Nuoret järkyttävät työntekijät

Working Lady

Pyöriikö tämä yhteiskunta kohta enää mitenkään, jos se riippuu näistä nuorista työelämään astuneista ihmisistä? Monenlaista olen itse nähnyt ja toisilta kuullut.

Esimerkkejä:

Nuori työntekijä ei puhu mitään itseään vähääkään vanhemmalle työtoverille. Mutta ruokatauoistaan ja muista tauoistaan tämä mykkä pitää kuitenkin visusti huolen. Selvääkin selvempää on, ettei kiitos-sana ja muutkaan alkeelliset käytöstavat kuulu tämän yksilön repertuaariin.

Nuori hoitoalalle tullut työntekijä puhuttelee vanhuksia kuin joitakin elukoita. Hän tokaisee sängyssä makaavalle mummolle, että "Nouse ylös!, nouse ylös!" Ei minkäänlaista inhimillisyyttä ja kunnioitusta.

Nuori toimistotyöntekijä räplää työajallaan koko ajan älypuhelintaan. Täytyyhän facebookit ja muut somet päivittää.

Ei ihme, että suomalaisten työteho on jäämässä paljon jälkeen esim. saksalaisista. Ennnen sentään oli vielä sellainen käsite kuin työmoraali voimissaan.

12

1384

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • nähty on näitä

      Jos on pätkää pätkän päälle niin monet ei välitä.
      Vanhemmatkin työntekijät on väsyneitä, ilkeitä.

    • hyillkoo

      Vanhemmat ne vasta kamalia on! Meidän työpaikan ongelma on katkerat vanhat haahkat ketkä kiusaa jopa nuoria. Nuoret ovat iloisia ja positiivisia, mutta nämä haahkat on ihan hirveitä. Pääsispä jo eroon niistä!

      • hyhhyy

        Voin sanoa sinulle nuori, että minä odotan todella hartaasti sitä päivää jolloin pääsen eläkkeelle ja teistä nuorista 20-30v työkavereista eroon. Paljon teissä on fiksuja, mutta vaikka olette kuinka yliopistossa ym. opiskelevia, niin kyllä ne työpaikan käytännön työt tulisi teiltäkin hoitua. Ei pelkästään s-postien lukeminen.

        Useimmilla ei ole mitään käsitystä siitä, että työympäristöstä ja sen siisteydestä ja järjestyksestä täytyy kaikkien pitää huolta. Missähän ihmeen maailmoissa te oikein elätte, kun ette osaa edes alkeellisimpia käytöstapoja, vanhalle raihnaiselle asikkaalle huudetaan suureen ääneen, TERVE! Ja opastaahan teitä ei missään nimessä saa, ei, te tiedätte kaiken ja me vanhemmat vaan vittuillaan.

        Ymmärrän kyllä että työmoraali ja työn arvostus on ihan eri luokkaa meidän vanhojen ja nuorten välillä, mutta työllä se on jokaisen leipänsä hankittava. Se on varmaa että sen edestään löytää, minkä taakseen jättää. Jos pätkätöissäkään ei uutta sopimusta saa vaan toinen otetaan tilalle, niin olisiko syytä miettiä miksi jatkoa ei tullut.


      • kylli täti
        hyhhyy kirjoitti:

        Voin sanoa sinulle nuori, että minä odotan todella hartaasti sitä päivää jolloin pääsen eläkkeelle ja teistä nuorista 20-30v työkavereista eroon. Paljon teissä on fiksuja, mutta vaikka olette kuinka yliopistossa ym. opiskelevia, niin kyllä ne työpaikan käytännön työt tulisi teiltäkin hoitua. Ei pelkästään s-postien lukeminen.

        Useimmilla ei ole mitään käsitystä siitä, että työympäristöstä ja sen siisteydestä ja järjestyksestä täytyy kaikkien pitää huolta. Missähän ihmeen maailmoissa te oikein elätte, kun ette osaa edes alkeellisimpia käytöstapoja, vanhalle raihnaiselle asikkaalle huudetaan suureen ääneen, TERVE! Ja opastaahan teitä ei missään nimessä saa, ei, te tiedätte kaiken ja me vanhemmat vaan vittuillaan.

        Ymmärrän kyllä että työmoraali ja työn arvostus on ihan eri luokkaa meidän vanhojen ja nuorten välillä, mutta työllä se on jokaisen leipänsä hankittava. Se on varmaa että sen edestään löytää, minkä taakseen jättää. Jos pätkätöissäkään ei uutta sopimusta saa vaan toinen otetaan tilalle, niin olisiko syytä miettiä miksi jatkoa ei tullut.

        Meillä myös on joitain nuoria, jotka eivät tee töitä tehokkaasti ja tekevät kaikkea muuta kuin mitä pitäisi, työajalla. He syrjivät ja pitävät alempinaan meitä vanhempia, joilla kuitenkin on paljon enemmän kokemusta ja tietoa.

        Sitten kyllä ollaan pyytämässä apua kun tulee ongelmatilanne ja eivät osaa ratkaista. Minä ensin autoin, mutta nyt olen alkanut sanoa, että muistelepas kun sanoit silloin näin :" ........". Eli selvitäpä nyt sitten itse sotkusi.

        Silloin on moni nuori mennyt hämilleen. MINÄ-MINÄ-MINÄ -asenne teettää tuota.


      • kfglklklk
        kylli täti kirjoitti:

        Meillä myös on joitain nuoria, jotka eivät tee töitä tehokkaasti ja tekevät kaikkea muuta kuin mitä pitäisi, työajalla. He syrjivät ja pitävät alempinaan meitä vanhempia, joilla kuitenkin on paljon enemmän kokemusta ja tietoa.

        Sitten kyllä ollaan pyytämässä apua kun tulee ongelmatilanne ja eivät osaa ratkaista. Minä ensin autoin, mutta nyt olen alkanut sanoa, että muistelepas kun sanoit silloin näin :" ........". Eli selvitäpä nyt sitten itse sotkusi.

        Silloin on moni nuori mennyt hämilleen. MINÄ-MINÄ-MINÄ -asenne teettää tuota.

        Edellisessä tyhöpaikassani palkattiin sankoin joukoin nuorta vetreää työvoimaa, jotenkin meille tuli töihin päällepäin hyvin terveennäköistä porukkaa, joka saikutti kokoajan. 2 päivää töissä 1 päivä saikulla, olikohan heillä yhtään täyttä töviikkoa takanaan? Koeajan puitteissa piti antaa potkut.

        Sairauden oikea nimi oli lätkämatsi, bileet tai konsertti. Eihän sitä jaksa töitä tehdä, kun valvoo yöt.


    • Kuljettaja

      Linja-autonkuljettajana olen todennut, että jotkut noin 50-65- vuotiaat naismatkustajat ovat todella kiukkuisia, hapannaamaisia, pahantuulisia. On niitä, jotka eivät edes vastaa kuljettajan tervehdykseen !!! On ääliömäistä käytöstä. Joten en yhtään ihmettele. jos työpaikoilla nuoret henkilöt suhtautuvat 50-65- vuotiaisiin naisiin halveksivasti. Asia on niin, että SITÄ SAA MITÄ TILAA.

      • Mikä eukkoja vaivaa?

        Joo asia on juuri näin! Mikä näitä elämään kyllästyneitä eukkoja - joilla ei ole alkeellisimpiakaan käytöstapoja - oikein vaivaa??? Kaupoissa he kiroilevat myyjille ja kassoille, etuilevat, ajavat ihmisten päälle ostoskärryillä, valittavat joka asiasta ja käyttävät todella rumaa kieltä.


    • 17 vee

      Ihan alkuun, ei taaskaan sovi yleistää. Itse olen 17-vuotias, joka on aloittanut työnteon 15-vuotiaana. Aloitin TET-jaksolla eräässä paikassa, josta myöhemmin sain itselleni iltatyön opintojeni ohelle. Myös toisessa paikassa suorittamani TET-harjoitteluni jälkeen minua pyydettiin sinne töihin, sillä olin tehnyt heihin hyvän vaikutuksen. Nytkin olen kesätöissä vanhusten parissa, ja siellä kohtelen vanhuksia arvokkaasti, niin kuin tietysti jokaista ihmistä (ikäluokasta tai muusta yksilöllisestä seikasta huolimatta) kuuluukin.
      Lisäisin vielä että työpaikoissa, joissa olen ollut ovat työkaverini suurimmalta osaltaan olleet minua vanhempia ja silti heitä kohtaan olen osoittanut kunnioitusta, ja ottanut heiltä asiallisesti vastaan niin risuja kuin ruusujakin.
      Aloittajalle; on tärkeää neuvoa ja ohjata nuorta työntekijää työnteossa, jotta hän oppisi ja tulevaisuudessa tekisi hänelle annetut tehtävät niin kuin ne kuuluukin. Ei voi olettaa, että Matti 16v, joka on ensimmäistä päivää ensimmäisessä työpaikassaan voisi osata tehdä kaiken yhtä hyvin kuin Pena 45v, jolla on 20 vuoden kokemus työstä.
      Ohjauksen ja neuvomisen avulla nuorista kehkeytyy hyviä työntekijöitä, jotka varmasti pärjäävät työurillaan. Ei kukaan ole seppä syntyessään..:)

    • raha ratkaisee?

      Olin viime vuoden puolella harjoitteluissa eräässä asiakaspalvelualan hommissa.
      Siellä oli 2 yli 50v-naista työntekijänä.
      He valittavat pienestä palkasta vaikka olivat olleet pitkään työelämässä.

    • justiinsajuuuu

      Voi kuule meidän vanhemmat eukot ravaa kysymässä meiltä nuorilta koko ajan apua joka asiaan kun eivät tiedä kertakaikkisesti mistään mitään. (Vaikka oltu työpaikalla yli 20 vuotta ja se näkyy käytöksessä.) Ovat ihan paniikissa jos taukotilan kahvinkeittimestä on töpseli pois seinästä ja ei osata itse asialle mitään tehdä ja raivotaan ja syytetään nuoria kun tavarat hajoo. Ja hups katsopas rouva töpseli pois seinästä. Ja takas saat vastaukseksi "Turpa kiinni näsäviisas kusipää!" On kyllä aikuista käytöstä taas vanhemmilta "arvokkailta" rouvilta.

      Ja tehokkuus? Nuoret tietävät nykyajan asioista paljon ja he voivat olla halutessaan helvetin tehokkaita mutta miksi turhaan olla kun siellä on nää etanamummot töissä jotka ovat yhtä tehokkaita kuin saapas kassalla myymässä. Joten miksi itse vaivautua? Älä kuvittele olevasi jotenkin tehokas. HIdas sä oot.

      • Ei vielä mummo

        Muista kuitenkin että kun sinäkin teet työtä yhteen menoon esim. 30 vuotta ja ylitse ei terveytesi ja ripeytesi voi olla enää kuin 20-vuotiaana. Töissä täytyy kuitenkin olla!
        Itsekin olet siis joskus etanamummo.


    • Sivusta seuraaja

      TET-työn piti olla työhön tututstumista, eikä kamalaa lasten orjatyötä. Ei ole ihme että ei huvita sitten mennä töihin, kun on noin huono kokemus.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      52
      5046
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3317
    3. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      28
      1452
    4. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      181
      1295
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      75
      990
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      24
      898
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      49
      857
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      259
      806
    9. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      748
    10. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      482
      707
    Aihe