksia et saa etenkään jos käytät munaa ja maitoa. Vegaanien (eivät käytä maitoa ja munaa) pitää huolehtia ravintolisistä kuten B12 ja jodista. Se voi olla hankalaa. Proteiinista EI tarvitse huolehtia jos syö tofua, soijapapuja jne.

      • Pieni tyttö

        Hei kiitos tosi paljon! :)
        koulun kasvisruuissa on joskus ollut tofua, ja olen siitä ihan pitänyt, heti kun mennään seuraavan kerran kauppaan pyydän ostamaan tofua:) ja kaikki muutkin nuo pavut ja soijarouheet kuulostavat hyviltä, ja helpoilta valmistaa (?) Ja pähkinöitä tykkään syödä ja nyt mulla on hyvä syy äidille et se ostais niitä;) ja kiitos vielä siitä ettei minun tarvitse enää murehtia mitä että söisin liian vähän.


      • Lihaton lihaskimppu
        Pieni tyttö kirjoitti:

        Hei kiitos tosi paljon! :)
        koulun kasvisruuissa on joskus ollut tofua, ja olen siitä ihan pitänyt, heti kun mennään seuraavan kerran kauppaan pyydän ostamaan tofua:) ja kaikki muutkin nuo pavut ja soijarouheet kuulostavat hyviltä, ja helpoilta valmistaa (?) Ja pähkinöitä tykkään syödä ja nyt mulla on hyvä syy äidille et se ostais niitä;) ja kiitos vielä siitä ettei minun tarvitse enää murehtia mitä että söisin liian vähän.

        Edellä hyviä neuvoja, vielä kannustuksen sana: olen ollut sun valitsemalla ruokavaliolla yli 20 vuotta, koskaan ei ole ollut mitään puutoksia tai muita ongelmia. Urheilen todella paljon, teen fyysistä työtä. Eli ilman lihaa pärjää oikein hyvin!


      • epäeettistä
        Lihaton lihaskimppu kirjoitti:

        Edellä hyviä neuvoja, vielä kannustuksen sana: olen ollut sun valitsemalla ruokavaliolla yli 20 vuotta, koskaan ei ole ollut mitään puutoksia tai muita ongelmia. Urheilen todella paljon, teen fyysistä työtä. Eli ilman lihaa pärjää oikein hyvin!

        Sotkeaa nyt kasvavan lapsen pää ihan kunnolla sössöillänne.
        Pavut ja soijarouheet sisältää vitamiineja mutta kertakaikkiaan maistuu pahalle.
        Tulipersie kirahvin tyrkyttämä linkki ei nyt oikein nappaa 12 kesäselle joka ei ite osaa kokata ja ihan joka kaupasta ei noita mömmöjä löydy.


      • tqwert
        epäeettistä kirjoitti:

        Sotkeaa nyt kasvavan lapsen pää ihan kunnolla sössöillänne.
        Pavut ja soijarouheet sisältää vitamiineja mutta kertakaikkiaan maistuu pahalle.
        Tulipersie kirahvin tyrkyttämä linkki ei nyt oikein nappaa 12 kesäselle joka ei ite osaa kokata ja ihan joka kaupasta ei noita mömmöjä löydy.

        Kyllä chocochilistä löytää reseptejä ihan arkiruokiinkin, esim. soijarouhepyörykät muussilla tulivat vastikään perheitä ajatellen!
        Itsekin kävisin pesco-vegetaristiksi eettisistä syistä mutta vanhempani uhkailevat minua etten pääse vaihto-oppilaaksi, mikä on suurin unelmani. Olen 16. Haha kirjotimpas vaihto-oppilashakemukseeni että oon vege...toivottavasti eivät saa tietää...muuten lähtee nirri:D
        Mut ihanaa et sulla on noin suvaitsevaiset vanhemmat!!


      • kbdsknv
        epäeettistä kirjoitti:

        Sotkeaa nyt kasvavan lapsen pää ihan kunnolla sössöillänne.
        Pavut ja soijarouheet sisältää vitamiineja mutta kertakaikkiaan maistuu pahalle.
        Tulipersie kirahvin tyrkyttämä linkki ei nyt oikein nappaa 12 kesäselle joka ei ite osaa kokata ja ihan joka kaupasta ei noita mömmöjä löydy.

        Jaa, mun mielestä ei maistu pahalle. Pientä harjoitusta vaatii se, että oppii maustamaan rouheen hyvin. Pavut on ok. Kuules ei se sun kuiva känttyrä liha maistu yhtään miltään ilman mausteita! Siis hyvän ruuan tekee juuri ne mausteet, soosit ja marinadit! Kasvikset maistuu hyviltä sellaisenaan tai vähän keitettyinä.


    • Sedä

      Ai, itse tykkään kovasti pavuista :) Chocochilin ohjeilla opettelin itse kokkaamaan, ja lopputulos on niin hyvää, että ei voi kuin suositella. Helppoahan ohjeesta on tehä, taitoa tarvii kun soveltaa!

      Piti sanoa että sienistä saa myös hyvin proteiinia, ja tosi helposti! Osta paketti herkkusieniä, huuhtele ja leikkaa neljään viipaleeseen ja paista öljyssä. Niistä lähtee paljon nestettä ja ne kutistuu, kun neste on haihtunut niin on valmista. Mausteeksi voi laittaa pelkkää suolaa, mutta sitruunamehun kanssa taivaallista

      • ymmärrystä...

        sedältä tais jäädä alotus lukematta.. laps on 12v ja inhoaa kokkaamista. no- sedän aivot on jo muuttuneet herneeksi.


      • ymmärrystä....
        ymmärrystä... kirjoitti:

        sedältä tais jäädä alotus lukematta.. laps on 12v ja inhoaa kokkaamista. no- sedän aivot on jo muuttuneet herneeksi.

        Sedä hyvä- siustako kaupasta ostettu tehokasvatettu herkkusieni on jotenkin hyvä... salli mun nauraa ääneen.
        Meillä kyllä ihan itse mennään metsään ja sienikausi alkaa korvasienellä toukokuusta ja päättyy suppilovahveroon lokakuussa. Siihen väliin tietty haaparouskut ,kanttarellit, kehnät , tatit. ja sienestyskortit suoritettu. Sulla rajoittuu kaupan tiskille. Voi reppanaa.
        Nyt taitaa olla viimevuotista kellarissa kymmenkunta kiloa suolassa ja uutta kautta pukkaa .
        Samalla kun sienestää ja potkii käärmeitä vähemmälle voi kerätä myös kuusenkerkät .. erittäin hyvä siirappi yskään, voikukat simaan, niittynätkelmää teehen (parantaa flunssan) koivun mahlat juoksuttaa pulloon. tämmönen power rade vai mikäpä smoothie lienee.
        Kun alakaa sorsastus -> ukko metsälle eikä sitä juuri näe ennekun hirvenmehtuukausi loppuu joulukuussa.. Niin -tämä tarvitsee ennenkaikkea suoritetun aseenkanto - metsästysluvan ja luvalliset aseet. No problem- hän on metsästyksenjohtaja. Harjoittelee Australissa-- LUVILLA gnui:ihin.


      • ymmärrystä...
        ymmärrystä.... kirjoitti:

        Sedä hyvä- siustako kaupasta ostettu tehokasvatettu herkkusieni on jotenkin hyvä... salli mun nauraa ääneen.
        Meillä kyllä ihan itse mennään metsään ja sienikausi alkaa korvasienellä toukokuusta ja päättyy suppilovahveroon lokakuussa. Siihen väliin tietty haaparouskut ,kanttarellit, kehnät , tatit. ja sienestyskortit suoritettu. Sulla rajoittuu kaupan tiskille. Voi reppanaa.
        Nyt taitaa olla viimevuotista kellarissa kymmenkunta kiloa suolassa ja uutta kautta pukkaa .
        Samalla kun sienestää ja potkii käärmeitä vähemmälle voi kerätä myös kuusenkerkät .. erittäin hyvä siirappi yskään, voikukat simaan, niittynätkelmää teehen (parantaa flunssan) koivun mahlat juoksuttaa pulloon. tämmönen power rade vai mikäpä smoothie lienee.
        Kun alakaa sorsastus -> ukko metsälle eikä sitä juuri näe ennekun hirvenmehtuukausi loppuu joulukuussa.. Niin -tämä tarvitsee ennenkaikkea suoritetun aseenkanto - metsästysluvan ja luvalliset aseet. No problem- hän on metsästyksenjohtaja. Harjoittelee Australissa-- LUVILLA gnui:ihin.

        jotta älä vinise. Jos tuolle 12v tytölle jotain nyt tässä sanois- omat lapset on jo huimasti yli sen...molemmat terveydehuollon ammatilaisa.
        Se on sitä epävarmuuden aikaa, toinen halusi pieneä ponin.ihan vaan haluamisen tahosta. Toinen polisiiksi.. sama juttu. Tyttöjä ovat,ja etsivät siloin identiteettiä. Kasviruoka oli IN jossain vaiheessa ikääntymistä..nooh toiveet kesti yhden kesän.
        Sittenkun potsukaveri haluaakin pizzalle / hampurilaselle niin siihen jää...
        Olet siis itseäsi etsimässä oleva nuori naisen alku.
        Kuuntele kuitenkin vanhempiasi kapinan keskellä.
        Jossain vaihessa- toviottavasti menee vielä kymmenkunta vuotta- ymmärrät mitä he noilla asoilla tarkoitti. Kaikkea pitää tottakai kokeilla, kasvuiässä en nyt vaan suosittele mitään kasviruokaa pelkästään. Sun ikäinen menettää helposti mm ovulaation jonkun ihanteen takia.

        Mulla on potilas- sokea ja kuuro ollut ikänsä, eli ei median uhri.

        mitä hän haluaa syödä .. vehnä ei uppoa mitenkään , ei karkit , ei kakut

        Ruisleipää, makkaraa, juustoa,kahvia kermalla, lihaa, kalaa, -jostai syystä ei kanaa- maustamatonta jogurttia marjoilla ja sokerilla, raejuustoa, porkkanan ja pavut sylkee pois- peruna,banaani. VOI ! sien varjolla vois koitta syöttää vaikka sitä soijaa- tosin en näe siinä mitään järkeä.


      • Pieni tyttö
        ymmärrystä... kirjoitti:

        jotta älä vinise. Jos tuolle 12v tytölle jotain nyt tässä sanois- omat lapset on jo huimasti yli sen...molemmat terveydehuollon ammatilaisa.
        Se on sitä epävarmuuden aikaa, toinen halusi pieneä ponin.ihan vaan haluamisen tahosta. Toinen polisiiksi.. sama juttu. Tyttöjä ovat,ja etsivät siloin identiteettiä. Kasviruoka oli IN jossain vaiheessa ikääntymistä..nooh toiveet kesti yhden kesän.
        Sittenkun potsukaveri haluaakin pizzalle / hampurilaselle niin siihen jää...
        Olet siis itseäsi etsimässä oleva nuori naisen alku.
        Kuuntele kuitenkin vanhempiasi kapinan keskellä.
        Jossain vaihessa- toviottavasti menee vielä kymmenkunta vuotta- ymmärrät mitä he noilla asoilla tarkoitti. Kaikkea pitää tottakai kokeilla, kasvuiässä en nyt vaan suosittele mitään kasviruokaa pelkästään. Sun ikäinen menettää helposti mm ovulaation jonkun ihanteen takia.

        Mulla on potilas- sokea ja kuuro ollut ikänsä, eli ei median uhri.

        mitä hän haluaa syödä .. vehnä ei uppoa mitenkään , ei karkit , ei kakut

        Ruisleipää, makkaraa, juustoa,kahvia kermalla, lihaa, kalaa, -jostai syystä ei kanaa- maustamatonta jogurttia marjoilla ja sokerilla, raejuustoa, porkkanan ja pavut sylkee pois- peruna,banaani. VOI ! sien varjolla vois koitta syöttää vaikka sitä soijaa- tosin en näe siinä mitään järkeä.

        Nyt en kyllä ihan kaikkea ymmärtänyt, mutta sienistä -niin herkkusienistä kuin itse kerätyistä suppilovahveroista ja kantarelleistä tykkään kyllä, ne on vaan jostain syystä jääneet vähemmälle. Ja vaikka olen muutaman kerran epäröinyt, en aio lopettaa kasvissyöntiä ilman todella, todella, todella hyvää syytä.


      • knkn9
        ymmärrystä... kirjoitti:

        jotta älä vinise. Jos tuolle 12v tytölle jotain nyt tässä sanois- omat lapset on jo huimasti yli sen...molemmat terveydehuollon ammatilaisa.
        Se on sitä epävarmuuden aikaa, toinen halusi pieneä ponin.ihan vaan haluamisen tahosta. Toinen polisiiksi.. sama juttu. Tyttöjä ovat,ja etsivät siloin identiteettiä. Kasviruoka oli IN jossain vaiheessa ikääntymistä..nooh toiveet kesti yhden kesän.
        Sittenkun potsukaveri haluaakin pizzalle / hampurilaselle niin siihen jää...
        Olet siis itseäsi etsimässä oleva nuori naisen alku.
        Kuuntele kuitenkin vanhempiasi kapinan keskellä.
        Jossain vaihessa- toviottavasti menee vielä kymmenkunta vuotta- ymmärrät mitä he noilla asoilla tarkoitti. Kaikkea pitää tottakai kokeilla, kasvuiässä en nyt vaan suosittele mitään kasviruokaa pelkästään. Sun ikäinen menettää helposti mm ovulaation jonkun ihanteen takia.

        Mulla on potilas- sokea ja kuuro ollut ikänsä, eli ei median uhri.

        mitä hän haluaa syödä .. vehnä ei uppoa mitenkään , ei karkit , ei kakut

        Ruisleipää, makkaraa, juustoa,kahvia kermalla, lihaa, kalaa, -jostai syystä ei kanaa- maustamatonta jogurttia marjoilla ja sokerilla, raejuustoa, porkkanan ja pavut sylkee pois- peruna,banaani. VOI ! sien varjolla vois koitta syöttää vaikka sitä soijaa- tosin en näe siinä mitään järkeä.

        Kasvisruokavalio ei ole sama asia kuin syömishäiriö! Anorektikoilla tai liikalihavilla voi jäädä kuukautiset pois. Lakto-ovovegetaarinen ruokavalio ei todellakaan ole haitallista kasvuikäiselle vaan päinvastoin. Nykyajan ihmiset ovat eläviä hormonihirviöitä. Nalkuta ennemmin niistä energiajuomista! Syöpä, sydänsairaudet ja munuaisvaivat ovat enimmäkseen elintasosairauksia.
        Kyllä huomaa sekasyöjien tyhmyyden. Kasvissyöjät ovat fiksumpia. Älkää kuunnelko sekasyöjien pinttyneitä ohjeita.


      • ymmärrystä...
        knkn9 kirjoitti:

        Kasvisruokavalio ei ole sama asia kuin syömishäiriö! Anorektikoilla tai liikalihavilla voi jäädä kuukautiset pois. Lakto-ovovegetaarinen ruokavalio ei todellakaan ole haitallista kasvuikäiselle vaan päinvastoin. Nykyajan ihmiset ovat eläviä hormonihirviöitä. Nalkuta ennemmin niistä energiajuomista! Syöpä, sydänsairaudet ja munuaisvaivat ovat enimmäkseen elintasosairauksia.
        Kyllä huomaa sekasyöjien tyhmyyden. Kasvissyöjät ovat fiksumpia. Älkää kuunnelko sekasyöjien pinttyneitä ohjeita.

        Senkun vaan pilaat jälkeläisesi, mun sekasyöjät sitten pelastaa ne elolle. semmoinen keltapunainen auto.
        Tässä harjotleltiikin vesipelastusta.
        Tarviaa bodia, sporttia ja tsemmpistä.
        No anorektikko äkisti tainnutetaan että saa hinattua rantaan... lihasvomin.. laitappa siihen joku rimpula, ei muuten onnistu.

        Herätkää pahvit.


      • jisia ta sfaf
        Pieni tyttö kirjoitti:

        Nyt en kyllä ihan kaikkea ymmärtänyt, mutta sienistä -niin herkkusienistä kuin itse kerätyistä suppilovahveroista ja kantarelleistä tykkään kyllä, ne on vaan jostain syystä jääneet vähemmälle. Ja vaikka olen muutaman kerran epäröinyt, en aio lopettaa kasvissyöntiä ilman todella, todella, todella hyvää syytä.

        ja se tulee olemaan poika (?)ystävä. Kunhan siihen ikään pääset. Usko vaan , no mutta onnee siihen asti
        tällä palstalla kirjolltelee moni lesbo kuten tulikirahvi


      • huoh..
        ymmärrystä... kirjoitti:

        Senkun vaan pilaat jälkeläisesi, mun sekasyöjät sitten pelastaa ne elolle. semmoinen keltapunainen auto.
        Tässä harjotleltiikin vesipelastusta.
        Tarviaa bodia, sporttia ja tsemmpistä.
        No anorektikko äkisti tainnutetaan että saa hinattua rantaan... lihasvomin.. laitappa siihen joku rimpula, ei muuten onnistu.

        Herätkää pahvit.

        Miten melkein jokaikinen järkevästi aloitettu kasvissyöntiin/lihansyöntiin liittyvä keskustelu päätyy siihen että ruvetaan riitelemään siitä kumpi on parempi kasvissyönti vai lihansyönti… antakaa ihmisten nyt vaan päättää itte.


      • pohnis1
        ymmärrystä... kirjoitti:

        Senkun vaan pilaat jälkeläisesi, mun sekasyöjät sitten pelastaa ne elolle. semmoinen keltapunainen auto.
        Tässä harjotleltiikin vesipelastusta.
        Tarviaa bodia, sporttia ja tsemmpistä.
        No anorektikko äkisti tainnutetaan että saa hinattua rantaan... lihasvomin.. laitappa siihen joku rimpula, ei muuten onnistu.

        Herätkää pahvit.

        Herää itse äläkä yleistä. Anorektikko ei ole yhtäkuin vegetaristi tai vegaani.


      • Että näin meillä
        huoh.. kirjoitti:

        Miten melkein jokaikinen järkevästi aloitettu kasvissyöntiin/lihansyöntiin liittyvä keskustelu päätyy siihen että ruvetaan riitelemään siitä kumpi on parempi kasvissyönti vai lihansyönti… antakaa ihmisten nyt vaan päättää itte.

        Kannattaa syödä kumpaakin, niin ja muistaa liikkua päivittäin säännöllisesti, niin elämä hymyilee. Jokainen voi pienentää ruokalaskuaan poimimalla marjoja, sieniä erilaisia yrttejä Suomen luonnosta. Lapsetkin lähtevät mielellään marjametsään ja siten sitten aikuisenakin keräävät luonnosta valtavan määrän ruokaa.


      • Bette davis eye
        pohnis1 kirjoitti:

        Herää itse äläkä yleistä. Anorektikko ei ole yhtäkuin vegetaristi tai vegaani.

        Kuis paljon teissä on muita homoseksuaaleja kun tulikirahvi ? joka neuvoo lapsille miten syödään papuja.
        ..kovin on terveellä pohjalla noi teikäläisten jutut...


      • t17
        jisia ta sfaf kirjoitti:

        ja se tulee olemaan poika (?)ystävä. Kunhan siihen ikään pääset. Usko vaan , no mutta onnee siihen asti
        tällä palstalla kirjolltelee moni lesbo kuten tulikirahvi

        Itse aloitin kasvissyönnin 13-vuotiaana. Poikaystävä söi lihaa ja viittasi kintaalla kaikelle kasvisruualle. Eipä se kuitenkaan omaan syömiseen mitenkään vaikuttanut. Kun mentiin syömään, poikaystävä tilasi kebabin, minä falafelin. Niin yksinkertaista se oli.


      • kondomit on kalliita
        ymmärrystä... kirjoitti:

        jotta älä vinise. Jos tuolle 12v tytölle jotain nyt tässä sanois- omat lapset on jo huimasti yli sen...molemmat terveydehuollon ammatilaisa.
        Se on sitä epävarmuuden aikaa, toinen halusi pieneä ponin.ihan vaan haluamisen tahosta. Toinen polisiiksi.. sama juttu. Tyttöjä ovat,ja etsivät siloin identiteettiä. Kasviruoka oli IN jossain vaiheessa ikääntymistä..nooh toiveet kesti yhden kesän.
        Sittenkun potsukaveri haluaakin pizzalle / hampurilaselle niin siihen jää...
        Olet siis itseäsi etsimässä oleva nuori naisen alku.
        Kuuntele kuitenkin vanhempiasi kapinan keskellä.
        Jossain vaihessa- toviottavasti menee vielä kymmenkunta vuotta- ymmärrät mitä he noilla asoilla tarkoitti. Kaikkea pitää tottakai kokeilla, kasvuiässä en nyt vaan suosittele mitään kasviruokaa pelkästään. Sun ikäinen menettää helposti mm ovulaation jonkun ihanteen takia.

        Mulla on potilas- sokea ja kuuro ollut ikänsä, eli ei median uhri.

        mitä hän haluaa syödä .. vehnä ei uppoa mitenkään , ei karkit , ei kakut

        Ruisleipää, makkaraa, juustoa,kahvia kermalla, lihaa, kalaa, -jostai syystä ei kanaa- maustamatonta jogurttia marjoilla ja sokerilla, raejuustoa, porkkanan ja pavut sylkee pois- peruna,banaani. VOI ! sien varjolla vois koitta syöttää vaikka sitä soijaa- tosin en näe siinä mitään järkeä.

        Mä oon jo vuosia etsinyt tehokasta ja ilmaista ehkäisykeinoa. Sitten mulla välähti, mä alan kasvissyöjäksi. Niillä ei kuulemma ole kuukautisia!

        Valitettavasti, neljän vuoden kasvissyönnin jälkeen, vieläkin on säännölliset. :( nyt oon tässä tän kesän aloitellu vegaaniutta, mut ei vieläkään tuota tulosta!

        Oisko sulla lisää näppäriä vinkkejä, miten siitä ovulaatiosta pääsisi eroon?


    • älä sekoile nyt

      12v tyttö joka inhoaa kokkaamista ja jonka kotona ei anneta laadukasta ruokavaliota...
      aijai, sulla on nyt kaksi vaihtoehtoa

      A) sun on pakko opetella kokkaamaan, mitä sitten teet kun muutat kotoa pois , ei sulle sillonkaan kukaan kokkaa. Samoin sinun vanhempiesi pitää ymmärtää valintasi ja tukea sinua siinä ja ostaa sinulle monipuolisen ruokavalion takaamia raaka-aineita.

      B) jos se on mahdotonta niin ei auta kuin lopetta ituhippeily. Voit lohduttautua sillä että oma valintasi on jokatapauksessa täysin merkityksetöntä "mielen valkopyykkiä ja omantunnon huijaamista", lihansyönti on räjähdysmäisessä kasvussa esim Kiinan takia.

      Saatat aiheuttaa vakavasti puutteellisella ruokavaliolla elimistöllesi pysyviä vaurioita. Varsinkin teini-ikäisillä tytöillä ruokavalio on tärkeä normaalin hormonikierron takaamiseksi ja lapsettomuuden välttämiseksi.

    • Sedä

      "Sedä hyvä- siustako kaupasta ostettu tehokasvatettu herkkusieni on jotenkin hyvä"
      -Aloittaja halusi ohjeita joilla saa proteiinia helposti. 12v:llä ei ehkä oo hirveästi mahdollisuuksia sienestää jos vanhemmat ei niin tee eikä ole sopivaa metsää vieressä. Yksinhän sinne on sitten hyvä mennä poimimaan myrkkysieniä... Itse kyllä sienestän, tosin vasta opettelen ja uskallan itse noukkia vain suppikset ja kanttarellit. Onneksi on sienestäviä tuttuja apuna :)

      Mut Joo, herkkusieni on hyvää, terveellistä ja paljon helpompaa ruokaa kuin vaikka linssit...

      • Sekasyöjä

        Olen myös kova sienestämään, mutta kyllä minulle kaupan herkkusienetkin paremman puutteessa kelpaa.

        Sitten yksi juttu. Älkää puhuko kasvissyöjista ja lihansyöjistä, kun sellaista kuin lihansyöjä tapaa erittäin harvoin!

        Suurin osa suomalaisista on sekasyöjiä, kuten minäkin. Ruokavaliooni kuuluu lähes kaikki mitä kasvissyöjätkin syö - paitsi tofu, soijarouhe, kasvimaidot, muunnellut kasvisrasvat, kasvisjustot yms. "alkuperäisten elintarvikkeiden" teolliset (ja epäterveelliset) korvikkeet.

        Syön päivittäin luonnollisia maitotuotteita, marjoja, sieniä, kasviksia, juureksia ja kalaa. Viikottain kananmunaa, pähkinöitä, herneitä (pavut jäävät lautaselle, koska ne pierettää vieläkin enemmän kuin sienet). Syön harvoin lihaa, viljaa, riisiä, enkä koskaan syö eineksiä. Vältän myös sokeria, hunajaa ja tietenkin lisäaineita. Hedelmistä syön lähinnä kotimaisia hedelmiä ts. omenoita.

        Mielestäni oma ruokavalioni on ehdottomasti paras, koska se lähtee luonnonmukaisuudesta. Pidän kasvissyöntiä syömishäiriönä, siinä missä roskaruuan syöntiäkin.


    • Vegaanivittuilija

      V1ttu sä oot niin saatanan pelle ku olla ja voi! "Oon 12 syön ituja ja liha on murhaa" ei VITTU ja sit itket et äiti ei tee hyvää ruokaa rupee itte tekeen vaikka oliski paskaa ja nyt jos suonet käyn hakemassa rasvaiset makkarat grillistä ja jätän sinut järsimään itujasi ekohippi!

    • etsilleen

      Jos olet ns. pesco-vegetaristi, niin olet oikeastaan sekasyöjä ja saat riittävästi ravintoa syömästäsi ruoasta - vain liha on poissa, mutta maitotuotteet, kala ja munat kasvisten oheen riittävät tasapainoiseen ruokavalioon.

      Voit myös alkaa tekemään oman ruokasi itse - ei se niin vaikeaa ole. Aloita helposta ja nopeasta ja tee munakas itsellesi - pari munaa rikottuna kulhoon (ilman kuoria tietysti), vähän suolaa, pippuria ja nestettä (esim. maitoa), sekoita hyvin, pannulle öljyä, kuumenna se, kaada munaseos pannulle, alenna lämpöä, sekoita lastalla kuohkeaksi, anna ottaa hieman väriä pintaan muutaman minuutin ajan, taita kaksinkerroin, kumoa lautaselle tuoreen salaatin oheen ja nauti. Munakkaan oheen voi myös paahtaa muutaman palan leipää, joka lisää myös ruokaisuutta.

      Munakas oli itselleni se eväs koulusta tultuani, jolla jaksoin illalliseen asti. Lisäksi siitä sai tarvittavan proteiinin ja B12-vitamiinin, joita kasvava ihminen tarvitsee.

      Pelkkää munakasta ei sitten tarvitse joka päivä syödä vaan se oli esimerkki helposta ja ravitsevasta eineestä. Etsi netistä erilaisia ruokia ja kokeile niiden valmistamista - pikkuhiljaa ruoan valmistaminen ei enää ole niin vastenmielistä vaan jokapäiväinen tapa. Käytä varsinkin kasviksia ja juureksia mahdollisimman monipuolisesti.

      • Sedä

        ^Tai kikhernekäs :) Desi kikhernejauhoa, desi vettä ja mausteita. Sekoita ja paista kuin munakas tai lettu. Kikhernejauhoja saa esim. Punnitse & Säästästä. Runsaasti proteiinia, jonka kanssa voi nappaista pillerillisen B12. Ja on kasvisruokaa.


      • Pieni tyttö
        Sedä kirjoitti:

        ^Tai kikhernekäs :) Desi kikhernejauhoa, desi vettä ja mausteita. Sekoita ja paista kuin munakas tai lettu. Kikhernejauhoja saa esim. Punnitse & Säästästä. Runsaasti proteiinia, jonka kanssa voi nappaista pillerillisen B12. Ja on kasvisruokaa.

        Jos teillä ei oo muuta tekemistä täällä kuin haukkua kasvissyöntiä, niin suksikaa kuuseen ,jos e syötte lihaa se on ihan okei ,mä olen nyt vain itse päättänyt olla syömättä, sen ei pitäis vaikuttaa teihin mitenkään. Ja en todellakaan aio laittaa äitiä tekemään ruokiani koko lopun ikääni, ens syksynä alkaa kotitaloustunnit, kyllä mä sitten aikanaan opin itsekin ruokani laittamaan. Ja teille järkevämmille ihmisille, kiitos ohjeista.


      • silleensitäoppii
        Pieni tyttö kirjoitti:

        Jos teillä ei oo muuta tekemistä täällä kuin haukkua kasvissyöntiä, niin suksikaa kuuseen ,jos e syötte lihaa se on ihan okei ,mä olen nyt vain itse päättänyt olla syömättä, sen ei pitäis vaikuttaa teihin mitenkään. Ja en todellakaan aio laittaa äitiä tekemään ruokiani koko lopun ikääni, ens syksynä alkaa kotitaloustunnit, kyllä mä sitten aikanaan opin itsekin ruokani laittamaan. Ja teille järkevämmille ihmisille, kiitos ohjeista.

        Älä suotta vedä herneitä nenääsi joidenkin kirjoitusten takia vaikka herneet ovatkin mainio lisä oikeastaan ruokaan kuin ruokaan - kaikilla pitäisi olla pussi pakasteherneitä pakkasessa.

        Helppo ja nopea pasta-ateria niistä on seuraava:
        -kattilaan pari litraa vettä., vähän suolaa ja öljyä
        -kattila liedelle ja anna veden kiehua
        -lisää valitsemasi pasta (spagetti, penne, farfalle jne...), sekoita
        -pastan kiehuessa pilko yksi sipuli, valkosipuli, chili hienoiksi paloiksi
        -laita paistinpannu kuumenemaan ja lisää siihen öljyä pannun pohjan peittäen
        -lisää hienonnetut sipulit ja chili pannulle, tiputa lämpöä hieman ja anna niiden kuullottua
        -sekoita pastaa välillä
        -tsekkaa sipulit (älä anna niiden palaa - säädä lämpöä tarvittaessa), lisää vähän suolaa ja pippuria joukkoon, sekoita
        -lisää sekaan puoli pussia pakasteherneitä ja anna niiden sulaa ja kuumentua
        -raasta juustoa (parmesaani, pacoriino, mustaleima-emmentalia jne...)
        -kun pasta on kypsää (8-11 minuuttia keitettynä) kaada vesi pois ja lisää sipuli/herne-seos pastan joukkoon ja sekoita hyvin
        -kaada pasta lautaselle hyvän salaatin (muutama domsku, salotti-sipulia ohueksi viipaloituna ja salaatin-lehtiä viinietikalla ja öljyllä maustettuna) oheen
        -päälle vähän juustoraastetta ja nauti

        Tämän aterian valmistaminen vie noin 20 minsaa aikaa ja maistuu hyvältä. Hyvän ruoan tekeminen ei oikeastaan ole vaikeaa eikä myöskään vie paljon aikaa.

        Toivottavasti kotitaloustunneilla saat lisää oppia ja kokemusta ruoanlaittoon - näin kehität taitoasi ja makuasi. Ja muista - netti on väärällään erilaisia reseptejä - kokeile niitä ja opi niistä.


      • OmeLetti...
        silleensitäoppii kirjoitti:

        Älä suotta vedä herneitä nenääsi joidenkin kirjoitusten takia vaikka herneet ovatkin mainio lisä oikeastaan ruokaan kuin ruokaan - kaikilla pitäisi olla pussi pakasteherneitä pakkasessa.

        Helppo ja nopea pasta-ateria niistä on seuraava:
        -kattilaan pari litraa vettä., vähän suolaa ja öljyä
        -kattila liedelle ja anna veden kiehua
        -lisää valitsemasi pasta (spagetti, penne, farfalle jne...), sekoita
        -pastan kiehuessa pilko yksi sipuli, valkosipuli, chili hienoiksi paloiksi
        -laita paistinpannu kuumenemaan ja lisää siihen öljyä pannun pohjan peittäen
        -lisää hienonnetut sipulit ja chili pannulle, tiputa lämpöä hieman ja anna niiden kuullottua
        -sekoita pastaa välillä
        -tsekkaa sipulit (älä anna niiden palaa - säädä lämpöä tarvittaessa), lisää vähän suolaa ja pippuria joukkoon, sekoita
        -lisää sekaan puoli pussia pakasteherneitä ja anna niiden sulaa ja kuumentua
        -raasta juustoa (parmesaani, pacoriino, mustaleima-emmentalia jne...)
        -kun pasta on kypsää (8-11 minuuttia keitettynä) kaada vesi pois ja lisää sipuli/herne-seos pastan joukkoon ja sekoita hyvin
        -kaada pasta lautaselle hyvän salaatin (muutama domsku, salotti-sipulia ohueksi viipaloituna ja salaatin-lehtiä viinietikalla ja öljyllä maustettuna) oheen
        -päälle vähän juustoraastetta ja nauti

        Tämän aterian valmistaminen vie noin 20 minsaa aikaa ja maistuu hyvältä. Hyvän ruoan tekeminen ei oikeastaan ole vaikeaa eikä myöskään vie paljon aikaa.

        Toivottavasti kotitaloustunneilla saat lisää oppia ja kokemusta ruoanlaittoon - näin kehität taitoasi ja makuasi. Ja muista - netti on väärällään erilaisia reseptejä - kokeile niitä ja opi niistä.

        haha! Voin vaan kuvitella ilmeet jos koittasin tarjota herne-sipuli-valkosipuli chilipastaa meidän lapsillle :o)))


      • kylnesennälkäänsäsyö
        OmeLetti... kirjoitti:

        haha! Voin vaan kuvitella ilmeet jos koittasin tarjota herne-sipuli-valkosipuli chilipastaa meidän lapsillle :o)))

        Kokeile ja päälle vaan Pikku Myy-tomaattiketsuppia niin ehkä jopa menee alas hellantelttuilta vaikka äitee onkin epäileväinen.


    • pinaatti on jees

      Mä oon nyt 16, rupesin kasvissyöjäksi 12 vuotiaana. Alussa oli vähän veren rauta-arvojen kanssa ongelmia, mut terkkarin kanssa yhessä katottiin aika perusteellisesti, mitä kaikkea kannattaa syödä, ja sen jälkeen ei oo tullut mitään ongelmia!

      Sulle suosittelen samaa, terkkarilla on paljon tietoa aiheesta, ja kaikenlaisia lappusia, joita voit vaikka näyttää sun vanhemmille. Kannattaa myös ite ees sillon tällön perehtyä kokkaamiseen, se todennäkösesti on kuitenkin tulevaisuudessa osa sunkin elämää. :) Eka en itekkään siitä tykänny, mut sit kun tulokset alko paraneen ja maistumaan paremmilta, se oli ihan palkitsevaa.

      Mä en käsitä mitä ihmiset saa siitä, että ne valittaa muille ihmisille niiden omista päätöksistä, jotka ei koske muita ihmisiä millään tavalla. :--D Mä en hirveesti lannistu siitä, et joku jossain nettikeskustelussa sanoo mua "saatanan ituhipiksi", tunnen enemmänkin lähinnä myötähäpeää. Noh, ainahan sitä kannattaa toisia ihmisiä netin välityksellä kiusata, se on varmaan tosi antoisaa ja parantaa itsetuntoa, kun pääsee vähän anonyyminä nimittelemään.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      63
      6203
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      25
      3976
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      260
      2373
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      26
      1930
    5. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      26
      1393
    6. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      95
      1306
    7. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      304
      1077
    8. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      54
      1050
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      77
      996
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      39
      961
    Aihe