Onko insinööriksi opiskeleminen vaikeaa?

...........

Kuinka paljon matikka ja fysiikka menee lukion tasosta yli?

Minulla oli lukiossa 10 kaikista pitkän matikan kursseista, mutta silloin olin "innostunut" aiheesta. Nyt ikä on jo lähempänä kolmeakymppiä ja olen unohtanut aivan kaiken. En muista enää edes toisen asteen yhtälön ratkaisukaavaa.

6

230

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ei syytä huoleen

      Jos tuossa ajassa olet asiat unohtanut, niin et ole niitä koskaan kunnolla osannutkaan. Kunnolla sisäistetyn asian pystyy hyvin äkkiä palauttamaan vaikka kahdenkymmenen vuoden kuluttua. Nykykoulussa saa numerot näköjään melkoisen kevyellä osaamisella.

      Kertaamista, kertaamista,...

    • tohtori2013

      40 vuotta takaperin opittu toisen asteen yhtälön ratkaisukaava on varmasti jokaisella pitkän matematiikan lukeneella mielessä, jos tuolloin sai matematiikasta todistukseensa 7 tai paremman.

      • Vielä muistan ajan

        Silloin ei ollutkaan MAOLia. Tosin oli logaritmitaulut, joissa ei ollut "virheitä enemmän kuin alkuperäisissä ranskalaisissakaan". Logaritmitauluissa oli sentään jonkinlainen suppea matematiikan kaavojen kokoelma, mutta ei fysiikkaa tai kemiaa.


    • Velma

      Mä luin lukiossa fysiikkaa kolme kurssia ja lyhyen matikan. Ne oli aineet, jotka mulla ei insinöörikoulutuksessa sujuneet ja jätin sitten koko koulun kesken. Pitkällä matikalla olisi ollut helpompaa, vaikka kyllä senkin lukeneilla riitti töitä kursseissa. Meillä oli matikassa esim. matriiseja, vektoreita ja geometriaa. Tilastomatikan kurssi olisi ollut myöhemmin ja se oli kuulemma tappava kurssi.

      • Ingenjör

        Älä valehtele. Jokaisella lyhyen matikan hyväksytysti suorittaneella polla toimii ainakin sen verran, että ekat pari kurssia pitäs mennä kun tosta vaan. Sitten jatkokursseissa toki varmasti joutuu oikeasti laskemaan, jotta pääsee tentistä läpi.


    • sdagfdfg

      Ei ole vaikeaa.

      AMK:ssa matikka on suurinpiirtein lukion pitkän matikan tasoa, mutta lukiossa mennään asioissa eteenpäin paljon nopeammin, niin käytännössä AMK-matematiikka on helpompaa, kun on aikaa perehtyä asioihin.

      Itsellä pomppasi lukiossa pari pitkän matikan kurssia, niin vaihdoin lyhyeen, josta tulikin sitten 7-9 arvosanoja. Kirjoitin YO-kokeessa matikasta muistaakseni M. AMK:ssa piti sitten vähän taistella alussa, että pääsi jyvälle. Algebran toinen kurssi ja Analyysi pomppasi, jotka uusin vasta viimeisenä vuotena, ja arvosanat taisi olla 4 molemmista, enkä ole koskaan ollut mikään erityisen hyvä matikassa. Lukiossa inhosin sitä yli kaiken.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      271
      2466
    2. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      38
      1399
    3. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      60
      1368
    4. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      22
      1156
    5. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      7
      1144
    6. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      48
      1136
    7. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      26
      1123
    8. Kellä on rumin tukka?

      Kuka on haapaveden rumin ihminen? Vinot silmät ja ikivanha mersu?
      Haapavesi
      9
      1101
    9. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      46
      1073
    10. Kuinka paljon nalle harmittaa

      Kun mä saan panna hehkua ja sä et? :)
      Ikävä
      6
      1032
    Aihe