Miten saan itsetuntoni takaisin!?

SoSad

Eli siis olen 13 vuotias tyttö. Menen syksyllä 2014 yläasteelle ja pelottaa kauheasti! Muo ollaan kiusattu koulussa ja pelkään mitä yläasteelle sitten tapahtuu. Juuri kiusaamisen takia olen menettänyt paljon, kutn itsetuntoni! En ikinä haluaisi päättää mitään itse, oikeastaan pelkään päättää itse! Jos minua pyydetään sanomaan mitä haluaisin, rupean heti vaikertelemaan. Jos vaikka äiti kysyy tykkäänkö jstain paidasta, ja vaikka en tykkäisi sanon hiljaisella äänellä että joo...Kiusaajat ja ei oikeestaan opekaan anna minun päättää mitään ikinä koulussa. Minun mielipiteeni on pelkkä tuulahdus joka menee ohi! Olen tottunut ettei minua kuunnella ja etten saa sanoa omaa mielipidetäni! Olen alkanut muuttua negatiivisemmaksi ja masentuneemmaksi! Äitikin on sanonut että mitä munkanssa voi tehdä... oon itekkin sitä mieltä että pitäis mennä johonkin psykiatrille! Joskus jopa ajattelen ettei minulla ole mitään virkaa maailmassa...ja olen miettinyt hyviä tapoja kuolla! Voisiko joku auttaa minua!!! Jooko! Kiusattuna olemisesta en taida päästä eroon, mutta itsetunnon haluan takaisin...olen vielä nuori ja on vielä aikaa...aikuisena on vaikea saada itsetuntoaan takaisin =(

28

165

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • SoSad

      Mä puhun jopa puille kun ne ei vastaa eikä kysy... niille on turvallista puhua...en oo hullu! :(

      • Nekkux

        Oot niiiiiiin samanlainen kuin mä!
        Voimia sulle tosi paljon! Mä ymmärrän varmasti mille tuntuu!....
        Ite meen kasille, joten pääsin seiskan ohi, mutta oli siinä kestämistä kun mua kiusataan :P
        mut siis aika sama mulla :(


    • Älä huoli

      Joskus on ihan pakko sanoa suoraan.
      Tiedän miltä sinusta tuntuu ja oikeasti suosittelen käymään psykiatrilla se auttaa!
      Siellä ohjaa sinua parempaan päin :)
      Olen samanlainen ongelmanuori kuten sinäkin, mutta kyllä se menee vielä ohitse.
      Minuakaan ei kuunnella niin sanon (vaikka huutamalla) suoraan jos ei mene perille.
      On myös hyvin epäkohteliasta jos ei kuunnella.
      Kiusaako ne hei myös fyysisesti?
      Ja ovatko kiusaajat tyttöjä vai poikia?
      Minä yrittäisin neuvoa sinua jos kerrot nuo kaksi asiaa.
      Vaikka olenkin vielä 12-vuotias, olen hyvin omatoiminen ja joutunut kasvamaan nopeasti meidän perheessä.
      Sinua ei vain ymmärretä kuten minuakaan ei ymmärretä.
      Olen oppinut samalla itse ymmärtämään toisia paremmin.
      Jaksa vaan ja nauti nyt kesä ensin loppuun!
      Kaikki kääntyy vielä parhain päin :)

      • SoSad

        No minua kiusataan että fyysisesti kuin henkisestikkin! Ja kiusaajat ovat että tyttäjä kuin poikiakin. Minulla on vähän samanlainen ajatus tapa kuin sinulla. Olen oppinut ymmärtämään muita kiusattuna olemisen kautta. Olet muuten todella kypsä ikäiseksesi ja tarkoitan sitä hyvällä! Oletko menossa kutoselle? Jos olet niin olet todellakin hyvin fiksu ikäiseksesi ja vaikka olisit menossa 7 luokallekkin niin ei moni sen ikäinen ymmärrä näitä asioita niin hyvin kuin sinä! Toivotan sinullekkin kaikkea hyvää (=


    • Voimia

      Miten sua kiusataan? Ja ootko kertonut kiusaamisesta kenellekkään aikuiselle? Mua ei oo kiusattu koulussa ikinä mua on vaan kiusannut veljeni ja sen kaverit mää tiiän et se on eri asia mut kuitenkin.. Tiiän mistä susta tuntuu ja voimia sulle

    • entinenkiusattu

      Moi! Olen 14w kiusattu tyttö. Mua on kiusattu koko ala-asteen ajan, mutta pääsin siitä yli. Vieläkin minua tosin haukutaan vähän väliä ja joskus käy pieniä "ongelmia", mutta pääsin pois pahimmasta. Ja kirjoitan tänne siksi, että uskon että säkin pääset pois kiusaamisesta.
      Tiedätkö mikä tekee meistä kiusatuista ns "kypsempiä". Se, että me tiedetään miltä tuntuu olla heikoilla. Me ymmärretään paremmin niitä ihmisiä jotka on kokenut saman.
      Pääsin itse kiusaamisesta yli, kun tajusin, että ymmärrän ihmisiä. Ja aloin ymmärtää kiusaajiani. Kun he kiusasivat minua, kyselin paljon kysymyksiä, kuten miksi he tekivät niin. En vihaisesti, vaan ystävällisesti. Kun kiusaajani näytti surulliselta, kysyin häneltä onko kaikki hyvin. Ja lainasin heille kyniä jos heillä ei ollut omia mukana. He tekivät minulle ala-asteella kamalia asioita, mutta päätin unohtaa ne kaikki. Ja puhuin heille aina kun oli mahdollista ja nauroin paljon.
      Myönnän että se oli tosi rankkaa ja kesti kauan, mutta lopulta ymmärsin, että heilläkin oli syitä. Ihminen ei tee mitään ilman syytä. Tajusin että he halusivat vain että heitä kunnioitetaan. Ihan kuin minäkin. En ole heidän paras kaverinsa tai mitään sinnepäin. Mutta aloin kuunnella heitä, jonka jälkeen he kuuntelivat mua eivätkä siis kiusaa mua enää. Toivon että myös sä pääset eroon omista kiusaajistasi. Onko sulla ketään läheistä kaveria tai sisarta joka voisi auttaa sua?

      • wou

        #100%RESPECT


    • SoSad

      Mm`m minä ymmärrän kiusaajiani mutta en ole kyllä vielä kysynyt heiltä että miksi he kiusaavat? Minulla on kyllä läheisiä ystäviä mutta he eivät oikein ymmärrä minua. Mutta se ei haittaa . En ole koskaan pitänyt kiusaajiani hirviöinä tai pahempina kuin minä he ovat vain väärinymmärrettyjä ja tiedän sen mutta en siltikään hyväksy kiusaamista! Mikään ei saa minua hyväksymään sitä! Joillakin kiusaajilla saattaa olla esim. huonosti asiat kotona tai joitain muita murheita. He purkavat vihaansa ja suruansa aiheuttamalla muille tuskaa. Silloinhan he aiheuttavat sen tuskan meille kiusatuille minkä kokevat kotonaan! Toistensa tukeminen olisi mielestäni paljon helpompi, fiksumpi ja inhimillisempi keino! Ja juuri se on yksi syy miksi en ikinä tule hyväksymään kiusaamista! No rupesin taas jaarittelemaan syvällisiä =D No siinä oli taas pakkaus mielipiteestäni.

    • Entinenkiusattu

      Se oli hyvä mielipide ja mun mielestä kiusaajien ite tulisi nähdä näitä. Jos sinulla on facebookia tai twitteriä, voisit jakaa jotain keskusteluja siellä? Onko sulla ketään aikuista ystävää tai vanhempia jotka vois vaikuttaa koulun toimiin? Tuntuu, että nykyajan opettajat eivät ota koulukiusaamista tosissaan. Pyydä vanhempiasi tai muuta aikuista puhumaan vakavasti heidän kanssaan. Tai voisit mennä suoraan asiaan ja puhua jollekkin opettajalle itse. Tai voisit kirjoittaa sen kenties sen heille paperille? Sun täytyy todistaa opettajille että tilanne on vakava, etkä jaksa sitä enää. Voimia sulle.

    • SoSad

      Oon samaa mieltä...opet ei oikeen ymmärrä. Kun kerroin kiusaamisesta keskiluokan opelle niin se vaan alko nauramaan.

    • SoSad

      Kiitos todella paljon tähän astisille kirjoittajille! Olette piristäneet!!! Kiitos!

    • SoSad

      Eli mä toivoisin että tommset tyhmät kommentit vois jättää pois kiitos! Tiiän kyllä ketä ootte ketkä laitatte noita joten ihan turha naureskella siellä kotona!

    • SoSad

      SÄ OOT RASITTAVA IHMINEN!!!!! SÄ OOT JO TROLLANNU KAHTA MUN FOORUMIA!!!!! JOS ET KESTÄ LUKEA NIIN EI TARVITSE EN OLE PAKOTTNUT EN OLE PAKOTTANUT YMMÄRSITKÖ JOTEN ÄLÄ ITE TUU PORAAMAAN TÄNNE!!! JOS O MIELESTRÄS NIIN FIKSU NI TEE IHAN OMAT FOORUMIS NI VOIT IHASTELLA TAI TROLLAILLA IHAN OMAA FOORUMIAS BERSREK69!!!

      SÄ TUSKIN TIIÄT MILTÄ MUSTA TUNTUU...JA VAIKKA TIETÄISTKIN NI ET NÄYTTÄVÄSTI OSAA OTTAA MUIDEN TUNTEITA HUOMIOON!!! NO EI OO MUN ONGELMA JOS OOT RAKASTUNUT OMAAN NAPAAS!!!

    • ressuthebaron

      On varmasti erittäin hauskaa pilkata netissä 13v tyttöä, jolla on ongelmia elämässään. Hävetkää saatana.

    • SoSad

      Äh ihan sama...senkun pilkkailkoon! Ei oo muiden ongelma välittää toisten lapsellisuudesta!

    • SoSad

      Lopeta jo..ta no senkus jatkat...oot varmaan joku 8 vuotias

      • Adolf Hitler

        Ja mikäs joku neiti tosisurullinen on määräileen mua?


    • SoSad

      Oikeesti lopeta toi ahisteleminen, kiusaaminen, nolaaminen ja ärsyttäminen! Mitä mä oon tehnyt sulle kerro miks oot tommonen mikä suo vaivaa!!!! Jos kerrot viisi oikeesti järkevää syytä kui vihaat muo noin paljon niin mä annan sulle luvan vaikka tappaa mut!

    • SoSad

      Mä en ala mikskään trolliksi ihan tiedokses vaan!

      Jos sun mielestä trollina on niin kivaa ja muiden nolaaminen on niin kivaa niin se on sun oma ongelmas! Jos olet lapsellinen niin ole sitten! Itsetunto ja kiusaaminen ovat vakavia asioita ei niiden kanssa kuulu leikkiä! Jos trollaaminen on sinulle pakkomielle niin trollaa jotain muuta aihepiiriä!

    • SoSad

      Arggg

      • wou

        Joku on sanonut:
        "Tyhmä se joka kiusaa mutta tyhmempi se joka kiusaantuu." Mun mielestä ihan hyvä neuvo.


    • SoSad

      Äh....

    • SoSad

      KUINKA MONELLE TOI TYPERÄ TROLLAAMINEN ON PAKKO MIELLE!!

    • SoSad

      Oikeesti! Mä pyydän että toi turhan päivänen trollaaminen loppuisi!
      Olis eriasia jos oikeesti osaisitte trollata niinku hauskalla tavlla mutta tää on niin lapsellista ja typerää!!! Ja itsetunto ja kiusaaminen ovat vakavia asioita...ei niihin kuuluisi trollailla EIKÖ KUKAAN TAJUA!!!

    • 9.luokkalainentyttö

      Trollaajilla ollut niin rankka elämä, ettei normaalia ihmisten elämää osaa edes elää, kaikki haukutaan lyttyyn ja pelleillään ja se on olevinaan niin hauskaa.

      Säälin sua SoSad, itseänikin on koukukiusattu koko yläasteaikani. Nyt olen menossa 9. luokalle eli kiusaamista on ollut pari vuotta, onneksi vain henkisellä tasolla, mutta sattuuhan se siltikin! Minulla on ollut aina huono itsetunto, mutta kiusaaminen vei loputkin itsetunnonrippeet, lisäksi luulen sairastavani tällä hetkellä masennusta, vaikeaa se on myöntää, mutta kaikki oireet viittaavat siihen jne. En enempää nyt kerro, mutta tiedän kyllä, miltä susta tuntuu! :(

      Jos haluat, olis kiva jutella sun kanssa esimerkiksi s-postilla lisää (:

    Ketjusta on poistettu 14 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 4 tuntia töitä kerran viikossa on naisen mukaan liian raskasta

      Tämä ei taija olls lieksalaine vaikka "tuntomerkkiin" perusteella nii vois eppäillä! 🤣 31-vuotias Maya ei kykene tekemä
      Lieksa
      90
      3910
    2. Riikka Purra rosvosi eläkeläiset!

      1900 euron eläkkeestä rosvottiin 350 euroa. Kohtuullista vai? Perussuomalaisia ei enää ole olemassa meille eläkeläisille
      Maailman menoa
      604
      3717
    3. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      43
      3702
    4. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      13
      2351
    5. Näytit nainen sanoinkuvaamattoman ihanalta

      En voi unohtaa sinua. Pohdin nyt sinua.
      Ikävä
      63
      2291
    6. SDP:n kannatus edelleen kovassa nousussa, ps ja kokoomus putoavat

      SDP on noussut Helsingin Sanomien tuoreessa kannatuskyselyssä kokoomuksen ohi Suomen suosituimmaksi puolueeksi. SDP:n ka
      Maailman menoa
      327
      1988
    7. Ihastuksesi persoonalliset piirteet ulkonäössä?

      Onko jotain massasta poikkeavaa? Uskallatko paljastaa? Aloitan; todella kauniit kädet ja sirot sormet miehellä.
      Tunteet
      123
      1967
    8. Kansaneläkkeiden maksu ulkomaille loppuu

      Hyvä homma! Yli 30 miljoonan säästö siitäkin. Toxia.
      Maailman menoa
      187
      1806
    9. Ketä ammuttu ?

      Ketä sielä Juupajoela ammuttu ei kait mainemies alkanu amuskelemaan , , Kyösti H ?
      Juupajoki
      28
      1479
    10. Nainen, meistä tulisi maailman ihanin pari

      Mutta tosiasiat tosiasioina, on liian monta asiaa, jotka sotivat meidän yhteistä taivalta vastaan. Surulla tämän sanon,
      Ikävä
      66
      1372
    Aihe