Nykymenosta

Kukkuu!

Olen tässä pohdiskellut maailman menoa ja voimattomaksi vetää. En ole hyvä kirjoittaja tai asioiden järjestelijä, mutta yksi ajatusteni tuloksista on, että alkaisi olla korkea aika pohtia, mitä ihmiskunta haluaa jättää perinnöksi. Nykymenolla tämä on todellisten suurten mullistusten vuosisata. Lyhyesti ajatuksia:

Keinoäly ehkä ehdittäneen saada toimivaksi ihmisrodun perilliseksi, raha tuskin säilyy 2100-luvulle, valtiotaloudet romahtavat, massaköyhyys, (Euroopassakin, myös Suomessa:) sisällissotia (eipä suojaa NATO siltä(kään)), globaali maailmansota mahdollinen (viimeiset resurssit!), avaruuden asuttaminen (ainakin sen yrittäminen), väestöromahdus (elleivät homoseksuaalit ala keskenään lisääntymään), Ebolan flunssa-versio, tuloerojen (pysyvä) kasvu...

Nämä eivät siis missään aikajärjestyksessä. Edellämainittujen visioiden toteutumista pitää nykyjärjestelmä ja tavallinenkin ruohonjuurikansalainen yllä.

Riippumatta puoluekannoista sun muista, näitä ongelmia pohtimaan tai halukkaita ei löydy, kun onhan se vaan niin, että se maailma pyörii oman navan ympärillä. Toinen tosiasia on, ettei voi olla olemassa ongelmaa, johon ei olisi olemassa ratkaisua. Esimerkiksi ei-palkansaajien tilanteeseen olisi vaihtoehtoinen malli, joka voisi yhtäältä ottaa ja toisaalle antaa, mutta kuitenkin samalla antaen kaikille. Rakenne edistäisi lopulta kaikkien hyvinvointia, mutta sitä kuitenkin vastustaisivat lähestulkoon kaikki kynnelle kykenevät, joten jätän sen visusti kertomatta. Ei tämä nyky-yhteiskunta ole valmis muutoksiin, vaan jäykästi pidetään kiinni nykyisestä. Nykyinen valtion velka ei tule maksetuksi, velaksi elämistä päin vastoin jatketaan.

2

103

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • "En ole hyvä kirjoittaja tai asioiden järjestelijä"

      Eivät ole meidän poliitikotkaan. Eivät osaa perustella tekojaan. Politiikka elää omassa maailmassa.

    • Väsynyt taistelija

      "Ei tämä nyky-yhteiskunta ole valmis muutoksiin, vaan jäykästi pidetään kiinni nykyisestä."

      Ihminen on kummallinen otus, kun ne puheet ja teot ei vaan millään kohtaa. Itse koetan omalta osaltani pitää kiinni periaatteistani ja elää vaatimattomasti ja mahdollisimman vähällä tavaralla, kuluttaen rahani pikemminkin palveluihin. Toiseksi yritän olla solidaarinen muillekin kuin omille läheisilleni.

      Välillä tuntuu, että olen täysin yksin näiden pyrkimysteni kanssa. Ihmiset eivät maksaisi millään palveluista asiallisia korvauksia, vaan haalivat mieluiten tavaraa. Siitä tulee hyvä mieli kun saa käsiinsä jotakin konkreettista, jolla voi vielä leveillä tutuille ja naapureille. Ihan sama, onko sille edes oikeastaan mitään käyttöä. Ruoasta ei haluta maksaa, vaikka sen tuottaminen on todella työlästä ja myös riskialtis tulonlähde.

      Kaikki halutaan itselle tai omille läheisille. Tulee mieleen mummuni ainainen lausahdus, jos hänellä oli ylimääräistä tavaraa: "Ettekö te nyt ketään tiedä, joka tarvitsisi, joku joka nyt vähänkin sukua minulle olisi". Se geenin itsekkyys.. Ihmiset pitävät minua todella omituisena, kun lahjoitan pois kaiken, mitä en tarvitse. Uuttakin tavaraa, vaikka sellaista, jota saan työpaikalta lahjaksi. Lahjoitan kenelle vaan, jätän vaikka rappukäytävään otettavaksi. Pääasia, ettei tavaraa tuoteta turhaan lisää siksi, että sitä pyörii tarpeettomana nurkissani. Iso osa ihmisistä tarraa kaikkeen ilmaiseen tavaraan ahne kiilto silmissään miettimättä yhtään, onko heillä sille käyttöä vai ei.

      Minä olen lapsesta asti ajatellut, että ihmisen tehtävä on asettua viettiensä yläpuolelle. Ei minua ole siihen kasvatettu, en tiedä mistä olen sen päähäni saanut. Minusta vain koko ihmisyydessä ja sivistyksessä on siitä kyse. Vielä kun löytäisi joskus sielunkumppaneita, olisin varmaan niin onnellinen, että ratkeaisin itkemään. =) Tähän mennessä on aina saanut kuulla vain ajattelevansa asiat omituisesti. Ihmiset myös kokevat, että tällainen ajattelu oikeuttaa toisen yli kävelemiseen. Ajatellaan, että tuon täytyy olla jotenkin naiivi ja tyhmä, kun se ei ymmärrä riipiä itselleen osuuttaan. (Ja vähän enemmän.)

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      169
      3090
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      24
      2101
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      23
      2044
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      90
      1875
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      71
      1583
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      26
      1336
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      37
      1242
    8. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      8
      1231
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      34
      1201
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1188
    Aihe