kuka maksaa ja mitä

hyväksikäytetty/kö

On tietysti itsestään selvää että kun kumpikin hankkii saman verran niin kaikki kulut maksetaan puoliksi.tai jos toinen maksaa asumisen kulut niin toinen edes ruoan.niin luulisi. . Ja niinhän se normaalissa parisuhteessa tulisi ollakin,Mutta ei vaan meillä.meillä vain toinen maksaa !ei tämä tilanne näytä mihinkään muuttuvan ennekuin laitan pisteen i :n päälle .

23

833

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ikuinen maksaja

      Niinpä..ei se lopu, ennen kuin lopetat eli aloita heti tänään ja jätä ostamatta ruoka. Syö itse ulkona ja käy iltapalalla vaikka mäkkärissä ja jätä toinen tyhjän päälle..jos kaapissa on ruokaa syö kaikki pois nirsoilematta ja pidä huolta, että uutta et hanki..jätä netti maksamatta, tai jos se on nimissäsi, niin katkaise..toinen huomaa äkkiä kun ei toimi. :)

    • meillä.

      Meil minä maksan vuokran ja sähkön ja muija ostaa ruuat. Ostan kyl itell jotain ruokia mitä tekee mieli usein.

    • ………..

      Mä tienaan enemmän (en mitenkään hurjan paljon, mutta kuitenkin). Niinpä maksankin enemmän. Pidän kyllä tärkeänä sitä, että vaikka mieheni tulot ovat tällä hetkellä ihan olemattomat, hän kuitenkin osallistuu yhteisiin menoihin.

      Ollaan puhuttu, että jos tulot tasaantuvat, laitetaan yhteinen tili ja maksetaan puoliksi. Koskaan ei tietysti tiedä, miten päin asiat kääntyvät. Ylipäänsäkin raha-asiat kannattaa puhua selviksi, etenkin jos rahankäytön tavat ovat puolisoilla erilaiset. Toinen ei välttämättä ymmärrä ihan pienestä vinkistä (tai viidestätoista), että omassa rahankäytössä olisi jotain petrattavaa.

    • ????

      miksi teillä toinen ei maksa? Ei tuloja?

    • Hidastakaa

      Nuo raha-asiat pitäisi selvittää ennen yhteisen katon alle muuttamista.

      Mennäänkö sitä vääristä syistä yhteen, sitä pitäisi ajatella. Seksi ei riitä saman katon alla asumiseen, siihen tarvitaan arjen asiat mukaan, jotta elämä jotenkin sujuu ja kitkaa saattaa tulla vaikka olisi kuinka hyvin sovittu ja suunniteltu, joten järkeä siihen yhteen muuttamiseen ja harkintaa, eiköhän se tapailu ja yövieraana olo silloin tällöin ole paljon jännenpää. Silloin ei tarvitse näistä asioista edes jutella, suhteen kehittyminen sitten kertoo, tuleeko pari vai ei.

    • Namisuun vaimo

      Kumpikin maksaa jotain.Minä tosin enemmän.

      Minä maksan asumiseen liittyvät kulut (vesi, sähkö, netti, kiinteistöhuolto, remontit, vakuutukset, kalustehankinnat jne)

      Yhdessä maksamme saman verran "kotitilille", josta maksamme ruuat, pesuaineet, wc-paperit ym. päivittäistavarat.

      Tämä on oikeastaan jäänyt näin, koska mies muutti omistusasuntooni ja monipuolisista keskusteluista huolimatta kustannusten jako jää noihin päivittäistavaroihin. Pakko lisätä että mies tietysti myös syö enemmän ja KAIKEN, mitä tuon varalle esim. jotain ateriaa varten. Sitten kun alan laittamaan, niin huomaat että tarveaineet on salaa herkulteltu. Ärsyttävää.

      • Minerva Pöllönen

        Miksi ihmeessä hyväksyt tuollaisen hyväksikäytön? Hoida kaikki asumuskulut yhteiseltä tililtä. Kumpikin laittaa sinne enemmän. Jos toinen tienaa vähemmän, voitte sopia, että hän laittaa sinne suhteessa vähemmän. Ei tuo voi olla niin vaikeaa. Sopikaa miten hoidatte maksut, ja toimikaa sen mukaan, niin asia on poissa vaivaamasta.


      • Namisuun vaimo
        Minerva Pöllönen kirjoitti:

        Miksi ihmeessä hyväksyt tuollaisen hyväksikäytön? Hoida kaikki asumuskulut yhteiseltä tililtä. Kumpikin laittaa sinne enemmän. Jos toinen tienaa vähemmän, voitte sopia, että hän laittaa sinne suhteessa vähemmän. Ei tuo voi olla niin vaikeaa. Sopikaa miten hoidatte maksut, ja toimikaa sen mukaan, niin asia on poissa vaivaamasta.

        Parisuhde ei ole taloussuhde. Vaikka asumiskuluja miehellä ei ole, niin toisaalta asumiskuluni olisivat lähes samat vaikka hän ei tässä olisikaan. Oikeasti en jaksa nostaa talousasioita pöydälle. Koen sen jotenkin vaikeaksi.


      • Toisen namisuun puoliso
        Namisuun vaimo kirjoitti:

        Parisuhde ei ole taloussuhde. Vaikka asumiskuluja miehellä ei ole, niin toisaalta asumiskuluni olisivat lähes samat vaikka hän ei tässä olisikaan. Oikeasti en jaksa nostaa talousasioita pöydälle. Koen sen jotenkin vaikeaksi.

        Mulla kanssa kumppani asustaa luonani melkoisen tiiviisti vaikka hänellä onkin oma asunto muualla. Ja sama juttu on, että kaikki kaupasta kantamani ja laittamani ruoka menee hyvin nopeasti tämän miehen suuhun. Ruokailussa ei riitä yksi annos, vaan sitä menee kaksi kukkurallista lautasta. Aina saan olla sen vuoksi tekemässä tai ostamassa ruokaa. Minulla on ex-liitosta myös kaksi kasvavaa poikaa. Hän itse käy melko kitsaasti kaupassa, mutta minun hankkimani menee kyllä. Mitä tähänkin neuvoksi?


    • onneavaan

      Onko sille pakko tarjota ruokaa? Sanot, etteivät sinun rahasi riitä hänen ruokkimiseensa. Mies käyttää hyväkseen ja te kyselette, mikä neuvoksi.
      Toisaalta, jos on noin tyhmä nainen, ettei itse ymmärrä tulevansa raskaasti hyväksikäytetyksi, niin kaipa te sen sitten ansaitsette.
      Namisuu on löytänyt tyhjäpään.

    • näinmeillä

      Ei oo hyvä parisuhde jos raha riitauttaa.. Meillä hoidetaan vuokra, laskut ja ruuat siten kummalla sattuu olemaan parempi rahatilanne tilillä.

      • Pihamittari

        Jos pariskunnan osapuolista toinen on tuhlari ja toinen säästäväisempi, niin kumpikohan silloin on se, jolla "sattuu olemaan parempi rahatilanne tilillä"? Tuhlari hyväksikäyttää säästäväisempää.


    • parisuhdetta

      Meillä mies tienaa jonkun verran enemmän kuin minä, mutta suurinpiirtein puoliksi laitetaan kaikki kulut. Ja siis ihan siitä syystä että miusta on ihan oikein saada nauttia rahoistaan. Jos tienaa enemän, niin silloin on käytettävissäkin enemmän rahaa ja se on ihan ok.
      Tottakai jos tilanne olisi niin että mä tienaisin vaikka 1t kuukaudessa ja hän vaikkapa 5t, niin silloin meilläkin jakautuisi enempi hänelle ne kulut.

      • sossuntäti

        Avoliitossa ei tarvitse tasata rahojaan toisen hyväksi. Kulut kuuluu jakaa tasan riippumatta mitkä on toisen tulot. On edesvastuutonta jakaa rahojaan toisen hyväksi kun ei kerran olla naimisissa.

        Mittikääpä.
        Esim.1
        Teillä ei ole yhteisiä lapsia ja toinen menehtyy äkillisesti.
        Menehtyneen lähiomaiset tulee ja vie kaiken jossa on ollut hänen nimi. Toinen jää lehdelle soittelemaan.

        Esim.2
        Jos on toisella lapsia niin lapset perii vanhempansa eli kaikki joissa on hänen nimensä riippumatta kumpi ne on maksanu. Mutta puoliso jää taas lehdellä soittelemaan.

        Eli ei yhteisiä rahoja kumpikin maksaa puolet yhteisistä kuluista vuokra, ruoka, ym.muuten kumpikin tekee rahoillaan mitä haluaa. Jos ostatte jotain auton, asunnon ym. Niin silloin sen tulee olla kummankin nimissä. Sillä se omista sen kenen nimi on papereissa.


    • mai32

      Minä saan käteen kuukaudessa 460 euroa opintotukia ja päälle 300-400 e palkkatuloja. Mies tienaa nettona 2600. Vuokran, sähkölaskun, nettilaskun ja kaikki talous- ja ruokahankinnat laitetaan puoliksi. Sanomattakin selvää, että minulla tekee tiukkaa kun taas mies on hankkimassa milloin mitäkin leluja ja muita vempaimia itselleen, käy ulkona syömässä jne. Olen yrittänyt tästä monesti sanoa, koska mielestäni on niin ankeaa ettei minulla ikinä ole henkilökohtaista rahaa käyttööni (että voisin ostaa vaikka vaatteita, kosmetiikkaa tms. juttuja joista ilostun tai käydä ravintolassa kaverien kanssa), mutta silloin mies ottaa esille sen miten aina kustantaa minulle ulkomaanmatkoja ja JOSKUS ostaa jotain pientä tai maksaa ravintolaillan. Se ei kuitenkaan ole sama asia kuin jos raha olisi minun käytettävissäni. Sitten jos joskus on vähän ylimääräistä rahaa jostakin ja käyttää sen nyt vaikkapa uusiin kenkiin tai lentolippuihin ulkomailla asuvan kaverin luokse, tulee kauhea syyllistys siitä että "onhan sulla rahaa, mä aina ostan meille yhteisiä juttuja ja sä et koskaan halua käyttää rahaa niihin". Onhan se varmaan hänen vaikea tajuta, kun itse ei tarvitse valita ostaako itselleen uuden maastopyörän vai meille yhteisen loman...

    • Helppoa_

      Meillä maksetaan KAIKKI puoliksi: vuokra, sähkö, vesi ja ruokakulut. Minä opiskelen ja käyn töissä, miehelläni on säännöllinen palkka. Mieheni siis tienaa minua enemmän, mutta molemmat käytämme omiin menoihin omia rahojamme. Kumpikin saa käyttää rahansa, miten lystää. Ei tulisi mieleenkään pyytää mieheltä rahaa johonkin.

      Tilanne olisi ehkä toinen, jos jompi kumpi olisi pienen lapsen kanssa kotona. Silloin ymmärtäisin toisenlaiset säännöt, jos toisen tulot radikaalisti laskisivat.

    • Menoton

      Varmaan harvoin menee näin, enkä itsekään oikein vieläkään sulata asiaa, että mies maksaa käytännössä kaiken. Olen aina tottunut maksamaan omat menoni, mutta nyt ei. Avokkini ja kihlattuni, tienaa yli 10 000€ kuukaudessa, minä tienaan 2500€. Ja huomautuksena, en tiennyt hänen tuloistaan kun aloimme seurustelemaan.. Eli en ole rahan perässä. Hän maksaa omistusasuntonsa vastikeen, sähköt, vedet, vakuutukset, auton ja kaikki sen kulut, ruokamme, kodin hankinnat ym.

      Hän vain ei halua että minä maksan mitään.. Lähes ainut mitä maksan, on oma vaatimaton puhelinlaskuni ja mitä nyt joskus ostan itselleni, vaatteita, kasvovoiteita, kasvohoitoja ym. pientä.. Hän vieläpä ostelee minulle timanttikorviksia ja kukkia.. Tuntuu välillä olo ihan prinsessalta.. Olen vain aina tottunut pärjäämään omillani, en koskaan ole tuhlannut rahaa ja olen aina säästänyt.. Hänen ansiostaan, minulla jää lähes kaikki rahat säästöön.. Enhän tietysti voi valittaa, hänellä on suuri sydän ja tahtoisin hänet vaikka meillä ei olisi paljon rahaa.. Ja jos joskus menemme naimisiin, suostun tottakai avioehtoon, jos hän sellaista pyytää, eiväthän ne minun ansaitsemiani rahoja ole. Molemmilla on hyvä näin, ilman papin aamentakin. Lapsi saatetaan kuitenkin laittaa aluilleen ennemmin, sitä molemmat enemmän kaipaamme..

    • hävikkiä

      Meillä mies opiskeli, minä maksoin seurusteluaikaan mm.ravintolailtoja ja leffoja. Yhteinen koti maksettiin puoliksi siihen asti, kunnes mies jäi työttömäksi. Sitten minä maksoin kaikki kulut, miehen rahat menivät kaljaan. Nyt ollaan eroamassa, koti on molempien nimissä, joten minä olen häviäjä.

      • tasa_arvoinen suhde

        Näissä kannattaa olla tarkkana. Tapailen kivaa tyttöä mutta fiskaalinen puoli huolettaa, nimittäin minulla on säästöjä ja kunnianhimoa tulevaisuuden suhteen, hän lähinnä haaveilee että tienaisi n. 2000e/kk (! Joo niinpä). Hän ei nytkään käy työssä vaan opiskelee, olen koittanut varovaisesti kysyä miksi opiskella korkeakoulussa jos tähtäin ei oo tuon korkeammalla.. hän sanoi kavahtavansa ajatusta avioehdosta, outoa sekin kun itsellä ei ole mitään (gold digger?) niin rahan perässäkö tässä ollaan. Mielestäni paras olisi kun molemmat maksavat omat juttunsa ja yhteiset pistetään puoliksi. Liian höveli ei kannata olla, on sitten mies tai nainen, ikäviä esimerkkejä on maailma täynnä.


      • Kirvesmiehenmuija

        Näin käy kun tunteet päättää asioista. Tuossa olisi voinut käydä taloudellisesti pahemminkin.


    • sossuntäti

      Palstasta riippuen ymmärrän että kyseessä on avoliitto. Siis et ole velvollinen elättämään toista. Lakkaat maksamasta hänen puolestaan.
      Istuta hänet kuuntelemaan. Kerro hälle että hänen on maksettava puolet talouden menoista tai saa etsiä itselleen uuden elättäjän.

      Tämä kaikille avoliitossa eläville.
      On uskomatonta että avoliitossa toinen elättää toista tosta vain, (näin valitettavasti on liian usein. Tai että on yhteiset rahat.) Niin kauan kun olette avoliitossa, niin muistakaa ettei teillä ole yhteistä omaisuutta jos sitä ei ole ostovaiheessa kummankin nimiin laitettu. Ei yhteistä velkaa, jos ette myös omista yhdessä (oltava kauppakirjassa) velalla ostettua asiaa.

      Ei yhteistä rahaa eikä missään nimessä yhteistä tiliä. Tällä ei ole mitään tekemistä sillä ettettekö rakastaisi toisianne. Rakkaus ja raha-asiat tulee pitää erillään.

      Jos/kun sitten ero tulee avoliitossa, niin omaisuus jaetaan sen mukaan kenen nimissä ne on. Sitten on turha valittaa että minä elätin sitä,minä maksoin kaiken.

      RAKKAUDESSAKIN PIDETTÄVÄ JÄRKI KÄYTÖSSÄ. AVIOLIITOSSA VOI EDES HARKITA ONKO YHTEISET RAHAT VAI EI, MUTTA EI AVOLIITOSSA.

    • kirvesmiehen muija

      Laita ja pian.
      Suomen lain mukaan sinulla ei ole elatusvelvollisuutta avopuolisosta. Älä anna käyttää itseäsi hyväksi.
      Täällä joku täti mainitsikin että pidettävä raha ja rakkaus erillään avoliitoissa ja se on totta. Niin se on lainkin mukaan

      • argh

        Aika outoa se että ei ole avoliitossa elatusvelvollisuutta, mutta jos lähdet opiskelemaan tai jäät työttömäksi niin avopuolisosi joutuu maksamaan eikä kelasta tai sossusta tipu pätkääkään! Että sitten kyllä ollaan velvollisia jos valtio joutuu jotain maksamaan.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. En ole rakastunut

      Tai ihastunut sinuun. Kiinnostuin kyllä heti koska erotut massasta.
      Ikävä
      414
      4460
    2. Miksi suomalaisia vainajia säilytetään kylmäkonteissa ulkona? Näin kuolleita kohdellaan Suomessa

      Suomesta ei löydy enää tilaa kuolleille. Tänä päivänä vainajia säilytetään ympäri maata ulkona kylmäkonteissa. Kontit
      Maailman menoa
      243
      2218
    3. Olen ärtynyt koska

      minulla on tunteita sinua kohtaan. Tunteita joita en voi ilmaista. Kaipaan kaikkea sinussa. Siksi olen välillä hankala.
      Ikävä
      68
      1630
    4. Suomalaiset marjat loppuvat

      Suomalaiset marjat mätänevät metsään, koska ulkomaalaiset, lähinnä thaimaalaiset poimijat ovat huolehtineet suomalaisten
      Maailman menoa
      159
      1427
    5. Hallitus korottaa yleisen arvonlisäveron 25,5 prosenttiin

      Yleisen arvonlisäveron kiristäminen 1,5 prosenttiyksiköllä on hallituksen järein toimi kehysriihessä. Se voi tuoda valti
      Perussuomalaiset
      285
      1292
    6. Yhteiskuntaa hyväksi käyttäjät

      Kyllä täällä Suomussalmellakin osaavat käyttää näitä Suomen etuja hyväksi. Vuokrataan ns. asunto lapselle että saa asu
      Suomussalmi
      67
      1127
    7. Mitä teen väärin?

      Alkaa pikku hiljaa tympäsemään ainainen pakkien saanti. Eka ennen kun nähdään, miehet ovat kiinnostuneita viestittelemää
      Sinkut
      137
      1084
    8. Joku tukeva täti syyttää suomalaisia rasisteiksi Hesarissa

      ”Kaikki valkoiset ihmiset Suomessa ovat kasvaneet rasistiseen ajatteluun”, sanoo Maija Laura Kauhanen: https://www.hs.
      Maailman menoa
      167
      1065
    9. Haluaisin tietää

      mikä saa sinut tuntemaan olosi rakastetuksi. Ja sitten haluaisin mahdollisuuden tehdä juuri niin. 💔
      Ikävä
      55
      980
    10. Puhutko toisista ihmisistä

      pahaa, jotta näyttäytyisit itse jotenkin paremmassa valossa?
      Ikävä
      118
      957
    Aihe