E-tec näyttää Yamahalle voimaa!

adasdf

60

2420

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Se on esimerkki

      Tapaus nelitahtisille, että kuinka niille tulee käymään :))

      Ja nyt on tulossa uusia E-teccejä, jotka ovat vieläkin tehokkaampia, ja entistä pienemmällä pienemmällä bensan kulutuksella.

      Ja se ihan hurja asia, Evarille ei mitää huoltoa viiteen vuoteen, vaan heti paketista otettuna saa painaa kaasun pohjaan. Tottakait lämmityskäyttö on viisasta.

      On tulossa erittäin mielenkiintoinen titaanien yhteenotto :))

    • Joakim1

      Uskooko joku muu kuin perusjenkki näihin naurettaviin mainoksiin? Jos testi olisikin aito (mitä se hyvin todennäköisesti ei ole!), mistä se kertoisi? Ei mistään hyödyllisyydestä ominaisuudesta! Paaluveto voi kiinnostaa hinaajan omistajaa tai ehkä vielä uppoumarunkoisen, mutta liukuvan veneen omistajalle sillä ei ole mitään merkitystä.

      Tässä Mercuryn testi osin samoista koneista. Paljon järkevämpi vertailu, mutta tuskin sekään täysin objektiivinen. http://www.mercurymarine.com/engines/engine-tests/head-to-head/?ID=57&35211.66998269632

      Kaikkein naurettavinta on tuo 2-tahtivääntö! 2-t koneet nyt eivät ole mitenkään väännöstään tunnettuja vaikkapa autojen tai moottoripyörien voimanlähteinä. Paremminkin hyvin kapeasta tehoalueesta. Kun sen sitten vielä kerrotaan johtuvan siitä, että kone tekee työtä joka kierroksella, homma menee vielä naurettavammaksi.

      Minulla ei ole mitään E-tecejä vastaan (eikä puolesta), mutta tällainen makkinointi ällöttää ja joku ihme hypetystarve tällakin palstalla myös.

      • Me käyttäjät!!!!!!!!

        Emme markkinoi, eikä myydä ainuttakaan moottoria, muutenkuin uuteen ja tehokkaampaan vaihatessa. mutta ollaan hyvin pitkälle kiinnostuneita tekniikan kehityksestä, ja sen tarjoamista mahdollisuuksista. Kuten bensan kulutuksen ja pakokaasujen vähenemisestä.

        Ja valmistajat ovat valmiita kuuntelemaan käyttäjien vaatimuksia nykyään.Jolloinka me käyttäjät olemme suorastaan kuninkaan asemessa, ja valmistajat ovat meille palvelijoita :))

        jOTEN PISTÄKÄÄMME valmistajat toderlla tiukalle, ja sitten alkaa totuus tulla esille, että kuka osaa.


      • Ykä2

        Olen pitkälti Joakim1:n kanssa samaa mieltä. Ihme hypetystä ja nämä "paaluveto" videot saadaan potkurivalinnoilla näyttämään lähes miltä tahansa.

        Yksi asia kannattaa kuitenkin huomioida näiden suoraruisku 2T-koneiden yhteydessä. Suoraruiskutus antaa vapaammat kädet sylinterien aukkojen ajoituksen ja pakoputken virityksen suhteen kuin kaasarikoneissa oli mahdollista johtuen siitä, ettei polttoainetta karkaa pakoputkeen vaikka huuhtelu menisikin vähän yli jollain kierrosluvulla. Tämä nähdäkseni antaa mahdollisuuden muokata vääntökäyrää enemmän kuin kaasari-tai kampikammioon syöttävissä EFI malleissa.


      • Vai naurettaviin

        Mainoksiin. Haastakoon Jamaha E-tecin, jos pystyy . JA kostakoon nöyryytyksen :))

        Sehän on aivan päivänselvää, että kakstahtinen kehittää vääntövoimaa nopeammin, kuin joka toinen isku pötkäyttävä nelitahtinen. Sehän on ihan yksinkertaista fysiikan lain ja matematiikan mukaista.

        Hyvin mielenkiintoista tuo, että mercury on tehny myös vertailuja, mutta lie se täyden kaasun kulutuksen kanssa, vertailivatko sitäkin :)

        Mutta epäilen vahvasti, että Mercury Veradon tekijät eivät pysty paljon parantamaan, samoinkuin Jamaha, sillä he ovat huippunsa jo näyttäneet, mutta Evarin E-tec pystyy viilaamaan tekniikkaa helposti aivan uuteen aikakauteen.

        Yksi voittamaton etu on se E-tecillä, että osia on tuhottamasti vähemmän, joiden heilutteluun menee nelitahtisisilla energiaa ihan turhaan. Siitähän kertoo tosi RAJU ERO huoltotouhujen parissa, kun uusia E-teggejä ei tartte viedä huoltoon viiteen vuoteen,johonka nelitahtiset ei tule koskaan pystymään.

        Vaikka nykyisin ovat kehittäneet nelitahtisia helppohuoltoisemmiksi, niin omistaja kuitenkin joutuu niitä huoltamaan, ja SE ON seurausta yksinomaan siitä, että E--tecciä ei tartte roplata jatkuvasti jostai kohti,. EI ees sisäänajoa tartte tehä, niinkuin nelitahtisissa.

        Hyvin rullaavissa autoissa nelitahti vielä toimii, mutta veneilyssä on aivan eri voimat, ja vastukset, ja potkurien luistot vastuksena.

        Kilpailu kiristyköön aivan huippuunsa , ja sehän on meidän etu ;))


      • Hyvänen aika sentään
        Ykä2 kirjoitti:

        Olen pitkälti Joakim1:n kanssa samaa mieltä. Ihme hypetystä ja nämä "paaluveto" videot saadaan potkurivalinnoilla näyttämään lähes miltä tahansa.

        Yksi asia kannattaa kuitenkin huomioida näiden suoraruisku 2T-koneiden yhteydessä. Suoraruiskutus antaa vapaammat kädet sylinterien aukkojen ajoituksen ja pakoputken virityksen suhteen kuin kaasarikoneissa oli mahdollista johtuen siitä, ettei polttoainetta karkaa pakoputkeen vaikka huuhtelu menisikin vähän yli jollain kierrosluvulla. Tämä nähdäkseni antaa mahdollisuuden muokata vääntökäyrää enemmän kuin kaasari-tai kampikammioon syöttävissä EFI malleissa.

        Ettekö-etkö sinäkään käsitä, että sen videon tekijätkö olisi niin typeriä, ja yksinkertaisia, että menisivät kikkailemaan jollain potkurivalinnoilla toisen hyväksi !

        Sehän olisi ääliömäisyyksistä kaikkein pahin typeryys, mitä kuvitella voi !

        Kun nollasta lähetään kiihdyttämään, niin nelitahtinen on nöössipojan asemessa, siitä ei vaan päästä mihinkään, vaikka täydellä kaasulla antaiskin saman tehon, kuin kaksitahtinen. Sehän täysin fysiikanlakien mukainen juttu, kun nelitahtinen puristelee venttiilien jousia, ja koettaa keikuttaa keinuvipuja, ja pääsee potkimaan vain joka toinen kierros.

        Tartteeko sitä enää muuten rautalangasta väännellä.


    • 15+18
      • Kohta ASIANTUNTIJAT

        Väittävät, että potkuri kikkailua koko mainos. vaikka eivät oo ees potkureita, ja perävälityksiä nähneetkään.

        eIVÄT VIELÄKÄÄN KÄSITÄ, että EE-tec syö myös tyhjäkäynnillä puolta vähemmän kuin nelitahti Jamahat, joka ei muuten missään nimessä ole huono moottori. Sehän on oman tekniikkansa huippuunsa viritettyä teknologiaa !

        Mutta haastaja on syntynyt, eikä se taatusti anna periksi, -tunnetteko sen voiman, ja puhtauden , mikä Evarista löytyy :))


      • Joakim1
        Kohta ASIANTUNTIJAT kirjoitti:

        Väittävät, että potkuri kikkailua koko mainos. vaikka eivät oo ees potkureita, ja perävälityksiä nähneetkään.

        eIVÄT VIELÄKÄÄN KÄSITÄ, että EE-tec syö myös tyhjäkäynnillä puolta vähemmän kuin nelitahti Jamahat, joka ei muuten missään nimessä ole huono moottori. Sehän on oman tekniikkansa huippuunsa viritettyä teknologiaa !

        Mutta haastaja on syntynyt, eikä se taatusti anna periksi, -tunnetteko sen voiman, ja puhtauden , mikä Evarista löytyy :))

        No eipä siinä kauaa mennyt kun tuli useampi hypetysviesti lisää!

        Siinäpä se ei olla nähty potkureita eikä mitään muutakaan. Erittäin helppo tehdä tuollainen vertailu suuntaan ja toiseen enemmän tai vähemmän huijaamalla. Saattaa onnistua varsinaisesti huijaamattakin, mutta silloin on pitänyt valita huolella juuri sopiva vene, moottori ja potkurit.

        Joo E-tec vie vähiten tyhjäkäynnillä. Kaikilla muilla kierroksilla 4T-koneet ovat taloudellisempia muutamaa poikkeusta lukuunottamatta.


      • Tehoerohan näkyisi-
        Joakim1 kirjoitti:

        No eipä siinä kauaa mennyt kun tuli useampi hypetysviesti lisää!

        Siinäpä se ei olla nähty potkureita eikä mitään muutakaan. Erittäin helppo tehdä tuollainen vertailu suuntaan ja toiseen enemmän tai vähemmän huijaamalla. Saattaa onnistua varsinaisesti huijaamattakin, mutta silloin on pitänyt valita huolella juuri sopiva vene, moottori ja potkurit.

        Joo E-tec vie vähiten tyhjäkäynnillä. Kaikilla muilla kierroksilla 4T-koneet ovat taloudellisempia muutamaa poikkeusta lukuunottamatta.

        Parhaiten just kuorman sietokykynä. Samalla veneellä, tai ainakin samanlaisella veneellä. Painoa pitäisi pakata jokaisessa testissä niin paljon, että totuus tulee näkyviin.

        Oon aivan varma, että nelitahtiset eivät pärjää kuorman kanssa.Kuten myös ns.paaluveto kokeissa näkyykin, sillä sehän vastaa kuormansieto kykyä.


      • Joakim1
        Tehoerohan näkyisi- kirjoitti:

        Parhaiten just kuorman sietokykynä. Samalla veneellä, tai ainakin samanlaisella veneellä. Painoa pitäisi pakata jokaisessa testissä niin paljon, että totuus tulee näkyviin.

        Oon aivan varma, että nelitahtiset eivät pärjää kuorman kanssa.Kuten myös ns.paaluveto kokeissa näkyykin, sillä sehän vastaa kuormansieto kykyä.

        Paaluvetokoetta ei ole tehty, ainoastaan naurettava "köydenveto" kahden veneen välllä. Jos olisikin paaluvetokoe, josta selviäsi vetovoima, kierrosluku, kulutus ja potkurin kaikki tiedot, voisi kokeesta ainakin päätellä mitä se kertoo. Nykyisellään se ei kerro mitään hyödyllistä.

        Kipparissa 7/2006 on vertailtu noita 150 hv malleja. E-tecillä oli paras huippunopeus (44,7 kn), mutta seuraava (Yamaha F150) oli vain 0,4 solmun päässä ja hitain (Mercury Verado) 3,5 solmua hitaampi.

        Kulutuksissa Verado oli selkeästi janoisin suurilla nopeuksilla, mutta 25 solmussa yksi taloudellisimmasta. E-tec oli n. 10% janoisempi kuin Honda ja Yamaha koko alueella 25 kn - huiput.

        Kiihtyvyydessä 0-30 kn Verado oli selkeästi nopein ajalla 7,3 s. E-tec oli kakkonen (8,0 s) ja Yamaha F150 heti perässä (8,3 s). Hitain oli Honda (9,2 s). 15-30 kn kiihdytyksessä myös Verado ja Suziki (molemmat 5,4 s) olivat E-teciä nopeampia (5,6 s) ja Yamaha hiukan (5,9 s) ja Honda reilusti hitaampi (6,8 s).

        Kippari 7/2005 oli vertailussa Honda 225 vs. E-tec 225. Molemmilla sama huippunopeus (50,2 kn). E-tec kulutti vähemmän alle 1500 rpm:llä, mutta matkavauhdilla (25 kn) peräti 30% enemmän ja kaikilla muillakin vauhdeilla enemmän. Kiihtyvyyksiä ei mitattu, mutta molempien kiihtyvyyttä kehuttiin erinomaiseksi.

        Ko. testit ei oikein tue väitettä mystisesti 2T-väännöstä, jolla saavutetaan jotain erinomaista. Ihan hyvin E-tec pärjää 4T-koneiden joukossa, mutta ei mitenkään erotu tuolta.


      • Etkö Joakim 1
        Joakim1 kirjoitti:

        Paaluvetokoetta ei ole tehty, ainoastaan naurettava "köydenveto" kahden veneen välllä. Jos olisikin paaluvetokoe, josta selviäsi vetovoima, kierrosluku, kulutus ja potkurin kaikki tiedot, voisi kokeesta ainakin päätellä mitä se kertoo. Nykyisellään se ei kerro mitään hyödyllistä.

        Kipparissa 7/2006 on vertailtu noita 150 hv malleja. E-tecillä oli paras huippunopeus (44,7 kn), mutta seuraava (Yamaha F150) oli vain 0,4 solmun päässä ja hitain (Mercury Verado) 3,5 solmua hitaampi.

        Kulutuksissa Verado oli selkeästi janoisin suurilla nopeuksilla, mutta 25 solmussa yksi taloudellisimmasta. E-tec oli n. 10% janoisempi kuin Honda ja Yamaha koko alueella 25 kn - huiput.

        Kiihtyvyydessä 0-30 kn Verado oli selkeästi nopein ajalla 7,3 s. E-tec oli kakkonen (8,0 s) ja Yamaha F150 heti perässä (8,3 s). Hitain oli Honda (9,2 s). 15-30 kn kiihdytyksessä myös Verado ja Suziki (molemmat 5,4 s) olivat E-teciä nopeampia (5,6 s) ja Yamaha hiukan (5,9 s) ja Honda reilusti hitaampi (6,8 s).

        Kippari 7/2005 oli vertailussa Honda 225 vs. E-tec 225. Molemmilla sama huippunopeus (50,2 kn). E-tec kulutti vähemmän alle 1500 rpm:llä, mutta matkavauhdilla (25 kn) peräti 30% enemmän ja kaikilla muillakin vauhdeilla enemmän. Kiihtyvyyksiä ei mitattu, mutta molempien kiihtyvyyttä kehuttiin erinomaiseksi.

        Ko. testit ei oikein tue väitettä mystisesti 2T-väännöstä, jolla saavutetaan jotain erinomaista. Ihan hyvin E-tec pärjää 4T-koneiden joukossa, mutta ei mitenkään erotu tuolta.

        Nähny, että niillä oli aivan samanlaiset veneet ?


    • Etecci

      on laiska ja raskas savuava kaksitahtikone. Jamahan uudet kevyet nelitahdit pieksävät tuon savuavan kiinassa kasatun romun mennen tullen.
      Hyvä verkonpainohan tuo on kun ottaa muovikatteet pois.

      • Missä ???

        Se semmonen kiina on ? jamahan kopiota, ja mercuryitä jossain kiinassa kyllä rupustavat, mutta ei ainuttakaan E-tecciä.


      • Etek kiina
        Missä ??? kirjoitti:

        Se semmonen kiina on ? jamahan kopiota, ja mercuryitä jossain kiinassa kyllä rupustavat, mutta ei ainuttakaan E-tecciä.

        Valitettavasti Evinruden komponentit valmistetaan kehitysmaissa sekä myös kasataan taiwanissa.


    • Etech

      Evinruden uusi mallisto pieksee innovatiivisuudellaan kaikki optimaksit ja jammun nelitahdit. Kakstahtitekniikkaa suoraan palotilaan suihkutetulla polttoaineella.
      Antaa tuplaten vääntöä kun joka kierroksella tulee voimaa. Onhan tuo nähty jo lukuisissa tuc of war kamppailuissa joissa evikka on vetänyt jokaisen kilpailijansa pinnan alle. Bensiini suihkutetaan suoraan sytytystulppaa kohden ja räjähdys tapahtuu oikea aikaisesti mikroprosessorien ohjaaman sytytyksen ansiosta.
      Kyllä nyt kiinan päässä jammun insinöörit raapivat kaljujaan kun uudet g mallin high outputit tulevat markkinoille. Voima, vääntö, taloudellisuus= YLIVOIMA=EVINRUDE ETEC H.O.

      • Ja jos pakokaasu

        Päästöt ovat ees sinnepäin, mitä uudet G2 moottorien mittaajat ilmoittavat, niin on todellakin nyt nelitahti kohta pulassa.

        Vaikea kuvitella, miten nelarien tekijät pysyvät perässä, kun kuitenkin päästösäännöt tulevat kiristymään.
        Käyköhän niin, että nelareita saa valmistaa vain alle kymppiheppaisena, ja suuremmat koneet tulevat olemaan Evarin E-tec G2:sia.

        Jos ei vetymoottoreita aleta saada käytäntöön.,


    • kukkuuetech

      Evinrude näyttää voimaa yamahalle. Näin se menee. Kaksitahtia, joka kierroksella puhdasta voimaa. Nelitahti puuskuttaa ja saastuttaa kun kone käyttää voimaa tyhjiin kierroksiin. Nelitahti kuluttaa reilusti enemmän kuin evinrude.

      • Tottakait nelitahtis

        Moottoreiden valmistajat tekevät taatusti kaikkensa, etteivät joutuisi antautuman.

        He kyllä keksivät vielä varmaan yhen keinon ,-pinnistääkseen E-tecin rinnalle, ehkäpä luopumalla hammashihnasta, ja palaamalla työntötanko koneisiin, ja ottamalla käyttöön hydrauliset venttiillien säätäjät, mutta se ei auta,- ei se auta, valitettavasti se osien paljous ja niiden sekasotku mekaniikka ei auta pakokaasujen puhtauteen.

        Ja yks asia, mikä minuakin masentaa nelitahtisten omistajien takia, on se ,että

        Eetekkiä ei tartte huoltaa mistään kohtaa viiteen vuoteen, joten mitä sanoo tuo palstalla rääkkyvä nelitahtinen HOXHOX :) -Jotenkin näyttää se tyyppi kiertävän pikkuympyrää yksiössään, ja sipehtivän yksinään,-tavaroitaan lattiaan iskien joka kierroksella :))


      • EIKU tietenkin!
        Tottakait nelitahtis kirjoitti:

        Moottoreiden valmistajat tekevät taatusti kaikkensa, etteivät joutuisi antautuman.

        He kyllä keksivät vielä varmaan yhen keinon ,-pinnistääkseen E-tecin rinnalle, ehkäpä luopumalla hammashihnasta, ja palaamalla työntötanko koneisiin, ja ottamalla käyttöön hydrauliset venttiillien säätäjät, mutta se ei auta,- ei se auta, valitettavasti se osien paljous ja niiden sekasotku mekaniikka ei auta pakokaasujen puhtauteen.

        Ja yks asia, mikä minuakin masentaa nelitahtisten omistajien takia, on se ,että

        Eetekkiä ei tartte huoltaa mistään kohtaa viiteen vuoteen, joten mitä sanoo tuo palstalla rääkkyvä nelitahtinen HOXHOX :) -Jotenkin näyttää se tyyppi kiertävän pikkuympyrää yksiössään, ja sipehtivän yksinään,-tavaroitaan lattiaan iskien joka kierroksella :))

        Joka toisella kierroksella tietenkin räppää jotain !


    • Evinrude

      Nelitahti pyörii neljä kierrosta, evinrude yhden. On päivänselvää että vääntömomentti on aivan eri luokkaa yamahaan verrattuna. Muistaakseni aikoinaa evinruden etec veti pohjaan verkonpainoksi mercuryn nelitahdin tuc of war kilpailussa. 115 heppaisten tuc of war kilpailussa mercuryn optimax kiskaisi taas vastaavasti 115 kaakkisen optimaksin veden alle het alkuun. Kiihtyvyydessä ja huipussa evinrude jäi myöskin. Nelitahti liikkuvine osineen ja vajaatahteineen on sukupuuttoon kuoleva laji. Raskaat ja pienellä vääntömomentilla pyörivät nelitahdit poistuvat pikkuhiljaa markinoilta. Evinrude ja Optimax valloittavat markkinat tehokkailla pienikulutteisilla moottoreillaan. Yamaha on ukkoontunut puulaaki, uutta tekniikkaa sieltä ei tunnu ilmestyvän, ylimielinen asenne tulee kostautumaan markkinajohtajuuden menetyksenä evinruden etec highoutput koneille.

      • Olen täysin samaa mieltä yamahan tekniikasta se on jäänyt jälkeen kehityksessä. Itsellä oli yamaha 80 nelari vm 08. ja jo uutena kone oli pettymys minulle väännön ja kulutuksen suhteen. potkuria vaihtelemalla pääsin noin11- 12L tuntikulutukseen matkaajossa veneeni painaa vain 520kg. sitten vaihdoin suzuki 90 df:n uusinta 4t tekniikkaa joka ei paina kuin noin 10 kiloa 90 e.teciä enemmän jammu painoi muistaakseni 17 kg enemmän kuin uusi suikki.Vääntö kasvoi hurjasti joka mahdollisti isomman potkurin ja polttoaineen kulutus laski 8Litraan tunnissa en ollut uskoa silmiäni. Ussi jammu on vieläkin sama moottori kuin 08 vuonna. Itse olen myös miettinyt evikkaa 2t ruistua mutta vielä päädyin 4t. 90 luvulla itsellä oli evinrudeja ja olin erittäin tyytyväinen koneisiin mutta haluan vaihdella merkkejä muuten ei löydy sitä oikeaa ;)


      • Merläinen
        propelli kirjoitti:

        Olen täysin samaa mieltä yamahan tekniikasta se on jäänyt jälkeen kehityksessä. Itsellä oli yamaha 80 nelari vm 08. ja jo uutena kone oli pettymys minulle väännön ja kulutuksen suhteen. potkuria vaihtelemalla pääsin noin11- 12L tuntikulutukseen matkaajossa veneeni painaa vain 520kg. sitten vaihdoin suzuki 90 df:n uusinta 4t tekniikkaa joka ei paina kuin noin 10 kiloa 90 e.teciä enemmän jammu painoi muistaakseni 17 kg enemmän kuin uusi suikki.Vääntö kasvoi hurjasti joka mahdollisti isomman potkurin ja polttoaineen kulutus laski 8Litraan tunnissa en ollut uskoa silmiäni. Ussi jammu on vieläkin sama moottori kuin 08 vuonna. Itse olen myös miettinyt evikkaa 2t ruistua mutta vielä päädyin 4t. 90 luvulla itsellä oli evinrudeja ja olin erittäin tyytyväinen koneisiin mutta haluan vaihdella merkkejä muuten ei löydy sitä oikeaa ;)

        No tässä tapauksessa tuskin kannattaakaan uskoa silmiä, 8 litraa tunnissa, heh.


      • Merläinen kirjoitti:

        No tässä tapauksessa tuskin kannattaakaan uskoa silmiä, 8 litraa tunnissa, heh.

        Uso tai älä mutta totta joka sana. potkurissa nousua 21° keskinopeus 28.6 kmh kierrokset konessa 3050-3100. ja puhtaassa liuussa mentiin.
        Ei voi olla kun tyytyväinen kulutukseen. ; )


    • kyllästynyt

      Aika väsynyttä evarihypetystä koko ajan.

      Useimmissa näkemissäni testeissä evari pärjäilee, muttei missään niinkuin tällä keskustelupalstalla. Evari on ihan ok, mutta väitteesi 2-tahtiteknologian ylivertaisuudesta ovat ihan päättömiä. Nelitahti ei ole tehottomampi harvempien työtahtien takia.

      Kakstahtiteknologiaa käytetään vielä joissain kannettavissa työkoneissa, kuten moottorisahoissa tai ilmapuhaltimissa, muuten nelitahti on korvannut sen.

      Nelitahtisissa on laaja tehoalue ja hyvä hyötysuhde. Samalla kuutiotilavuudella ja puristuksilla 2-tahti ei ole tehokkaampi kuin nelitahti. Nelarit kuluttavat ja saastuttavat vähän, josta syystä kakstahdit ovat nykyään pannassa.

      Kaksitahdit lopahtivat kyllä kauan ennen päästönormien aikaa. Koska viimeksi kuulitte kaksitahtiauton röpötystä sinisen savupilven sisältä? Wartburg ehti sekin siirtyä nelitahtiteknologiaan ennenkuin lopetti. Warret, Ifat ja Jawat kuuluivat sodasta toipuvaan, kehitysmaatasolta nousevaan, valuuttasäännöstelevään YYA-Suomeen, itäautojen ja itäpyörien aikakauteen. Jopa mopoissa Honda tuli väännökkään nelarin kanssa ja soliferit olivat ihmeissään.

      Teet hallaa Evikan myyntiorganisaatiolle noilla päättömillä väitteillä.

      • Ja vielä tulet

        Puhumaan jostai Warren tekniikasta, kun Trabantti savusi vielä enemmän, ja kun nykyiset kaksitahtiset ovat täysin eri tekniikkaa.

        Mutta savuaa ne nelitahtisetkin. Harva se viikko joku puskee nelitahtisilla autoilla tien savun peittoon.
        Ja mistähän luulet johtuvan, kun E-tecci on puhtaampi pakokaasuiltaan, kuin nelitahtiset.

        Nelitahtisia myydään ainoastaan siksi, kun se on hiljainen tyhjäkäynnillä.


      • kaskummaakun
        Ja vielä tulet kirjoitti:

        Puhumaan jostai Warren tekniikasta, kun Trabantti savusi vielä enemmän, ja kun nykyiset kaksitahtiset ovat täysin eri tekniikkaa.

        Mutta savuaa ne nelitahtisetkin. Harva se viikko joku puskee nelitahtisilla autoilla tien savun peittoon.
        Ja mistähän luulet johtuvan, kun E-tecci on puhtaampi pakokaasuiltaan, kuin nelitahtiset.

        Nelitahtisia myydään ainoastaan siksi, kun se on hiljainen tyhjäkäynnillä.

        Joo, Trabantti oli sen ajan tekniikkaa ja sen ajan nelitahtiset tulivat tilalle. Kun olivat parempia. Jostain syystä kakstahdit ovat veneissäkin väistyneet nelitahtien tieltä.


      • Ei pidä paikkaansa
        Ja vielä tulet kirjoitti:

        Puhumaan jostai Warren tekniikasta, kun Trabantti savusi vielä enemmän, ja kun nykyiset kaksitahtiset ovat täysin eri tekniikkaa.

        Mutta savuaa ne nelitahtisetkin. Harva se viikko joku puskee nelitahtisilla autoilla tien savun peittoon.
        Ja mistähän luulet johtuvan, kun E-tecci on puhtaampi pakokaasuiltaan, kuin nelitahtiset.

        Nelitahtisia myydään ainoastaan siksi, kun se on hiljainen tyhjäkäynnillä.

        Evinrude etec on huomattavasti hiljaisempi kaikilla kierrosalueilla verrattuna nelitahtiin. Evinrudessa ei ole nokka akselin ja venttiilikoneiston rallatusta.
        Muutenkin etecin moottori on verhoiltu alhaalta ylös ääntä eristävällä matolla joka on koneen ja muovikuoren välissä. Etec on puhtaampi ja hiljaisempi kuin yamaha.
        Tahtisuus antaa huikean väännön yamahaan verrattuna. Sytytystulppakin suunnataan suoraan paloprosessiin millin sadasosan tarkkuudella.


      • e-tec keulii
        kaskummaakun kirjoitti:

        Joo, Trabantti oli sen ajan tekniikkaa ja sen ajan nelitahtiset tulivat tilalle. Kun olivat parempia. Jostain syystä kakstahdit ovat veneissäkin väistyneet nelitahtien tieltä.

        Trabantin tekniikassa oli kuitenki poweria. ;ja ne "rantann tan tan tan.." soundit ovat hieman muuttuneet nykyajan 2-t koneissa.

        http://www.youtube.com/watch?v=hSufUWimFHM


      • säätäjä1
        kaskummaakun kirjoitti:

        Joo, Trabantti oli sen ajan tekniikkaa ja sen ajan nelitahtiset tulivat tilalle. Kun olivat parempia. Jostain syystä kakstahdit ovat veneissäkin väistyneet nelitahtien tieltä.

        Veneiden nelitahdit ovat antiikkisia, vain joissain isoimmissa malleissa on hydrauliset venttiilinnostimet. Kaikissa alle sataheppaisissa saa olla koko ajan lisujen kanssa säätämässä ettei venttiilit ala kantamaan.


      • säätäjä1 kirjoitti:

        Veneiden nelitahdit ovat antiikkisia, vain joissain isoimmissa malleissa on hydrauliset venttiilinnostimet. Kaikissa alle sataheppaisissa saa olla koko ajan lisujen kanssa säätämässä ettei venttiilit ala kantamaan.

        Itsellä oli 60 johnson jossa oli suzukin tekemä moottori siinä oli ainakin hydrauliset nostimet. En tiedä onko pienemmissä. Ei niitä alvariinsa tarvitse olla säätämässä vaikka ei hydraulisia olisikaan yleensa eka säätö on noin 1000h kohdalla. Itse veikkaan että 2t kone ei kestä ajaa tuhansia tunteja niinkuin 4t.


    • kierrepyörre

      Oliko potkurit samalla nousulla?

      • Tottakait oli

        Muutenhan testien tekijät joutuisivat käräjille USASSA, ja mielettömiin korvauksiin, mutta selville tuli tosiasia, niin minkäs mahtavat :))

        Siellä on asianajajat havukkana tienaamassa, mutta ovatpa pitäneet turpansa tukossa, kun Evari teki sen täysin rehellisesti, ja nöyrtyköön nelitahtisten hypettäjät tosiasian edessä, vaikka nelitahtiset täryyttääkin ihan hyvin, vaikka niitä pitää huoltaa joka välissä, ja poistaa bensaa öljyjen seasta.


    • evinrude etec

      suomeen tuotavat evinrude etec moottorit ovat taiwanin tehtailla valmistettuja huonolaatuisia koneita.
      vältä seuraavia merkkejä: evinrude, parsun, seaking ja selva.
      muista jäljelle jäävistä merkeistä on yhdentekevää minkä valitset, hyviä ovat kaikki!

      • Ohhohohhoo

        Minne joutui ne kiinassa valmistetut mercuryt ?

        Sinähän puhut,ihan mitä sattuu


    • mercury4

      mercuryn malleista 20 ja alle valmistetaan kiinassa, muut meksikon tuotantolaitoksilla. sama koskee hondaa ja suzukia pienissä koneissa.
      varokaa myös näitä moottoreita.

      • Ainakin 50hp!!!!!!!!

        Asti, ja varmaan suurempiakin mercuryitä teetättävät kiinassa. Ja laakerit naarmuilla heti sisäänajossa !
        E-tekki oli uutta vastaavassa kunnossa , vaikka ajoivat kaksinkertaisen määrän muihin verrattuna !


    • Evinrude

      Evinruden kaikki kokoluokat valmistetaan Taiwanissa tai vaihtoehtoisesti Kiinan kokoonpanolinjalla.
      Moottorin osat teetetään alihankintana mm. kiinassa, taiwanissa, venäjällä, kroatiassa, thaimaassa, puolassa sekä intiassa. Jos tässä on jotain epäselvää niin kysäiseppäs lähimmältä myyntipisteeltä, sieltä minä tämän tiedon olen saanut.

      • Voisitko vaikka

        Pieraista niiden jamahamyyntipisteesi jutuille :)


      • VaajaToukka
        Voisitko vaikka kirjoitti:

        Pieraista niiden jamahamyyntipisteesi jutuille :)

        Seaking on minun toinen nelarikone ja kyllä tuntuisi toimivan. Tosin kokoonsa ja painoonsa nähden tehoton vekotin, mutta satunnaisessa pyhäajelussa halpuus ratkaisi.


      • Kunhan et ajele
        VaajaToukka kirjoitti:

        Seaking on minun toinen nelarikone ja kyllä tuntuisi toimivan. Tosin kokoonsa ja painoonsa nähden tehoton vekotin, mutta satunnaisessa pyhäajelussa halpuus ratkaisi.

        Sillä arkipäivänä ;))


    • Mitenkähän lie tuossa e-tec.kin ensimmäisessä huollossa vaihtaakohan ne kaikki männät niitähän 2T koneessa menee ainakin mopoissa ei mahda kovin halpaalystiä olla.

    • Karikukko

      Provo? Vaihtaapi peräöljyt,tulpat ja stefat ziikaa yleiskunnon. Kyllähän tuo huoltoväli houkuttaa, mutta pitää muistaa katsoa stefat syksysin(laakerit) ja pitää huolta että bensasuodattimet ovat puhtaat. Bensapumppu on ruostuu helposti, ja vesipumppu kestäny kaverilla sinne 500h, ihan perus kauraa. Toisaalta kustannuksia nostaa myös evarin tarvitsema erikoisöljy,jota minulla mennyt parhaimmillaan 4tönää vuodessa 200e. Tosin monelle voi riittää purkki pariksi kaudeksi helposti, Öljyn kulutuksen näkee googlen kautta helposti.

      Nelari on uisteluun parempi ei siitä mihinkään pääse, evarilla ihan ok jos on 4pyttynen nykyään lähtien 90hp. Itse olen oppinut luottamaan evikkaan, kyllä ne on virheitä saanut korjattua ja varmasti pysyn jatkossa samassa merkissa, sillä se sopii minun käyttöön a->b talla pohjassa. Syssyllä ja kylmissä keleissä lähtee vaivatta käyntiin ja pannun saa tulille narulla tarvittaessa. Se mikä tässä on koukuttanut on tietysti se hurja vääntö, siitä tuskin pystyy enään luopumaan.

      100hp Yahama ollut broidille käytössä ja testaillut itsekkin sitä useaan otteeseen. Neljä kautta ja lähemmäs kolmesataa tuntia takana, eikä koskaan probleemaa.

    • Etec 90 kaakkia

      300h ensihuollossa minun 90 heppain etechiin vaihdettiin tulpat, sinkkianodit,
      perän stefat ja öljyt, vesipumpun impeleri ja kuoret, trimmiöljyt ja tiivisteet, pensapumppu ja viltterit, termostaatit ja yliventtiilin sisukalut.
      Trimmimoottorin hiiliä ei tarttenu vielä vaihtaa mutta mekaanikkoni sanoi että n.100h vielä nuolla pääsee. Lisäksi lisäkorjaustyönä uusittiin tps, en tiedä mikä se on mutta pirun kallis mutikka oli. Taas ajellaan huolettomasti seuraavat 5v.:))

    • Onko siun

      hajautputti vai tavallinen ysikyppi?

    • Tavan ysikyppi

      ei ole higoutputti malli.

    • Evari nöyrtyy

      Evari on ollut positiivinen erilaisuus, vanha tuotu nykyaikaan. Evari ei ole kuitenkaan luonut mitään niin mullistavaa, että nelarien tekijät olisivat joutuneet seuraamaan (kuten esim. Yamarin joutui ottamaan aluveneen lasikuidun rinnalle markkinaosuutta kasvattaakseen). Aika tulee tekemään tehtävänsä ja Evarin omistajat ovat pulassa kun ostajat vaativat nelaria ja Evariomistajat eivät pääse omistaan eroon. Mikään vaihtoehtotekniikka ei ole tällä hetkellä ylivertaista, jolloin vähemmistö jää yksinkertaisesti jalkoihin. Yksi syy miksi en koskaan osta Evaria, koska haluan varmistaa jälleenmyytävyyden.

      • Sulla unohtui aivan

        Kokonaan tosiasiat, ja tärkein pointtisi oli vain henkilökohtainen. Luulet muka jotai voittavasi, kun kohta nelareita on niin paljon käytettynä myynnissä, ettet voita yhtään mitä, koska vaihtamalla uuteen maksat myös enemmän joka ikisestä merimailista.

        Me Evarien omistajat ollaan MERKKIUSKOLLISIA, ja meitä on valtavasti-kymmeniä miljoonia ympäri maailman,- joten Evarille riittää ostajia, minkä bombardier kerkiää valmistaa.

        Ja nykyisinkin on Evareilla viiden vuoden takuu, niikuin monella nelarillakin-jamahalla vain 3 vuotta.

        Ja uuden polven E-tec G2 on kehittyneempi versio, enemmän vääntöä, ja puhtaammat pakokaasut, johon ei nelarit pääse enää mukaan,- tarkoittaa sitä, että kauppa käy TAATUSTI. Ja VIIDEN VUODEN HUOLTOVAPAUS,- johon ei nelarit pääse millään ilveellä-HUOM-EI SITTEN MILLÄÄN ILVEELLÄ !

        Ja entisten E-teccien omistajat vaihtavat uuteen mallistoon-sehän on päivänselvää, kun bombardier kerkiää tehä pienempiin luokkiin uutta tekniikkaa.

        Nyt aloittivat merimoottoreista, ja kuulemma kolmen vuoden päästä tulee pienempiä, nehän on jo nyt testipenkissä, sehän on selvää.
        ON todella mielenkiintoista seurata, kuin jännitysnäytelmää, kun niitä aletaan testata kunnolla eri puolilla maailmaa.
        Valtavasti on kuulemma uusissa Evareissa vääntöä, mutta huippunopeuksia ei oo ilmoitettu, -pitänevätkö tarkoituksella vielä salassa, mutta ainakin vedenalaisia osia on muunneltu .


      • Episka
        Sulla unohtui aivan kirjoitti:

        Kokonaan tosiasiat, ja tärkein pointtisi oli vain henkilökohtainen. Luulet muka jotai voittavasi, kun kohta nelareita on niin paljon käytettynä myynnissä, ettet voita yhtään mitä, koska vaihtamalla uuteen maksat myös enemmän joka ikisestä merimailista.

        Me Evarien omistajat ollaan MERKKIUSKOLLISIA, ja meitä on valtavasti-kymmeniä miljoonia ympäri maailman,- joten Evarille riittää ostajia, minkä bombardier kerkiää valmistaa.

        Ja nykyisinkin on Evareilla viiden vuoden takuu, niikuin monella nelarillakin-jamahalla vain 3 vuotta.

        Ja uuden polven E-tec G2 on kehittyneempi versio, enemmän vääntöä, ja puhtaammat pakokaasut, johon ei nelarit pääse enää mukaan,- tarkoittaa sitä, että kauppa käy TAATUSTI. Ja VIIDEN VUODEN HUOLTOVAPAUS,- johon ei nelarit pääse millään ilveellä-HUOM-EI SITTEN MILLÄÄN ILVEELLÄ !

        Ja entisten E-teccien omistajat vaihtavat uuteen mallistoon-sehän on päivänselvää, kun bombardier kerkiää tehä pienempiin luokkiin uutta tekniikkaa.

        Nyt aloittivat merimoottoreista, ja kuulemma kolmen vuoden päästä tulee pienempiä, nehän on jo nyt testipenkissä, sehän on selvää.
        ON todella mielenkiintoista seurata, kuin jännitysnäytelmää, kun niitä aletaan testata kunnolla eri puolilla maailmaa.
        Valtavasti on kuulemma uusissa Evareissa vääntöä, mutta huippunopeuksia ei oo ilmoitettu, -pitänevätkö tarkoituksella vielä salassa, mutta ainakin vedenalaisia osia on muunneltu .

        Huippunopeuksia ei ole ilmoitettu koska ne ovat surkeita.
        Evikka on aina evikka, ei ladakaan mersuksi muutu vaikka mitä tekisi.
        Suomen vähiten myyty ja arvostettu perämoottori, aina on ollut ja aina tulee olemaan.


      • siika24
        Sulla unohtui aivan kirjoitti:

        Kokonaan tosiasiat, ja tärkein pointtisi oli vain henkilökohtainen. Luulet muka jotai voittavasi, kun kohta nelareita on niin paljon käytettynä myynnissä, ettet voita yhtään mitä, koska vaihtamalla uuteen maksat myös enemmän joka ikisestä merimailista.

        Me Evarien omistajat ollaan MERKKIUSKOLLISIA, ja meitä on valtavasti-kymmeniä miljoonia ympäri maailman,- joten Evarille riittää ostajia, minkä bombardier kerkiää valmistaa.

        Ja nykyisinkin on Evareilla viiden vuoden takuu, niikuin monella nelarillakin-jamahalla vain 3 vuotta.

        Ja uuden polven E-tec G2 on kehittyneempi versio, enemmän vääntöä, ja puhtaammat pakokaasut, johon ei nelarit pääse enää mukaan,- tarkoittaa sitä, että kauppa käy TAATUSTI. Ja VIIDEN VUODEN HUOLTOVAPAUS,- johon ei nelarit pääse millään ilveellä-HUOM-EI SITTEN MILLÄÄN ILVEELLÄ !

        Ja entisten E-teccien omistajat vaihtavat uuteen mallistoon-sehän on päivänselvää, kun bombardier kerkiää tehä pienempiin luokkiin uutta tekniikkaa.

        Nyt aloittivat merimoottoreista, ja kuulemma kolmen vuoden päästä tulee pienempiä, nehän on jo nyt testipenkissä, sehän on selvää.
        ON todella mielenkiintoista seurata, kuin jännitysnäytelmää, kun niitä aletaan testata kunnolla eri puolilla maailmaa.
        Valtavasti on kuulemma uusissa Evareissa vääntöä, mutta huippunopeuksia ei oo ilmoitettu, -pitänevätkö tarkoituksella vielä salassa, mutta ainakin vedenalaisia osia on muunneltu .

        Mökillä 30 v. vanha 35 Evinrude - ei mitään ongelmia

        Töissä 25 E-tech: erittäin hyvä moottori toimiessaan - kuluttaa vähän ja on hiljainen, mutta:

        Ongelmien ilmetessä kuskaat paketin korjaamolle tietokoneen ääreen ja korjaukset eivät ole halpoja:

        1 kpl ruiskusuuttumia maksaa töineen n. 700 €, yksi vaihdettu n. 400 h ajon jälkeen ja toinen on tällähetkellä hajalla...


    • Evari

      Nyt puhut täyttä soopaa. Evarin myynti on mitätöntä suomessa ja maailmalla yleensäkin. Etecciä ei ole valmistettu lähellekään edes miljoonaa kappaletta ja myymättömät yksilöt makaavat jälleenmyyjien riesana 3v ylivuotisenakin.
      Kuka nyt ikivanhaa savuavaa kakstahtitekniikkaa haluais riesakseen.

      • Lueppa uudelleen

        Minähän sanoin, että miljoonia ostajia maailmalla, en puhunu moottorimääristä mitään.

        Ja savusta puheenollen,mulla on vanaha kakstahtinen johnsson, eikä sekään savua, kun tietää temput, ja seokset.

        Vieläkä muuten nelarit laskee öljyt kylellään auton peräkonttiin :))


    • Ostajako

      On ostajia varmasti satoja miljoonia, ne vaan eivät evinrudea osta.
      Suomessa on kymmeniä ylivuotisia moottoreita myymättä, ihmiset vaan eivät yksinkertaisesti halua evinrudea sen kyseenalaisen maineen takia.Ostaisitko itse Warppurin jos mersu olisi samaan rahaan saatavilla? Käytetytkin makaavat nettiveneessä vuodesta toiseen kun eivät ostajille kelpaa. Yamahan nelitahdit tekevät kauppansa nopeasti.

    • Jamppu 250 vmax sho

      Jos jammun insinöörit tekis vetotestin yamahan 250 vmax super high output 4,2l vs epikkan 250 ho niin ei kerkeis epikka edes savua lykätä kun kuuluis pulipuli ja pinnan alla oltaisiin.:))))Tuo epikka on painavakin jammun isoon väkevään nelitahtiin verrattuna.

    • hyvinpyyhkii

      Joku kysyi e-tecin ensimmäisen 300h huollon hintaa.185€

      • waldopepper217

        Lukekaa Kippari 2/16 300hv E-tec G2 Buster SuperMagnumin persiessä,max nopeus
        jopa 6kts parempi, kulutus pienempi, kuin myös Veradoon verrattuna,paljon kevyempi. ym teknisiä innovaatioita jne. Jokainen päätelköön paremmuuden...


      • Bower
        waldopepper217 kirjoitti:

        Lukekaa Kippari 2/16 300hv E-tec G2 Buster SuperMagnumin persiessä,max nopeus
        jopa 6kts parempi, kulutus pienempi, kuin myös Veradoon verrattuna,paljon kevyempi. ym teknisiä innovaatioita jne. Jokainen päätelköön paremmuuden...

        mitenkähän muissa kokoluokissa ?


    • Etec_on_huono

      Etec-moottorien surkeaan kestävyyteen on löytynyt ainakin yksi selvä syy:
      Väärin sijoitettu jäähdytysveden sisäänotto aiheuttaa pohjamudan kulkeentumisen moottorin sisään tukkien jäähdytyskanavat, jolloin moottorin jäähdytys estyy ja kone leikkaa kiinni.

      • höpöpöpön

        kuka nyt perämoottorilla pohjamutaa kyntää, muutkuin karikolle rysäyttäjät.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      63
      6043
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      25
      3821
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      245
      2151
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      26
      1850
    5. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      31
      1299
    6. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      95
      1266
    7. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      303
      1065
    8. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      54
      1010
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      76
      939
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      888
    Aihe