OsallistavatORJAtyökunnat SELVILLÄ

Äänekoski mukana!

Osallistavaa sosiaaliturvaa pilotoimaan valittiin kuusi kuntaa:

Loimaan,
Paltamon,
Rauman,
Rovaniemen,
Varkauden ja
Äänekosken
osallistavan sosiaaliturvan pilottikunniksi.

Pilotointiin haki 17 kuntaa ja yksi kuntayhtymä.

Kuntapilotteja on tarkoitus täydentää vielä järjestöjen toteuttamalla kokeilulla.

Onneks olkoon äänekoskelaiset työttömät ja sosiaalituella elävät ;)

16

426

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ureiidd

      On täällä oikeasti sairaita tyyppejä!

    • Paperimies töihin

      Hyvö että paperimiehille on nyt tekemistä kun saavat ohjattua toimintaa

    • Kokeillaan nyt ensin

      Kyseessä on kokeilu. Toivoa sopii, että kokeilun lopputulema tutkitaan faktapohjaisesti ja puolueettomasti - eli esitetään ihan numeroin, montako työtöntä teki ilmaistyötä, montako tuntia, ja verrataan tätä siihen, moniko sai sitten tätä kautta palkkatyön. Nähdäkseni vain näin saadaan selville, kannattaako muiden kuntien mallia ottaa.
      Lisäksi tulee jollain tapaa mitata kilpailua vääristävä vaikutus. Sillä onhan selvää, että firmat, joissa on paljon työttömiä "työn kokeilijoita", saa siitä selkeää kilpailuetua yksinomaan palkkatyötä teetättävään kilpailevaan firmaan nähden. Lisäksi tarve tarjota varsinaista ansiotyötä väkisinkin vähenee, ja tämäkin on jotenkin mitattava.
      Ikävä kyllä virkamiesten analyysit omasta työstään tuppaa olemaan sitä laatua, että kaivetaan se yksi ainoa positiivinen kokemus vaikka suon silmästä ja perustellaan sitten sillä lisärahoituksen tarve poliitikoille. Toisaalta poliitikollakin olisi vastuu vaatia virkamieheltä yllä mainittuja numeroita. Hieman siis skeptinen olen, mutta katsotaan nyt ensin.

      • ohjattu työ

        Ei sen tarkoitus ole edes palkkatyötä luoda. Tulevaisuudessa vain osa tekee palkkatyötä ja osa samoja töitä toimeentulotuella. Näin saadaan yritykset kannattamaan kun ei tarvitse maksaa palkkaa.


      • rahaa=työ
        ohjattu työ kirjoitti:

        Ei sen tarkoitus ole edes palkkatyötä luoda. Tulevaisuudessa vain osa tekee palkkatyötä ja osa samoja töitä toimeentulotuella. Näin saadaan yritykset kannattamaan kun ei tarvitse maksaa palkkaa.

        Miksi sosiaalietuuden pitäisi olla vastikkeeton? Siis rahat tulee tilille tekemättä mitään?
        Kohtuullinen työmäärä/etuus. 40h kk/500€ kk. Hoiva-alalle apukäsiksi.
        Miksi joutenolosta pitää maksaa?
        Pitäähän palkankin eteen tehdä työtä.


      • senhän tietää
        rahaa=työ kirjoitti:

        Miksi sosiaalietuuden pitäisi olla vastikkeeton? Siis rahat tulee tilille tekemättä mitään?
        Kohtuullinen työmäärä/etuus. 40h kk/500€ kk. Hoiva-alalle apukäsiksi.
        Miksi joutenolosta pitää maksaa?
        Pitäähän palkankin eteen tehdä työtä.

        Miten heihin suhtaudutaan työpaikoilla, muu henkilöstö alkaa pitämään roskasakkina jota voi kohdella miten huvittaa? Miten tämä estetään. Ei tule mitään.


    • Antibush

      Sen takia, että osa kansalaisista TARVITSEE sosiaalitukea eikä heillä ole esim. vamman takia mahdollista tehdä työtä. Mutta sinä olet ilmeisesti sitä mieltä, että ns. hyvinvointivaltio pitää ajaa alas kokonaan. Tiesitkö, että nimenomaan hyvinvointivaltion tunnistaa siitä, miten he kohtelevat vähempiosaisiaan. Vai pitääkö kaikkien toimeentulotuen saajien painella risusavottaan ja sassiin. Missäs niitä on? Laita ihmeessä tilinumerosi palstalle, niin liikaa sosiaalietuuksia saaneet voivat palauttaa sen centin miljoonasosan, jolla heitä olet "rahoittanut". Tai muuta jenkkilään työn perässä ja polvistu joka ilta sängyn reunalle rukoillen, että anna minun pitää työpaikkani ja sairausvakuutukseni.

      • piti kai olla antabus

        Vammaisilta ei sitä odotetakkaan. Onko sulla aivovamma?


      • Osallistuminen vai syrjä

        Sinä et ilmeisesti tiedä että, on muutakin työtä kuin "risusavotat". On useita eri toimialoja, joihin voidaan tukityöllistää henkilöitä joilla on jonkun asteinen vamma. Näinhän on toimittu ennenkin.
        Usein vamman omaava henkilö itse haluaakin tehdä jotain, tuntea olevansa osa yhteiskuntaa, tuntea kuuluvansa yhteisöön, haluaa käyttää aikansa hyödylliseen tekemiseen. On toki myös yksilöitä jotka ovat omasta tahdostaan ulkona yhteiskunnasta, yksilöitä joilla ei ole tavoitteena muukuin olla. Nostaa tuet ja elää toimetonta elämää. Ko. tahoja näkee toreilla ja puistoissa. Mutta yksilö joka ei ole vielä luovuttanut, haluaa tehdä jotain ja osallistua. Vaikka sitä risusavottaa, leppoisaa puuhastelua raittiissa ulkoilmassa. Psyykkeelle erinomaista terapiaa.
        Syrjäytymisen ehkäisemisen näkökulmasta tukityöllistäminen on tärkeä sektori yhteiskunnassa. Näillä sinänsä yksinkertaisilla toimilla saadaan pitkässä juoksussa säästöjä yhteiskunnalle. Autetaan yksilöä pärjäämään, kannustetaan arjenkuntoutuksen keinoin pitämään yllä toimontakykyä.
        Suomen talous/ kuntien talous on niin tiukalla että "sivistysyhteiskunta" on ollut mennyttä jo ajat sitten.
        Mikäli jonain päivänä olen tuen varassa itse, minulla ei ole mitään osallistuvaa tukea vastaan. On paljon järkevämpää tehdä kuin vain olla.
        Mihin sinä tarvitset kenenkään tilinumeroita?
        Pahin vamma mikä tuhoaa yksilöä, on asennevamma.


    • Mustakaapu

      Onneksi minua ei voida pakottaa tuollaisiin orjatöihin kun omaan pitkän rikosrekisterin eikä tämmöistä rosvoa kukaan ota edes orjaksi mihinkään kun varastan kaiken mikä irtoaa heti kun silmä välttää.

    • jarkko_85

      haistakaa vittu et ja antakaa sossusta rahaa tuplasti enemmän

      • vekseli

        Kokopäiväisesti palkkatyötä eikä mitään kusetusta. En ole roska sakkia ja lähden heti töihin kun vain on oikea työpaikka. Kuinka tyhminä meitä työttömiä pidetään. Hiekkalaatikolle leikkimään vai.


    • antibush

      Osallistuminen vai syrjä kirjoitti;:

      "Sinä et ilmeisesti tiedä että, on muutakin työtä kuin "risusavotat". On useita eri toimialoja, joihin voidaan tukityöllistää henkilöitä joilla on jonkun asteinen vamma. Näinhän on toimittu ennenkin."

      Kiitos infosta. Nyt kun vielä vähän yksilöisit näitä toimialojasi ja kuinka ihmeessä niihin "pääsee" ja minkälaisilla referensseillä, niin olisimme valistuneisuudestasi kovin kiitollisia.

      Asennevammaa minulla ei henkilökohtaisesti ole ikinä ollutkaan työtä kohtaan. Jos toki ymmärrän, että joillain on. Pitäisikö ne mielestäsi viedä montun reunalle tai nakata lykkimään ostoskärryä kadulle jenkkimalliin??

      • vili jonkka

        Mä olen töissä ollessani nähnyt vakituisten kohtelun näitä ihmisiä kohtaan joista osa jopa omasta halustaa tulee Kelan päivärahalla töihin, 9 euroa, jotkut sanoo saavansa jonkun korotetun päivärahan, en tiedä mikä se on. Heillä teetätetään kaikkea mahdollista työtä joista oikeasti kuuluisi maksaa normaalia palkkaa, siis se on työtä johon tarvittaisiin tekijä.
        Nyt itse olen työtön. Risusavottaa olen tehnyt omalla mökkipaikalla. Katson sen ympäristönhoidoksi, eipä kiinnosta vieraan risusavotat. Kaikille kuuluu oikea palkka työstä.


    • Puntiash

      Jahas, mitäs seuraavaksi? Firmojen ympärille piikkilangoilla kehystetty parakkikylä. Työtä tehdään ruokapalkalla. Ei muuta kun kenttäkeittiöt porisemaan ja sattumia toivomaan. Yöllä sitten luteita kuhisevalle laverille nauttimaan työnsä tuloksista ja sikariportaan voitoista.

    • kiljuntekijä_76

      minullakin on niin kova rikos rekisteri ettei edes eko centteri huoli minua orjaksi koska hermostuin kauan sitten sille huutavalle pomolle ja paskansin sohvalle. ja nuvelle menin lasolipullo kädessä ja mars patukka perse taskussa ja kaivoin takapuoltani ja nuolin ja nauroin

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 4 tuntia töitä kerran viikossa on naisen mukaan liian raskasta

      Tämä ei taija olls lieksalaine vaikka "tuntomerkkiin" perusteella nii vois eppäillä! 🤣 31-vuotias Maya ei kykene tekemä
      Lieksa
      90
      3821
    2. Riikka Purra rosvosi eläkeläiset!

      1900 euron eläkkeestä rosvottiin 350 euroa. Kohtuullista vai? Perussuomalaisia ei enää ole olemassa meille eläkeläisille
      Maailman menoa
      593
      3595
    3. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      43
      3552
    4. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      13
      2231
    5. Näytit nainen sanoinkuvaamattoman ihanalta

      En voi unohtaa sinua. Pohdin nyt sinua.
      Ikävä
      53
      2219
    6. SDP:n kannatus edelleen kovassa nousussa, ps ja kokoomus putoavat

      SDP on noussut Helsingin Sanomien tuoreessa kannatuskyselyssä kokoomuksen ohi Suomen suosituimmaksi puolueeksi. SDP:n ka
      Maailman menoa
      321
      1967
    7. Ihastuksesi persoonalliset piirteet ulkonäössä?

      Onko jotain massasta poikkeavaa? Uskallatko paljastaa? Aloitan; todella kauniit kädet ja sirot sormet miehellä.
      Tunteet
      123
      1947
    8. Kansaneläkkeiden maksu ulkomaille loppuu

      Hyvä homma! Yli 30 miljoonan säästö siitäkin. Toxia.
      Maailman menoa
      187
      1756
    9. Ketä ammuttu ?

      Ketä sielä Juupajoela ammuttu ei kait mainemies alkanu amuskelemaan , , Kyösti H ?
      Juupajoki
      27
      1413
    10. Nainen, meistä tulisi maailman ihanin pari

      Mutta tosiasiat tosiasioina, on liian monta asiaa, jotka sotivat meidän yhteistä taivalta vastaan. Surulla tämän sanon,
      Ikävä
      66
      1352
    Aihe