Millasia teistä tuli

bonacure

Syömishäiriön jälkeen, niinku fyysisesti :D
Jos teillä kerty massaa esim. vatsaan, lähtikö se sieltä eteenpäin niihin paikkoihin missä sitä oli ennen sairastumista?

Tuliko teistä samanlaisia kuin ennen sairastumista, esim :

Painoitte sairastuessanne 45 kg, ja kun saavutitte parantuessane kyseisen painon, näytittekö samanlaisilta kuin ennen?

Pääasiassa haluaisin vastauksen siihen, tuleeko kehosta loppujenlopuksi sopusuhtainen :d

8

237

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Henkinen prosessi

      Moikka! Itselläni oli hoitamaton syömishäiriö teini-iästä, ja nyt olen keski-iässä. Pelkäsin aina lihomista, mutten ole koskaan ollut oikeasti lihava, vaikka välilä söin paljonkin. Eli paino ei ole varsinaisesti jojoillut, mutta painon vaihteluita elämäntilanteiden mukaan on ollut.

      Olen vartalotyypiltäni sellainen, että minulla ei ole kunnollista vyötäröä eikä rintoja, eli hoikkana olen aikalailla tasapaksu, ja jos vähän lihon, maha pömpöttää. Inhoan liikuntaa ja olen sitä laiska harjoittamaan, joten tällä hetkellä alavartaloni on varsin kunnossa (kävelen hyötyliikuntana kaikki matkat ja portaat), mutta käsivoima on vähäinen. Olkavarteni ovat silti ihan nätin malliset.

      Välillä viime vuosien aikana olen laihtunut nopeasti stressin vuoksi (en vain pystynyt syömään tarpeeksi). Kun paino alkoi taas nousta, oli sellainen olo, että rasvaa on enemmän. Se ilmeisesti muuttui nopeasti jossain määrin lihakseksi, gotlettiolotila ei jäänyt päälle.

      Sopusuhtaisuus riippuu varmasti sekä terveydestä, geeniperimästä että liikunta- ja ravintotottumuksista. Eli hyvät mahdollisuudet sopusuhtaisuuteen on. Täytyy vain hyväksyä se, että naisellisuuteen kuuluu tietyn verran muotoja, ja harva on sellainen täydellisyys kuin mitä media vaatii. Toinen asia on se, että normaalin kehonkuvan kehittyminen (eli että näkee itsensä oikein) voi kestää vaikean syömishäiriön jälkeen hyvin kauan.

      Asiaa joutuu prosessoimaan mahdollisesti vuosikausia, ja kompensoimaan järjellä vääristynyttä kuvaa itsestään. Pitää vaan pysyä tiukkana, eikä välittää sen enempää toisten mielipiteistä kuin siitä peilikuvaansa, jonka uskoo näkevänsä. On vain vakaasti uskottava siihen, mikä on tervettä ja normaalia. Olisi mukavaa, jos pystyisi käymään jonkun ammattiauttajan juttusilla, mutta epäilen, että nykyään siihen ei ole resursseja, vaan nk. parantunut joutuu pärjäämään omillaan.

    • relapse

      2v parantumisen jälkeen: 3kg

      Tuntuu että samoihin paikkoihin on rasvat menneet, rinnat tosin hieman kasvaneet.

      • relapse

        siis 3kg alkuperäisestä painosta ennen sairastumista


      • bonacure
        relapse kirjoitti:

        siis 3kg alkuperäisestä painosta ennen sairastumista

        Okeii kiitoss

        mulla ei ollu henkisesti niinkään syömishäiriötä, enemmänkin laihduin vain liikaa.
        toivon vaan kovasti et tää kaikki tasottuu samanlailla kun ennen.

        Oon saanu paljon painoo lisää, vaikka en ees ollu kovin alipainonen, hirmu hoikka vaan :D

        Olin aiemmin jopa ylipainoinen, ja sitten laihduin, en kylläkään tarkoituksella, jätin vain herkut pois ja söin vähän yliterveellisesti. Sitten kun rupesin olemaan sellaen terveen hoikka, tykkäsin oikeesti ihan hirveesti mun kropasta, mutta söin vain liian vähän enkä tajunnut sitä itse, sillä söin varsinaisilla aterioilla enemmän kun kukaan kavereistani tai perheestäni, mutta kun ne muut söi niitä herkkujakin siihen väliin..


    • onnnellinen

      painoin ennen sairastumista 53kg ja nyt kun olen parantunut, painan saman verran :) olen pysynyt tässä painossa jo n. vuoden. Kroppani on itse asiassa nyt kivempi kuin ennen sairautta! Tykkään! Olen hoikka yhä, mutta minulla on vahvemmat käsilihakset ja olen muutenkin nyt hyvä :) kannatti tosiaan syödä kunnolla parantuessaan, sen ansiosta menetetyt lihakset ja muu massa palautuivat tasaisesti kroppaani!

    • Syöjä

      Mulla iski ahmimiskausi n. vuoden kituuttamisen jälkeen. Lihoin sen seurauksena parissa kuukaudessa n. 7 kg. Sitten lopetin ahmimisen ja aloin syödä normaalisti. Olen pysynyt suurin piirtein siinä painossa johon ahmimalla päädyin. Ahmimiskaudesta (joka siis sisälsi viikottain 2-4 ahmimispäivää viikossa ilman oksentamista) on nyt kulunut vuosi. Olen tyytyväinen kehooni ja tähän painoon. Kroppa näyttää nyt normaalilta, sopusuhtaiselta ja hoikalta, vaikka alkuun olin kuin paisunut valas... Keho taisi tietää minkä verran energiaa olin vailla ja siksi näin jälkeen päin ajateltuna ahmiminen ei ollut huono startti paranemiselle, vaikka silloin loppumaton nälkä ja nopea lihominen tuntui maailmanlopulta.

      Alku olikin todella vaikeaa kaikkien uusien kilojeni kanssa ja ahmiminen oli tehdä mut hulluksi, mutta keho vaati energiaa enkä voinut hillitä syömistä. Reidet paisuivat, vatsa pömpötti, tuntui että naamakin turposi... mutta ahmimistarpeen mentyä ohi, aloin syödä normaalisti (itse noudatin pilkulleen ravitsemussuunnitelmaa yli puoli vuotta ja vieläkin se on runkona oikeanlaiselle syömiselle) ja siitä alkoi keho ja myös mieli pikkuhiljaa palautumaan ennalleen.

      Itselläni on vieläkin varaa nostaa painoa, en ole kuitenkaan alipainoinen enää ja kroppa toimii normaalisti. Pääkopan kanssa riittää työtä, vaikka fyysinen tila onkin korjaantunut. Sitäkin jaksan nyt paremmin tehdä, kun aivoissani on "tilaa" muullekin kuin häiriölle.

      Eli kannustan omien kokemusteni pohjalta rohkeasti syömään! Lopulta se kannattaa. :)

      • Viisitoistavuotiastyttö

        Heei, voitko laittaa ton sun ateriasuunnitelman tähän?? Vähän sama ongelma mulla niin saisin vähän apua syömisiini kun ratellekaan en pääse :)


    • vep

      Yksinkertainen vastaus Bonacurelle: kehosta voi tulla täysin sellainen kuin siitä olisi tullut ilman syömishäiriötäkin. Ja yleensä ihmiset ovat sopusuhtaisia. Yksilölliset vaihtelut pitää vain sietää.

      Aluksi kun alkaa paranemaan, tulee ihmeellisiä turvotuksia ja painonheilahteluita.
      Lisäksi vaikuttaa, minkä ikäisenä syömishäiriö on alkanut. Paluuta teinimittoihin ei ehkä ole saavutettavissa selkeästi aikuisiässä. Hormoniasiat vaikuttanevat myös jotakin.

      Tiedän niin sen tunteen, kun sairaalassa määrättiin syömään ja itse alkoi kuvitella että näyttää siltä kuin olisi raskaana. Tasapainoinen syöminen - tasapainoinen kroppa siitä sitten kuitenkin sukeutuu. Kannattaa kokeilla!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Miksi suomalaisia vainajia säilytetään kylmäkonteissa ulkona? Näin kuolleita kohdellaan Suomessa

      Suomesta ei löydy enää tilaa kuolleille. Tänä päivänä vainajia säilytetään ympäri maata ulkona kylmäkonteissa. Kontit
      Maailman menoa
      254
      2403
    2. Olen ärtynyt koska

      minulla on tunteita sinua kohtaan. Tunteita joita en voi ilmaista. Kaipaan kaikkea sinussa. Siksi olen välillä hankala.
      Ikävä
      72
      1814
    3. Hallitus korottaa yleisen arvonlisäveron 25,5 prosenttiin

      Yleisen arvonlisäveron kiristäminen 1,5 prosenttiyksiköllä on hallituksen järein toimi kehysriihessä. Se voi tuoda valti
      Perussuomalaiset
      333
      1535
    4. Suomalaiset marjat loppuvat

      Suomalaiset marjat mätänevät metsään, koska ulkomaalaiset, lähinnä thaimaalaiset poimijat ovat huolehtineet suomalaisten
      Maailman menoa
      174
      1524
    5. Näytit nainen sanoinkuvaamattoman ihanalta

      En voi unohtaa sinua. Pohdin nyt sinua.
      Ikävä
      41
      1065
    6. Ihastuksesi persoonalliset piirteet ulkonäössä?

      Onko jotain massasta poikkeavaa? Uskallatko paljastaa? Aloitan; todella kauniit kädet ja sirot sormet miehellä.
      Tunteet
      84
      949
    7. Oho! Niko Saarinen saa melko persoonattomaan kotiinsa luksus faceliftin - Katso ennen-jälkeen kuvat!

      Niko Saarinen ja aika näyttävä face lift! Palkitun radiojuontajan koti sai aivan uutta lämpöä ja hehkua tv-ohjelmassa.
      Suomalaiset julkkikset
      5
      795
    8. SDP:n kannatus edelleen kovassa nousussa, ps ja kokoomus putoavat

      SDP on noussut Helsingin Sanomien tuoreessa kannatuskyselyssä kokoomuksen ohi Suomen suosituimmaksi puolueeksi. SDP:n ka
      Maailman menoa
      177
      790
    9. Riikka Purra rosvosi eläkeläiset!

      1900 euron eläkkeestä rosvottiin 350 euroa. Kohtuullista vai? Perussuomalaisia ei enää ole olemassa meille eläkeläisille
      Maailman menoa
      205
      741
    10. Ettet vaan pety niin

      Varoitan etukäteen kaiken kokemamme jälkeen että en tule laittamaan viestiä enää (ensin) enkä lähestymään (ensin) enää.
      Ikävä
      50
      730
    Aihe