Vahinko.Omenoita siemenistä

Kiva ylläri!

Pihakiikussa tuli viime kesänä syötyä omenia.Kyseessä oli puolalainen halppis,mitä nyt myyvät alle eurolla kilo:Punaposkinen,hiukan rupinen omena.Maku kyllä todella hyvä.
Noh.ilmeisesti mieheni ompunsiementen syljeskely on toiminut,sillä kiikun ympäriltä sorahiekasta olen tänä kesänä nyt kaivellut omenantaimia.Olen aiemminkin yrittänyt kylvää onenaa,mutta huonolla menestyksellä.
Terhakan oloisia 15cm taimia.Ruukutin turvemullassa kuukauden ja tänään istutin.

Eli kokeilkaa taimenhaluiset syljeskellä puolalaisia halppiksia hiekkaan.Lähtivät itselläni vahingossa äärettömän hyvin.
Kenelle omena on enemmän koriste kuin hyötypuu,kannattaa kokeilla asiaa.
Puolassa on hiukan lämpimämpää kuin täällä.Voi olla että eivät talvehdi.Siemen oli nyt ainakin talvehtinut.Katsotaan miten taimien lopulta käy.

4

80

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mä haluun

      Hiekkaan..ei siis voi laittaa suoraan multaan?

    • sitroen.

      Minulla kasvaa kaksi samanlaista ämpärissä parvekkeella. Olivat itäneet jo ompun sisällä. Talvi askarruttaa. Tappaako pakkanen, pitääkö ottaa talveksi sisälle?

    • Turhaa hommaa

      "Kenelle omena on enemmän koriste kuin hyötypuu". Miksi nähdä vaivaa tällaisesta, koska taimi tuskin talvehtii jatkossa, ja sos talvehtisin, niin ompuilla ei kutenkaan tekisi mitään.

    • pohdiskelua ompusta

      No onhan niitä kiva kokeilla.Ajattelin kokeilla suomalaisilla "roskaomenilla" seuraavaksi.Meillä täällä Savossa on torilla myynnissä maatiaisomenoita.Hyvän makuisia,mutta olemattoman näköisiä.Liekkö jotain siemenomenoita nekin.

      Itsellä ei tosiaan niin paljoa väliä omenan ulkonäöstä ja maustakaan,sillä laitan omenaa kuorineen curryyn ja thairuokiin.Siis omena menee meillä vihanneksena.

      30 egee on kuitenkin aika kallis hinta pari vuotta vanhasta taimesta.
      Toistaiseksi ei ole ollut rahaa sijoittaa varsinaiseen hedelmätarhaan.Kirsikoita olen kuitenkin jonkinverran ostellut.

      No kerron keväällä talvehtivatko.Olen minäkin hiukan skeptinen.
      Haluja olisi saada kunnon puuksi kasvava omenapuu.Jotenkin tulee lapsuuden omenavaraskeikat mieleen.kiva sitten eläkeläisenä muistella.

      Sain lopulta 6 hyvän kokoista tainta jotka istutin.
      Venähtivät heti maahan istutuksen yhteydessä 15 cm.Nyt ollaan siinä 25-35cm pituutta.

      Joo ja jostain tosiaan luin että hiekansekaisessa mullassa tai hiekassa pitäs ompun siemen idättää.Ruusun siemenestä luin että kuoressa on jotain entsyymijuttuja joka vähentää itämistä,meinasin että voiskohan sylki toimia stimulaattorina siemenen itämiselle.Luonnossa linnun ruoansulatuksen läpi ja sellaista.

      Hiekkaisesta taimilaatikosta ainakin on helppoa juuria rikkomatta siirrellä sitten joko taimiruukkuun tai lopulliselle kasvupaikalle.
      Mahdottoman kokoiset juuret nämä ainakin pukkasivat taimiruukussa.Kasvuhaluja on siementaimella.Suosittelen kyllä lämpimästi kokeilemista.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. KUPSinpelaaja vangittu törkeästä rikoksesta

      Tänään tuli uutinen että Kupsin sopimuspelaajs vangittu törkeästä rikoksesta epäiltynä. Kuka pelaaja kysressä ja mikä ri
      Kuopio
      14
      1412
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      28
      1285
    3. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      63
      1182
    4. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      11
      1072
    5. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      65
      1026
    6. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      27
      1015
    7. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      9
      1003
    8. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      30
      989
    9. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      6
      981
    10. Kaupungin valtuuston yleisötilaisuus

      YouTubessa katsojia 76 Buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha
      Varkaus
      1
      980
    Aihe