Takajärven Joutsenet turvallisesti merelle.

Risto 1952

Jälleen kerran saimme saattaa Takajärvellä pesineet joutsenet turvallisesti merelle. Joutsenet lähtivät järveltä kohti merenrantaa noin klo 8,30. Joutsenet valitsivat reitikseen etelänväylän jossa oltiin noin klo 10,00. Meitä oli muutamia, jotka seurasimme matkalaisia lähes järveltä asti ja tiesimme niiden tarvitsevan apua kun saavautaan liikennöidylle tielle. Aluksi matka sujui aivan hyvin mutta sitten tuli vähän vaikaeuksia. Autoilijoiden ja paikalle saapuneiden ihmisten kiinnostus ilmeisesti hermostutti joutsen pariskunnan, joka lähti lentoon ja kolme poikasta jäi tielle. Joutsen pariskunta kiersi kerran paikan ohitse ja lähti uudstaan pois. Olimme siinä vähän ihmeisämme. mitäs nyt tehdään. Pienen aikaa tuumattuamme totesimme viedään poikaset Pajarinrannan kentälle ja odotetaan tulevatko joutsenet etsimään poikasiaan. Meni jonkin aikaa kun kuulimme jousenien äänet ja näimme niiden tulevan kenttää kohti, josta merelle on vain noin sata metriä johon joutsen pariskunta laskeutui merelle ja me kiireesti veimme poikaset rannalle jossa ne jälleen kohtasivat toisesnsa. Voi sitä suurta riemua , jota me kaikki tunsimme, jotka osallistuimme joutsenten matkan turvaamiseen. Kiitos teille kaikille mukana olleille. Terveisin Risto.

11

439

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Luonnonystävä
      • saisivat olla rauhas

        Hyvin toimittu.
        Olisikohan Pajarinranta pesintäaikana liian rauhaton? Keväällä varhain joutsenet oleskelivat siinä, mutta kerran yksi autoilija mies ajoi autolla ihan rantaan saakka niitten tykö (käsittääkseni se ei ole autotie) ja silloin joutsenet lensivät pois. Näin ne vasta pitkän ajan päästä lentelevän edestakaisin, kävivät kai syömässä taikka muuten tutkimassa, voisiko alueelle palata?


      • 2 + 3

      • No mietippä sitä.
        2 + 3 kirjoitti:

        Pohjolan Sanomissakin oli juttu.
        http://www.pohjolansanomat.fi/Paikalliset/1194909089618/artikkeli/naapuriapua joutsenperhe sai muuttoapua kemilaisilta.html
        Siis sama pariskunta jo monentena vuonna. Mihinkähän heidän poikaset päätyvät, kun aina tulee vain 2 tänne?

        Harvoimpa ne ihmislapsetkaan jää vanhempien nurkkiin asumaan. Eiköhän etsi itselleen kumppanin ja perusta oman perheen sekä asuinreviirin, elleivät törmäile sähköjohtoihin tai tuulimyllyn siipiin?


      • 2 + 3
        No mietippä sitä. kirjoitti:

        Harvoimpa ne ihmislapsetkaan jää vanhempien nurkkiin asumaan. Eiköhän etsi itselleen kumppanin ja perusta oman perheen sekä asuinreviirin, elleivät törmäile sähköjohtoihin tai tuulimyllyn siipiin?

        Ihmisellä - varsinkaan minulla - ei ole samanlaista suuntavaistoa kuin linnuilla.
        Mutta kaipa on tarpeen siitoksen kanalta että linnun poikasetkin hajaantuvat mikä minnekin.


    • lillipilli

      Te ihanat...kiitos teille!

      • Risto 52

        Neljäs poikanen ilmeisesti menehtyi edellisenä yönä. Oli mukana vielä edellisenä päivänä kun harjoittelivat lähtöä, mutta oli havaittavissa, että se oli loukannut itsensä jotenkin.


      • lillipilli
        Risto 52 kirjoitti:

        Neljäs poikanen ilmeisesti menehtyi edellisenä yönä. Oli mukana vielä edellisenä päivänä kun harjoittelivat lähtöä, mutta oli havaittavissa, että se oli loukannut itsensä jotenkin.

        Risto 52, olisitko niin kiltti,että kävisit katsomassa sitä neljättä paikalta,missä tiedät niiden oleskelleen.Mulla niin huoli,et itkenyt sitä pientä,jos se siellä yksin avuttomana kylmässä ilman turvaa on ja vielä elossa? Jos löytyisi,sen voisi viedä Ranualle hoitoon.Ihan itse olisin valmiskin viemään.


      • nvcnnm
        lillipilli kirjoitti:

        Risto 52, olisitko niin kiltti,että kävisit katsomassa sitä neljättä paikalta,missä tiedät niiden oleskelleen.Mulla niin huoli,et itkenyt sitä pientä,jos se siellä yksin avuttomana kylmässä ilman turvaa on ja vielä elossa? Jos löytyisi,sen voisi viedä Ranualle hoitoon.Ihan itse olisin valmiskin viemään.

        Ei kuule ole pelkoa että se yksin kylmissään on, vaan kuollut ja syöty.


    • Metku Mertsi

      Tällä palstalla pitkästä aikaan jotain asiaakin.

      • ...... ..........

        Kohta on joutsenbongausviikonloppu, kemiläiset tehdään oma osuutemme.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      272
      2693
    2. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      72
      1452
    3. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      40
      1433
    4. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      30
      1208
    5. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      7
      1154
    6. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      27
      1153
    7. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      45
      1151
    8. Kellä on rumin tukka?

      Kuka on haapaveden rumin ihminen? Vinot silmät ja ikivanha mersu?
      Haapavesi
      9
      1141
    9. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      43
      1089
    10. Kuinka paljon nalle harmittaa

      Kun mä saan panna hehkua ja sä et? :)
      Ikävä
      10
      1080
    Aihe