häpeän itseäni

hahmotushirviö

Minulla on sisko joka on täysin normaali hän kävi tavallisista luokkaa peruskoulussa ja on hyvin menestynyt työelämässä.

Minä taas olen perheemme kuopus mutta joudun jo ensimmäisestä luokasta lähtien erityisluokalle ja joudun käymään erillaisissa tutkimuksissa lapsena.
En pärjännyt koulussa. Minulla todettiin avaruullinen hahmotushäiriö.

Peruskoulun jälkeen pääsin normaaliin ammattikouluun mutta en pärjännyt siellä tehtävissä enkä saanut tukea opiskeluun. Tätä myös varjosti se että minua kiusattiin ammattikoulussa muut luokallani olivat käyneet normaalin peruskoulun he eivät ymmärtäneet minua. 9-luokalla opo ehdotti minulle erityis-ammattikoulua mutta halusin päästä normaaliin ammattikouluun.

Minä olin ainoa luokan erityistä tukea tarvitseva. Valmistuin ammattikoulusta huonoin arvosanoin koska en saanut tuona 3-vuoden aikana tarvitsemaani tukea tehtäviin koulusta. Luokanvalvojani oli aina kiireinen eikä hänellä ollut aikaa kuunnella minua.

Olen nyt ollut 5-vuotta työtön ja olen yrittänyt hakeutua opiskelemaan.
Mutta hahmotushäiriö rajoittaa ja oppimisvaikeudet töihin ja kouluihin pääsyä.
Pääsisin varmaan erityisammattikouluun mutta en ole sieltä löytänyt itseäni kiinnostavia aloja.
Välillä tuntuu surulliselta kun mahdollisuuteni ovat rajatut tavalliseen ihmiseen verrattuna. Tuntuu välillä myös siltä että vanhempani eivät ymmärrä tilannettani. He sanovat että minun tulisi etsiä töitä. He eivät kannusta minua.
Heille ei myös mene ymmärrykseen että minun kaltaiseni ihminen ei pääse opiskelemaan mitä tahansa alaa. Häpeän todella paljon tilannettani että olen ollut jo näin pitkän työtön.
Te-toimistossa minua ei olla ikinä ymmärretty. Siellä vaan ihmetelty miksi en työllisty.

10

992

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Jelppiä

      Pääsisit varmaan työkyvyttömyyseläkkeelle,koska et ole tasavertainen hakija työmarkkinoilla,koska oppimisvaikeutesi vaikeuttaa työnhakua ja oppimista.Monesti vanhemmat eivät halua nähdä sitä että yksi lapsi on heikompi,niinkuin kerroitkin.Ei siinä ole mitään hävettävää.Nykyisin on niin vaikea hakea ja vielä vaikeampi päästä opiskelemaan ja töihin.Ehkä sinun kannattaisi etsiä kotipaikkakuntasi kehitysvammahuollon ohjaaja,jonka juttusilla kävisit,ehkä hän neuvoisi miten lähtiä viemään asiaa eteenpäin.Sinulla olisi eläkkeessä perusturva,toimeentulo,ja mahdollisuus saada tuettu työ.Tai opiskelupaikka,joka olisi räätölöity sinulle sopivaksi.

      • hahmotushirviö

        olen tosiaan te-toimiston kirjoilla ollut jo vuodesta 2008 . olen ollut näissä harjoitteluissa missä maksetaan 9e päivä useassa paikassa mutta näihin työpaikkoihin minua ei olla palkattu oikeisiin töihin. kursseilla olen yrittänyt käydä te-toimiston kautta mutta joka kerta olen joutunut kiusatuksi koska normaalit ihmiset eivät ymmärrä erillaisuuttani. enkä tunne ikinä kuuluvani joukkoon. olen myös yrittänyt hakeutua kouluihin opiskelemaan mutta se on tyssännyt aina pääsykokeisiin ja matikan tehtävään. matikka on minulle erityisen vaikeaa enkä ymmärrä matikan tehtäviä. olen te-toimiston kautta myös yrittänyt päästä opiskelemaan sielläkin on sanottu tuota että minun tulisi miettiä ammatinvaihtoa ja moitittu sitä että olen huono matikassa. minua ei huvita enää edes tavata omia vanhempiani kyläillessäni heidän luonaan he sanovat vihaisesti minulle että minun tulisi etsiä töitä niinkun muut aikuiset. tuntuu että he eivät ymmärrä minua tässä asiassa. olen yrittänyt tehdä kaikkeni mutta edes te-toimistossa minua ei ymmäretä. olen jo luovuttanut työn haun suhteen eikä opiskelu huvita kun tiedän saavan vastauksen sinua ei olla valittu opiskelemaan. olen jopa välillä ollut tämän takia niin masentunut että ajatellut itsemurhaa. en ole ikinä edes seurustellut. tuntuu että elämä jumittaa paikoillaan kun pettymyksiä pettymysten jälkeen ja tuntuu että mihinkään en kelpaa. omat vanhempani ovat aina olleet työelämässä ikinä tietääkseni he eivät ole olleet työttömiä.


      • Palikka
        hahmotushirviö kirjoitti:

        olen tosiaan te-toimiston kirjoilla ollut jo vuodesta 2008 . olen ollut näissä harjoitteluissa missä maksetaan 9e päivä useassa paikassa mutta näihin työpaikkoihin minua ei olla palkattu oikeisiin töihin. kursseilla olen yrittänyt käydä te-toimiston kautta mutta joka kerta olen joutunut kiusatuksi koska normaalit ihmiset eivät ymmärrä erillaisuuttani. enkä tunne ikinä kuuluvani joukkoon. olen myös yrittänyt hakeutua kouluihin opiskelemaan mutta se on tyssännyt aina pääsykokeisiin ja matikan tehtävään. matikka on minulle erityisen vaikeaa enkä ymmärrä matikan tehtäviä. olen te-toimiston kautta myös yrittänyt päästä opiskelemaan sielläkin on sanottu tuota että minun tulisi miettiä ammatinvaihtoa ja moitittu sitä että olen huono matikassa. minua ei huvita enää edes tavata omia vanhempiani kyläillessäni heidän luonaan he sanovat vihaisesti minulle että minun tulisi etsiä töitä niinkun muut aikuiset. tuntuu että he eivät ymmärrä minua tässä asiassa. olen yrittänyt tehdä kaikkeni mutta edes te-toimistossa minua ei ymmäretä. olen jo luovuttanut työn haun suhteen eikä opiskelu huvita kun tiedän saavan vastauksen sinua ei olla valittu opiskelemaan. olen jopa välillä ollut tämän takia niin masentunut että ajatellut itsemurhaa. en ole ikinä edes seurustellut. tuntuu että elämä jumittaa paikoillaan kun pettymyksiä pettymysten jälkeen ja tuntuu että mihinkään en kelpaa. omat vanhempani ovat aina olleet työelämässä ikinä tietääkseni he eivät ole olleet työttömiä.

        Oppisopimuskoulutuksen voit hakea miltä alalta haluat. Pääset suorittamaan koulutuksesi näyttötutkintona eli töissä ja sivussa teet koulutehtäviä.

        Voit kysyä asiaa oppisopimuskeskuksesta.


      • heikkolahjainen

        Siis kehitysvammahuollolle asioimaan oppimisvaikeuksista? Tietääkseni hahmotushäiriöistä eikä edes heikkolahjaistakaan (ns. rajatapaus, lievän kv:n ja "normaalin" välillä) luokitella kehitysvammaiseksi.

        Minut on diagnosoitu heikkolahjaiseksi, mutta kielellisten tehtävien kohdalla on vahvuuksia, ja muut alueet oli heikkoja, tosinn perustiedot on hallussa. Lisäksi on vielä ADHD:kin lievänä.

        Työkyvyttömyyseläkkeelle ei pääse heikkolahjaisuuden perusteella, toisin kuin keharidiagnoosilla. Tosin olen ihan työkykyinen, ja tällä hetkellä teen päiväkodissa töitä. Opiskelin tarjoilijaksi ja sen jälkeen laitoshuoltajaksi. Matematiikka tuottija ja tuottaa minulle edelleen hankaluuksia, muuten kyllä selviän elämästä ja ajokortinkin olen ajanut.

        Välillä ihmettelenkin tuota heikkolahjaisen diagnoosia, mutta näillä korteilla pelataan, mitkä on annettu.


      • heikkolahjainen

        Siis lievän ja "normaalin" rajalla. Pahoittelut myös kirjoitus virheistä, puhelimella tuonkin kirjoitin.


      • heikkolahjainen
        hahmotushirviö kirjoitti:

        olen tosiaan te-toimiston kirjoilla ollut jo vuodesta 2008 . olen ollut näissä harjoitteluissa missä maksetaan 9e päivä useassa paikassa mutta näihin työpaikkoihin minua ei olla palkattu oikeisiin töihin. kursseilla olen yrittänyt käydä te-toimiston kautta mutta joka kerta olen joutunut kiusatuksi koska normaalit ihmiset eivät ymmärrä erillaisuuttani. enkä tunne ikinä kuuluvani joukkoon. olen myös yrittänyt hakeutua kouluihin opiskelemaan mutta se on tyssännyt aina pääsykokeisiin ja matikan tehtävään. matikka on minulle erityisen vaikeaa enkä ymmärrä matikan tehtäviä. olen te-toimiston kautta myös yrittänyt päästä opiskelemaan sielläkin on sanottu tuota että minun tulisi miettiä ammatinvaihtoa ja moitittu sitä että olen huono matikassa. minua ei huvita enää edes tavata omia vanhempiani kyläillessäni heidän luonaan he sanovat vihaisesti minulle että minun tulisi etsiä töitä niinkun muut aikuiset. tuntuu että he eivät ymmärrä minua tässä asiassa. olen yrittänyt tehdä kaikkeni mutta edes te-toimistossa minua ei ymmäretä. olen jo luovuttanut työn haun suhteen eikä opiskelu huvita kun tiedän saavan vastauksen sinua ei olla valittu opiskelemaan. olen jopa välillä ollut tämän takia niin masentunut että ajatellut itsemurhaa. en ole ikinä edes seurustellut. tuntuu että elämä jumittaa paikoillaan kun pettymyksiä pettymysten jälkeen ja tuntuu että mihinkään en kelpaa. omat vanhempani ovat aina olleet työelämässä ikinä tietääkseni he eivät ole olleet työttömiä.

        Miten olisi valmentava ja kuntouttava, joka taitaa nykyisin olla nimellä VALMA, mutta se kuitenkin sopii tilanteeseen, jos on erityisen tuen tarpeessa, eikä tiedä, mitä haluaisin tehdä työkseen. Valmentavan kautta pääsisit tutustumaan eri aloihin ja työharjoitteluakin niihin sisältyy, ainakin mitä omasta kokemuksestani voisin sanoa, ja olen hyötynytkin kyseisestä linjasta.

        Valmentavaa on tavallisissa ammattikouluissa sekä erityisammattikouluissa, itse suoritin edellä mainitussa vuoden, ja sitä kautta sitten tarjoilijapuolelle. Samassa talossa opiskelin sitten laitoshuoltajan ammattitutkinnonkin.

        Työpajojakin on olemassa, niissä autetaan nuoria löytömään se alansa ja jopa oppisopimuskin voi olla mahdollista, tai sitten ammattikoulu. Oletkos kuullut ENO:ista? He ovat etsivä nuorisotyöntekijä, nuoria sos. alan ammattilaisia ovat tietääkseni. He mielellään auttavat tuollaisissa tilanteissa, mitä kerroitkin opiskeluun ja työhön liittyen.


      • mars_uusiin_tutkimuksiin
        heikkolahjainen kirjoitti:

        Siis kehitysvammahuollolle asioimaan oppimisvaikeuksista? Tietääkseni hahmotushäiriöistä eikä edes heikkolahjaistakaan (ns. rajatapaus, lievän kv:n ja "normaalin" välillä) luokitella kehitysvammaiseksi.

        Minut on diagnosoitu heikkolahjaiseksi, mutta kielellisten tehtävien kohdalla on vahvuuksia, ja muut alueet oli heikkoja, tosinn perustiedot on hallussa. Lisäksi on vielä ADHD:kin lievänä.

        Työkyvyttömyyseläkkeelle ei pääse heikkolahjaisuuden perusteella, toisin kuin keharidiagnoosilla. Tosin olen ihan työkykyinen, ja tällä hetkellä teen päiväkodissa töitä. Opiskelin tarjoilijaksi ja sen jälkeen laitoshuoltajaksi. Matematiikka tuottija ja tuottaa minulle edelleen hankaluuksia, muuten kyllä selviän elämästä ja ajokortinkin olen ajanut.

        Välillä ihmettelenkin tuota heikkolahjaisen diagnoosia, mutta näillä korteilla pelataan, mitkä on annettu.

        Et voi olla heikkolahjainen koska kirjoitat kieliopillisesti oikein. Voihan sulla olla vaikkapa oppimisvaikeuksia juurikin tuon matematiikan kanssa sekä ADHD,, mutta ei heikkolahjainen kirjoita noin!

        Jos on perustieto hyvällä tasolla niin sillä ei oo mitään tekemistä kehitysvammaisuuden tai heikkolahjaisuuden kanssa. Eli jos on siis hyvän keskiarvon saanut peruskoulusta niin sekö tarkoittaa, että pitää mennä lukioon? Eihän kaikista tule ylioppilaita eikä kaikista pidä tullakaan. Itsekin koulun läpäisin 8 keskiarvolla ja silti jatkoin amikseen koska löysin kiinnostavan alan. En koe itseäni mikskään heikkolahjaiseksi/yksinkertaiseksi jne. käydessäni amiksen vaikka yhtä hyvin oisin voinut mennä lukioon hyvällä keskiarvollani.


    • Konetiskaaja

      Hei haloo. Mä tein ton nyt mä olen oikeissa töissä enkä kadu yhtään. Ei erityisammattikoulu ole mikään vankila. Sitä kautta saat itsellesi paperit sen jälkeen kun olet valmistunut artesaaniksi. Sinulla on paremmat saumat hakkia vaikka kaupasta varastotyöntekijän paikka taikka ravintolasta ruuhkatiskin konetiskajjan paikka mulla mulla on tälläinen pesti enkä kadu yhtään. Se taiskijukan työ on mukavaa. Ihmiset joita siinä palvelet on tois mukavia. Keittiötyö on paras minkä voi näillä markkinoilla näinä vuosina saada. Te - keskuksestakin voit pyytää keitiötiskaajan paikkaa vaikka linjastikeittiöön. Se sopii sun kaltaiselle henkilölle kokeile. Hae itsellesi hygieniapassi se on muvinen kortti jonka saat kun olet lukenut ja täyttänyt paperit. Kokeessa saa ennintää olla vain yksi virhe. Mulla se oli tiskikoneen lämpötila.

      • VALITTAJA1000

        Ettekö vois lähettää vähän lyhyempiä viestejä? Alkaa rasittaa lukea noita!!!


    • elämä_kuntoon

      Kuntouttavaan työtoimintaan voi tietääkseni kuka tahansa päästä, eikä sinne edes kehitysvammaa tarvitse syyksi! Taustalla voi olla ihan muutakin.

      Onko kunnassasi/kaupungissasi työpajatoimintaa sekä ENO:jen (= etsivä nuorisotyöntekijä) palveluluita? ENO:t ovat yleensä nuoria sos. alan ammattilaisia, he varmasti auttaisivat sinua opiskelu- ja työkuvioissa.

      Muistan omat aikani, kun olin syrjäytymisvaarassa, enkä kokenut silloin tarvitsevani apua, ajattelin vaan sen avun tarjoamisen holhoamiseksi. Kävin siis ammattikoulua, mutta minä sen sitten keskeytin, ja näin olin minusta tuli syrjäytynyt. Mutta sitten vanhemmat ehdottivat minulle työpajatoimintaa, mihin en aluksi suostunut, mutta sitten tulin toisiin ajatuksiin ja löysin sen ammatinkin itselleni kirpputorityön kautta.

      Tällä hetkellä opiskelen ammattiopisto Luovilla (sosiaalisten syiden, ADD:n ja vaikean lukihäiriön takia päädyin tähän), jossa on oikeasti hyvät ja osaavat opettajat. Minä siis voin suositella erityisammattikouluakin sinun tilanteeseen, siellä saat tarvitsemasi tuen satavarmasti.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      141
      2092
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1928
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1878
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      85
      1690
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      62
      1488
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1276
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      38
      1180
    8. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1168
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      37
      1163
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1147
    Aihe