Yle: Älä puhu ruotsia, kun tarvitset apua

huhhuhhui

8

147

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Menkää kotiin

      Ei, vaan ruotsia puhuvat vois muuttaa tonne naapuriin puhumaan ruotsiaan. Missä maassa me nyt asutaan? Suomessa. Ei Suomiruotsissa tai Ruotsissa, vaan Suomessa. On se kumma kun suomalaisten on pakko opiskella ruotsia, mut ruotsinkielisten ei tartte osata sanaakaan suomea. Laivoja lähtee joka päivä.

      • kadotettukansanosa

        Tuossa jutussa on pointtia siinä, että noista kaksikielisistä kaduista pitäisi päästä eroon, mutta toki niin, että kumpi sopii tai on enemmän käytetty alueella niin jäisi.

        Enemmän olisin huolissani näistä isoista hätäkeskusalueista! Jos ennen alueet oli pienemiä, hätäkeskus henkilöstö tunsi alueen paremmin ja osasi vaikka suullisesti avustaa henkilöstön oikeaan osoitteeseen.
        Nyt, kun jossain sydänhämeen tiettömällä metsäpalstalla tapahtuu onnettomuus, hätäpuhelu ohjautuu Turkuun, jossa hätäkeskushenkilöllä ei ole hajuakaan kyseisestä alueesta. Saattaa jopa olla niin, että alueella on useampi samanniminen katu tai paikka ja vaikkapa ambulanssi lähetetään väärään osoitteeseen!

        Muutoin olen kyllä todella onnellinen, että saan asua monikielisessä maassa, ja että minutkin on "pakotettu" opiskelemaan kieltä, joka ei tosiaan kiinnostanut... Koska kun nyt osaan aika hyvin ruotsia, pärjään myös esim. norjassa, tanskassa, jopa saksan opiskelu sujui paljon helpommin.

        Ja huvittaa myös tuo "ruotsia puhuvat voi muuttaa ruotsiin" kun suomenruotsi on aika erilaista kuin se riikinruotsi... Mulla on paljon tuttuja suomenruotsalaisia, jotka puhuvat parempaa suomea kuin suomalaiset... ja itse ymmärrän paremmin heidän ruotsiaan, kuin he ymmärtävät riikinruotsia...


      • kadotettukansanosa
        kadotettukansanosa kirjoitti:

        Tuossa jutussa on pointtia siinä, että noista kaksikielisistä kaduista pitäisi päästä eroon, mutta toki niin, että kumpi sopii tai on enemmän käytetty alueella niin jäisi.

        Enemmän olisin huolissani näistä isoista hätäkeskusalueista! Jos ennen alueet oli pienemiä, hätäkeskus henkilöstö tunsi alueen paremmin ja osasi vaikka suullisesti avustaa henkilöstön oikeaan osoitteeseen.
        Nyt, kun jossain sydänhämeen tiettömällä metsäpalstalla tapahtuu onnettomuus, hätäpuhelu ohjautuu Turkuun, jossa hätäkeskushenkilöllä ei ole hajuakaan kyseisestä alueesta. Saattaa jopa olla niin, että alueella on useampi samanniminen katu tai paikka ja vaikkapa ambulanssi lähetetään väärään osoitteeseen!

        Muutoin olen kyllä todella onnellinen, että saan asua monikielisessä maassa, ja että minutkin on "pakotettu" opiskelemaan kieltä, joka ei tosiaan kiinnostanut... Koska kun nyt osaan aika hyvin ruotsia, pärjään myös esim. norjassa, tanskassa, jopa saksan opiskelu sujui paljon helpommin.

        Ja huvittaa myös tuo "ruotsia puhuvat voi muuttaa ruotsiin" kun suomenruotsi on aika erilaista kuin se riikinruotsi... Mulla on paljon tuttuja suomenruotsalaisia, jotka puhuvat parempaa suomea kuin suomalaiset... ja itse ymmärrän paremmin heidän ruotsiaan, kuin he ymmärtävät riikinruotsia...

        ai nii ja olis ehkä pitänyt mainita myös se, että olen kotoisin keskisuomalaisesta pikkukylästä, jossa asuu enemmän intialaisia/pakistanilaisia kuin suomenruotsalaisia...
        ja pointsit niille pakistanilaisille, jotka on opetelleen puhumaan suomea vaikka ruotsi olisi ollut huomattavasti helpompi oppia!


    • Kyyninen ihminen

      Ihmisen täytyy olla kohtuu yksinkertainen, jos ei opi molempia kotimaisia kieliä. Silloin HÄKE:n rekrytointi on kyllä epäonnistunut täysin.

      • niinpä.

        Eikö hurrit ole käyneet koulua.


    • Omituista

      "Ihmisen täytyy olla kohtuu yksinkertainen, jos ei opi molempia kotimaisia kieliä."

      Jouduin kerran soittamaan ambulanssin vaasalaiselle ystävälleni eivätkä ensihoitajat ymmärtäneet kunnolla suomea. Eli toimii tuo toiseenkin suuntaan. Englanniksiko sitä pitäisi Suomenmaalla alkaa tapahtunutta selittämään?

      • jen jymmarra Soomi

        Totta, joskus Kemiössä syttyi tiilitehdas. Lähellä oli nuorisoleiri josta palo huomattiin. Palokuntaa yritettiin saada paikalle Suomen kielellä, ei onnistunut kielimuurin takia. Hiillos oli kylmää, ennen kuin kielimuuri murtui.


    • Tervemenoa vaan!

      Suomessa pitää osata suomen kieltä. Onko ymmärrysvaikeuksia.
      Ken on henkeen ja vereen ruåtsinkielinen, ja sitä ns. parempana pitää, menköön Ruotsiin!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      57
      5700
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3607
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      212
      1765
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      28
      1722
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      93
      1188
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      29
      1145
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      49
      927
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      259
      876
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      72
      849
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      838
    Aihe