Etäisyys

vaikaukanako

En ymmärrä, mistä alkaa käsite "kaukosuhde", kun täällä moni valittaa naurettavista 100-400km välimatkoista jotka reippaalla jalalla ajaessa kestävät sen 3.5h ajoa.

Itsekkin sellaisessa olen, joskin linnuntietä, etäisyyttä on 1800km, mutta jotenkin se on vaan saatu toimimaan lukuisten oppimisten ja virheiden kautta. Tietenkin muutto yhteen on ollut mielessä ja on mielessä kokoajan enemmän ja enemmän, mutta ei se helppoa ole kun molemmat asuu täysin erillaisissa valtioissa.

Mutta ihmiset, oikeasti, onko 400km kaukana jos sen pystyy ajamaan? Halustahan se on kiinni, minä olisin suorastaan onnellinen jos olisi vaan se 3t ajomatka. Ei tuntuisi missään.

16

592

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kesäheinä

      Kyllä se 400km on paljon. Itseasiassa, mulle se 200-300 on jo paljon, koska mulla ei ole ajokorttia. Entäpäs jos siis se tapailujen järjestely on vain sula mahdottomuus, jos ei vaikka julkiset kulje sujuvasti, kun toinen asuu syrjemmässä. Sitten taas jos toisella on auto, koen huonoa omatuntoa jos toinen joutuu koko ajan matkustelemaan, entäpä sitten kulut, miten ne jaetaan? Tai jos toisella on pienet tulot, toinen kokopäivätyössä... Ei se iha nii yksinkertaista oo kuitenkaa. :)
      Ihan sen takia laitoin tähän näit omia mielipiteitä, koska tunnut olettavan että ihan jokaisella on se ajokortti ja auto :D

    • FIN-ESP

      400 kilsaa on aika naurattavan vähän. Meillä välimatkaa on 3500 km. Ihan joka ilta ei viitsi kaffeella käydä. Onneksi on vuorotyö ja välillä viikkokin vapaata.

    • xxxkm?

      Itse olisin halunnut koittaa ja panostaa kaukosuhteeseen, mutta toinen ei halunnut olen mies ja olisin ollut valmis matkustamaan hänen luokseen.

      • fysterap.

        Miesystäväni asuu Itävallassa ja itse Suomessa. Meillä on mennyt ihan mukavasti tämä kaukosuhde, näemme toisemme joka toinen kuukausi. Tuntuu vaan niin hassulta muutaman sadan kilometrin etäisyys, jota kutsutaan kaukosuhteeksi, oikeesti se ei mielestäni ole sitä. Mutta jokainen tyylillään.


    • sukkis

      Itse myös ihmetellyt näitä "kaukosuhteita" jossa asutaan sentään samassa maassa ja hyvässä lykyssä nähdään monta kertaa kuussa. Oma mieheni asuu vielä tällä hetkellä Espanjassa, ja nähdään niin usein kuin pystytään. Joskus tapaamisten välissä on vain pari viikkoa, pisimmillään oltu 5kk erossa. Joka päivä puhutaan ja jaetaan arkiset asiat. Kyllä sen saa toimimaan jos tosissaan haluaa.

    • AquariusAquarius

      Mun suhteessa välimatkaa vajaat 2000 kilsaa. Eikä tunnu niin suurelta. Lennot sen verran halpoja että voin käydä paikan päällä joka toinen kk. ( tai välillä lentää kulta mun luo )

      Muuten on sitten Skypet ja facetimet yms.

    • juppelis1

      Niinpä niin, oma mies on 5000 km päässä, että kyllä joku 200-400 km ei tuntuis miltään tähän verrattuna.. Nyt ollaan nähty 4 kk välein 1-4 viikkoa kerrallaan. Itsekkin asun syrjässä, pienellä paikkakunnalla, että jo matkojen järjestäminen Helsinki-Vantaalle ottaa välillä koville, siitä sitten vielä usean eri maan kautta viimein sinne määränpäähän, matkustamiseen menee reippaasti yli vuorokausi.

      Toki ymmärrän, että oma tilanne tuntuu aina kaikista hankalimmalta. Vaikka väliä olisikin vain se muutama sata kilometriä. Asiat ovat kuitenkin vain järjestely kysymyksiä. Mutta suomessa on helppo muuttaa yhteen, toisin kuin muuttaminen ulkomaalaisen kanssa yhteen. Ulkomaalaisen kanssa "joudut" mennä naimisiin ennenkuin voi edes ajatella pääsevänsä samaan maahan (toki EU:ssa helpompaa).

      No kuitenkin, pointtina oli se, että pitäkää ajatukset positiivisina ja miettikää, että jollain muilla on vielä pidempi välimatka kuin omassa suhteessa. :)

    • AquariusAquarius

      Syksyllä olisi tarkoitus kosia ja koittaa saada häätkin aikaan.
      Itselle pikkulinnut jo kertoivat että kultani ja hänen koko suku odottelee mun kosintaa. Sitten alkaakin se vaikea osuus, saada hänet ja lapset suomeen pysyvästi, byrokratia hieman "pelottaa". Sen verran ikäviä asioita siitä kuullut.

      Mutta elämä antaa ja elämä ottaa. Positiivisesti eteenpäin. Turhia ei murehdita.

      ~ You have to go too far to find out how far you can go, fear it and do it anyway.

    • Kaukokoira

      No mulla ja mun tyttöystävällä tulee olemaan pikkasen pidempi matka ku hän muuttaa Australiaan!!!

    • .hmm

      Oli välimatkaa 200 tai 2000 km, niin siitä huolimatta kun toinen on poissa luotasi se on poissa luotasi. Jos on mahdotonta nähdä vaikka haluaisi, niin ei sillä kilometrien määrällä oo väliä ikävän määrään nähden.

    • fjeaiop

      Koska matkustelu toisen luokse maksaa liikaa.

    • järenääni

      Mun mielestä on vähän ajattelematonta mitätöidä toisia ihmisiä tuollaisella kommenttilla. Monessa etäsuhteessa puolisot ovat opiskelijoita, ja kyllä silloin 50 kilometriäkin voi olla pitkä matka, koska jokainen kulkemisesta maksettu sentti on kortilla.

    • Nellianna

      Minäkin olen viime aikoina ajatellut aika paljon tätä aihetta, oikeastaan on tosi suhteellista mikä on kaukana, kaikilla ei ole ajan tai rahan takia mahdollista matkustaa jatkuvasti ja silloin voi olla vaikka 100km kaukana. Itselläni on jonkinlainen kaukosuhdeviritys ja välimatkaa on paljon, tunnen myös monia muita joilla on kaukosuhde. Tietty sitä yrittää jollakin keinoin nähdä mahdollisimman usein, mutta ei tosiaan joka viikko, voi helposti mennä yli kuukausikin tai enemmänkin. Kun opiskelee tai on töissä, niin ei voi milloin vain lähteä pidemmäksi aikaa ja sitten taas jos lähtee vaikka viikonlopuksi, niin siinäkään ei ole oikein mitään järkeä, jotenkin tulee vain ahdistava olo kun siinä ajassa ei ehdi mitään kun heti joutuu lähtemään takaisin. Ja aika paljon menee rahaa matkoihin, vaikka lentoja saa usein halvallakin mutta ei se mitään ilmaista ole. Minusta suhde on kaukosuhde silloin jos ei olla samassa kaupungissa tai lähialueella, että voisi tavata noin vain extempore sopimatta.

      • kilsat

        Lähellä mutta silti kaukana. Kaukana mutta niin lähellä.
        100 kilsaakin voi olla pitkä matka. Joillekin se voi olla päivittäinen matka tai pidempikin.
        Ei ole samantekevää onko kumppani tavattavissa fyysisesti joka päivä tai pidempien aikojen päästä.
        Omalla kohdallani luottamus kärsi. Mutta eipä luottamus ollut kohdillaan silloinkaan kun kumppani asui parin km päässä, siihen väliin mahtuu kolmas osapuoli. Ja pysyipä vielä salattuna vuosia. Sanoisin ettei matkan pituus ole ratkaiseva.


      • Nellianna
        kilsat kirjoitti:

        Lähellä mutta silti kaukana. Kaukana mutta niin lähellä.
        100 kilsaakin voi olla pitkä matka. Joillekin se voi olla päivittäinen matka tai pidempikin.
        Ei ole samantekevää onko kumppani tavattavissa fyysisesti joka päivä tai pidempien aikojen päästä.
        Omalla kohdallani luottamus kärsi. Mutta eipä luottamus ollut kohdillaan silloinkaan kun kumppani asui parin km päässä, siihen väliin mahtuu kolmas osapuoli. Ja pysyipä vielä salattuna vuosia. Sanoisin ettei matkan pituus ole ratkaiseva.

        Totta ei se matkan pituus sinänsä ratkaise, voihan sitä olla vaikka mitä sekoilua vaikka asuttaisiin naapurissa. Ja olen samaa mieltä että fyysinen etäisyys on tosi vaikeaa, sehän siinä just niin vaikeaa onkin, kyllähän keskustella voi vaikka skypessä.


    • 3v kaukosuhdetta

      Entäpä jos onkin semmoinen tilanne että kaikki on vastaan suhdetta ja ei voikaan nähdä toista? Meillä oli 300km välimatkaa. Ei voitu nähdä. Meni yhdessä vaiheessa yli vuosikin kun ei voitu nähdä... Sekö ei ole kaukosuhde? Ja minunkin kielestä oletat että jokaisella on ajokortti ja auto...

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      104
      1656
    2. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      80
      1285
    3. Mitä oikein

      Näet minussa? Kerro.
      Ikävä
      92
      1200
    4. Lopeta tuo mun kiusaaminen

      Ihan oikeasti. Lopeta tuo ja jätä mut rauhaan.
      Ikävä
      142
      1148
    5. Mika Muranen juttu tänään

      Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras
      Sananvapaus
      3
      1136
    6. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      586
      1049
    7. Kotipissa loppuu

      Onneksi loppuu kotipizza, kivempi sotkamossa käydä pitzalla
      Kuhmo
      21
      1031
    8. Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."

      Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih
      Tv-sarjat
      8
      952
    9. Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."

      Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum
      Tv-sarjat
      12
      937
    10. Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa

      On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida
      Kokkola
      11
      824
    Aihe