Apua

Puoliverinen

Kannattaako ostaa 17 vuotiasta pv:tä? Muuten terve mutta sillä on selkänikama ahtauma joka pysyy oireettomana loimituksella ja sopivalla satulalla. Monta käyttö vuotta uskoisitte olevan jäljellä? :)

59

621

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Minä en ottaisi selkävikaista hevosta edes ilmaiseksi. Se saattaa kestää käyttöä, mutta siihen ei voi luottaa. Pienikin väärä liike esim kompastuksen tai pelästyksen takia, ja selkä voi paukahtaa lopullisesti. Ei kannata ostaa. Useimmat puoliveriset elävät 20-25-vuotiaiksi, mutta tuon selkävian takia käyttöikä saattaa olla mitä tahansa siitä alle 10Stä vuodesta ensimmäiseen ratsastuskertaan.

    • katso muualle

      Olen samaa mieltä kuin edellinen. Sinun on liian suuri riski ostaa sitä jos kerta mietit sitä vain ratsastukseen. Sille puoliverisellekkin on turvallisempaa päästä sellaiseen kotiin joka pitäisi sen senkin jälkeen kun sen kanssa ei voi tehdä enää mitä tahansa.

      • auttakaa!!! :D

        Hei apua! Mulla on suomenhevonen joka on 5v, Kaunotar. Sen säkä on 170cm ja mä oon 140cm.. Mut yx ongelma, se vetää laukassa pään alas ja tipun joka kerta.. Ja sit jos pysyn siel se alkaa pukitella ja ryöstää käsistä.. sil on martingaalit ja kunnon kuolaimet. Voisko se johtuu siit ku sil on takakorkeutta? :/ ois tosi kiva jos joku osais auttaa :DD


    • Huh! Iso suokki sinulla, ei varmasti ole kiva tippuilla. Takakorkeus ei kyllä pukitteluun vaikuta. Syynä on todennäköisesti se, että hevonen on vielä nuori, melkein varsa, eikä ole vielä ehtinyt oppia, että tiettyjä käytössääntöjä on noudatettava. Pukittelu on sen tapa leikkiä, ei se ilkeä ole. Martingalit eivät auta silloin kun hevonen painaa päätään alas, vaan ne estävät hevosta karkaamasta kuolaimen yläpuolelle jos se nostaa päänsä ylös esim ryöstelyn yhteydessä. Mutta mitä tarkoittaa "kunnon kuolaimet"? Älä ainakaan kovaa kuolainta laita noin nuorelle tai siitä vielä tulee kovasuinen ja vielä hankalampi!

      Ensiavuksi pukitteluun nykäise toisesta ohjasta terävästi suoraan ylöspäin heti kun se painaa päänsä alas. Joudut itse kokeilemaan kuinka paljon voimaa siihen tarvitset, mutta yleensä ei tarvitse kovin lujasti nykäistä, kunhan liike on äkillinen. Jos hevonen ei saa päätään alas, sen ei ole yhtä helppo pukitellakaan, ei se voi nostaa ilmaan kahta päätä samaan aikaan. Ja jos se yrittää ryöstää, käännä se oitis tiukalle voltille niin että se ei pysty ottamaan vauhtia. Sen jälkeen tee nopeassa tahdissa kiemurauria joka suuntaan niin ettei se ehdi miettiä kolttosia.

      Sitten tarkista ruokinta. Jos se saa väkirehua tai jotain mikä sisältää kauraa tai ohraa tms, jätä ne kokonaan (!) pois. Kuulostaa siltä, että hevosella on aivan liikaa energiaa. Jos se saa kalkkia ja kivennäistä mitä kyllä kannattaisi antaa tuon ikäiselle ja kokoiselle, pilko vaikka omena pieniin palasiin ja sekoita kalkit ja kivennäiset niiden sekaan. Yleensä hevonen rauhoittuu noin viikon kuluessa siitä kun väkirehut on jätetty pois.

      Etsi myös mahd. pian hyvä valmentaja! Mitä nuorempi hevonen, sen tärkeämpi on asiansa osaava valmentaja. Säännöllisillä valmennustunneilla käymisestä olisi varmasti hyötyä sekä sinulle että hevoselle.

      • kiitos ku autat<3

        voi kiitos


    • Jos syötät sille prixiä, ei ole ihme että hevonen hyppii seinille. Sehän sisältää suunnilleen kaikkea mahdollista mistä saa lisäenergiaa, ja lisäksi annat sille vielä melassia, eli sokeria josta myös saa energiaa. Jos se on laitumella, se saa ihan tarpeeksi energiaa jo siitäkin eikä tosiaan kaipaa enää yhtään lisäpuhtia lisärehuista. Jätä heti ne prixit ja melassit kokonaan pois, vähintään tuplaa liikunnan määrä ja hanki se valmentaja!

      Jos hevonen käyttäytyy tuolla tavalla, se on vaarallinen, ja noin pahaan jamaan päässeenä se voi olla todella vaikea saada takaisin ruotuun. Se ei selvästikään kunnioita sinua lainkaan, joten tarvitset apua jo siihenkin, ja näin netin kautta on mahdotonta neuvoa kaikkea mitä sinun pitäisi tietää ja osata. Hevonen tarvitsee ehdottomasti kokeneen käsittelijän ja pian, tai homma saattaa päättyä siihen, että joudut joko myymään sen siksi ettet pysty käsittelemään sitä, tai jopa lopettamaan sen samasta syystä. Puhumattakaan siitä, että se saattaa toimittaa jonkun sairaalaan, tai pahempaa.
      Ilman apua et tule sen kanssa selviämään kun kerran tilanne on nyt jo noin paha.

      Tosin väkirehujen pois jättäminen rauhoittaa ainakin jonkin verran, joten noin viikon sisällä pitäisi muutosta alkaa tapahtua, ja vasta sitten näkee todellisen tilanteen, mutta siitä huolimatta se kokenut auttaja on nyt ensiarvoisen tärkeä!

      Tätä en kovin helposti sano, mutta jos et löydä todella osaavaa auttajaa, joka todella voi olla apunasi aina kun tarvitset, sinun olisi järkevintä ja turvallisinta myydä se, ja ostaa tilalle pienempi, rauhallisempi ja vanhempi hevonen.

      • kaunotaronparas<3

        nyt oon liikuttanu sitä 4h päivässä.. valmentajaan ei ole mahdollisuuksia, koska ne on alhovuoressa...

        kyl kaunotar on tiputtanu mut jo nii et oon joutunu sairaalaa. Sit ku se heittää mut seläst ja makaan maas, ni se pukittelee ja hyppii mun pään ympäril :(

        En vaa pysty luopuu kaunottarest


    • Äitisi tietää millainen hevonen se on, ja antaa silti sinun käsitellä sitä vaikka se on jo toimittanut sinut sairaalaan? No, toivottavasti mitään pahempaa ei satu.

      Olet siis lisännyt liikuntaa ja jätitkö ne kaurat, prixit ym kokonaan pois sen ruokavaliosta? Onko sen käytös yhtään muuttunut?

      Neljä tuntia päivässä on aikas paljon viisivuotiaalle hevoselle, mutta toisaalta jos sen sillä keinoin saa rauhoittumaan... Turvallisuus on sittenkin tärkeintä. Yrittäkää saada se valmentaja jostakin, vaikka sitten kauempaakin. Maksaahan se toki vähän enemmän jos tulee matkakuluja, mutta yrittäkää silti. Se kyllä varmasti kannattaa, ja kuten sanottu, turvallisuus on sittenkin tärkeintä. Jos ei joka viikko ole mahdollista, niin edes parin viikon välein, sekin auttaisi.

      • rauhottunu....?

        joo jätin prixit jne pois...

        no nyt se on jo sen verran rauhallinen et antaa ittensä kiinni tarhasta, seisoo nätisti ku harjaan ja varustan... ja nyt malttaa kävellä jonkun aikaa :D Mut nopeimmissa askellajeissa kiihtyy... esteet ei vielä onnistu, ryntää vaan yli tai sitte tekee sitä, että kieltäytyy ja hyppääki :DD mut vetää vieläki päätä alas.. hevoshieroja on käyny kattomas, eikä sil oo seläs mitää vikaa?! Mut kyl se siit :DD ollaa jätetty martingaalit ja kankikuolaimet pois?

        joo ollaa soitettu jokilaakson tallille, ku siel on yks tosi hyvä valmentaja mut se on sanonu et on liian myöhästä kouluttaa 5vuotiasta hevosta??? mut lupas tulla.... jos se ei auta?? :(


    • Jos valmentaja sanoo että 5-vuotiaan hevosen kouluttaminen on liian myöhäistä, alan kyllä epäillä hänen ammattitaitoaan. Hevosen kouluttaminen ei ole koskaan liian myöhäistä. Suokeilla varsinkaan kun niitä muutenkin aletaan kouluttaa vakavasti vasta noin viisivuotiaina. Mutta katsokaa nyt mitä hän saa aikaan. Jos hän heittää hanskat tiskiin ja sanoo ettei pysty tekemään mitään, kokeilkaa toista valmentajaa. Ei tuo teidän tapauksenne mahdoton tehtävä ole, mutta vaatii todellakin kokemusta ja ammattitaitoa.

      Hyvä että heppa on rauhoittunut ainakin jonkin verran, se on jo iso parannus.
      Ja hyvä että vaihdoitte kuolaimet pehmeämpiin. Mikä teillä nyt on käytössä?

      Tuo käyttäytyminen esteillä on normaalia kokemattomalle hevoselle. Se korjaantuu valmennusten ja iän myötä. Älä hyppää sillä omin päin, hevonen on opetettava esteillekin ja siinäkin on valmentaja avainasemassa. Maapuomeja voit mennä ja kavaletteja, jos se pysyy käsissä, mutta jos se rynnii, odota niidenkin kanssa kunnes saat neuvoja siihen miten toimia niin että saat hevosen pysymään hallinnassa hypätessäkin. Muista myös, että 5-vuotias suokki on vielä melkein varsa. Hyppääminen rasittaa niveliä, ja kun se on vielä kehittyvä nuori, kannattaa olla varovainen ettei tule ongelmia nivelien kanssa myöhemmin.

      Annatko muuten kalkkia sille? Jos et, kannattaa alkaa antaa. Se tarvitsee sitä vielä hyvän aikaa.

      • hyvä?

        meil on nyt olympiakuolaimet :D no nyt en oo ees viittiny hyppii sil, ku en todellakaa haluu enää tippuu silt.. oon menny rinteit ylös ja alas :) en oo antanu kalkkii sille... :)


      • itkettää...
        hyvä? kirjoitti:

        meil on nyt olympiakuolaimet :D no nyt en oo ees viittiny hyppii sil, ku en todellakaa haluu enää tippuu silt.. oon menny rinteit ylös ja alas :) en oo antanu kalkkii sille... :)

        tänää ku harjasin sitä selästä, ni se notkisti sen selän ja alko täristä.. :( en tajuu oikeesti mikä sil on?? .. en ees harjannu sitä kovaa.. en uskaltanu ratsastaa sil... :( mitä jos sil on joku vamma? jos toi kaikki johtuu siit... :( en enää tiiä mitä pitäs tehdä....?! :´( onks toi vaarallist?? :(


    • Älä suotta hätäänny, tuskinpa siinä mitään vammaa on. Jos olisi, hieroja olisi varmasti huomannut sen. Sen selkä on kyllä kipeä, mutta se menee ohi. Pelkäsinkin että se voi kipeytyä kun sanoit ratsastavasi neljää tuntia päivässä. En arvannut että lisäisit liikuntaa niin paljon vaikka sanoinkin, että lisää sitä reilusti. Jos olet ennen ratsastanut tunnin päivässä (kuten useimmat tekevät) kentällä ja nyt yhtäkkiä aloit kiipeillä rinteitä neljää tuntia kerralla, on ymmärrettävää että se kipeytyi. Sen lihakset eivät ole tottuneet tekemään työtä niin pitkiä aikoja ja ne menivät maitohapoille samalla tavalla kuin ihmisilläkin menee odottamattoman rankan treenin jälkeen. Yleensä sellainen menee ohi n. viikon kuluessa.

      Teit oikein kun et ratsastanut, se olisi luultavasti heittänyt sinut selästään siksi että siihen sattuu. Pidä se nyt levossa muutama päivä. Taluttele sitä tunnin verran aamulla ja toinen tunti illalla, ettei sen selkä pääse jäykistymään, mutta älä ratsasta ennen kuin se lakkaa arastelemasta kosketusta selässä. Yritä hieroa sitä kevyesti, niin kuin silittäisit sen selkää koko kämmenellä, ei pelkästään sormenpäillä, mutta hiukan voimakkaammin. Jos se notkistaa selkäänsä, silitä kevyemmin. Varo satuttamasta sitä, ettei se ala pelätä tai inhota käsittelyä.

      Olympiakuolain lienee hyvä tässä vaiheessa. En tiedä missä lenkissä sinulla nyt on ohjat, mutta sitähän voi pehmentää myöhemmin lisää sitä mukaa kun tilanne alkaa tasaantua. Rinteiden kiipeily on hyvää treeniä hevoselle, eli sekin on sinänsä oikein, mutta kannattaa olla varovainen ettei kiipeile liian kauan kerralla. Puolisen tuntia päivässä on riittävä aika noin nuorelle, ja nimenomaan kävellen. Ja jos heppa alkaa käynnissäkin puuskuttaa kiivetessään, siirry tasaiselle maalle ettei se rasitu liikaa. Mutta älä vie sitä rinteisiin ennen kuin sen selkä on taas kunnossa!

      Nyt sitten, kun selkä paranee ja sillä voi taas ratsastaa, aloita ratsastus varovasti. Ratsasta viikon verran kevyesti tunnin verran päivässä. Jos selkä kestää, lisää ratsastusaikaa puolella tunnilla muutaman päivän välein, enintään kolmeen tuntiin. Jos tuntuu, että hevosella on silti liikaa energiaa, voit pari kertaa viikossa jakaa tunnit niin että ratastat kaksi tuntia aamulla ja illalla, eli yhteensä neljä tuntia. 4h kerralla on liikaa, mutta neljä tuntia päivässä käy, kunhan hevonen saa levätä päivän. Mutta ei päivittäin noin nuoren hevosen kanssa.

      • huonompaa suuntaa?

        joo äitiki sano et toi saattaa johtuu siit, mut sekää ei ollu ihan varma :D no eile illal taluttelin sitä.. sen kävely oli aik vaikeeta sen etujalat oli iha sika jäykät? sen vuohisetki on turvonnu? :/ mä latoin sille selkää ja vuohisii viilentävää geelii :) mul on ohjat siin isos renkaas... :3 se on tosi arka sen seläst ja haluis pukitella ku siihen yrittää koskee... äiti sano et jos se ei helpota 2 viikon sisäs ni sit se soittaa eläinlääkärin..

        Siihen selvästi sattuu oikeesti! :( Mä laitoin sen etujalkoihin bootsit, ja rasvasin ne. Oon yrittäny tänää hieroo sen selkää, mut se vaa aristaa, mä pelkään et satutan sitä. sit ku yritän hieroo sen ristiselkää ni tuntuu et sen takapää pettää....se heiluttaa päätä joka suuntaa ja häntä heiluu...sit se takajaloil potkii :(

        Ostin sille back on track geeli satulahuovan sit ku sen selkä on parempi.. sil on koulusatula, joka ei todennäkösesti oo ees sopiva sille?

        Mut kiitti iha sikana ku oot auttanu mua!! :3


    • Jatka taluttelua, tunnin verran aamulla ja illalla jotta veri lähtisi kiertämään jaloissa, ja sen jälkeen jalkojen huolellinen kylmääminen, mikä auttaa kipuun ja turvotukseen. Kylmägeeli oli hyvä ensiapu, mutta jos sinulla mitenkään on aikaa, käytä mieluummin tavallista kylmää vettä. Jos mahdollista, valuta kolme kertaa päivässä kylmää vettä sen jaloille, 15min joka jalalle eli yhteensä tunti. Älä laita sille pinteleitä tai muutakaan sellaista, vaan pelkkä kylmäys vedellä. Taluttelu kaksi kertaa päivässä, kylmäys kolmesti.

      Mihin tarvitset putseja? Tallooko hevonen jaloilleen kävellessään? Turvotuksen suhteen niistä ei ole mitään hyötyä joten siinä asiassa turhat.

      Älä hiero selkää jos on noin kipeä. Kaksi viikkoa on pitkä aika odottaa. Sanoisin, että ellei ala parantua viikon sisällä, niin sitten soitto eläinlääkärille. Ja missään tapauksessa älä yritä kylmätä sen selkää! Kylmä auttaa jaloissa, mutta pahentaa tilannetta selässä! Kyllä se paranee, mutta aikaahan se vie jonkin verran ihan niin kuin ihmisilläkin.

      Minulla ei ole kokemusta geelisatulahuovista joten en tiedä onko sellaisesta apua vai ei. Mutta kokeile sitä ja kerro sitten millainen se on käytössä, kunhan sen selän nyt ensin saa kuntoon.

      Kuolaimet hyvät noin. Myöhemmin, jos heppa tuntuu käyttäytyvän kunnolla, voisit halutessasi kokeilla tavallista nivelkuolainta. Siinä ei ole suurtakaan eroa olympiaan jossa ohjat ovat isossa renkaassa.

    • voiei

      no sil on nyt pintelit ja bootsit.... Sil on ne vuohisten takii? Vai pärjääx se ilman, ku sil on se et sen takajalat osuu sen etujalkoihi? Enkä haluis et sen jalkoihi tulee enempää vammoi... :)

      Tänää aamul ku menin hoitaa sitä, ni se makas ja sit menin sen luokse, se ei reagoinu mitenkää ja yritin saada sen nousee ylös, mut se ei suostunu liikkuu mihinkää, sen selkä oli iha notkol.... se yritti nousta ylös varmaa 3kertaa mut aina se rysähti alas...sit se vihdoin pääs ylös ja talutin sen tarhast :)

      otin silt bootsit ja pintelit pois ja sit pesin sen etuset. Putsasin sen kaviot. Sit laitoin kylmägeelii ja rasvaa. Sit laitoin bootsit ja pintelit. selkää yritin hoitaa, mut kenkää tuli :D pomppii ja heiluu... sit taluttelin sitä jotai 25min.... mut sen kävely oli nii vaikeet et en halunnu rasittaa sitä enempää ja vein sen tarhaa... heti ku pääs irti ni se meni makaa.... :/

    • Jos se on niin kipeä ettei se halua enää edes seistä, on parasta soittaa lääkärille saman tien ja kysyä neuvoa häneltä. Kertokaa hänelle alusta asti mikä on tilanne ja miten siihen jouduttiin, niin hän osaa sanoa paremmin mitä on viisainta tehdä.

      Vai potkii se omia jalkojaan? Hankalaa.. Jos koivet ovat aina verillä, ne olisi tosiaan hyvä suojata, mutta toisaalta kaikki pintelit, suojat sun muut aiheuttavat kesäisin liikaa lämpöä, mikä kumoaa kylmäyksen vaikutuksen ja voi aiheuttaa ihottumaa ja jopa haavaumia, kun iho ei saa tarpeeksi ilmaa kääreiden alla. Sen takia niitä ei saisi tarhassa käyttää kuin poikkeustapauksissa väliaikaisesti. Putsit ovat kevyet suojat ja sikäli ok, mutta toisaalta jos reunan alle jää kuraa tms, se voi aiheuttaa hiertymiä, mikä kesäisin johtaa helposti tulehduksiin. Paha sanoa näkemättä, mutta jos se olisi minun hevoseni, antaisin sen kuitenkin olla ilman suojia tarhassa.

      Mutta kuten sanottu, soittakaa eläinlääkärille. Niin kauan kun hevonen on jaloillaan, tiedän yleensä mitä tehdä, mutta nyt aletaan olla niillä rajoilla etten uskaltaisi sanoa enempää.

      • huono olla...

        äiti soitti eläinlääkärille, mut se sano et toi voi johtuu ku on lämmintä ja liiallisesta treenistä, et selkä ei vaikuta siihen mitenkään...? :/ kaunottarest näkee et sen on huono olla...


      • ei mitää kärryy?
        huono olla... kirjoitti:

        äiti soitti eläinlääkärille, mut se sano et toi voi johtuu ku on lämmintä ja liiallisesta treenistä, et selkä ei vaikuta siihen mitenkään...? :/ kaunottarest näkee et sen on huono olla...

        mut ei saa ratsastaa, ja taluttelu on kuulemma hyvä. Ja on normaalia ettei hevonen halua seistä kun sillä on selkä kipeä. ja satulaki saattaa olla huono :D ei mitää kärryy?? :D


      • Kasiro
        ei mitää kärryy? kirjoitti:

        mut ei saa ratsastaa, ja taluttelu on kuulemma hyvä. Ja on normaalia ettei hevonen halua seistä kun sillä on selkä kipeä. ja satulaki saattaa olla huono :D ei mitää kärryy?? :D

        Ei kärryjäkään ennenkuin hevonen on kunnossa.


      • eiei :D
        Kasiro kirjoitti:

        Ei kärryjäkään ennenkuin hevonen on kunnossa.

        juu ei :D


    • mörrinkäinen

      Hetkonen..! Ensin lääkäri sanoo, että selkä ei vaikuta mitenkään, ja toteaa sitten, että hevoset makaavat mielellään jos selkä on kipeä. Silloinhan se selkä nimenomaan vaikuttaa. Vai ymmärränkö minä nyt jotakin väärin?

      Ja että johtuisi kuumasta ilmasta? Mikään helle ei aiheuta tuollaista kipuoireilua! Liika treeni kyllä, mutta että helle..?

      *pitkä hiljaisuus*

      Oliko se varmasti eläinlääkäri?

    • Katja W

      Onkohan toi koko juttu trolli?

    • mörrinkäinen

      Sitä minäkin olen miettinyt enemmän ja enemmän keskustelun edetessä, ja taatusti moni muukin. Liian moni asia tässä on niin läpeensä kummallinen että voi vain ihmetellä. Toisaalta ihmiset voivat olla joskus uskomattoman- no, jääköön sanomatta loppuun asti.

      Mutta ellei ole, hyvä että kysymyksiin on vastailtu. Joku muukin saattaa hyötyä niistä. Asiallisia vastauksiahan tuossa on tullut, oli trolli tai ei. Melkein kyllä toivon että olisi...

      • SUOKKI HULLU<3

        Moikka!
        Olen nyt vuoden ratsastanut sellaista suokkia. Hoidattaessa se on enkeli mut kun ratsastan nii se pukittaa ja kun mennään esim ravia tai käyntiä se ohjaa itsensä ihan väärään suuntaan ja nostaa kiitolaukan. Edes opettajani ei saa sitä kuriin. Mitä pitäisi tehdä?


    • YOLO HEI!!!

      joo no anteex nyt iha vi*usti!!!! >:( joo emmä enää tuu kysyy apuu ainakaa TÄÄLTÄ!!!! Ehkä parempi et koko hevonen lopetetaa!!!! ni ei tuu tälläst pa*kamyrskyy... SE ON MUN HEVONEN JA TE ETTE TIIÄ SIIT VI*TU YHTÄÄ MITÄÄ!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

      • noloi yoloi....

        toi tuntuu tosi kivalt, ku mun hevonen on tosi sairas ja sit ku kyselen apuu ni tääl alkaa tälläne myrsky..... jos ny satun kirjottaa jonku asian vääri? Ni oh my god!! niiku tosi ihanaa... ku muutenki itken iltasin, Kaunottaren takii et jos se ei selviikkää!!! :( no kertokaa te sit paremmin/tarkemmin ku epäilette eläinlääkärii!!!!


      • kui tyhmä oot?

        voisitko vit*u lopettaa ton haet huomioo lopettakaa se heppa ni ei kärsi enää tai myykää viisaille omistajille!


    • Minna Oulusta

      Ei täällä tahallaan ketään haukuta mutta on tosiaan ollut kummia juttuja tossa asiassa.
      Ja onhan Lampinajadi sinua neuvonut erinomaisilla neuvoillaan parhaansa mukaan joten turhaan sinä kimmasrtut jos joku muu ihmettelee. Olen minäkin ihmetellyt useitakin asioita mutta varmuuden vuoksi olen pitänyt suuni kiinni.

    • mörrinkäinen

      Suokkihullu, tee kuten Lampinajadi neuvoi aiemmin: tarkista ruokinta suhteessa liikuntaan. Jos se saa kauraa tai racingia tai jotain muuta sellaista, jätä ne pois ja anna enemmän liikuntaa. Muttei sentään neljää tuntia... Jos nyt ratsastat tuntia päivässä, lisää siihen toinen tunti ja katso mitä tapahtuu. Tarkista myös kuolaimet. Jos sillä on liian kova kuolain, se saattaa ryöstellä siksi että sen suuhun sattuu. Jos kuolaimet ovat kunnossa, voit kääntää sen voltille jos se lähtee rynnimään. Tee paljon ympyröitä ja voltteja ja tee paljon suunnanmuutoksia niin ettei se ehdi miettiä konnankoukkuja. Näkemättä on hankala antaa tarkempia neuvoja kun ei näe miten hevonen toimii. Tarkista myös ettei sen selkään satu. Tarkista sekä hevonen että satula.

      Ja sinä joka taistelet ison suokin kanssa, en heittäytynyt tahallani loukkaavaksi. Mutta useimmat trollit ovat sellaisia, että tarinat muuttuvat hurjemmiksi ja hurjemmiksi sitä mukaa kun keskustelu etenee, ja suoraan sanottuna tämä nimenomainen on samaa laatua. En väittänyt että olet trolli, mutta se on silti mahdollista.

      Mutta ilman puhdistamiseksi sinä voisit ehkä selventää muutamaa juttua.

      1. Miksi sinulle on ostettu noin valtavan suuri hevonen? Olet suunnilleen kymmenvuotiaan lapsen kokoinen, ja se yksin riittää siihen ettet pysty hallitsemaan hevosta jos ja kun se päättää tehdä mitä huvittaa. Se on fyysisesti mahdotonta.

      2. Miksi noin nuori? Kuten Lampinajadi sanoi, se on vielä melkein varsa, täysi remontti. Sellaisen kanssa tulee aina ongelmia, ja ne ovat sitä pahempia, mitä kokemattomammissa käsissä se on. Eikä äidilläsi tunnu olevan kokemusta paljon enempää kuin sinullakaan.

      3. Jos äitisi tietää miten vaarallinen se on, miksi hän ei ole puuttunut asiaan jo kauan sitten? Jos minulla olisi lapsia, en taatusti päästäisi heitä lähellekään tuollaista hevosta.

      4. Hevonen oli kuulemma vielä kolmivuotiaana kiltti kuin mikä, joskin kavioiden kanssa oli ongelmia (kyselin vähän). Jos sitä meni katsomaan tarhaan tai laitumelle, se tuli tervehtimään ja katsomaan kuka tuli, eikä koskaan osoittanut merkkejä agressiivisuudesta. Eli siitä on tullut tuollainen kaheli viimeisten parin vuoden aikana. Miksi? Jos se oli kiltti vielä teille tullessaan, muutos johtuu siitä ettei kummallakaan teistä ole tarpeeksi kokemusta opettaa ja kouluttaa varsaa. Miksi ette pyytäneet apua jo kauan sitten? Ja jos hevosella on välissä ollut muita omistajia ja hevonen oli vihainen jo tullessaan, miksi ihmeessä ostitte vihaisen hevosen alunperinkään? Luulisi maalaisjärjenkin jo sanovan, että vihainen hevonen osaamattomissa käsissä on hyvin huono juttu.

      Ja se valmentaja... Yksikään valmentaja ei sano, että viisivuotiaan kouluttaminen on liian myöhäistä! Sehän on hevoselle ihanteellinen ikä aloittaa koulutus. Se yksin olisi pistänyt miettimään, onko koko keskustelussa mitään pohjaa alunperinkään. No, jos joku on oikeasti sanonut teille, noin, niin eihän se teidän vikanne ole.

      Ja sitten se eläinlääkäri. Hänen puheitaan ihmettelen edelleen. Hevosen makoilevat viileässä heinikossa, mutta mitään muita noista oireista se ei kyllä aiheuta. Ja ettei selkä vaikuta mitenkään... Voi pyhä jysäys! Toistan: oletko varma, että hän oli eläinlääkäri?

      Jos olen väärässä, pyydän nöyrästi anteeksi, mutta siihen asti kunnes saan hyvän selityksen neljään ensimmäiseen kysymykseen, pysyn yhä epäilevällä kannalla.

      • huah

        1:hevoset voivat makoilla vuoden ympäri. Ei siihen hellettä tarvita ja jotkut hepat suhtautuu helteellä laitumelta hakijoihin laiskasti oli sulla sit millane rodeo heppa tahansa. Esimerkiksi tallilla missä käyn on 5v villi suokki joka makoilee eikä koskaa suostu nousee..

        2:miksi hankit hevosen jota et hallitse?

        3:harvoin tuollaiset jätti suokit käyttäytyy noin. En oo ikinä nähnykkää jätti suokkii joka olis tollane.

        4:Vie hevosesi hierojalle tai pyydä edes pätevää eläinlääkäriä käymään. Jos tuo on pätevä älä jankkaa sen pätevyydestä vaan soita toiselle eläinlääkärille.

        5:tarkista kengät ja satula. Oon kuullu et kavioilla ja selkäkivuilla saattaa olla joissain tapauksissa yhteyksiä.

        6:Tuon ikäiselle ei vastuu tuntoiset vanhemmat ostele ongelma heppoja ellet sitten ole lellitty kakara joka halus komian ja vaikean suokin, jotta voit kerskua kouluttaneesi sen itse...


      • huah

        1:hevoset voivat makoilla vuoden ympäri. Ei siihen hellettä tarvita ja jotkut hepat suhtautuu helteellä laitumelta hakijoihin laiskasti oli sulla sit millane rodeo heppa tahansa. Esimerkiksi tallilla missä käyn on 5v villi suokki joka makoilee eikä koskaa suostu nousee..

        2:miksi hankit hevosen jota et hallitse?

        3:harvoin tuollaiset jätti suokit käyttäytyy noin. En oo ikinä nähnykkää jätti suokkii joka olis tollane.

        4:Vie hevosesi hierojalle tai pyydä edes pätevää eläinlääkäriä käymään. Jos tuo on pätevä älä jankkaa sen pätevyydestä vaan soita toiselle eläinlääkärille.

        5:tarkista kengät ja satula. Oon kuullu et kavioilla ja selkäkivuilla saattaa olla joissain tapauksissa yhteyksiä.

        6:Tuon ikäiselle ei vastuu tuntoiset vanhemmat ostele ongelma heppoja ellet sitten ole lellitty kakara joka halus komian ja vaikean suokin, jotta voit kerskua kouluttaneesi sen itse...


    • Äkkiä se sota syttyy, näköjään...

      Niin, onhan tuossa ollut juttuja joita meilläkin on ihmetelty, mutta olen silti tehnyt voitavani. Enempää en pysty auttamaan, ainakaan ennen kuin hevonen on taas jaloillaan.

    • valojaa!!!!!

      valojaa!!!!!

      1. Koska rakastan isoja hevosia! Ja me ei maksettu siit mitää, koska Alhovuori....

      2. oon 14w.....

      3. no en voi mitää et Kaunotar on noi nuori... ? se on mulle silti tärkee..

      4. no äiti tietää et kaunotar UHKAILEE, ku se tulee korvat luimussa kohden ni ei se hyökkää päälle vaa uhkailee!!!

      5. Ai te alatte haukkuu mun äitii vastuuntunnottomaks? Ketä te oikee ootte? jotai randomei ja tuutte tänne dissaa mua ja mun äitii??? Ai mä vit'*u lellitty kakara, et ees saata*a tunne mua?! Mistä päättelit et oon lellitty kakara!!???

      6. Ollaa saatu Kaunotar puolvuotta sitte, ja asustaa Alhovuoressa!!!

      7. ja oli iha kuule eläinlääkäri!!! haluuttekste vaikka iha numero??

      8. ja sä vi*u "mörrinkäinen", Mun äiti on käyny hevosopistot ja sil on ollu nuorena 2hevosta! Ottakaa ihmiset asioista selvää, ennekku alatte määrittelee mitää!!!!

      FAKTAT KUNTOO, JA VALOJA TÄNNEKKI!!!!!!!!!

    • pois täält...

      joo voidaa unohtaa tää keskustelu..... En tuu tänne enää, ku kukaa ei osaa auttaa!

    • mörrinkäinen

      1. OK, pidät isoista hevosista, se riittää selitykseksi minulle. Harvoin vain ihmiset ostavat noin paljon ylisuuria hevosia, siksi ihmettelin sitä. Tai no tehän käytännössä saitte sen, mutta kuitenkin.

      2. En sanonut että olet 10v, vaan että olet suunnilleen sen kokoinen. Siinäkään ei ole muuta vikaa kuin se, että olet (valitan) sen verran pienikokoinen, että noin iso hevonen nostaa sinut kevyesti ilmaan vaikka roikkuisit sen riimussa koko painollasi. Tarkoitan sitä, että vaikka taitosi riittäisivät sen hallintaan, olet niin kevyt että se pystyy sen takia tekemään mitä haluaa.

      3. Juu, et voi mitään sille että hevonen on lähes varsa. Mutta olet varmasti huomannut itsekin, ettei hevosta ole yhtä helppo kouluttaa ratsuksi kuin koiraa istumaan? Moni tekee sen virheen, huomaa että omat taidot eivät riitäkään ja sitten he ihmettelevät kun hevonen on hankala. Olen pahoillani, mutta tämä teidän juttunne kuulostaa samanlaiselta. En tietenkään voi tietää ONKO asia niin, mutta siltä se kuitenkin KUULOSTAA. En myöskään tiedä oliko hevonen tuollainen kun te saitte sen, ja siksi sitä kysyinkin.

      4. Hevonen "vain" uhkailee. Mutta kuinka kauan? Jonain päivänä se saattaa hyökätä oikeasti, ja mitäs sitten teette, kun sinusta on jäljellä pelkkä märkä läntti laitumen heinikossa tai talvella tarhan lumihangessa? Siihen, että hevonen vain uhkailee jatkossakin, ei koskaan pidä luottaa. Kerta se on ensimmäinenkin, kun se jonain päivänä hyökkää oikeasti.

      5. Ja kyllä, pidän äitiäsi vastuuttomana, kun hän antaa noin hurjan hevosen sinulle. Vastaan tässä yhteydessä myös kohtaan 8. Opiston käyneenä hänen olisi pitänyt itsekin osata tarkistaa ruokinta. Kaura ja racing ovat molemmat väkirehuja joista saa hurjasti energiaa, ja melassissa sitä on vielä lisää. On tainnut jäädä joku oppitunti välistä, tai sitten opiston opetuksissa oli puutteita jo perusasioissa. Opetettiinko siellä myös, että jos hevonen on hankala, sille laitetaan mahdollisimman kovat kuolaimet suuhun niin että siitä tulee mahdollisimman nopeasti mahdollisimman kovasuinen? Jos on epäilystä siitä että satula ei sovi, miten olisi uuden hankkiminen? Varsinkin jos hänellä on ollut omia hevosia ennenkin, hänen pitäisi tietää, että epäsopiva satula aiheuttaa ongelmia. Hänen pitäisi myös osata tarkistaa asia. Toivottavasti uusi satulahuopa riittää korjaamaan ongelman.Geelihuopa on uusi juttu minullekin. Edelleen opiston käyneenä ja hevosia omistaneena hänen pitäisi tietää myös, ettei noin nuorella ratsasteta neljää tuntia kerralla. Niin, tiedän kyllä, että Lampinajadi käski vähintäänkin tuplata liikunnan määrän, mutta tuskin kukaan olisi arvannut, että sillä ohjeella päädyttäisiin neljään tuntiin. Varsa tarvitsee kalkkia, sekin on hevosalan perusasioita jonka olisi pitänyt tulla esiin siellä opistossa. Ja kokeneena hevosihmisenä hänen olisi pitänyt tietää sekin, että pintelit tarhassa kuumana kesänä hautoo todella paljon. Laita itse polvipituiset, paksut villasukat jalkaan jonain sopivana hellepäivänä ja pidä ne päälläsi iltaan asti. Tai kauanko ne pintelit olisivat hevosella olleetkin.

      6. Vai on heppa niin tuore tuttavuus? Se selittää osan asioista.

      7. En todellakaan halua kyseisen lääkärin numeroa, kiitoksia vain. Asun kaukana alhovuoresta ja meillä on hyvä eläinlääkäri jonka taitoja ei ole koskaan tarvinnut epäillä.

      Onhan Lampinajadi auttanut sinua alusta asti ja hyvin onkin. Mutta kuten hän sanoi, jos hevonen on niin kipeä ettei halua edes seistä, on kunnollinen eläinlääkäri paikallaan.

      • anteeks kauheesti<3

        siis mä myönnän ittekki et en pärjää sen kanssa... joo ja ei mun äiti mikää paras hevosasiantuntija oo, mut kyl se tietää millon hevonen on sairas ja sille :)

        ollaa ostettu kalkkia ja proguttia :)

        ja anteeks et kiukustuin :)


    • mörrinkäinen

      Ei se mitään, näitä sattuu ajoittain. Ja olisin minäkin voinut ilmaista näkemykseni kohteliaamminkin. Kuten täällä on joskus todettukin, minä puhun joskus liiankin suorasanaisesti. Anteeksi minunkin puolestani.

      Kalkki on hyvä, progutti piti käydä lunttaamassa kun oli uusi tuttavuus minulle. Edistää suoliston toimintaa ja parantaa veriarvoja jne. Kuulostaa toimivalta.
      Kannattaa muuten hankkia sille myös suolakivi, niin se voi itse käyttää sitä sen mitä tarvitsee. Jos suolaa laittaa ruuan sekaan, on mahdotonta sanoa, saako hevonen sitä sopivasti, liikaa vai liian vähän. Kesäisin kun hevonen hikoilee, suolaa tarvitaan enemmän, ja vastaavasti talvisin vähemmän. Meillä menee molemmilla hevosilla kaksi kiveä laidunkauden aikana, ja muu vuosi menee yhdellä kivellä per heppa. Tosin ne ovat melko raskaassa työssäkin joten ne hikoilevat keskivertoa enemmän mikä johtaa isompaan suolan kulutukseen. Mutta suosittelen kiveä mieluummin kuin irtosuolaa.

      Mikä on hevosen vointi tällä hetkellä?

      • <3:)

        no eläinlääkäri kävi, ja totes et sen satula on väärä ja sen takii vetää päätä alas, koska se yrittää välttää kipuu :(

        no sen selkää se ei oikee osannu sanoo mitää, se hiero sitä ja nyt oli vähän rennompi, mut aristi kuitenkin sitä ... :)

        Vuohisten turvotus johtuu siit ku niil on rinteil aik kosteita paikkoi, sil on rivi :( se sai siihe lääkkeit ja sillee :D

        nyt meen vaa ilman satulaa ja huomaan ittekki et se on PALJON rennompi, ja nauttii itekki siit


      • ....?
        <3:) kirjoitti:

        no eläinlääkäri kävi, ja totes et sen satula on väärä ja sen takii vetää päätä alas, koska se yrittää välttää kipuu :(

        no sen selkää se ei oikee osannu sanoo mitää, se hiero sitä ja nyt oli vähän rennompi, mut aristi kuitenkin sitä ... :)

        Vuohisten turvotus johtuu siit ku niil on rinteil aik kosteita paikkoi, sil on rivi :( se sai siihe lääkkeit ja sillee :D

        nyt meen vaa ilman satulaa ja huomaan ittekki et se on PALJON rennompi, ja nauttii itekki siit

        tarhassa hyökkää päälle jne :) mut vähä rauhottunu


    • Ei vettä kolmeen päivään?! Tuollaisestahan voisi tehdä jo eläinsuojeluilmoituksen! Silloinhan oli vielä tosi kuumia ilmoja.

      Ettekö te itse käy päivittäin katsomassa että hevosella/hevosilla on kaikki hyvin? Tästedes on kyllä syytä, ellei niiden omistaja itse tai kukaan muu vaivaudu sitä tekemään, helteitä on luvattu jatkollekin. Ja ellei laitumella ole minkäänlaista suojaa auringolta, kannattaa tehdä sellainen jos mahdollista. Hevonenkin voi saada auringonpistoksen tai lämpöhalvauksen tai saada auringonpolttamia, joten on tärkeää, että ne pääsisivät halutessaan varjoon. Pidä silmällä sen korvia, turvanpäällistä ja silmäkulmia. Jos niihin alkaa ilmestyä haavoja ja/tai rupia, ne luultavasti johtuvat auringosta.

      Mutta hyvä kun ongelmien syy selvisi. Suurin ongelma, eli huono satula, on nyt poistettu yhtälöstä, ja loput kolotukset mitä vielä on pitkien ratsastusten jäljiltä, paranevat nopeasti. Kevyttä ratsastelua ja veryttelyä kunnes selkä alkaa olla kunnossa, sitten vähitellen paluu normaaliin (eli siihen mitä hevonen tarvitsee pysyäkseen sopivan rauhallisena ja hyväntuulisena).

      Niin, ikäväähän se on huomata, että on turhaan syyttänyt hevosta, mutta parempi se oli huomata nyt kuin myöhemmin. Nyt kun totuus selvisi, suhtaudut vaistomaisesti hevoseen hieman toisella lailla kuin ennen, luottavaisemmin, luulen, ja kun hevonen huomaa sen, sekin alkaa rentoutua ja luottaa. Toisin sanoen teillä alkaa sujua paremmin. Muita ongelmia voi tulla ja luultavasti tuleekin, johtuen suurelta osin hevosen nuoresta iästä, mutta ne ovat sitten oma lukunsa.

      Jättihän se eläinlääkäri ohjeet siitä miten riviä hoidetaan ja miten sen pidetään poissa?

      Hyökkiikö hevonen aina kun menet tarhaan, vai ainoastaan silloin kun menet hakemaan sitä pois sieltä? Saattaisi olla hyvä, jos alkaisit hakea sitä tarhasta useamman kerran päivässä ja veisit sen joksikin aikaa syömään vihreää heinää, ja veisit sitten takaisin tarhaan. Tai veisit sen vain harjattavaksi ja sitten takaisin tarhaan. Niin että se huomaa, ettei se aina joudu töihin kun joku tulee sitä hakemaan. Hae se tarhasta, tee sen kanssa jotakin kivaa ja vie takaisin. Yleensä sellainen "harjoittelu" parantaa tarhakäyttäytymistä.

    • Alhorules<3

      joo no mun äiti käy joka päivä kattomas niitä :) ja hoitaa Sintin hyttysihottumaa ;) mut siel on 2sellast hevosta jotka aivan hulluja.... torinhevonen (Hanna) ja tilastoruuna (Rico)... ne on ihan sairaita.... :D niitten lähelle ei uskalla mennä :D Rico on entinen sirkushevonen :) youtubessa on hannasta videoita --> iiu tippuu hannalta :) jne.

      siis aina ku astun tarhan sisää, ni se tulee korvat luimussa, hampaat irvessä iha täysii, mua päi, mut sit ku se on iha lähel ni se kääntyy ja alkaa pukitella mun edessä... :D samoin muute hevoset, ku niit ei koulutettu kunnolla.... :D

      et minä ja äiti ollaa ainoot jotka niil ridaa.... paitsi hannal ja Ricol... :D mut yks tyttö ridaa joskus Hannal.... :) ja sit siel on shetu Natsa, se on tosi kiltti :) mut ne hevoset on nii riippuvaisia toisistaan, ettei suostu lähtee maastoo ilman kaverii :)

      joo jätti se ohjeet :D

    • mörrinkäinen

      Onko siellä mahdollista jakaa laidunta osin niin että Kaunotar ja Natsa olis samalla laitumella? Ei tarttis pelätä muita hevosia kun jompaakumpaa niistä hakee. Olin tosissani, kun sanoin, ettet voi luottaa siihen että hevoset jatkossakin vain uhkailevat. Ne saattavat oikeasti hyökätä jonain päivänä.

      Jos saisit sen omalle laitumelle, sinun olisi helpompi työstää sitä, kun se ei saisi niin paljon huonoja vaikutteita muilta hevosilta. Kannattaisi tehdä kuten Lampinajadi sanoi, eli opettaa hevonen siihen, että ihmisen tulo paikalle tietää jotain kivaa eikä aina työn tekoa. Se on auttanut monessa tapauksessa kun hevonen on tehnyt tuollaista tarhasta haettaessa.

      Kuinka iso vesiastia hevosilla on siellä laitumella? Viidelle hevoselle pitäisi olla vähintään 200-litranen vesiastia joka on täytettävä päivittäin, tai sitten useampia pienempiä astioita. Isompi, jos hevoset ovat laitumella yötä päivää.

      Mutta hyvä kun ongelmat alkavat selvitä. Liika väkirehu ja huono satula... Ei ihme että heppa oli kaheli. Olen Lampinajadin kanssa samaa mieltä siitäkin, että parempi asioiden oli selvitä nyt kuin myöhemmin. Myöhemmin olisi tuntunut vielä kurjemmalta.

      Kyllä se siitä tokenee.

      • alhorules<3

        No siin on sellane ongelma, et jos kaunotar ja natsa laitetaa eri laitumelle, ni Hanna tulee läpi.... :D muuten kyl... :) ja jos Hanna päättää tulla läpi, se myös tulee.... x3

        niil on kait joku 100 litran astia... :) Joo ne on yötä päivää rinteillä.

        kaunotar on käyny mun päälle jo 8kertaa nii et oon jääny sen alle :D 1 kerran oon joutunu sairaalaa :)


    • mörrinkäinen

      Se sitten siitä, että "se vaan uhkailee". En vieläkään ymmärrä miten äitisi päästää sinut sen lähellekään vaikka kuinka olisi teidän hevonen. Mutta omapa on terveytesi... Toivon todella, että saat sen hallintaan ennen kuin joudut pysyvästi rullatuoliin tai käy jotain vielä pahempaa. Sinun on totisesti syytä ruveta tekemään töitä sen kanssa ihan järjestelmällisesti päivittäin, mieluummin monta kertaa päivässä jos mahdollista.

      Ja hankkikaa toinenkin vesiastia hevosille. 100 litraa ei riitä millään noin monelle eläimelle, ellette käy pari kolme kertaa päivässä viemässä sinne lisää vettä. Meillä hevoset tyhjentävät päivän mittaan kaksistaan sadan litran saavin silloin kun on oikein tosi kuuma.

      Joo, ei se laitumen jako sitten oikein toimi... Minäkin tunnen hevosen joka menee yli tai läpi melkein mistä tahansa aidoista. Sille tehtiin tarhaan korkeat putkiaidat ja laidun aidattiin melkein hirren paksuisilla lankuilla, ennen kuin se luopui yrityksistään murtautua läpi.

    • Kasiro

      Entäs jos jakaa ne ongelmahevoset? Jos laittais Kaunottaren ja Hannan toiselle laitumelle ja Rico ja Natsa toiselle? Näin Rico ja Hanna eivät saa toisiltaan niin helposti vaikutteita.
      Kannattais kokeilla.

      Mutta noissa muissa asioissa olen samaa mieltä kuin Mörrinkäinen.

    • Sellainen jako saattaisi toimia, mutta toisaalta Kaunotarkin on ongelma. Vaikka Rico ja Hanna eivät saisikaan vaikutteita toisistaan, Kaunotar ja Hanna kuitenkin saisivat. Molemmat tulevat päälle kuten Ricokin. Periaatteessa ne kaikki kolme pitäisi saada erilleen toisistaan, mutta jos Hanna ei pysy aidoissa, niin vaikeaksi menee. Ja millainen se Sintti sitten on. Kiltti tapaus vai yksi ongelma lisää?

      Ja olen myös samaa mieltä Mörrinkäisen kanssa. Itse asiassa hyvinkin painokkaasti.

    • alhorules<3

      Sintti on ku ajatus :D tosi ihana ja rauhallinen

      • alhorules<3

        mut sitku ne on kaikki yhes, ni ne on iha ok :) mut kyl ne tappelee usein :)


    • lampinajadi

      Nyt minä putosin kärryiltä.

      Siis kuka siellä nyt on samalla laitumella kenenkin kanssa, vai ovatko kaikki viisi yhdessä?
      "Mut sitku ne on kaikki yhes, ni ne on iha ok" - paitsi että Hanna tappaisi Kaunottaren. Siitä päätellen ne kaksi ovat eri laitumella.
      Jos Natsan laittaa Kaunottaren kanssa, Hanna lähtee aidoista, mutta ponia ei voi laittaa isojen hevosten kanssa samalle laitumelle, eli se ei ilmeisesti ole myöskään Ricon ja Hannan kanssa. Onko se siis yksin, vai samalla laitumella Sintin kanssa?

      Ja jos Hanna menee aitojen läpi Natsan luokse jos ponin laittaa toiselle laitumelle, miten se eroaa siitä, että Natsa olisi joka tapauksessa samalla laitsalla sen (ja kaiketi sitten Riconkin) kanssa) Siis jos Hanna rikkoo väliaidan, niin Ricohan pääsee kulkemaan samasta aukosta ja pääsee myös samaan paikkaan Natsan kanssa.

    • Kasiro

      Huh, onpas sekavaa.
      No, joka heppa omalle laitumelle tai vuorotellen niin että ovat yksin tai kaksin laitumella muutama tunti kerrallaan. Eli Rico ja Hanna yhdessä ja muut sitten yhdessä toisella vuorolla

      • alhorules<3

        siis kaikki on nyt yhdessä. Mut Hanna on lauman pomo, et jos hanna lähtee, ni lähtee muutkin :) ne tappelee koko aika, ja sen takii haluttais ne erillee, ennenku jotai hevosta sattuu. Ja siel käy 7vuotias tyttö ratsastaa Natsaa ja se on jääny jo Hannan alle..... ja myönnän et todellaki pelkään Ricoo ja Hannaa...Oon itekki jääny hannan alle 4kertaa ja Rico on potkassu mua 2kertaa...

        Meen huomenna Alhoon ja laitetaa kaikki erillee, ku noita rinteitä löytyy :D Mut eniten haittaa ku siel on noit Romanialaisii ja ne on leiriytyny sinne (niit on 24 autollist) ja ne käy heittämäs hevosten aitauksiin mm. Kaljatölkkei, roskii, auton renkait...
        ja se Alhon omistaja ei välitä sen hevosist yhtää... kaikki jää mun ja äidin hommiks, Tompalle on on turha sanoo mistää mitää, ku kalja on tärkeempää....mitää se ei saa aikaseks... Yks yö romput oli menny niitte tarhaa ja yrittäny ratsastaa hannal ja Sintil, mut Hanna oli näyttäny taivaan merkit :D Yhel rompul oli murtunu käsi, ku hanna oli astunu sen päälle, mut ei se ollu päässy sairaalaa ku niil ei oo papereit x3 ja tohonki tomppa oli sanonu et "ei kiinnosta"

        Hanna on potkassu Kaunotarta 3kertaa.... :(


    • Okei, no nyt alkaa kuviot selvitä. Niin, erottelu onkin paras ratkaisu, jos hevoset vain pysyvät uusissa aidoissaan, eli lähinnä Hanna. Voisiko Sintin ja Natsan laittaa yhteen? Nehän ovat kilttejä ja olisi sääli jos nekin joutuisivat erilleen. Nuo kolme hurjapäätä onkin hyvä laittaa kaikki erikseen, mutta Sintin ja Natsan voisi pitää yhdessä, ellei Sinttikin ole liian iso.

      On muuten pakko sanoa, että minä olisin sen verran ilkeä, että järjestäisin laitumet niin että vihaiset hevoset olisivat lähimpänä romanialaisia. Ei heillä ole mitään asiaa mennä koskemaan hevosiin, ja jos he silti menevät ja saavat niiltä nenälleen, niin kyllä heidän sietääkin saada. Näpit irti hevosista, niin kehenkään ei satu, se on niin yksinkertaista. Samalla vihaiset hevoset ikään kuin suojaisivat Sinttiä ja Natsaa, koska jos ne ovat kilttejä, se huomataan kyllä ja sen jälkeen ne eivät enää saa olla rauhassa.

      Ja jos näkisin heidän heittävän romua tarhoihin, keräisin ne jollekin sopivalle perälavalle ja veisin takaisin heidän leiriinsä. Pitäköön hyvänään omat romunsa.
      Tosin jos he ovat mustalaisia, heidän kanssaan ei välttämättä kannata alkaa haastaa riitaa, mutta jos he ovat tavallisia romaniasta tulleita valkolaisia, luultavasti palauttaisin heidän romunsa heille ja kiittäisin lainasta.

      Romun heittäminen tarhaan on tosi kurjaa, mutta en oikein keksi miten sen voisi estääkään, ellei sitten se auttaisi, että laittaisi laitumien/tarhojen sille reunalle kaksoisaidat, että hevoset eivät pääsisi aidan viereen. Silloin ne eivät pääsisi romupaikkoihin, mutta toisaalta romanialaiset voivat sitten mennä ensimmäisen aidan alta ja heittää kuitenkin romunsa hevosten käyttämälle alueelle. Mutta ainakin sitä voisi kokeilla.

      • alhorules<3

        no Meil meni kerran hermot niihi ni vietii Hanna niitte leirii ja se lähti jahtaa yht romppuu x3

        sintti on 150cm et ei liian iso :) joo oon käyny sanoo niille et teil ei oo mitää asiaa hevosten aitauksiin. Ne ei ees puhu suomee.... ja sitku ne romput on sellasii et ne tuijottaa ja lähettelee lentopusui... >:( ja sit aina ku ratsastan niitte ohi, ni ne taputtaa ja välkyttelee auton valoi....

        Oon jutellu niitten kaa ja kysyny et elättekste romaniassaki ku siat? Ne on repiny ravintolan vessast kaiken mikä irti lähtee... Siis ei Alho oo enää laskettelukeskus vaa kaatopaikka.. ja romanialaisten leiri...

        ja sit jos niille menee sanoo jotai ni ne iskee silmää ja ottaa kuvii, et niille on turha sanoo mistää mitää :D ja yks kysy et lähenksmä sen kaa romaniaa, olin vaa sillee et en todellakaa x3 Sit Tomppa yritti naittaa mua yhelle rompulle....Romput on siel sen takii, ku ne kantaa sille kaljaa selkä vääränä x3

        viimeks ku olin Alhos, ni kaks 40vuotiast romppuu lähti jahtaa mua ja Ronjaa... ne on iha sairait...

        Hannal oli tullu jalkaa haava ku ne oli heittäny jonkun bensakanisterin sinne.. Sääli et Hannastaki on tullu tollane hullu, se on aivan uskomattoman kaunis ja kookas torihannoveri :)

        mut kaunotar on aina ykkönen


      • Voi......
        alhorules<3 kirjoitti:

        no Meil meni kerran hermot niihi ni vietii Hanna niitte leirii ja se lähti jahtaa yht romppuu x3

        sintti on 150cm et ei liian iso :) joo oon käyny sanoo niille et teil ei oo mitää asiaa hevosten aitauksiin. Ne ei ees puhu suomee.... ja sitku ne romput on sellasii et ne tuijottaa ja lähettelee lentopusui... >:( ja sit aina ku ratsastan niitte ohi, ni ne taputtaa ja välkyttelee auton valoi....

        Oon jutellu niitten kaa ja kysyny et elättekste romaniassaki ku siat? Ne on repiny ravintolan vessast kaiken mikä irti lähtee... Siis ei Alho oo enää laskettelukeskus vaa kaatopaikka.. ja romanialaisten leiri...

        ja sit jos niille menee sanoo jotai ni ne iskee silmää ja ottaa kuvii, et niille on turha sanoo mistää mitää :D ja yks kysy et lähenksmä sen kaa romaniaa, olin vaa sillee et en todellakaa x3 Sit Tomppa yritti naittaa mua yhelle rompulle....Romput on siel sen takii, ku ne kantaa sille kaljaa selkä vääränä x3

        viimeks ku olin Alhos, ni kaks 40vuotiast romppuu lähti jahtaa mua ja Ronjaa... ne on iha sairait...

        Hannal oli tullu jalkaa haava ku ne oli heittäny jonkun bensakanisterin sinne.. Sääli et Hannastaki on tullu tollane hullu, se on aivan uskomattoman kaunis ja kookas torihannoveri :)

        mut kaunotar on aina ykkönen

        Kuulostat huijaavan (:
        ON TODELLA TYPERÄÄ VIEDÄ ONGELMA HEVONEN KESKELLE ISOA IHMIS JOUKKOA.
        sitähän ois voinnu sattua.
        Perkele! Älkää laittako hevosia tappelee vaan tapelkaa itte saatanan mursut.


      • HUIJAUS PALJASTETTU
        Voi...... kirjoitti:

        Kuulostat huijaavan (:
        ON TODELLA TYPERÄÄ VIEDÄ ONGELMA HEVONEN KESKELLE ISOA IHMIS JOUKKOA.
        sitähän ois voinnu sattua.
        Perkele! Älkää laittako hevosia tappelee vaan tapelkaa itte saatanan mursut.

        Saatoin todistaa huijauksen!

        1:Hippoksesta ei löydy 5v vanhaa suokkia joka olisi yli 170cm

        2: SINÄ JA ÄITISI OLETTE TODELLA TYHMIÄ KUN LAITATTE HEVOSEN TEKEEN TUOLLAIN. HYVÄ JUMALA ÄITISI EI VÄLITÄ ILMEISESTI HSNNASTA VITUN VERTAA.

        3: Vastaat aina kysymyksen jälkeen.
        Esim:
        Sinä: Ratsastan Kaunottarella 3 tuntia päivässä.

        Joku: Ei niin paljon saa ratsastaa! Ehkä joku tunti päivässä?

        Sinä: Tottakai ratsastan tunnin päivässä.

        (En kopioinnut mitään kommenttia vaan kokosin yhteen ja tein selvän version toiminnasta)

        4: MIKSI VITUSSA ETTE SOITA ELÄIN SUOJELUUN.

        ai siksikö että ne nyyhkis veisivät hepat pois. SOITTAKAA JOS NIISTÄ VÄLITÄTTE.

        itse 13 vuotiaana sanoin ettei hevoseni koskaan parane se täytyy lopettaa. Hevosella oli hengitys vaikeuksia ja sen hengitys vinkui ajoittain.


    • hekoheko

      Tuo ei ole mikään uutinen. Ihmisethän ovat huomanneet nuo asiat jo kauan sitten, myös ne jotka ovat ketjuun asiallisesti vastailleet. He kai suhtautuvat koko hommaan kuin Never ending Trouble Gameen. Ongelmanratkaisupeli, jossa pelin aloittaja "johtaa toimintaa". Hän keksii alkuongelman ja polkaisee esiin uusia ongelmia sitä mukaa kun edellinen on ratkaistu. Sitä pelataan vähintään kolmen hengen ryhmissä ja ratkaisumalleja ehdotellaan. Se jonka vastauksen pelin aloittaja hyväksyy, saa pisteen. Penskana tuli pelattua kavereiden kanssa, nykyään sitä ei kai edes tunneta missään.

      Mutta sanohan, mistä päin hipposta löytyy mainittuna hevosen säkäkorkeus? En löydä tuota tietoa edes omasta hevosestani. Siellä on myös hevosia joista ei ole merkitty rekkaria, syntymävuotta tai oikein muitakaan tietoja. Vain nimi, rotu ja syntymämaa. Vaatiiko tarkempien tietojen etsiminen kirjautumisen tai jotain?

      • ***********&&&***

        NKattokaa youtubesta noitten videoita, esim. Iiu tippuu hannalta ja rico riehuu. Miksi pidätte hevosia pelkkinä pelleilyvälineinä? Noita kakaroita en laittaisi selkään enää koskaan, ei tajua niistä pätkän vertaa...ammattilaisen pitäisi puuttua ja ottaa hevoset pois. Mihin ne hevosparat joutuvatkaan.
        HEVOSET EIVÄT OLE LELUJA EIKÄ MITÄÄN MUITAKAAN PELLEILYVÄLINEITÄ. Hevosesta saa vihaisen kiljunnalla ja väkivallalla. Jos haluaa hevosesta taas kiltin ja lempeän on käsittelynkin oltava lempeää mutta päättäväistä.

        Ja vinkkinä sellanen et älkää kiljuko hevosen selässä jos aiotte pysyä kyydissä.

        Ei ollut tarkoitus sanoa liian pahasti, mutta ilmaisin mielipiteeni aika suorasanaisesti.

        Ps. Epäilen että äitisi on opiskellut hevosalalla päiväkään jos laittaa putsit hevosen jalkaan kesäkuumalla. ( en voi kyllä mitään väittääkään)


      • hophophoppp
        ***********&&&*** kirjoitti:

        NKattokaa youtubesta noitten videoita, esim. Iiu tippuu hannalta ja rico riehuu. Miksi pidätte hevosia pelkkinä pelleilyvälineinä? Noita kakaroita en laittaisi selkään enää koskaan, ei tajua niistä pätkän vertaa...ammattilaisen pitäisi puuttua ja ottaa hevoset pois. Mihin ne hevosparat joutuvatkaan.
        HEVOSET EIVÄT OLE LELUJA EIKÄ MITÄÄN MUITAKAAN PELLEILYVÄLINEITÄ. Hevosesta saa vihaisen kiljunnalla ja väkivallalla. Jos haluaa hevosesta taas kiltin ja lempeän on käsittelynkin oltava lempeää mutta päättäväistä.

        Ja vinkkinä sellanen et älkää kiljuko hevosen selässä jos aiotte pysyä kyydissä.

        Ei ollut tarkoitus sanoa liian pahasti, mutta ilmaisin mielipiteeni aika suorasanaisesti.

        Ps. Epäilen että äitisi on opiskellut hevosalalla päiväkään jos laittaa putsit hevosen jalkaan kesäkuumalla. ( en voi kyllä mitään väittääkään)

        TÄÄ ON TOTTA


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 4 tuntia töitä kerran viikossa on naisen mukaan liian raskasta

      Tämä ei taija olls lieksalaine vaikka "tuntomerkkiin" perusteella nii vois eppäillä! 🤣 31-vuotias Maya ei kykene tekemä
      Lieksa
      90
      3900
    2. Riikka Purra rosvosi eläkeläiset!

      1900 euron eläkkeestä rosvottiin 350 euroa. Kohtuullista vai? Perussuomalaisia ei enää ole olemassa meille eläkeläisille
      Maailman menoa
      598
      3677
    3. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      43
      3672
    4. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      13
      2311
    5. Näytit nainen sanoinkuvaamattoman ihanalta

      En voi unohtaa sinua. Pohdin nyt sinua.
      Ikävä
      56
      2265
    6. SDP:n kannatus edelleen kovassa nousussa, ps ja kokoomus putoavat

      SDP on noussut Helsingin Sanomien tuoreessa kannatuskyselyssä kokoomuksen ohi Suomen suosituimmaksi puolueeksi. SDP:n ka
      Maailman menoa
      325
      1980
    7. Ihastuksesi persoonalliset piirteet ulkonäössä?

      Onko jotain massasta poikkeavaa? Uskallatko paljastaa? Aloitan; todella kauniit kädet ja sirot sormet miehellä.
      Tunteet
      123
      1957
    8. Kansaneläkkeiden maksu ulkomaille loppuu

      Hyvä homma! Yli 30 miljoonan säästö siitäkin. Toxia.
      Maailman menoa
      187
      1786
    9. Ketä ammuttu ?

      Ketä sielä Juupajoela ammuttu ei kait mainemies alkanu amuskelemaan , , Kyösti H ?
      Juupajoki
      27
      1463
    10. Nainen, meistä tulisi maailman ihanin pari

      Mutta tosiasiat tosiasioina, on liian monta asiaa, jotka sotivat meidän yhteistä taivalta vastaan. Surulla tämän sanon,
      Ikävä
      66
      1362
    Aihe