Föli tulee, oletko valmis?

en ymmärrä.

Sitä vaan, kun katselin tähän Föliin liittyvää infoa netissä, niin en ihan ymmärtänyt mikä on Tupla-yhdistelmäkortti! Mikä se siis on? Mikä se yhdistelmä siinä on?

Sen ymmärrän, että kolmella eurolla voin siis heinäkuun alusta matkustaa, kertalipputaksa siis, vaikka Naantalista Kaarinaan. Ymmärrän myös ne muut kortit, mutta se yhdistelmä.

31

1341

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • toinen dumbo

      En minäkään tajua, mitä tapahtuu heinäkuussa mun kuukausikortille. Voi käyttää yhä? Ei voi käyttää.

    • Spora-metro yms....

      Ottakaa oppia stadista!

    • hoksasin,,,,,,,,

      Aikani asiaa pohdin, ja päädyin tulokseen, että yhdistelmäkortti on sellainen, johon voi joko ladata kautta tai rahaa, mutta ei molempia yhtäaikaa tietenkään, mitä itua siinä edes olisi. Hahah.

      Mutta se taas, että aikataulut muuttuvat ja osa bussien numeroistakin muuttuu, niin se voi olla taas haasteellista yhdelle jos toiselle.

      Muuten miten se kortti sitten toimii bussissa? Onko systeemi se, että kortin asiakas itse laittaa kuskin rahastuspöydällä olevan laitteen päälle? Niin kuin nyt jo osa asiakkaista näyttää seutubusseissa tekevän. No, kaikki selviää aikanaan....

    • Sekavaa on tiedotus

      Fölin sivuilta:

      "Minulla on nyt Turun paikallisliikenteen bussikortti. Pitääkö minun vaihtaa tai päivittää se?

      Ei tarvitse, korttisi kelpaa 1.7. alkaen kuuden kunnan alueella eli Turussa, Kaarinassa, Raisiossa, Naantalissa, Liedossa ja Ruskolla.

      Minulla on seutulippu. Mitä minun kuuluu tehdä, kun uusi liikenne alkaa?

      Jos matkustat Turussa, Kaarinassa, Raisiossa, Naantalissa, Liedossa ja Ruskolla, Sinun kannattaa ostaa Fölin matkakortti. Kortti on edullisempi kuin seutulippu ja siihen kuuluu myös alennukset lapsille, nuorille, opiskelijoille, senioreille jne. Saat ostettua Föli-kortin joukkoliikenteen palvelupisteistä. Jokaisessa kunnassa on vähintään yksi joukkoliikenteen palvelupiste.
      Jos Matkahuollon seutulippusi on voimassa esimerkiksi heinäkuun 15. päivään saakka, nuo 15 päivää voidaan siirtää Fölin matkakortillesi palvelupisteessä. Otathan seutulipun latauskuittisi mukaan palvelupisteeseen, jotta siellä nähdään kortin voimassaolo."

      Tupla-yhdistelmäkortti on ollut olemassa jo pitkään. Se on tarkoitettu niille, jotka eivät ennakkoon tiedä, paljonko tulevat kuukauden aikana matkustamaan. Leimaus veloittaa alkuun kortilta kertamaksuja, mutta jos kuukausikortin hinta ylittyy, kortilla voi matkustaa rajattomasti kauden loppuun. Itse otin sellaisen aikanaan, kun pääsin silloin tällöin työmatkat kyydillä enkä koskaan tiennyt etukäteen paljonko tarvitsen bussia.

      Yksi asia mitä en ymmärrä on se, että miksi on kaksi eri kausikorttia, Föli-kortti ja Turun paikallisliikenteen kortti. Kumpikin on voimassa saman 30 päivää ja kelpaavat samalla alueella. Vai puhutaanko niistä vain ikään kuin kahtena eri korttina, vaikka kyse on yhdestä ja samasta kortista? Föli-kortin kausihintaahan ei mainita missään. Kerrotaan vain, että se on halvempi kuin seutulippu. Onko se siis todellisuudessa yhtä kuin Turun joukkoliikenteen matkakortti?

      "Muuten miten se kortti sitten toimii bussissa? Onko systeemi se, että kortin asiakas itse laittaa kuskin rahastuspöydällä olevan laitteen päälle?"

      Eiköhän uusi kortti ole etäluettava.

      • olen infottu.

        Kiitos valaisevasta vastauksesta.


      • Olisiko ollut noin

        Olikohan niin että, jos matkustat seutulipulla muualle kuin kuuden kunnan alueelle tarvitset edelleen seutulippua, mutta sitten kuuden kunnan sisällä matkustat fölikortilla, eli tarvitse kaksi korttia, jos liikkuma-alueesi on suurempi kuin kuuden kunnan alue.
        Jotenkin noin se meni se lisäys osa.
        Paikallisliikenteen kortti on periaatteessa sama kuin fölikortti, mutta sitä ei tarvitse vaihtaa fölikorttiin. Huom. kortti on maksullinen ja uudet käyttäjät varmaan ostavat fölikortin ja vanhat varmaan joskus vaihtuvat niihin sitten myös.


      • sekavaa.
        Olisiko ollut noin kirjoitti:

        Olikohan niin että, jos matkustat seutulipulla muualle kuin kuuden kunnan alueelle tarvitset edelleen seutulippua, mutta sitten kuuden kunnan sisällä matkustat fölikortilla, eli tarvitse kaksi korttia, jos liikkuma-alueesi on suurempi kuin kuuden kunnan alue.
        Jotenkin noin se meni se lisäys osa.
        Paikallisliikenteen kortti on periaatteessa sama kuin fölikortti, mutta sitä ei tarvitse vaihtaa fölikorttiin. Huom. kortti on maksullinen ja uudet käyttäjät varmaan ostavat fölikortin ja vanhat varmaan joskus vaihtuvat niihin sitten myös.

        No, otta kai tarvitsee seutulippua, jos matkustaa fölialueen ulkopuolelle linja-autolla säännöllisesti.

        Etäluettava, no, etälukua se taitaa olla se kuskin lootan päälle laittaminenkin, siis se loota, johon nykyään kuskille annettu seutulippu työnnetään, nykyään jotkut näköjään laittavat itse jonkun tyyppisen lipun siihen koneen päälle... No, jaa, kaikki selviää aikanaan.

        Mut pirun sekavaksi menee kyllä ne bussinumerot,,,,, Naantalin busseistakin sitten osa menee Lietoon ja osa Kaarinaan, jotkut eivät menekään Naantaliin vaan jäävät ilmeisesti Raisioon yms.... Nykyään se on niin helppoo et 11 tai 110.. ja kummallakin pääsee Naantalin suuntaan... ja samaten kumpikin menee sitten kauppatorille Turussa... tosin menevät ne muuttuneet linjatkin kauppatorille...

        Mut kiitos.


      • Sekavaa on tiedotus
        sekavaa. kirjoitti:

        No, otta kai tarvitsee seutulippua, jos matkustaa fölialueen ulkopuolelle linja-autolla säännöllisesti.

        Etäluettava, no, etälukua se taitaa olla se kuskin lootan päälle laittaminenkin, siis se loota, johon nykyään kuskille annettu seutulippu työnnetään, nykyään jotkut näköjään laittavat itse jonkun tyyppisen lipun siihen koneen päälle... No, jaa, kaikki selviää aikanaan.

        Mut pirun sekavaksi menee kyllä ne bussinumerot,,,,, Naantalin busseistakin sitten osa menee Lietoon ja osa Kaarinaan, jotkut eivät menekään Naantaliin vaan jäävät ilmeisesti Raisioon yms.... Nykyään se on niin helppoo et 11 tai 110.. ja kummallakin pääsee Naantalin suuntaan... ja samaten kumpikin menee sitten kauppatorille Turussa... tosin menevät ne muuttuneet linjatkin kauppatorille...

        Mut kiitos.

        Juuri se kuskin pömpelin päälle laittaminen on sitä etälukua. Samoin erilliselle lukulaitteelle "näyttäminen". Erillistä lukijaa ei ole kaikissa seutuliikenteen autoissa. Perinteiset kausiseutuliput ovat niitä sirulukijaan työnnettäviä, jotka tulee ojentaa kuljettajalle luettaviksi, matkusti sitten Turun sisällä tai sen ulkopuolelle. TLO:n sarjakortti puolestaan on ollut jo vuosia etäluettava. Samoin etäluvulla on tietenkin selvinnyt paikallisllikenteen kortilla kun on liikkunut Turun rajojen sisäpuolella.

        Mielestäni luin jokin aika sitten, että lukijat uusitaan taas kokonaan jossain vaiheessa. Tiedä sitten mitä se käytännössä tarkoittaa. Tuskinpa matkustajan kannalta mitään, koska ei kai etälukua kätevämpää systeemiä oikein voi kehittää.


    • Ehkä matkustaja

      Kortteja on kyllä aivan liikaa ja rahastusjärjestelmä liian monimutkainen. Eiköhän yksi kortti pitäisi riittää ja käteinen turisteille.
      Monet kortit varmaankin aiheuttavat paljon kuluja ja työtä toimistonkin henkilöstölle. Eikö nykyisin osata enää tehdä mitään yksinkertaista ?
      Olen myös kuullut jostain lipusta, joka kävisi koko maassa, niin linja-autoissa kuin raitioliikenteessäkin, missähän se viipyy.
      Toivottavasti nyt ei taas tehty kallista väliaikaisratkaisua, joka taas heti uusitaan ja tietysti maksatetaan matkustajilla.
      Kuulemma lähes kaikki linja-autot vaihdetaan uusiin, riittääköhän 50 centin lipunhinnan korotus tähän ? Vai tuleeko heti korotuksia lippuun, kun liikenne käynnistyy.

    • Tosiparkki

      Turkuun onneksi tulee kohta raitiovaunukiskokortti. Yhdellä sossun kortilla pääset suoraan Runosmäestä Varissuolle. Muita linjoja ei sen jälkeen ole koska Jäkärlään venytetyt pitkospuut olisivat liian heikkoja kantamaan toriparkin kuopasta kaivetun saven päälle rakennetut päättäjien savijalat.

      • Kortteja riittää

        Kiskoja ei valitettavasti tule, rahoituslaitokset eivät enää anna velkaa Turulle. Se taas lopulta on Turun onni 500 miljoonaa pienemmällä velalla ja korkokuluilla.
        Typerin ajatus on juuri tuo sossukortti ja raitiovaunuliikenne Runosmäestä, sekä Varissuolta Turun keskustaan.
        Työpaikathan ovat kehällä eikä keskustassa. Oikeastaan ostoskeskuksetkin Skanssissa ja Myllyssä, siellä käydään autolla, eikä kukaan ostoksiaan raitiovaunussa raahaa.
        Katujen repiminen ja kiskojen asentaminen olisikin ollut täysin turhaa ja kannattamatonta.
        Sossukyytiin kelpaa hyvin bussikin ja tervejalkaisille polkupyörä, siinä joukkoliikennettä riittävästi. Huonokuntoisimmat viedään sitten invatakseilla. Lisäksi taitavat sossun palvelutkin jo toimia sähköisesti ja tälläkin kansanosalla tietokoneet käytössä, turha sitä on kalliisti huvikseen ihmisiä siirrellä.
        Sirkushuvejakin on jo tarpeeksi, vuoristorataa ja maailmanpyörää, ei tuollaisia kiskoinvestointeja sen takia tarvitse rakentaa, että joku pääsee Naantaliin kahville Varissuolta.
        Lipun hinta on jo 3 €, raitiovaunulla se olisi 6 €, eiköhän sossunkin rahat ole jo melko vähissä.
        Lähimmäisistä pitää tietysti pitää huolta ja sosiaaliturva on tärkeä asia, parhaiten se onnistuu pitämällä huolta julkisesta taloudesta, eikä rahaa hölväämällä ja velkaantumalla.


    • Hukkareissu

      Keitä tämä föli uudistus on tarkoitus palvella? Ei ainakaan asiakkaita.
      Hyvät herrat, kaikki bussikuskitkaan eivät tiedä tilanteesta mitään ovat vain arvailujen varassa hekin.
      Ihan kuin olisi suomen hallituksen tekosia, kukaan ei tiedä mitään ja käytäntö on aivan perseestä.

      • Sekavaa on tiedotus

        Minusta eräs Turun Sanomien yleisönosastokirjoittaja kiteytti tilanteen osuvasti vanhalla sanonnalla: Kaikki meni loistavasti, kunnes työt alkoivat.


      • Turuntauti
        Sekavaa on tiedotus kirjoitti:

        Minusta eräs Turun Sanomien yleisönosastokirjoittaja kiteytti tilanteen osuvasti vanhalla sanonnalla: Kaikki meni loistavasti, kunnes työt alkoivat.

        Joo, tämä on kuin sote uudistus, susihukkanen vaikka ei ole mitään vielä tehtykkään, mutta poliitikkojen on pakko käydä pätemässä.


    • Leipä kovilla

      Tämä on vähän niinkuin Sote uudistus, Föli on joukkoliikenteen sosialisointi yhteiskunnan haltuun suurelle yhteisalueelle.
      Johtajia tulee riittämään ja heidän palkat ja edut lisääntyvät. Matkaliput kallistuvat ja maailma velkaantuu uusine autoineen.
      Kuljettajista tulee heittopusseja ja sylkykuppeja, lopulta kaikki on kuljettajan vika.
      Ihmisiä kehotetaan liikkumaan huvikseen, vaikka kahville Naantaliin, se on Vihreää ajatusmaailmaa.
      Sosialisoidussa yhteiskuntajohtoisessa liikenteessä tietysti kaikki kallistuu ja yhteiskunnan rahan hiipuessa vuoroja vähennetään ja pysäkkejä harvennetaan.
      Onneksi tuli sentään toriparkki, niin se vähän viilentää uhkarohkeimpien Vihervasurienkin tunteita rahan tuhlaukseen.

    • turuntauti

      Toriparkki, miten se suunnitelma menikään? paikallisbussit dumpataan savimajaan maan alle.

      Mitä ollaan kuulusteltu niin paimio-piikkiö vuoroja ainakin mulkataan, jääkö jäljelle vain Vainion vuorot? Entäs miten käy työmatkaliikenteen?

      Koittakaas päättjät päätelllä sitäkin, että mitä olette oikein puuhailemassa, liikenne ei ole mikään puuhamaa jossa saa vapaasti leikkiä.

      • Ei sosialisti

        Liikennehän on ollut puuhamaana jo vuosikymmeniä, täynnä kaikenlaisia ihmeellisyyksiä. Suksiboksi autoista, rekkojen kaventamiseen viidellä sentillä.
        Kaskenmäen tolppa keskellä tietä ja Koulukadun matala silta jne...
        Seuraavaksi suunnitellaan satelliitti kyttäystä ja tiet onkin jo miinoitettu kameratolpilla, jotta autoilijan vahinko saadaan sakotuksen piiriin.
        Uusin suunta onkin tosiaan tämä yhteiskunnan haltuun rauhanomaisesti ottaminen, niin jätekuljetuksissa, kuin joukkoliikenteessäkin. VR on hyvä esimerkki tai huono esimerkki, vuoroja vähennetään ja lipun myyntiä keskitetään. Kaikki tulee suunnattoman kalliiksi ja veronmaksajat maksaa.
        Suomen pitäisi sentään olla länsimaa ja markkinatalous, mikä täällä maksaa ja kestää ? Tuleeko tästä uusi Neuvostoliitto entinen ystävyysmaamme, jossa asui ystävyyskansa. Siellä sosialismi ja yhteiskunnan haltuun ottaminen pöhötti kaiken ja lopulta romahti kunnolla.


    • Näin on marjat

      Föli tempaistiin säästösyistä ja tämä tarina on tosi.
      Samalla mulkattiin seutukarttaa uusiksi.

    • Haloo ihmiset!!

      Mitä te oikeen valitatte? Eikö tämä ole muka hyvä juttu. Itse Turussa asuvana pidän siitä, että pääsen samalla kortilla muuallekin huokeaan hintaan. Ennen edestakainen matka maksoi Kaarinaan n. 10e. Ja nyt jos käyn vaan, se maksaa yhden opiskelijahintaisen matkan. Plus teillä, jotka matkustatte Turkuun lippujen hinnat halpenevat reippaasti, jolloin myös tekin säästätte. ;)

      • Oivalsin

        Matkojen hinnat eivät halpene, vaan niihin käytetään enemmän verorahoja. Nämä taas kerätään verottamalla kansalaisia edelleen lisää.


      • Juustokka

        Ihan samoilla linjoilla. Mukava päästä tutustumaan lähikaupunkeihin, kun nyt vähän edullisempi kulkea näihin paikkoihin. :)

        Toki ymmärrän sen kitinän, kun kuukausilipun hinta nousi nyt 4 (?) euroa. Mutta onko muutaman euron nousu edelleenkään niin paha asia, kysyn vaan. Kaikki maksaa nykyään, valitettavasti. Paljonko bensakuluihin menee rahaa jos ajelet päivät ympäriinsä? Niinpä.


    • paremmin nyt

      turkuun pääsee

      • vähän vielä

        hinta halpeni


    • aina päässyt

      ainakin moneen

      • hankkisin

        seutulippujakin


    • fölsix

      en tiedä. en mene kolmella eurolla mihkään.

    • Rahapainoko?

      Kun nyt matkojen hinnat ovat romahtaneet, mistä on tullut uutta rahaa kustannuksien peittämiseksi? Eivät ne autot sen halvemmalla kulje kuin ennenkään.

      • Epäileväinen Tuomas

        Hyvä kysymys on johon on kuitenkin helppo vastata. Yhteiskunta maksaa lipun hinnan alennuksen ottamalla lisää velkaa.
        Taustalla on vihreä ajatus, lisää velkaa ja kansalle veroja.
        Föli autoja näyttäisi olevan pilvin pimein ja uusilta, sekä kalleilta näyttävät. Ei mitään halpoja Kiinalaisia ritsoja.
        Varmaan pian uutisissa kuullaan mitä homma maksaa, arvaan että paljon.


    • Kakoföri
    • Rahaapalaaa

      Vyöhykemaksut nostaisivat matkojen hintaa ja matkustajamäärien kasvu pysähtyisi samantien. Turku ikuisessa rahapulassaan voisi olla välillä nostamatta taksojaan.
      Raitiovaunuvouhostusta ei pidä siirtää kehyskuntien veronmaksajien maksettavaksi.
      Mopoauto on liikkumavälineenä nuorisolle paljon kätevämpi, mutta osto ja ylläpitokustannukset huimat.

    • qiio0r

      Edesmenneen bulgarialaisnaisen ennustukset ovat ällistyttäneet ihmisiä ympäri maailmaa. Isoäidin ennustukset ovat nimittäin käyneet toteen hämmästyttävällä tarkkuudella. Ennen kuolemaansa 85-vuotias Baba Vanga ennusti tulevat katastrofit ja selvännäkijä onkin saanut lemipinimen Balkanin Nostradamus.

      Daily Mail -lehden mukaan Vanga menehtyi vuonna 1996. Isoäiti oli sitä ennen kertonut tulevista WTC-iskuista ja tornien sortumisesta. Hän myös ennusti vuoden 2004 tsunamin kertomalla, että suuri aalto tappaisi suuren joukon ihmisiä ja upottaisi alleen rantakylät ja -kaupungit.

      Vanga myös ennusti, että vuonna 2016 käydään suuri muslimisota, joka koituu eurooppalaisten kohtaloksi. Naisen mukaan sota johtaa länsimäisen kulttuurin tuhoon. Isoäidin ennustuksen mukaan Eurooppa muuttuu aavikoksi ja asuinkelvottomaksi vuoden 2016 loppuun mennessä.

      Isoäiti ennusti myös, että Yhdysvaltain 44. presidentti on afrikanamerikkalainen ja hän tulee olemaan Yhdysvaltain viimeinen presidentti. Nainen on ollut oikeassa tähän asti, sillä Barack Obama valittiin Yhdysvaltain 44. presidentiksi. Naisen synkät ennutukset ovat käyneet toteen hämmästyttävällä tarkkuudella ja siksi monet eurooppalaisista pelkäävätkin nyt tulevaisuutensa puolesta.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      66
      6462
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      27
      4183
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      270
      2577
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      26
      2010
    5. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      30
      1528
    6. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      97
      1387
    7. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      304
      1107
    8. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      54
      1090
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      77
      1036
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      39
      1021
    Aihe