Maailmani on sininen

kaihileikkaukseni seurauksena näen leikatulla silmällä koko maailman hivenen erivärisenä: elikkä siis sinisempänä. Toisessa silmässä mikä menee myös leikkaukseen myöhemmällä on kasvava kaihi ja sillä kun katson niin maailma on keltaisempaa. Vautsi.

35

320

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mollamaija

      Mielenkiintoista. Tehtiinkö leikkaus laserilla?

      • "mollamaija"

        Kaihin korjauksessakin imutellaan.

        H.


      • Ultraäänileikkuria eli fakoemulsifikaattoria, mikä on standardi täällä. Veljen vaimo leikattiin muuten ihan samalla menetelmällä USA:ssa pari kuukautta sitten.


      • hunksz kirjoitti:

        "mollamaija"

        Kaihin korjauksessakin imutellaan.

        H.

        Siis tehdään pieni reikä linssipussiin fakoemulsifikaattorilla ja imetään vanha kaihinen linssi pois. Sitten kun pussi on tyhjä ja puhdas ruiskutetaan akryylinen implantaatti sisään . Se on alussa pehmeä ennenkuin se asettuu ja mitä sinulle ei kerrota että voit tuntea kun se "loiskii" silmässä eka päivinä ja että on ehkä hyvä välttää kumarrella paljon että se saa asettua paikalleen rauhassa.

        Kivutonta (paikallispuudutuksessa) ja minut operoi kreikkalainen nuori jumala. Hoituri piti kädestä.


      • mollamaija
        Paloma.se.co kirjoitti:

        Ultraäänileikkuria eli fakoemulsifikaattoria, mikä on standardi täällä. Veljen vaimo leikattiin muuten ihan samalla menetelmällä USA:ssa pari kuukautta sitten.

        Ihan uusi juttu minulle. Yritin googlettaa, mutta antoi leipomotuotteiden valmistukseen ultraäänileikkuria.
        Niin se lääketiede on kehittynyt pitkin harppauksin sitten isoäiti kaihileukkauksen.
        Nyt sinä näet osin maailman samanvärisenä kuin Mikko Alatalo :)


      • mollamaija
        hunksz kirjoitti:

        "mollamaija"

        Kaihin korjauksessakin imutellaan.

        H.

        Jaa, otetaanko siitä mykiön päältä se sameus letkulla imien.
        Hassua, että yksi altistavia tekijöitä on näemmä ruskeasilmäisyys.
        Yksi riskitekijä vähemmän siis meikäläisellä.


      • mollamaija kirjoitti:

        Ihan uusi juttu minulle. Yritin googlettaa, mutta antoi leipomotuotteiden valmistukseen ultraäänileikkuria.
        Niin se lääketiede on kehittynyt pitkin harppauksin sitten isoäiti kaihileukkauksen.
        Nyt sinä näet osin maailman samanvärisenä kuin Mikko Alatalo :)

        "fakoemulsifikaattori on
        neula, joka värähtelee korkealla kymmenien
        tuhansien hertsien t
        aajuudella"......
        http://lib.tkk.fi/Dipl/2010/urn100211.pdf
        Tekniikka on ollut käytössä parikymmentä vuotta. Kai sillä on oisea suomenkielinen nimikin ;)


      • mollamaija kirjoitti:

        Jaa, otetaanko siitä mykiön päältä se sameus letkulla imien.
        Hassua, että yksi altistavia tekijöitä on näemmä ruskeasilmäisyys.
        Yksi riskitekijä vähemmän siis meikäläisellä.

        Koko mykiö poistetaan (luulen) ensin tuma ja sitten kuoret siitä reiästä mikä siihen tehdään. Tossa linkissä minkä laitoin on asiatietoa ja oikeet nimitykset. (minä olen taas keksinyt hieman liikaa itse :)


      • mollamaija kirjoitti:

        Jaa, otetaanko siitä mykiön päältä se sameus letkulla imien.
        Hassua, että yksi altistavia tekijöitä on näemmä ruskeasilmäisyys.
        Yksi riskitekijä vähemmän siis meikäläisellä.

        "mollamaija"

        Nyt menee juttusi jo näyttelemiseksi.

        H.


      • mollamaija
        Paloma.se.co kirjoitti:

        Siis tehdään pieni reikä linssipussiin fakoemulsifikaattorilla ja imetään vanha kaihinen linssi pois. Sitten kun pussi on tyhjä ja puhdas ruiskutetaan akryylinen implantaatti sisään . Se on alussa pehmeä ennenkuin se asettuu ja mitä sinulle ei kerrota että voit tuntea kun se "loiskii" silmässä eka päivinä ja että on ehkä hyvä välttää kumarrella paljon että se saa asettua paikalleen rauhassa.

        Kivutonta (paikallispuudutuksessa) ja minut operoi kreikkalainen nuori jumala. Hoituri piti kädestä.

        Ahaa, nyt selkisi. Ei vielä ajankohtainen, mutta tiettävästi tulevaisuudessa, kuten useammalla muullakin.
        Kiitos, kun selvensit :)


      • mollamaija
        hunksz kirjoitti:

        "mollamaija"

        Nyt menee juttusi jo näyttelemiseksi.

        H.

        En mä mitään vilauttanut, mokoma hunksz :)
        Ihan kuin sinun puujalka"vitsisi".
        Nykyisin on superihania "vieterijalkoja", eräällä suomalaisella sarjakuvapiirtäjällä, naisella ja eräällä tyttöystävänsä surmanneella paraolympiavoittajalla.

        Lääketieteen kehitystä tässä ihmettelen ja ihailen.


    • Hyvä sinä.
      Saat olla onnellinen.
      Katsella maailmaa erilaisin silmin.
      Minulla on yksi tuttu, joka sai puu-jalan.
      Totesi onnellisena:
      Nyt voi lähteä jalat edellä.
      Eikä tuo tynkä takerru oven-pieleen.

      H.

      • Olen ain akatsellut maailmaa moniväristen linssien läpi ja pyrkinyt välttämään mustavalkoisuutta. Mutta sini-keltainen visio? Tarkottaako sitä että olen vihdoinkin ruotsalainen?


      • Paloma.se.co kirjoitti:

        Olen ain akatsellut maailmaa moniväristen linssien läpi ja pyrkinyt välttämään mustavalkoisuutta. Mutta sini-keltainen visio? Tarkottaako sitä että olen vihdoinkin ruotsalainen?

        "Paloma.se.co"

        Ei se mene noin.
        Silmät katsovat, aivot näkevät, vaan sielu ei ole moisesta moksiskaan.
        Vaikka miten tahansa värillinen Pohjois-maata katsoisi ja sanoisi:
        Minä olen xxxxxx:nen.
        Hänen sielunsa tietää että ei hän ole.
        Vaikka puhuisi hän sujuvaa Savoa äidin-kielenään.

        H.


      • hunksz kirjoitti:

        "Paloma.se.co"

        Ei se mene noin.
        Silmät katsovat, aivot näkevät, vaan sielu ei ole moisesta moksiskaan.
        Vaikka miten tahansa värillinen Pohjois-maata katsoisi ja sanoisi:
        Minä olen xxxxxx:nen.
        Hänen sielunsa tietää että ei hän ole.
        Vaikka puhuisi hän sujuvaa Savoa äidin-kielenään.

        H.

        Mä pyysin niitä laittaan mulle ruusunpunaiset linssit että maailma näyttäisi kauniimmalta mutta ne sano että se leikkaus pitää tilata erikseen :(
        Minun sieluni on vapaa kuin taivaan lintu ja kantaa muistoja eletystä elämästä. Ei se ole turpeeseen/murteeseen sidottu.


    • L - L

      Leikkauta ihmeessä se toinenkin niin pääset väreiltään harmooniseen maailmaan!

      Minä leikkautin molemmat silmät.

      Häikäisy loppuin, samoin myös lasien tarve paitsi joissakin tilanteissa tarvitsemani vanhan ukon lukulasit.

      Viikko lääkärissä käynnin jälkeen leikattiin ensimmäinen ja kirurgin ehdotuksesta toinen 2-viikkoa ensimmäisen jälkeen.
      Toisen silmän jälkitiputusten loputtua oli aikaa mennyt koko revohkaan 4-viikkoa.

      Jos olisin ensi oireiden, lähinnä häikäisyn, merkitsevän kaihia niin olisin leikkauttanut ne jo vuosia aikaisemmin.

      Värini eivät muuttuneet mutta näön tarkkuus parani sankalasien jäätyä pois.

      • "L - L"

        Harmillista että ikä-luokka panee unohtamaan lukemisen.
        Paloma on jo kertonut että se toinenkin leiketaan lähi-aikoina.

        H.


      • Toinen silmäni laitetaan leikkausjonoon kun menen tarkastukseen 4 viikon päästä. Sitten voi kai laskea noin vuoden ennenkuin vuoro tulee. Ilman muuta, leikkaukseen ja mun olis kantsinut laittaa se jonoon samanaikaisesti ja ne olis voineet leikata ne vaikka samana päivänä mun puolestani niin kivuton operaatio ja nopea toipuminen.


      • L - L
        Paloma.se.co kirjoitti:

        Toinen silmäni laitetaan leikkausjonoon kun menen tarkastukseen 4 viikon päästä. Sitten voi kai laskea noin vuoden ennenkuin vuoro tulee. Ilman muuta, leikkaukseen ja mun olis kantsinut laittaa se jonoon samanaikaisesti ja ne olis voineet leikata ne vaikka samana päivänä mun puolestani niin kivuton operaatio ja nopea toipuminen.

        Viiveestä päätellen olet kunnallisessa jonossa.

        Minulle ilmoitettiin kunnallisen leikkauksen rajoiksi näkökyky 0,6 ja 0,3.

        Yksityisen ei tarvitse välittää rajoista.
        Siinä vaiheessa kun minulle ilmoitettiin hoitotakuun puitteissa kunnalliselta puolelta, että voisin tulla näyttämään silmiäni, ne oli leikattu jo 5-kuukautta aikaisemmin, molemmat.

        Tuttavapiirissäni on muutama "yksisilmäinen". Toisen silmän leikkauksen jälkeen odottavat toisen heikkenemistä kunnallisen rajan täyttävään kuntoon.

        Kukin valitsee mieleisensä vaihtoehdon!


      • L - L kirjoitti:

        Viiveestä päätellen olet kunnallisessa jonossa.

        Minulle ilmoitettiin kunnallisen leikkauksen rajoiksi näkökyky 0,6 ja 0,3.

        Yksityisen ei tarvitse välittää rajoista.
        Siinä vaiheessa kun minulle ilmoitettiin hoitotakuun puitteissa kunnalliselta puolelta, että voisin tulla näyttämään silmiäni, ne oli leikattu jo 5-kuukautta aikaisemmin, molemmat.

        Tuttavapiirissäni on muutama "yksisilmäinen". Toisen silmän leikkauksen jälkeen odottavat toisen heikkenemistä kunnallisen rajan täyttävään kuntoon.

        Kukin valitsee mieleisensä vaihtoehdon!

        Ei ne minulle ole puhuneet rajoista, vaan lääkäri kysyi tammikuussa kun olin esitarkastuksessa että laitetaanko toinenkin silmä jonoon, koska siinäkin on jo kaihia ja hän mielellään leikkaisi sen nopeammin; minä tyhmästi epäröin ja sanoin että katsotaan miten tää oikean silmän leikkaus menee ensin, tää on mun huonompi silmä, että jos jotain niin on ainakin yksi silmä missä on kohtalainen näkö. Nyt puhuin siitä toisesta ja hoituri sanoi että laitetaan jonoon lopputarkastuksen yhteydessä heinäkuussa.
        Jees, landstingetin operaatio Uppsalan Akateemisessa. (imuroin juuri yläkerrassa visiitin jäljeltä ja voi jee että näky kaikki polyt ja muruset tarkkaan.) Mun operoidussa silmässä on nyt jo tarkempi näkö kun mun ns. paremmassa silmässä mitä ei ole vielä leikattu.


      • Pirre*
        Paloma.se.co kirjoitti:

        Ei ne minulle ole puhuneet rajoista, vaan lääkäri kysyi tammikuussa kun olin esitarkastuksessa että laitetaanko toinenkin silmä jonoon, koska siinäkin on jo kaihia ja hän mielellään leikkaisi sen nopeammin; minä tyhmästi epäröin ja sanoin että katsotaan miten tää oikean silmän leikkaus menee ensin, tää on mun huonompi silmä, että jos jotain niin on ainakin yksi silmä missä on kohtalainen näkö. Nyt puhuin siitä toisesta ja hoituri sanoi että laitetaan jonoon lopputarkastuksen yhteydessä heinäkuussa.
        Jees, landstingetin operaatio Uppsalan Akateemisessa. (imuroin juuri yläkerrassa visiitin jäljeltä ja voi jee että näky kaikki polyt ja muruset tarkkaan.) Mun operoidussa silmässä on nyt jo tarkempi näkö kun mun ns. paremmassa silmässä mitä ei ole vielä leikattu.

        Mikähän se haitta aste pitää olla kun kaihileikkaukseen pääsee?

        Minulle ainakin sanoivat että molempiin silmiin on kehittymässä kaihi, mutta ei mitään hätää leikata, itse koen häikäisyn kovasti haittaavaksi.


    • RosaLiiin

      Mukava lukea tämän aloituksesi juttuja,
      ja kuulla, että leikkauksesi on mennyt hyvin.

      Turha lienee epäröidä ko leikkausta,
      kuulun kaihin kasvatussakkiin ja odottelen.
      Nyt jo taivaan tähti näkyy omituisena tähtikuviona.

      • Toi tähtien hajoaminen pisterykelmäksi on minullekin tuttu juttu mutta oletin sen johtuvan pienoisesta astigmatismistani. Kaihiahan se sitten olikin:) Olin ollut pitkään tietoinen pimeässä näkemiseni heikentymisestä ja etenkin moottoritiellä ajaminen aamurysiksessä pimeän aikaan tuntui suorastaan vaaralliselta kun en oikein osannut nähdä välimatkoja/nopeutta ja häikäisy oli paha. Viime kesänä sitten alkoi silmä sumentua aivan reippaasti ja menin silmälääkäriin.


    • ...

      Värinäöstä.

      No sun tapauksessa värierot ilmeisimmin johtuvat kaihista ja mulla muistikuva, kerrottu, että asettuu ajanoloon. Eli vaatiipi aikaa. Silmiä ei yleensä leikata yhtäaikaa, että potilas ei vahingossa sokeudu, jos leikkauksessa häikkää. Yksi toimiva silmä parempi kuin kaksi toimimatonta.

      Siis värinäöstä. Se on ihmisillä erilainen tietenkin, vähän kuin haju- tai makuaistikin. Jotkut erottaa paremmin värejä ja on värisokeitakin. Ja värisokeutta monenlaista, puna/vehersokeus kai tutuin. Että ei erityisen erikoinen asia.

      Mutta olemassa sellainen käsite, kuin "absoluuttinen värisilmä". Kaheli ilmaus sinällään, mutta on sellainenkin olemassa. Jotkut vaan tarkempia erottamaan värejä toisistaan. Musta harmaasävyineen maailman hankalin väri, joillekin musta on vaan mustaa, joku löytää siitä miljoonia eri sävyjä.

      Noh, mulla on jonkinsorttinen "absoluuttinen värisilmä". Siis erittäin hyvä kyky erottaa eri sävyjä toisistaan. Siitä ollut paljion hyöttyä duunihommissa, joihin nyt värisävyt kuuluva oleellisesti, kuinka sattuikaan.

      Juttelin aikanaan yhden taiteilijan kanssa asiasta. Sillä oli hyvä teoria asiasta, mun mielestä hyvin järkevän kuuloinen. Osalla ihmisistä (mainitsi muitaakseni 10%) on erilainen väriavaruuden näkökyky silmissään. Siinä täytyy olla perää. Mä erotan toisella silmällä erittäin hyvin vaaleiden sävyjen erot, toisella taas tummat sävyt. Ja kun kattelee, aika laajalta väriskaalalta sitten huomaa värien vivahteita.

      Aihe kovin laaja, en viitsi alkaa jaarittelemaan pitemmästi. Silmien värinäöt on erilaisia ja koska sulla tuore operaatio takana ja toinen tulossa, vasta muutaman vuoden kuluttua sitten näet, miten tulet jatkossakin näkemään.

      =DW=

      • L - L

        Jos olisin halunnut niin molemmat silmäni olisi leikattu samalla käynnillä.

        Lekuri ehdotti 2:n viikon porrastusta jolloin toisen silmän leikkauskäynnillä hän suoritti ensimmäiselle jälkitarkastuksen..
        Toisen jälkitarkastus jäi tekemättä. En muistanut, en ajatellut, eikä silmässä tuntunut miltään poikkeavalta.
        Asia unohtui ja tuli ilmi vasta ajokorttitarkastuksessa.

        Minun kohdallani ensimmäisestä lääkärikäynnistä viimeisen silmän jälkitiputuksen loppuun kotona vaatipi aikaa 4-viikkoa.


    • salli13

      Miten "näit" ennen leikkausta? Mistä sait apua huonoon näköösi? Siskollani ((65 eläkkeellä) on nyt toettu harmaakaihi ja hän näkee nyt n. 20m jotta tuntisi jonkun. Television katselu onnistuu "tihrustelulla",Tiimarin laseista ei ole apua sanomalehden luvuss, koska kaikki on harmaata. Onkohan suurennuslasista apua, tätähän voidaan kokeilla. Onko muita vinkkejä, koska leikkausta täytyy odotta n. puoli vuotta (älytöntä) lääkärin mukaan. (täytyy kävellä päin seiniä),

      • Minulla oli onnekseni vasemmassa silmässä vain vähän kaihia ja koska aivot kompensoivat niin pystyin tavallisilla kaksitehoisillani lukemaan jne. suhteellisen hyvin, mutta autoa en suostunut enää ajamaan, etenkään pimeän tultua.
        Ymmärrän hyvin sisaresi dilemman: jos molemmat silmäni olisivat olleet yhtä hämärtyneet niin oleminen olisi ollut heikkoa.
        Itse odotin ensimmäistä kaihileikkausta n. puoli vuotta myöskin ja toista vain n. kolme kuukautta


    • Minullakin on kaihileikkaus edessä, vähän jännittää.
      Oliko näkösi miten huono ennen leikkausta Paloma? Itselläni kaukonäkö parani ensin huomattavasti, nyt on alkanut huonontua, ennen piti olla kaukolasit, tarkastuksessa ilmeni että näen nykyisin kauas yhtä hyvin laseilla tai ilman.
      Ei kai kannata uusia laseja kun leikkaus on edessä?

      • Tulin juuri leikkauksen lopputarkastuksesta ja olen todella hyväällä mielin. Kahdessa viikossa näköni on parantunut niin että en välttämättä tarvi edes laseja.
        Sinä joka jännität leikkausta:
        sano hoiturille että jännität täällä ainakin ne antaa pikkuisen rauhoittavaa lääkettä. Pyydä useampi puudutustippa. Leikkaus pitäisi olla täysin kivuton, mutta minulla hieman tuntui ultraäänileikkurin ensimmäinen kosketus silmään, mutta sain heti lisää puudutusta.
        Ei missään tapauksessa kannata ottaa uusia laseja jos leikkaus on edessä. Minulla ne halusi leikata molemmat silmät ensin ja syystäkin: luen ja kirjoitan ilman laseja!
        Mahdollisesti hankin lukulasit aivan pienen tekstin lukemista varten (tyyppi tuoteselosteet jne jotka vieläkin tuottavat vaikeuksia ja tarvitsen tosi hyvän valaistuksen niiden lukemiseen ilman laseja), mutta nyt minun täytyy odottaa neljä viikkoa lisää (paranemisprosessi on kaiken kaikkiaan kuusi viikkoa)

        Näin täällä Ruotsissa; ei se kaihileikkaus ole varmaan sen ihmeempi Suomessakaan.


    • Oikea silmäni, jossa kaihi oli todella paha jo (näin vain muutaman metrin sillä) leikattiin keväällä ja ensimmäisessä tarkastuksesta minulta kysyttiin haluanko leikkauttaa toisenkin ennen uusien lasien hankkimista. Koska leikkaus onnistui hyvin, oli kivuton ja paransi näköäni dramaattisesti suostuin ja vasen silmäni leikattiin puolitoista viikkoa sitten.

      Leikkaus oli mielestäni hieman hankalampi ja silmää jouduttiin puuduttamaan lisää itse operaation aikana, mutta nyt on silmä kirkas ja verestys kadonnut kokonaan ja ensimmäistä kertaa todella pitkään aikaan luen ilman laseja, katselen tv:tä ilman laseja ja olen tietokoneella ilman laseja. Jälkitarkastus on kuun lopussa ja samalla sitten päätetään minkä vahvuiset lasit tulen tarvitsemaan (oikeassa silmässni oli heikko näkö jo ennen kaihia) Vanhoja laseja en voi pitää juuri lainkaan, aivan lähelle ne jotenkuten toimivat.

      Unohdin kysyä sinisyydestä ja vihreydestä, mutta arvelen itse sen johtuneen akryylilinssin väristä joka silmiin operoitiin: ne ovat väriltään kellertäviä. Nyt kun molemmissa silmissä on kellertävä linssi niin värierot ovat kadonneet.

      • Leikkausta tarvitsev

        HEI!
        Minkälainen leikkaus sinulle tehtiin? Leikattiinko vain kaihi pois tai parannettinko sinun näköä sillä akryylilinssillä? Leikkaus tehtiin Laserin tai veitsen avulla?


      • Leikkausta tarvitsev kirjoitti:

        HEI!
        Minkälainen leikkaus sinulle tehtiin? Leikattiinko vain kaihi pois tai parannettinko sinun näköä sillä akryylilinssillä? Leikkaus tehtiin Laserin tai veitsen avulla?

        Vain kaihi, tavallinen faco-tekniikalla tehty leikkaus (ei laser) samentunut mykiö imettiin pois ja tilalle laitettiin kirkas (hiemankellertävä) akryylilinssi). Paikallispuudutuksella, kaiken kaikkiaan pari tuntia alku- ja loppuhoitoineen. Tässä kuvasarja ja pdf-dokumentti facotekniikalla tehdystä leikkauksesta Suomessa.
        http://www.kunnat.net/fi/tietopankit/tapahtumat/aineisto/2012/terveysfoorumi/Documents/2012-12-04-09-Sandberg-Lall-Minna.pdf
        En ole edelleenkään katsonut tarpeelliseksi hankkia uusia laseja koska luen normaalitekstiä helpontuntuisesti ilman laseja, samoin kaukonäkö on hyvä. Lopputarkastuksessa sanoivat että näen hyvin ja että on nyt itsestäni kiinni jos tunnen tarvitsevani laseja esim. lukemiseen niin sitten optikolle. Mahdollisesti hankin vielä lukulasit koska aivan pieninteksti tuottaa hankaluuksia etenkin huonossa valaistuksessa.


    • hetki vain

      Sininen hetki, nyt on hiljainen hetki

    • sitroen.

      Joskus melko kauan sitten huomasin, että näen kummallakin silmällä maailman hieman eri sävyisenä. Olikohan se nyt niin, että toisella hivenen sinisempänä ja toisella hivenen punaisempana? Ja ihan pikkuisena (alle 3-vuotiaana kai) näin ihon pinnasta muutaman millin paksun siniseen viittaavan säteilyn, ihan kuin hennon sinisen hohtavan karvan. En ole asialla päätäni vaivannut.
      Häikäisy ja pimeällä ajo on jo vuosikymmenen haitannut. Toivottavasti se ei johda kaihiin tai muuhun remonttia vaativaan vikaan.

      • Väriero on nyt tasoittunut kun toinenkin silmä leikattiin.
        Taidat tarvita sinäkin sitä remonttia silmissäsi: toi pimeässä auton ajo oli suurin riesani ennekuin linssi todella samentui niin pahasti että oli pakko mennä silmälääkäriin.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      247
      4082
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      28
      2358
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      2141
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      93
      2066
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      97
      1725
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      25
      1414
    7. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      12
      1348
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      36
      1317
    9. Kenen etua Stubb ajaa Euroopassa ilmoittaessaan olevansa enemmän Ruotsalainen

      Tasavallan presidentti Alexander Stubb kertoi ensimmäisellä valtiovierailullaan Ruotsissa, että hän ei ole koskaan tunte
      Maailman menoa
      309
      1272
    10. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1227
    Aihe