Olen kaksi kertaa joutunut lomamatkalla tilanteeseen, jossa epäilen näinen GTL-pohjaisten laatujen tukkineen Avensikseni polttoainesuodattimen.
2007 lähdin matkaan Teboilin normidieselillä. Puolassa tankkiin Shellin V-Poweria, sitten Aralin Superdieseliä Saksassa ja taas Puolassa BP Ultimte Diesel. Suodatin tukkeutui noin 500 km Shellin tankkauksen jälkeen ja se vaihdettiin Saksassa. Sekä tukkeutunut että vaihdettu alkuperäisosia.
Nyt taas lähdin samaan suuntaan ABC:n Smartia tankki täynnä ja uusi Boschin suodatin vaihdettuna. Puolassa BP Ultimate, Unkarissa Shell Nitro Plus. Ja taas sama kaava. Suodatin aloitti tukkeutumisen 500 kilometriä BP:n tankkauksesta. Ajoin kuitenkin kotiin asti tukkoisella suodattimella. Suodatin vaihdettiin ja vedot palasivat. Tukkeutunut suodatin oli täysin puhdas päällepäin.
Joku kemiallinen reaktio lienee kyseessä. Tietääkseni ABC:n Smart on täysin samaa GTL-blandista kuten Shell ja BP.
Puolitoista vuotta meni ProDieselillä ongelmitta ja tuo Smart-tankillinen oli ensimmäinen, jonka tankkasin ennen lomareissua. Tarkoitus oli tehdä kulutusennätys ja tulihan sieltä ihan kelpo tulos 4,1 l/100km. Ja kaasun vastaavuus tosi ärhäkkä (ennenkuin meno tahmo).
Vielä lisätietona, että molemmilla kerroilla olen lisännyt alkutankkaukseen Redline RL2-lisäainetta pihistelyn tehostamiseksi. Tulomatkalla tankkasin nyt Liettuassa Nesteen Futura- dieseliä. Sen huomaa, että kaasun vastaavuus Futuralla on huonompi kuin näillä premiumilla.
Selityksiä???
Premium-laadut ja suodattimen tukkeutuminen
26
2486
Vastaukset
- vanha on vanha
Autosi ei ole suunniteltu nykyisten normien mukaiseksi vaan on liian vanhaa tekniikkaa.
- autossas muuta vikaa
Nuo suodattimien tukkeentumiset ovat harhaa, jos sitä ei avaamalla ole todettu. Omassa 1999 vm autossa suodattimen vaihto viimeksi 8 vuoden ajon jälkeen sekalaisilla polttoaineilla, kilometrejä n 150 000, avasin suodattimen, ei siellä mitään moskaa ollut, vain hieman suodatinpaperi tummunut ja siitä on vielä pitkä matka siihen, että se tukkeentuu niin, ettei moottori saa polttoainetta.
- ile D-4D
Nythän ei ollut kyse normaalista moskasta, sitä ei ole. Tukkeentuminen ei liene harhaa, kun ajoin tuhat kilometriä autolla, joka otti 2400 kierrosta ja 110 km/h huippuja. Ohittamaan ei voinut lähteä. Suodattimen vaihdolla tuli kuntoon. Uskon kyllä, että normaalisti suuriakin kilometrimääriä suodattimella pääsee.
- ile D-4D
Voit hyvin olla oikeassa siinä, että suodatin ei oikeasti ole syynä polttoaineensyöttöhäiriöön, vaan esim. kuumuudesta syntyvät ilmakuplat. Ensimmäisenä epäilin D4D-moottorin tyyppivikaa, eli takeltelevia SCV-venttiilejä, mutta onko vain sattumaa, että häiriö tulee esiin. Premium-laaduilla. Yhtälailla olosuhteet ovat kuumemmat kuin normiajossa Suomessa, eli mene ja tiedä...
- säästämällä kallista
Olet ehkä rikkonut moottorin pihiyttäsi, tankkiin ei pidä kaataa mitään dieselin lisäksi!
Jos kaadat tankkiin jotakin lisäainetta, se valuu suoraan tankin pohjalle, josta pumppu imee sen sellaisenaan ja ruiskupumpun vaurioituminen on todennäköistä.
Jos sinulla on aivan paha päähänpinttymä "säästää" ja laittaa vieraita litkuja, sekoita ne vähintään 20 litraan dieseliä, ravistele ainakin minuutti, kaada kannullinen sen jälkeen tankkiin ja täytä loppu dieselillä.- ile D-4D
Hyvin on Denson pumppu ja suuttimet kestäneet 514 tkm. Ei voitelevista tai putsaavista lisäaineista haittaa ole ollut. Nyt voi kyllä olla, että joku aine ei sovi GTL-dieselin kanssa yhteen.
- minä vaan.
ile D-4D kirjoitti:
Hyvin on Denson pumppu ja suuttimet kestäneet 514 tkm. Ei voitelevista tai putsaavista lisäaineista haittaa ole ollut. Nyt voi kyllä olla, että joku aine ei sovi GTL-dieselin kanssa yhteen.
GTL- ja HVOjakeet ovat parafiiniyhdisteitä, niillä on hyvä setaaniluku, mutta muuten niitä pitää lisäaineistaa, jotta ne sopivat dieselpolttoaineeksi. Nykyaikaiseen dieseliin saa lisätä lisukkeita, kunhan ne ovat EN590 standardin mukaisia.
Veikkaisin, ettei Red Linen tuotteet ole, ne on ehkä viritetty huonolaatuiselle amerikkalaiselle dieselöljylle, heillä on omat laatuvaatimukset, eikä siellä ole EN590 voimassa.
Jokaisessa öljy-yhtiön tuotteessa on oma lisäaineistus.
Aina kun olet tankannut, olet saanut lisäainesekoituksen, sitten olet lisännyt RL-2
joukon jatkeeksi. Olet siis tuplannut tai triplannut lisäaineistuksen.
Ehkä tällä on merkitystä tai sitten ei. - hgfdsftgyhujikl
minä vaan. kirjoitti:
GTL- ja HVOjakeet ovat parafiiniyhdisteitä, niillä on hyvä setaaniluku, mutta muuten niitä pitää lisäaineistaa, jotta ne sopivat dieselpolttoaineeksi. Nykyaikaiseen dieseliin saa lisätä lisukkeita, kunhan ne ovat EN590 standardin mukaisia.
Veikkaisin, ettei Red Linen tuotteet ole, ne on ehkä viritetty huonolaatuiselle amerikkalaiselle dieselöljylle, heillä on omat laatuvaatimukset, eikä siellä ole EN590 voimassa.
Jokaisessa öljy-yhtiön tuotteessa on oma lisäaineistus.
Aina kun olet tankannut, olet saanut lisäainesekoituksen, sitten olet lisännyt RL-2
joukon jatkeeksi. Olet siis tuplannut tai triplannut lisäaineistuksen.
Ehkä tällä on merkitystä tai sitten ei.Suurin ongelma on siinä, ei lisäaineet sekoitu, kun ne kaadetaan polttoainetankkiin suoraan tankkauksen yhteydessä, tankissa on silloin paikoitellen hyvin suuria pitoisuuksia.
- löpöttäjä
Red Line ei ole standardin mukainen tuote euroopassa, ei todennäköisesti sovi yhteen eurodieselin kanssa. Jos tankkaat venäjällä, siitä saaattaa olla hyötyä neukkulöpö on samoilla standardeilla tehtyä kuin jenkkilöpö.
- ile D-4D
RL2 on kyllä ollut epäiltyjen listalla ja onneksi alkaa olla putelit lopussa. Jokos se voitelevuusarvo näissä premium-laaduissa on lähellä 300 pikkumyytä?
- Löpöttäjä
www.st1.fi/files/14121/Diesel_plus_tuotetieto_20.pdf
350 myytä St1 Diesel plus, tulee euroopasta suomeen.
www.neste.fi/doc/150425_fi.pdf
340 myytä Nesteen vastaava
http://www.neste.fi/doc/150240_fi.pdf
300 myytä nesteen peruslaatu.
Ei Tarvita enää mitään lisäaineita.- ile D-4D
Joo. kiitti. Taidan jatkossa ajella ilman lisälisäaineita ja vaihtaa suodattimen parin vuoden välein. (50-80 tkm).
Heitetään tähän vielä jatkoksi kyssäri. Tietääkseni eri laatujen kulutuseroihin vaikuttavat lämpöarvo (=tiheys), setaaniluku ja voitelevuus. Millä laadulla noista kolmesta saavutetaan absoluuttisesti pienin kulutus (l/100km)?
805, 63 ja 350 Diesel Plus
825, 59 ja 340 Pro
825, 55 ja 300 normi Neste - en590
ile D-4D kirjoitti:
Joo. kiitti. Taidan jatkossa ajella ilman lisälisäaineita ja vaihtaa suodattimen parin vuoden välein. (50-80 tkm).
Heitetään tähän vielä jatkoksi kyssäri. Tietääkseni eri laatujen kulutuseroihin vaikuttavat lämpöarvo (=tiheys), setaaniluku ja voitelevuus. Millä laadulla noista kolmesta saavutetaan absoluuttisesti pienin kulutus (l/100km)?
805, 63 ja 350 Diesel Plus
825, 59 ja 340 Pro
825, 55 ja 300 normi NesteEN590 edellyttää että kesälaatuisen dieselin tiheys on välillä 820-845. Tuo 805 on talvilaadun tiheys(800-845). GTL:n käyttö talvilaatuisessa dieselissä on vähäistä, GTL:n huonojen kylmäominaisuuksien vuoksi. Eli plus laatuisen dieselin myynti ABC:llä ja st1:llä on hieman kyseenalaista.
- en590
en590 kirjoitti:
EN590 edellyttää että kesälaatuisen dieselin tiheys on välillä 820-845. Tuo 805 on talvilaadun tiheys(800-845). GTL:n käyttö talvilaatuisessa dieselissä on vähäistä, GTL:n huonojen kylmäominaisuuksien vuoksi. Eli plus laatuisen dieselin myynti ABC:llä ja st1:llä on hieman kyseenalaista.
Siis talviaikaan
- ile D-4D
ile D-4D kirjoitti:
Joo. kiitti. Taidan jatkossa ajella ilman lisälisäaineita ja vaihtaa suodattimen parin vuoden välein. (50-80 tkm).
Heitetään tähän vielä jatkoksi kyssäri. Tietääkseni eri laatujen kulutuseroihin vaikuttavat lämpöarvo (=tiheys), setaaniluku ja voitelevuus. Millä laadulla noista kolmesta saavutetaan absoluuttisesti pienin kulutus (l/100km)?
805, 63 ja 350 Diesel Plus
825, 59 ja 340 Pro
825, 55 ja 300 normi NesteNämä ovat noista Löpöttäjän linkeistä poimittuja ja kaikki kesälaatuja. Kysymyksellä meinasin sitä, että noissa kaikissa kolmessa kesälaadussa on yksi osatekijä parhain. Mutta mikä on se ratkaisevin kulutuksen kannalta?
Talvilaatuhan on aina kevyempää ja siitä kohonnut kulutus/alentunut teho. Arvostan ProDiesel talvilaatua siinä, että sillä voi huoletta autoilla -30C lämpötilassa, mutta nyt kyse tosiaan kesälaaduista. - minä vaan.
en590 kirjoitti:
Siis talviaikaan
Talvilaatu on tavallista dieselöljyä, välilaatu, -20 saakka, on plus tavaraa.
- löpöttäjä
ile D-4D kirjoitti:
Nämä ovat noista Löpöttäjän linkeistä poimittuja ja kaikki kesälaatuja. Kysymyksellä meinasin sitä, että noissa kaikissa kolmessa kesälaadussa on yksi osatekijä parhain. Mutta mikä on se ratkaisevin kulutuksen kannalta?
Talvilaatuhan on aina kevyempää ja siitä kohonnut kulutus/alentunut teho. Arvostan ProDiesel talvilaatua siinä, että sillä voi huoletta autoilla -30C lämpötilassa, mutta nyt kyse tosiaan kesälaaduista.Nesteen pro teoriassa menee hiuksenhienosti St1:n plussan ohi mutta käytännössä ne ovat samalla viivalla. Jos niitä testattaisiin VTT:n labrassa koemoottorilla niin todennäköisesti eroa ei saataisi tai se jäisi mittaustoleranssien sisään.
Nesteen peruslaatu tietenkin on häviäjä tässä skabassa. - Lisäaineita lisää?
löpöttäjä kirjoitti:
Nesteen pro teoriassa menee hiuksenhienosti St1:n plussan ohi mutta käytännössä ne ovat samalla viivalla. Jos niitä testattaisiin VTT:n labrassa koemoottorilla niin todennäköisesti eroa ei saataisi tai se jäisi mittaustoleranssien sisään.
Nesteen peruslaatu tietenkin on häviäjä tässä skabassa.Polttoaineiden lisäaineissa on maailmalla periaatteessa kaksi tapaa. Kehitysmaatapa on polttoaine ilman lisäaineita ja autoilija lisää lisäaineet itse purkista. Sivistysmaiden tapa on että polttoaineen valmistaja tai toimittaja lisää lisäaineet. Euroopassa polttoainestandardit käytännössä vaativat toimimaan näin eikä olisi öljy-yhtiön kaupallinen etu myydä toimimatonta polttoainetta. Öljy-yhtiöt voivat sitten kyllä kilpailla lisäaineiden määrällä ja laadulla.
Lisäaineet ovat kuin mausteita ruoissa. Tarpeellisia - suorastaan välttämättömiä. Jos panee liian paljon tai keskenään riiteleviä mausteita, lopputulos voi olla syöntikelvoton ainakin joillekin ruokailijoille.
Toinen vertaus on ennalta ehkäisevät lääkkeet. Tarpeellisia - ellei ota niin jonkun ajan päästä tulee joku tauti. Mutta jos ottaa tupla-annoksen tai syö yhtä aikaa päällekkäin eri lääkemerkkejä, joiltakin voi lähteä jalat alta tai vähintäänkin tulla näppylöitä.
Jo lisäaineistettujen polttoaineiden ylimääräisessä lisäaineistamisessa omin päin tulee haitallisten sivuvaikutusten riski. Se on polttoaine- ja autoalan piireissä tunnettu asia ja siksi autojen ohjekirjat yleensä kieltävät ylimääräiset lisäaineet jos polttoaine on vähintään länsieurooppalaista perusstandardilaatua. Polttoainesuodatinten tukkeentuminen on sivuvaikutusten tunnetuimmasta päästä, koska aineiden pinta-aktiivisuuksilla ja liukenevuuksilla pelaaminen on alan kemistellekin haasteellista aluetta.
Vastuumielessä tilanne on se, että jos panee polttoaineeseen tai voiteluöljyyn omin päin lisäaineita, öljy-yhtiön ja autotehtaan vastuu mahdolisissa ongelmissa katkeaa kuin kanan lento ja purkkilisäaineen valmistajaa tuskin saa tavoitettuakaan. - Ei pysty tajuun.
ile D-4D kirjoitti:
Joo. kiitti. Taidan jatkossa ajella ilman lisälisäaineita ja vaihtaa suodattimen parin vuoden välein. (50-80 tkm).
Heitetään tähän vielä jatkoksi kyssäri. Tietääkseni eri laatujen kulutuseroihin vaikuttavat lämpöarvo (=tiheys), setaaniluku ja voitelevuus. Millä laadulla noista kolmesta saavutetaan absoluuttisesti pienin kulutus (l/100km)?
805, 63 ja 350 Diesel Plus
825, 59 ja 340 Pro
825, 55 ja 300 normi NesteMiksi suodatinta ei vaihdeta huoltoohjelman mukaan? Vai vaihdetaanko Tojoon osia mutulla? Omassa on vaihtoväli 60tkm. Miksi tekisin sen jollain muulla vaihtovälillä?
- ile D-4D
Ei pysty tajuun. kirjoitti:
Miksi suodatinta ei vaihdeta huoltoohjelman mukaan? Vai vaihdetaanko Tojoon osia mutulla? Omassa on vaihtoväli 60tkm. Miksi tekisin sen jollain muulla vaihtovälillä?
Joo mutulla ja pitkäaikaisella kokemuksella vaihdetaan, eli tavoite on mahdollisimman pitkät vaihtovälit kestävyydestä tinkimättä. Eli öljynsuodatin 20 tkm, pa-suodatin 60-80 tkm ja ilmansuodatin 20 tkm. Kokeilin polttoainesuodattimella tihennettyä vaihtoväliä, mutta turhaan, koska polttoaineen syöttöongelmat johtuvat muusta kuin suodattimesta tai diesellaaduista.
- empä tiijä
ile D-4D kirjoitti:
Joo mutulla ja pitkäaikaisella kokemuksella vaihdetaan, eli tavoite on mahdollisimman pitkät vaihtovälit kestävyydestä tinkimättä. Eli öljynsuodatin 20 tkm, pa-suodatin 60-80 tkm ja ilmansuodatin 20 tkm. Kokeilin polttoainesuodattimella tihennettyä vaihtoväliä, mutta turhaan, koska polttoaineen syöttöongelmat johtuvat muusta kuin suodattimesta tai diesellaaduista.
Mistä tiedät mutulla, että öljynsuodatin pitää vaihtaa 20tkm. Miksei 30tkm? Tulis halvemmaksikin.
- ile D-4D
empä tiijä kirjoitti:
Mistä tiedät mutulla, että öljynsuodatin pitää vaihtaa 20tkm. Miksei 30tkm? Tulis halvemmaksikin.
Avaa siitä aihe öljyt-palstalle, niin kerron.
- Nevö hööd
Hmm. Nesteeltä olen kerran tankannut tänä kesänä ja mielestäni autonkäyminen ei ollut ihan ok. Mitään pysyvää vikaa ei tullut? nyt jo useita tankkauksia muilta asemilta.Huoltoaseman säiliötä ei huollettu-vettä dieselin seassa?
- Kysyttävä suoraan
Ei auta yleistää vaan kannattaa ottaa yhteys suoraan kyseiseen asemaan tai pääkonttorille jos on automaatti, jotta tarkistavat tilanteen.
On sekä öljy-yhtiön että tankkaavien autoilijoiden etu, että mahdollisiin laatuvirheisiin päästään kiinni heti, jotta tilanne korjataan. Virheitä sattuu mitättömän harvoin suhteessa säiliöautotoimitusten, huoltoasemasäiliöiden ja tankkauskertojen lukumäärään vuodessa, mutta sattuu joskus.
- ile D-4D
Synninpäästö premium-laaduille. Kyllä ongelma muualla on kuin polttoaineessa. Ilmakuplaa pukkaa suodattimen ja pumpun väliin. Siitä todennäköisesti syöttöhäiriö.
- kysy asiantuntijalta
Soita Neste Oilin neuvontaan ja pyydä yhdistämään diesel asiantuntijalle. Uskoisin heidän testaavan muidenkin valmistajien dieselpolttoaineita.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
eerikäinen novassa sanoi ei kukaan enää aja manuaalivaihteilla
meillä on 3 autoa talissa ja kaikissa manuaalilaatikot, on meillä vielä tämmöiset vaikka toisin puhutaan.2132280Ilo, joka nousee silmiisi saakka
kun katseemme kohtaavat. Olet energinen, aito, ihana. Välillä tuijotat suoraan silmiini - enkä hämmenny, katson takaisin691756Jokaisella on omat syntinsä
Minä olisin niin mielelläni sinun. Ehkä joskus viittasitkin siihen. Olet nainen ajatuksissani jatkuvasti ja taidat tietä831565- 531462
En oikeasti
Tiennyt että sinulla on ollut vaikeuksia ja huonoja aikoja. Olen oikeasti pahoillani, ja olisin myös toiminut eritavoin147144790-luvulla maa syöksyi lamaan, ja silloinkin oli syypäinä samat tahot kuin nyt
Laman aiheuttajat olivat demarivetoinen virheellinen finanssipolitiikka, sekä ay-liikkeen taipumattomuus tilanteessa mik1351185Vakava varoitus perussuomalaisista!
Keskustan Annika Saarikolta veret seisauttavaa tekstiä, lukekaa uutinen kokonaisuudessaan, tässä siitä maistiainen: ”Ke2261069- 1731007
Olisitko ihminen minulle. Ihan ihminen vain.
Tiedätkö, että saan kyyneleet silmiini, niin syvästi sinua kaipaan. Meidän välillä on jotain todella syvää, kaunista ja56899Mä olisin niin iloinen
Jos vielä joskus nähtäis.. Ollaanko tulkittu mies toisiamme väärin?. Kumpikin luuli ettei toinen tykkää, vaikka molemmat61811