Voiko nastarenkaista tehdä kesärenkaita ?

Kesä-auto

Eli siis nyppimällä nastat jollain hohtimilla pois, tuleeko renkaista jotenkin vaaralliset ko. toimen jälkeen ? Ostin kesä-auton mutta siinä ei ole kesärattaita mukana, en viitsisi ostaa uusia kun uudet renkaat lienee maksaa enemmän kuin koko kärry.

Voisiko yhden kesän ajaa jos nastat irti saa ikään kuin kesärenkaina, mites katsastus, kiinnittävätkö moiseen huomiota ja siis ennenkaikkea onko tuo laillista? Jollei ole niin tarttee varmaan jostain ettiä halpoja rattaita, vinkkejä siihen PK seudulla ?

59

5355

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • aa ja oo

      Saa talvirenkailla ajaa kesälläkin.. ei nastoilla,eli pois kuten ajttelitkin.
      Sekarengastusta ei saa olla, eli kaikki neljä oltava sitte talvikuviolla.
      Siis toistaiseksi saa.

      • Kesä-auto

        Oikein paljon kiitoksia vastauksestasi, näin käsitin asian itsekin. Jostain tosin kuulin lettä tuo nastojen nyppiminen voi olla jotenkin viheliäistäkin puuhaa, tiedä sitten - itse kun en autoista paljon mitään ymmärrä.

        Osaatko neuvoa kulutuspinnan laskemisesta mitään kuinka tuon voi itse tarkastaa, silmämääräisesti vertailin eri ikäisten käytettyjen autojen, uusien autojen ja oman kärryn renkaita mutten oikein osannut arvioida milloin renkaat ovat liian ajetut.

        Nastarenkaissa kait talonpoikaisjärjen mukaan kuitenkin kuluu ne nastat eniten ensin ennen itse kumin uria vai olenko aivan metsässä.....


      • ei tarvitse

        kaikissa, voi olla vain jommallakummalla akselilla!
        Jos yksikin nasta jäänyt, lasketaan nastarenkaaksi ja sakot tulee
        Toisinkuin talvella, katkenneet nastatkin lasketaan nastoiksi kesäaikaan.


      • Vaikka tönärillä
        Kesä-auto kirjoitti:

        Oikein paljon kiitoksia vastauksestasi, näin käsitin asian itsekin. Jostain tosin kuulin lettä tuo nastojen nyppiminen voi olla jotenkin viheliäistäkin puuhaa, tiedä sitten - itse kun en autoista paljon mitään ymmärrä.

        Osaatko neuvoa kulutuspinnan laskemisesta mitään kuinka tuon voi itse tarkastaa, silmämääräisesti vertailin eri ikäisten käytettyjen autojen, uusien autojen ja oman kärryn renkaita mutten oikein osannut arvioida milloin renkaat ovat liian ajetut.

        Nastarenkaissa kait talonpoikaisjärjen mukaan kuitenkin kuluu ne nastat eniten ensin ennen itse kumin uria vai olenko aivan metsässä.....

        Mittamalla se urasyvyys selviää...
        Tosin renkaissa on yleensä TWI merkinnän kohdalla kohouma urissa ja se on tuon kesäminimin 1,6 mm korkuinen...


      • Joo, mutta eivät nastat millään hohtimilla lähde.
        Hyvä ruuvari ja hanska käteen, niin kuluu vartti per rengas!


      • Anonyymi
        ZJJ kirjoitti:

        Joo, mutta eivät nastat millään hohtimilla lähde.
        Hyvä ruuvari ja hanska käteen, niin kuluu vartti per rengas!

        Lähtee hohtimillakin...tai no pihdeillä...vaatii kyllä ruuvarin kaveriksi. Eli ruuvarilla tilaa sivullle, pihdeillä juuresta kiinni ja pyöräytys...ja plop nasta on irti. Vittumaista hommaa silti.


    • säästö ville

      Juu Samalla akselilla täytyy olla samanlainen rengas, esim edessä voi olla nastoista nypityt talvirenkaat ja takana oikeat kesärenkaat, kysyin katsastuksessa. Tosin Mulla on ollut aina joka nurkassa talvirengas kesällä

    • 1+1

      Ei tarvitse olla samanlainen rengas samalla akselilla. Kunhan on suunnilleen samannäköinen kuvioltaan. Juuri käytetty katsastuksessa ja alla oli kolmenmallisia renkaita.

      • koko vuos

        tuossa jutussa kysyttiin, voiko nastattomia talvirenkaita käyttää läpi vuoden.
        Esko vastasi vain kesän osalta.
        Onko siis itsestään selvää, että niitä voi käyttää KOKO VUODEN,
        kunhan urasuvuudet riittävät?


      • Honest ABE
        koko vuos kirjoitti:

        tuossa jutussa kysyttiin, voiko nastattomia talvirenkaita käyttää läpi vuoden.
        Esko vastasi vain kesän osalta.
        Onko siis itsestään selvää, että niitä voi käyttää KOKO VUODEN,
        kunhan urasuvuudet riittävät?

        Nastapakkoa meillä ei ole, mutta talvirengaspakko on ja siihen liittyy tiukempi urasyvyysvaatimus. Siispä nastattomia tai nypittyjä talvirenkaita voi käyttää talvellakin, mutta joulukuun alusta helmikuun loppuun niissä pitää olla kolme milliä pintaa. Maaliskuusta marraskuuhun riittää 1,6 mm ja silloin saa käyttää kesärenkaitakin.


    • säästö ville

      niin siis EI saa olla samalla akselilla talvi ja kesärengas mutta edessä voi olla talvirenkaat (siis ilman nastoja tai kitkat) ja takana kesärenkaat tai sitten toistepäin. Mutta eikös renkaiden tule olla kunnoltaan samanlaiset, jos toinen on lähes sakko rengas ja toinen on uusi. Ei taida kelvata katsastuksessa?

    • hyvä suunta

      Nastarenkaista ei pysty tekemään kesärenkaita, mutta nastat poistamalla saa niistä lainpykälän hyväksymät renkaat myös kesäkäyttöön. Onneksi tämä porsaanreikä on suunnitelmissa tukkia ja jatkossa kesällä saisi käyttää vain aitoja kesärenkaita.

      • 1+1

        Tuo kuulostaa sen verran järjettömältä, että alullelaittajana täytyy olla joku työryhmä, joka koostuu ajokortittomista virkamiehistä.


      • ihan asiallinen jutt
        1+1 kirjoitti:

        Tuo kuulostaa sen verran järjettömältä, että alullelaittajana täytyy olla joku työryhmä, joka koostuu ajokortittomista virkamiehistä.

        loppuun poljetut nastarenkaat jotka ovat yleensä tuossa vaiheessa melko kivttyneet ovat todella surkea kesäkumeina.
        turvallisuutta tuollakin haetaan ja ihan perustellusti. Minä en ainakaan halua peräkonttiin mitään mannelavettia jossa on tuollaiset kumit alla.


      • niillä pärjää
        ihan asiallinen jutt kirjoitti:

        loppuun poljetut nastarenkaat jotka ovat yleensä tuossa vaiheessa melko kivttyneet ovat todella surkea kesäkumeina.
        turvallisuutta tuollakin haetaan ja ihan perustellusti. Minä en ainakaan halua peräkonttiin mitään mannelavettia jossa on tuollaiset kumit alla.

        Olen elämäni aikana ajanut lukuisat talvirenkaat loppuun kesäkautena . Niiden kanssa ei ole ollut mitään ongelmia, kun tietää, mitkä siellä alla ovat. Ei siis ole syytä ajaa 120 km/h kaatosateessa eikä mennä sivuluisussa kurviin.
        MUTTA tavalliseen työmatka ja vapaa-ajan liikenteeseen ne riittää ihan hyvin.


      • turha koittaa
        niillä pärjää kirjoitti:

        Olen elämäni aikana ajanut lukuisat talvirenkaat loppuun kesäkautena . Niiden kanssa ei ole ollut mitään ongelmia, kun tietää, mitkä siellä alla ovat. Ei siis ole syytä ajaa 120 km/h kaatosateessa eikä mennä sivuluisussa kurviin.
        MUTTA tavalliseen työmatka ja vapaa-ajan liikenteeseen ne riittää ihan hyvin.

        Jospa sitten kaikki ajaisivatkin renkaiden mukaan, mutta kun ei aja.
        Siksi on pakko tehdä lakeja ja säädöksiä kun ihmiset eivät itse välitä turvallisuudesta vaan säästö on ainut tärkeä asia. Tutkimusten mukaan onnettomuuksissa huonot renkaat olivat isossa osassa autoja.
        Siksi on pakko tehdä lakeja kun oma järkin ei toimi ja sinun kohdallasi näyttää olevan ihan samoin vaikka kuinka koitat vakuuttaa ottavasi asian huomioon.


    • WooBer

      voi toki, mutta märkäpito on huononpi kuin kesärenkaalla eli vesiliirron riski kasvaa, koska talvirenkaiden kumiseos on kesärenkaisiin nähden pehmeämpi.

      • yksillärenkailla

        Hyvä keino ajaa kuluneet talvirenkaat loppuun on juuri tuo nastojen poistaminen.
        Itse tein ennen näin.
        Nyt olen siirtynyt kitkoihin ympäri vuoden.
        Kitka on ernomainen ajettava kesällä varsinkin mukavuus ja äänettömyys on mahtavaa.


      • kallista säästöä
        yksillärenkailla kirjoitti:

        Hyvä keino ajaa kuluneet talvirenkaat loppuun on juuri tuo nastojen poistaminen.
        Itse tein ennen näin.
        Nyt olen siirtynyt kitkoihin ympäri vuoden.
        Kitka on ernomainen ajettava kesällä varsinkin mukavuus ja äänettömyys on mahtavaa.

        Ja jarrutusmatkat 30-40% pidemmät kuin kesärenkailla, mutta eihän rattimiehen eteen tule kolmion takaa yllärinä, toisille sitä vaan sattuu.


      • yksillärenkailla
        kallista säästöä kirjoitti:

        Ja jarrutusmatkat 30-40% pidemmät kuin kesärenkailla, mutta eihän rattimiehen eteen tule kolmion takaa yllärinä, toisille sitä vaan sattuu.

        Kuinka monta kertaa olet joutunut tekemään samanlaisen täysjarrutuksen kuin rengastesteissä tehdään.
        Käytäntö on todella kaukana tosielämästä.
        Vaarallisempaa liikenteessä on nykyisin kaikenlaiset feisbuukit ym.


      • mieti vielä kerran
        yksillärenkailla kirjoitti:

        Kuinka monta kertaa olet joutunut tekemään samanlaisen täysjarrutuksen kuin rengastesteissä tehdään.
        Käytäntö on todella kaukana tosielämästä.
        Vaarallisempaa liikenteessä on nykyisin kaikenlaiset feisbuukit ym.

        Ei sitä tarvitse kuin kerran, niin tulee mieleen kannattiko säästää. Ei nuo kolarit ihan harvinaisia ole ja jos itse on niitä edesauttamassa surkeilla renkailla, niin ketä sitten syytät kun kunnolla kolahtaa.


      • yksillä aivoilla
        yksillärenkailla kirjoitti:

        Kuinka monta kertaa olet joutunut tekemään samanlaisen täysjarrutuksen kuin rengastesteissä tehdään.
        Käytäntö on todella kaukana tosielämästä.
        Vaarallisempaa liikenteessä on nykyisin kaikenlaiset feisbuukit ym.

        Montako kertaa olet ajanut kolarin....?

        Niin, ihan turhaa se turvavyön käyttökin on. Ne voisi poistaa tarpeettomina. Vyöt pitäisi käydä asentamassa, edellisenä päivänä, ainoastaan niihin autoihin, joilla on tarkoitus ajaa kolari.

        ....edelleen olen sitä mieltä, että jokinlainen ÄO -vaatumis, esim. väh. 70, pitäisi olla ajokortin saamisen edellytyksenä.


      • älä autoile
        yksillä aivoilla kirjoitti:

        Montako kertaa olet ajanut kolarin....?

        Niin, ihan turhaa se turvavyön käyttökin on. Ne voisi poistaa tarpeettomina. Vyöt pitäisi käydä asentamassa, edellisenä päivänä, ainoastaan niihin autoihin, joilla on tarkoitus ajaa kolari.

        ....edelleen olen sitä mieltä, että jokinlainen ÄO -vaatumis, esim. väh. 70, pitäisi olla ajokortin saamisen edellytyksenä.

        Vuosia samantyyppistä kysymystä netissä kysellään.
        Aina löytyy myös näitä vastauksia, ajaa vain varoen, ajaa vain kuivalla, ajaa vain työmatkat, jne jne .
        Aivan kuin ne turvallisuus tekijät olisi aina omasta toiminnasta kiinni.
        Käsite kesäauto on kanssa todella älyn huipentuma.

        Jos ei ole rahaa ajaa kunnossa olevalla autolla kunnollisilla renkailla, älä vaan vingu kenellekään, kun Siiri 6v aivot on asfaltilla, kun sieltä töistä tullessasi, poikkesit siltä 100% turvalliselta reitiltä ja alkoi satamaan ja talvirenkaat oli assulla kuin luistimet.


      • käytön mukaan
        älä autoile kirjoitti:

        Vuosia samantyyppistä kysymystä netissä kysellään.
        Aina löytyy myös näitä vastauksia, ajaa vain varoen, ajaa vain kuivalla, ajaa vain työmatkat, jne jne .
        Aivan kuin ne turvallisuus tekijät olisi aina omasta toiminnasta kiinni.
        Käsite kesäauto on kanssa todella älyn huipentuma.

        Jos ei ole rahaa ajaa kunnossa olevalla autolla kunnollisilla renkailla, älä vaan vingu kenellekään, kun Siiri 6v aivot on asfaltilla, kun sieltä töistä tullessasi, poikkesit siltä 100% turvalliselta reitiltä ja alkoi satamaan ja talvirenkaat oli assulla kuin luistimet.

        Erot renkaiden välillä ovat äärettömän pieni. Niitä vaan paisutellaan rengasteteissä.
        Kasteltua ympyrärataa paras ajaa 92 ja heikoin 84 . Mutta kun ajan työmatkaa 80 lasissa, niin kaikki testin renkaat ovat kelvollisia siihen tarkoitukseen. Kesällä voi sitten ladata menemään kuivalla tiellä 100 ja 120 ihan kaikenmerkkisillä kumeilla.
        Jos on ihan pakko ajaa 120 kaatosateessa, niin sitten pitää ostaa jotkut aquastopit, mitkä kestää tosin vain puolet tavallisen renkaan ajomääristä.


      • voihan pässi
        käytön mukaan kirjoitti:

        Erot renkaiden välillä ovat äärettömän pieni. Niitä vaan paisutellaan rengasteteissä.
        Kasteltua ympyrärataa paras ajaa 92 ja heikoin 84 . Mutta kun ajan työmatkaa 80 lasissa, niin kaikki testin renkaat ovat kelvollisia siihen tarkoitukseen. Kesällä voi sitten ladata menemään kuivalla tiellä 100 ja 120 ihan kaikenmerkkisillä kumeilla.
        Jos on ihan pakko ajaa 120 kaatosateessa, niin sitten pitää ostaa jotkut aquastopit, mitkä kestää tosin vain puolet tavallisen renkaan ajomääristä.

        Jos jarrutusmatkassa on 50% eroja, niin onko se mitätön ero?
        Sulla nuo teoriat on melko pahasti hakusassa ja perustelut hanurista.
        Testeissä ajetaan uusilla renkailla ja wanha kulunut talvirengas kesällä ei tosiaankaan pärjää lähellekkään.


      • Anonyymi
        yksillä aivoilla kirjoitti:

        Montako kertaa olet ajanut kolarin....?

        Niin, ihan turhaa se turvavyön käyttökin on. Ne voisi poistaa tarpeettomina. Vyöt pitäisi käydä asentamassa, edellisenä päivänä, ainoastaan niihin autoihin, joilla on tarkoitus ajaa kolari.

        ....edelleen olen sitä mieltä, että jokinlainen ÄO -vaatumis, esim. väh. 70, pitäisi olla ajokortin saamisen edellytyksenä.

        Sinäpä erittäin tyhmä lausunto. Ei täyty70 tuolla.


      • Anonyymi

        Vesiliirron riskiä ei käytännössä ole olemassa, jos ajaa huolellisesti ja nopeusrajoitusten mukaan. Mutta jarrutusmatka toki on merkityksellinen, jos se tarve äkkijarrutukselle tulee. Tässä kuitenkin nypitty kesällä paljon turvallisempi kuin mikään rengas talvella.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vesiliirron riskiä ei käytännössä ole olemassa, jos ajaa huolellisesti ja nopeusrajoitusten mukaan. Mutta jarrutusmatka toki on merkityksellinen, jos se tarve äkkijarrutukselle tulee. Tässä kuitenkin nypitty kesällä paljon turvallisempi kuin mikään rengas talvella.

        Kuluneilla renkailla vesiliirtoon pääsee jo noin 100 km/h nopeudella. Talvirenkailla tulee vielä se, että ilman vesiliirtoakin pito märällä pinnalla on selvästi heikompi kuin kesärenkailla.

        Jos ajotaito on niin kehno, ettei tällaisia eroja kykene havaitsemaan, olisi syytä käyttää aina mahd. hyviä renkaita. Kaikki apu on nimittäin tarpeen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kuluneilla renkailla vesiliirtoon pääsee jo noin 100 km/h nopeudella. Talvirenkailla tulee vielä se, että ilman vesiliirtoakin pito märällä pinnalla on selvästi heikompi kuin kesärenkailla.

        Jos ajotaito on niin kehno, ettei tällaisia eroja kykene havaitsemaan, olisi syytä käyttää aina mahd. hyviä renkaita. Kaikki apu on nimittäin tarpeen.

        Missä on näyttö talvirenkaan suuremmasta vesiliirtoriskistä?
        Tavalliseen kuluneeseen kesärenkaaseen ei voi verrata siitä johtopäätöksiä tehden, koska kuluneessa kesärenkaaseen uraa luokkaa 2mm, kun taas nypityssä talvirenkaassa usein reilusti yli 5mm.


    • Silestone

      Nimimerkki Woober ei kyllä tunne fysiikkaa eikä renkaiden käyttäytymistä.
      Vesiliirto ei voi johtua pehmeästä kumiseoksesta.

      Vaan kun renkaan kuvio ei pysty syrjäyttämään vesikerrosta jolloin rengas irtoaa tiestä liirtoon.
      Todennäköisimmin se tapahtuu kesärenkaalla jossa on matala kuvio ja suuri pinta-ala, eli leveällä kuluneella kesärenkaalla.
      Kaikissa talvirenkaissa on karkea kuvio joka syrjäyttää veden ja loskan paremmin.

      Ero voi tulla kuivalla kelillä, mutta siinäkin pehmeä kumi pitää paremmin.
      Kuuma kumi on pehmeämpää ja juuri siitä syystä kiihdytys- ja F1-ajoissa renkaat pehmitetään lämmittämällä.

      • kesällä kesärengas

        ei se pelkkä pehmeys pitoa anna. Vesiliirto ei ole talvirenkaan ongelma, vaan helvatun onneton pito ´märästä tiestä verrattuna kesäkumiin. Renkaan pitoon kuivalla asfaltilla vaikuttaa muutkin ominaisuudet kuin pintakuvio tai pehmeys, mm. rungon rakenne ja kumin laatu ja koostumus.
        Nuo rinnastukset kilpa-autojen erikoisrenkaisiin kannattaa unohtaa heti alkuunsa.


      • köyhien selitykset

        > Todennäköisimmin se tapahtuu kesärenkaalla jossa on matala kuvio ja suuri pinta-ala, eli leveällä kuluneella kesärenkaalla.
        > Kaikissa talvirenkaissa on karkea kuvio joka syrjäyttää veden ja loskan paremmin.

        Ehtaa essonbaaria. Kesärenkaiden kuviointi on aika pitkälti tarkoitettu syrjäyttämään vettä ja talvirenkaiden taas antamaan pitoa. Ainakin mitä minä muistelen rengastestejä lukeneeni, niin vesiliirtoherkkyys on talvirenkailla selvästi suurempi kuin kesärenkailla. Ja huononee tästä entisestään urasyvyyden pienentyessä.

        > Ero voi tulla kuivalla kelillä, mutta siinäkin pehmeä kumi pitää paremmin

        Näin voi kirjoittaa vain täydellinen puusilmä, joka ei ole ikinä kunnon renkailla ja/tai autolla päässyt ajamaan. Telvirenkaiden kumi ei ole ainoastaan pehmeää, vaan myös runsaasti lamelloitua. Nuo lamellit antavat paljaalla asvaltilla liiaksikin perään ja pito jää selvästi kehnommaksi kuin hyvillä kesärenkailla. Myös ajettavuus on epämääräinen.

        Renkaan kuluessa ja kumin kovettuessa ajettavuus paranee (rengas jämäköityy), mutta pito ei. Kun se lamellointi on edelleen kesäkäyttöön vääränlainen kumin kovettominen syö pitoa.

        Nuorena & hölmönä tuli muka rahapulassa kokeiltua myös nastoistaan nypityn, vanhan = koppuraksi kovettuneen, talvirenkaan käyttöä kesärenkaana. Ihan kamala oli joka suhteessa (pito etenkin takatalven yllättäessä, melu, uraherkkyys...)


      • ei pidä paikkans
        köyhien selitykset kirjoitti:

        > Todennäköisimmin se tapahtuu kesärenkaalla jossa on matala kuvio ja suuri pinta-ala, eli leveällä kuluneella kesärenkaalla.
        > Kaikissa talvirenkaissa on karkea kuvio joka syrjäyttää veden ja loskan paremmin.

        Ehtaa essonbaaria. Kesärenkaiden kuviointi on aika pitkälti tarkoitettu syrjäyttämään vettä ja talvirenkaiden taas antamaan pitoa. Ainakin mitä minä muistelen rengastestejä lukeneeni, niin vesiliirtoherkkyys on talvirenkailla selvästi suurempi kuin kesärenkailla. Ja huononee tästä entisestään urasyvyyden pienentyessä.

        > Ero voi tulla kuivalla kelillä, mutta siinäkin pehmeä kumi pitää paremmin

        Näin voi kirjoittaa vain täydellinen puusilmä, joka ei ole ikinä kunnon renkailla ja/tai autolla päässyt ajamaan. Telvirenkaiden kumi ei ole ainoastaan pehmeää, vaan myös runsaasti lamelloitua. Nuo lamellit antavat paljaalla asvaltilla liiaksikin perään ja pito jää selvästi kehnommaksi kuin hyvillä kesärenkailla. Myös ajettavuus on epämääräinen.

        Renkaan kuluessa ja kumin kovettuessa ajettavuus paranee (rengas jämäköityy), mutta pito ei. Kun se lamellointi on edelleen kesäkäyttöön vääränlainen kumin kovettominen syö pitoa.

        Nuorena & hölmönä tuli muka rahapulassa kokeiltua myös nastoistaan nypityn, vanhan = koppuraksi kovettuneen, talvirenkaan käyttöä kesärenkaana. Ihan kamala oli joka suhteessa (pito etenkin takatalven yllättäessä, melu, uraherkkyys...)

        "joka ei ole ikinä kunnon renkailla ja/tai autolla päässyt ajamaan. "

        on ajettu kunnon renkailla kun ostellaan 70-120 000 e autoja ja myyrssa saadaan aina yli 40 t e.

        Minulla ei ole ainakaan pidossa ollut koskaan mitään ongelmaa, ajan Saksassa, Ranskassa joka vuosi ainakin yli 10 000 km.

        Ainoastaan liittymien kaarteissa tulee renkaan pito kyseeseen, mutta kuten jo kirjoitin sinne "tuntemattomaan " on tyhmää ajaa kovaa, olen nänyt jo riittävän monta ulosajoa ja ne ovat opettaneet.

        En nypi rahapulassa vaan sen takia kun haluan talveksi parhaan mahdollisen pidon ja onpa se hienosti mennyt jo ehkä 1,2 milj. km ei kolhuja, ei naarmuja,

        Kyllä toisinajattelijat on aivopesty kumikorjaamoiden kautta, tai muutn eivät ymmärrä yhtään tekniikasta ja arkielämästä.


      • älynjättiläinen
        ei pidä paikkans kirjoitti:

        "joka ei ole ikinä kunnon renkailla ja/tai autolla päässyt ajamaan. "

        on ajettu kunnon renkailla kun ostellaan 70-120 000 e autoja ja myyrssa saadaan aina yli 40 t e.

        Minulla ei ole ainakaan pidossa ollut koskaan mitään ongelmaa, ajan Saksassa, Ranskassa joka vuosi ainakin yli 10 000 km.

        Ainoastaan liittymien kaarteissa tulee renkaan pito kyseeseen, mutta kuten jo kirjoitin sinne "tuntemattomaan " on tyhmää ajaa kovaa, olen nänyt jo riittävän monta ulosajoa ja ne ovat opettaneet.

        En nypi rahapulassa vaan sen takia kun haluan talveksi parhaan mahdollisen pidon ja onpa se hienosti mennyt jo ehkä 1,2 milj. km ei kolhuja, ei naarmuja,

        Kyllä toisinajattelijat on aivopesty kumikorjaamoiden kautta, tai muutn eivät ymmärrä yhtään tekniikasta ja arkielämästä.

        No johan löytyi älykääpiö ja pohjanoteeraus, huhuu.


      • Anonyymi
        köyhien selitykset kirjoitti:

        > Todennäköisimmin se tapahtuu kesärenkaalla jossa on matala kuvio ja suuri pinta-ala, eli leveällä kuluneella kesärenkaalla.
        > Kaikissa talvirenkaissa on karkea kuvio joka syrjäyttää veden ja loskan paremmin.

        Ehtaa essonbaaria. Kesärenkaiden kuviointi on aika pitkälti tarkoitettu syrjäyttämään vettä ja talvirenkaiden taas antamaan pitoa. Ainakin mitä minä muistelen rengastestejä lukeneeni, niin vesiliirtoherkkyys on talvirenkailla selvästi suurempi kuin kesärenkailla. Ja huononee tästä entisestään urasyvyyden pienentyessä.

        > Ero voi tulla kuivalla kelillä, mutta siinäkin pehmeä kumi pitää paremmin

        Näin voi kirjoittaa vain täydellinen puusilmä, joka ei ole ikinä kunnon renkailla ja/tai autolla päässyt ajamaan. Telvirenkaiden kumi ei ole ainoastaan pehmeää, vaan myös runsaasti lamelloitua. Nuo lamellit antavat paljaalla asvaltilla liiaksikin perään ja pito jää selvästi kehnommaksi kuin hyvillä kesärenkailla. Myös ajettavuus on epämääräinen.

        Renkaan kuluessa ja kumin kovettuessa ajettavuus paranee (rengas jämäköityy), mutta pito ei. Kun se lamellointi on edelleen kesäkäyttöön vääränlainen kumin kovettominen syö pitoa.

        Nuorena & hölmönä tuli muka rahapulassa kokeiltua myös nastoistaan nypityn, vanhan = koppuraksi kovettuneen, talvirenkaan käyttöä kesärenkaana. Ihan kamala oli joka suhteessa (pito etenkin takatalven yllättäessä, melu, uraherkkyys...)

        Siis onko sun ongelma nyt pito takatalvena? Ja luulet kesärenkaiden pitävän talvikeleissä paremmin kuin nypityn talvirenkaan? Että edellisen talven kyllä voi vielä ajaa kyseisellä nastarenkaalla, mutta sitten takatalveen se onkin jo huonompi kuin kesärengas? Hoitoon!


      • Anonyymi
        köyhien selitykset kirjoitti:

        > Todennäköisimmin se tapahtuu kesärenkaalla jossa on matala kuvio ja suuri pinta-ala, eli leveällä kuluneella kesärenkaalla.
        > Kaikissa talvirenkaissa on karkea kuvio joka syrjäyttää veden ja loskan paremmin.

        Ehtaa essonbaaria. Kesärenkaiden kuviointi on aika pitkälti tarkoitettu syrjäyttämään vettä ja talvirenkaiden taas antamaan pitoa. Ainakin mitä minä muistelen rengastestejä lukeneeni, niin vesiliirtoherkkyys on talvirenkailla selvästi suurempi kuin kesärenkailla. Ja huononee tästä entisestään urasyvyyden pienentyessä.

        > Ero voi tulla kuivalla kelillä, mutta siinäkin pehmeä kumi pitää paremmin

        Näin voi kirjoittaa vain täydellinen puusilmä, joka ei ole ikinä kunnon renkailla ja/tai autolla päässyt ajamaan. Telvirenkaiden kumi ei ole ainoastaan pehmeää, vaan myös runsaasti lamelloitua. Nuo lamellit antavat paljaalla asvaltilla liiaksikin perään ja pito jää selvästi kehnommaksi kuin hyvillä kesärenkailla. Myös ajettavuus on epämääräinen.

        Renkaan kuluessa ja kumin kovettuessa ajettavuus paranee (rengas jämäköityy), mutta pito ei. Kun se lamellointi on edelleen kesäkäyttöön vääränlainen kumin kovettominen syö pitoa.

        Nuorena & hölmönä tuli muka rahapulassa kokeiltua myös nastoistaan nypityn, vanhan = koppuraksi kovettuneen, talvirenkaan käyttöä kesärenkaana. Ihan kamala oli joka suhteessa (pito etenkin takatalven yllättäessä, melu, uraherkkyys...)

        Tuopa muuten esiin se vertailu, missä nastarengas todettu vesiliirrossa huonommaksi kuin kesärengas? Mikä en ainakaan sellaista löydä mistään ja muistelusi ovat sitä Esson baariakin surkeampi heitto.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuopa muuten esiin se vertailu, missä nastarengas todettu vesiliirrossa huonommaksi kuin kesärengas? Mikä en ainakaan sellaista löydä mistään ja muistelusi ovat sitä Esson baariakin surkeampi heitto.

        Nastarenkaita ei testata käytettynä koska nastarenkaiden tärkein puolestapuhuja, VAGniinkan maailma tietää, miten surkeiksi ne muuttuvat kuluessaan. Kerran erehtyivät asiaa testaamaan ja heti päättivät, että tästä ei enää ikinä hiiskuta puolta sanaa.

        Upouutena voi toimia, kun sitä urasyvyyttä on n. 8 mm eli reilummin kuin kesärenkaissa.

        Huonon kyvyn syrjäyttää vettä huomaa mm .siitä, että sadekelillä ajelu nostaa talvirenkaiden kulutusta enemmän kuin kesärenkailla. Tämäkin siis käytännön kokemuksena siinä missä heikompi pito.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nastarenkaita ei testata käytettynä koska nastarenkaiden tärkein puolestapuhuja, VAGniinkan maailma tietää, miten surkeiksi ne muuttuvat kuluessaan. Kerran erehtyivät asiaa testaamaan ja heti päättivät, että tästä ei enää ikinä hiiskuta puolta sanaa.

        Upouutena voi toimia, kun sitä urasyvyyttä on n. 8 mm eli reilummin kuin kesärenkaissa.

        Huonon kyvyn syrjäyttää vettä huomaa mm .siitä, että sadekelillä ajelu nostaa talvirenkaiden kulutusta enemmän kuin kesärenkailla. Tämäkin siis käytännön kokemuksena siinä missä heikompi pito.

        Tai sitten se vesikelin kulutus kertoo, että rengas nostaa enemmän vettä ilmaan eli syrjäyttääkin sitä enemmän. Sliksi ei varmaan paljon nosta vettä ilmaan olemattomissa urissaan, eikä myöskään pidä märällä.


    • Hyvät kyydit

      Nastarenkaista tulee erinomaiset kesärenkaat nyppimällä nastat pois.
      Työlästä hommaa se on voin kokemuksesta sanoa.
      Kun Talvrenkaan kuviosta on jäljellä n.4- 5mm on kulutuskerroksesta jäljellä puolet.
      Jos kuvio on oikea kesärenkaana jäljellä oleva rengas on kohtuu hiljainen.
      Korkea talvikuvio on tasoittunut ja renkaan horjakkuus asettunut.
      Rengas on muutamassa vuodessa kovettunut ja kestää ajoa paremmin.

      Ja kulutettavaa on noin puolet eli. renkaan toinen elämä alkaa nastojen nyppimisestä.

      Mutta on helpompikin vaihtoehto, osta talvirenkaat ilman nastoja jolloin on helppo jatkaa kesään ilman työlästä nyppimistä.

    • kokonaistaloidellist

      Meillä on nypitty nastat pois jo 35 vuotta, nykyään meidän, isovanhempien ja lasten autoista, otamme ne pääasiassa "puumiehen piikillä", välillä tongeilla ja ruuvimeisselillä ettei käteen tule rakkoja.
      OLEMME ostaneet vain uusia talvirenkaita, lähinnä Nokiaa.

      Ja kokomus on se että yhtään kertaa kivi tai naula ei ole mennyt renkaaseen.

      Järkevydestä;
      Talvirenkaat kuluttavvat enemmän polttoainetta, varsinkin kovalla sateella.
      Talvirenkaat ovat kalliimmat ostaa.

      Mutta, kokonaisuus tulee kuitenkin halvimmaksi;
      Muutaman vuoden ajetut nastarenkaat pitäis romuttaa, ne ovat siis ilmaisia kesärenkaita.
      TOINEN hyvin tärkeä asia, kesällä riittäisi puoletkin renkaiden pidosta, joten kesärenkaat pitävät aina ja talvirenkaat ei lähde vesiliirtoon ainakaan 140 km/h asti.
      MUTTA koska auton pidolla on ongelmia ? talvella, talvella tarvittaisiin aina enemmän ja varmempaa pitoa.

      Meillä ei ajeta huonoilla talvirenkailla.Eikä ole kolhittu tai naarmutettu koskaan.

      Ja vaikka renkaan kumilaadut ovat muuttuneet, aina vaan ne talvirenkaat kestävät hyvin. Usein myösm talvirenkaat ovat hiljaisemmat, kesällä,kun ääni tulee johtumalla rakenteidn kautta ja karkeammasta kumista johtuu heikommin.

      Joskus olen joutunut ottamaan melko hyvistäkin nastarenkaista nastat, mutta olen laskenut että se on viisasta.
      Pidollahan ei ole toisaan kesällä suomen pienillä nopeuksilla kyse, ainoastaan klaaryteissa on kyse pidosta, mutta kaarteisiin on tyhmää ajaa kovaa, eturenkaat kuluvat hurjasti ja valittavan usein on kaarteessa hiekkaa josta sitten aina pito katoaa.

      • ei herran jestas

        Rahallisesti ekä, mutta muute siinä ei ole mitään järkeä. Toivottavasti tuo tyhmyys ei siirry jälkikasvuun, vaan toimii enemmän varoittavana esimerkkinä wanhojen jäärien tyhmyytenä.


    • Anonyymi

      Millä lailla talvirengas muka kuluttaa enemmän polttoainetta? Ei se sen enempää vie kun rengas paineet tarpeeksi korkeat.

    • Anonyymi

      Mie laitan Skodan oikeelle puolelle, sinne ojan puolelle, aina nasta remkaat. Sitte toiselle puolelle kesä gummit, ni aina on oikee renkas valinta. eikä mee ojaan kum nasta gummi estää sen. Ostin just uuden lippu lakin. Huomenna tuloo lunta.

      T: Ilomantzin Ilpo

      • Anonyymi

        Nyt on nenä niistetty, vaipat vaihdettu ja sidottu tojotan turvaistuimeen Ilpo-poika. Ei uskoisi, että viisivuotias osaa jo kirjoittaa tänne. Mistä se tuon Skodankin keksi? Meillähän on Toyota.

        T: Ilomantzin Ilpon äiti


      • Anonyymi kirjoitti:

        Nyt on nenä niistetty, vaipat vaihdettu ja sidottu tojotan turvaistuimeen Ilpo-poika. Ei uskoisi, että viisivuotias osaa jo kirjoittaa tänne. Mistä se tuon Skodankin keksi? Meillähän on Toyota.

        T: Ilomantzin Ilpon äiti

        Hihii, taas pääsin solvaamaan Tohjotaa. Älkää kuitenkaan välittäkö, olen toissa talvena paljastunut mielenterveyspotilas.


    • Anonyymi

      Hyvin on kesä mennyt Contin 8v vanhoilla nypityillä, joissa uraa reilusti. Vesiliirtoon tuntuu lähtevän vähemmän kuin tavallinen puoliväliin uraa ajettu, pari vuotta vanha Michelinin kesärengas.

      Oikeastaan mistään ei löydy vertailua nastarenkaan, saati nypityn ominaisuuksista kesäkäytössä. Varmasti urheiluominaisuudet kärsii, kuivalla asfaltilla varmaan häviää, märälläkin ehkä jarrutuksissa, mutta entä tuo vesiliirto?
      Kun ei ole mittauksia missään, niin tulkitsen tämän tarkoittavan, että ovat ”liian hyvät”, eikä rengasvalmistajat siksi halua moista mittausta julkisuuteen saattaa.

      • Anonyymi

        yli 40 vuotta olen nyppinyt nastat ja tehnyt niistä kesäkumeja. Niin teen edelleenkin, sen takia ostin heti uuden auton kaupassa samanlaiset aluvanteet talvikumeillekin.

        Minulle on ollut tärkeinta ajaa talvella mahdollisimman hyvillä nastoilla. Joskus olen joutunut repimään "liian hyvistä nastat pois", kun olen tarvinnut kesäkumeja.

        Varmaan pito on heikompi, mutta minulle riittää kaikkien pito kesällä, kun osaan pitää turvavälin edellä-ajavaan, jos hänellä vaikkapa on alan huippua olevat kesäkumit.

        Sen olen huomannut, ohitttaessa , silloin kun takarenkaat kulkee eri uraa, eikä eturenkaiden puhdistamalla uralla on pito selvästi parempi.

        Nastattomat menee aina ensin taakse ja aina parhaat nastattomat talvirenkaat takana.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        yli 40 vuotta olen nyppinyt nastat ja tehnyt niistä kesäkumeja. Niin teen edelleenkin, sen takia ostin heti uuden auton kaupassa samanlaiset aluvanteet talvikumeillekin.

        Minulle on ollut tärkeinta ajaa talvella mahdollisimman hyvillä nastoilla. Joskus olen joutunut repimään "liian hyvistä nastat pois", kun olen tarvinnut kesäkumeja.

        Varmaan pito on heikompi, mutta minulle riittää kaikkien pito kesällä, kun osaan pitää turvavälin edellä-ajavaan, jos hänellä vaikkapa on alan huippua olevat kesäkumit.

        Sen olen huomannut, ohitttaessa , silloin kun takarenkaat kulkee eri uraa, eikä eturenkaiden puhdistamalla uralla on pito selvästi parempi.

        Nastattomat menee aina ensin taakse ja aina parhaat nastattomat talvirenkaat takana.

        Turvaväli edellä olevaan ei kelpaa misukka miehille syyksi huonommille renkaille, saattaa kuule vaahteranlehti tippua tielle kun ajat ja siitähän syöksyt turmioon.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        yli 40 vuotta olen nyppinyt nastat ja tehnyt niistä kesäkumeja. Niin teen edelleenkin, sen takia ostin heti uuden auton kaupassa samanlaiset aluvanteet talvikumeillekin.

        Minulle on ollut tärkeinta ajaa talvella mahdollisimman hyvillä nastoilla. Joskus olen joutunut repimään "liian hyvistä nastat pois", kun olen tarvinnut kesäkumeja.

        Varmaan pito on heikompi, mutta minulle riittää kaikkien pito kesällä, kun osaan pitää turvavälin edellä-ajavaan, jos hänellä vaikkapa on alan huippua olevat kesäkumit.

        Sen olen huomannut, ohitttaessa , silloin kun takarenkaat kulkee eri uraa, eikä eturenkaiden puhdistamalla uralla on pito selvästi parempi.

        Nastattomat menee aina ensin taakse ja aina parhaat nastattomat talvirenkaat takana.

        Musta kanssa kannattaa satsata hyviin renkaisiin, kaikkein tärkeintä talvirenkaisiin. Säästöt ostamalla jotain kiinanmuovia on mitättömiä. Mutta nyppimällä säästö taas on selvää, koska ”ilmaisia kilometrejä” ja nyt yhden kesän tuoreella kokemuksella pidossa ei mitään vikaa. Nyt kun jo ensiloskat satoi, niin nuo nypityt todennäköisesti tällaisella välikelillä paljon paremmat kuin kesärenkaat. Toinen vaihtoehto olisi jo ostaa uudet nastat tilalle, mutta sitten niillä joutuisi jurnuttamaan vielä pari kuukautta 95% kesäkeleissä, missä ne kuluisi turhaan ja kuluttaisi asfalttia ennen kuin oikea talvi edes ehtii alkaa.


    • Anonyymi

      Ennen muinoin me kakarat nypittiin isälle vanhoista talvikiekoista nastoja veks. Tosin ei meillä lapsilla ollut turvavöitäkään takapenkillä. Ne oli niitä aikoja.

      Kovettuneen talvirenkaan kumi tuottaa niin huonon pidon, että ei oikeasti ole järkeä nyppimisessä. Käytettyjä kesäkiekkoja saa pikkuisen sesongin jälkeen pienemmiltä rengaspajoilta käydä tonkimassa rikkaiden jäämistöistä vannetöiden hinnalla, kunhan hyvin käyttäytyy. Aina ei ihan 4 hyvää löydy, mutta kunhan akselilla sattuu olemaan sama kuvio, niin melko turvallista vielä ja 2 2 siedettävää usein löytyy kyllä.

      Nykyään kuitenkin halparenkaita saa esim. kärkkäiseltä jo noin 30€ / kpl hintaan pienempiin vannekokoihin. Ne ovat jo valovuoden edellä nypittyä 10 vuotta vanhaa talvikiekkoa ja paljon parempia kuin kulutusmerkissä olevat vähän paremmatkin renkaat.

      • Anonyymi

        Eipä huomannut nypityissä mitään ongelmaa kesällä, mutta huonoilla kesärenkailla on kyllä tullut huomattua luistelua märällä. Eli aivan järjetöntä mennä jostain poistolaatikosta ostamaan paskoja kesärenkaita, jos saa reilulla uralla varustetut nypityt alle ilmaiseksi, vaihtotyönkin säästää ja ympäristö kiittää.


    • Anonyymi

      Ja asialliset kesäkumit niistä tulee kun käyttää järkeä autoiluun. Ajo on löysempää kun talvirenkaan runko on veltompi kuumemmassa. Pito on täysin riittävä kaikille muille mutta kortittomille autottomille ei. Jos ajaa perään ,edellä ajavan jarruttaessa olet vain osaamaton liikenteessä eli ajat aivan liian lähellä se on totuus. Nastat nypitystä renkaasta saa asiallisen kevät renkaan ja jotku ajaa syksyyn saakka ja vaihtaa uudeet nastarenkaat . TM lehti ei ole raamattu. Se on etelän miesten muotilehti sekunnissadasosien mittaukseen sisätilassa lukemiseen tarkoitettu hienostelu lehti joka pilkkaa usein kehäkolmosen ulkopuolella asuvia ja heidän elämäntapaa. En ole enää tilaaja. Jättäkää muihn autoihin väliä jättäkää. Ohi ei ole aina pakko ajaa. Et kuitenkaan ehdi mutta aiheuta idiootti ohituksilla vain ongelmia.

      • Anonyymi

        Aivan täyttä asiaa turiset! Miten muka vanhassa talvirenkaassa olisi ilman muuta "huono pito"?
        Naurettavaa tosiaan syyttää peräänajosta nastoista nypittyjä renkaita! - kuskin syy!

        Ei ole koskaan ollut ongelmia minullakaan nypittyjen kanssa. Nykyiset nastalliset Contit on tarkoitus nyppiä ensi keväänä. Pintaa on n. 5 mm nyt, ja n. 2 tkm. tulee vain talven aikana.

        Oli hupaisaa lukea ylempää, että talvirenkaan PEHMEYS olisi se huono juttu kesällä. No sitten alettiin morkata niitä KOVIKSI koppuroiksi - ja taas ne on yhtä huonot kesällä! Eräs kirjoittaja keksi ratkaista ristiriidan lamelleilla, joka muka kumoaa "kovettumishyödyn". Huohh!

        On järkevää ajaa ex-nastakumikalusto loppuun kesällä. (Enkä ole minäkään havainnut kivien "porautumista runkoon" nastakoloissa! :) )


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Aivan täyttä asiaa turiset! Miten muka vanhassa talvirenkaassa olisi ilman muuta "huono pito"?
        Naurettavaa tosiaan syyttää peräänajosta nastoista nypittyjä renkaita! - kuskin syy!

        Ei ole koskaan ollut ongelmia minullakaan nypittyjen kanssa. Nykyiset nastalliset Contit on tarkoitus nyppiä ensi keväänä. Pintaa on n. 5 mm nyt, ja n. 2 tkm. tulee vain talven aikana.

        Oli hupaisaa lukea ylempää, että talvirenkaan PEHMEYS olisi se huono juttu kesällä. No sitten alettiin morkata niitä KOVIKSI koppuroiksi - ja taas ne on yhtä huonot kesällä! Eräs kirjoittaja keksi ratkaista ristiriidan lamelleilla, joka muka kumoaa "kovettumishyödyn". Huohh!

        On järkevää ajaa ex-nastakumikalusto loppuun kesällä. (Enkä ole minäkään havainnut kivien "porautumista runkoon" nastakoloissa! :) )

        > Oli hupaisaa lukea ylempää, että talvirenkaan PEHMEYS olisi se huono juttu kesällä.

        Hullulla on halvat huvit.

        Uudet talvirenkaat ovat pehmeän kumiseoksen ja runsaan lamelloinnin vuoksi liian lötköt kesäkelissä.

        Kesärenkaissakin kumi kovettuu iän myötä = pito heikkenee ja melutaso kasvaa. Tietysti jää huomaamatta, jos ei ole ikinä varaa päivittää renkaita uusiin. Talvirenkaat voivat muuttua ajotuntumaltaan paremmiksi, kesärengasmaisiksi, kun lamellit kuluvat lyhyemmiksi & kumikin vähän kovettuu. Mutta pito ei silti nouse kesärenkaiden tasolle ja vesihän näille on aina ongelma.

        Talvirenkaissa muutos voi olla vielä rajumpi, jos sitä pehmeää ja pitävää kumia on vain pinnassa. Lue enemmän, tyhmistele vähemmän. Juuri em. syystä talvirengas voi olla loppuunkulunut, vaikka urasyvyyttä on vielä 4 mm (puolet alkuperäisestä) jäljellä. On tullut todettua paikkansapitäväksi omakätisestikin.... kovempi kumi (renkaan runkorakenne pehmeän pinnan kuluttua pois) märälle pinnalle sopimaton lammellointi = voi olla uskomattoman liukas rengas käsissä.

        Varmaan on isoja eroja siinä, miten eri talvirengasmerkit kestävät kilometrejä ja miten kulunut rengas toimii a) talvi b) kesäkelissä, mutta VAGniikan maailmaa ym. ei kiinnosta testata - pelottaa, että voisi tulla oman agendan vastaisia tuloksia.

        Omat kokemukseni talvirenkaista kesäkelissä eivät ole mairittelevia eikä lompakko ihan niin laiha, että pitäisi muutaman satasen vuoksi alkaa henkeä vaarantamaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        > Oli hupaisaa lukea ylempää, että talvirenkaan PEHMEYS olisi se huono juttu kesällä.

        Hullulla on halvat huvit.

        Uudet talvirenkaat ovat pehmeän kumiseoksen ja runsaan lamelloinnin vuoksi liian lötköt kesäkelissä.

        Kesärenkaissakin kumi kovettuu iän myötä = pito heikkenee ja melutaso kasvaa. Tietysti jää huomaamatta, jos ei ole ikinä varaa päivittää renkaita uusiin. Talvirenkaat voivat muuttua ajotuntumaltaan paremmiksi, kesärengasmaisiksi, kun lamellit kuluvat lyhyemmiksi & kumikin vähän kovettuu. Mutta pito ei silti nouse kesärenkaiden tasolle ja vesihän näille on aina ongelma.

        Talvirenkaissa muutos voi olla vielä rajumpi, jos sitä pehmeää ja pitävää kumia on vain pinnassa. Lue enemmän, tyhmistele vähemmän. Juuri em. syystä talvirengas voi olla loppuunkulunut, vaikka urasyvyyttä on vielä 4 mm (puolet alkuperäisestä) jäljellä. On tullut todettua paikkansapitäväksi omakätisestikin.... kovempi kumi (renkaan runkorakenne pehmeän pinnan kuluttua pois) märälle pinnalle sopimaton lammellointi = voi olla uskomattoman liukas rengas käsissä.

        Varmaan on isoja eroja siinä, miten eri talvirengasmerkit kestävät kilometrejä ja miten kulunut rengas toimii a) talvi b) kesäkelissä, mutta VAGniikan maailmaa ym. ei kiinnosta testata - pelottaa, että voisi tulla oman agendan vastaisia tuloksia.

        Omat kokemukseni talvirenkaista kesäkelissä eivät ole mairittelevia eikä lompakko ihan niin laiha, että pitäisi muutaman satasen vuoksi alkaa henkeä vaarantamaan.

        Lukisin kyllä, jos jostain moisia mittauksia löytyisi, ei vaan löydy.
        Oma kokemus on, että eroa kesärenkaisiin ei huomaa kovemmassakaan ajossa. Ääritilanteissa toki saattaisi huomata, mutta jos niillä ihan samoilla renkailla pärjään helmikuun jäätiköillä, niin saa olla kyllä ihan täysvajaa hessu, joka väittää niillä ajamista vaaralliseksi kesäkeleissä muutamaa kuukautta myöhemmin. Jos se rengas on niin vanha ja huono, ettei sillä kesällä pärjää, niin ei sitä olisi talvikäytössäkään voinut pitää enää vuosikausiin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        > Oli hupaisaa lukea ylempää, että talvirenkaan PEHMEYS olisi se huono juttu kesällä.

        Hullulla on halvat huvit.

        Uudet talvirenkaat ovat pehmeän kumiseoksen ja runsaan lamelloinnin vuoksi liian lötköt kesäkelissä.

        Kesärenkaissakin kumi kovettuu iän myötä = pito heikkenee ja melutaso kasvaa. Tietysti jää huomaamatta, jos ei ole ikinä varaa päivittää renkaita uusiin. Talvirenkaat voivat muuttua ajotuntumaltaan paremmiksi, kesärengasmaisiksi, kun lamellit kuluvat lyhyemmiksi & kumikin vähän kovettuu. Mutta pito ei silti nouse kesärenkaiden tasolle ja vesihän näille on aina ongelma.

        Talvirenkaissa muutos voi olla vielä rajumpi, jos sitä pehmeää ja pitävää kumia on vain pinnassa. Lue enemmän, tyhmistele vähemmän. Juuri em. syystä talvirengas voi olla loppuunkulunut, vaikka urasyvyyttä on vielä 4 mm (puolet alkuperäisestä) jäljellä. On tullut todettua paikkansapitäväksi omakätisestikin.... kovempi kumi (renkaan runkorakenne pehmeän pinnan kuluttua pois) märälle pinnalle sopimaton lammellointi = voi olla uskomattoman liukas rengas käsissä.

        Varmaan on isoja eroja siinä, miten eri talvirengasmerkit kestävät kilometrejä ja miten kulunut rengas toimii a) talvi b) kesäkelissä, mutta VAGniikan maailmaa ym. ei kiinnosta testata - pelottaa, että voisi tulla oman agendan vastaisia tuloksia.

        Omat kokemukseni talvirenkaista kesäkelissä eivät ole mairittelevia eikä lompakko ihan niin laiha, että pitäisi muutaman satasen vuoksi alkaa henkeä vaarantamaan.

        "Talvirenkaissa muutos voi olla vielä rajumpi, jos sitä pehmeää ja pitävää kumia on vain pinnassa. Lue enemmän, tyhmistele vähemmän. Juuri em. syystä talvirengas voi olla loppuunkulunut, vaikka urasyvyyttä on vielä 4 mm (puolet alkuperäisestä) jäljellä."

        -Tuskinpa "loppuunkulunut"; sillä pärjää asiallisessa ajossa hyvin. En ole joutunut vesiliirtoon eikä jarrutuksen kanssa ongelmia myöskään nypittyjen talvirenkaiden takia, vaikka oli vain 2 mm pintaa.
        Kannattaa huomata ABS-jarrujen ym. ajonhallinnan vaikutus myös.

        Teoriassa kaikki saadaan vaikka kuinka monimutkaiseksi hifistelemällä, mutta pieleen menee, jos yliteoretisointi saa yliotteen terveestä järjestä ja arkikokemuksesta.

        Hyvä,että kirjoittaja sentään myönsi ristiriidan; talvirengasta ei voi yhtä aikaa syyttää sekä pehmeydestä että kovuudesta.:)


    • Anonyymi

      Täytyy sanoa, että kesällä 2018 kesärenkaat noin 4mm uralla ja pari vuotta vanhoina luisteli enemmän kuin nypityt 8v vanhat 5mm uralla tänä kesänä ja syksynä, nämä kun ei luista lainkaan märällä asfaltilla. Tuolla mökillä oli jo mökkiteillä luntakin ja nypittyhän meni siellä kuin kotonaan eli toimii näin välikaudella erinomaisesti. Eikä harmittanut sitten ajaa satoja kilometrejä kuivaa ja märkää maantietä kotiin, kuten olisi harmittanut uusilla nastarenkailla, ja kesärenkailla taas olisi ollut siellä lumisilla mökkiteillä kusessa.

      Melutasossakaan ei merkittävää eroa kesärenkaisiin, mutta bensankulutus ehkä hieman koholla.
      Kuumimmillakaan helteillä ei mitään havaittavaa ongelmaa. Selvähän se, että uusi hyvä kesärengas pysähtyy hätätilanteessa nopeammin, mutta harvoinpa ne parhaat renkaat alla on kellään, kun paraskin rengas kuluu. Joka tapauksessa kesäkeleissä melkein mitkä vaan renkaat ovat riittävän hyvät, kun taas talven liukkailla voi syntyä todella suuria eroja.

      • Anonyymi

        Savon Sanomissa 14.10. rengasvertailussa Nokian Hakkapeliitta 9 ylivoimainen verrattuna mm kesärenkaaseen sekä kuivalla että märällä asfaltilla. Jos nastat nyppii pois niin rengas varmaankin vain paranee.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      361
      4214
    2. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      83
      1789
    3. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      44
      1546
    4. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      64
      1539
    5. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      29
      1360
    6. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      59
      1331
    7. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      52
      1329
    8. Persut vajosivat pinnan alle

      Sosiaali- ja terveysministeri Kaisa Juuson (ps) tietämättömyys hallinnonalansa leikkauksista on pöyristyttänyt Suomen ka
      Maailman menoa
      202
      1318
    9. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      8
      1208
    10. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      28
      1205
    Aihe