Telakkatuet samalle tasolle kuin muualla maailmassa

juntit ulos

Telakkatuet ja muut vientituet on saatava samalle tasolle kuin muualla maailmassa. Ei Suomesta kohta voi viedä mitään, jos kaikki joudutaan myymään 15%-20% korkeampaan hintaan kuin muualla. Lienee syytä muistuttaa, että viennillä pidetään pystyssä monta julkisen sektorin työpaikkaa ja koko hyvinvointivaltiota. Näin siis muualla. Mitenkähän täällä Suomessa ?

66

91

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ei tästä maailmasta

      Hallituksen kotikutoiset ministerit eivät ole vielä ymmärtäneet, että Suomen hyvinvointi kustannetaaan globaalissa maailmassa globaalilla maailmankaupalla. Tässä kaupassa pitää pärjätä niillä pelisäännöillä mitä siellä noudatetaan. Siinä pitää myös hallituksen kantaa vastuunsa, jos halutaan rahaa saada tähän yhteiskuntaan. Se on sitten eri asia, jollei sitä haluta. Siinä kyllä kärsii silloin muutkin kuin telakat. Telakkatuet ovat kaukana maailmalla vellovista telakkatukiaisista. Suomalainen telakkatuki on AIVAN OLEMATONTA...

    • Kekkosen perintö

      Juuri siksi joudutaan pyytämään korkeampaa hintaa, kun oikeasti tuottavilta aloilta viedään rahat ja ylläpidetään loputtomiin telakoita ja muita tappiopesiä. Vientituet ovat olleet Suomen syöpä 50-luvulta alkaen.

    • NIMIÄ PÖYTÄÄN

      Mikähän sellainen oikeasti tuottava ala mahtaa oikein olla ? NOKIA ON MENNYT, PAPERITEHTAAT MUUTTANEET TIES MINNE. Mikä on se ala, jolla pidetään yllä tulevaa Suomen hyvinvointivaltiota ? Jos et osaa sitä sanoa niin et sitten asiasta kyllä voi mitään tietääkään.
      Ei sellaista kuule olekaan. Jos on niin voisitko kertoa mikä se on ?

      Vituttaako, että MeyerWeft on ja venäläiset ovat tekemässä jättikauppoja telakoiden kanssa mihin kokoomuslaisilla ministereillä ei ole osaa eikä arpaa. Niistä kaupoista ne sinunkin toimeentulosi maksetaan. Jos sitä ei niillä makseta niin milläs sitten ?

    • Eipä ole vastausta

      Mitenkäs tuohon kysymykseen nyt voi vastata kun tietää jo etukäteen olevansa väärässä . Eihän tuohon kysymykseen ole muita kuin poliittisia vastauksia...

    • vastaus on1

      Globaaliin kilpailuun eivät voi antaa vastauksia muut kuin ne, jotka ovat osana sitä. Lähes jokainenhan sen tietää etteivät ainakaan kokoomuslaiset ministerit ole koskaan olleet osana tätä kilpailua muuta kuin omassa suuressa mielikuvituksessaan...

    • tulihan vastaus

      Tulihan tässä edellä oikein todella kotikutoinen ikivanhan juntin vastaus menneiltä ajoilta. Juntit eivät vain kuulu enää tähän maailmaan. Tänäpäivänä nykyisessä globaalissa maailmassa pitää tietää mitä maailmalla tapahtuu...

    • t.uki

      Telakkatuet on syvältä, jos ei kannata niin ovet kiinni. Saman joutuvat tekemään muutkin aikanaan ja ala voi jopa joskus tervehtyä. On idioottimaista tukea kannattamatonta teollisuutta veronmaksajien rahoilla.

    • Kannattavuuslaskelma

      Tehdäänpä kannattavuuslaskelma, jotta saataisiin vähän faktojakin pelkkien mielipiteiden sijaan ja saataisiin selville mikä todellisuudessa on kannattavaa ja mikä ei. Otetaanpa tässä suurimmat teollisuudenalat vertailupohjaksi. Perinteisestihän valuuttatuloja Suomeen on tullut Nokialta, paperiteollisuudesta ja telakoiden alihankkijoilta kuten Kone Oy:ltä ja Wärstsilältä. Sitten on nämä muut teollisuudenalat kuten rakennusteollisuus ja tierakennus, joiden rakentaminen tapahtuu puhtaasti valtion budjetistaa eli veronmaksajien rahoilla.
      Minnehän näistä siis kannattaisi ruveta investoimaaan, jos halutaan, ettei rahat mene veronmaksajien pussista ?
      Mikä näistä on ns, kannattavaa toimintaa ?
      Nokiasta ei siihen ole, paperiteollisuus lähtenyt maasta pois ja PKT yritykset ovat siihen liian pieniä.
      Mitä mahdollisuuksia Suomella siis on.
      Vastausta siihen, mistä rahat hyvinvointivaltioon otetaan ei ole kuulunut eikä kuulu. Se että 4,5% telakkatuki tekisi telakat veronmaksajien rahoilla pyöritettävän busineksen on naurettava. 20% tukikin tarkottaisi sitä, että busines pyörisi viellä 80% yksityisellä pohjalla. SE TAAS TARKOITTAA SITÄ, ETTÄ meillä olisi vielä jokin suurteollisuudenala tässä maassa jäljellä, joka alihankkijoineen toisi valuuttatuloja tähän maahan. Sen sijaan rakennusteollisuus ja tienrakennus menee puhtaasti veronmaksajien piikkiin.
      Voisiko joku nyt kertoa mikä olisi parempi keino saada valuuttatuloja maahan kuin vientiteollisuuden kilpailuedelytysten saattaminen samalle tasolle kuin muualla maailmassa. Vai onko Suomi ainoa maa maailmassa, jossa ollaan tajuttu, että valuuttatuloista luopuminen on paras keino pitää huolta veronmaksajien rahoista. Ei kuule ole. Kilpailuedellytysten laiminlyönti tarkoittaa nimenomaan sitä, ettei veronmaksajien edusta ymmärretä mitään.

    • Kiitokset telakoille

      Kiitokset telakoille siitä, että ovat asettaneet hinnan sille tasolle, jolla toiminta voi jatkua vielä. Valtiolta valitettavasti vain on vielä maksamatta se osuus, mikä muissa rikkaissa maissa ollaan maksettu jo aikoja sitten. Eli valtio maksakoon sen tappion, jonka toiminnallaan on telakoille aiheuttanut. Jos kilpailuedellytykset olisivat olleet samoja kuin muualla mitään tappiota ei olisi koskaan tullutkaan ja tuki olisi maksanut itsensä moninkertaissesti takaisin... Näin todellakin OLISI käynyt...

    • onk pää on umpiluuta

      Suomalainen köyhä kokoomusministeri on ainoa, joka tietää mikä on hyväksi koko maailmalle !!

      • Tästä maailmasta

        Eiköhän suomalaisten ministerinkienkin olisi syytä herätä jo tähän maailmaan.

        Euroopan Unioni palauttaa käyttöön jo kerran poistamansa telakkatuet, tosin kestoltaan, määrältään ja laivatyypeiltään aikaisempaa rajoitetumpina. Paluuta telakkatukiaisiin on EU:n kilpailukomissaari Mario Monti ehättänytkin korostamaan väliaikaiseksi, lähinnä painostuskeinoksi neuvottelujen aikaansaamiseksi telakoitaan tukevan Etelä-Korean kanssa.
        Telakkatuet lopetettiin EU-maissa vuoden 2000 lopussa vuosia kestäneen jahkailun jälkeen erityisesti niiden kilpailua vääristävien haittojen vuoksi. Komission selvitysten mukaan päätös ei ole toiminut toivotusti, vaan erityisesti eteläkorealaisten telakoiden saaman tuen pelätään siitä lähtien vain lisääntyneen.
        http://www.kaleva.fi/mielipide/paakirjoitukset/eu-taipui-tukiaisten-tielle/468046/


    • plus miinus nolla

      Ilman risteilijätoimituksia bidjettimme olisi miinusmerkkinen. Ilmeisesti elinkeinoministerimme on niin ihastunut tähän miinusmerkkiin, että on aikonut tehdä siitä pysyvän olotilan valtiontalouteen lopettamalla lähes ainoan tulolähteen eli siis telakat.

    • markkinaehtoisuus2

      Ministeri Vapaavuori piti puheen valtion omistuksessa Turun telakalla mainitsematta mitään siitä miten hallitus aikoo tehtävänsä hoitaa jättämällä sanomatta mm. sen annetaanko sama telakkatuki kuin muualla maailmassa. Mahtaakohan hallituksessa ministerit vieläkään ymmärtää, ettei vientitukia vilisevässä maailmassa markkinaehtoisuutta hoideta mallioppilaan roolia vetämällä. Sillä tavalla annetaan ylitsepääsemätön kilpailuetu ulkomaisille yrityksille ja tapetaan suomalaisten vientiyritysten kilpailuedellytykset. Jos Suomi yrittää ottaa maailman poliisin roolia tässä asiassa niin silloin ammumme nilkkaan itseämme. Siitä kun ei maailmalla varmasti kukaan välitä mitään mitä joku Suomen elinkeinoministeri sanoo...

    • T.vaara

      Ei rahaa telakoille vaan Talvivaaraan.

    • ääni lietealtaasta

      No lietealtaassa killuvassa Talvivaarassahan se kaikki tietämys ja kokemus on....
      Nimittäin siitä miten tehdään miljoonaluokan konkurssi jo ennen kuin ollaan saatu mitään valmiiksi...

    • suomalaisen etu

      telakka- ym. vientiteollisuustukien poistaminen voi toimia vain jos kaikki muutkin maat poistavat ne. Jos Suomi yksin poistaa ne niin se ampuu vaan itseään jalkaan kuten nyt on jo nähtykin tapahtuvan, muut korjaa sadon itselleen ja Suomi jää kokonaan ilman. Voiko enää typerämpiä päättäjiä olla missään päin maapalloa?
      Ja jos tämä ei ole typeryyttä niin se on tahallinen teko Suomea ja suomalaisia vastaan. Se on rikos ja tekijät tulee saattaa edesvastuuseen!

    • sisäpiiri pyörii

      Turun telakka on Saksalaisomistuksessa. Suomen valtio omistaa vain määräajan pienestä osasta. Saksan valtio tukee välillisesti omia telakoita vääristäen kilpailua. Tui laivatilaushan meni oikeasti Saksaan mutta skandaalin peittämiseksi ne päätetään tehdä suomessa turussa. Suomi tietenkin hyötyy miestyövoimissa eli työttömyydessä mutta oikeasti ne voittoeurot ja tulot tuloutetaan Saksaan jos edes sinnekään (Cayman saarille oikeasti).

      Merkel tekee kaikkensa jotta euro pysyisi korkeana dollaria vastaan koska se osaltaan maksimoi tulot. Tui maksaa karibian alukset dollareissa jotka muutetaan euroiksi hyvällä kurssilla (etumaksuna). Euro heikkenee jouluun mennessä melkoisesti ja dollarit siirretään vasta silloin turvaan paratiiseihin.

      • suomalaisten edusta

        Vähän tuosta suomalaisten edusta.
        Ensiksikin jopa keinoelinministerimme Vapaavuori muiden asiantuntijoiden ohella (mm. Sixten Korkman, PTT) on myöntänyt että Suomen budjetti on plussalla TUI risteilijöiden toimitusten ansiosta. Tilanne ei muutu ainakaan huonommaksi, jos omistus siirtyy rahoitusvaikeuksissa olevalta Korealaiselta STX:ltä saksalaisomistukseen. Seuraavat saksalaisomistuksessa olevat toimitukset tuovat edelleen rahaa Suomen valtiolle siinä missä Korealaisomistuksessakin.
        Toiseksi jos Suomi jää odottamaan, että telakkatuet poistetaan maailmalta niin sillä kilpailuasetelmalla laivat joudutaan rakentamaan niin paljon kalliimmalla hinnalla, että ennemmin tai myöhemmin tämä em. raha jää saamatta. Telakat eivät pysy pystyssä, koska niillä ei ole aikaa odottaa mahdotonta tapahtuvaksi.
        Hyödyn arvioimisessa suosittelisin käyttämään yksinkertaista matematiikkaa. Jos telakkatuki olisi esim. 30% tarkottaisi se sitä, että valtiolle tuleva tuotto ja hyöty on 70% ja meno 30% eli valtiolle tuleva hyöty tässäkin tapauksessa olisi siis yli kaksinkertainen !!!
        Niin että aika helppoa pitäisi olla päätellä mikähän se suomalainen etu nyt sitten todellisuudessa on. Taitaa olla suomalaine etu lähinnä päästä tuosta luku ja laskutaidottomasta elinkeinoministeristä eroon..


      • suomen vahinko
        suomalaisten edusta kirjoitti:

        Vähän tuosta suomalaisten edusta.
        Ensiksikin jopa keinoelinministerimme Vapaavuori muiden asiantuntijoiden ohella (mm. Sixten Korkman, PTT) on myöntänyt että Suomen budjetti on plussalla TUI risteilijöiden toimitusten ansiosta. Tilanne ei muutu ainakaan huonommaksi, jos omistus siirtyy rahoitusvaikeuksissa olevalta Korealaiselta STX:ltä saksalaisomistukseen. Seuraavat saksalaisomistuksessa olevat toimitukset tuovat edelleen rahaa Suomen valtiolle siinä missä Korealaisomistuksessakin.
        Toiseksi jos Suomi jää odottamaan, että telakkatuet poistetaan maailmalta niin sillä kilpailuasetelmalla laivat joudutaan rakentamaan niin paljon kalliimmalla hinnalla, että ennemmin tai myöhemmin tämä em. raha jää saamatta. Telakat eivät pysy pystyssä, koska niillä ei ole aikaa odottaa mahdotonta tapahtuvaksi.
        Hyödyn arvioimisessa suosittelisin käyttämään yksinkertaista matematiikkaa. Jos telakkatuki olisi esim. 30% tarkottaisi se sitä, että valtiolle tuleva tuotto ja hyöty on 70% ja meno 30% eli valtiolle tuleva hyöty tässäkin tapauksessa olisi siis yli kaksinkertainen !!!
        Niin että aika helppoa pitäisi olla päätellä mikähän se suomalainen etu nyt sitten todellisuudessa on. Taitaa olla suomalaine etu lähinnä päästä tuosta luku ja laskutaidottomasta elinkeinoministeristä eroon..

        Kyllähän muutenkin näyttää nykyään olevan yksinkertainen linja tämän maan päätöksenteossa. Selvitetään ensin mikä on suomalaisen etu ja tehdään sitten tasan päinvastoin!!


    • erikoisosaamisesta

      Tässä vähän erikoisosaamista Turkulaisille laivanrakentajille.
      Jos Italiassa rakennetaan 12 Karibianristeilijää samaan aikaan kun Turussa väännetään yhtä risteilijää 250 miljoonan Euron tappiolla niin missähän se Turkulainen erikoisosaaminen silloin mahtaa olla !
      Ei mahda olla kovin väärä päätelmä sanoa ettei Turkulaista erikoisosaamista laivanrakennuksessa silloin ole olemassakaan !!!
      Lieneeköhöhän järkevintä laskea ensiksi kuinka paljon tuosta Turkulaisesta osaamisesta menee veronmaksajien piikkiin. Tuntuu siltä, että telakat saadaan voitollisiksi parhaiten pääsemällä Turkulaisista alihankkijoista eroon....

      • kannattavuuslaskelma

        Ei kannattavuutta voi laskea sen enempää Turussa kuin muuallakaan käyttämättä pohjana keskimääräistä maailmalla käytettävää telakkatukea. Laskemisen jälkeen kyllä huomaa, ettei Turun telakka olisi tehnyt tappiota ollenkaan, jos kilpailuetu olisi ollut sama kuin kilpailevilla ulkomaalaisilla telakoilla... Moni niistäkin tilauksista, jotka on mennyt Italiaan olisi saatu Turkuun jos telakkatuki Suomessa olisi sama kuin Italiassa. Sillä tuella telakka olisi tehnyt ne myös voitolla...


      • veronmaksaja2
        kannattavuuslaskelma kirjoitti:

        Ei kannattavuutta voi laskea sen enempää Turussa kuin muuallakaan käyttämättä pohjana keskimääräistä maailmalla käytettävää telakkatukea. Laskemisen jälkeen kyllä huomaa, ettei Turun telakka olisi tehnyt tappiota ollenkaan, jos kilpailuetu olisi ollut sama kuin kilpailevilla ulkomaalaisilla telakoilla... Moni niistäkin tilauksista, jotka on mennyt Italiaan olisi saatu Turkuun jos telakkatuki Suomessa olisi sama kuin Italiassa. Sillä tuella telakka olisi tehnyt ne myös voitolla...

        Laskelmieni mukaan veronmaksajille koituva tappio Turkulaisesta laivanrakennuksen erikoisosaamisesta olisi noin 2 miljardia euroa, jos Italiassa olevat Karibian risteilijät olisi rakennettu Turun telakalla !!!
        Kukahan niitä oikein yrittää suunnitella ja millä perusteella ???


    • kilpailuetu

      Eiköhän olisi syytä otta käyttöön niin ministereiden kuin Turun STX telakan alihankinnan kilpailutus. Tietysti siten että vahinkoa tehneet tahot saavat porttikiellon ja korvausvelvollisuuden aiheuttamastaa vahingosta. Siihen sisältyy myös työttömyyskorvauksen maksu työttömille, joka maksetaan niiden pussista, jotka ovat vahingon saaneet aikaan !

      • syytä tietää

        Eiköhän veronmaksajan olisi syytä tietää mistä ja miksi Turun telakan tappiot ovat tulleet. Ei siitä kyllä ole liikoja puhuttu!


    • ratkaisumalli2

      Ehdottaisin ratkaisumalliksi ehdollista telakkatukea, johon sisältyisi korvausvelvollisuus työntekijöille yhteiskuntaa vahingoittavasta toiminnasta...

    • erikoisosaaja2

      No eihän tässä nyt hyvänen aika mitään hätää ole. Jatkakaa pojat samaan malliin vaan. Eihän tässä ole vasta kuin kolmas milli menossa ja veronmaksajat maksavat kyllä senkin....

      • Ehdollinen tuki

        Turhaa suunsoittoa. Telakat ja valtio ovat kumpikin syyllisiä tilanteeseen. Yli 15% kilpailuetu on ihan liikaa ja valtio on siihen syyllinen. Ehdollinen telakkatuki telakoille, joissa alihankinnan kilpailuttaminen on ehdoton edellytys. Muuten kaikki tuet pois. Tällaisesta mallista on esimerkkejä vain entisestä kommunismista.


    • Tosiasioita

      Jos siihen yhteen risteilijään, jota Turussa väännettiin 250 miljoonan euron tappiolla olisi saatu sama telakkatuki kuin niihin 12 Karibian risteilijään, joita Italiassa tehtiin voitolla niin silloin niistä 12 risteilijöistä suuri osa olisi tullut Turkuun ja ne kaikki olisi ollut voitollisia.

      • epäilettekö

        Vieläkö epäilette, etteikö Suomi muka olisi risteilyrakentamisen erikoisosaaja ???


      • erikoisosaamista
        epäilettekö kirjoitti:

        Vieläkö epäilette, etteikö Suomi muka olisi risteilyrakentamisen erikoisosaaja ???

        Kyllä on aika mielenkiintoista erikoisosaamista. Ikäänkuin miinus merkit muuttuisivat plusmerkeiksi mainoksissa ja firman web-sivuilla ja sitten taas plusmerkit miinusmerkeiksi laivoja tehtäessä. Vaikuttaa todella erikoiselta idealta.


    • MeyerWerft

      Olemme funtsineet asiat puolestanne ja olemme tulleet siihen johtopäätökseen, ettei Suomeen kannata lähteä, koska Suomen valtio ei tee puoliakaan siitä mitä muualla tehdään...

    • Liian kallista ?

      Ei Suomella ole varaa menettää kokonaista vientialaa siksi, että Karibian risteiljät ja Scandiclinen alukset menetetään ulkomailla vain siksi, ettei anneta 50 miljoonan lainaa rakentamista varten. Täytyy aina muistaa, että muualla on halua telakoiden tukemiseen...Suomen hallituksella oli taas halu pistää 4,5 miljardia Kreikkaan ennemmin kuin investoida vientiin.
      Toisaalta matkustaja-alukset ovat liian kilpailtu ala. Olisi syytä keskittyä esim. Offshore-puolelle tai jäänmurtajiin, joista saa varmemmin voittoa.
      Kyllä tuollainen valtion tuki, jossa tuetaan telakkaa tuollaisista kilpailuasetelmista on enemmän kuin arveluttavaa. Risteilijäaluksista on vaikea saada voittoa. Se on jo nähty. Paljon on Turun telakalla vielä vakuuteltavaa, jotta saa MayerWerftin lähtemään mukaan soppaan...
      Ehdollinen telakkatuki, joka peritään takaisin, jos toiminta ei ole vielä sittenkään ole voitollista saattaa olla hyvä veronmaksajalle mutta ei ehkä tilaajalle tai ostajalle, joka on MeyerWerft.
      Telakoiden olisi pitänyt antaa toimia yhtä suurilla telakkatukiaisilla kuin kilpailijatkin. Vasta silloin tiedettäisiin ovatko ne todella kannattavia vai eivät. Tällaista kilpailuasetelmaa valtio ei ole kuitenkaan telakoille suonut ... Tällainen tuki pitäisi kyllä tietysti olla ehdollinen, koska jossain ilmiselvästi mättää ja pahasti ja se on tiedostettava mitä pikimmin..

    • tyhmä arkkitehti

      Mihinkäs telakkatukiaisia sitten pitäisi verrata? Siihen yli 50%, joka koituisi veronmaksajien maksettqvaksi vai yleisiin telakkatukiaisiin.

      • Laivainsinööri1

        Rakennusteollisuuteen kuuluvaa toimintaa kuvaa hyvin valtion rakennusbudjetti. Se tulee täysin veronmaksajien kukkarosta. Ero on huomattava telakoihin. Valtion hyödyn kannalta raja kulkee 50% valtionavussa. Valtion apu telakoille on 4,5% kun rakennusteollisuus taas toimii 100%:sti valtion avun eli veronmaksajien turvin.


      • vertailupohjaa
        Laivainsinööri1 kirjoitti:

        Rakennusteollisuuteen kuuluvaa toimintaa kuvaa hyvin valtion rakennusbudjetti. Se tulee täysin veronmaksajien kukkarosta. Ero on huomattava telakoihin. Valtion hyödyn kannalta raja kulkee 50% valtionavussa. Valtion apu telakoille on 4,5% kun rakennusteollisuus taas toimii 100%:sti valtion avun eli veronmaksajien turvin.

        Yksi kysymys! Mikähän on ero Karibian risteilijällä ja hometalolla ???


    • tyhmä arkkitehti

      Ero on siinä, ettei hometaloja rakenneta telakkatuella !

      • tyhmä insinööri

        Kuinkas paljon hometalon rakentajan sitten pitäisi saada tukea, että päästäisiin samaan tasoon kuin risteilijöiden rakentamisessa ja ihmisten ei tarvitsisi hengittää homeista ilmaa ? Ilmeisesti verotuloja silloin pitäisi periä Ruotsista saakka!


    • salaisuusko ?

      Miksi ihmeessä netistä ei löydy tietoa maailmassa olevista telakkatukiaisista. Ois kyllä veronmaksajien ja äänestäjien hyvä tietää totuus tästäkin asiasta. Kertoo kyllä osaltaan jotain siitä, että joku tai jotkut tässä nyt salailee jotain...

      • niin ketkä

        Eiköhän ne salaisuudet ja kieroilu tapahdu Suomen rajojen ulkopuolella eikä sisäpuolella !!


    • avainkysymys

      Vastaus siihen kysymykseen milloin telakat ovat kannattavia. Silloin kun maailmassa vallitsevalla keskimääräisellä telakkatuella pystytään tekemään voittoa ja valtion ei tue telakoita yli 50%. Nythän telakkatuet Suomessa laahaa 15%-20% jäljessä kilpailijamaita, joten elinkeinoministerin vertailu tätä taustaa vasten on älytön. Telakkatuki Suomessa taas on noin 4,5% kun se muissa kilpailijamaissa on 20%-35%.

    • tyhmä arkkitehti

      Laivasuunnitteluun nyt ei ainakaan kannata lähteä töihin. Eihän niistä suunnitelmista ole kiinnostunut kukaan. Markkinat ovat hylänneet suomalaisen laivasuunnittelun jo aikoja sitten tennistermein 6-0. Sen puolesta ei puhu enää kukaan muu kuin tyhmä telakkainsinööri, joka omalla mielipiteellään täydentää ton nollan...

    • uutta matematiikkaa

      Tämä on hyvin yksinkertaista. Vienti ei vedä tulevaisuudessa Suomessa ilman vientitukiaisia, koska niitä jaellaan maailmalla avokätisesti ja kilpailu sen vuoksi kovenee. Suomen talous ei voi toimia ilman vientiä.
      Seuraava kysymys sitten onkin, jaellaanko Suomessa enemmän vientitukiaisia kuin muualla.
      Vastaus kuuluu: "Ei Suomessa ei jaeta vientitukiaisia enemmän kuin muualla". Seuraava kysymys sitten onkin: "Kuinka paljon telakkatukea voi antaa, että toiminta on vielä kannattavaa telakan ja valtion kannalta Suomessa:
      Vastaus kuuluu: "Hyvin paljon, koska telakkatuet ovat erittäin alhaiset Suomessa muihin maihin verrattuna ja telakat pyörii lähes kokonaan yksityiseltä pohjalta"
      Jäiköhän jotain vielä ministereiltä ymmärtämättä !

      • ministeri2

        Minulla on tässä ihan ikioma 40 vuotta vanha kannattavuuslaskelma, jota olen juuri myymässä maailman talousfoorumeilla...


      • IMF
        ministeri2 kirjoitti:

        Minulla on tässä ihan ikioma 40 vuotta vanha kannattavuuslaskelma, jota olen juuri myymässä maailman talousfoorumeilla...

        Hyvä ministeri. Maailma on muuttunut hyvin paljon kierommaksi se jälkeen, joten se olisi ehkä syytä huomioida. Globalisaation seurauksena mallioppilaat kipataan laidan yli ensimmäiseksi !!!


    • MeyrWerft ja valtio

      Ei vaadi suurta päättelykykyä miksi sopimusta ei ole syntynyt Meyer Werftin ja Turun telakan välillä. Meyer Werft miettii mitä valtio tulisi tekemään 30% osaomistajuuden jälkeen. Kun ne huomaa, ettei mitään ei sopimusta synny ! Nehän voi mennä lähes minne vain, jos haluavat, että valtiolla on aktiivisempi rooli.

    • Tuleeko voittoa ?

      Yhteiskuntaa ja telakoita hyödyttävää voittoa tulisi varmasti jos telakkatuet nostettaisiin maailmalla yleisesti olevaan 25%:iin. 20% pois hinnasta on todella paljon ja toiminta pyörisi vielä vahvasti yksityisellä pohjalla !

    • kukahyötyy

      Ranska valmistaa juuri nyt Mistral luokan lentotukihävittäjäaluksen Venäläisille Mustallemerelle. Ranksa myös kouluttaa Venäläiset sotilaat toimimaan laivalla. Miksi tämä ei ole pakotteissa??????

    • röyhkeydellä pärjää

      Jos suomalaisilla olisi vähänkään järkeä ne rakentaisivat itse laivan tälle Mistral luokan lentotukihävittälle ja lopettaisivat funtsimasta pakotteita....

    • ydinkysymykset

      Mikäs se tilanne nyt sitten oikein on ? Onko valtio maksanut tappiot pois ja miten Suomen valtio meinaa taata telakoiden tulevaisuun alalla, joka on täynnä laittomia telakkatukiaisia ?

      • salamyhkäistä

        Jos telakka saa valtion osaomistuksen niin luulisi valtion hoitavan hommansa loppuun ja takaavan Suomen telakoille samat kilpailuasetelmat kuin muuallakin. Eihän siinä ole mitään järkeä, että ensin maksetaan tappiot ja sitten jätetään telakat tappelemaan muiden maiden tukiaisia vastaan.


      • ei sopimusta
        salamyhkäistä kirjoitti:

        Jos telakka saa valtion osaomistuksen niin luulisi valtion hoitavan hommansa loppuun ja takaavan Suomen telakoille samat kilpailuasetelmat kuin muuallakin. Eihän siinä ole mitään järkeä, että ensin maksetaan tappiot ja sitten jätetään telakat tappelemaan muiden maiden tukiaisia vastaan.

        Käsittääkseni juuri em. syistä Meyer Werft ei ole kirjoittanut sopimusta Turun telakan kanssa. Mitään sopimusta ei siis ole. Ei ole muuta kuin elinkeinoministeri Jan Vapaavuoren mediatempaus, jossa hän lupailee jotain sellaista, mistä hän ei ymmärrä mitään.


    • pötypuhetta
    • maailman omatunto

      Meinaakos Suomen hallitus poistaa yksin kilpailua vääristävät telakkatuet koko maailmasta. Jos ei niin eiköhän olisi syytä muistaa yksi peruustotuus. Jos Suomessa pärjätään pienemmillä telakkatukiaisilla kuin muualla niin silloin suomalaiset telakat ovat kilpailikykyisimpiä kuin nämä muut telakat.
      Se, että elinkeinoministeri puhuu markkinaehtoisuudesta kiinnittämättä mitään huomiota tähän asiaan osoittaa, että hänellä ei ole kykyä hoitaa elinkeinoministerin töitänsä ja hänen olisi syytä erota.
      Taitaa olla pikemminkin niin päin, että telakkatuen säätäminen keskimääräiselle tasolle on pikemminkin kilpailua tervehdyttävä kuin vääristävä tekijä !!!

    • yx juntti vaan...

      Olen samaa mieltä, että Jan Vapaavuori pitäisi lähettää ulkomaille kysymään mitä kilpailun vääristäminen tarkoittaa, koska siihen kysymykseen ratkaisua ei ainakaan Suomesta saada. Tällaisen tavallisen juntin mietteet kun koetaan ulkomailla aikamoiseksi vitsiksi. On paras keskittyä vaan parantamaan oman maan asioita sen sijaan että yrittäisi pelastaa koko maailmaa !!! Sellainen maailmanparannus täältä käsin on täydellistä ajan haaskausta !!!

    • menoeräkö

      On tainnut kokoomuslaisilta mennä plus ja miinus merkit sekaisin päässä. Telakkateollisuus on yksi niitä ainoita aloja Suomessa missä jokainen sijoitettu euro tuo itsensä takaisin. Ei meillä täällä liikaa sellaisia aloja ole.
      Hallituksen vastuulla pitäisi olla kertoa totuus telakkatuesta. Totuus tässä tapauksessa on, että telakoiden toiminta em. menon ohella sisältää tuloja niin paljon, että on valhe väittää telakoiden toimivan täysin veronmaksajien rahoilla. Telakat maksavat tuet itse takaisin toiminnallaan eikä siihen tarvita veromarkkoja.
      Näin siitä huolimatta vaikka valtio maksaa tappiot. Ainakin jokin laskelma tästä pitäisi olla näytettäväksi ihmisille, jottei totuus unohtuisi...

    • sosialim+kapitalism

      Maailmantalous on kuin yhdistelmä sosialismia ja kapitalismia, joissa kummankin ideologian huonoimmat puolet on kopioitu. Vientitukiaiset muistuttaa sosialismia ja pörssihuijareiden hyysääminen kapitalismia.
      Tätä nyt ei kuitenkaan kannata tavallisen suomalaisen juntin ruveta funtsimaan tässä suuressa maailmassa, koska suomalainen juntti nyt on yx juntti vaan...
      Maailmantalouteen vaikuttavat päätökset tehdään ihan jossain muualla kuin Suomessa ja niihin nyt vaan pitäisi sopeutua täälläkin, ettei jäätäisi funtsimaan näitä asioita tänne yksin tyhjin käsin...

    • mikä nyt on ongelma

      Eikös telakoilla nyt mene paremmin kuin koskaan ?

      • ongelma on se

        Ongelma on se, ettei elinkeinoministerin vakuuttelut riitä vielä vakuuttamaan ihmisiä siitä, että valtio olisi antamassa yhtä suurta apua telakoille kuin kilpailijamaat. Silloinhan uhka tappiokierteen jatkumisesta on todella suuri...


      • ministerin tekemiset
        ongelma on se kirjoitti:

        Ongelma on se, ettei elinkeinoministerin vakuuttelut riitä vielä vakuuttamaan ihmisiä siitä, että valtio olisi antamassa yhtä suurta apua telakoille kuin kilpailijamaat. Silloinhan uhka tappiokierteen jatkumisesta on todella suuri...

        Eiköhän elinkeinoministerin tekemiset rajoitu siihen, että hän ottaa sankarin roolin siitä mitä telakka on tehnyt. Todellisuudessa hänen roolinsa asiassa on lähes olematon...


      • mistä työntekijä
        ministerin tekemiset kirjoitti:

        Eiköhän elinkeinoministerin tekemiset rajoitu siihen, että hän ottaa sankarin roolin siitä mitä telakka on tehnyt. Todellisuudessa hänen roolinsa asiassa on lähes olematon...

        Mistä pätevä työntekijä löytyy ennätystarpeeseen, jossa entiset työntekijät ovat tottuneet tekemään vain tappioita ja muut ovat istuneet kokoajan työttömyyskortistossa...


      • ei mistään
        mistä työntekijä kirjoitti:

        Mistä pätevä työntekijä löytyy ennätystarpeeseen, jossa entiset työntekijät ovat tottuneet tekemään vain tappioita ja muut ovat istuneet kokoajan työttömyyskortistossa...

        Vastaus: "Ei em. tilanteessa mistään tuottavaa työntekijää voi löytyä. Täytyyhän tekijällä nyt ainakin jotain kokemusta olla"


    • millaista kokemusta

      Vain tappioita tuottavat työntekijät kelpaavat. Tuottavat työntekijät istuvat kortistossa ! Eihän kortistosta voi ketään ottaa, ettei vain paljastuisi kuinka ammattitaidoton itse on !!!
      Se on kova pala työntekijälle, jos huomaa olleensa töissä viimeiset 10 vuotta tyhjän panttina pelkkää vahinkoa tekemässä. Työnantajalle sillä ei tietenkään ole väliä, koska viime kädessä veronmaksajat kuitenkin maksavat vahingon...

    • Muuttuuko jokin ?

      Sekä telakkaa, että Suomen hallitusta vaivaa ylimielisyys. Tehdään vuodesta toiseen lyhyen aikavälin ratkaisuja miettimättä mitä suuressa maailmassa tapahtuu ja miten itse telakalla toimintoja aiotaan tehostaa.
      Vaikea kuvitella miten telakka saataisiin voitolliseksi yhdellä sopimuksella kertomatta mitkä asiat ovat vaikuttaneet telakoiden tappioihin ja miten ne aiotaan ratkaista.
      Näihin asioihin pitäisi kyllä reagoida niin hallituksen kuin Turun telakankin mutta kumpikin käyttäytyvät niinkuin mitään ei olisi tapahtunutkaan. Mennään vaan lyhyellä aikavälillä eteenpäin ja toivotaan, että joku tulee joskus auttamaan ulos ongelmista.
      Kohta olisi aika jo tavallisen veronmaksajankin tietää, miten telakka aikoo tehostaa toimintaansa ja miten hallitus aikoo huomioida ympäröivän maailman. Ilman että näihin kysymyksiin saa vatausta on vähän vaikea uskoa Turun telakan tulevaisuuteen.
      Muistutettakoon että ennen MayerWerftiä telakalla on ollut aikamoinen lista omistajia ja he ovat epäonnistuneet kaikki Turun telakan osalta.

    • työllisyystakuu ?

      Mitäs takeita siitä on, että telakka työllistäisi suomalaisia. Eihän mitään tilastoa ole olemassakaan, missä näkyisi ulkomaalaisen halpatyövoiman osuus. Pitäisi kyllä tietää valehteleeko telakka sanomalla, että telakkatuki auttaisi työllistämään nimenomaan suomalaisia. Muuten tässä on vähän kusetuksen makua..

      • halpatyövoima ?

        Jos telakka on käyttänyt halpatyövoimaa ja tappiot ovat sitä luokkaa mitä ovat on syytä esittää kysymys. Onkohan tappiot tulleet juuri siitä, että joudutaan korjailemaan halpatyövoiman virheitä ? Yksi asia on ainakin varma. Ei halpatyövoiman käyttö ainakaan ole telakkan asemaa parantanut !


    • Globaalia vai ei ?

      Eihän täältä kohta voi viedä mitään, jos tukiaiset laahaavat 15%-20% keskimääräisiä tukiaisia jäljessä. Se tulee kaikki hintaan lisää. Eihän sellaisella hinnalla saa myytyä mitään. Kyllä hallituksenkin pitäisi seurata mitä maailmalla tapahtuu. Eihän ministerit ole sanoneet yhtään mitään sellaista, joka todistaisi niiden tietävän mitä maailmalla tapahtuu. Hatunnosto niille, jotka tässä tilanteessa vielä pitävät työpaikkoja yllä. Ei ole helppo tehtävä silloin, kun kaikki täytyy tehdä yksin...

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. En ole rakastunut

      Tai ihastunut sinuun. Kiinnostuin kyllä heti koska erotut massasta.
      Ikävä
      397
      4022
    2. Miksi suomalaisia vainajia säilytetään kylmäkonteissa ulkona? Näin kuolleita kohdellaan Suomessa

      Suomesta ei löydy enää tilaa kuolleille. Tänä päivänä vainajia säilytetään ympäri maata ulkona kylmäkonteissa. Kontit
      Maailman menoa
      218
      1994
    3. Olen ärtynyt koska

      minulla on tunteita sinua kohtaan. Tunteita joita en voi ilmaista. Kaipaan kaikkea sinussa. Siksi olen välillä hankala.
      Ikävä
      68
      1500
    4. Suomalaiset marjat loppuvat

      Suomalaiset marjat mätänevät metsään, koska ulkomaalaiset, lähinnä thaimaalaiset poimijat ovat huolehtineet suomalaisten
      Maailman menoa
      155
      1335
    5. Joku tukeva täti syyttää suomalaisia rasisteiksi Hesarissa

      ”Kaikki valkoiset ihmiset Suomessa ovat kasvaneet rasistiseen ajatteluun”, sanoo Maija Laura Kauhanen: https://www.hs.
      Maailman menoa
      167
      991
    6. Yhteiskuntaa hyväksi käyttäjät

      Kyllä täällä Suomussalmellakin osaavat käyttää näitä Suomen etuja hyväksi. Vuokrataan ns. asunto lapselle että saa asu
      Suomussalmi
      61
      973
    7. Mitä teen väärin?

      Alkaa pikku hiljaa tympäsemään ainainen pakkien saanti. Eka ennen kun nähdään, miehet ovat kiinnostuneita viestittelemää
      Sinkut
      125
      937
    8. Puhutko toisista ihmisistä

      pahaa, jotta näyttäytyisit itse jotenkin paremmassa valossa?
      Ikävä
      117
      913
    9. Haluaisin tietää

      mikä saa sinut tuntemaan olosi rakastetuksi. Ja sitten haluaisin mahdollisuuden tehdä juuri niin. 💔
      Ikävä
      51
      888
    10. Oli mukava tavata irl

      Sattuma toi sinut matkani varrelle. Ihmettelin sitä silloin, ehkä vähän vieläkin. Oli ilo jutella ja tuntea, vaikka nyt
      Ikävä
      24
      869
    Aihe