BORDERCOLLIE !!!!!!!!!

Bortsu vai ei ?

Moikka ! Mä oon pitkää (lähelle vuotta) harkinnut erilaisia koirarotuja, enimmäkseen bortsua. Mä oon perehtynyt rotuun niin hyvin, ettei paremmin varmaan pystykään, oon kahtonu videoita , blogi tekstejä yms. Ja ne vetää kyllä kananlihalle. Tiedän että bc tarvitsee _PALJON_ liikuntaa mutta mitä mä oon nyt tutkinu nii tuntuu ettei bc voi hankkia ellei halua ottaa siitä ammattia tai keskittyä vain koiraan. Minulla on työ, jossa saatan olla melkein koko päivän, ja mietin että onko mulla sillon tuohon koiraan tarvitsemaa aikaa ? Siksi kysynki nyt teiltä teidän omistajien (tai asiasta tietäneiden) päivä ohjelmaa. Esim. Aamu lenkki 10 min, töihin, päivä lenkki 20 min, jokin harrastus 1h , ilta lenkki 15 min.

6

227

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Bcron

      Moi, mulla itellä on 5kk vanha beauceronpentu. Beussikin kuuluu näihin ns. koiramaailman ferrareihin ja bc on vieläkin aktiivisempi. Esimerkiksi eilen kävin aamulla koiran kanssa vajaan tunnin metsälenkin, iltapäivällä otin puolisen tuntia tottista, leikkimistä ja älypelejä kuten lelun etsimistä. Illalla meillä oli reilu tunnin ohjatut tokotreenit jonka jälkeen käytiin toisen pentukoiran seurassa uimassa vielä reilu puoli tuntia. Silti tuntui että koiralla riitti virtaa vielä aamuyölle saakka rällätä omien lelujen kanssa pitkin kämppään ja häslätä ja höseltää. Parin tunnin metsälenkki saa koiran nukkumaan jonkun tunnin, jonka jälkeen se tuntuu kysyvän "mitä sitten tehtäis?"
      Ihan oikeasti kannattaa lähteä lähistöllä olevien koiraharrastajien treenejä katsomaan, ei netistä saa läheskään samallaista kuvaa. Ite tein virheen siinä, että kävin katsomassa vain kolmea rotuni edustajaa sekä yksissä hakutreeneissä. Koiran aktiivisuus tuli silti aika yllätyksenä ja tällä tosiaan ei ole ikää vielä ees puolta vuotta. Lisäksi yllätti se ettei esimerkiksi mun edellisen sheltin tai karhukoiran kanssa kerätty koirakokemus auta oikeastaan yhtään, on niin erilaista kouluttaa aitoa työkoiraa minkä kanssa pitää ottaa kaikki vietit ym huomioon pienestä asti. Kannattaa miettiä tosi tarkkaan onko valmis siihen miten paljon tämän tyyppinen koira vaatii, toisaalta se myös voi antaa tosi paljon.

    • PeeKoo70

      Bortsuja luonteeltaan ja vilkkaudeltaan hyvin paljon erillaisia.Itsellä menossa kolmas bc ja ehkä nyt vilkkain kaikista.Ensimmäinen oli show linjanen narttu suht kova mutta rauhallinen koira.Toinen oli paimenlinjainen narttu joka omasta mielestä luonteeltaan paras kaikista koiristani.Näiden kahden kanssa harrastin kovastikkin mm.jälkeä,pelastushakuayms.Vajaa kaksi vuotta olin ilman koiraa ja mietin rotua et minkä ottaisin kun en jaksa enää niin aktiivisesti harrastaa,mutta josta olis tytölle 11v agility koiraksi.Päädyin taas bortsuun nyt käyttölinjaseen urokseen.Uros kyllä poikennu nartuista on omapäisempi ja tuhoja tehnyt hieman enemmän ku noi nartut aikonaan.Nyt reipas yksvuotiaana käytös tasaantunut ja agilityäkin jo aloiteltu.Asun maalla ja naapuriin matkaa noin 200m alkuun karkaili sinne mikä ihan ymmärrettävää kun siellä on koiria,lapsia ja lehmiä.Nyt pysyy pääsääntöisesti pois naapurista omalla pihalla ja lähi metsässä.Lenkillä käydään kun sattuu huvittaan mutta pyörii kaikessa mukana kun pihalla touhutaan.Työpäivät tarhassa josta pääsee pois kun lapset tulee koulusta.Eli vähemmälläkin touhulla tulee toimeen riippuen koiran luonteesta mielestäni bc on hyvin sopeutuvainen koira.Toki liikunnan tarve on suuri eli asuipaikka ratkasee kuinka koville omistaja joutuu.

      • poodlelady

        Olipa hyvin ja kattavasti kirjoitettu! Olen täysin samaa mieltä kahden työlinjaisen BC:n omistajana 100 lammasta. Tämän se vaatii, että kaikilla menee hyvin!


    • jones8

      Heippa!

      Minulle olisi tulossa tuossa syksyllä nyt joskus bordercollien pentu. Itselläni on jo sekarotuinen koira uros 4 vuotias. Olisin sitä nyt ensimmäiseksi kysymässä teiltä seuraavaa hommaa. Nyt kun nämä pennut syntyy joskus elokuussa ja kasvattaja ei ole rekisteröimässä pentuja, minun tietääkseni. Niin paljonko se tulee maksamaan jos nyt vaikka itse haluaisin pennun rekisteriin myöhemmin tai heti kun saan sen? Ymmärrän tottakai sen, että eläinlääkäri kulut ja ynm. tulee minulle.

      • en ottaisi

        Noh, MIKSI ei rekisteröi ?...................Harkitse uudelleen pennun ottamista . Vai otatko sairaan pentueen pennun ?


    • poodlelady

      Hyvä kun kysyit. Kahden työlijaisen BC: omistajana 5 villakoiraa, voin vakuuttaa sinulle, että jos sinulla on 10 min. aikaa aamulla ulkoiluun, se on aivan liian vähän. Nämä ovat tekeväisiä koiria ja he sisustavat kotisi uudestaan jos heidän aivot ja lihakset eivät saa riittävästi toimintaa. On turha silloin heitä syyttää. Niin ihania kuin nämä BCt ovatkin, ne ovat kovin vaativia koiria.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      57
      5510
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3527
    3. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      28
      1652
    4. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      205
      1624
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      77
      1087
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      26
      1078
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      49
      907
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      259
      836
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      71
      809
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      808
    Aihe