Kuolevan ihmisen reaktiot?

diagnosoitu

Jos ihminen kuolee hitaasti esim. sairaalavuoteella ja tietäen olevansa kuolemassa, millaisia ovat hänen viimeiset päivänsä ja hetkensä psyykkisesti? Voisiko joku, joka on ollut kuolevan /kuolevien ihmisten vuoteen vierellä, kertoa?

Olen nuori nainen, mutta minulla on diagnosoitu parantumaton neurologionen sairaus, jonka vuoksi olen ensimmäistä kertaa elämässäni alkanut ajatella kuolevaisuuttani.

Tiedän kyllä, että jokainen kuoleva ihminen ja jokainen tilanne on yksilöllinen. Haluankin vain kuulla näistä yksilöllisistä kokemuksista. Ei tarvitsisi kovin yksityiskohtaisesti kuvailla, vaan suuripiirteinen kuvaus riittäisi.

Voiko kuolevan viimeisiin hetkiin liittyä rauhaa ja tyytyväisyyttä? Entä voiko kuoleva joskus hätääntyä viime hetkillä? Voiko hän itkeä? Voiko kuoleva puhua jotain vielä vaikkapa 5 minuuttia ennen kuolemaa vai onko se harvinaista? Jos kuoleva puhuu viime hetkillään, onko puhe järkeenkäyvää vai sekavaa sisällöltään?

Tällaisiin kysymyksiin haluaisin vastauksia. Kiitos, jos joku vastaa. Ja otan osaa läheisensä menettäneen suruun.

19

6030

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • jo iäkkäämpi

      Paljon vaikuttaa sairaus miten kuolee. Nykyään tiedetään sairauksista ja niiden loppuvaiheista ja kuoleman lähestyessä osataan auttaa potilasta monella tavoin: antaa kipulääkitystä, happea, nesteyttää ym.
      En ole nähnyt kenenkään kuolinhetkeä, en ole sattunut olemaan silloin paikalla, mutta monta saattohoitopotilasta olen tuntenut.
      Kuolema voi tulla niin yllättäen, että jopa lause jää puhuessa kesken. Moni on tajuissaan loppuun saakka.
      Paljon tiedän tapauksia, että kuoleva on ikään kuin kiinnittänyt katseensa kaukaisuuteen ja sanonut, että enkeli, joskus jo edesmennyt tuli hakemaan. Olen vahvasti uskovainen ja tällaiset lähtemiset ovat hyvin lohdullisia.
      On erittäin tärkeää meidän jokaisen valmistautua kuolemaan, koska se on ainakin varmin asia, joka syntymän jälkeen kohtaa.
      Itselleni ei kuolema ole päätepiste vaan ovi Elämään.

      • Traena

        En ymmärrä miksi et kysy asiaa lääkäriltä tai joltain muulta ammattilaiselta, vaan haluat lukea kaikenlaisia satuja ja tarinoita, joita palstoilla liikkuu.
        Uskaltaisitko katsoa wikipediasta mitään asiatietoa hakusanalla kuolema.


      • en sinua ymmärrä
        Traena kirjoitti:

        En ymmärrä miksi et kysy asiaa lääkäriltä tai joltain muulta ammattilaiselta, vaan haluat lukea kaikenlaisia satuja ja tarinoita, joita palstoilla liikkuu.
        Uskaltaisitko katsoa wikipediasta mitään asiatietoa hakusanalla kuolema.

        Miksi et kunnioita toisen vapautta pohtia asioita ja elämän kysymyksiä rauhassa ja ajan myötä. Ei se lääkäri ole välttämättä päätteen toisessa päässä, kun mieleen nousee kysymyksiä. Ja lääkäritkin ovat vain ihmisiä ja heillä ei ole omaa kokemusta olla vakavasti sairaan housuissa. Aika kolkko on sinun "empatiasi".


    • Kuolema on portti

      Osanottoni diagnosoidulle! Maailma tuntuu pysähtyvän ympärillä, jos nuori ihminen saa diagnoosin, joka merkitsee väistämätöntä kuolemaa muutamassa vuodessa. Yleinen elinikä kun on nykyään pidentynyt ja Suomessakin on tällä hetkellä yli 100 henkilöä, joilla on 100-vuotispäivä takanapäin.

      Mitä tulee diagnosoidun kysymykseen, olen minäkin sitä mieltä, että kannattaa kysyä joko omalta lääkäriltä ja/tai pitkään hoitotyötä tehneiltä hoitajilta, jotka ovat nähneet monenikäisten ja monenlaisten olosuhteitten seurauksena tulleita kuolemantapauksia.

      Yksiselitteistä vastausta tuskin on, sillä kuolema saapuu eri-ikäisille ihmisille hyvin erilaisissa tilanteissa. Kun kyse on pitkäaikaisesta sairaudesta, niin useimmissa tapauksissa lähtö on rauhallinen ja kaunis. Lähtijä on ehtinyt käsitellä ja melessään hyväksyä sen, että hänen polkunsa oli määrä jäädä lyhyeksi, hän on ehtinyt selvittää läheistensä kanssa kaikki avoimet ja selvittämättömät asiat, mitään ei jää kesken. Se on tärkeätä.

      Nykyään on kivunhallinta kehittynyt niin pitkälle, että kuoleva saa nykyään lähes aina niin hyvän kipulääkityksen, että hän saa lähteä kivuttomasti. Joissain tapauksissa - esimerkiksi juuri ALSin kohdalla - saattaa olla tarpeen antaa niin vahva lääkitys, ettei kuoleva tunne viimeisiin hetkiin liittyvää ahdistusta tai tukehtumisen tunnetta. Silloin lähtö tapahtuu lempeästi tajuttomuudessa eli unessa.

      Oma mieheni kuoli ALSiin kuusi vuotta sitten sairastettuaan vain kolme vuotta. Hänkin oli suhteellisen nuori, kuollessaan vasta 55-vuotias. Lähtö oli rauhallinen ja kaunis, hengitys vain harveni ja hän vain siirtyi rauhallisesti tästä ajasta tuonpuoleiseen.

      Voimia sinulle, Diagnosoitu.

    • Sairaanhoitaja-

      Kuoleva on yleensä viimeiset päivät melko tiedoton, riippuen sairaudesta! Lääkkeitä annetaan kipuun ja rauhattomuuteen, myös esim. Limaisuuteen.
      Olen itse saattanut monen ihmisen tuonpuoleiselle matkalle ammattini vuoksi. Yleensä kuolema on rauhallinen ja omalla tavalla jopa kaunis. Kosketus ja puhe on selvästi rauhoittanut monia, joten sitä ei kannata välttää. Omaisille kannattaa sanoa, että ovat vierellä loppuun asti silittäen, kädestä pitäen sekä puhuen jotain.
      Haluan myös hoitajana sanoa, että tehkää ihmiset hoitotestamentti, jossa ilmoitatte toiveitanne esim. Papin käynti, musiikki, omaisten suhteen jotain. Näin me pystymme omilla toimillamme tekemään kuolevan viimeisistä hetkistä hänen toivomuksen mukaiset. Monet omaiset eivät tässä tilanteessa ymmärrä ajatella järkevästi, mikä on täysin ymmärrettävää.

      • isintyttö4455

        Saatoin juuri isäni viimeiselle matkalle, hän oli todella monisairas ja saattohoidossa. Edellisenä päivänä vielä puhui muutaman sanan ja kohdisti katseen minuun, seuraavana päivänä jo kipulääkkeidenkin takia tiedottoman oloinen. Makasi vain, ei liikkunut yhtään, silmät vähän raollaan ja välillä tuntui kun olisi katsonut minua. Puhuin hänelle ja soitin kännykästä hänen lempikappaleitaan. Noin tuntia ennen kuolemaa alkoi hengitys harveta ja hän käänsi katseensa kattoon, silmät harhailivat. Ihan kuin olisi nähnyt siellä jotain. Otin käsistään kiinni ja sanoin itkuni seasta "mene jo, ei tarvi enää jaksaa, mene nyt!". Silloin hän päästi jonkinlaisen kurkkuäännähdyksen. Pikkuhiljaa hengitys vain loppui ja toivon ja uskon että hän kuitenkin tajusi minun olleen siinä.


      • Anonyymi
        isintyttö4455 kirjoitti:

        Saatoin juuri isäni viimeiselle matkalle, hän oli todella monisairas ja saattohoidossa. Edellisenä päivänä vielä puhui muutaman sanan ja kohdisti katseen minuun, seuraavana päivänä jo kipulääkkeidenkin takia tiedottoman oloinen. Makasi vain, ei liikkunut yhtään, silmät vähän raollaan ja välillä tuntui kun olisi katsonut minua. Puhuin hänelle ja soitin kännykästä hänen lempikappaleitaan. Noin tuntia ennen kuolemaa alkoi hengitys harveta ja hän käänsi katseensa kattoon, silmät harhailivat. Ihan kuin olisi nähnyt siellä jotain. Otin käsistään kiinni ja sanoin itkuni seasta "mene jo, ei tarvi enää jaksaa, mene nyt!". Silloin hän päästi jonkinlaisen kurkkuäännähdyksen. Pikkuhiljaa hengitys vain loppui ja toivon ja uskon että hän kuitenkin tajusi minun olleen siinä.

        Tutut henkilöt tulevat noutamaan. Ainakin tätini kertoi kuoleman hetkellä juuri katossa olevista sukulaisista jotka tulivat häntä vastaan. Ensin ihmetteli valkoista lakanas katossa ja sen jälkeen näki tuttuja. Niitä isäsikin katseli.


    • leskeksi jäänyt mies

      Puolisoni kuoli pari vuotta sitten syöpään alle 40 vuotiaana ja olin tietenkin paikalla sekä hänen viimeisen hengenvedon aikaan, että melkein pari-kolme vuorokautta ennen kuolemaa melkein koko ajan. Hän sanoi pari päivää ennen kuolemaansa, että ei tämä ole elämisen arvoista elämää ja silloin tiesin, että kuolema on tulossa pian. Hän oli rauhallinen suurimman osan aikaa, tosin kipuja oli jonkin verran. Olimme paljon lähekkäin ja ne hetket olivat varmasti meille molemmille tärkeitä. Viimeisen vuorokauden ajan hän oli aika lailla lääkitty eikä oikein enää läsnä tässä maailmassa. Hengittäminen vaikutti hankalalta ja jonkinlaisia lihasnykäyksiä hänellä oli. Mutta itse kuoleman hetki oli mielestäni ihan kaunis tosin tietenkin erittäin surullinen hetki. Minusta tuntui helpottavalta, että tuska toiselta ja huoli toisesta loppui. Uskon, että helpotus se oli hänellekin. Hänen henigtyksensä harveni ja harveni, kunnes loppui kokonaan. Harvoin kai kuolema on mitenkään siisti ja helppo, mutta jonkin oma kauneutensa siinä oli. Itselläni se ainakin helpotti kuoleman pelkoa jota olen aina ajoittain tuntenut.

      • Toivekko vain

        Kauniisti teit vaimollesi! Juuri näin haluaisin itsekkin lähteä, sitten kun sen aika on. Eipä voisi enää paremmin ilmaista rakkauttaan! Läheskään kaikilla ei liene näin onnellisesti asiat.


    • kuolematulee

      Millainen ihmisen kuolema tulee olemaan, riippuu syystä mihin hän kuolee. Jos kuolee johonkin pitkäaikaissairauteen ja "elimistö vain pettää" kuolema on yleensä rauhallinen ja kuoleva vain nukkuu pois. Jos kuolemansyy on esim. keuhkoahtaumatauti, kuolema voi olla kaikkea muuta kuin rauhallinen ja levollinen koska kuolee tukehtumalla. Riippuu myös toki lääkityksestä, siitä miten henkilö siihen itse suhtautuu ja kuinka äkillisesti kuolema tulee. Kaikki tapaukset on siis ns. yksilöllisiä.

      • hoitsut

        älkää uskoko tuota skeidaa. nykyisin ihmisiä ei rääkätä, koska lääkkeitä tähän kuoleman ahdistukseen ja hengitysvaikeuksiin sekä rauhattomuuteen on. kyllä kuolema on sairaalaoloissa hyvin rauhallinen. ihminen lääkitään tajuttomaksi käytännössä.
        Tuo kuolematulee -nimimerkki kirjoittaa näitä kouluesseitä. Ikää ja kokemusta kuolemasta on kaikesta päätellen hyvin vähän.
        Mielipide se on sekin tietysti, mutta otetaanpa huomioon että täällä palstoilla liikkuvat ihmiset, joille kuolema on vielä tuntematon ja mahdollisesti kuolema on lähellä, joko oma tai läheisen. sepä onkin mukava lukea kuinka saa kärsiä ja tukehtua yms. moni uskoo lukemansa totuutena.
        ajatelkaa muita ihmisiä ennen kuin kommenttinne heitätte. asiasta voi tiedustella lääkäreiltäkin.


    • 13+19

      Esimerkiksi Helsingin Terhokodista löytyy jonkin verran materiaalia netistä ja siellä työskentelee vapaa-ehtoisia työntekijöitä potilaiden rinnalla loppuun asti.
      Varmasti tällaisen vapaaehtoisen työntekijän kanssa keskustelemisesta olisi paljon enemmän hyötyä, kuin esimerkiksi lääkärin kanssa.

      • Död!

        kun ihminen kuolee niin se todennäköisemmin on nukutettu. Olihan mun isoiso äitikin nukutettu ku se kuoli.


      • isoisiii
        Död! kirjoitti:

        kun ihminen kuolee niin se todennäköisemmin on nukutettu. Olihan mun isoiso äitikin nukutettu ku se kuoli.

        Minun isoisi oli kai nukutettu, mutta luultiin että hän on vain väsynyt eikä jaksa syödä. Ja siksi heikkenee ja äitini juotti sitá.
        Jäi epäselväksi oliko kuolinsyy nälkäkuolema. Sen piti toipua ja päÄstä kotiin jatkamaan eloa.
        Saakohan omainen tietää kaikki aineet jotka potilaalle on hoitojakson aikana sairaalassa laitettu??????


    • Elä nauti lepää

      "Hyvin käytetty päivä antaa hyvän unen, samoin hyvin käytetty elämä rauhallisen kuoleman." (Leonardo Da Vinci)

      Elä siis äläkä kysele 'tyhmiä'. Psyykkisesti vahva ja tietoinen ihminen elää joka päivä kuin se olisi viimeisensä eikä anna tutkimattoman tulevan häiritä. Heikko tapaus tuupertuu pelkonsa painon alla ja silloin jää elämä elämättä.

      • Anonyymi

        ME KAIKKI KUOLEMME, SE ON TOTUUS, KUKAAN EI OLE JÄÄNYT TÄNNE MAAILMAAN,IKÄVÄ TIETYSTI ON RAKKAITAMME. NM YKSIN


    • Anonyymi

      Mummoni pyysi pitämään kädestä ja sanoi että häntä pelottaa muutama hetki ennen kuin kuoli.

    • Anonyymi

      Oletko sairas kun näin perverssejä mietit?

    • Anonyymi

      Puolisoni joutui sairauden takia saattohoitoon, neljäntenä päivänä hän nukkui pois rauhallisesti. Ei pystynyt puhumaan enää, mutta puheseeni reagoi, tunnisti tutun ja turvallisen äänen. Olin hänen rinnallaan loppuun asti, pitäen kädestä ja silitin päätä. Kiitin häntä yhteisestä elämästä ja annoin luvan mennä kohti valoa.
      Hirveä tilanne on luopua rakkastaan.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      63
      6093
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      25
      3866
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      252
      2218
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      26
      1870
    5. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      26
      1313
    6. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      95
      1276
    7. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      304
      1067
    8. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      54
      1010
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      76
      949
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      888
    Aihe