INTIAAN ASUMAAN?

Kiitos jo etukäteen!

Olisin lähtemässä Intiaan pidemmäksi aikaa/asumaan, ainakin vuodeksi, pariksi. Mitä kaikkea pitää ottaa huomioon? Miten kannattaa majoittua? Matkoja myös muihin Aasian maihin? Mihin päin Intiaa yleensä (ei turismilla kokonaan pilattu)? Budjetti? Olen kyllä ottanut selvää aiheesta jo pidemmän aikaa, mutta nyt olisi sellainen elämäntilanne, että voisin lähteä. Olisin todella kiitollinen ihan kaikista vinkeistä, neuvoista, tarinoista ym..

[email protected]

13

2528

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • fghjaqadfg

      Jos olet menossa sapattivuosia pitämään niin jos et onnistu saamaan saamaan pitkää viisumia joudut silloin tällöin käväisemään muualla. En ole varma miten pian nykyään saa tulla Intiaan takaisin. Jotkut käväisivät Nepalissa ennen Intiaan takaisin tuloaan. Itse olen lennellyt Thaimaahan ja käväissyt sitten muutaman kuukauden Malesia ja Indonesia reissulla ja sitten takaisin Intiaan. Nykyään Laos näyttää olevan suosiossa.

      Mihin päin. Se on kokonaan oma juttu. Käy monissa paikoissa ja päätä itse missä haluat pidempään oleskella. Guest Houset maksoivat viimeksi ollessani 5-10 euroa yö. Jos päätät jäädä pidemmäksi aikaa johonkin, ota huone GH.sta ja kysele ihmisiltä saisitko jostain pitempiaikaisen vuokrasopimuksen.

      Oletko ikinä ennen käynyt Intiassa. Jos haluat paikan jota ei ole turismilla pilattu niin oletko varma että ettet kaipaa muitten länsimaalaisten seuraa. Voit nimittäin huomata että olet useinkin Intialaisten kanssa niin eri aaltopituudella jutuissa että kaipaat länsimaisia juttukumppaneita.
      Jos huomaat että Intia ei ole sinun juttusi, monet nimittäin pettyvät Intiaan, Thaimaa ja Kaakkois-Aasia yleensä on paljon rennompi ja helpompi maa pitempään oleskeluun kuin Intia. Varsinkin naispuoleisille reissaajille.

      Kysele enemmän ja lueskele pallontallaajat.net foorumilta. Indiamike.com on hyvä foorumi englanniksi.

    • Intiassa

      Tämä nyt ihan ensiksi, että oletko käynnyt Intiassa koskaan? Jotenkin kirjoituksesta käy ilmi, että tietosi Intiasta ovat aika olemattomat.
      Miten haluaisit asua? Asuisitko useammassa paikassa mahdollisesti? Kunnollinen asuminen maksaa Intiassakin, jopa Suomen hintatasoa enemän.

      Jossain Goalla voit asustella hyvinkin halvalla, vaan kerro nyt enemän aikeistasi asumisen ja elämisen suhteen, niin voidaan neuvoa paremin.

      • fghjaqadfg

        Mikä on kunnollista asumista? Itselleni riittää aivan tavalliselle intialaiselle keskiluokalle kelpaava. Hinnat ovat korkeita suurissa kaupungeissa mutta kuka sapattivuoden pitäjä haluaisi asua Mumbaissa, Delhissä, Bangaloressa jne. Itse en ainakaan voisi kuvitella vapaaehtoisesti olevani noissa muutamaa päivää kauempaa. Goakaan ei ole mikään huono vaihtoehto.

        Kaikkein paras on kaikessa rauhassa tutustua paikkoihin ja vasta paikan päällä miettiä mihin jäisi pidemmäksi aikaa.

        Eräs tapaamani suomalaisheppu asustelee kesät Dharamsalassa ja talvisin kiertelee Etelä-Intiaa ja kuluttaa reilusti alle tonnin kuukaudessa elämiseensä.


      • Intiassa
        fghjaqadfg kirjoitti:

        Mikä on kunnollista asumista? Itselleni riittää aivan tavalliselle intialaiselle keskiluokalle kelpaava. Hinnat ovat korkeita suurissa kaupungeissa mutta kuka sapattivuoden pitäjä haluaisi asua Mumbaissa, Delhissä, Bangaloressa jne. Itse en ainakaan voisi kuvitella vapaaehtoisesti olevani noissa muutamaa päivää kauempaa. Goakaan ei ole mikään huono vaihtoehto.

        Kaikkein paras on kaikessa rauhassa tutustua paikkoihin ja vasta paikan päällä miettiä mihin jäisi pidemmäksi aikaa.

        Eräs tapaamani suomalaisheppu asustelee kesät Dharamsalassa ja talvisin kiertelee Etelä-Intiaa ja kuluttaa reilusti alle tonnin kuukaudessa elämiseensä.

        Siis kunnollista asumista, jos ei ole Intiassa ennen käynnyt voi yllätyksiä tulla juuri asumisen suhteen. Intiassa asutaan niin monenlaisessa ja monen tasoisessa asunnossa. Kunnollinen asunto maksaa Intiassakin, se on ihan liike-elämän laki.
        Jos tapaamasi suomalaisheppu kuluttaa "reilusti alle tonnin kuukaudessa elämiseensä." on se jo intialaiselle mahdoton raha, ellet sitten tarkoittanut Intian rahayksikköä rupiaa. Intialaisten palkat kun ovat 6000-12000rs. ja tarkoittaa, että käytännössä 100-200€/kk ilman hiuksien halkomista. Asumukset ovat sitten sen mukaisia...
        Intiassa on muitakin paikkoja, kuin Delhi, Mumbai taikka Bangalore, joissa voi asustella ihan hyvin vuoden taikka kaksi.


      • fghjaqadfg
        Intiassa kirjoitti:

        Siis kunnollista asumista, jos ei ole Intiassa ennen käynnyt voi yllätyksiä tulla juuri asumisen suhteen. Intiassa asutaan niin monenlaisessa ja monen tasoisessa asunnossa. Kunnollinen asunto maksaa Intiassakin, se on ihan liike-elämän laki.
        Jos tapaamasi suomalaisheppu kuluttaa "reilusti alle tonnin kuukaudessa elämiseensä." on se jo intialaiselle mahdoton raha, ellet sitten tarkoittanut Intian rahayksikköä rupiaa. Intialaisten palkat kun ovat 6000-12000rs. ja tarkoittaa, että käytännössä 100-200€/kk ilman hiuksien halkomista. Asumukset ovat sitten sen mukaisia...
        Intiassa on muitakin paikkoja, kuin Delhi, Mumbai taikka Bangalore, joissa voi asustella ihan hyvin vuoden taikka kaksi.

        En olettanut että Suomesta mennään Intiaan vaikkapa tehtaaseen tai raksalle töihin ja elettäisiin sillä vaan Intiassa elämiseen rahat tulevat jostain muusta.
        Vuorotteluvapaarahoilla elää Intiassa hyvin. Samoin suomalainen eläke on Intiassa pitkä penni, vai pitäisikö sanoa paise. Oletan että kyseessä on joko tälläinen tai perintö, asunoon, auton tai muun myynnistä saadut rahat, säästöt tai voihan kyseessä olla vaikkapa etätyötä tietokoneella tekevä henkilö.

        Tapaamani heppuli sanoi olevansa eläkkeellä. Mistä lie eläkkeen saanut nelikymppinen mies, en kysellyt syytä eikä se minulle kuulukaan.


      • Intiassa
        fghjaqadfg kirjoitti:

        En olettanut että Suomesta mennään Intiaan vaikkapa tehtaaseen tai raksalle töihin ja elettäisiin sillä vaan Intiassa elämiseen rahat tulevat jostain muusta.
        Vuorotteluvapaarahoilla elää Intiassa hyvin. Samoin suomalainen eläke on Intiassa pitkä penni, vai pitäisikö sanoa paise. Oletan että kyseessä on joko tälläinen tai perintö, asunoon, auton tai muun myynnistä saadut rahat, säästöt tai voihan kyseessä olla vaikkapa etätyötä tietokoneella tekevä henkilö.

        Tapaamani heppuli sanoi olevansa eläkkeellä. Mistä lie eläkkeen saanut nelikymppinen mies, en kysellyt syytä eikä se minulle kuulukaan.

        Oletinkin, että ketjun aloittajalla on tarkoitus vain olla Intiassa ja kuluttaa jo hankittuja varoja. Kokemus vain on osoittanut, että kelvollinen asunto Intiassakin maksaa ja jos täältä Suomesta mennään Intiaan töihin, niin silloin se asunto vasta maksaakin. Tosin maksaa se intialaisillekin, siis kunnollinen asunto.
        Kysymys olikin nyt, että mitä ketjun aloittaja vaatii asunnoltaan tuon vuoden aikana. Asuminen Intiassa joillakin seuduin talvella taikka sadeaikaan on huonossa asunnossa aika haasteellinen.
        Siis Intiassahan elää suomalaisella eläkkeellä tosi hyvin, kun osaa etsiä itselleen sopivan asunnon. Kaverillani on Goalla ok-talo uima-altaineen vuokralla, ollut monet vuodet, siitä vuokra on 250€/kk, joten eläkkeellä pärjää ihan hyvin.


    • Nita N.

      En ole käynyt ennen. Oli vähän tyhmästi kirjoitettu tuo aloitus, sori. Tiedän kyllä Intiasta paljonkin, mutta haluan paljon eri ihmisten mielipiteitä. Olen kyllä viisumiasioista ja sellaisista tietoinen, moni tuttu/kaverin kaveri on ollut vuoden tai ylikin ja käynyt välillä jossain muussa maassa kun se turistiviisumi on vain 6kk.

      Olen valmis kyllä asumaan vaatimattomasti (ei siis todellakaan mitään hotellia,). Goaa olen ajatellut, mutta siitä on jotkut sanonut, että jotkin paikat siellä on "turismilla pilattu". Tottakai haluan joskus olla tekemisissä länkkäreittenkin kanssa, mutta olen todella erakkoluonne ja muutama vuosi sitten asuin vuoden Lapissa eräkämpässä erittäin alkeellisissa olosuhteissa 14kk. Että siinä ei ole mitään ongelmaa.

      "Kunnollinen asuminen"??? En ymmärtänyt minäkään.

      Thaimaassa olen käynyt ja musta tuntuu, että nimenomaan Intia on se mun juttu.

      Olen lukenut paljon blogeja intiassa reissaajista ja saanut sen käsityksen, että voisi pärjätä jopa 500 eurollakin kuussa. Ja korostan jälleen, että se majoitus saa olla erittäin vaatimaton.

      Kiitos vastauksista, varsinkin "fghjaqadfg":lle.

    • fghjaqadfg

      Olen viimeksi Intiassa oleskellut kolmisen kuukautta 2012. Asuin Guest house majoituksissa ja söin kaikki ateriat paikallisten suosimissa paikoissa. Rahaa kului jotain 500 euroa kuukaudessa. Matkustelin useamman tuhat kilomeria ja paikoista toiseen. Jos olisin jäänyt vaikkapa Mahabalipuramiin kuukaudeksi vaatimattomaan majoitukseen ja syönyt intialaisten ravintoloissa, joissa ei länkkäreitä näkynyt jostain kumman syystä, olisin pystynyt selviämään varmaan parillasadalla kuukauden.

      Syksyllä olen taas lähdössä Intiaan opiskelemaan erästä taidejuttua. Sen takia oleskelen luultavasti kolme kuukautta Delhissä jos kaikki käy niin kuin suunnittelen. Delhi ei ole suosikkipaikkoja pitkään oleskeluun mutta kaipa tuo menee...

    • intia mielessäin

      Ei millään pahalla, mutta jotenkin oudolta kalskahtaa, jos ei ole koskaan käynyt Intiassa ja sitten sanoo menevänsä sinne kylmiltään vuodeksi asumaan. Mutta ehkä sellaisiakin ihmisiä on, jotka pystyy tällaisia päätöksiä tekemään. Ja ainahan sieltä pääsee muualle, jos ei paikka miellytä. Intia on kuitenkin niin poikkeava monessakin mielessä, että pelkästään toisten juttuja lukemalla täyttä käsitystä ei m itenkään voi saada. Tsemppiä kuitenkin, ehkä itsekin päädyn sinne jossain vaiheessa pitemmäksikin aikaa.

      • Haloo!!!

        Kai sitä nyt jokainen saa mennä mihin haluaa ja kuinka pitkäksi aikaa haluaa. Niin, ja sieltä tosiaan pääsee pois.


    • Pakkaspakolainen

      Tervetuloa vaan Intiaan ja mahdollisesti Goaan Nita!

      Mä oon ollu/asunu siellä ny viimeset neljä kautta eli noin 6-8kk/vuosi, etelä Goassa ja olen tykännyt.
      Minulle hintataso ja se että aurinko paistaa/on lämmin on tärkeää.

      Jonkun mainitsema erilaisuus ajatusmaailmassa ja muutoin intialaisten ja länkkäreiden välillä pitää paikkansa. Aika yksinäistä oli tänäkin keväänä ku oottelin monsuunin alkamista kesäkuun puoleen väliin saakka (ei alkanut.. :-(= )

      Mulla on kaksio, näin suomalaisittain, kalustettuna ja täydellä keittiöllä ja maksaa 14 000/kk.
      Teen hyvin pitkälti omat ruokani, yksi harrastuksista, ja näin elinkustannukset pysyvät todella pieninä. Ei ravintola ruokaa jaksasi joka päivä syödäkään, joskus on kiva käydä. Halvimmillaan se maksaa n. 1€, paikallisten suosima ja käyttämä kuppila ja kasvisruoka. Täällä Goassa saa myös pihviä ja sellanen illallinen pitkän kaavan mukaan maksaa 5-10€ (voi saaha halvemmalla ja varmasti saa menemään enemmän, vain ohjeellinen arvio..)

      Olin pohjois Goassa viisi vuotta sitten talven, en tykännyt, jo silloin liikaa ihmisiä ja hässäkkää. Eli pohjoinen on "turismilla pilattu".
      Etelästä löytyy hiljaisempaa menoa ja jopa sellaisia mestoja joissa ei juuri turismoja ole. Se on vaan itse kateltava mikä itteä kiinnostaa/miellyttää.
      Yleisesti ottaen Goan etu muuhun Intiaan verrattuna on sen verottomuus = halvempaa kuin muualla.

      Hyvän asumuksen löytäminen saattaa teettää töitä, eli kannattaa valmistautua siihen, että väliaikainen asuminen saattaa venyä. Sanoit vaatimattoman riittävän, se on hyvä, sillä Intialainen käsitys kalustetusta ei vastaa meidän(eurooppalaisten) käsitystä, yleensä.

      Mutta kuten sanoin, tervetuloa ja toivottavasti viihdyt. Koska aiot hoodeilla laskeutua? Itellä tiketit lokakuun lopulle, eli pois täältä pakkasesta ja ylihinnoitellusta Suomesta.

    • ind1

      Moi!
      Itse myös viettänyt monia talvia Intiassa, hyvin pärjää 500e kuussa.
      Tykkään myös tehdä ruokaa ja varsinkin kasvissyöjänä Intiassa on todella hyvät raaka aineet, tuoreita vihanneksia, paneeria, herkullisia mausteita todella halpaan hintaan :)
      Aamuisin olen ostanut tuoretta leipää myyjältä joka kiertää kylillä fillarilla, juustoa ja voita plus ihania tuoremehuja saat kaupasta.
      Me ollaan joko vuokrattu talo rannan läheisyydeltä, siis kylästä missä paikalliset itse asuu tai vuokrattu osa isommasta talosta.
      Etelä Goa on paljon kivempi kun pohjoinen, tai riippuu mistä tykkää.
      Agonda on ihan huippu mesta :)
      Skootterista ollaan maksettu 200 rs päivässä, kannattaa oikeasti käyttää kypärää, itse ollut kolarissa sielä.
      Hyvää matkaa sinulle :)

    • Hillomies

      Mukava paikka Intia/Goa yms. Tosin ihmisvilinää alkaa olla kuin Delhissä matkustella kannattaa muualle. Sri Lanka edullinen Maa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      174
      3154
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      24
      2121
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      23
      2044
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      90
      1895
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      70
      1588
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      24
      1351
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      36
      1247
    8. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      8
      1241
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1207
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1188
    Aihe