Sakemanni 15-vuotiaalle tytölle ?

Saksanpai. harkitsev

Moikka ! Eli kyselisin, että sopiiko saksanpaimenkoira minulle. :)

- Isälläni ja äidilläni on ollut 20-vuotiaasta lähtien sakemanneja ja rottweilereitä, joten koulutus on varmaa.

-Voin käydä koirani kanssa väh. kerran päivässä pitkä lenkin. ( 1-2h) muut vähän lyhyemmät lenkit.

-Ajattelin, myös käydä koirani kanssa koirapuistoissa, kulkea julkisilla ym. jotta koirani sosiaalistuisi hyvin. :)

-Asun omakotitalossa, jossa on iso piha, ja metsää ympärillä.

-Lisäksi haluaisin harrastaa koirani kanssa agilityä tai käydä näyttelyissä. :)

-Tokoa ajattelin harrastaa "leikkimielisesti", eli aion opettaa koiralleni mm.

Luoksetulon, seuramisen, maahan menon liikkeestä, istumisen liikkeestä, seisomisen liikkeestä, paikalla pysymisen, maahan menon, istumisen ym. :)

Miltä kuulostaisi ? Haluaisin mahdollisimman paljon mielipiteitä.

12

136

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • jontte78

      Älä ota sakemannia, siihen kyllästyy vaikka kuinka innostunut on alussa. Siitä tulee vain riesa, lenkit ym. jää välistä.. Koiran aikuistumisulvonta vie myös yöunia. Muuten voisin ehdottaa jopa ostoa.

    • Pienempikoira

      Suosittelen jotain helpompaa koiraa..
      Itselläni ollut sakuja iät ja ajat,nyt tuntuu että kohta alkaa riittään isot koirat että
      kokoajan tuntuu olevan jotain harmia koiran terveyden kanssa,aikaa menee kaikenlaisiin ruoka kokeiluihin ja turkin korvien hoitoon.
      Jos sattuisit saamaan terveen hyvähermoisen koiran,se ois onnenpotti.
      Mutta voit saada myös ison kasan ongelmia koiran terveyden ja käytöksen kanssa samalla. Isoa koiraa on vaikea hallita jos hankala sattuu...
      En halua pahoittaa mieltäsi,mutta realistisesti asian ottava.

      • trtrgfgfyuyuhj

        Jotain helpompaa koiraa. Helppokin koira elää n. 9-14v. Sen jälkeenkö voi ottaa vasta sakemannin?
        Sakemanni helppo kouluttaa, koska palvoo omistajaansa.


    • Sakuja vuodesta-86

      jontte78.Mikä on aikuistumisulvonta? Tuommoisesta en ole joutunut näinä vuosina kärsimään:)Aina näköjään oppii jotain uutta:)))

    • seefferit

      Heippa, Sinulle voisikin sopia saksanpaimenkoira, 15 vuotias ei mielestäni ole liian nuori hoitamaan saksanpaimenkoiraa.
      Koulutus voi olla hankalaa, mutta jos saat vanhemmiltasi apua, joilla kokemusta isoista ja vahvoista koirista en usko että ongelmia syntyy, ei noiden kouluttaminen tähtitiedettä kuitenkaan ole. ;)

      Koirapuistokoiria saksanpaimenkoirat eivät mielestäni ole, seefferi urokselle on normaalia ettei tule toisten urosten kanssa toimeen.

      Saksanpaimenkoira on aktiivinen koira joka tarvitsee lenkkeilyn lisäksi aivotyöskentelyä, mutta tokon opettamisesta puhuitkin, koira kun ei katso aktivoidaanko se kentällä vai ihan kotipihalla omaksi iloksi. :)

      Suosittelen näyttelylinjaista ( tai nly painotteista sekaa) sopivat normaaliin arkeen paremmin kuin käyttölinjaiset, jotka vaativat paljon enemmän tekemistä ja ovat yleisesti muutenkin vaikeampi luonteisia.

      Ihmisten ennakkoluuloista huolimatta, näyttelylinjaisia löytyy myös suoraselkäisiä ja terveitä. Linjojen välillä ei siis ole selkeää terveyseroa. Myöskään suora selkä ei takaa tervettä selkää.

      Suosittelisin myös hankkimaan ensimmäiseksi omaksi seefferiksi nartun, urokset paljon kovapäisempiä näin yleistettynä. :)

      Ja vastuuntuntoinen kasvattaja on tärkeä, joka kertoo yhdistelmän hyvistä ja huonoista puolista, rodun yleisestä terveystilanteesta yms. Itse kannattaa myös selailla kennelliiton jalostustietojärjestelmää ja käydä tutustumassa kasvattajiin ja heidän koiriinsa. :)

      • Aloittaja 2

        Narttua minä ajattelinkin. :) Kiitos kannustuksesta. :)


    • sakemannielamaa

      Mä sain mun ekan koiran 15-vuotiaana ja se oli seefferi. Vähän on ollut ongelmia, mutta niistä oppineena sekä koira, että minä olen viisampi. :D
      Koirapuistossa ollaan käyty, eikä mitään ongelmia ole ollut vaikka koira onkin nuori uros. Nyt olen itse kohta 17 ja koira 1,5. :)

    • mimmimama

      En näe mitään estettä ostolle. Olin itse 10v ostaessani ensimmäisen saksanpaimenkoirani. Koulutin ja hoidin koiran täysin itse. Jos vanhempasi katsovat sinun olevan valmis omaan koiraan niin siitä vaan. Tällä hetkellä omistan useita koiria ja voin sanoa, että saksanpaimenkoira on helpompi kouluttaa kuin eräitä muita rotuja siksi ihmettelen aina miksi niitä pidetään niin "hankalina".

      • Aloittaja 3

        Minun pitää vielä keskustella vanhempien kanssa, mutta luulen että tämä on se rotu. :)


      • Kauansakujaollut

        Kokeilemalla sen tietää. Itselläni ollut kolme unelmasakemannia,yksi todella vaikea... ja nyt taas mukava poitsu,harmia on ollut sen terveyden kanssa tälläkertaa.


    • aiaa

      MInä sain ensimmäisen oman koirani juurikin 15 kesäisenä. Pitkäkarvainen saksanpaimenkoiranarttu kyseessä, elämäni suurin vaikuttaja, joka sai minut menettämään sydämeni rodulle lopullisesti. Tänä keväänä jouduin lopulta saattamaan viimeiselle matkalleen 13 vuotiaan mummelin, jonka kanssa oli yhdessä koettu monet ilot ja surut

    • opopklkluiui

      Itse otin ensimmäisen sakemannin 15v. Se oli uros ja vielä kaiken lisäksi ollut heittopussina ensimmäisen puolivuotisen elämänsä aikana. Minä olin 6.s omistaja. Puoli vuotta oli erittäin haasteellista aikaa, koska hänellä oli jo kehittynyt huonoja tapoja ja ei tiennyt kuka on omistaja. Huusi lenkillä jokaisen ihmisen perään. Tästä koirasta kehkeytyi kunnon koira kaikesta huolimatta. Itse olin siitä vastuussa.
      Jos minä olisin kasvattaja, en myisi lapsille. Myisin vanhemmille, jotka ovat valmiita ottamaan 100% vastuun koirasta. Monet nuoret unohtavat koiran, jos tulee kiinnostavampaa. Jos vanhempasi on valmiita ottamaan vastuun, sakemanni on ok valinta. Pelkästään pihakoiraksi sakemanni ei käy. Olisi koiran kiduttamista, jos ei saa aktiviteettejä.
      Kannattaa kokeilla ensin hoitokoiraa. Jos kykenet hoitamaan puolikin vuotta säännöllisesti esim. naapurin koiran lenkittämiset päivittäin, olisi se hyvää harjoitusta. Itse hoidin meidän perheen ensimmäistä koiraa vuoden ajan itsenäisesti ennen kuin sain ottaa oman koiran.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      50
      5035
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3307
    3. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      28
      1452
    4. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      181
      1295
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      75
      990
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      24
      898
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      49
      857
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      259
      806
    9. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      738
    10. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      482
      707
    Aihe