Panikointi nukahtaessa

Paniikkia

Minulle tulee aina paniikki ja ahdistuneisuus juuri kun on saamassa unta. Paniikki saa aikaan sellaisen pelon että en nuku enää koskaan. Välillä valvon parikin vuorokautta ennen kuin "vahingossa" nukahdan.

Onko kenelläkään samanlaista vaivaa?

8

180

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • pan1

      Oon 16v tyttö ja olen kärsinyt 3kk paniikkihäiriöstä. Päivät sujuvat hyvin mutta illalla nukkumaan mennessä oireet tulee.. ei uskalla rueta nukkumaan kin pelkää että ei heräisi emää. Olen saanut rauhottavaa,joka on auttanut minut rauhoittumaan iltaisin. Mietin nytkin koko ajan että onkohan minulla joku muu vakavampi sairaus. Rintaapuristaa,painaa,vihloo se nostattaa pelon valtavan pelon ja se vain pahenee kroppa menee vähänniinkuin lukkoon. Olen googlettanut joka ikisen sairauden ja sitä mukaa kun oörn lukenut niin niitä oireita tuler minulle. Pelkään valtavasti sitä että saisin sydänkohtauksen. Olisi todella mukava saada vertaistukea.

    • tyttö21

      Hei! kokemusta on samasta asiasta, noin reilu vuosi sitten kärsin samanlaisesta ongelmasta. Elämäni oli aika sekaisin ja kaikki asiat kaatuu kerralla päälle. Aina kun olin menossa nukkumaan, ja kerkesinkin nukkua hetken, niin heräsin kuristavaan ja ahdistavaan tunteeseen.. tuntui, että en saa happea ja keuhkot painuu kasaan. ja sitä myöten tuli sitten paniikkikohtauksia. Kerron miten selvisin. Joka ilta n, puolen vuooden ajan, sanoin itselleni ennen nukkumaan, menoa. "ei mitään hätää, nuku vaan rauhassa" . kuulostaa varmaan tyhmältä mutta se oikeesti toimi!! JA nyt reilun vuoden päästä, mulla ei oo ollu mitään ongelmaa nukkumisen kanssa, eikä mun oo tarvinut syödä minkäänlaisia lääkkeitä. Uskon vakaasti, että vain sinä itse voit vaikuttaa siihen annatko pelkojen hallita sun elämää vai hallitsetko sitä itse. tässä lyhkäne versio omasta kokemuksesta! Toivon,että saat oman tilanteen hallintaan! Tsemppiä! :)

    • artsi7

      Noita oireita on monella. Mua auttaa lukeminen ennen nukahtamista ja tekee vaikka hengitysharjoituksen. Melotoniinia kannattaa kokeilla ennen rauhoittavia nukahtamiseen.

    • pan777

      mä oon niin puhki tään sairauden takia että entiiä mitä teen.. pelkään kuolemaa ja itken kuoleman takia mutta silti haluisin vaan pois että tää tuska loppuisi? olisipa edes joku ihminen joka kokee asamaa kun minä joku jolle voi soittaa kun kohtausiskee. se auttaisi niin paljon . :/ en osaa kirjoittaa mitä tunnen tai ajattelen..

    • eräs83

      Ensinnäkin tämä on ihan normaalia paniikkihäiriössä. Onko elämässä tapahtunut jotain suuria muutoksia? Itselle tuli lapsi ja paniikit. Oman itseni, lapseni tai jonkun lähimmäisen menetyksestä. Löysin jonkunlaisen avun meditoimisesta. Seuraavaksi pitäisi ottaa askel ja puhua asiasta neuvolassa. Nyt olen jotenkin saanut itseni hallintaan. Kohtaukset ovat ihan hirveitä, tiedän sen. Saatoin kävellä pitkin asuntoa yöllä (välillä vieläkin) kun paniikki iski yöllä.

    • artsi7

      joogaa hengitysharjoitus auttaa mieltä rauhoittumaan/rentoutumaan. pieni vaiva, mut suuri hyöty! opamox auttaa mut ei kannata ottaa joka päivä. kuoleman pelko juttuja on kaikilla jossain vaiheessa elämää, mut ne menee ohi iän myötä.

      • eräs83

        Miksi sitä tulee??? Ja mistä tiedät että menee ohi??


    • artsi7

      Iän myötä oppii paremmin hyväksymään kuoleman. Ite oon viisikymppinen. Nuorempana mulla ja parilla kaverilla oli samoja ajatuksia, mut ne ei enää häiritse. Ahdistushäiriöön liittyy pelkoa. Kyllä perinteiset liikunta, ruokavalio, jooga, harrastukset, ystävät jne...sitä lieventävät.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      57
      5730
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3607
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      215
      1804
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      28
      1732
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      94
      1192
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      29
      1155
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      49
      927
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      263
      910
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      74
      867
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      848
    Aihe