Mistä romaniystäviä?

Toisinajattelija AGP

Mistä ja miten saisin romaniystäviä? Vai onko se ylipäätään mahdollista? Olen itse valkolainen perheellinen mies. Olen lueskellut kuvauksia heidän kulttuuristaan ja huomannut sen olevan hyvin hyvin arvokasta. Esimerkiksi yhteisöllisyys: jos sinulla on ongelma (sairaus, päihde, potkut töistä tms.), niin et koskaan jää ongelmasi kanssa yksin, vaan koko suku tukee sinua. Sinun ongelmasi on suvun ongelma. Näin olen ymmärtänyt. Minun valkolaisessa suvussani ei sukulaisilta saa koskaan mitään apua, paitsi jos oikein pahasti käy niin saattavathan he tulla luokseni naureskelemaan ja vittuilemaan. Romanit eivät mittaa rikkauttaan rahassa, vaan heille tärkeämpää on ystävyys ja ihmissuhteet. Meillä valkolaisilla olisi niin paljon opittavaa romaneilta!

16

247

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • think1tank2

      Sitä en ymmärrä miksi valtaväestön tapaan ei kuulu perhe/suku yhteisöllisyys? Jotenkin kuitenkin sellainen kuva teidän perinteistä että oisitte vetäneet yhtä köyttä aikaisemmin lähemmin,muuttuiko asiat sitten kaupungilaistumisen myötä niin paljon ja nopeasti?

      • tinkerballs

        Toisilla kuuluu, toisilla ei. Eipä se yhteisöllisyys ollenkaan niin normi ole kuin romaneilla, vaikka paljon on niitäkin valtaväestön sukuja joissa huolehditaan toinen toisestaan. Kääntöpuolella on sitten yksilön vapaus vs. muottiin mukautuminen suvun painostuksesta. Valtaväestön edustajalla on paljon suurempi vapaus olla itsensä sellaisena kuin hyvältä tuntuu, ilman että sukulaiset pistävät välit poikki. Tätäkin kyllä tapahtuu, valitettavasti.

        Vai mitä sanotte, pysyykö romanisuku edelleen tukena jos joku vaikka tunnustaa olevansa homo, tai uskovaisessa suvussa ateisti?


      • kaajonainenystäväinen

        Sukuun luotan siinä missä ystäviini, he kaikki on mulle suurin perhe ikuisena siunauksena. Mutta heissä kaikissa eri piirteitä ja se tekee heistä täydellisiä persoonia. Kylään saa tulla!

        Niin Luoja loi meidät toistemme siskoiksi ja veljiksi.


    • parempihuominen

      Täysin samaa mieltä aloittajan kanssa. Valtaväestöllä olisi paljon opittavaa siitä miten välitetään lähimmäisistä ja suvusta ja vedetään yhtä köyttä. Itsekin olen huomannut että suvulta on turha odottaa muutamaa poikkeusta lukuunottamatta muuta kuin kyräilyä ja arvostelua. En ymmärrä ajattelutapaa että jokainen katsokoot eteensä ja selvitköön yksin. Kateutta ja katkeruutta. Vanhoista ei pidetä huolta. Mutta myöskään apua ei olla usein vastaanottamassa tai hyvällä katsota. Mistä lie kumpuaa tälläinen ajatusmaailma ja nykykulttuuri. Minne on kadonnut vanhat arvot vai onko tämä aina ollut näin. Toisinaan olen miettinyt olisi ollut varmaan onni syntyä esim. Romanisukuun. Terveisin suvun mustalammas, enkä edes ymmärrä miksi.

    • setuska

      Qtat vain reilusti yhteyttä kyllä romanit sinusta hyvän huolen pitää.

      • Sitte varmasti niin kauan kun sulla on lovvoo


      • Aloittajalle neuvo

        Vielä kun kertoo että rahaa on sekä on hieman yksinkertainen niin varmasti saat romaniystäviä...


    • Romani78

      Terve mieheen! Kyllä romanista saa hyvän ystävän. Nykyään on vaikeaa luottaa valtaväestön edustajiin ystävinä, sillä usein puhutaan kuitenkin pahaa selän takana. En kiellä, etteikö meissäkin olisi vikaa.. Jos molemminpuolinen luottamus on kohillaan, niin avot. Me olemme tietty vähän temperamenttisempia ja vilkkaampia, ehkä kovaäänisiäkin, mutta tunnerikkaus, avuliaisuus ja suorapuheisuus ja yhteisöllisyys ovat arvokkaita ja tärkeitä asioita meille. Rohkeasti vaan tutustumaan !!

      • tinkerballs

        "Me olemme tietty vähän temperamenttisempia ja vilkkaampia"

        Tää on varmasti monelle kantasuomalaiselle se juttu, miksi romaneja ei haluta tuttavapiiriin. Perussuomalaisen valkonaaman kanssa kumpikin yleensä kokee henk.koht. reviirin rajat about samalla tavalla, eli:
        Toisen koskettaminen on pääasiassa kielletty, riitatilanteessakin käytetään yleensä vain sanoja. Romanit voivat hermostuessaan tulla silmille nopeammin kuin kantaväestön keskuudessa pidetään normaalina. Luonteva etäisyys keskustelukumppanista on meillä pidempi kuin romaneilla tuntuu olevan. Silmiin katsotaan toistuvasti keskustelun aikana mutta vain pieni hetki kerrallaan, kun romanit taas katsovat silmiin hyvin kiinteästi. Kantasuomalainen tulkitsee tämän helposti hyökkääväksi eleeksi.

        Ei siis ole mikään ihme jos meidän puolellamme pelätään teidän väkeänne silloinkin kun aihetta ei olisi. Tämmöiset kulttuuriset erot olisi hyvä purkaa sanoiksi ennen kuin ne tulkitaan tahallisen vihamieliseksi uhitteluksi. Tulee mieleen juttu jonka luin lapsena. Jossain oli pistetty muistaakseni kenguru ja kalkkuna samaan aitaukseen. Kalkkunan alistuva ele tarkoitti kengurun "kielellä" hyökkäykseen valmistautumista. Lopulta kenguru potki kalkkuna paran hengiltä kun ei tajunnut toisen pyytävän rauhaa eleellään. Mutta mehän ei olla kenguruita ja kalkkunoita, eihän? Ollaan jopa samaa lajia, Homo Sapiens Sapiens, ja kaiken huipuksi puhutaan samaa kieltä. Meillä luulisi olevan hyvät mahdollisuudet yhteisymmärrykseen.

        Onhan?


    • ajatuksia...

      En ole IHAN tasan samaa mieltä siitä, että meillä olisi "paljon opittavaa" romaneilta. Romanien kulttuuriin on kuulunut yhteisöllisyys siksi, että heille se on ollut elämisen ehto pienenä vähemmistönä, mutta toki se on kuulunut valtaväestönkin kulttuuriin.

      Viimeisimmässä ET-lehdessä kirjoitetaan, että Suomessa on ainakin 350 000 omaishoitajaa, joista vain 40 000 on virallisen tuen piirissä. Siis nuo loput tekevät hoitotyötään pyyteettömästi omasta halustaan, enkä usko noiden 40 000 tuen saajankaan tekevän työtään vain siksi, että saavat sen minimaalisen korvauksen omaisensa hoidosta. Ja kuinka paljon sitten onkaan niitä, jotka hoitavat ja huolehtivat läheisistään ilman, että mikään virallinen taho heistä mitään tietää. Kyllä suomalaiset vielä toisistaan huolehtivat. Itsekin hoidan sisarusteni kanssa yli 90-vuotiasta äitiäni, joka ei ilman meitä pystyisi lainkaan asumaan omassa kodissaan.

      Sukuyhteydet kaukaisempiin sukulaisiin ovat toki löyhentyneet kaupungistumisen myötä ja muutenkin. Siinä mielessä yhteisöllisyys on kyllä vähentynyt, mutta toisaalta on sitten tullut uudenlaista yhteisöllisyyttä, jota ei ilmeisesti oteta huomioon ollenkaan, kun aina hoetaan, että suomalaiset eivät välitä toisistaan. Varsinkin silloin, kun tapahtuu jotain sellaista, että joku löydetään kuolleena asunnostaan monen viikon tai pitemmänkin ajan jälkeen. Totta kai isoon populaan mahtuu vaikka mitä kohtaloita.

      Suomi on kuitenkin oikea yhdistysten ja järjestöjen luvattu maa. Kertoo siitä, että samanhenkiset ihmiset haluavat kokoontua yhteen ja tehdä yhdessä asioita, joista pitävät ja tukevat toisiaan. Meillä on jos jonkinlaista piiriä, seuraa ja järjestöä ja niiden sisältä yleensä löytyvät ne parhaimmat ystävätkin. Eivätkä kaikki yksin elävät ihmiset suinkaan ole yksinäisiä ja unohdettuja, kyllä meiltä vielä löytyy naapuriapua ja huolehtijoita, näistä ei vain tule koskaan julkisia puheita, kun ne tapahtuvat siellä ruohonjuuritasolla tavallisten ihmisten toimesta. Paha kellohan se kauas kuuluu, hyvä kello ei juuri minnekään.

      On myös työyhteisöjä, joissa toimii mahtava yhteishenki ja ystävyys. Eikä todella ihmistä hädän hetkellä jätetä yksin.

      Totta kai meillä on ihmisiä, jotka voivat huonosti. On niitä romaneissakin, joten jotain mätää on sitten siinäkin, jos kerran sekään yhteisöllisyys ei pysty kaikkia pahalta varjelemaan. Ei ole ihanneyhdyskuntaa olemassakaan.

      Ihmettelen romanikulttuurissa kaikkein eniten sitä, että miten ihmeessä nuori ihminen laitetaan pois kotoa vanhempiensa luota juuri siinä vaiheessa, kun hän kaikkein eniten sitä äitiä ja isää tarvitsisi. Syy on kaiketi tämä kahden sukupolven välinen häveliäisyys. Nuoren seksuaalinen herääminen pitää peittää vanhemmilta. Hänet laitetaan pois kotoa asumaan jonkun nuoremman sukulaisen luokse, joka taas ei välttämättä omaa nuoruuttaan ja kokemattomuuttaan osaa ohjata tätä nuorta mitenkään. Siinä vaiheessa se koulunkäyntikin yleensä katkeaa. Sitten ollaan kuin varsa laitumella, kaikille houkutuksille alttiina. Ei ihme, että jopa 17-vuotias poika voi olla jo isä, saati samanikäinen tyttö äiti.

      Tuota en siis ainakaan ymmärrä, ja toinen on tämä eri sukujen väliset riidat ja niihin liittyvät konfliktit, jopa veriteot, jotka sitten määrittelevät, missä ihminen voi asua ja missä voi opiskella tai tehdä töitä. Siinä ei ainakaan meillä valkolaisilla ole mitään opittavaa. Meillä riitelevät yleensä yksittäiset ihmiset, hyvin harvoin suvut.

      No tämä tästä. Minua vain aina ottaa jotenkin koppaan tuo, kun väitetään, että meillä valkolaisilla olisi romaneilta opittavaa. Tietysti voisimme aina vain enemmän välittää toisistamme, mutta välittävätkö romanitkaan ihan aina? Tämäkään palsta ei kaikilta osin anna hyvää kuvaa.

      No, toivottavasti uusi cheeffi ei ota tätä romanien kokonaisvaltaisena arvosteluna ja poista koko tekstiäni, tietysti hänellä on siihen oikeus jos niin tahtoo. Mutta en tarkoita arvostella romaneja, vaan mieluumminkin valkolaisia, jotka eivät näe oman kulttuurinsa hyviä puolia ja niitä asioita, jotka meillä ovat vaalimisen arvoisia. Toki arvostan romanikulttuurin yhteisöllisyyttä ja muuta hyvää, mutta en sen kustannuksella, että meillä ei toimisi samat asiat yhtä lailla, omien tapojemme, mahdollisuuksiemme ja periaatteidemme mukaisesti.

      Jos suvun jäsenet tulevat toistensa vaikeuksille naureskelemaan ja ilkkumaan, niin siinä suvussa sitten sattuu olemaan melkoinen määrä k-päisiä jäseniä. Ehkä osuu omaan nilkkaan sitten joskus.

      Toivottavasti löydät romaniystäviä ja ihan oikeita sellaisia. Mutta ystävyyttähän ei voi väkisin rakentaa, sen täytyy tulla jotenkin luontevasti jotain kautta. Jos sinulla on hengellistä elämää, helluntaiseurakunnan tilaisuuksissa käy paljon romaneita, ehkä se olisi yksi mahdollisuus.

      • eppu :)

        Jos meillä on jotain opittavaa romaneilta niin...se että pidetään huoli vanhuksistamme (mutta ei kuitenkaan ryöstellä toiseen rotuun kuuluvien vanhuksia, sillä he ovat yhtä arvokkaita). Monet pitävätkin huolta omista vanhemmistaan ym...ja sitten puhtaus, se on sellainen asia missä voisi ottaa oppia romaneilta. Pestään kädet ennenkuin käydään syömään tai käsittelemään ruokia. Kädet olisi hyvä pestä aina kun tulee kotiin. Kodit on todella puhtaita ja siistejä...(tosin en suosittele sitä älytöntä kloritella läträämistä, se ei ole hyväksi terveydelle)...mutta sellanen perus siisteys on oikein hyvä juttu. Siinä nyt on oikeestaan ne asiat missä voisi sitä oppia ottaa :)

        Siunausta kuitenkin ihan jokaiselle tallaajalle, niin romanille kuin valtaväellekin, ja kaikille muillekin :)


    • purano kaalo

      Ei kaikki ole sitä , mitä päältä päin luulisi. Romanit osaa myös olla hyvin kierijä ja vääriä toisilleen. Mutta kyllä sieltä löytyy määrätystä ssuvusta, aivan hirveitä ihmisiä, joihih tempuihiin ei valkolaiset koskaan kykene, mihin romanit pystyy. Ja totistan sanani joskus, lähi vuosina. Oikein on Hoosea puhunnut meistä:

      2 Vannotaan ja valhetellaan, murhataan, varastetaan ja rikotaan aviot, murtaudutaan taloihin, ja verityö verityötä seuraa.
      11 Haureus ja viini ja rypälemehu vievät järjen.
      Efraim on liitossa epäjumalain kanssa-anna hänen olla.
      18 Kun heidän juopottelunsa on lopussa, he harjoittavat törkeätä haureutta. Ne, jotka ovat hänen kilpensä, rakastavat häpeätä.
      19 Tuuli siivillänsä ahdistaa häntä, he saavat häpeän uhriaterioistansa.
      2 Luopiot ovat syvälle vajonneet turmiontekoon, mutta minä olen kuritus heille kaikille.
      3 Minä tunnen Efraimin, eikä Israel ole minulta kätkössä; sillä nyt sinä, Efraim, olet haureutta harjoittanut, Israel on saastuttanut itsensä.
      4 Heidän tekonsa eivät salli heidän kääntyä Jumalansa puoleen, sillä haureuden henki on heidän sisimmässänsä eivätkä he tunne Herraa.
      5 Israelin ylpeys syyttää häntä vasten silmiä, ja Israel ja Efraim kompastuvat syntivelkaansa
      4 Sillä minä olen Efraimille kuin leijona, Juudan heimolle kuin nuori jalopeura: minä, minä raatelen, menen ja kannan pois, eikä pelastajaa ole.
      15 Minä menen takaisin paikoilleni, kunnes he ovat syystänsä kärsineet ja etsivät minun kasvojani: ahdistuksessansa he minua etsivät
      Gilead on pahantekijäin kaupunki, täynnä veren jälkiä.
      9 Ja väijyväisten rosvojen kaltainen on pappien joukko: he murhaavat Sikemin tiellä; ilkitöitä he tekevät.
      10 Israelin heimon keskuudessa minä olen nähnyt kauhistuttavia tekoja: siellä on Efraimin haureus, Israel on itsensä saastuttanut.
      7 He ovat kaikki kuumia kuin uuni, he syövät tuomarinsa: kaikki heidän kuninkaansa ovat kaatuneet, ei yksikään niistä ole minua avuksi huutanut.
      8 Efraim sekaantuu kansojen joukkoon. Efraim on tullut leivän kaltaiseksi, jota ei ole käännetty.
      5 Inhottava on sinun vasikkasi, Samaria; minun vihani on syttynyt heitä vastaan. Kuinka kauan? -Eivät he voi päästä rankaisematta.
      6 Sillä Israelista se on tullut: seppä sen on tehnyt, eikä se ole jumala, vaan pirstaleiksi on menevä Samarian vasikka.
      7 Sillä tuulta he kylvävät, ja myrskyä he leikkaavat. Ei se pääse korrelle, laiho ei tuota jauhoja; ja minkä ehkä tuottaa, sen muukalaiset nielevät.
      8 Nielty on Israel. He ovat nyt pakanain seassa kelpaamattoman astian arvoiset.
      9 Sillä Assuriin ovat he menneet-villiaasi, joka kulkee yksinänsä. Efraim ostelee lahjoilla rakasteluja.
      10 Ostelkoot vain pakanain seassa, minä heidät nyt kokoan, ja he alkavat käydä vähäpätöisiksi ruhtinasten kuninkaan verojen painosta.
      11 Koska Efraim on rakentanut paljon alttareita tehdäkseen syntiä, ovat alttarit tulleetkin hänelle synniksi.
      12 Kirjoitinpa minä hänelle lakejani vaikka kymmentuhansin, muukalaisina niitä pidetään.
      Mustalaiset ovat juuri tällaisia, ei mikään malli kansa

    • elviira <3

      "Toisinajattelija AGP"...taitaa olla sulla pikkusen romantisoitunut kuva romaneista :) Itsekin ajattelin noin joskus nuorenatyttönä ja halusin itselleni romani miehen (kun kulttuuri oli niin kiehtova). Muutaman kymmenen vuotta eläneenä romanimiehen kanssa ja tutustuessani sukuun jos toiseenkin, on kyllä muuttanut käsitykseni monestakin asiasta. Ennen vanhaan on romanit pitäneet huolta toisistaan ja tukeneet toisiaan...mutta kyllä meininki on vähän toista nykyään. Ainoastaan oikeasti kristityt romanit ehkä ajattelevat ja toimivat niin, mutta kyllä siellä muuten on yhteisöllisyys jo todella kaukana...korkeintaan näissä kirjoituksissa täällä palstoilla...jos sitäkään.

      Valitettavasti näin. Kyllä romaneissa on todella hienoja ihmisiä, (totiset kristityt) mutta valitettavasti se on kuitenkin se pieni vähemmistö :(

      Totisilla kristityillä tarkoitan niitä uskovia jotka oikeasti rakastavat lähimmäistään sellaisena kuin he ovat. Sukupuoleen, rotuun tai säätyyn katsomatta. Tiedän monia "uskovaisia" romaneita jotka ei muuta tee kun avostelevat muita ihmisiä ja ihmsiten pukeutumisia, ulkonäköä ja kodin hoitoa ym ym ym kaikkea mahdollista. Jos et ole sellainen kuin nämä ihmiset haluavat sinun olevan ja pukeutuvan niinkuin romanit (naiset pitkään hameeseen ja miehet suoriinhousuihin) ym niin pilkkaa saat osaksesi, vähintäänkin seläntakana. Se on niin surullista kuultavaa :(

      • paljon kokennut

        Olet niin oikiassa , kuin ihminen yleensä voi olla. Kyllä heistä aika useasti löytyy tosi
        kakka kasoja, ja isoja sellaisia. En ole kokennut muuta, kuin tuskaa ja surua heidän taholtaan. Vaikka olenkin aivan täysi romani.

        " ym niin pilkkaa saat osaksesi, vähintäänkin seläntakana. Se on niin surullista kuultavaa :( """"""

        Kyllä tuo on Elviira täysin totta, mitä kirjoitit. Vain pilkaa ja ivaa


    • Kyllä se on kirjasto

      Mistä valkolainen sen romaaniystävän ainoastaan oikeasti saa.Se ei petä eikä koita hyötyä eika puhu joutavia selän takana.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      103
      1605
    2. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1234
    3. Mitä oikein

      Näet minussa? Kerro.
      Ikävä
      88
      1157
    4. Lopeta tuo mun kiusaaminen

      Ihan oikeasti. Lopeta tuo ja jätä mut rauhaan.
      Ikävä
      139
      1086
    5. Mika Muranen juttu tänään

      Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras
      Sananvapaus
      2
      1062
    6. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      586
      1029
    7. Kotipissa loppuu

      Onneksi loppuu kotipizza, kivempi sotkamossa käydä pitzalla
      Kuhmo
      20
      950
    8. Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."

      Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih
      Tv-sarjat
      8
      932
    9. Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."

      Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum
      Tv-sarjat
      12
      837
    10. Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa

      On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida
      Kokkola
      9
      731
    Aihe