Unikokemuksia edesmenneistä läheisistä

Näen toisinaan unta

Näen toisinaan unta poismenneestä rakastetustani. Olimme parisuhteessa vajaat kaksikymmentä vuotta. Hän kuoli alle kuusikymmentä vuotiaana.

Unessa hän elää ja kuljemme joissain paikoissa, välillä tutuissa, välillä vieraissa niin kuin oikeastikin kuljimme.

Unessa on alkanut toistumaan sama asia. Olemme ulkona jossakin kaupungilla tms. ja yhtäkkiä hän katoaa. En löydä häntä ja sisälläni nousee tuska tuosta asiasta. Yritän soittaa hänelle, mutta joko puhelimessani on jotakin vikaa tai siinä ei ole hänen numeroaan.

Aiemmin näin unta jossa ymmärsin että hän poissa ja kuollut, mutta hän "ilmestyi" minulle unessa. Nyt unet ovat muuttuneet sellaisiksi, joissa hän vain katoaa. Aivan kuin olisin surutyössäni mennyt takapakkia.

Hänen kuolemastaan on vuosia aikaa. Surin häntä kauan. Noin kahtena vuotena olen noussut surustani ylös enkä enää itke häntä jatkuvasti. Käyn ulkona ystävien kanssa ja osallistun muutenkin moniin rientoihin.

Nyt ovat tulleet nuo unet, joissa suru ja hyväksyminen on muuttunut tuskaksi siitä, että en löydä häntä ja puhelin ei syystä tai toisesta toimi.

En ole kovin huolissani tästä ilmiöstä, mutta tahdoin sen kirjoittaa tänne. Jos jollain muulla olisi vastaavia kokemuksia. Tai muuten vain joku muukin tahtoisi kirjoittaa unistaan tähän ketjuun ja jakaa näin unikokemuksiaan edesmenneistä.

8

267

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Salattu maailma

      Olen nähnyt isävainajan unessa yhden kerran, silloin kun siskollani todettiin rintasyöpä eikä vielä tiedetty, miten käy, selviääkö. Unessa isä oli terve ja käveli, vaikka hän ei viimeisinä vuosinaan ollut terve eikä liikuntakykyinen. Siitä tiesin, että sisko selviää ja tervehtyy, niin kuin sitten tapahtuikin. Ja silti, vaikka en usko unen olevan enne, se vain kertoo jonkun ihmisen oman sisäisen maailman tiedon.

    • Mieheni kuolemasta on 4 vuotta. Aiemmin näin unia, jossa hän oli arkisissa tilanteissa, ja ihmettelin miksen saa häneen yhteyttä. Tänä kesänä olen alkanut käydä treffeillä, ja tekstarit kulkivat...Näin unta, jossa mieheni oli liikennepoliisi, pysäytti minut ratsiaan ja laittoi alkometrin suuhuni. Ajattelin etten itse sisimmässäni hyväksy tilannetta. Myöhemmin selvisi, että tapaamani mies on katkeroitunut naisille, ja käyttäytyy sen mukaisesti, joten lopetin tapailun. uskon, että mieheni varoitti minua, ja myös ettei hän kuolemansa jälkeenkään tahdo , että minulle tapahtuu mitään pahaa.

      • Näen toisinaan unta

        Mietin tuota kirjoitustasi. Voisikohan olla, että omat uneni, joissa edesmenneen miesystäväni käyttäytyminen on muuttunut, olisi samansuuntaista varoittamista kuin koet että sinun unessasi on. Olen kokenut että ystäväni on seurassani kun kaipaan häntä, jonkinlaisena enkelinä ja aivan hänen kuolemansa jälkeisinä päivinä näin unta jossa hän ojasi minua vähän eteenpäin.

        Ehkä nämä muuttuneet unet ovat myös ohjausta. Nykyinen menovauhtini on kodista pakenemista muistuttavaa lähinnä. Ehkä pitäisi hieman rauhoittua.


    • Edelleen surullinen

      Äitini isä kuoli kolme vuotta sitten Alzheimerin tautiin. Hän oli minulle todella tärkeä ja rakas, joten hänen kuolemansa oli kova pala. Hän oli ennen kuolemaansa jo lähes sokeutunut ja harhainen Lewyn kappale -taudin vuoksi, mutta hän aina muisti ja tunnisti perheensä ja lähisukulaisensa. Tavallaan kaikki jo tiesivät, ettei hän enää kestäisi kauaa, mutta silti kuolema oli tavallaan yllättävä, kun jonkin aikaa kaikki oli sujunut hyvin, hän pääsi hoitokotiin ym.

      Kun isoisäni sitten kuoli, aloin nähdä häneen liittyviä unia. Palasin unissani lapsuuteeni, kun kaikki oli hyvin ja saavuimme juuri mummulaan. Mummoni ja vaarini olivat ovella vastassa. Siinä vaiheessa unta tajusin, että minun täytyisi nyt halata vaaria, sillä hän ei oikeasti enää elossa.

      Tuo sama uni toistui pitkän aikaa, kunnes aloin päästä surusta yli pikkuhiljaa. Kuitenkin aina välillä näen sellaisia unia, joissa olen kotona ja katselen ikkunasta ulos. Silloin isoisäni kävelee kotimme ohitse ja heilauttaa vain minulle kädellään.

      Muistan edelleen sen aamun, kun yhtenä aamuna äidilleni tuli soitto isänsä kuolemasta. Koska nykyään mummunikin on hyvin huonossa kunnossa, pelkään aina, kun äidilleni tulee puhelu. Entä jos se onkin joku, joka kertoo mummuni kuolleen yöllä?

      • selkounien näkijä

        Usein näen unia poimenneistä rakkaistani. Unessa he ovat terveitä ja onnellisia. Olenpa kerran nähnyt unta, jossa läheinen ihminen unessani tuli hyvästelemään minut. unessa hän sanoi minulle:" Hei, lähden nyt paikkaan, jonne et voi seurata. Kaikki on hyvin". Heräsin, kello oli neljä yöllä, tuntui vähän omituiselta. Tuo ihminen oli sairas, mutta kukaan ei ajatellut hänen kuolevan pian. Seuraavana aamuna puolisoni sai puhelun. "- - - on kuollut viimeyönä neljältä". Tiedän, sanoin, ja kerroin unestani. Veti aika hiljaiseksi meidät molemmat. Varmaan moni tämän lukeva ajattelee minun tarinoivan, ja saa ajatella. Näin kumminkin tapahtui.


    • ikävä ei mene pois

      Puolisoni menehtyi toukokuussa 2012. Olimme eläneet yhdessä melkein 25 vuotta. Joitakin unia olen hänestä nähnyt. Yhdessä unessa olin joissakin juhlissa ja yhtäkkiä mieheni seisoo edessäni ja hymyilee. Ihmettelin että kuinka voit olla täällä, etkö olekaan kuollut. Hän ei sano mitään ja katoaa. Viime viikonloppuna menin ensimmäistä kertaa hänen kuolemansa jälkeen käymään kesämökillämme. Siellä näin hänestä unta. Kuulen että ovi käy ja näen tutun hahmon tuulikaapissa. Avaan oven ja sanon että vihdoinkin tulet ja halaan kovasti. Hän hymyilee ja kuiskaa korvaani että on niin väsynyt. Yhtäkkiä kävelemme tienreunaa ja pitkät autojonot seisovat ruuhkassa. Me etenemme mutta en tiedä mihin. Edessä oli pitkä suora. Heräsin ja jotenkin oli surullinen mutta kuitenkin kevyt olla. Unen viestiä en ymmärtänyt mutta sanotaan että tuo halaaminen ei tietäisi hyvää, eikä se että edesmennyt puhuu unessa.

    • Menee se 'työllä'

      Jos ikävöijä haluaa ja tahtoo jatkaa vielä omaa elämäänsä, niin kannattaisi varmaan etsiä joku muu tapa ajatella poistunutta puolisoa kuin ikävä. Uni ehkä meinaa juuri sitä; jos et muuta asennetta, kuolo korjaa sinutkin - ennen aikojaan.

    • Näen toisinaan unta

      Kiitos jaetuista unikokemuksista. Unet ja reaktiot ovat niin henkilökohtaisia ja on kuitenkin avartavaa kuulla toistenkin unista :)

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1878
    2. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      118
      1829
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1828
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      85
      1610
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      60
      1432
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1246
    7. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      37
      1153
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      38
      1138
    9. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1138
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1127
    Aihe