Etäluettava sähkömittari

ström

Asetuksen mukaan mittarin vaihdon pitäisi olla ilmainen. Nyt Vakka-Suomen voima ilmoittaa, että uusi mittari ei mahdu vanhan tilalle ja vaatii asiakasta uusimaan sähkäkaapin. Eiko vaihto olekkaan ilmainen?
Onko jollakin ollut samanlainen tapaus?

4

96

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • jhgh

      Kaappi on sinun ja jos se vaihdetaan niin sinä maksat siitä. Itse mittari on silti ilmainen.

    • 1+13

      Sama kokemus täällä, itse joudut maksamaan.

    • 8504ad

      Minä sanoisin, että elkää uusiko sitten. Sähkökaapin uusiminen ei ole ilmaista, koska siinä vähänkin isommassa talossa joutuu sähkömies yhdistämään muutama sata johtoa.

      Kannattaa lukea sähköyhtiön toimitusehdot, mitä siellä sanotaan (silloin kun sopimuksen olet tehnyt ja ne ovat postitse lähetetty, nykyisiin tuo kohta on saatettu jo lisätä) ja jos ne eivät velvoita uusimaan sähkökaappia, niin sinun ei sitä ole uusittava.

    • ryhmäkeskukseksi !

      "Sähkökaapin uusiminen ei ole ilmaista, koska siinä vähänkin isommassa talossa joutuu sähkömies yhdistämään muutama sata johtoa."

      Minkään uusiminen ei ole ilmaista, mutta järkevästi toimimalla hinta saadaan kyllä kuriin.

      "vähänkin isommassa talossa joutuu sähkömies yhdistämään muutama sata johtoa"

      Näin vältät tuon "muutama sata johtoa"" uusimistarpeen:

      Vanha pääkeskus muutetaan ryhmäkeskukseksi ja asennetaan uusi pääkeskus.

      Eli sähköliitänät (energiayhtiöstä) kytketään uuteen pääkeskukseen, ja uuden pääkeskuksen yksi lähdöistä kytketään syöttämään ryhmäkeskusta (=entinen pääkeskus).

      Näin kytkettäviä johtoja tulee vain muutama, ja veloitettava työaika jää pienemmäksi.

      JOS on muita uusimistarpeita, nämä kannattaa hoitaa samalla käynnillä (asentaja kun laskuttaa työkohteeseen ajon edestakaisin).

      Esim:

      1. verkonvaihtokytkin (jos haluat varautua siihen, että voit liittää oman generaattorin syöttämään silloin, kun on pidempi sähkökatko). Kannattaa laittaa tuossa tapauksessa keskukseen merkkilamppu 1 pistorasia, joista näkee, milloin sähkökatko päättyy, myös silloin kun oma generaattori on käytössä.

      Pistorasia siksi, että jos merkkilamppu on esim. jhohtolamppu (joka kuluttaa erittäin vähäisen virran, mutta jonka kestoikä max. n. 10 vuotta), niin pistorasiaan voi liittää muun laitteen indikaattoriksi, näin varsinkin jos em. hohtolamppu ei ole itse vaihdettavissa.

      2. Lisäpistorasiat

      3. Valokytkimet (jos ne ovat väärässä paikassa tai esim. käytäväkytkentää ei alkuperäisen asennuksen jäljiltä ole vaikka olisi tarvetta).

      4. Ainakin märkätiloja varten kannattaisi laittaa vikavirtasuojakytkin.
      Uusissa asennuksissahan ne ovat pakollisia (lähes) kaikkeen !

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      139
      2033
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1918
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1868
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      85
      1670
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      62
      1468
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1266
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      38
      1170
    8. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      37
      1163
    9. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1158
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1137
    Aihe