Kansallispuku perinnöksi

Tytär

Äitini on 85 vuotta ja on hyvin huonona, kuolemaisillaan.

Hän on aikoinaan ommellut itse kansallispuvun ja on monta kertaa sanonut, että hän haluaa että minä tyttärenä saisin sen. Koko ajan on hätäillyt, että minun pitää saada se nyt ja ennen kuolemistaan.

Hänen miehensä (isäpuoli) kieltää kuitenkin ja sanoo että koska heillä on "keskinäinen testamentti", niin se ei käy!

Miten tämä asia oikein on?
Jos äitini haluaa antaa minulle itse tekemänsä kansallispuvun, niin voiko hänen nykyinen miehensä kieltää sen?
(Äitini on siis hyvin huonona ja on palvelukodissa ja ei voi itse hoitaa asiaa).

Mielestäni tämä on julmaa hänen miehensä puolesta! Rupesi haukkumaan puhelimessa!
Miksi ei voisi noudattaa vaimonsa/äitini toivetta?
Mitä hän sillä kansallispuvulla tekee? Meinaako myydä tai antaa omille lapsilleen, jos äitini kuolee ensin?
Miten olisi jos äitini haluaisi antaa minulle jonkun hameen jo eläessään? Voiko miehensä kieltää, koska heillä on "keskinäinen testamentti".

Mitä laki sanoo?

Kerrottakoon vielä, että kun äitini joutui palvelutaloon, niin isäpuoleni (oli ollut omaishoitaja ensin ja saanut liksat) hankki heti itselleen Mersun, ei päästä äitiäni käymään kotonaan enää.
Silloinkin haukkui minut, kun ehdotin, että voisihan päästä edes joskus käymään kotonaan, vaikka jonkun ulkopuolisen avustamana, kun ei itse jaksa enää.

Jotenkin haiskahtaa, että yrittää pimittää omaisuutta omille lapsilleen? Laskelmointia?

Asun itse ulkomailla ja en pääse käymään niin usein.
Menen käymään nyt.
Mitä tehdä?

6

159

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Gideon Few

      Elossa oleva täysivaltainen ihminen voi lahjoittaa kansallispukunsa kenelle haluaa mistään testamenteista välittämättä. Testamentti tulee voimaan vasta kuoleman jälkeen. Tässä tapauksessa kehottaisin ottamaan lahjasta myös kirjallisen äidin kuittaaman paperin, koska ilmeisesti aikanaan isäpuoli nostaa asiasta riidan.

      Kansallispuku tuskin on niin olennainen vähennys omaisuuteen, että keskinäistä testamenttia voisi kumota sen vuoksi.

    • Liigal iigal

      Jos kyseessä on keskinäinen käyttöoikeustestamentti, niin sinusta tulee kyllä kansallispuvun omistaja, mutta isäpuolellasi on siihen käyttö- eli hallintaoikeus. Hän saa siis käyttää kansallispukuasi, mutta hänen tulee pitää se kunnossa eli pitää huolta mahdollisesti tarvittavista korjauksista ja luonnollisesti myös puvun pesetyksestä.

      • Yhrääjä

        Testamentit ei päde ihmisen elinaikanaan lahjoittamaan omaisuuteen, joten jos äitisi on oikeustoimikelpoinen niin hän voi antaa puvun sinulle nyt -suosittelen silti tekemään siitä paperin.
        Testamentti ja sen hallintaoikeus tulee voimaan vasta äitisi kuoltua.
        Vaikka kansallispuku olisi tulevan kuolinpesän ainoa omaisuus, ei sitä katsota sellaiseksi joka pitäisi palauttaa pesään, koska leskellä ei ole mitään lakiosaoikeuksia.


      • Tytär
        Yhrääjä kirjoitti:

        Testamentit ei päde ihmisen elinaikanaan lahjoittamaan omaisuuteen, joten jos äitisi on oikeustoimikelpoinen niin hän voi antaa puvun sinulle nyt -suosittelen silti tekemään siitä paperin.
        Testamentti ja sen hallintaoikeus tulee voimaan vasta äitisi kuoltua.
        Vaikka kansallispuku olisi tulevan kuolinpesän ainoa omaisuus, ei sitä katsota sellaiseksi joka pitäisi palauttaa pesään, koska leskellä ei ole mitään lakiosaoikeuksia.

        Kiitos neuvoista!

        Entä miten valokuvat?
        Nyt on tiukka tilanne isäpuolen kanssa, haukkui kun kävin äitin luona (sattui olemaan siellä just silloin).

        Onko minulla mahdollisuus saada valokuvat?
        Miten menetellä?


      • Lakinainen
        Tytär kirjoitti:

        Kiitos neuvoista!

        Entä miten valokuvat?
        Nyt on tiukka tilanne isäpuolen kanssa, haukkui kun kävin äitin luona (sattui olemaan siellä just silloin).

        Onko minulla mahdollisuus saada valokuvat?
        Miten menetellä?

        Äitisi voi itse lahjoittaa sinulle ihan mitä vain omaisuutta, kuten yllä onkin jo kerrottu. Mutta jos äidin toimintakyky on jo mennyt, niin sitten voi olla liian myöhäistä.

        Jos äitisi on tehnyt omistusoikeustestamentin miehensä hyväksi, niin sitten kaikki äitisi omaisuus siirtyy hänen kuoltuaan miehen omistukseen. Sinä voit toki vaatia lakiosasi, mutta se on arvomääräinen, ja voidaan maksaa rahana.

        Jos taas äitisi on määrännyt miehelleen vain hallintaoikeuden, niin sinä tulet omistamaan äitisi omaisuuden, mutta hänen miehellään on siihen testamentin mukainen käyttöoikeus, eli saat sen rasittaman omaisuuden käsiisi vasta äitisi kuoltua.

        Hallintaoikeustestamentin kyseessä ollessakin voit vaatia lakiosasi, ja lakiosa pitää aina saada rasitteista vapaana.

        Mutta koko testamentilla ei ole merkitystä niin kauan kuin äitisi elää.


      • Lakinainen
        Lakinainen kirjoitti:

        Äitisi voi itse lahjoittaa sinulle ihan mitä vain omaisuutta, kuten yllä onkin jo kerrottu. Mutta jos äidin toimintakyky on jo mennyt, niin sitten voi olla liian myöhäistä.

        Jos äitisi on tehnyt omistusoikeustestamentin miehensä hyväksi, niin sitten kaikki äitisi omaisuus siirtyy hänen kuoltuaan miehen omistukseen. Sinä voit toki vaatia lakiosasi, mutta se on arvomääräinen, ja voidaan maksaa rahana.

        Jos taas äitisi on määrännyt miehelleen vain hallintaoikeuden, niin sinä tulet omistamaan äitisi omaisuuden, mutta hänen miehellään on siihen testamentin mukainen käyttöoikeus, eli saat sen rasittaman omaisuuden käsiisi vasta äitisi kuoltua.

        Hallintaoikeustestamentin kyseessä ollessakin voit vaatia lakiosasi, ja lakiosa pitää aina saada rasitteista vapaana.

        Mutta koko testamentilla ei ole merkitystä niin kauan kuin äitisi elää.

        Korjaus:
        tarkoitin tietenkin, että saat käyttö- eli hallintaoikeuden rasittaman omaisuuden käsiisi vasta äitisi miehen kuoltua.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      63
      6163
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      25
      3936
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      255
      2319
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      26
      1920
    5. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      26
      1373
    6. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      95
      1296
    7. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      304
      1077
    8. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      54
      1040
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      77
      986
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      39
      951
    Aihe