Vapaa mieli!

sus.morsian

No ihan vaan laitan tällasen avauksen, kun näyttävät kaikki vain lepäilevän, hellekö syynä. Pitäähän meillä tällanen aamunavaus olla, johon voi itseään päivään johdatella. Ainakin minulla jää ulkonaolot vähiin, rannallaolo oliskin eri juttu, mutta hyvä näinkin. Muistettava on, vettä ja jotain suolasempaa. Kävin eilen näyttämässä sairaanhoitajalle jalkateriäin, kun on turvotusta. Ei siinä senkummempaa, muistaa vaan leppuuttaa ja vähän kohollaan pittää aina välillä pitkin päivää ja nuo edellä mainitut. Minul kun ei ainakaan vielä sydämessä mittään, sen puoleen turvotus pikkuvaiva.

Tässä ykspäivä oli puhetta yhen vanhemman henkilön kanssa, että hän yksinäisenä yleensä aina, ei paljon minkäänlaista puhekaveria ole, ni otin selvää näistä mahdollisuuksista näihin auttaviin keskusteluihin puhelimessa.
Ensinnäkään Tampereen puhelinluettelosta ei löytynyt yhtään mittään, ennenhänhän oli vaikka kuinka paljon ihan etusivuilla. No netistä tietysti löytyy, mutta eihän juuri näillä ´ maan hiljaisimmilla´ konettakaan ole.
Mutta nyt rahastetaan silläkin, oli tällasia apuja, joissa minuutti maksaa noin kaksi euroo, ja sehän on tuurissa, millanen henkilö sattuu auttajana olemaan.

Meil on yks hyvä paikka ainakin, Osviitta, jonne voi varata ajan keskustellakseen asioistaan, ilmainen se. Oon minäkin siellä aikasempina vuosina käynyt, ihan asiallista toimintaa. Kyllähän juttelusta aina jotain irtoaa varsinkin niille, jotka täysin yksin ovat. No, enpä tään kummempaa tästä, itte on jaksettava olla aktiivinen apua etsiessään, jos jollain lailla ahistaa.
Minäki lähen mahdollisimman aikasin tänään kaupoilla käymään, on viel vilposampaa.
Kuitenkin, kaikitenkin, mahdollisuuksien mukaan hyvää päivänalkua!

24

114

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Meillä täällä aamu on viileä,mutta hyvä näin 15astetta ei vanhukset jatkuvaa 28 asteen kuumudessa jaksa.
      Olen muutaman su suihkeen kuumemmalla päivällä ottamaan.

      Yritän mahdollisimman paljon hirsimökin sisällä loikoilla kuumimman ajan.
      Heiluttelen laiturilta jalkoja vedessä,minulla ei turvotuksia ole koskaan ollut. Erilaisia ihmisiä kaikki ollaan, minä laiha luuviulu.
      Ihanaa katsella kukkamaata, jonka eteen olenkin aikonani vaivaa nähnyt,perannat siitä ihania,kun joka kesä nousevat.
      Multaa keväisin laitamme ja kitken tietenkin silloin tällöin.
      Aikoinaan olin melkein aina, kukkapenkkejä hoitelemassa lapseni sanoi vietä lomaa ei aina saa touhuta.
      Minä sanoin mukava vanhana vaan istua ja katsella,mut ei se ihan niin ole, joskus on nypittävä..
      Vanhuksille 20 astetta olisi sopiva ilma..-Terveyttä kaikille.




      ,

    • hohhhhoijaaa.

      Pitääkö samat asiat moneen kertaan märehtiä ? Onko muisti noin huono, kun et muista itse samasta aiheesta jo aloittaneesi ja onhan tuo pitkä aika aika mielenkiintonenkin ketju.Eikä siitä kovin kauan ole, joten samat tyypit täällä samoja märehtii.

      http://keskustelu.suomi24.fi/node/11634273

      • No märehin mitä märehin, ja sen näkkee, mitä sie märehit. Pittääkö vääntää sulle tuo otsikko, se ei tarkota yhtään mittään.


    • vieraana täällä

      Yksinäisyys on pirullista. Vanhuus tuo monia ongelmia joilla voi olla vaikutusta ihmisen aktiivisuuteen lähteä liikkeelle kodista. Kivut ja kolotukset haittaavat liikkumista ja tunnen itsestäni kuinka joskus polvi särkee ja jo aiottu lenkki jää tekemättä.

      Vaikka ei jäisi edes juttelemaan tuolla lenkkipolulla, piristää jo muiden lenkkeilijöiden näkeminenkin jos itsellä on hiukan alavirettä.

      Keskustelukumppania ei kaikilla ole.
      Otit sus tärkeän aiheen esiin. Varsinkin maaseudulla on pitkät matkat naapuriin, mutta siellä ihmiset huomioivat toisiaan paremmin kuin kaupunkien kerrostaloissa.
      Niissä ei välttämättä tervehditä naapuria. Onko se yksityisyyden menettämisen pelkoa, kun asutaan seinän takana, mutta ei haluta edes tuntea naapuria josta kuitenkin kuuluu ääniä ja elämää.

      Meillä jokaisella on mahdollisuus huomata yksinäinen ihminen. Vaikka emme tiedä hänen elämästänsä, voimme vastaan tullessa tervehtiä oman talon asukkaita, vaikka emme lähempää tuttavuutta etsisikään. Tuntuu itsestäkin kivalle kun pihalla moikataan.

      • Täällä alkoikin mukavasti tuulla ja pilvessä taivas, joten lähenkin hissuttelemaan kaupoille päin. Ei silti, että jottain oisin oikeestaan kaupoista vailla, mut ihan vaan liikkeelle, ihmisiä täällä riittää, joten juttukavereita on ihan vaikka joka askeleella.


      • gubbe 77
        sus.morsian kirjoitti:

        Täällä alkoikin mukavasti tuulla ja pilvessä taivas, joten lähenkin hissuttelemaan kaupoille päin. Ei silti, että jottain oisin oikeestaan kaupoista vailla, mut ihan vaan liikkeelle, ihmisiä täällä riittää, joten juttukavereita on ihan vaikka joka askeleella.

        Ennakkoon toivoin, että tämä tiistai 22.7 olisi se kuumin päivä. On näitä useampi jälellä. Ensi viikon vaihde ehkä muutama aste viileämpä.
        Voimille tämä ottaa. Sisällä lämpöpumpun puhallus kylmällä tekee olosta siedettävämpää kuin ulkona.

        Aamuaikaiset voivat nauttia raikkaammasta aamusta kun lämpötila on vielä alempi. Näin eilen isomman kalan molskahduksen järven rannassa.
        Arvelin, että siellä se laiska hauki laiturin alla taas makoilisi odotellen, että joku isompi sintti uisi sen kitaan.
        Menin virvelillä sitä yrittämään saadakseni heinäkuun haukipaistia. Ei ollut kiinnostunut, tai oli muuttanut ruohikkoon makoilemaan.

        Menen markettiin ostamaan lohifileen. Kun suolajauhoissa palaset pyöräyttää ja voilla paistaa niin kyllä se ikägubbelle kelpaa.


    • 3 21

      Kun aloittaja tunnetusti asuu Tampereella, niin voi antaa hyvän neuvon.

      Keskustorilla on vielä tänään myynnissä ulkomaisia tuotteita, enimmäkseen elintarvikkeita.

      Vielä muuten taitaa jatkua Tammerkosken sillalla -nimiset musiikkijuhlat.

      Kannattaa tosin katsoa, mihin bussiin hyppää kyytiin. Muten voi käydä niin, että kun tavan mukaan torkkuu bussissa, niin huomaa olevansa Keskustorin sijasta Lentävänniemessä.

      Keskustorille vain hulinaan mukaan!

    • Voi jos voisinkin hypätä Linjuriin joka veis Messukylästä Keskustorille -- ei vaan hyppäisinkin pois jo aikasemmin koska minun torini tampereella On Tammelantori .

      Musteemakkaraa ja maitoo ensin ----- kahvit ottaisin siinätorinkulmalla Karjalanpiirakka munavoilla -
      Sitten Suomalaisia maalaisten tuomia herkkuja ostamaan , otin kotiokkin mustaamakkaraa nyt kerran kun tuli taas käytyä.
      Tällaisia haaveita -

      Ollaan Jerrycottoninkanssa käyty jo aamulenkillä ,aamu on ollut ihana . Klo 7 ei vielä ollut hellettäkään . Raikas aamu ja n ½ t ulkona . Aamukahville sitten kotiin.

      En jaksanutkatsoa matsia ,tuli taas niin myöhään . Ja tasapeli . en onneksi jäänyt katsoon -- Hollannista olisin tykännyt voittajaksi .

    • *Kukkahame*

      Huomenta.
      Meillä oli aamuyön sadekuuro herätti ja virkisti, aukasin ikkunan kuuntelin sateen rummutusta siihen olin nukahtanutkin tunnin valvomisen jälkeen, nyt tuntuu ilma raikkaalta ja melkein 10 astetta viileämmältä, ei silti kylmältä.
      Luonto sai raikkaan kylvyn olikin hyvään taarpeeseen.

      Tässä yritän saada oikeita sanoja tuohon ystävyyteen ja toisen ihmisen auttamineen, minusta se on meidän vielä hyväkuntoisten velvollisuus tarjota apua ja auttaa kun monesti tulee eteen tilanne jossa apu on tarpeen.
      Avun tarjoaminen on tärkeää monestikin, tarvitsija kun ei rohkene pyytää eikä ketään tuttua ole näköpiirissä.
      Monesti on tullut 'meidän kuukausitapaamisissa' esille miten sen voisi tuoda esille, tässä matosessa maailmassa, kun kaduilla on jos jonkin sorttista kulkijaa, ovatko kaikki rehellisiä ja ketkä ovat rehellisiä?
      Tuntemattomaan ihmiseen pitää aina suhtautua varautuen nämä varovaisuus toimet pitäisi olla hallinnassa, vaan miten?
      Päivittäin saamme lukea ja kuulla mediasta miten kaduilla vanhus menettää rahat ja laukun voi olla että vielä vahingoitetaan.

      Mieluimmin minä turvaudun juttusille ikäisteni kanssa ehkä olen liian pelokas, osittain huonon liikkumiseni takia, juoksuun en enää pysty, täytyy vain toivoa että pääsen vielä kuntoon, niin enää on toivo!

      Tästä nyt tuli aamun 'epostola' kaikki mitä mielessä liikkuin luettuani edellisten kirjoittajien tuotteet.
      Pyrimme elämään meille suotuisaa päivää tänäänkin, autetaan jotka apua mielestämme tarvitsevat ja keskustellen tänäänkin yhden tuntemattoman ikäisemme kanssa.

    • Ramoona*

      Joskus tunnen itseni suorastaan terapeutiksi, kun kuljen koirani kanssa lenkillä. Kaunis koira saa aina ihailua, paimenkoirana se on ihmisystävällinen ja ottaa mielellään huomionosoitukset vastaan. Monta kasvotuttua olen saanut sen kanssa montakin kertaa päivässä lenkkeillessä, useimmiten metsätiellä, mutta myös asutuksen keskellä ja kävelyteillä. Siinä tulee vuosien mittaan tutummaksi ja aina muitakin kuulumisia vaihdetaan, muittenkin kuin koiranomistajien kesken. Toisten kanssa ihan esittäydytään, toiset tunnen Murren isäntänä tai Napsun emäntänä.

      Yksinäisten auttamiseen on autoilevalla oiva mahdollisuus. Iäkäs kuoroystäväni liikkuu huonosti eikä hän pääsisi muuten enää kuoroharjoituksiin, ja ilman häntä, ammattitaitoista upeaäänistä kantavaa voimaa, pikkuköörimme varmaan loppuisi.

      Kaupassa käyntihän on mitä mainiointa sosiaalista kanssakäymistä. Kerran laitoin erään selkävaivaisen mummon kengät oikeisiin jalkoihin hänen sitä itse kylläkin pyydettyään. Usein autan pienten tekstien tiirustelemisessa, minulla kun on lähinäkö kunnossa. Yksinäiset vanhat miehet hyllyjen valokoimien edessä ottavat mielellään naisen neuvoja vastaan, siinähän tulee samalla säätkin päivitettyä ja mietittyä ruokalistaa. Voi niitä kohteliaisuuksia, mitä palkaksi saa...kyllä kannattaa. ;)

      Hautausmaa kokoaa yhteen yksinäisiä, aina ei tietenkään voi mennä juttusille, mutta kyllä ihmisistä vaistoaa, milloin he kaipaavat juttukaveria . Ainakin hymy ja katsekontakti ovat aina paikallaan. Ihan harmittaa, kun monet tuntevat olevansa kiitollisuudenvelassa saatuaan kyydin hautausmaalle kukkiensa kanssa. Yhden vanhuksen kanssa sovimme, että hän laittaa sopivan summan kolehtihaavin kuittauksena kyydistä.

      • täältä tähän

        Lähiössämme erikoisen tyylikästä ja hienotapaista lassiekoiraa lenkittää tietysti hänen emäntänsä. On ne hienoja koiria; eivät provosoidu vaikka tällekin räkytetään.

        Pahimpia räyhääjiä ovat pienet sylikoirat. Ne huutavat kilvan toisille koirille vaikka niitä olisi mukana kaksi.

        Ai niin se vapausteema aloituksessa. Tietenkin näin. Ihmiset jälleen jaetaan tässä moneen lokeroon. Nimittäin. On Suomessakin vapaita ihmisiä.
        Vapaus lähtee mielen vapaudesta. Vapaa ihminen voi olla jopa suht varaton. Hän tyytyy niihin olosuhteisiin jatka nyt vaan sattuvat vallitsemaan.

        Raha ei tuo vapautta. Sekä tunnen, että tiedän kuten kaikki muutkin, ettei isokaan varallisuus tuo vapautta ja mielen harmoniaa.
        Varakkailla voi olla jopa pitkäaikaista huono unisuutta. Onko piilotajunnassa huoli, että joku vie hänen rakkaan omaisuudesta.

        Heille ei ky wanha keino; myy omaisuutesi ja jaa se tosi köyhille, koska liika kiintyminen vaikkapa rahaan tai kiinteään omaisuuteen on muodostunut pakkomielteeksi.


      • noin on

        Hyvää tekee lukea ylläolevaa tekstiä, kiitos.


      • noin oli
        noin on kirjoitti:

        Hyvää tekee lukea ylläolevaa tekstiä, kiitos.

        Ramoona merkkiselle oli tarkoitettu kiitos.


      • Minä tutustui tähän nykyiseen Bulmastiffin,siis minun ja hänellä keskikoinen villakoira kohtaaminen oli riehakas,mitä koiriin tulee.
        Senjälkeen sitten koirat saivat yhteisen kodin ja pappi sai taas viiniä juodakseen ama


    • ei enää lemmikkiä

      Kennel-liitot kouluttavat koiria ja omistajia Kaverikoira-toimintaan. Koira vierailee vanhusten ja kehitysvammaisten laitoksissa, päiväkodeissa jne. Moni dementoitunut ja muuten sulkeutunut saattaa saada taas kosketuksen muuhun maailmaan eläinten läheisyyden avulla.

    • susmorsian ek.

      Vielä kerran pittää Hervantaa ylistää, mitenkä lieneekin tänne kerääntyneet kaik hyväntahtoset ihmiset. Toipa reissu taas hyvää mieltä, puolin ja toisin, alkaa tuntuu siltä, että ´ tunnen´ lähes kaikki kauppakeskuksessa liikkuvat.
      Luin tuolta puhumisianne, niin....sekin on kai luonnejuttu, onko ihmisarka, jutteleeko vain tietynlaisten, - näköisten ihmisten kanssa vai naamasta tai vaatetuksesta tai kunnosta riippumatta kenen kanssa tahansa. Tuo jälkimmäinen on minua, eniten iloa tuntuvatkin saavan muutamastakin sananvaihdosta juuri maailmanmurjomat ja itse arat. Ei kukkaan minuu pelkää enkä minä kettään.
      Onneks eivät tiiä, että tää miun palstanimmari on tää mikä on. Joku vois kiljasta....oho, sus taas liikkeellä.

      Juu, oishan siellä Keskustorilla taas vaikka mitä, mutta se onkin taas erilainen miljöö, näyttämö, ei siellä olla näin välittömiä kuin täällä meiän nurkilla. Monesti oonkin täällä ostanu mustan makkaran, lämpimänä saa näistä meiän kaupoista. Sehän onkin ihan pikku ateria jo sinänsä.
      Viel pittää höpäjätä muistaissain tästä painon pudotuksesta, kyllä se nyt on tavotettu viiden kilon pudotus, ihan ilman kärsimyksiä ja nälässä pittoo.

      Joku voiskin ystävällisesti varmaan laittaa aamupäivän iloksi soimaan Leevi and the Leavings´ in Sadan kilon keijukainen, en muista oikeeta nimee, enkä ole niin taitava, että tässä välillä osaisin kurkata YouTuubeen.

    • Tuohon ajatukseen mielen vapaudesta sopii Vexi Salmen kirjoittamat
      laulun sanat niin hyvin,

      -Maailma on kaunis ja hyvä elää sille
      -Jolla on aikaa ja tilaa unelmille
      -ja mielen vapaus, ja mielen vapaus.

      -On vapautta istua iltaa yksinänsä
      -Ja tuntea tutkia omaa sisintänsä
      -Ja elää elämäänsä, ja elää elämäänsä.

    • Katleija

      Lukiessa tuosta linkistä löytyvää susin aloitusta v:lta -13 totesin sen antoisuuden. Hyvä ketju sekin. Siirrän siitä oman osuuteni tähänkin, s-s:n innoittamana.
      http://www.youtube.com/watch?v=lLjW6W-AFo4
      Silloin joskus kun mieli on sidottu, se kaipaa vapauteen kuin kiuru taivaalle laulelemaan iloisesti. Kyllä se onnistuu..

      • Kiitos tästä Katleija . Luin kanssa sen linkin mikä on aiemmin Suin laittama hyvä oli sekin linkki.
        Menen katsomaan menikö tämä Irvinin Maailma on kaunis minun Naamakirjaani ,


    • meni se 3x hyvä että sain poistaa ne 2 ja Iitu 11v Suomesta oli "tökännyt2 sain tökätä vastaan . Suomessa on minun 3 lapsenlasta , ja näin pidetään yhteyttä --olin jo tänään juteltu Feisbuukissa .

    • Ennen oli Sähköposti ennenkun oli se Skype --ja sitten täyty ottaa Facebook. Koska haluan olla suvunkanssa yhteyksissä . Puhelin maksuja ei minulta mene .
      Mutta kaikkia ne keksii -- kun tähän taloon laitettiin taas uusi systeemi . ennen oli ovikoodi -- mutta nyt ollaan puhelimenkanssa avaamassa --ulkoa näkee nimen --soittaa --ja asukas avaa jos ei ole kotona . tai ei muuten halua päästää sisälle . Mutta vanha koodikin pelaa joka ei ole kyllä hyvä -- nythän HE joilla Sivullisilla) voi olla koodi ja kyllä näitä Kotimurtoja on tässä talossa ollutkin viimevuosina -- Täälä on kaikenlaisissa remonttihommissa pyörinyt jos jonkinlaisia remonttimiehiä . Näistä ei aina tiedä millä
      asialla kukin liikkuu
      Minullakin on sellainen ovi mitä ei pitäi saada murtomies auki -- Mutta ovat ottaneet jopa karmit irti .Samaan kerrokseen kaheen eriasuntoon mentiin yht aikaa . ..

    • gubbe 77 -- Hyvää päivänjatkoa --tuliko lämpöennätys . ?

      Vapaa mieli , sivulle poikkesin katsomaan että joku oli kirjoittanut .
      Huomiseen pyykkipäivään olen katsonut pestävää. Ja samalla soittelin niitä hyviä Musiikkikappaleita mitä Katleija ja joku toinenkin oli avannyt tänne . Kuuntelin samalla --ja otinpa pari tanssiaskeltakin -- ja jerru ihmetteli että mikä sille nyt tuli .
      On muuten sopivaa jumppaa --sopii meikäläiselle.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      246
      3913
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      28
      2318
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      2131
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      92
      2039
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      93
      1704
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      24
      1401
    7. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      8
      1311
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      36
      1297
    9. Kenen etua Stubb ajaa Euroopassa ilmoittaessaan olevansa enemmän Ruotsalainen

      Tasavallan presidentti Alexander Stubb kertoi ensimmäisellä valtiovierailullaan Ruotsissa, että hän ei ole koskaan tunte
      Maailman menoa
      306
      1241
    10. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1227
    Aihe