Kasvattaja

Niinpä niin...

Kotisivuilta otettu teksti: "Jalostukseen käytän vain rotujärjestön laatuvaatimukset täyttäviä koiria. Olen Novascotiannoutajat ry:n sitoumuskasvattaja."

Pentue keväältä narttu C-lonkat ja uros A-lonkat. Lonkkaindeksin keskiarvo 93,5. Onko sivuilla kenties valheellista tietoa?

25

230

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • KatoaJo

      Ihan hirrrrween vaikee arvata aloittaja ;D ;D
      Käsi ylös ken arvaa!!! ;)
      Kampanjat käynnissä!
      Tsup tsup jälleen???

      • toinen kasvattaja

        Novascotiannoutajat ry:n sitoumuskasvattajien tulee tehdä kriteerit pääsääntöisesti täyttäviä yhdistelmiä. Jokainen kasvattaja on itse vastuussa kasvatustyöstään joten eiköhän tämä puinti ollut tässä.


      • 51% riittää :-)
        toinen kasvattaja kirjoitti:

        Novascotiannoutajat ry:n sitoumuskasvattajien tulee tehdä kriteerit pääsääntöisesti täyttäviä yhdistelmiä. Jokainen kasvattaja on itse vastuussa kasvatustyöstään joten eiköhän tämä puinti ollut tässä.

        Joten jos sinulla on 70 pentuetta, joista olet kasvattanut 45 kriteerien mukaisesti, voit kasvattaa seuraavat vaikkapa 15 pentuetta miten haluat ja edelleen täytät kriteerit :-) sekä kuulut yhdistyksen sitoumuskasvajiin.

        Onko tämä mielestänne oikein?

        Voitte olla sitä mieltä, että tämä on oikein, mutta eikö ole myös oikein tuoda se asia esiin ostajille?


      • H.H
        51% riittää :-) kirjoitti:

        Joten jos sinulla on 70 pentuetta, joista olet kasvattanut 45 kriteerien mukaisesti, voit kasvattaa seuraavat vaikkapa 15 pentuetta miten haluat ja edelleen täytät kriteerit :-) sekä kuulut yhdistyksen sitoumuskasvajiin.

        Onko tämä mielestänne oikein?

        Voitte olla sitä mieltä, että tämä on oikein, mutta eikö ole myös oikein tuoda se asia esiin ostajille?

        Ensinnäkin kannattaa kysyä jtk:lta missä rajoissa pääsääntöisesti noudattaa sääntöjä? En kuitenkaan usko että vain puolet riittää. En tiedä sitten vaikuttaako rikkeen laatu asiaan, siihenkin jtk osaa vastata.
        Minusta jos asia noin vaivaa niin suosittelen olemaan yhteydessä kyseiseen kasvattajaan ja kysyä häneltä kun syytellä valehtelusta täällä.


      • 51% riittää
        H.H kirjoitti:

        Ensinnäkin kannattaa kysyä jtk:lta missä rajoissa pääsääntöisesti noudattaa sääntöjä? En kuitenkaan usko että vain puolet riittää. En tiedä sitten vaikuttaako rikkeen laatu asiaan, siihenkin jtk osaa vastata.
        Minusta jos asia noin vaivaa niin suosittelen olemaan yhteydessä kyseiseen kasvattajaan ja kysyä häneltä kun syytellä valehtelusta täällä.

        Pääsääntöisesti on kerrottu ihan jtk:n toimesta ja silloin juurikin sanottiin että yli puolet on tämä määrä ;-)


    • Voi hyvää päivää

      Tai mitä jos vaan antaisit olla ? Lopettaisit muiden asioiden tonkimisen ja syyttelyn? Vai voitko rehellisesti sanoa, että koko tästä keskustelutulvasta on seurannut jotain hyvää kenellekkään osapuolelle? Teksteillä ei ole mitään tekemistä informaation tarjoamisen kanssa, vaan niillä pyritään ainoastaan saamaan muut näyttämään huonolta. Sanoit mitä tahansa ovat motiivisi ihan muualla kun rodun informaatiotason parantamisessa.

      • Ylläpitäjä

        Saamastamme palautteesta päätellen hyvää on syntynyt ainakin ostajien puolelta. Meitä on kiitelty erityisesti siitä, että ostajalle on ensimmäistä kertaa selvitetty mitä asioita olisi hyvä selvittää ennen pennun ostoa. Lisäksi on kiitelty siitä, että löytyy linkit mistä nämä tiedot löytyvät.

        Emme me mitään sille voi, jos tekstiemme perusteella muut (sanoisin ennemminkin jotkut) näyttävät huonolta. Olisikohan silloin kenties heillä jotain parannettavaa? Sivuillamme kerrotaan miten me kasvatamme sekä mielipiteemme siitä miten koirien kanssa yhteistä elämää eletään. Emmehän me sanele kenenkään muun tapaa kasvattaa/harrastaa koirien kanssa.

        Kuten sivuillamme todetaan "Jokainen tekee kasvattajan valinnan omien mieltymystensä mukaisesti" ja "Valitettavasti ei ole mahdollista välttää kaikkia näilläkin sivuilla mainittuja epäkohtia, joten jokainen kasvattaja sekä pennun ostaja, painottakoon itselleen tärkeimmät asiat ja tehköön valinnat sen mukaisesti". Joten tehköön jokainen kasvattaja, koiraharrastaja sekä pennun ostaja ihan omat päätöksensä ;-)

        ps. kaikki täällä oleva viestiketjut eivät ole minun aloittamiani, muutkin osaavat (nyt) tietolähteitä käyttää, helppohan se on syytellä sitä ainoaa henkilöä, joka omalla allekirjoituksellaan viestejä kirjoittelee....

        Toivoisin myös että nämä muut kirjoittelijat kirjoittaisivat aiheesta ja ottaisivat niihin kantaa, kuten tähän periaatteeseen, että puolet kriteerien mukaisesti kasvatetuista riittää, eikä lähdettäisi aina tähän "anna olla jo ja poistu" lauseeseen, koska en ole mihinkään poistumassa ;-)

        Jarno Niemi


      • H.H
        Ylläpitäjä kirjoitti:

        Saamastamme palautteesta päätellen hyvää on syntynyt ainakin ostajien puolelta. Meitä on kiitelty erityisesti siitä, että ostajalle on ensimmäistä kertaa selvitetty mitä asioita olisi hyvä selvittää ennen pennun ostoa. Lisäksi on kiitelty siitä, että löytyy linkit mistä nämä tiedot löytyvät.

        Emme me mitään sille voi, jos tekstiemme perusteella muut (sanoisin ennemminkin jotkut) näyttävät huonolta. Olisikohan silloin kenties heillä jotain parannettavaa? Sivuillamme kerrotaan miten me kasvatamme sekä mielipiteemme siitä miten koirien kanssa yhteistä elämää eletään. Emmehän me sanele kenenkään muun tapaa kasvattaa/harrastaa koirien kanssa.

        Kuten sivuillamme todetaan "Jokainen tekee kasvattajan valinnan omien mieltymystensä mukaisesti" ja "Valitettavasti ei ole mahdollista välttää kaikkia näilläkin sivuilla mainittuja epäkohtia, joten jokainen kasvattaja sekä pennun ostaja, painottakoon itselleen tärkeimmät asiat ja tehköön valinnat sen mukaisesti". Joten tehköön jokainen kasvattaja, koiraharrastaja sekä pennun ostaja ihan omat päätöksensä ;-)

        ps. kaikki täällä oleva viestiketjut eivät ole minun aloittamiani, muutkin osaavat (nyt) tietolähteitä käyttää, helppohan se on syytellä sitä ainoaa henkilöä, joka omalla allekirjoituksellaan viestejä kirjoittelee....

        Toivoisin myös että nämä muut kirjoittelijat kirjoittaisivat aiheesta ja ottaisivat niihin kantaa, kuten tähän periaatteeseen, että puolet kriteerien mukaisesti kasvatetuista riittää, eikä lähdettäisi aina tähän "anna olla jo ja poistu" lauseeseen, koska en ole mihinkään poistumassa ;-)

        Jarno Niemi

        Jarno, mistä olet kuullut että puolet riittää? Oletteko kysyneet jtk:lta? Mielenkiintoista, itse en ainakaa löytänyt koiranetissä kasvattajaa jolla olisi 70 pentuetta ja 15 niistä jommalla kummalla C:n lonkat. Ette myöskään ole kertonut avoimesti, miksi te ette ole enää sitoumuskasvattajia?


      • Ylläpitäjä
        H.H kirjoitti:

        Jarno, mistä olet kuullut että puolet riittää? Oletteko kysyneet jtk:lta? Mielenkiintoista, itse en ainakaa löytänyt koiranetissä kasvattajaa jolla olisi 70 pentuetta ja 15 niistä jommalla kummalla C:n lonkat. Ette myöskään ole kertonut avoimesti, miksi te ette ole enää sitoumuskasvattajia?

        Juurikin jtk on näin ilmoittanut. En minäkään löytänyt sellaista kasvattajaa, ehkä kaikki muut kuin Helly Hansen ymmärsivät että se oli esimerkki, jonka mukaan voisi toimia ;-) Me olemme sivuillamme kertoneet KAIKKI koiriimme liittyvät sairaudet yms. ja minusta SE on tärkeintä, eikä se, kuuluuko johonkin ryhmään vai ei. Varsinkaan kun siellä ryhmässä voi tehdä monenlaista, ilman että siitä on mitään sanktioita, kuten tässäkin viestiketjussa on tuotu ilmi ;-)

        Jarno Niemi

        ps. Miten muuten sattuukin että tämän kennelin sivuilla on kaksi pentuetta, joista vain toisessa on mainittu nämä lonkkaindeksit ;-) sattumaa varmaan..?!?


    • H .H

      Jospa keskittyisitte tukemaan omia kasvattien omistajia, etenkin niiden sairastuneiden pentujen ettäkä käytä aikaa täällä muita mustamaalaamassa. Kannattaisi miettiä asioita pitkällä tähtäimellä, miten tämä teidän puheet vaikuttaa teidän kasvatustyöhön tulevaisuudessa?

      PS: Edelleen odotan suoraa avointa vastausta suoraan kysymykseen, miksi ette enää ole sitoumuskasvattajia? Kuten itsekkin sanoitte että riittää että noudattaa 51% sääntöjä ;-)

    • Voi vi**u mitä p****

      Teidän kennelin sivuilla ei ollut todellakaan avoimesti sairauksista kerrottu ennen kuin kaikki tuli muiden toimesta ilmi. Yhtä ainoaa sairautta, ette tuoneet julkisesti esille.
      Sijoitusnarttunne omistuksen siirtoa perusteltiin hyvällä koiran hoidolla vaikka tosiasia on tullut koiran omistajan kautta ilmi. Sivut ovat muokkautuneet ilmitulleiden tilanteiden mukaan. Ja tekstejä on poistettu ja muokattu vauhdilla.
      Lopeta tuo hurskastelu. Ainoat jotka eivät totuutta tiedä totuuden kertojista ovat ne tietämättömät ihmiset.
      Kun sinulla tuota aikaa on niin perehdypä ensialkuun siihen minkä luokan asioista puhutaan jos käytetään C lonkkaista koiraa A lonkkaisella uroksella tai tehdään uusiopentue järkyttävällä A/I riskillä TIETOISESTI! Se ei kauniita puhumalla se asia muutu.
      Tule neuvomaan ja puuttumaan toisten epäkohtiin kunhan ensin yrität ymmärtää
      edes alkeellisimpia asioita jalostuksesta.
      Joidenkin ei tarvitse omaa nimeää. edes käyttää kun kaikki sen tietää kuka tykkää paskaa jauhaa.

    • KOIRAnet

      Kummasti on hävinneet tekstit siitä kuinka hyvän sijoituskodin löysitte jne. Jopa omia koirianne kelpasi hoitamaan, mutta niin se tarina muuttuu kun julkaisi tiedon sairastumisesta niin tuli olan täydeltä blogiin että alusta asti oli kaikki pielessä jne. Eli kannattaa varmaan lopettaa se P**** jauhanta sillä jokaiselle uudellekin harrastajalle varmasti selviää asioiden laita nopeammin kun uskottekaan.
      Myös omien koirien sukuihin kannattaa tutustua (opetella Koiranetin käyttö) ja varmistaa löytyykö se veteraanivoittaja sittenkään oman koiran takaa uroksen puolelta ;-)

      • oppiaikäkaikki

        Voe tätä. Joka rodun kohdalla saa olla tarkkana, mistä sen pentunsa ostaa. Kasvattaja-tittelin itsellensä ottaneet eivät ole missään yliopistossa opiskelleet aihetta... Jotkut tittelinkipeät juoksevat kaikenmaailman esittelyissä, vaikkei koirat olisi kovin kummoisia. Jos pentuja teetetään vain sen takia että koirilla on ihan kivat luonteet, ei se ole mitään kasvatustoimintaa, rodun jalostamista vaan vain pennuttamista. Kun käytetään ties millä lonkkatuloksilla olevia koiria pentujen teettämiseen, ei sekään ole mitään kasvatustoimintaa ja rodun kehittämistä vaan pennuttamista. Monella pentujen teettäjällä on vauhtisokeus ja teetetään noita B- C-yhdistelmillä -tai ties millä- pentuja, jota sitten vielä puolustellaan että nehän on lähes normaalit lonkat. No niistä yhdistelmistä ei todellakaan tule käyttökoiria vaan kotikoiria, koska rakenne ei kestä kovempaa käyttöä. Mikä ei taaskaan ole mitään rodun jalostamista vaan pennuttamista. Ja jos ns. kasvattaja sanoo kasvattavansa seurakoiria, ei se taaskaan ole rodun kehittämistä, vaan pennuttamista, ns. kasvattajalla ei ole tavoitteita jalostuksella, sillä on unohdettu rudun alkuperäistarkoitus, että tolleri on monikäyttöinen noutaja.

        Tämän saman jaarituksen voisi laittaa joka rodun kohdalle ottaen huomioon rodun erityispiirteet. Siinä on kyllä koiranhankkijat varsinaisessa sokkelossa kun yrittävät löytää asiallisen kasvattajan, ei vain pennuttajaa. Saa olla vankka kokemus, jotta löytää oman koiran oikeanlaisesta paikasta.


    • Hämillääään

      Enemminkin olisin huolissani rodun käyttöominaisuuksista ja juuri metsästykseen/rodunomaisiin lajeihin sopivaa koiraa. Liikaa käytetään koiria joilla ei ole luontaista noutohalua, kun mietitään miksi novascotiannoutaja on jalostettu? Pieni murhe on c tai d-lonkat jotka ei edes tollereilla usein vaivaa.
      Tämä aloitus on niin mainio provo :-D

      • Ei ole totta

        pieni murhe on c tai d-lonkat??? siinäpä olikin sitten kasvatusperiaatetta kerrakseen. vai ei vaivaa d-lonkat, toivottavasti et ole kasvattaja, joka näitä sairaita koiria tuottaa ja sitten yritetään niiden kanssa harrastaa vaikkapa näitä mainitsemiasia rodunomaisia lajeja, joissa koiran liikkuminen TERVEESTI on todella tärkeää. älkää vaan kukaan uskoko että d-lonkilla voisi oikeasti kasvattaa, jalostamisesta ei tässä tapauksessa voi puhuakaan. viestin kirjoittajasta kyllä todellakin huomaa että taitaa olla vähän enemmänkin hämillään ;-)


    • ?!?!?!?!??

      Voiko sitten kasvattaa nartulla/uroksella joilla on am-jälkeläisiä? Jos voi, niin miksi ei c-lonkkaisella? Tai nartulla/uroksella tai sisaruksilla on luonteessa ongelmia kuten puremista/agressiivista käytöstä?

      D-lonkat ei harrastamista estä ja eikä monesti edes hidasta. Aika kärkkäästi ollaan tuomitsemassa ettei C & D lonkilla voi edes harrastaa. Kyllä se on vaikeampaa harrastaa koiran kanssa joka syttyy nollasta sataan minuutissa eikä sellainen ole rodunomainen luonteeltaan ;-)

      • Ei ole totta

        nyt puhuttiin lonkista ja sinun perustelusi on se että saa teettää c-lonkkaisella jos kerran saa teettää myös am-sairailla tai joilla sairaita sukulaisia, olet todellakin kysymysmerkkiesi arvoinen. enhän minä ole sanonut että saa teettää am-sairaalla, ei saa, eikä myöskään luonneongelmaisella. sehän on päivänselvää että d-lonkkaisen kanssa harrastamista kannattaa harkita moneen kertaan, eikä kasvattamista tarvitse harkita ollenkaan. itselläni on ollut b/c lonkkainen ja eläinlääkärin suosituksesta muutettiin ruokavaliota ja vältettiin tiettyjä harrastuksia. d-lonkilla ei varmasti kannata lähteä harrastamaan ilman että asia otetaan huomioon ja vältetään niitä lonkille eniten rasittavia harrastuksia. jos tollerista puhutaan, niin monessa tilanteessa kiihtyminen nollasta sataa on todellakin rodunomaista sille. tämähän on haasteellinen rotu, jonka kouluttaminen vaatii omistautumista ja kärsivällisyyttä. rotu taitaa olla vähän vieras sinulle ;-)

        Muutama kohta sivulta: http://www.elainlaakariin.fi/koiran-lonkkavika/
        Koiran lonkkavika ei aina oireile näkyvästi ulospäin, mutta koiralla voi silti olla kipuja. Koiraa, jonka lonkat on arvioitu kirjaimella D tai E (vakava-asteisia muutoksia lonkkanivelissä), ei tulisi käyttää jalostukseen.


    • ?!?!?!?!??

      Pointtini on se että c-lonkkaisella ei ole kielletty tekemään pentuetta vaan se on kasvattajan omasta kasvatusnäkemyksestään kiinni. Tehdäänhän pentueita joissa on kasvanut riski sairastua am:n, sekin on kasvattajan näkemys. Käytetään koiria jotka ei ole luonteeltaan rodunomaisia taikka luonteessa on muuten jotain pientä häikkää esimerkkinä agrea joka vaikka ilmennyt luonnetestissä tai MH:ssa. Minä toin esimerkkejä vain, siitä kun puhutaan jalostamisesta.

      Minä puhuin yksinomaan HARRASTAMISESTA sillä ylempänä luki että lonkkavikaiset on kotikoiria, näin ei kuitenkaan ole vaan tärkeää on pitää lihakset kunnossa ja tämän luulisi ymmärtävän jokainen joka vähäänkään harrastaa koiria kuluttavia lajeja kuten agia.
      Rotu ei ole minulle vieras vaikka minua nyt näin haluatkin mollata, ihan rauhassa vain. Minulla on mielipiteeni ja sinulla selvästi myös omasi ja kukaan ei ole sanomaan kumman mielipide on oikea ;-)

      • Ei ole totta

        eli pointtisi on se, että se mikä ei ole erikseen kiellettyä on sallittua, salli mun nauraa ja naurankin. eihän e-lonkkaisella pentujen tekeminen ole missään kielletty ;-) jokainen kasvattaja tehkööt omat päätöksensä, mutta silloin ostajan tulee tietää, minkä riskin hän tälläisessä tilanteessa ottaa ja tuoko kasvattaja sitä esille, ei välttämättä. myös silloin että mh- tai bh-testit eivät ole menneet läpi, kannattaa tutustua kyseiseen koiraan mahdollisimman tarkoin ja eri tilanteissa. kasvattaja saattaa tässäkin tilanteessa vähätellä ongelmaa ja sanoa että ihan itse halusi keskeyttää kun vähän rupesi väistelemään. sitten sama kirjoitetaan omaan blogiin ja kaikk on ok, joten todellinen syy ei tässäkään paljastu. jos näillä teetetään pentuja ei kyse todellakaan ole jalostamisesta.

        missä ylempänä puhutaan että lonkkavikaiset on kotikoiria? itse kerron sen mitä omasta kokemuksestanikin tiedän, että jo c-lonkkaisen kanssa kannattaa ruokavaliota muuttaa, juurikin vahvistaa lihaksia, kuten kerrot. voi edelleen harrastaa vaikka mitä, mutta kannattaa aina tarkkaille koiraa ja huomioida tämä sairas lonkka.

        Mikäli kerrot että d-lonkat on pieni murhe, joka yleensä ei tollereita haittaa ja kerrot että tolleri ei ole rodunomainen, kun kiihtyy nollasta sataan, silloin ei voi muuta päätellä kuin sen, että rotu on todellakin sinulle vieras.


      • ?!?!??!!!?
        Ei ole totta kirjoitti:

        eli pointtisi on se, että se mikä ei ole erikseen kiellettyä on sallittua, salli mun nauraa ja naurankin. eihän e-lonkkaisella pentujen tekeminen ole missään kielletty ;-) jokainen kasvattaja tehkööt omat päätöksensä, mutta silloin ostajan tulee tietää, minkä riskin hän tälläisessä tilanteessa ottaa ja tuoko kasvattaja sitä esille, ei välttämättä. myös silloin että mh- tai bh-testit eivät ole menneet läpi, kannattaa tutustua kyseiseen koiraan mahdollisimman tarkoin ja eri tilanteissa. kasvattaja saattaa tässäkin tilanteessa vähätellä ongelmaa ja sanoa että ihan itse halusi keskeyttää kun vähän rupesi väistelemään. sitten sama kirjoitetaan omaan blogiin ja kaikk on ok, joten todellinen syy ei tässäkään paljastu. jos näillä teetetään pentuja ei kyse todellakaan ole jalostamisesta.

        missä ylempänä puhutaan että lonkkavikaiset on kotikoiria? itse kerron sen mitä omasta kokemuksestanikin tiedän, että jo c-lonkkaisen kanssa kannattaa ruokavaliota muuttaa, juurikin vahvistaa lihaksia, kuten kerrot. voi edelleen harrastaa vaikka mitä, mutta kannattaa aina tarkkaille koiraa ja huomioida tämä sairas lonkka.

        Mikäli kerrot että d-lonkat on pieni murhe, joka yleensä ei tollereita haittaa ja kerrot että tolleri ei ole rodunomainen, kun kiihtyy nollasta sataan, silloin ei voi muuta päätellä kuin sen, että rotu on todellakin sinulle vieras.

        Ei ole totta, kannattaisi opetella lukemaan eikä ymmärtää tahallaan väärin vain että pääsee korostamaan omia ajatuksia. Minähän nimenomaan kirjoitin ettei ole tyypillistä että tolleri on mukana toiminnassa hitaasti/innottamasti vaan on sähäkkä ja ketterä ja olen sitä mieltä että tollerilla tulee olla luontainen noutohalu. Enkä puhunut jalostamisesta d-lonkilla vaan sen mitä yhdistys sallii eli c-lonkat tietyin kriteerein!


      • Ei ole totta
        ?!?!??!!!? kirjoitti:

        Ei ole totta, kannattaisi opetella lukemaan eikä ymmärtää tahallaan väärin vain että pääsee korostamaan omia ajatuksia. Minähän nimenomaan kirjoitin ettei ole tyypillistä että tolleri on mukana toiminnassa hitaasti/innottamasti vaan on sähäkkä ja ketterä ja olen sitä mieltä että tollerilla tulee olla luontainen noutohalu. Enkä puhunut jalostamisesta d-lonkilla vaan sen mitä yhdistys sallii eli c-lonkat tietyin kriteerein!

        sinä olet sitä mieltä että cc-lonkilla voi jatkaa pennuttamista, minä olen TÄYSIN eri mieltä. sinä olet sitä mieltä etteivät d-lonkat haittaa HARRASTAMISTA, minä olen siitäkin eri mieltä. pidä sinä ajatuksesi ja katsotaan minkä valinnan ne pennunostajat tekevät, yllättävän paljon näkyy olevan pentueissa pentuja vapaina, erityisesti tietyissä yhdistelmissä...


      • Give It a Rest
        Ei ole totta kirjoitti:

        sinä olet sitä mieltä että cc-lonkilla voi jatkaa pennuttamista, minä olen TÄYSIN eri mieltä. sinä olet sitä mieltä etteivät d-lonkat haittaa HARRASTAMISTA, minä olen siitäkin eri mieltä. pidä sinä ajatuksesi ja katsotaan minkä valinnan ne pennunostajat tekevät, yllättävän paljon näkyy olevan pentueissa pentuja vapaina, erityisesti tietyissä yhdistelmissä...

        Omasta mielestäni C/C lonkkaisen kanssa voi harrastaa, kun otetaan huomioon tuo ruokavalio & hyvästä lihaskunnosta huolehditaan. Pahimmillaan lonkat voivat vaikuttaa koiran jokapäiväiseen elämään, se on täysin totta. Mutta käsittääkseni prosentuaalisesti vähemmän kuin useat muut perinnölliset sairaudet? Itsellä vaakakupissa painaisi kuitenkin enemmän mm. edellä mainitut AM-sairaudet, agressiivinen käytös yms. sukulaiskoirilla kuin mahdolliset lonkat. Tämä on minun mielipiteeni, suoraan sanottuna se ja sama oletko "ei ole totta" kanssani samaa mieltä. Enpä itsekkään suostu allekirjoittamaan valtaosaa mielipiteistäsi, mutta sellaista elämä on :)

        Se mitä kukin kasvatustyössään painottaa on jokaisen oma asia. On täysin turhaa kinastella täällä päivänselvistä asioista. Edelleenkään keskustelu ei ole johtanut mihinkään, lähinnä vaikuttaa keskenkasvuisten kakaroiden nokankoputtelemiselta.


      • Give It a Rest kirjoitti:

        Omasta mielestäni C/C lonkkaisen kanssa voi harrastaa, kun otetaan huomioon tuo ruokavalio & hyvästä lihaskunnosta huolehditaan. Pahimmillaan lonkat voivat vaikuttaa koiran jokapäiväiseen elämään, se on täysin totta. Mutta käsittääkseni prosentuaalisesti vähemmän kuin useat muut perinnölliset sairaudet? Itsellä vaakakupissa painaisi kuitenkin enemmän mm. edellä mainitut AM-sairaudet, agressiivinen käytös yms. sukulaiskoirilla kuin mahdolliset lonkat. Tämä on minun mielipiteeni, suoraan sanottuna se ja sama oletko "ei ole totta" kanssani samaa mieltä. Enpä itsekkään suostu allekirjoittamaan valtaosaa mielipiteistäsi, mutta sellaista elämä on :)

        Se mitä kukin kasvatustyössään painottaa on jokaisen oma asia. On täysin turhaa kinastella täällä päivänselvistä asioista. Edelleenkään keskustelu ei ole johtanut mihinkään, lähinnä vaikuttaa keskenkasvuisten kakaroiden nokankoputtelemiselta.

        Juu on joo oma asia, näkemys tai useimmiten sen puute, tiedostaminen ja useinmiten tiedostamattomuus. Kun ei missään erikseen kielletä niin siitä vain mistä aita on matalin. Näitä kukkahattuilijoita riittää, muuankin selitti kirkkain silmin miten kasvattaa Suomen parhaita -vieressä nilkuttaa joku ö-lonkkainen mukamas jalostuseläin, ja vielä väitetään ettei se haittaa eläintä, vaikka eläinlääkäri sanoo vieressä toista, ja sen näkee ihan tällainen tavallinen ihminenkin että haittaa koko ajan... Tai pitäisikö sanoa -kun on lusikalla annettu, ei voi kauhalla vaatia.

        70% koirista on vääränlaisilla omistajilla -ja se koskee myös ns. kasvattajia.


    • trollataan

      Varsin musta-valkoinen maailmankuva kukkahattuilija Ei ole Totta-nimimerkki ja ompas lonkat niin sydämen asia, sinuna keskittyisin vaikkapa am-sairauksiin ja niiden pois kitkemiseen kun lonkkiin kun niitä C-lonkkaisia ei nyt kovin montaa ole ede käytetty jalostukseen niin en ymmärrä tätä jeesustelua kun on vakavampiakin asoita olemassa.
      Sinänsä on hassua, onko se merkki että on vapaana pentu jostain yhdostelmästä että se on huono yhdistelmä vaan siitä ettei sopivaa kotia ole vielä lyötynyt. Onneksi yksi kasvattaja myy jo pennut ennen syntymää, sepä se vasta järkevää onkin tai vähintääkin epäilyttävää noin kiireellä asioita hoitaa ;-)

    • ?!?!??!!!?

      Minä puhun jalostuksesta en pennuttamisesta joka taitaa olla sinulle se tutumpi aihe. Tollerit on muutakin kun lonkkia, kuten monimuotoisuus? Sitä kun pitäisi vaalia ettei tarvitse roturisteytystä miettimään, mutta joo, lonkat on maailmanloppu!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1878
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1818
    3. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      118
      1799
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      70
      1577
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      60
      1432
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1246
    7. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      37
      1153
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      38
      1132
    9. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1128
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1127
    Aihe