ABCE muuttuu AB ksi pian.

Maksakoot kotiin

Eipä enää kauan tee rekka kortilla mitään. En rupee maksamaan älyttömän kalliita kursseja sekä muita kuluja joka 5 vuosi. Moni nuori ajaa enää henkilöautokortin, että tälläistä ne lait saavat aikaan. Tälläistä jatkokoulutus puumia kannattaa vain rahastajat jne... Nykyään tulee pian voimaan, että autolla saa ajaa 16 vuotiaana jnee sitä toki kannatan sillä autoilun kyllä osaa jo tosi nuorena. Mutta nyt tehtiin ammattitaitoisista kuskeista pilaa ja otetaan vielä kortin todellinen käyttöoikeus pois jos ei maksa piip....... maksuja joka 5 vuosi.

76

538

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kolutus kannatta aina

      yönantaja maksaa luonnollisesti kaikki työtehtävään kuluvat luvat ja koulutukset. Lisäopiskelu kannattaa aina ja kortin uudistamisopiskelusta maksetaan palkka. Minä siis ongelma?

      Jokunen vuosi sitten Usa:ssa tejtiin tutkimus jossa todettiin ettei 16 vuotias ole vielä tarpeeksi kypsä liikenteeseen mootttoriajoneuvolla. Tilanteen hahmotuskyky eri tilanteissa ei vielä ole kehittynyt tarpeeksi jolloin onnettomuusriski on siltä osin vanhempaa henkilöä suurempi.

    • Kerrotko?

      Laitatko linkkiä jossa kerrotaan ajokortti-iän laskevan 16:een vuoteen?

    • 118.30000

      Ei sun mitään kursseja tartte käydä... Silti saat ajaa kuorma-autoa, rekkaa, isoa asuntoautoa yms. jatkossakin. Ainut että työksesi et saa ajaa niitä

      • Huviajeluako?

        Kuka ajaa ajoneuvoyhdistelmää muusta syystä kuin työkseen?


      • mats....
        Huviajeluako? kirjoitti:

        Kuka ajaa ajoneuvoyhdistelmää muusta syystä kuin työkseen?

        Esimerkiksi kaivinkoneurakoitsija, joka siirtelee lavetilla konetta työmaaltaan toiselle työmaalleen.
        Klapiurakoitsija, joka ostaa rankaa ja kuljettaa sitä yhdistelmällä paikkaan, jossa sen pilkkoo klapeiksi.
        Huvilakehikoiden valmistaja, joka ostaa tukkeja ja noutaa ne veistettäväkseen yhdistelmällä.
        Onhan näitä tilanteita, joissa pelkällä kortilla pärjää.


      • emeriitius
        mats.... kirjoitti:

        Esimerkiksi kaivinkoneurakoitsija, joka siirtelee lavetilla konetta työmaaltaan toiselle työmaalleen.
        Klapiurakoitsija, joka ostaa rankaa ja kuljettaa sitä yhdistelmällä paikkaan, jossa sen pilkkoo klapeiksi.
        Huvilakehikoiden valmistaja, joka ostaa tukkeja ja noutaa ne veistettäväkseen yhdistelmällä.
        Onhan näitä tilanteita, joissa pelkällä kortilla pärjää.

        Jos kyseessä on kaupallinen toiminta niin direktiivi tarvitaan, näissäkin mielestäni kaikissa tapauksissa.
        On kumma kun siitä direktiivistä niin jauhetaan on monta muutakin lupaa. Itse esim. kävin jo90 luvulla silloisen vakki kurssin joka on tarvinnut myös 5 vuoden välein uusia.
        Moni varmaan osaa myös sähkötöitäkin tehdä mutta sekin on luvatonta ellei ole suorittanut ammattitutkintoa. Esimerkkinä vaan. Nyt emeritius rahtimies.


      • SEIS SEIS
        emeriitius kirjoitti:

        Jos kyseessä on kaupallinen toiminta niin direktiivi tarvitaan, näissäkin mielestäni kaikissa tapauksissa.
        On kumma kun siitä direktiivistä niin jauhetaan on monta muutakin lupaa. Itse esim. kävin jo90 luvulla silloisen vakki kurssin joka on tarvinnut myös 5 vuoden välein uusia.
        Moni varmaan osaa myös sähkötöitäkin tehdä mutta sekin on luvatonta ellei ole suorittanut ammattitutkintoa. Esimerkkinä vaan. Nyt emeritius rahtimies.

        Sun logiikalla siis JOKAINEN joka käyttää töissä henkilöautoa (esim. keikkaileva karaokejuontaja) vaatii taksiluvan :D :D


      • klnbklnhklwt
        SEIS SEIS kirjoitti:

        Sun logiikalla siis JOKAINEN joka käyttää töissä henkilöautoa (esim. keikkaileva karaokejuontaja) vaatii taksiluvan :D :D

        on se 5aatana kumma että tää yksi ääliö se jaksaa sekoittaa raskaan liikenteen ammattipätevyyttä henkilöauton ammattiajolupaan jotka ovat 2 AIVAN ERI ASIAA, EIKÄ NIILLÄ OLE MITÄÄN TEKEMISTÄ TOISIENSA KANSSA.


      • Henkilöauto voi ajaa
        klnbklnhklwt kirjoitti:

        on se 5aatana kumma että tää yksi ääliö se jaksaa sekoittaa raskaan liikenteen ammattipätevyyttä henkilöauton ammattiajolupaan jotka ovat 2 AIVAN ERI ASIAA, EIKÄ NIILLÄ OLE MITÄÄN TEKEMISTÄ TOISIENSA KANSSA.

        Ei ole eri asia

        Henkilöauto voi ajaa töissä, ei tarvitse mitään päätevyyksiä. Henkilöautoa voi ajaa myös työkseen, jolloin tarvii päteyyvdet

        Kuorma-autoa voi ajaa töissä, ei tarvitse mitään päätevyyksiä. kuorma-autoa voi ajaa myös työkseen, jolloin tarvii päteyyvdet


      • engklnhljks
        Henkilöauto voi ajaa kirjoitti:

        Ei ole eri asia

        Henkilöauto voi ajaa töissä, ei tarvitse mitään päätevyyksiä. Henkilöautoa voi ajaa myös työkseen, jolloin tarvii päteyyvdet

        Kuorma-autoa voi ajaa töissä, ei tarvitse mitään päätevyyksiä. kuorma-autoa voi ajaa myös työkseen, jolloin tarvii päteyyvdet

        kyllä ne ovat edelleen aivan eri asioita eikä se asia siitä sinun vinkumisellasi miksikään muutu.

        voit kyllä lopettaa tuon jankkamisesi kun kyllä täällä tiedetään muutenkin että olet idiootti. toisaalta mitäpä muutakaan sitä voisi odottaa patonkikuninkaalta, vai mitä kiki???


      • Henkilöauto voi ajaa
        engklnhljks kirjoitti:

        kyllä ne ovat edelleen aivan eri asioita eikä se asia siitä sinun vinkumisellasi miksikään muutu.

        voit kyllä lopettaa tuon jankkamisesi kun kyllä täällä tiedetään muutenkin että olet idiootti. toisaalta mitäpä muutakaan sitä voisi odottaa patonkikuninkaalta, vai mitä kiki???

        Melko sama asia...

        Kumpaakin autoa saa ajaa töissä ilman pätevyyksiä... Mutta ei työkseen.


      • mats....
        emeriitius kirjoitti:

        Jos kyseessä on kaupallinen toiminta niin direktiivi tarvitaan, näissäkin mielestäni kaikissa tapauksissa.
        On kumma kun siitä direktiivistä niin jauhetaan on monta muutakin lupaa. Itse esim. kävin jo90 luvulla silloisen vakki kurssin joka on tarvinnut myös 5 vuoden välein uusia.
        Moni varmaan osaa myös sähkötöitäkin tehdä mutta sekin on luvatonta ellei ole suorittanut ammattitutkintoa. Esimerkkinä vaan. Nyt emeritius rahtimies.

        Ei tarvita aina kaupallisessa toiminnassa. Lain 2 §:n 3 momentissa on poikkeukset, milloin sitä ei tarvita.
        8 kohdassa mainitaan; ajoneuvolla kuljetetaan materiaaleja tai laitteita, joita kuljettaja ammattiaan harjoittaessaan käyttää.
        Sen vuoksi nämä tapaukset on sellaisia, jolloin sitä ei tarvita.


      • mats....
        Henkilöauto voi ajaa kirjoitti:

        Melko sama asia...

        Kumpaakin autoa saa ajaa töissä ilman pätevyyksiä... Mutta ei työkseen.

        Laki kuorma- ja linja-auton kuljettajan ammattipätevyydestä koskee tieliikenteessä vaadittavaa ammattipätevyyttä.

        Kun taas laki taksinkuljettajien ammattipätevyydestä koskee taksiliikennelain mukaista taksiliikennettä. Se koskee vain henkilöiden kuljettamista.
        Alle 2000 kg:n ajoneuvolla tai yhdistelmällä voit kuljettaa työksesi tavaraa niin paljon kuin haluat. Ei silloin tarvita ammattipätevyyttä.

        Nämä eivät mielestäni ole samoja asioita.


      • dbnklnhklat
        mats.... kirjoitti:

        Laki kuorma- ja linja-auton kuljettajan ammattipätevyydestä koskee tieliikenteessä vaadittavaa ammattipätevyyttä.

        Kun taas laki taksinkuljettajien ammattipätevyydestä koskee taksiliikennelain mukaista taksiliikennettä. Se koskee vain henkilöiden kuljettamista.
        Alle 2000 kg:n ajoneuvolla tai yhdistelmällä voit kuljettaa työksesi tavaraa niin paljon kuin haluat. Ei silloin tarvita ammattipätevyyttä.

        Nämä eivät mielestäni ole samoja asioita.

        eiväthän ne olekkaan, mutta kun tää yks ääliö ei vaan sitä tajuu.

        henkilöautoakin voi ajaa ihan työkseen kuka vaan kunhan se ei ole taksi, mutta kuorma- ja linja-autoa taas ei voi ihan miten vain ajella edes vapaa-ajalla.

        "molempia voi ajella työssään mutta ei työkseen" ??? just joo anna mun kaikki kestää!!! ne asiat kun vaan eivät ole ihan noin yksinkertaisia, mutta kun ei patonkikuninkaalla vaan riitä äly sitä tajuamaan.


      • ggrrr555
        dbnklnhklat kirjoitti:

        eiväthän ne olekkaan, mutta kun tää yks ääliö ei vaan sitä tajuu.

        henkilöautoakin voi ajaa ihan työkseen kuka vaan kunhan se ei ole taksi, mutta kuorma- ja linja-autoa taas ei voi ihan miten vain ajella edes vapaa-ajalla.

        "molempia voi ajella työssään mutta ei työkseen" ??? just joo anna mun kaikki kestää!!! ne asiat kun vaan eivät ole ihan noin yksinkertaisia, mutta kun ei patonkikuninkaalla vaan riitä äly sitä tajuamaan.

        Mitä kuorma-autoja saa ajaa ilman ammattipätevyyksiä?

        Esim. oma iso jenkkiauto

        Putkifirman kuorma-auto

        Raksafirman auto

        Sähkömiehen auto

        Ohjelmatoimiston auto

        Leipomon MYYNTIauto

        Ja monet muut, mutta jos oot autonkuljettana töissä, et saa ajaa


      • 0301 455
        dbnklnhklat kirjoitti:

        eiväthän ne olekkaan, mutta kun tää yks ääliö ei vaan sitä tajuu.

        henkilöautoakin voi ajaa ihan työkseen kuka vaan kunhan se ei ole taksi, mutta kuorma- ja linja-autoa taas ei voi ihan miten vain ajella edes vapaa-ajalla.

        "molempia voi ajella työssään mutta ei työkseen" ??? just joo anna mun kaikki kestää!!! ne asiat kun vaan eivät ole ihan noin yksinkertaisia, mutta kun ei patonkikuninkaalla vaan riitä äly sitä tajuamaan.

        Voit ajaa töissä henkilöautoa ilman ammattipätevyyksiä:

        Vartiat
        Siivoojat
        Hoitajat

        Et voi kuitenkaan ajaa henkilöautoa työksesi ilman ammattipätevyykisä

        Taksit

        Aika simppeliä, eikös joo... Kyllä suomalaiset ymmärtää sanan "töissä" ja "työkseksi" eron

        Ja ylempi vastaaja ei tajua liikenneluvan ja ammattipätevyyden eroa... Ammattipätevyyttä ei vaadita vaikka ajaiais 3500 kiloista pakua työkseen, mutta liikennelupa vaaditaan


      • 16 + 7
        0301 455 kirjoitti:

        Voit ajaa töissä henkilöautoa ilman ammattipätevyyksiä:

        Vartiat
        Siivoojat
        Hoitajat

        Et voi kuitenkaan ajaa henkilöautoa työksesi ilman ammattipätevyykisä

        Taksit

        Aika simppeliä, eikös joo... Kyllä suomalaiset ymmärtää sanan "töissä" ja "työkseksi" eron

        Ja ylempi vastaaja ei tajua liikenneluvan ja ammattipätevyyden eroa... Ammattipätevyyttä ei vaadita vaikka ajaiais 3500 kiloista pakua työkseen, mutta liikennelupa vaaditaan

        Taasko sama Turun tietäjä?

        Vartiat, ammattipätevyykisä, työkseksi, ajaiais.


      • rgnhwpkojnhko
        16 + 7 kirjoitti:

        Taasko sama Turun tietäjä?

        Vartiat, ammattipätevyykisä, työkseksi, ajaiais.

        kyllä!!! aivan sama tietoviisas se on...


      • gdfgtt55
        16 + 7 kirjoitti:

        Taasko sama Turun tietäjä?

        Vartiat, ammattipätevyykisä, työkseksi, ajaiais.

        Ei, vartijat ei aja autoa työkseen... ne vartioi työkseen, auton ajo vain kuuluu siihen työhön, ihan kuten siivoojallakin tai vaikkapa karaokejuontajalla.


      • Tyhmä,tyhmempi,Nolo Sika
        16 + 7 kirjoitti:

        Taasko sama Turun tietäjä?

        Vartiat, ammattipätevyykisä, työkseksi, ajaiais.

        Sama Turunseudun "tietäjä" taas kyseessä kyllä. Entinen Nolo Sika-nimimerkki siis. Suuri nero joka muutaman vuoden kokemuksen jälkeen autohommista tietää kaiken kaikesta. Naurattaa kyseisen apinan kirjoittelut. Tosin joskus tulee pelkokin puseroon kun ajattelee että kyseisen älyykkyystason omaavia pyörii teillämme ja vieläpä ammatikseen. Onneksi tämä idiootti kertomansa mukaan on usein työttömänä, kun ei pärjää työssään, jolloin ei siis vaaranna muita tiellä liikkujia.


      • 46556
        Tyhmä,tyhmempi,Nolo Sika kirjoitti:

        Sama Turunseudun "tietäjä" taas kyseessä kyllä. Entinen Nolo Sika-nimimerkki siis. Suuri nero joka muutaman vuoden kokemuksen jälkeen autohommista tietää kaiken kaikesta. Naurattaa kyseisen apinan kirjoittelut. Tosin joskus tulee pelkokin puseroon kun ajattelee että kyseisen älyykkyystason omaavia pyörii teillämme ja vieläpä ammatikseen. Onneksi tämä idiootti kertomansa mukaan on usein työttömänä, kun ei pärjää työssään, jolloin ei siis vaaranna muita tiellä liikkujia.

        Älä jauha PASKAA vaan kerro mikä väitteesäni oli pielessä.. Etkö kykene.. Harmittaako kun et saanutkaan C-korttia


      • ölzdnbklsrnhl
        46556 kirjoitti:

        Älä jauha PASKAA vaan kerro mikä väitteesäni oli pielessä.. Etkö kykene.. Harmittaako kun et saanutkaan C-korttia

        sinulle on kerrottu ne jo varmaan tuhat kertaa, mutta kun ei patonkisankarilla vaan riitä äly ymmärtämään asiaa!!!


    • http://www.nettikara
      • Hiviajeluako?

        En ole koskaan kuullut raksamiehistä tai vielä vähemmän asfalttimiehistä jotka huvikseen ajoneuvoyhdistelmää ajaisivat! Ja miksi ne ajaisivat sellaista edes työkseen? Tavarat tuodaan työmaille ihan oikeiden rekkakuskien toimesta.


      • rahtipolku.fi
        Hiviajeluako? kirjoitti:

        En ole koskaan kuullut raksamiehistä tai vielä vähemmän asfalttimiehistä jotka huvikseen ajoneuvoyhdistelmää ajaisivat! Ja miksi ne ajaisivat sellaista edes työkseen? Tavarat tuodaan työmaille ihan oikeiden rekkakuskien toimesta.

        EI ne huvikseen ajele... ihan työhön se kuuluu, että saadaan kamat paikanpäälle


      • Raksajätkät ei ajele
        rahtipolku.fi kirjoitti:

        EI ne huvikseen ajele... ihan työhön se kuuluu, että saadaan kamat paikanpäälle

        Kirvesmies, timpuri, muurari lautapojasta puhumattakaan ei kuljeta mitään tavaraa rekka-autoilla rakennustyömaille. Ei todellakaan. Pakettiautoilla kyllä sillon tällöin.

        Asfallttityömailla massanlevitysporukka levittää asfalttia tielle, jyräkuski jyrää uutta pintaa. Massa toimitetaan levityskoneelle eri kuljetusliikkeiden avulla. Asfallttimiehetkään eivät kuljeta rekoilla yhtään mitään. Se on aivan varma juttu!


      • 1 447,00625
        Raksajätkät ei ajele kirjoitti:

        Kirvesmies, timpuri, muurari lautapojasta puhumattakaan ei kuljeta mitään tavaraa rekka-autoilla rakennustyömaille. Ei todellakaan. Pakettiautoilla kyllä sillon tällöin.

        Asfallttityömailla massanlevitysporukka levittää asfalttia tielle, jyräkuski jyrää uutta pintaa. Massa toimitetaan levityskoneelle eri kuljetusliikkeiden avulla. Asfallttimiehetkään eivät kuljeta rekoilla yhtään mitään. Se on aivan varma juttu!

        Rippuu työn laajuudesta, joku rakennusmies ajaa pakua, joku henkilöautoa...

        Eilen meidän naapurissa oli remonttifirma 3 akselinen kuorma-auto, ja sen perässä vielä suurtehoimuri vaunun päällä


      • Raksakundi 44v.
        1 447,00625 kirjoitti:

        Rippuu työn laajuudesta, joku rakennusmies ajaa pakua, joku henkilöautoa...

        Eilen meidän naapurissa oli remonttifirma 3 akselinen kuorma-auto, ja sen perässä vielä suurtehoimuri vaunun päällä

        Mutta yksikään raksajätkä ei aja oikeaa rekkaa esim. täys-tai puoliperää se on ihan varma!


      • Äläs ala nussimaan p
        Raksakundi 44v. kirjoitti:

        Mutta yksikään raksajätkä ei aja oikeaa rekkaa esim. täys-tai puoliperää se on ihan varma!

        Ajaa toki... kuorma-auto kärry on rekka


      • Raksajätkät ei ajele
        Äläs ala nussimaan p kirjoitti:

        Ajaa toki... kuorma-auto kärry on rekka

        Ok sinä olet varmaan joskus nähnyt kun omaa firmaa pyörittävä kirvesmies tulee raksalle kuorma-autoksi rekisteröidyllä Hiacella ja perässä on kuomullinen Muuli-peräkärry. Se on varmaan sinulle se "rekka" ja se riittäköön sinulle ja tähän keskusteluun.


      • Pesu + Leikkaus + Fö
        Raksajätkät ei ajele kirjoitti:

        Ok sinä olet varmaan joskus nähnyt kun omaa firmaa pyörittävä kirvesmies tulee raksalle kuorma-autoksi rekisteröidyllä Hiacella ja perässä on kuomullinen Muuli-peräkärry. Se on varmaan sinulle se "rekka" ja se riittäköön sinulle ja tähän keskusteluun.

        Hiacea ei saa kuorma-autoksi

        Mutta esim Ducato iso kärry vaatii sen rekkakortin...

        Tai no nussin pilkkua sun puolesta, sen ajoon riittää BEC1E kortti


    • Sama virsi

      Laki on syvältä eikä aina maksaja oo työnantaja vai annatko siitä takuun !
      Ottakaa jo eri virsisivu käyttöön. SE EI MAKSA sivu 999

      • Pomo maksaa!

        Kaikki koulutus mikä suoraan liittyy työhön ja siinä tarvitaan on työnantajan maksettava! Ja kunnon työnantaja maksaa ne vaikkei tarvitsisikaan.


    • RahtiSepi

      Itse näkisin parhaimpana puolena tässä ammattipätevyys-casessa alan profiilin nousemisen. Käytännössä alalta jää (aloittajan kaltaista) lyhytnäköistä ja heikompilahjaista ainesta pois, jolloin taso nousee. Uskoisin, että tämä vaikuttaa pitkällä aikavälillä myös palkkoihin.

    • Ei Maksa

      Tämä on kyllä hauska väite PROFIILIN nosto... Ei siis mitään oppia . Juuri näin Tälläisen profiilin ja palkan nostotoiveiden tavoittelu on turhaa.. Kilpailu pitää siitä huolen ja viä tosiaan yrittäjät maksaa kulut ...Keitä nämä pellet puollustajat oikein on ! Ei protestoi tyhmiä päätöksiä jne... Mistä näitä kouluttajien sukulaasia riittää.

      • Mulkut maksaa aina!

        Laki määrää mitä työnantaja maksaa. Jos persaukinen yrittäjä on niin köyhä että homma jää kiinni jostain duunarin kouluttamisesta niin sellainen paskiainen saa vaihtaa alaa tai opetella bisnestä jonkin viisaamman alaisuudessa. Pomo maksaa joko hyvällä tai pahalla. Aina!


    • Heh heh

      Nykyinen koulutus vaatimus on riitämätön koska alan imagon nostoon tarvitaan vähintään 3 vuotinen lisä koulutus. Jotta imago olisi edes siedettävällä tasolla.
      Haluaahan jokainen ammattiaan arvostettavan. Tällä tavoin kuljettajat pääsisivät lääkärien kanssa samaan palkkaluokkaan.

    • Rahat pois

      Vaikka kuskit asuus koulus niitä ei arvosteta niiltä vain otetaan ja rangaistaan.

    • Olkee hyvä

      Joo ei tuolla ajokortilla enää mitään tee vaikka itsellänikin ABCEd hui hai en enää maksa lisää kun kerran kortti on myönnetty.

    • Lisälamppu

      Jännä ettei tuo jatkuva "kouluttautuminen" ainakaan näy liikenteessä päinvastoin ,nämä nyky"rahtarit" kun on omasta mielestään maailman napoja muista viis päälle tuloo jos ei väistä ja isommalla ei niin tarvi aina väistelläkkää nopeus huitelee lähemmäs sataa, mutta joo lisää koulutusta niin maailma paranee tai siis joku saa tiliä muuta hyötyä ei näistä oo.

    • Oppi ja pox

      Juuri näin samaa olen ihmetellyt kouluja kouluja ja mikään ei muutu, niin no rahat pois. Tuntuu, että kun mennään koulutuksiin ja sieltä lähdetään v...s...pois niin riski kasvaa monin kerroin liikenteessä. Jep ja nämä uusimmat kolaritilastot näyttävät pian karua kieltä koulutetut Poks poks ja kunnon kuskit jollei viä oo koulutuspäivät käyty ajaa rikkeettömästi. Näin se vain menee. Ite meen kun on viimeinen ...pakko työn puolesta ja joudun maksamaan sen itse. ( Ei oo äiti eikä hälläväliä yritys maksamas )

    • Alvari tuohitorvi

      Tyhmä kuin saapas tämän viestiketjun aloittaja voisi joku sanoa.
      Kortissa saa olla ihan kaikki aakkoset ei se kortti miksikään muutu.
      ABCED siitä vaan. Kortti on kortti ,mutta kuljettajan ammattia et harjoita
      ilman tutkintoa. Itselläni on ihan hyvät fiilikset koulutuksesta.
      Hyvät safkat, no joo jotkut kouluttajat tylsiä... sen päälle saunailta
      ja juomat... Ja kunnon keskustelut kerrankin työkavereiden kanssa.
      Ja työnantaja maksoi koko lystin hymyssä suin.Ei ollenkaan paha
      kun kerran vuodessa toteutetaan.

      • Tauno tallaaja 71 v.

        Tyhmä on jos ei ole 70-vuotias. Sitten kun jää eläkkeelle
        voi suosiolla pudottaa kirjaimet sinne AB korttiin


      • Elämä on!
        Tauno tallaaja 71 v. kirjoitti:

        Tyhmä on jos ei ole 70-vuotias. Sitten kun jää eläkkeelle
        voi suosiolla pudottaa kirjaimet sinne AB korttiin

        Tauno tallaaja on aivan oikeassa. Kunb täyttää 70 vuotta kannattaa
        pudottaa turhat kirjaimet pois. Muuten joudut toimittamaan
        lääkärintodistuksia alvariinsa viranomaisille. Kun ei tee enää työtä
        niin turhat kirjaimet pois kortista.Tuskin enää tuossa elämän vaiheessa
        tarvitsee pullistella kirjainsarjalla ajokortissa.


    • breiniac

      On myös paljon Ns pienempiä firmoja joille noi koulutus maksut ei olekkaan mikään pienijuttu,ja kuten edellä saunailta ja juominen varmaanki auttaa asiaa jep jep kaikki muu menee toisestakorvasta sisään toisesta ulos,ei tämä maailma kuulkaa ainaisella jatkokoulutuksella parane ja mitä siellä koulutetaan?? liikennemerkitkö? vai kenties tämä on ratti tämä on vaihdekeppi.yht äkkiäkö kesken vuoden kuski joka ajanu samaa rataa vuosikausia ei osaakkaa hommiansa ,noh nyky nysväreitä varmaan pitääkin kouluttaa räkäposkisakkia .

    • Hyvä huomio

      Yksi koulutuspäivä vuodessa ei vaikuta yhdenkään terveen yrityksen talouteen yhtään mitään.

      • (inlove)(inlove)

        Niin yhden kuskin yksi päivä maksaa 30€

        Mutta päiviä vaaditaan viisi

        Ja kuskeja voi olla talossa esim. 20

        Se tekeekin sitten jo 3 tonnia ja jokaisen ammattipätevyyskortti maksaa vielä erikseen 50€ eli siitä tulee tonni lisää


      • klafngkl
        (inlove)(inlove) kirjoitti:

        Niin yhden kuskin yksi päivä maksaa 30€

        Mutta päiviä vaaditaan viisi

        Ja kuskeja voi olla talossa esim. 20

        Se tekeekin sitten jo 3 tonnia ja jokaisen ammattipätevyyskortti maksaa vielä erikseen 50€ eli siitä tulee tonni lisää

        yksi päivä vuodessa per kuski ei ole yhtään mitään. jos on niin helvetin tyhmä isäntä että jättää kaikki kurssit viimehetkeen, niin ei voi mitään.

        se että on talossa 20 kuskia tarkoittaa myös sitä että se automäärä ei varmaan ihan siihen yhteen jää, ja näin ollen liikevaihto ja sitä kautta firman tuloskin pitäisi olla aivan toista luokkaa kuin yhden auton yrittäjällä.

        toisaalta olkoon niitä autoja ja kuskeja miten paljon vain, niin ei sillä ole mitään merkitystä lopulta. kaikki nämä koulutusvelvoitteet on kyllä olleet tiedossa niitä sopimuksia tehdessä, joten peiliin katsomisen paikka on jos ei niitä ole otettu huomioon tarjouksissa.


      • Harvat kuskit pysyy
        klafngkl kirjoitti:

        yksi päivä vuodessa per kuski ei ole yhtään mitään. jos on niin helvetin tyhmä isäntä että jättää kaikki kurssit viimehetkeen, niin ei voi mitään.

        se että on talossa 20 kuskia tarkoittaa myös sitä että se automäärä ei varmaan ihan siihen yhteen jää, ja näin ollen liikevaihto ja sitä kautta firman tuloskin pitäisi olla aivan toista luokkaa kuin yhden auton yrittäjällä.

        toisaalta olkoon niitä autoja ja kuskeja miten paljon vain, niin ei sillä ole mitään merkitystä lopulta. kaikki nämä koulutusvelvoitteet on kyllä olleet tiedossa niitä sopimuksia tehdessä, joten peiliin katsomisen paikka on jos ei niitä ole otettu huomioon tarjouksissa.

        Harvat kuskit pysyy talossa vuositolkulla

        Entinen (siis kaksi paikkaa sitten ollut) pomo maksoi kurssit yms jo 2010... Nyt talossa enää yksi kuski niiltä ajoilta, minä ja muut lähtenyt vetämään

        Ja en siis maksanut koulutuksista senttiäkään, päinvastoin sain palkan niiden ajalta.

        Nykyisessä firmassa käymättä vielä 1 kurssi... Eli nyt ajo-oikeus 2019 asti, ja uusilla papereilla sinne sinne 2024 asti...

        Tuskin olen samassa firmassa siihenkään aikaan enää.

        Jos laki olisi sellainen, että kurssi pitää maksaa takaisin työnantajalle, jos lähtee 4 vuoden aikana kurssin suorittamisesta, pitäisi se maksaa kokonaan takaisin


      • efnjlkwetbhg
        Harvat kuskit pysyy kirjoitti:

        Harvat kuskit pysyy talossa vuositolkulla

        Entinen (siis kaksi paikkaa sitten ollut) pomo maksoi kurssit yms jo 2010... Nyt talossa enää yksi kuski niiltä ajoilta, minä ja muut lähtenyt vetämään

        Ja en siis maksanut koulutuksista senttiäkään, päinvastoin sain palkan niiden ajalta.

        Nykyisessä firmassa käymättä vielä 1 kurssi... Eli nyt ajo-oikeus 2019 asti, ja uusilla papereilla sinne sinne 2024 asti...

        Tuskin olen samassa firmassa siihenkään aikaan enää.

        Jos laki olisi sellainen, että kurssi pitää maksaa takaisin työnantajalle, jos lähtee 4 vuoden aikana kurssin suorittamisesta, pitäisi se maksaa kokonaan takaisin

        ei siihen mitään lakimuutoksia tarvita, vaan voi myös kouluttaa sen yhden päivän vuodessa jos joku pelkää kuskien lähtemistä.


      • Harvat kuskit pysyy
        efnjlkwetbhg kirjoitti:

        ei siihen mitään lakimuutoksia tarvita, vaan voi myös kouluttaa sen yhden päivän vuodessa jos joku pelkää kuskien lähtemistä.

        niin? silti voi menettää rahaa reilusti.

        Se olisi reilua tosiaan että kurssin (yksittäin) jälkeen jos lähtee menenmää 4 vuoden sisällä, pitää se maksaa takas.

        Systeemillä 1 kurssi vuodessa, pitäisi siis 5 vuoden jälkeen lähtevän maksaa takas 3-4 kurssia


      • Tyhmä saa olla....
        (inlove)(inlove) kirjoitti:

        Niin yhden kuskin yksi päivä maksaa 30€

        Mutta päiviä vaaditaan viisi

        Ja kuskeja voi olla talossa esim. 20

        Se tekeekin sitten jo 3 tonnia ja jokaisen ammattipätevyyskortti maksaa vielä erikseen 50€ eli siitä tulee tonni lisää

        Jaa se viidelle vuodelle. Vain tyhmä kouluttaa samana vuonna
        kaikki koulutuspäivät. Täytyy olla tosi eli todella tyhmä yrittäjä
        joka on jättänyt kaikki koulutukset vuoteen 2014.
        Kaikki suuret toimijat kuljetusalalla aloittivat koulutukset heti
        kun se oli mahdollista.Eli vuonna 2009


      • 41 v.talossa
        Harvat kuskit pysyy kirjoitti:

        Harvat kuskit pysyy talossa vuositolkulla

        Entinen (siis kaksi paikkaa sitten ollut) pomo maksoi kurssit yms jo 2010... Nyt talossa enää yksi kuski niiltä ajoilta, minä ja muut lähtenyt vetämään

        Ja en siis maksanut koulutuksista senttiäkään, päinvastoin sain palkan niiden ajalta.

        Nykyisessä firmassa käymättä vielä 1 kurssi... Eli nyt ajo-oikeus 2019 asti, ja uusilla papereilla sinne sinne 2024 asti...

        Tuskin olen samassa firmassa siihenkään aikaan enää.

        Jos laki olisi sellainen, että kurssi pitää maksaa takaisin työnantajalle, jos lähtee 4 vuoden aikana kurssin suorittamisesta, pitäisi se maksaa kokonaan takaisin

        Harvat kuskit pysyy nimimerkki kerro nyt meille kaikille mikä kuljetusliike
        on sellainen ettei kuskit pysy edes vuotta. Olisi hyvä tietää niin
        porukat osaa kiertää kaukaa kyseisen lafkan. Hyvässä firmassa
        porukat pysyvät koko ikänsä. Näin se on. Kokemusta on.


      • frferfr
        Tyhmä saa olla.... kirjoitti:

        Jaa se viidelle vuodelle. Vain tyhmä kouluttaa samana vuonna
        kaikki koulutuspäivät. Täytyy olla tosi eli todella tyhmä yrittäjä
        joka on jättänyt kaikki koulutukset vuoteen 2014.
        Kaikki suuret toimijat kuljetusalalla aloittivat koulutukset heti
        kun se oli mahdollista.Eli vuonna 2009

        Ihan kuten edellinen firma... Pomo oli viisas ja maksoi koulutukset kaikille kuskeille 2010... nyt töissä enää 1 sen aikainen kuski...

        No mikäs siinä jos haluaa maksaa ne hyvissä ajoin, ei mua ainakaan haittaa että oon saanut kaks kertaa ilmaiset kurssipäivät, ekat 2010 ja uudet tänävuonna


      • jiiio
        41 v.talossa kirjoitti:

        Harvat kuskit pysyy nimimerkki kerro nyt meille kaikille mikä kuljetusliike
        on sellainen ettei kuskit pysy edes vuotta. Olisi hyvä tietää niin
        porukat osaa kiertää kaukaa kyseisen lafkan. Hyvässä firmassa
        porukat pysyvät koko ikänsä. Näin se on. Kokemusta on.

        Sellainen firma missä ei ole asiat 99% kunnossa, siellä ei väki pysy... Itsellänikin nyt OK työpaikka, mutta vaihdan HETI jos tulee parempaa hommaa


      • Tosin jos kertoo oik
        41 v.talossa kirjoitti:

        Harvat kuskit pysyy nimimerkki kerro nyt meille kaikille mikä kuljetusliike
        on sellainen ettei kuskit pysy edes vuotta. Olisi hyvä tietää niin
        porukat osaa kiertää kaukaa kyseisen lafkan. Hyvässä firmassa
        porukat pysyvät koko ikänsä. Näin se on. Kokemusta on.

        Itselläni työpaikan vaihtoon voi vaikuttaa seuraavat asiat:

        - Parempi palkka, tosin vain yhdessä firmassa olen saanut verottomia KM-korvauksia ja yli TES:n palkan

        - Parempi ja/tai uudempi auto, mielmmin 2014 Sprinteri, kuin 2010 Actross...

        - Lyhyempi työmatka = eli se paikka mistä työt alkaa ja mihin ne päättyy

        - Mukavempi työaika, esim 22:00-5:00

        - Mukavemmat työpäivät, esim ma-illasta to iltaan, 4 yötä viikossa

        - Työn kuva myös mukavempaa, mielummin esim. roskien ajoa kuin huoneklujen ajoa

        - Firmassa asiat muuten myös kunnossa. Esim. autojen tankkausten suhteen, ja ei täytetä pomon mieliksi firman omia "listoja" ajoista, joilla ei tee mitään... Tankkauksista on niin rajuja käytäntöjä kuultu että ei mitään rajaa...

        Edellinen työpaikkani oli lähes täydellinen, löytyi parempi työpaikka, ja sekin on lähes täydellinen... Täydellistä työtä ei löydy ikinä


      • Tyhmä saa olla......
        Harvat kuskit pysyy kirjoitti:

        niin? silti voi menettää rahaa reilusti.

        Se olisi reilua tosiaan että kurssin (yksittäin) jälkeen jos lähtee menenmää 4 vuoden sisällä, pitää se maksaa takas.

        Systeemillä 1 kurssi vuodessa, pitäisi siis 5 vuoden jälkeen lähtevän maksaa takas 3-4 kurssia

        Harva kuski pysyy. Lueppa nyt huolella ne koulutuspykälät.
        Kuka maksaa ja milloin työntekijä joutuu maksamaan takaisin ja mitä
        maksetaan. Kyllä sinä Uuno olet ihan kuutamolla!!!!!


      • Save life real
        frferfr kirjoitti:

        Ihan kuten edellinen firma... Pomo oli viisas ja maksoi koulutukset kaikille kuskeille 2010... nyt töissä enää 1 sen aikainen kuski...

        No mikäs siinä jos haluaa maksaa ne hyvissä ajoin, ei mua ainakaan haittaa että oon saanut kaks kertaa ilmaiset kurssipäivät, ekat 2010 ja uudet tänävuonna

        frferfr ystävä hyvä. Työnantajasi maksoi koulutukset 2010. Hänellä
        paljon rahaa ei harmita pätkääkään. Rahat menee so what.
        Raveissa tai lotossakin menee rahat ei harmita.......
        Ainoa surkea asia on,että kyseinen työpaikka on sellainen ettei
        porukka pysy. Paras työpaikka on sellainen missä työkaverit pysyy
        kymmeniä vuosia jopa 40 vuotta. Silloin on turvallinen ja mukava
        työpaikka johon menee mielellään joka maanantai aamu.


      • jotain rajaa sentään
        Tosin jos kertoo oik kirjoitti:

        Itselläni työpaikan vaihtoon voi vaikuttaa seuraavat asiat:

        - Parempi palkka, tosin vain yhdessä firmassa olen saanut verottomia KM-korvauksia ja yli TES:n palkan

        - Parempi ja/tai uudempi auto, mielmmin 2014 Sprinteri, kuin 2010 Actross...

        - Lyhyempi työmatka = eli se paikka mistä työt alkaa ja mihin ne päättyy

        - Mukavempi työaika, esim 22:00-5:00

        - Mukavemmat työpäivät, esim ma-illasta to iltaan, 4 yötä viikossa

        - Työn kuva myös mukavempaa, mielummin esim. roskien ajoa kuin huoneklujen ajoa

        - Firmassa asiat muuten myös kunnossa. Esim. autojen tankkausten suhteen, ja ei täytetä pomon mieliksi firman omia "listoja" ajoista, joilla ei tee mitään... Tankkauksista on niin rajuja käytäntöjä kuultu että ei mitään rajaa...

        Edellinen työpaikkani oli lähes täydellinen, löytyi parempi työpaikka, ja sekin on lähes täydellinen... Täydellistä työtä ei löydy ikinä

        Tosin jos kertoo oik. kyllä se Täydellinen työpaikka löytyy Suomesta.
        Se on Kiteellä. Tuomas Holopainen ja Nightwish. Kiteen suurin työnantaja
        ja veromaksaja. Mies tekee mitä haluaa säveltää ja esittää.
        Maailman paras Hevi laulaja Floor Jansen saatiin bändin riveihin ja muutti
        Suomeen Joensuuhun Hollannista. Koko maailma on avoinna.
        Ja sitten vielä kannustusjoukoissa enkeli tyttöystävä Johanna Kurkela.
        Eiköhän me ole löydetty täydellinen työpaikka.
        Kaikki menestyvät taitelijat joilla on se jokin ovat saavuttaneet sen täydellisen
        työn. Taitaa se Vesa-Matti Loirikin olla taas pitkästä aikaa tekemässä
        sellaista hommaa,että sitä voisi kutsua täydelliseksi työksi.


      • Paras työpaikka on s
        Save life real kirjoitti:

        frferfr ystävä hyvä. Työnantajasi maksoi koulutukset 2010. Hänellä
        paljon rahaa ei harmita pätkääkään. Rahat menee so what.
        Raveissa tai lotossakin menee rahat ei harmita.......
        Ainoa surkea asia on,että kyseinen työpaikka on sellainen ettei
        porukka pysy. Paras työpaikka on sellainen missä työkaverit pysyy
        kymmeniä vuosia jopa 40 vuotta. Silloin on turvallinen ja mukava
        työpaikka johon menee mielellään joka maanantai aamu.

        "Paras työpaikka on sellainen missä työkaverit pysyy"

        Kuten juttelin, jos on parempi:

        Kalusto
        Työaika
        Käytäntö asioiden suhteen
        Paremmat työajat, eli työ ai aja maanantai aamuna

        Niin paikka vaihtuu, mikään paikka ei ole 100% täydellinen, aina voi löytyä parempi


      • Paras työpaikka on s
        Tyhmä saa olla...... kirjoitti:

        Harva kuski pysyy. Lueppa nyt huolella ne koulutuspykälät.
        Kuka maksaa ja milloin työntekijä joutuu maksamaan takaisin ja mitä
        maksetaan. Kyllä sinä Uuno olet ihan kuutamolla!!!!!

        Oisko se "karenssiaika" ollut 1 vuosi??? itse sain 5 kurssia ilmaiseksi palkkaa ajalta... en maksanut senttiäkään takas ;)


      • Paras työpaikka on s
        jotain rajaa sentään kirjoitti:

        Tosin jos kertoo oik. kyllä se Täydellinen työpaikka löytyy Suomesta.
        Se on Kiteellä. Tuomas Holopainen ja Nightwish. Kiteen suurin työnantaja
        ja veromaksaja. Mies tekee mitä haluaa säveltää ja esittää.
        Maailman paras Hevi laulaja Floor Jansen saatiin bändin riveihin ja muutti
        Suomeen Joensuuhun Hollannista. Koko maailma on avoinna.
        Ja sitten vielä kannustusjoukoissa enkeli tyttöystävä Johanna Kurkela.
        Eiköhän me ole löydetty täydellinen työpaikka.
        Kaikki menestyvät taitelijat joilla on se jokin ovat saavuttaneet sen täydellisen
        työn. Taitaa se Vesa-Matti Loirikin olla taas pitkästä aikaa tekemässä
        sellaista hommaa,että sitä voisi kutsua täydelliseksi työksi.

        TÄYDELLISTÄ työpaikkaa ei ole olemassakaan, mutta sitä hipovia on


        Eli kyllä JOKAISELLE kuskille on töitä, jos suostuu tekemään mitä vaan, minä aikana vaan....


    • Seurustelevat aasit

      Tää on hauskaa joku tykkää syömisestä joku juomisesta ja jotkut jopa h.o.saunailloista .Mutta kukaan ei opi mitään uutta kuskin tehtävistä kun kaikki osaa sen jo jolla kortti on, Vai jos väität muuta Tarvitset sen pelle koulutuksen. Itse en tarvi osaan työni.

      • ödodhdvjvhkjbk

        ei kai monikaan sitä oikeesti tarvii, mutta käytävä on jos meinaa työnsä hoitaa. onneksi kun noita kaikenmaailman kortteja pitää muutenkin päivittää, niin niistä saa jo osan hyötyä tähänkin pelleilyyn. tuo saunailta ja kaljat firman puolesta hieman lieventävät päivän aiheuttamaa vitutusta, mutta eivät kokonaan sitä poista.

        todella turhauttavaa on kuunnellä kun joku juippi yrittää opettaa jotain työturvallisuutta alalla josta sillä oikeesti ei ole hevon helvetin hajua miten ne työt siellä käytännössä tehdään. kalvoja kyllä osaa käännellä ja sieltä suoraan lukea, mutta muusta ei tajuu yhtään mitään ja se näkyy jo kilometrin päähän.


      • 8 mm äänruut

        Ainoa tarkoitus koulutuksella on kitkeä rupusakki pois alalta.Lisäksi
        tuuraajat kuten palomiehet,poliisit ja maanviljelijät. Se on ainoa keino
        laittaa lakisääteisiä velvotteita jotta alalla olisi vain alan todelliset
        ammattilaiset. Pitää muistaa,että vuoden 2009 jälkeen alalle ei ole
        enää päässyt ketään ilman aitoa ammattikoulutusta. Eli tämä
        ns. koulutus on todellisuudessa kädenojennus nykyisille kuskeille.
        Vai onko joku sitä mieltä,että myös vanhojen jermujen olisi pitänyt
        opiskella alaa oikein ammattikoulupohjalta?? Epäilen.
        Eiköhän tämä ole kuitenkin se helpoin tapa meille vanhoille jäärille.


    • Pätevempi

      Ei siinä mitään jos kaikki siis kaikki joutuu ammattipätevyys koulutuksiin tullakseen päteväksi olematta sitä ! Nämä on muuten vain rahastusta isolla Rrällä. Esimerkki kuinka moni poliitikko on pätevä ? sanoisin, että aika :h.... ..Itse en tee sellaista mitä en osaa ja sen vuoksi ajan kun huvittaa mutta en kyllä enää kouluja käy.

      • Kansanvalta rules

        Kansa arvioi sen onko poliitikko pätevä. poliitikot ovat sitä mitä kansakin.
        Vaaleissa valitaan sellaiset ihmiset joita kansa arvostaa. Onko kansa
        mielestäsi tyhmää??????Sitä saa mitä tilaa. Oma syysi jos et ole tyytyväinen.


    • Hö hö54

      En uso kun kukaan jota olen äänestänyt ei oo päässyt läpi eli muiden syy.

    • totisenakotona

      kapotaasi bulgari ajelee 65c/km ja varallaolo monta päivää 0eur, niin tuota - ei meitä tarvita. Vuokrafirmoille menee muut työt, metron pisaran kivenajot ym.

      • Rellu rules

        Hyvä totisena kotona.. tilanne ei ole ollenkaan niin vakava.
        Firmat on alkaneet tajuta,että halvin ei olekaan paras.
        Ehkä kiveä pystyy ajamaan vaikka Korkeasaaren paviaanit
        mutta muissa ajotehtävissä vaaditaan sellaisia ajo ja asiakaspalvelutaitoja
        ettei siinä ulkomainen veijari pärjää.


      • Hans Lankari
        Rellu rules kirjoitti:

        Hyvä totisena kotona.. tilanne ei ole ollenkaan niin vakava.
        Firmat on alkaneet tajuta,että halvin ei olekaan paras.
        Ehkä kiveä pystyy ajamaan vaikka Korkeasaaren paviaanit
        mutta muissa ajotehtävissä vaaditaan sellaisia ajo ja asiakaspalvelutaitoja
        ettei siinä ulkomainen veijari pärjää.

        Monet asiakkaat ovat jo kyllästyneet näihin problemproblem- tyyppeihin ja ovat mielissään kun kuski on suomalainen.


    • Pientä ajastusta!!!

      Tässä huomaa ettei porukka tajua edelleenkään homman perusasiaa.
      Seuloa rupusakki pois ammattikuljettajien joukosta. kertokaa nyt kaikki viisaat
      jotka tälläkin sivustolla valittavat millä muulla keinolla saatte kaikki juopot veivarit alalta pois. Virosta ja muista itäeuroopan maista tulee ihan varmasti hyviä kuskeja
      samoin Suomesta ja Ruotsista.Tähän asti kuka tahansa luuseri on voinut sanoa
      en mitään osaa mut onhan tuo ABC-kortti joten olen täydellinen kuorma-autokuski
      ainakin???? nyt se pelleily loppui. Kertokaa nyt miten te seuloisitte kaiken maailman
      juopot ja onnen onkijat todellisten ammattilaisten joukosta. Minua henkilökohtaisesti
      on tähän asti harmittanut nämä tähänastiset "ammattilaiset jotka tuhoavat
      ajopelini joka kesäloman aikana. Näin ollen haluan myös lomatuurajaksi vain
      vain ammattilaisia.

    • Hölmöilylle loppu

      Kuuleppa se on niin, että yritys joka palkkaa huonon kuskin on syyllinen. Moni siis suurin osa abce kortin omaava henkilö joka on ollut työelämässä eikä missään päihde klinikalla ei koulutuksia kaipaa, eli nämä säännökset ja kaiken mailman hötkötys rahastus koulutukset kuuluu uusille kuljettajille, mutta ei heillekään ole viisasta , että joka 5 vuoden välein heitä rahastetaan ja koulutetaan. Monet uudet säännökset ja lait ovat tulleet yhden töppääjän takia ja se on nyt siis sama käytäntö kuin armeejassa kun yksi nikuroi niin kaikki kärsii. Kysyisin onko tai oliko se viisasta. Itse sanon, että ei ollut. Pelleilyn aika pitää loppua ja nyt pitää kyllä katsoa ketä seuraavissa vaaleissa äänestää.

      • aelmhölhmaötrl

        juuri näin!!!

        lisäksi kun työhönotossa noudatettaisiin aina normaalia koeaikaa niin ne pellet ja turhapurot voi kyllä laittaa pihalle enne sen loppumista. kyllä siinä ajassa jo selviää miehen luonne ja huonot tavat.


    • Hans Lankari

      Ei tollaselle valittajalle kukaan kotiin maksa. Kyllä sullekin elämän realiteetit selvenee, kunhan partasi alkaa kasvaa.

      • sgioerhgioe

        kyllä se vaan on työsuhteessa olevalle palkka maksettava kotiin tai keksittävä korvaavia töitä tilalle jos niiden kurssien maksaminen tuntuu liian vaikealta jollekkin isännälle. näin se vaan on ja siinä ei auta maammelaulukaan, vaan palkka on tultava.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      103
      1625
    2. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1254
    3. Mitä oikein

      Näet minussa? Kerro.
      Ikävä
      88
      1157
    4. Lopeta tuo mun kiusaaminen

      Ihan oikeasti. Lopeta tuo ja jätä mut rauhaan.
      Ikävä
      139
      1096
    5. Mika Muranen juttu tänään

      Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras
      Sananvapaus
      2
      1082
    6. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      586
      1039
    7. Kotipissa loppuu

      Onneksi loppuu kotipizza, kivempi sotkamossa käydä pitzalla
      Kuhmo
      20
      970
    8. Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."

      Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih
      Tv-sarjat
      8
      932
    9. Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."

      Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum
      Tv-sarjat
      12
      867
    10. Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa

      On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida
      Kokkola
      9
      751
    Aihe