Kuinka nopeasti HOAS:ilta voi saada solun?

aaag

Tarkoitus olisi mennä opiskelemaan Helsinkiin nyt elokuussa, mutta kauhutarinat HOAS:in jonoista vähän arveluttavat. Lopullista tietoa opiskelupaikan saannista ei varmaan tule vielä muutamaan viikkoon, joten vielä en voi hakeakaan ja jos koulujen alkamisen ja asunnon etsimisen väliin jää vain viikkoja niin aika huolestuttavaksi sen osalta menee.

Mitä kokemuksia ihmisillä on solujen saamisesta näin nopeasti? Olen tosiaan siis ulkopaikkakuntalainen ja tällä hetkellä kämpän ainoa vaatimus on oikeastaan se että se ei ole hävyttömän kallis ja että HSL kuljettaa, eli kämpät vaikka sitten sieltä Korsosta tai Kilosta eivät ole ongelma.

kiitos :)

26

2899

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • aapinenalpha

      Minuakin kiinnostaisi tietää sama asia. En haluaisi vuokrata 600€ yksiötä.

    • Adadadaadad

      Jos oqlet ulkopaikkakuntalainen olet jonossa ensimmäisenä eli saat sen solun nopeasti kun soluihin ei moni muutenkaan halua.

      • opaalipallo

        onko mahollista valita että mistä päin Helsinkiä solun ottaa?


      • aaag
        opaalipallo kirjoitti:

        onko mahollista valita että mistä päin Helsinkiä solun ottaa?

        Toivomuksia voi kai esittää, eri asia miten niitä kuunnellaan. Kun sää meet kattoon tota niiden hakusivuakin niin et sä yksittäisiin kohteisiin hae. En kyllä käsitä mitä järkeä opiskelijan hirveästi on nirsoilla, on tuolla seudulla kuitenkin sen verran toimiva julkinen liikenne.


    • 2727272727

      Sain itse ulkopaikkakuntalaisena soluhuoneen 2pv koulun alun jälkeen vaikka laitoin asuntohakemukset 00:00 keskiyöllä samantien kun sain varmuuden koulupaikasta. Onneksi löysin toisen kämpän ennen sitä.

      • aaag

        Kuinkas tarkoilla kriteereillä tämä?


      • 29292929
        aaag kirjoitti:

        Kuinkas tarkoilla kriteereillä tämä?

        Soluhuone alle 350e/kk. En laittanut mitään toiveita sen sijainnista.


    • puliukko0

      onko mitään mahollisuutta saada hoas solua kampista/ruoholahdesta? aloitan syksylla opiskelun ihan tuolla keskustan tuntumassa

      • puliukko2

        ja laitetaanko pojat ja tytöt sekaisin?


      • kokemusveijo
        puliukko2 kirjoitti:

        ja laitetaanko pojat ja tytöt sekaisin?

        ei


    • rewr1

      Minulla olisi kysymys liittyen HOASiin. Eli tilanne on se, että tiedän pääseväni Metropoliaan opiskelemään, mutta tuloksia ei kuitenkaan ole vielä tullut. Voinko tästä huolimatta laittaa hakemuksen?

      • aaag

        Et


    • lopunalunalku

      Tulokset tuli ja hakemus laitettu menemään. Maksimi vuokraks laitoin 550egee/soluasunto. Heruukohan tolla price tägillä mitään? Ulkopaikkakuntalainen oon ja toiveeks laitoin että mahollisimman lähellä keskustaa. Viisaita tietäjiä kaivataan.

    • sacasc

      Kyllä, tuolla rahalla saa hoasilta jo pienkaksion itselle :). Hoasin sivulla on vuokra hinnasto, asuntoesittelyt ja muut tiedot. Kannattaa kattoa. Ja PKS seudulla joukkoliikenne toimii joten ei ole kovinkaan suuri ongelma jos asunto ei ole ydinkeskustan alueella. Toki jos asunto on eri paikkakunnalla esim espoo ja käy helsingissä koulua joutuu maksamaa HSL seutulipun mikä on kalliimpi kun HSL sisäinen mikä käy siinä kunnassa mihin sen on ostanut.

    • Juan Lopez

      Tänään tuli sähköpostiin viesti, jossa luki että hakemus on käsitelty ja hyväksytty. Nopeaa toimintaa. Kaverilla meni viime vuonna yli viikko käsittelyyn.

      Ja eilen toisiaan laitoin hakemuksen menemään.

    • tulevateekkari

      Kun laitetaan niitä ulkopaikkakuntalaisia jonoon, niin katsotaanko siinä jonossa kuinka kaukana asuu Helsingistä?

      Itse laitoin hakemuksen vasta tänään ja hirveä paniikki koska asun Rovaniemestä vielä pohjoseen päin, eikä yhtään tuttua asu Helsingissä joiden luona voisin oleskella, jos en heti saa kämppää...

      Solua hain ja rajaksi sen 350e.

    • rahoituksen ktm

      Siis, kun tuolla täyttölomakkeessa kysyttiin varallisuutta, niin miten se oikein lasketaan? Ja ollaanko sen kanssa ihan pilkun tarkkoja?

      Itse en kyllä asiaa sen enempää jaksanu selvitellä vaan laitoin minun arvopaperien käyvän arvon pankkitilillä olevat rahat. Menikö ihan vituix? Ja vaikeuttaako HOAS asunnon saanti kun "varallisuuteni" on yli 30k€?

      • Ejurppå

        Tämä oli kai vitsi? Mitä tekemistä tililläsi olevilla rahoilla on tulojen tai verotettavan varalllisuuden kanssa?


      • 342234423243

        Laskit varallisuutesi täsmälleen oikein. Muistaakseni yli 38000 euron varallisuus vaikeuttaa asunnon saantia jonkin verran, mutta vaikka se ylittyisi reilustikin ei tule uusia varallisuusrajoja vastaan. Hakijan tulot vaikeuttavat enemmän.


      • 342234423243
        342234423243 kirjoitti:

        Laskit varallisuutesi täsmälleen oikein. Muistaakseni yli 38000 euron varallisuus vaikeuttaa asunnon saantia jonkin verran, mutta vaikka se ylittyisi reilustikin ei tule uusia varallisuusrajoja vastaan. Hakijan tulot vaikeuttavat enemmän.

        Niin ja käytännössä kaikki saavat HOASilta asunnon. Kriteerit vaikuttavat ainoastaan hakijoiden keskinäiseen järjestykseen eli siihen, kuinka kauan asunnon saamisessa kestää.


      • ktmktm
        342234423243 kirjoitti:

        Niin ja käytännössä kaikki saavat HOASilta asunnon. Kriteerit vaikuttavat ainoastaan hakijoiden keskinäiseen järjestykseen eli siihen, kuinka kauan asunnon saamisessa kestää.

        Kiitos 342234423243


      • ktm3

        Juu eli tarjousta ei ole näkyny ja laitoin sähköpostia asiakaspalveluun ja sain vastauksen, että


        "Varallisuus vaikuttaa mikäli meillä on kaksi hakijaa samassa tilanteessa ja
        toinen on varaton ja toisella on paljon varallisuutta. Silloin tarjoamme
        ensisijaisesti varattomalle hakijalle."

        Toisin sanoen, en tule saamaan HOAS asuntoa ennen koulun alkua. Voi vitun vittu. Näin sitä työn tekoa rankaistaan Suomessa. Olisi varmaan pitänyt valehdella varallisuudesta.


    • kasarisalama

      ketään saanu jo tarjousta???

    • kuumottaa vltustl

      Tässähän tulee kohta pissat housuun. Koulu alkaa kuukauden kuluttua, eikä HOAS:ista ole kuulunut mitään. Mulla ei todellakaan ole vaaraa vuokrata jotain 600€ yksiötä.

    • oshjetmen

      noooo sama täällä.. 3 viikkoa aikaa :P

    • Kokeilkaa

      Jos todella tarvitsette asunnon, soittakaa HOAS:ille useasti ja itkekää, että asunto täytyy saada. Toimii.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. KUPSinpelaaja vangittu törkeästä rikoksesta

      Tänään tuli uutinen että Kupsin sopimuspelaajs vangittu törkeästä rikoksesta epäiltynä. Kuka pelaaja kysressä ja mikä ri
      Kuopio
      19
      1801
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1348
    3. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      62
      1230
    4. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      9
      1150
    5. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      29
      1105
    6. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      13
      1068
    7. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      64
      1057
    8. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      30
      1019
    9. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      7
      1017
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1002
    Aihe