Kun valinnaisaine ei toteudu..

Why, just why?

Eli olin ottanut saksan 8-9 luokalle valinnaiseksi, mutta saksaa valinneita ei ollut tarpeeksi joten se ei toteutunut. Tämä on minusta jotenkin älyttömän typerää että periaatteessa muut päättävät mitä aineita "saan" opiskella, olin himonnut saksan kieltä jo ala-asteesta asti nyt tämä törmäsi kuin seinään, olisi mahtavaa jos koulut järjestäisivät erillisiä opetustunteja niille jotka tätä olisivat halunneet opiskella! Käsittääkseni uuden kielen aloittaminen on mahdollista lukiossa, jonne olen päättänyt mennä. Jos näin on, niin mahtava juttu!!! Toisaalta oisin voinut saada kickstartin tähän saksan kielen opiskeluun kun olisin opiskellut jo 2 vuotta ennen lukiota. :/ Tämä harmittaa minua suunnattomasti. Olen aina rakastanut kieliä ja muiden maiden kulttuureja, äidinkieli minulla oli seiskan päättärissä 9, ruotsi 8 ja englanti 10, saksa olisi ollut mahtava lisä ._. Ei minulla muuta, päätinpähän ns. avaututa

3

89

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • :))

      Joo ja voi olla, että lukiossa homma tyssää myös samaan ongelmaan kuin nyt yläasteella. Tai sitten B3-saksalaisia siirretään A-saksaa lukeneiden joukkoon. Toisaalta kursseja on mahdollista suorittaa itsenäisestikin.

    • htrewq

      Ymmärrettävästi tunnet itsesi petetyksi, kun saksaa tarjottiin ja sitten se vedettiinkin pois.

      Saksa on hyvä ja hyödyllinen kieli. Koulu varmasti mielellään järjestäisi opetusta vaikka kahdelle oppilaalle, mutta kunta ei maksa opettajan palkkaa. Ei tietysti voida missään oloissa odottaa opettajan opettavan ilmaiseksi. Kuntien taloudellinen tilanne on hyvin vaikea ja kaikessa joudutaan säästämään. Tämä ei sinua tietysti nyt auta eikä lohduta, mutta ehkä auttaa ymmärtämään, miksi tällaista tapahtuu.

      Onko paikkakunnallasi kansalaisopistoa? Olisikohan siellä saksan alkeiden opetusta? Jospa saisit siellä aloittaa saksan opiskelun!

    • talentwettbewerb

      Itseäni harmitti, kun en ottanut saksaa yläasteella valinnaiseksi. Aloitinkin sitten B3- saksan lukiossa hyvin motivoituneena. Kun yläasteella aloittaneiden ja meidän ryhmämme sitten yhdistettiin parin kurssin jälkeen, huomasi selvästi kuinka paljon huonommin yläasteella saksaa lukeneet saksaa osasivat. Lopulta yo-kirjoituksissa parhaimmat arvosanat kirjoittivat ne lukiossa aloittaneet, ja suurin osa yläasteella aloittaneista oli lopettanut saksan jo muutaman kurssin jälkeen. Eli ei todellakaan haittaa, jos et sitä saksaa saa nyt valinnaiseksi. Lukiossa voi sitten panostaa täysillä. Itse ainakin todennäköisesti osaisin paljon huonommin saksaa, jos olisin sen yläasteella aloittanut.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      101
      1497
    2. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1154
    3. Mitä oikein

      Näet minussa? Kerro.
      Ikävä
      84
      1064
    4. Lopeta tuo mun kiusaaminen

      Ihan oikeasti. Lopeta tuo ja jätä mut rauhaan.
      Ikävä
      139
      976
    5. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      573
      942
    6. Mika Muranen juttu tänään

      Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras
      Sananvapaus
      1
      877
    7. Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."

      Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih
      Tv-sarjat
      8
      872
    8. Kotipissa loppuu

      Onneksi loppuu kotipizza, kivempi sotkamossa käydä pitzalla
      Kuhmo
      19
      822
    9. Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."

      Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum
      Tv-sarjat
      9
      654
    10. Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa

      On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida
      Kokkola
      8
      630
    Aihe