Sairas pakkoajatus, auttakaa!

jelppiä kiitos

Olisin tosi kiitollinen avusta ja vastauksista seuraavaan asiaan.

Olen kärsinyt pakko-oireisesta häiriöstä jo noin 13 vuotta. Kyse on aaltoilevasta mallista, eli mulla on ollut myös pitkiä hyviä jaksoja ja pääasiassa oireet eivät ole häiritseviä; olen käynyt niistä juttelemassa (ilman sen kummempaa hyötyä) eikä minulla siis ole lääkitystä.

Eräs tosi outo ja hämärä juttu alkoi tuossa nostamaan uudelleen päätään joka pelottaa mua ihan oikeasti. Se oli ekan kerran joskus 10 v sitten mutta meni ohi. Eli: olin kuullut näistä jutuista, että on mahdollisesti hengenvaarallista koskea märkänä johonkin sähkölaitteeseen ja että on vaarallista myöskin koskettaa yhtä aikaa esim. kahvinkeitintä ja vesihanaa, koska jos tuossa keittimessä tai kytkennöissä on jotain vikaa niin sähkö saattaa kulkea ihmisen läpi ja se sitten onkin varmaankin viimeinen kerta se.

Mua alkoi tuo tieto hirvittävästi vaivaamaan ja pelkäsin, että vahingossa teen jotain tuollaista ja saan sähköiskun. Jollain sairaalla logiikalla ajattelin, että mua helpottaisi se tieto, että saako todella sen sähköiskun jos vaikka kosken yhtä aikaa kahvinkeittimeen ja vesihanaan. Eli jos en saisikaan niin siinä se ja se asia ei vaivaisi enää (eihän se tietenkään niin mene).

Muistaakseni olen kerran kokeillut jotain tuollaista ja en saanut sitä sähköiskua koska tässä vielä kirjoittelen. Olin siis tilanteessa jossa pelkäsin aluksi siis sitä sähköiskua ja lopulta sitä, että jos menenkin kokeilemaan sitä. Jälkimmäistä pelkäsin enemmän.

Olin onnellisesti unohtanut koko jutun mutta se jostakin hiipi mieleeni ja kas kummaa menetin totaalisesti mielenrauhani taas kerran.

Mikä hitto tuollainen sairas häiriö oikein on? Kuuluuko tuo enää pakko-oireisuuteen ja mitä mun oikein pitäis tehdä kun ei ole mitään hoitosuhdettakaan mihinkään? Ja jos kerron tuon jollekin lääkärille niin laittaako ne jollekin suletulle osastolle?

5

294

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 14vuotias

      Mullakin tulee välillä tuollaisia pakkoajatuksia, mutta ei tuollaisia "hengenvaarallisia". Esim. lenkillä mieli käskee vaikka tehdä ympyrän ja minähän teen. Joskus esim. junaradan yli kulkiessa mieli melkein käskee hypätä junan alle, vaikka en kärsi masennuksesta tmv. Kärsin myös tarkistuspakosta, eli tarkistan mobta kertaa, että vaikka ovi on kiinni ja hella on kiinni. Mukana myös on jotain numeropakkomiellettä, pelkään joitain numeroita ja niiden käyttöä, teen jonkun tietyn asian aina vaikka 4 kertaa, en saa tehdä niin monta kertaa kuin pelkään, esim6. Kärsin itsekin aaltoilevasta pakko-oireisesta häiriöstä, ja nyt on menossa hyvä kausi.

      Ehkä kannattaisi hakeutua johonkin juttelemaan?

      • jelppiä kiitos

        Kiitos kun vastasit.

        No kyllä joo hakeudun, mutta perhanan kesäsulku mielenterveystoimistossa niin joutuu vielä odottelemaan :(


    • vbbvbvbb

      Suljetulle osastolle joutumista/pääsemistä ei kannata pelätä. Kirjoitan tätä juuri nyt suljetulta osastolta käsin ja täällä on ollut ihan mukavaa, kun oireeni ovat alkaneet helpottaa. Jos osastojakso on lääkärin mielestä paras vaihtoehto, silloin se todennäköisesti on juurikin se paras vaihtoehto. Itse pääsin osastolle jo parin lääkärissä käynnin jälkeen, ja kohta luultavasti pääsen jo pois.

    • Sielunsisar Tmi

      Kaikilla ihmisillä on pakkoajatuksia, mutta vasta jos ne "jäävät päälle" on kyse pakko-oireisesta häiriöstä. Kesällä voit soittaa kriisipuhelimeen 020 3445566 tarvittaessa tai alkaa etsiä vapaata terapeuttia, esim. kognitiiviseen lyhytpsykoterapiaan n. 5-20 kertaa ei tarvita lähetettä.

    • jelppiä kiitos

      Kiitos taas vastanneille. Hyvä tietää noista asioista :)

      Hieman olen saanut noita ajatuksia kuriin; selvennettyä itselleni ja järkeiltyä. On tämäkin kurja häiriö :´(

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. KUPSinpelaaja vangittu törkeästä rikoksesta

      Tänään tuli uutinen että Kupsin sopimuspelaajs vangittu törkeästä rikoksesta epäiltynä. Kuka pelaaja kysressä ja mikä ri
      Kuopio
      16
      1439
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      28
      1295
    3. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      63
      1192
    4. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      11
      1072
    5. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      65
      1026
    6. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      27
      1015
    7. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      9
      1013
    8. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      30
      989
    9. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      6
      981
    10. Kaupungin valtuuston yleisötilaisuus

      YouTubessa katsojia 76 Buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha
      Varkaus
      1
      980
    Aihe