Hampaiden lohkeaminen/ irtoaminen

hammaspeikkonen

Näin viime yönä unta, jossa alussa etuhampaani olivat erikokoiset keskenään, eikä vasemman puoleinen etuhammas meinannut mahtua suuhun. Tämä samainen hammas oli myös alaosastaan heikentynyt/ muuttunut ohueksi. Liikuttelin siinä sitten etuhampaita edes takaisin (niin että alahampaat olivat ylähampaita edempänä/ taempana). Koska hampaat olivat liian suuria, ne tietenkin kirskuivat toisiaan vasten, ja lopulta vasen ylähammas lohkesi, niin että se alaosa jäi ensin vain heilumaan mukana.

Koska oli lauantai, totesin vain, että hammaslääkäriin ei nyt mitenkään pääse (kuitenkin olin jossain lääkärissä ilmeisesti sillä hetkellä, tai ainakin siellä oli sairaanhoitaja). Päätin siis irroittaa hampaani lohjenneen osan, vaikka arvelinkin sen sattuvan. No, unessa minulla oli myös hammasraudat (ei ole ikinä ollut minkäänlaisia), ja kun irroitin lohjennutta osaa, se oli raudasta kiinni myös molemmin puolin viereisissä hampaissa. Kun irroitin lohjennutta osaa, lähti vasemmalta puolelta sen vierestä vielä kaksi hammasta irti (ja tämä ei edes sattunut, eikä tullut verta).

Olin saanut hammasraudan irti ikenestä vasemmalta puolelta, mutta oikealla puolella se oli vielä kiinni ja ajattelin, etten halua ihan hampaattomaksi, joten pyyysin tätä jotain sairaanhoitajan tapaista irroittamaan raudan toiselta puolelta. Hän sitten vain veti sen helposti ja kivuttomasti irti ikenestäni, eikä enempää hampaita irronnut. Lohjennut hammas tietenkin hieman vihloi, mutta muuten ei oikeastaan ollut kipuja.

Unessa minulla oli kuitenkin jossain vaiheessa yläleuassa kaksi riviä hampaita päällekkäin. Siten, että kun ne kaksi lohjenneen hampaan viereistä hammasta irtosi, niiden alla oli vielä hampaat, jotka jäivät ikään kuin roikkumaan tyhjästä. Hammassysteemini oli nyt niin hatara, että totesin, etten voisi syödä mitään, ja lääkäriin olisi päästävä nopeasti. Sitten aloinkin jo itkemään, että en kai minä nyt tekareita saa 23 vuotiaana, en halua!! Pian tämän jälkeen sitten heräsinkin.

En narskuttele hampaitani ja ne ovat tällä hetkellä hyvässä kunnossa (joskus on lohkeillut palasia/paikkoja irti, mutta edellisestä hammaslääkäristä jo 1,5 vuotta). Minulla ei myöskään ole stressiä, joten en usko unen johtuneen mistään sellaisesta, että pelkäisin hampaideni puolesta tai että tekisin niillä unissani jotain.

Luin jotain unitulkintaa, että hampaiden tippuminen tarkoittaisi kuolemaa tai jotain muutosta elämässä. Asun tällä hetkellä kuitenkin onnellisesti poikaystäväni kanssa (muutettu 2 kuukautta sitten yhteen), joten omassa elämässä ei pitäisi olla mitään muutoksia tiedossa muutamaan vuoteen. Ja eikös hampaan lohkeaminen ja muiden itse irti vetäminen ole eri asia kuin niiden spontaani tippuminen? Kun hampaat olivat irronneet, loputkin hampaista alkoivat pikkuhiljaa murenemaan, niin että suuni oli vähän väliä täynnä hammasmurskaa, jota muodostui aina kun puhuin ja hampaat osuivat yhteen.

Olisi hienoa saada kuulla, onko muilla tulkintoja mitä uni voisi tarkoittaa ja myös lukea muiden hammasunia sekä kokemuksia niiden jälkeen.

2

285

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Beekooliikoo

      Oman kokemukseni mukaan etuhampaat kuvaavat tärkeitä henkilöitä kuten ''Vanhempia,sisaruksia,rakastettuja'' hampaan irtoaminen voi joko tarkoittaa läheisesi kuolemaa, tai sinun on aika korjata välisi jonkun tärkeän henkilön kanssa, sillä lohkeaminen voi myös kuvastaa välien olevan huonossa kunnossa ja ovat kohta liian myöhäistä korjata.

    • srcrsrt

      Minusta hammasunet liittyvät enemmänkin kasvuun, sisäiseen käsitykseen oman viehätysvoiman katoavaisuudesta, vanhenemisen tunteisiin jne... kovin herättäviä unia ovat.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      63
      6203
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      25
      3976
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      260
      2373
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      26
      1930
    5. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      26
      1393
    6. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      95
      1306
    7. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      304
      1077
    8. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      54
      1050
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      77
      996
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      39
      961
    Aihe