Liikennevalot ja risteyksissä ajaminen

Kanssa-autoilija

Tässä on vuoden verran tullut asuttua Oulussa ja päivästä toiseen ihmettelen tämän kaupungin liikennevaloja ja vielä enemmän niissä ajavia kanssa-autoilijoita. Olisikohan aika kerrata risteysajosäännöt autokoulukirjasta, ainakaan ne ei ole melko suurelle osalle autoilijoista alkuunkaan hallinnassa.

Kaupungin osalta ihmetyttää se, miksi valoissa on tavallista pidempi viive? Siis se, että joka suuntaan palaa punaiset selkeästi kauemmin, kuin monessa muussa kaupungissa. Johtuuko tämä siitä, ettei oululaiset autoilijat ymmärrä pysähtyä punaisiin? Luulis oppivan, kun muutaman kerran ruttaa sen pyhän peltilehmänsä päin punaisia ajamalla. Tarviiko näiden perusjutuista piittaamattomien takia koko kaupungin liikenteen tökkiä?

Seuraava kaupungin liikennesuunnittelijoita koskeva ihmetys on valojen vaihtumisen rytmittäminen. Miksi Oulun liikennevaloissa ei ole ns "vihreää aaltoa", vaan vaikka miten ajaa vaikkapa keskustassa yleisen 40km/h rajoituksen mukaan, niin aina meno tyssää punaisiin. Tämä lisää sekä autojen kulumista, polttoaineen kulutusta, että luonnollisesti myös ilmansaasteita. Onko tämä seurausta tuosta edellä mainitusta normaalia pidemmästä viiveestä? Jos on, niin tässä toinen erittäin perusteltu syy pienentää sitä viivettä muun Suomen tasolle. Ihmiset pystyy ajamaan vallan mainiosti isommissakin kaupungeissa pienemmällä viiveellä, miksikäs ei sitten myös Oulussa.

Kolmas kaupungin liikennesuunnittelua ja valvontaa koskeva ihmetys on sitten nuo liikennemerkein ilmoitetut kameravalvonnat. Miksi sellaiset on, kun niillä ei kuitenkaan näytä olevan mitään merkitystä esimerkiksi punaisia päin ja reipasta ylinopeutta ajavien autoilijoiden kohdalla? Joku on tahtonut sellaiset hankkia "suuren maailman tyyliin", mutta sitten niiden tarkoitus onkin jäänyt epäselväksi sekä tilaajalle, että käyttäjälle...?

Nyt sitten päästäänkin itse autoilijoihin. Mikä ihme siinä on, että oululaisille autoilijoille punaisiin valoihin pysähtyminen on niin vaikeaa? Punaiset palaa ja sen jälkeen risteyksestä posottaa tuon tuosta vielä 3-5 autoa, osa reipasta ylinopeutta. Jostain syystä en usko, että syy olisi puutteellisessa autokouluopetuksessa, koska inssiajon on luultavasti (ja toivottavasti) kaikki kuitenkin läpäisseet. Vihreillä liikkeelle lähtö onkin sitten vastaavasti hyvin haasteellista, erityisen haasteellista se tuntuu olevan nuolivaloissa. Jos risteyksessä palaa vihrea nuolivalo, niin sillon kääntyjälle EI OLE mistään suunnasta risteävää (eli väistettävää) liikennettä. Ei edes suojatiellä. Jos risteyksessä ei ole punaista nuolivaloa erikseen, niin siitä SAA kääntyä, vaikka se erillinen vihreä nuolivalo ei palaisikaan. Tämä varsinkin tuntuu olevan hukassa hämmästyttävän suurella osalla autoilijoista!

Toinen oululaisten autoilijoiden päivittäisessä liikenteessä erittäin suurta kummastusta, ärsytystä ja vaaratilanteita aiheuttava seikka on omalla kaistalla pysyminen ja omalle kaistalle kääntyminen. Eikö hyvänen aika ajokortilliset ihmiset hallitse näitäkään risteysajon perusjuttuja?! Jos ajat oikeaa kaistaa, käännyitpä sitten oikealle, tai vasemmalle, niin siihen risteävälle kadulle käännytään myös oikealle kaistalle, EI SUORAAN VASEMMALLE! Sama tietysti toisin päin. Omalla kaistalla pysyminen tuntuu olevan muutenkin hyvin vaikeaa, poukkoillaan ilman vilkkua kaistalta toiselle, ajetaan kaistojen välissä pitkiäkin pätkiä jne.

Jos tämä teksti saa aikaan sellaisia tuntemuksia, että tulee suunnaton tarve kaivaa palkokasveja keittiökaapista ja alkaa tunkemaan niitä nenukkaan, niin suosittelen tuon jopa lääkärikäynnin aiheuttavan operaation sijaan ottamaan sen autokoulukirjan kauniiseen kätöseen ja kertaamaan yllä mainittuja asioita. Myös pysäköinti on syytä kerrata siinä samalla, ehkäpä se auto alkaisi jatkossa osumaan yhteen ruutuun...

20

474

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Et vissiin?

      Oletko tunnistimista kuullut?

      • Kanssa-autoilija

        Tuttuja on ja nehän toimii tietysti vähäisten liikennemäärien aikaan. Vilkkaassa liikenteessä valot toimii ohjatusti. Tunnistimista puheen ollen, niissä on usein myös sellainen ominaisuus, että jos risteykseen ajaa nopeusrajoituksen mukaisesti, ne vaihtuu suht jouhevasti, mutta ylinopeutta ajamalla ei ja sillon sitä vihreää saakin sitten ootella. Tuotakaan ominaisuutta oululaiset ei ole tainneet oivaltaa, ainakin näin voi päätellä kyseisiin risteyksiin porhaltajien nopeuksista ja sittenpä saa myös muut oottaa. Esimerkiksi Rovaniemellä on vt4:n valoissa sellainen ominaisuus, että ne vaihtuu punaiselle, jos niitä lähestyy yli 60km/h, joka on sillä kohtaa oleva nelostien rajoitus.


      • Ruma mutukka
        Kanssa-autoilija kirjoitti:

        Tuttuja on ja nehän toimii tietysti vähäisten liikennemäärien aikaan. Vilkkaassa liikenteessä valot toimii ohjatusti. Tunnistimista puheen ollen, niissä on usein myös sellainen ominaisuus, että jos risteykseen ajaa nopeusrajoituksen mukaisesti, ne vaihtuu suht jouhevasti, mutta ylinopeutta ajamalla ei ja sillon sitä vihreää saakin sitten ootella. Tuotakaan ominaisuutta oululaiset ei ole tainneet oivaltaa, ainakin näin voi päätellä kyseisiin risteyksiin porhaltajien nopeuksista ja sittenpä saa myös muut oottaa. Esimerkiksi Rovaniemellä on vt4:n valoissa sellainen ominaisuus, että ne vaihtuu punaiselle, jos niitä lähestyy yli 60km/h, joka on sillä kohtaa oleva nelostien rajoitus.

        Myös vuorokaudenaika näyttäisi vaikuttavan liikennevalojen toimivuuteen. Eri paikkojen valoilla tuntuu olevan ihan eri suunnittelijat. Jossakin ne ovat välillä niin nopealla, että vain yksi auto ehtii ylittää risteyksen. Ison maailman ruuhkia ei kuitenkaan täällä ole.


    • Sais vetää nenään

      Oulussa ei osata ajaa. Motarilla ajetaan 60 kmh ja taajamissa painetaan tukka putkella huonolla ajotaidolla. GE-moneyn rahoittama auto ajetaan kahteen ruutuun, jotta ei tule käytönjälkiä. Kunnon idiootteja.

      • gemaniy

        mulla on nordean rahoittama audi ei GE-mani


    • Näkevä kuski

      Sellanen pieni vinkki kaikille pää hanurissaan ajaville, että esimerkiksi Uusikadulla, Isokadulla, Aleksanterinkadulla, Puistokadulla ja Saaristonkadulla on voimassa 40km/h aluerajoitus. Kokeilkaapa joskus edes ajaa sitä neljää kymppiä... ja poliisille vinkki: kaikki nuo edellä mainitut kadut muutama muu siihen lisäksi olisi erittäin hyviä tutkapaikkoja ihan mihin aikaan vuorokaudesta tahansa!

    • Järki pehmennyt?

      Viime päivinä on alkanut yleistymään kummallinen ilmiö: ajetaan risteykseen, kun punaiset palaa, kurkistetaan tuleeko ketään ja painetaan kaasua... Missä kohtaa tieliikennelaki sanoo, että valo-ohjausta ei tarvitse noudattaa, jos sieltä ei just nyt satu tulemaan ketään? Viimeksi tänään näin teki mm kaupingin TEKLI-tekstein varustettu pakettiauto ja kuinkas muutenkaan, Aleksanterinkadun & Puistokadun risteyksessä. Punainen nuoli vasemmalle palaa, suoraan ajaville palaa vihreä ja näin sitä vaan kaupungin pakulla porhalletaan päin punaisia (sinne vasemmalle siis).

      • 1+15

        Muutaman kerran olen Oulussa viisi minuuttia odottanut turhaan valojen vaihtumista. Ilmeisesti teknologian ihmemaassa Oulussa ei osata liikennevalojen automatiikkaa, joten en välitä enää liikennevaloista. Jos ketään ei tule niin ajan. Olisitte rakentanu ne liikennevalot toimiviksi. Enää en ääliönä odota paikallaan tyhjällä tiellä.


      • Valopää

        Joo nähnyt kanssa Teklin pick upin tekevän samoin samassa valoristeyksessä


    • Valopää

      Niinpä

    • 13+20

      Joo-o. Oulun autoilijat käyvät vuosi vuodelta tyhmemmiksi.
      Pyörän selästä satunnaisia havainnointeja tältä kesältä:

      - Paulaharjuntien suojatie (Sorvarinkadun kohdalla) Valo palaa vihreänä suojatien ylittäjille, osa pyöristä on jo mennyt jo ylitse. Risteykseen saapuu vasemmalta auto, joka porottaa hiljentämättä päin punaisia. Pysähdyn pyörällä ja säästän henkeni. Ajan vasta sitten suojatien ylitse. Suojatien ylitettyäni minulle palaa edelleen vihreä.

      Tapahtunut tänä kesänä jo kahdesti ihan päiväsaikaan. Enkä edes kuljen noista valoista kuin pari kertaa viikossa.

      - Pohjantien alittava pyörätie Puolivälinkankaan ja Välivainion välissä.
      Pyöräilen n. 25km/h. Yhtäkkiä takaani ajaa ohitseni n. 40 km tunnissa kilvetön, valoton henkilöauto.

      - Pohjantien alittava pyörätie Niittyaron ja Iskon välissä. Yhtäkkiä vastaani syöksyy alikulusta henkilöauto kovalla, kiihtyvällä vauhdilla. Pölypilvi on runsas. Hemmolla siis takana holtitonta pyörätiekaahailua jo kilsa tai pari.


      Nämä siis räikeimpiä. Jokapäiväistä töppäilyähän on se, että kääntyvä auto yrittää ajaa päälleni, kun itse ajan pyörällä suoraan. Melkein yhtä yleistä on se, että autoilija tööttäilee kärkikolmionsa takana, kun ei vaan tajua.

    • Oulussa osataan?

      Unohdit nyt kevyenliikenteen... Se viive on meidän kannalta hyvinkin tärkeä, koska Oulussa tosiaan ajetaan päin punaisia. Jos tällaisen kanssa törmäyskurssille joutuukin jalankulkija tai pyöräilijä, niin se on henki pois, eikä pelkkää ruttaantunutta peltiä.

      Ja mitäs tarkoitat tuolla nuolivaloissa kääntymisellä? Ymmärrän sen niin, että sinun mielestäsi suojatietä vihreillä valoilla ylittäviä ei tarvi kääntyvän autoilijan väistää? Korjatkaa jos olen väärässä (minulla ei ole ajokorttia), mutta olen ymmärtänyt että jalankulkijalla on "etuajo-oikeus" ja kääntyvän autoliikenteen pitää väistää... Olet ehkä muuttumassa aidoksi Oululaiseksi autoilijaksi itsekin, jos olet sitä mieltä, että jalankulkijoita ei tarvi väistää, sillä aito Oululainen autoilija ei väistä.

      • Kortillinen

        Jos vihreä nuolivalo palaa, sillon ei ole risteävää liikennettä väistettävänä, ei edes suojatiellä (toisin sanottuna suojatielle palaa punainen, samoin kuin vastaantulijoille)


      • suomalainenOulusta

        oikeaoppisesti kirjoitetaan oululainen pienellä ja Oulu isolla alkukirjaimella


    • Kääntyvän ajoneuvon pitää väistää kevyttä liikennettä. Jos nuolivalo on vihreä, yleensä jalankulkijoille palaa punainen.

      • Polkupyöräilijän liikennesäännöt linkistä. Tämä ei tietenkään tarkoita sitä, että pyöräilijät noudattavat niitä. Ihan sama kuin autoilijoillakin, ei niitäkään sääntöjä kaikki noudata, vaikka tietäisivätkin.

        http://www.polkupyoraily.net/wiki/Liikennesäännöt


    • EtelänVetelä

      Heipä hei,
      Itse kohta vuoden asunut Oulussa ja on tullut tolkuton määrä ärräpäitä liikennevaloissa. Tähän asti surkein tieinfra missä olen ajanut. Ei mitään sujuvuutta liikenteessä. Risuja liikennevaloristeyksien suunnittelusta ja toteutuksesta. Eli sama surkea tilanne vielä 2018... Hyvää Joulun odotusta kaikille!

    • KOHOMOT

      turha saarnata eiväthän pohojalaaset kohmot kykene oppimaan liikennesääntöjä (monimutkaisia) eivätkä ajamaan normaali-ihmisten seassa
      tommoset jokka oppineet vain rannoilla mölisemään

    • sumaripelleböndet

      Aloitus on jo vanha, mutta mikään ei ole neljässä vuodessa muuttunut. Kun ajan vasemmanpuoleista kaistaa ja käännyn vasemmanpuoleiselle kaistalle, takana tulevat autot ovat jo keskimmäisellää kaistalla ja jopa "tööttäilevät" kun yritän sinne siirtyä.

      Toinen ihmettelyn aihe on sumuvalojen käyttö. Sumuvaloja saa käyttää vain näkyvyyden ollessa huono, ei siis lisä- tai koristevaloina muuten vain. Päivävaloja saa käyttää vain päivällä illan hämärtyessä tai näkyvyyden heiketessä täytyy käyttää normaaleja ajovaloja.

      • SumariKulkue

        En ole tutkinut asiaa, mutta näin jälkein päin viikonlopun ajeluita muistellen, niin kyllä varmaan melkein kolmanneksella vastaantulleista autoista paloi neljä lamppua keulassa, eli perusajovalot ja myös sumarit. Toki niitähän ei kaikissa autoissa olekaan. Onkohan tämä joku autojen evoluutioon ja soidinmenoihin liittyvä juttu. Sumarithan valaisee vain vähän alaspäin ja alasivuille, joten mitään järkevää syytä niiden käyttöön kirkkaalla kelillä ei liene.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 4 tuntia töitä kerran viikossa on naisen mukaan liian raskasta

      Tämä ei taija olls lieksalaine vaikka "tuntomerkkiin" perusteella nii vois eppäillä! 🤣 31-vuotias Maya ei kykene tekemä
      Lieksa
      52
      2834
    2. Riikka Purra rosvosi eläkeläiset!

      1900 euron eläkkeestä rosvottiin 350 euroa. Kohtuullista vai? Perussuomalaisia ei enää ole olemassa meille eläkeläisille
      Maailman menoa
      527
      2676
    3. Näytit nainen sanoinkuvaamattoman ihanalta

      En voi unohtaa sinua. Pohdin nyt sinua.
      Ikävä
      48
      1855
    4. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      32
      1807
    5. Ihastuksesi persoonalliset piirteet ulkonäössä?

      Onko jotain massasta poikkeavaa? Uskallatko paljastaa? Aloitan; todella kauniit kädet ja sirot sormet miehellä.
      Tunteet
      119
      1738
    6. SDP:n kannatus edelleen kovassa nousussa, ps ja kokoomus putoavat

      SDP on noussut Helsingin Sanomien tuoreessa kannatuskyselyssä kokoomuksen ohi Suomen suosituimmaksi puolueeksi. SDP:n ka
      Maailman menoa
      301
      1679
    7. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      9
      1302
    8. Kansaneläkkeiden maksu ulkomaille loppuu

      Hyvä homma! Yli 30 miljoonan säästö siitäkin. Toxia.
      Maailman menoa
      88
      1126
    9. Nainen, meistä tulisi maailman ihanin pari

      Mutta tosiasiat tosiasioina, on liian monta asiaa, jotka sotivat meidän yhteistä taivalta vastaan. Surulla tämän sanon,
      Ikävä
      59
      1115
    10. Ketä ammuttu ?

      Ketä sielä Juupajoela ammuttu ei kait mainemies alkanu amuskelemaan , , Kyösti H ?
      Juupajoki
      22
      1092
    Aihe