sosiaalityöntekijäksi?

oleeol

Harkitsen sosiaalityön opintoja.

Kaikki kommentit tervetulleita eli millaista työ on, onko se henkisesti niin raskasta kuin väitetään?

Millainen työllisyystilanne on?

15

2614

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • sos

      Sosiaalityön opiskelu on melko rentoa, ainakin itse pärjännyt hyvin enkä ahkerimmasta päästä ole (joskin päässäkin on järkeä :)

      Vaikka olen nuori, olen päässyt hyvin töihin ja sijaisuuksia riittää!

    • Jampe

      Raskaus riippuu kyllä paljon siitä, millaisissa tehtävissä työskentelee. Lastensuojelu on usein varsin kuormittavaa, mutta esim. koulut ja sairaalat ovat ihan mukavia paikkoja työskennellä. Työtilannehan sosiaalityössä nyt kohtuullisen hyvä. Tulossa oleva sote-uudistus tosin tuo tähän varmasti muutoksen...

      • Entäs palkka?

        Paljonko sosiaalityöntekijä tienaa bruttona Helsingissä? Entä epäpätevä opiskelija?


    • xxcxcxcxcxcxc

      3000-3500 ilman ikälisiä Helsingissä.

    • Yht. kandi

      Henkisesti todella kuormittavaa. Itse olen gradua vaille maisteri ja jo vaihtanut muiden alan hommiin kokeiltuani sosiaalialan työtä käytännössä. Mutta jos pää kestää, niin töitä riittää. Palkalla elää hyvin, ei tosin ehkä pääkaupunkiseudulla, mutta muualla kyllä.

      • Oleeol

        En ole siis itse ollut koskaan sosiaalialan töissä. Jotenkin ymmärrän silti, että lastensuojelu on
        Kuormittavaa. Mutta entä muut s-alan työt, mikä tekee niistä niin kuormittavia,että täytyy alaa vaihtaa?
        Voisiko joku vähän valaista tämän alan raskautta?


      • sabrin1

        Minkä alan hommiin olet vaihtanut? Itsekin olen gradua vaille maisteri ja teen nyt sosiaalityötä, mutta työ raskauden takia olen miettinyt myös hakeutumista johonkin muualle lähelle liippaavalle alalle, josta omasta tutkinnostani olisi hyötyä.


      • yht.kandi
        sabrin1 kirjoitti:

        Minkä alan hommiin olet vaihtanut? Itsekin olen gradua vaille maisteri ja teen nyt sosiaalityötä, mutta työ raskauden takia olen miettinyt myös hakeutumista johonkin muualle lähelle liippaavalle alalle, josta omasta tutkinnostani olisi hyötyä.

        Palasin samoih hommiin, mitä tein aiemminkin, koulutusvaatimuksia ei juuri vaadita.


    • Yht. kandi

      Se, että asiakkaatt päivittäin huutavat ja syyttävät sinua, että olet pilannut heidän elämänsä, jos et anna heille, mitä haluavat nyt ja heti.

    • kilpo43

      Esim. erilaiset ennaltaehkäisevää työtä tekevät järjestöt palkkaavat sosiaalityöntekijöitä asiantuntijatehtäviin.

    • sospo

      Sosiaalipolitiikka on hyvä pääaine.

      • torspo

        jos haluaa työttömäksi


    • hyrrä

      Itse olen valmistunut HY:sta VTM:ksi ja nykyään työskentelenkin jo johtavana sostt:na.

      Aikuissosiaalityön sosiaalityöntekijöiden palkat ovat pk-seudulla 2800-3000 euroa kuntatasolla. Eivät kovin suuria huomioiden työn raskaus ja pitkä koulutus. Lastensuojelussa sosiaalityöntekijöiden palkat pk-seudulla 3000-3200 euroa. Jos tarkempi palkkataso kiinnostaa niin esim avoimia työpaikkoja selaamalla selviää nuokin asiat. Työllisyystilanne on hyvä, pätevistä sosiaalityöntekijöistä on pulaa. Mikä on tilanne sitten tulevaisuudessa kun kunnat alkavat panostamaan yhä enemmän sosiaaliohjaukseen (sosionomi AMK) ja jopa erityissosiaaliohjaajien vakanssit (sosionomi ylempi amk) alkavat kilpailla sosiaalityöntekijöiden kanssa samoista paikoista niin siinä voi tulla tilanne, että sosiaalityöntekijöiden vakanssit laskevat määrällisesti ja työtilanne heikentyy. Ei yhtään auta, että sosiaalityöntekijät eivät itse nosta omaa alaansa ja tutkintoaa ylemmäs muihin tutkintoihin nähden ja sallivat hiljaisesti esim. ylemmän amk:n suorittaneet samoihin töihin.

      Työ on raskasta, oli se sitten lastensuojelussa tai aikuspuolella (toki muitakin erityisaloja on, kuten vammaispalvelut, vanhussosiaalityö, sairaalasosiaalityö, maahanmuuttajat jne).

      Aikuispuolella asiakkaiden elämä pyörii toimeentulotuen ympärillä. Ei ole päivääkään kun asiakkaat eivät huutaisi puhelimessa, yrittäisi keksiä kaikenlaisia verukkeita miksi heidän pitäisi saada lisää rahaa, uhkaillaan valituksilla, kiristetään, uhkaillaan, kirotaan, tulee tappouhkauksia, itsemurhauhkauksia, itkemistä...Kiitosta ei koskaan kuule. Hyvä itsetunto täytyy olla tässäkin hommassa (arvostelua tulee koko ajan asiakkaiden puolesta, myös ikään, sukupuoleen ja etniseen taustaan liittuen) ja hyvät kuuntelutaidot, koska välillä tuntuu siltä että ollaan asiakkaille ainoa ihminen, joka kuuntelee ja tapaaminen voi helposti venyä useamman tunnin pituiseksi tai puhelu tunnin pituiseksi. Täytyy aina muistaa varsinkin aikuispuolella, että ollaan tekemisissä köyhien ihmisten kanssa, joiden syyt mm. syrjätymiseen tai köyhyyteen ovat monialaiset eivätkä heillä välttämättä ole sellaisia toimintakykyä, joilla voisi päästä taas omille jaloilleen tai sellaista roolimallia elämässään, johon voisi tukeutua. Monet asiakkaat ovat jo ylipolven syrjäytyneitä. Vastaanotolla käy nuoria aikuisia, joiden vanhemmat ja jopa isovanhemmat ovat olleet sosiaalitoimen asiakkaita.

      Itselleni nämä vuodet sosiaalityössä ovat riittäneet ja suunnittelen alan vaihtoa, jonkin toisen tutkinnon lukemista tähän rinnalle. En usko, että jaksan eläkeikään asti suoraa asiakastyötä, joka on erittäin haastavaa ja kuormittavaa henkisesti.

      • lääkärillä

        "tapaaminen voi helposti venyä useamman tunnin pituiseksi". Eipä kuulosta kovin rasittavalta.

        Lääkärin pitää ottaa 4 potilasta tunnissa vastaan. 15 minuutin aikana pitää kysyä potilaalta keskeiset oireet. Tehdä keskeiset statustutkimukset ja kirjoittaa tärkeimmät asiat tietokoneelle. Lähetteitä ja lausuntoja voi sitten pakertaa illalla työajan jälkeen.

        Vanhuksen riisuuntumiseen ja pukeutumiseen voi jo kulua useampi minuutti.

        Vanhemmat voisivat riisuttaa pikkulapset jo valmiiksi odotusaulassa. Todella aikaa vievää, kun lapsi tulee vastaanotolle sikeässä unessa toppapuku päällä. Kaikki riisuuntumiseen kuluva aika on pois potilaan hoidosta.

        Ei tarvitse sitten ihmetellä, miksi hoitovirheitä ja vääriä diagnooseja tulee.


    • Django4

      Kiva kun joku viitsii kertoa asiallisesti tuon työn arjesta.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      251
      4121
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      28
      2368
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      2141
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      93
      2076
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      101
      1733
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      25
      1414
    7. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      16
      1362
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      36
      1317
    9. Kenen etua Stubb ajaa Euroopassa ilmoittaessaan olevansa enemmän Ruotsalainen

      Tasavallan presidentti Alexander Stubb kertoi ensimmäisellä valtiovierailullaan Ruotsissa, että hän ei ole koskaan tunte
      Maailman menoa
      311
      1290
    10. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1237
    Aihe