220 energia muutti lainvastaisesti sopimusehtoja

220 laiton laskutus

Sähköyhtiö muutti lainvastaisesti sopimusehtoja

Kuluttaja-asiamies määräsi 220 Energia Oy:lle toukokuussa 2014 kaksikohtaisen kiellon. Yhtiötä kiellettiin muuttamasta kuluttajan ja yhtiön välisen sähkönmyyntisopimuksen ehtoja ilman, että yhtiö on ilmoittanut kuluttajalle ehtomuutoksesta, sen perusteesta sekä kuluttajan mahdollisesta irtisanomisoikeudesta kirjallisesti vähintään kuukautta ennen muutoksen voimaantuloa. Lisäksi yhtiötä kiellettiin veloittamasta kuluttajalta sähkölaskutuksen yhteydessä arvonlisäveroa enempää kuin mitä arvonlisäverolaissa ja verohallinnon lain nojalla antamissa ohjeissa edellytetään.

http://www.anpdm.com/article/4146594B79404A5D437641425A4171/11552922/1540164

24

252

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • epäilyksen peikko

      Aika kovaa tekstiä, laille ja asetuksille viitataan kintaalla=> huijausfirma.
      Kannattaa pysyä kaukana vaikka ilmaiseksi sähköä lupaisivat.

      • Peikkoko

        Jep!


      • Hei! Kiitos viestistäsi. Tässä meidän vastineemme (kirjoitus on suora kopiointi verkkosivuiltamme).

        220 Energia vastusti kuluttaja-asiamiehen kaksikohtaista kieltoa
        Kuluttaja-asiamies määräsi meille tämän vuoden toukokuussa kaksikohtaisen kiellon. Meitä kiellettiin muuttamasta kuluttajan ja yhtiön välisen sähkönmyyntisopimuksen ehtoja ilman, että ilmoitamme siitä kuluttaja-asiakkaillemme selkeästi ja kirjallisesti, vähintään kuukausi ennen muutoksen voimaantuloa. Meitä myös kiellettiin veloittamasta kuluttaja-asiakkailtamme sähkölaskutuksen yhteydessä arvonlisäveroa enempää kuin mitä laki määrää.

        Kuluttaja-asiamies on myös käsitellyt asiaa kesäkuun uutiskirjeessään. Siksi kerromme nyt oman versiomme asiasta.

        Sähkömarkkinalaki edellyttää että lasku on asiakkaalle selkeä ja helposti ymmärrettävä. Sen vuoksi laskutimme arviolaskuissa käyttökuukauden voimassaolevalla arvonlisäveroprosentilla, emmekä laskun päiväyksen voimassaolevalla arvonlisäveroprosenteilla. Tämä oli väärin tehty, mutta tarkoituksemme oli hyvä. Kolikolla on aina myös kääntöpuolensa. Erikoista, että laskuista, jossa asia meni toisinpäin, ei tullut valituksia. Laskuja, jotka olivat päivättynä vuoden 2013 puolella, mutta sähkön käyttö oli vuoden 2012 puolella, laskutettiin 23% arvolisäveroa, mikä oli väärin, eli prosentti oli liian alhainen. Tämä tarkoittaa sitä, että kokonaisuudessaan 2600 väärinlaskutettua asiakasta tienasivat tällä yhteensä noin 1500 euroa. Tämä tekee siis noin 57 senttiä per asiakas.

        Tämän vuoden arvioitu liikevaihtomme on noin 25 miljoonaa euroa, joten jokainen voi kyseenalaistaa, haluaisimmeko noin 2000 euron takia karkoittaa asiakkaitamme luotamme ja samalla tahrata nimeämme.

        Korjasimme asian kesäkuussa 2014 – on totta että se kesti liian kauan!

        Pahoittelemme että asiassa kesti. Korjaus on nyt joka tapauksessa tehty. Olemme toimineet täysin vilpittömästi asiassa ja tehneet parhaamme, jotta laskutuksemme olisi mahdollisimman selkeä. Olemme myös itse saaneet eräältä sähköntuottajalta ja -myyjältä laskun, jossa arvolisävero-asian kanssa oli toimittu samalla tavalla. Nämä tiedot on myös toimitettu Kilpailu ja -kuluttajavirastoon, he ovat siis täysin perillä tästä. Toimitetut tiedot ovat olleet kirjallisia.

        Vastustimme kuluttaja-asiamiehen kieltoa 9.6.2014, joten kuluttaja-asiamies harkitsee asian viemistä markkinaoikeuden ratkaistavaksi. Vielä mitään haastetta ei ole kuitenkaan kuulunut – tästä voi kukin vetää omat johtopäätöksensä

        Meitä on kritisoitu siitä, että emme ole lähettäneet tarpeeksi ajoissa ilmoitusta sopimusehtojen, kuten laskutusvälin tai hinnoittelun muuttamisesta. Ilmoitus pitäisi tehdä kuluttaja-asiakkaille vähintään kuukautta ennen muutoksen voimaan tuloa. Olemme muuttaneet hinnoitteluamme vain kaksi kertaa ja tämä on tapahtunut noin 3000 asiakkaan kohdalla. Heidän sopimuksensa ovat olleet toistaiseksi voimassaolevia.

        Olemme tiedottaneet hinnanmuutoksesta sähkölaskun lopussa. Väärinkäsityksen on siis täytynyt johtua siitä, että tietoa ei ole lähetetty erillisenä lappuna tai liitteenä. Hinnanmuutoksesta on tiedotettu laskun viimeisellä sivulla ja yli kuukausi ennen hinnanmuutosta. Toimimme jatkossa niin, että lähetämme erillisen tiedotteen joko liitteenä tai postitse.

        Hankinta-tuote ei ole enää saatavilla. Olemme lopettaneet niin kutsutun Hankinta-tuotteemme myynnin, sillä se on aiheuttanut asiakkaidemme keskuudessa turhia väärinymmärryksiä.

        220 Energia on lähettänyt Kilpailu- ja kuluttajavirastolle vastineen 14.5.2014, mutta siihen ei ole reagoitu millään tavalla. Odotamme vastineeseen palautetta. Meidän on hankala ryhtyä toimenpiteisiin, jos emme saa vastapalautetta. Voimme vain todeta, että julkisuus on mielestämme väärä paikka tällaiseen setvimiseen.


      • tattiotsa
        energia220 kirjoitti:

        Hei! Kiitos viestistäsi. Tässä meidän vastineemme (kirjoitus on suora kopiointi verkkosivuiltamme).

        220 Energia vastusti kuluttaja-asiamiehen kaksikohtaista kieltoa
        Kuluttaja-asiamies määräsi meille tämän vuoden toukokuussa kaksikohtaisen kiellon. Meitä kiellettiin muuttamasta kuluttajan ja yhtiön välisen sähkönmyyntisopimuksen ehtoja ilman, että ilmoitamme siitä kuluttaja-asiakkaillemme selkeästi ja kirjallisesti, vähintään kuukausi ennen muutoksen voimaantuloa. Meitä myös kiellettiin veloittamasta kuluttaja-asiakkailtamme sähkölaskutuksen yhteydessä arvonlisäveroa enempää kuin mitä laki määrää.

        Kuluttaja-asiamies on myös käsitellyt asiaa kesäkuun uutiskirjeessään. Siksi kerromme nyt oman versiomme asiasta.

        Sähkömarkkinalaki edellyttää että lasku on asiakkaalle selkeä ja helposti ymmärrettävä. Sen vuoksi laskutimme arviolaskuissa käyttökuukauden voimassaolevalla arvonlisäveroprosentilla, emmekä laskun päiväyksen voimassaolevalla arvonlisäveroprosenteilla. Tämä oli väärin tehty, mutta tarkoituksemme oli hyvä. Kolikolla on aina myös kääntöpuolensa. Erikoista, että laskuista, jossa asia meni toisinpäin, ei tullut valituksia. Laskuja, jotka olivat päivättynä vuoden 2013 puolella, mutta sähkön käyttö oli vuoden 2012 puolella, laskutettiin 23% arvolisäveroa, mikä oli väärin, eli prosentti oli liian alhainen. Tämä tarkoittaa sitä, että kokonaisuudessaan 2600 väärinlaskutettua asiakasta tienasivat tällä yhteensä noin 1500 euroa. Tämä tekee siis noin 57 senttiä per asiakas.

        Tämän vuoden arvioitu liikevaihtomme on noin 25 miljoonaa euroa, joten jokainen voi kyseenalaistaa, haluaisimmeko noin 2000 euron takia karkoittaa asiakkaitamme luotamme ja samalla tahrata nimeämme.

        Korjasimme asian kesäkuussa 2014 – on totta että se kesti liian kauan!

        Pahoittelemme että asiassa kesti. Korjaus on nyt joka tapauksessa tehty. Olemme toimineet täysin vilpittömästi asiassa ja tehneet parhaamme, jotta laskutuksemme olisi mahdollisimman selkeä. Olemme myös itse saaneet eräältä sähköntuottajalta ja -myyjältä laskun, jossa arvolisävero-asian kanssa oli toimittu samalla tavalla. Nämä tiedot on myös toimitettu Kilpailu ja -kuluttajavirastoon, he ovat siis täysin perillä tästä. Toimitetut tiedot ovat olleet kirjallisia.

        Vastustimme kuluttaja-asiamiehen kieltoa 9.6.2014, joten kuluttaja-asiamies harkitsee asian viemistä markkinaoikeuden ratkaistavaksi. Vielä mitään haastetta ei ole kuitenkaan kuulunut – tästä voi kukin vetää omat johtopäätöksensä

        Meitä on kritisoitu siitä, että emme ole lähettäneet tarpeeksi ajoissa ilmoitusta sopimusehtojen, kuten laskutusvälin tai hinnoittelun muuttamisesta. Ilmoitus pitäisi tehdä kuluttaja-asiakkaille vähintään kuukautta ennen muutoksen voimaan tuloa. Olemme muuttaneet hinnoitteluamme vain kaksi kertaa ja tämä on tapahtunut noin 3000 asiakkaan kohdalla. Heidän sopimuksensa ovat olleet toistaiseksi voimassaolevia.

        Olemme tiedottaneet hinnanmuutoksesta sähkölaskun lopussa. Väärinkäsityksen on siis täytynyt johtua siitä, että tietoa ei ole lähetetty erillisenä lappuna tai liitteenä. Hinnanmuutoksesta on tiedotettu laskun viimeisellä sivulla ja yli kuukausi ennen hinnanmuutosta. Toimimme jatkossa niin, että lähetämme erillisen tiedotteen joko liitteenä tai postitse.

        Hankinta-tuote ei ole enää saatavilla. Olemme lopettaneet niin kutsutun Hankinta-tuotteemme myynnin, sillä se on aiheuttanut asiakkaidemme keskuudessa turhia väärinymmärryksiä.

        220 Energia on lähettänyt Kilpailu- ja kuluttajavirastolle vastineen 14.5.2014, mutta siihen ei ole reagoitu millään tavalla. Odotamme vastineeseen palautetta. Meidän on hankala ryhtyä toimenpiteisiin, jos emme saa vastapalautetta. Voimme vain todeta, että julkisuus on mielestämme väärä paikka tällaiseen setvimiseen.

        voi voi tätä selittelyä


      • riskionkova

        muutaman euron takia en todellakaan ota riskiä tälläisen maineen omaavan firman kanssa !


      • ent. asiakas
        energia220 kirjoitti:

        Hei! Kiitos viestistäsi. Tässä meidän vastineemme (kirjoitus on suora kopiointi verkkosivuiltamme).

        220 Energia vastusti kuluttaja-asiamiehen kaksikohtaista kieltoa
        Kuluttaja-asiamies määräsi meille tämän vuoden toukokuussa kaksikohtaisen kiellon. Meitä kiellettiin muuttamasta kuluttajan ja yhtiön välisen sähkönmyyntisopimuksen ehtoja ilman, että ilmoitamme siitä kuluttaja-asiakkaillemme selkeästi ja kirjallisesti, vähintään kuukausi ennen muutoksen voimaantuloa. Meitä myös kiellettiin veloittamasta kuluttaja-asiakkailtamme sähkölaskutuksen yhteydessä arvonlisäveroa enempää kuin mitä laki määrää.

        Kuluttaja-asiamies on myös käsitellyt asiaa kesäkuun uutiskirjeessään. Siksi kerromme nyt oman versiomme asiasta.

        Sähkömarkkinalaki edellyttää että lasku on asiakkaalle selkeä ja helposti ymmärrettävä. Sen vuoksi laskutimme arviolaskuissa käyttökuukauden voimassaolevalla arvonlisäveroprosentilla, emmekä laskun päiväyksen voimassaolevalla arvonlisäveroprosenteilla. Tämä oli väärin tehty, mutta tarkoituksemme oli hyvä. Kolikolla on aina myös kääntöpuolensa. Erikoista, että laskuista, jossa asia meni toisinpäin, ei tullut valituksia. Laskuja, jotka olivat päivättynä vuoden 2013 puolella, mutta sähkön käyttö oli vuoden 2012 puolella, laskutettiin 23% arvolisäveroa, mikä oli väärin, eli prosentti oli liian alhainen. Tämä tarkoittaa sitä, että kokonaisuudessaan 2600 väärinlaskutettua asiakasta tienasivat tällä yhteensä noin 1500 euroa. Tämä tekee siis noin 57 senttiä per asiakas.

        Tämän vuoden arvioitu liikevaihtomme on noin 25 miljoonaa euroa, joten jokainen voi kyseenalaistaa, haluaisimmeko noin 2000 euron takia karkoittaa asiakkaitamme luotamme ja samalla tahrata nimeämme.

        Korjasimme asian kesäkuussa 2014 – on totta että se kesti liian kauan!

        Pahoittelemme että asiassa kesti. Korjaus on nyt joka tapauksessa tehty. Olemme toimineet täysin vilpittömästi asiassa ja tehneet parhaamme, jotta laskutuksemme olisi mahdollisimman selkeä. Olemme myös itse saaneet eräältä sähköntuottajalta ja -myyjältä laskun, jossa arvolisävero-asian kanssa oli toimittu samalla tavalla. Nämä tiedot on myös toimitettu Kilpailu ja -kuluttajavirastoon, he ovat siis täysin perillä tästä. Toimitetut tiedot ovat olleet kirjallisia.

        Vastustimme kuluttaja-asiamiehen kieltoa 9.6.2014, joten kuluttaja-asiamies harkitsee asian viemistä markkinaoikeuden ratkaistavaksi. Vielä mitään haastetta ei ole kuitenkaan kuulunut – tästä voi kukin vetää omat johtopäätöksensä

        Meitä on kritisoitu siitä, että emme ole lähettäneet tarpeeksi ajoissa ilmoitusta sopimusehtojen, kuten laskutusvälin tai hinnoittelun muuttamisesta. Ilmoitus pitäisi tehdä kuluttaja-asiakkaille vähintään kuukautta ennen muutoksen voimaan tuloa. Olemme muuttaneet hinnoitteluamme vain kaksi kertaa ja tämä on tapahtunut noin 3000 asiakkaan kohdalla. Heidän sopimuksensa ovat olleet toistaiseksi voimassaolevia.

        Olemme tiedottaneet hinnanmuutoksesta sähkölaskun lopussa. Väärinkäsityksen on siis täytynyt johtua siitä, että tietoa ei ole lähetetty erillisenä lappuna tai liitteenä. Hinnanmuutoksesta on tiedotettu laskun viimeisellä sivulla ja yli kuukausi ennen hinnanmuutosta. Toimimme jatkossa niin, että lähetämme erillisen tiedotteen joko liitteenä tai postitse.

        Hankinta-tuote ei ole enää saatavilla. Olemme lopettaneet niin kutsutun Hankinta-tuotteemme myynnin, sillä se on aiheuttanut asiakkaidemme keskuudessa turhia väärinymmärryksiä.

        220 Energia on lähettänyt Kilpailu- ja kuluttajavirastolle vastineen 14.5.2014, mutta siihen ei ole reagoitu millään tavalla. Odotamme vastineeseen palautetta. Meidän on hankala ryhtyä toimenpiteisiin, jos emme saa vastapalautetta. Voimme vain todeta, että julkisuus on mielestämme väärä paikka tällaiseen setvimiseen.

        "Olemme tiedottaneet hinnanmuutoksesta sähkölaskun lopussa. Väärinkäsityksen on siis täytynyt johtua siitä, että tietoa ei ole lähetetty erillisenä lappuna tai liitteenä"

        Voin omasta kokemuksesta kertoa, että epäilemättä näin on.

        Lasku tuli sähköpostissa otsikolla "220 Energia Oy:n sähkölasku". Viestin liitteenä oli PDF tiedosto, jonka nimenä oli laskun numero, esim. 123456.pdf. PDF tiedoston ensimmäisellä sivulla oli lasku ja toisella sivulla laskun erittely.

        Vasta kolmannen laskun tultua huomasin rullata PDF tiedoston kolmannelle sivulle, jonne oli piilotettu olennaisen tärkeitä tiedotteita!

        Sähköpostit olivat siinä mielessä harhaanjohtavia, että niissä puhuttiin vain laskusta. KKV:n huomautus on tätä yksityiskohtaa koskien hyvinkin aiheellinen.

        Laki vaatii, että tiedottaminen tapahtuu selkeästi. Näin ei ole tapahtunut.


      • Hyvästisumu

        Käsittämätöntä että sumutus vain jatkuu, esim vakuutusmaksujen lisääminen laskuille ilman pyyntöä mistä olenkin valittanut


    • Konkka?

      Konkka on edessä ja mitä käy silloin asiakasparoille?

      • Oman viestisi kanssa identtisiä viestejä löytyy täältä jo parin vuoden takaa ja yhä kaikki on hyvin. :) Kasvamme kovaa vauhtia ja meillä on paljon kuluttaja- ja yritys-asiakkaita. Voitamme myös paljon sähkön kilpailutuksia.

        Ei syytä huoleen! :)


    • Turva(ton)

      Olen (toivottavasti) turvassa sillä muutin sopimukseni laskutuksen jälkikäteen tapahtuvaksi :)

      • Olisit turvassa joka tapauksessa. Emme ole mikään sähkömörkö – päinvastoin! Tarkoituksemme on tarjota sinulle huippuedullista sähköä! :)


    • Pekka Puupää

      Nuori ja vielä vähän kokematon mutta kasvussa oleva yritys 220 tällä hetkellä minusta on. Suurin osa valituksista on liittynyt ennakkolaskutukseen. Kun valitsee "normaalin" laskutuksen niin yhtä turvallinen toimittaja se on kuin mikä muukin. Toivottavasti se nykyään tarjotaan jo heti vaihtoehtona kun tekee sopimuksen. Ettei tarvitse osata itse kysyä.

      • Olet oikeassa että olemme kasvava yritys ja matkan varrella sattuu väärinymmäryksiä :) Laskutustapa valitaan sopimusta tehdessä, joten asiakas valitsee itse haluaako arviolaskutuksen vai jälkilaskutuksen. Kun teet sähkösopimuksen verkossa, valitset itse miten haluat saada laskusi.


    • sähkönkuluttaja

      Tuossa uutiskirjeessä on mustaa valkoisella. Saas nähdä onko tämän palstan luotsin eli selittelijän mielestä tuossa sittenkin valkoista mustalla.

    • vaihtoehtojakin on

      Hei asiakaspalvelijat, ootteko nähneet Monsterin mainoksen´"Harmittaa"??
      -> jos päännii kun pomot on laittaneet teidät vastaamaan huuhaata sillä aikaa kun kusettavat muita niin kannattaa silloin katsoa muita töitä ;-)

    • Twiitti

      Twitterissä ow.ly/zabA3

      • ?.....!,??

        Linkki ei toimi eikä twitteri löydä tuolla mitään?
        Mikä oli tuon idea?


    • 220 pois

      Vieläkin nämä saavat toimia, on se kumma että ei voi laitta tälläisiä vaan toimintakieltoon

      • justniin

        heh


      • Ahkerat

        Viranomaiset ei uskalla kun voi tulla hiki isoa kökköä penkoessa


    • SvenSvensson

      Ruotsissa kun 220 toimi vastoin lakia niin saivat isot sakot.
      Suomen toimet ovat vain hyssyttelyä ja paapomista. Tässä asiassa pitäisi ottaa oppia suoraselkäisistä Svenssoneista

    • luiluiluilui

      220 on niinku suomen energiayhtiö..otin puolenvuoden määräaikaisen sopimuksen ja olikin se ennakkolaskutus, laskut paljon isompia mitä kun maksettu kulutuksen mukaan. Muutettiin tuon puolen vuoden aikana naapuritaloon ja kun sopimus loppui irtisanoin sen ja sain odotella arviolaskujen ylimääräisenä maksettuja euroja kauan. Syy se kuulema että ennakkolaskutuksen erotus oli "jäänyt vanhaan osoitteeseen". Sitten piti vielä lähettää heille sotu ja muitatietoja jotta pystyivät maksamaan sen..En olisi rahoja saanut jos en itse olisi huomannut ettei ole rahoja tullut vaikka heiltä tuli lappu jossa sanottiin summa mitä on maksettu ekstraa ja sanoin että voivat hyvittää sen seuraavassa laskussa, eivät hyvittäneet.. VAROKAA 220-HUIJAREITA!!!

    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      243
      3869
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      28
      2318
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      2121
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      91
      2027
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      93
      1704
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      24
      1391
    7. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      8
      1301
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      36
      1297
    9. Kenen etua Stubb ajaa Euroopassa ilmoittaessaan olevansa enemmän Ruotsalainen

      Tasavallan presidentti Alexander Stubb kertoi ensimmäisellä valtiovierailullaan Ruotsissa, että hän ei ole koskaan tunte
      Maailman menoa
      303
      1236
    10. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1227
    Aihe