Päältäajettavan ruohonleikkurin pesu ajon jälkeen

Partneri

Olen yleensä aina ajon jälkeen huuhdellut puutarhaletkulla päältäajettavan ruohonleikkurin leikkuukotelot sisä- ja ulkopuolelta.

Mietin että onko se huonoksi hihnoille ja laakereille jne, ohjeet kieltävät painepesurilla pesemisen juuri sen takia. Mutta puutarhaletkusta nyt ei niin suurta painetta tule. Renkaiden pesun yhteydessä vettä luonnollisesti roiskuu myös (hydrostaatti)vaihteiston suunnalle.

Olisiko parempi vain kaapia kädellä ylimääräiset ruohot pois ajon jälkeen ja kesän loputtua ennen talviteloille laittoa pestä paikat vasta?

11

4869

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mielestäni kannattaa

      Pesen myös joka leikkuun jälkeen ja samaten puutarhaletkulla. Usein vielä suojaöljyt päälle. Pitäisi vaan keksiä paineilmakäyttöinen aine, kun spray-pullolla on aika hidasta.
      Lykättävää, missä rahaa ei ole silleen kiinni, en pese kuin syksyllä ja onhan ero aika karmaiseva, kun yrittää painepesurilla ammuttaa sitä homehtunutta ja palanutta moskakerrosta sieltä kotelosta irti.

      • Partneri

        Minkälaisen suojaöljyn vedät ja mihin kaikkialle?


    • sitäsuntätä

      Ei käsiä kannata tunkea leikkuukoteloon yleisistä syistä. Eli ettei kädet opi vääriä tapoja.
      Ite olen puhallellut lehtipuhaltimella.

    • juttua1

      Osta kompressori, sillä saat puhallettua ilmaa mukavasti. Mutta jos pihallanne kasvaa esim, puita joista tippuu käpyjä maahan niin kannattaa ajaa ruohonajon jälkeen niiden ylitse pari kertaa niin puhdistuu mukavasti. Eikä tylsytä teriä.

    • trio soletti

      itse aajan melkeen 20v vanhalla ruohonleikkurilla nurmikkoa en muuta huoltoa tee,kun ennen öljynvaihtoa kaadan vanhat öljyt pois ja huuhtelen moottorin polttoöljyllä ja ne kaadan pois ja uudet öljyt tilalle,ajon jälkeeen huuhtelu kylmällä vedellä ja keän loputtua vaan normaali peu ja pohjaan öljy esim siveltimellä,sama leikkuri on toiminu hyvin se 20v ilmanputsarin tulpan vaihdan ennen ajokautta samalla kun öljyt muuta ei tarvii

    • hk,,

      tuos pihalla on 25v vanha soliferi leikkuri,, öljyt oon vaihtanut joka kevät ja terän teroittanut,, ja toimii hyvin ei tarvii nyhtää, pesty ei ole enkä pese.

    • 15v kokemus

      Itselläni on kallis muovileikkuri joka oli jonkun testituloksen paras ja kaikkein paras leikkuri se on ollut edellisiin verrattuna. Neljättä kesää nyt ajelen eikä mitään vikoja. Sitä ei ole pesty vasta kuin syksyllä viimeisen ajon jälkeen. Vähän tiskiharjalla ja puutarhaletkulla muttei painepesurilla. Mitään leikkureita ole putsaillut vasta kuin talviteloille laitettaessa.

    • hokkus pokkus

      Ei paljoa kannata pestä. Eikä sateeseen jättää, säilytys mielellään kuivassa. Nimittäin uskon monen uudehkon leikkuin alkaneen reistailla magneeton ruosrumisen seurauksena, nää kiinailmiöt ruostuvat eri nopeesti verrattuina vanhoihin leikkureihin. Pesut jätin, kun yhde n ilmiön jouduin purkamaan ja kahdesta kasaamaan.

      • Samaa mieltä

        Joo, samaa mieltä. 15v kokemuksella jatkaisin vielä että tallissa säilytän. Meillä on paljon ajettavaa ja hankalia paikkoja niin ettei kannata ihan halpiaista hankkia. Rikkaruoho pellossa kun en viihdy niin kasvukautena ajelen neljän päivän välein mutten pyhäpäivisin koskaan sillä annan naapureille viikonloput ja pyhäpäivät meluvapaaksi. Komeaksi on kehuttu nurmikoita mutta ei se tule harvoilla ajokerroilla eikä kasvukautena riitä kerran viikossa. Tämä muovileikkuri ei ruostu ja on kevyt naisenkin työnnellä. Ylämäessä se lähtee vetään kuin viimeistä päivää veto kahvasta kun painaa. Ääni on paljon miellyttävämpi ja hiljaisempi kuin niissä vanhanmallisissa ja halpiaisissa. Vähäiset puun lehdet ja risut se silppuaa. Syksyllä laitan kerääjän mutta jos alkaa olla paksuja lehtimääriä niin sitten pitää haravoida.

        Halvalla leikkurilla leikkaa pientä pihaa mutta jos plääniä on enemmän niin kannattaa hankkia kallis.


      • 1122334455667788
        Samaa mieltä kirjoitti:

        Joo, samaa mieltä. 15v kokemuksella jatkaisin vielä että tallissa säilytän. Meillä on paljon ajettavaa ja hankalia paikkoja niin ettei kannata ihan halpiaista hankkia. Rikkaruoho pellossa kun en viihdy niin kasvukautena ajelen neljän päivän välein mutten pyhäpäivisin koskaan sillä annan naapureille viikonloput ja pyhäpäivät meluvapaaksi. Komeaksi on kehuttu nurmikoita mutta ei se tule harvoilla ajokerroilla eikä kasvukautena riitä kerran viikossa. Tämä muovileikkuri ei ruostu ja on kevyt naisenkin työnnellä. Ylämäessä se lähtee vetään kuin viimeistä päivää veto kahvasta kun painaa. Ääni on paljon miellyttävämpi ja hiljaisempi kuin niissä vanhanmallisissa ja halpiaisissa. Vähäiset puun lehdet ja risut se silppuaa. Syksyllä laitan kerääjän mutta jos alkaa olla paksuja lehtimääriä niin sitten pitää haravoida.

        Halvalla leikkurilla leikkaa pientä pihaa mutta jos plääniä on enemmän niin kannattaa hankkia kallis.

        Keväällä toukokuussa ajoin kerran edelliskesäisiä, kuivia roskia ja heinikkoa i uuden kasvuston alta pois. Sepä ei naapurin akkaa miellyttänyt ja se tuli räksyttämään melusta! Mitäpä siinä. Kasvakoot heinikot. Ei haittaa minua. Eikä ole naapurilla räksättämistä! Ajelen ensi keväänä seuraavan kerran. Edelliskesäisiä. Ei tartte konettakaan putsia, kun ei likaannu tänä kesänä!! Ei kasva kovin, kun ei lannoitakaan Voikukat, päivänkakkarat, lemmikit, apilakset ja muut kedon kaunokaiset ovat ilahduttaneet minua ja perhosia ja muita höttöpörriäisiä koko kesän.

        Yks räksätys kesässä ei haittaa. On kivaa kun kevään ensimmäinen räxä ilmestyy. ja aloittaa omat kuvionsa. Tulee ilmakin jotenkin raikkaammaksi ja kirkkaammaksi, kun akka käy karjahtelees ja räksyttääs. Tänä keväänä taisi olla vaan räxällä kukkahattu ja kellohame.. Liekö simahtanut höyryihinsä edellisyönä ukko soffalle makaamaan? Ei tullut kysysttyä... :-D


    • pöhkö

      voi vitun urpot!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. En ole rakastunut

      Tai ihastunut sinuun. Kiinnostuin kyllä heti koska erotut massasta.
      Ikävä
      383
      3856
    2. Miksi suomalaisia vainajia säilytetään kylmäkonteissa ulkona? Näin kuolleita kohdellaan Suomessa

      Suomesta ei löydy enää tilaa kuolleille. Tänä päivänä vainajia säilytetään ympäri maata ulkona kylmäkonteissa. Kontit
      Maailman menoa
      211
      1905
    3. Olen ärtynyt koska

      minulla on tunteita sinua kohtaan. Tunteita joita en voi ilmaista. Kaipaan kaikkea sinussa. Siksi olen välillä hankala.
      Ikävä
      67
      1434
    4. Suomalaiset marjat loppuvat

      Suomalaiset marjat mätänevät metsään, koska ulkomaalaiset, lähinnä thaimaalaiset poimijat ovat huolehtineet suomalaisten
      Maailman menoa
      152
      1295
    5. Joku tukeva täti syyttää suomalaisia rasisteiksi Hesarissa

      ”Kaikki valkoiset ihmiset Suomessa ovat kasvaneet rasistiseen ajatteluun”, sanoo Maija Laura Kauhanen: https://www.hs.
      Maailman menoa
      167
      971
    6. Yhteiskuntaa hyväksi käyttäjät

      Kyllä täällä Suomussalmellakin osaavat käyttää näitä Suomen etuja hyväksi. Vuokrataan ns. asunto lapselle että saa asu
      Suomussalmi
      58
      930
    7. Puhutko toisista ihmisistä

      pahaa, jotta näyttäytyisit itse jotenkin paremmassa valossa?
      Ikävä
      117
      903
    8. Mitä teen väärin?

      Alkaa pikku hiljaa tympäsemään ainainen pakkien saanti. Eka ennen kun nähdään, miehet ovat kiinnostuneita viestittelemää
      Sinkut
      117
      890
    9. Haluaisin tietää

      mikä saa sinut tuntemaan olosi rakastetuksi. Ja sitten haluaisin mahdollisuuden tehdä juuri niin. 💔
      Ikävä
      51
      868
    10. Oli mukava tavata irl

      Sattuma toi sinut matkani varrelle. Ihmettelin sitä silloin, ehkä vähän vieläkin. Oli ilo jutella ja tuntea, vaikka nyt
      Ikävä
      24
      859
    Aihe