Lasten muuttaminen

Etäisä

Haluaisin tiedustella kun sain tänään eteeni lasten muuttoilmoituksen missä ei ollut tulevaa muutto osoitetta eikä päivämäärää. Miten asiassa toimin? Lasten äiti selvästi haluaa salata tulevan lasten osoitteen koska lapset kuitenkin osasivat sanoa että muuttavat Riihimäelle. Lasten äiti on myös sanonut lapsille ettei aio kustantaa heidän matkustamistaan etävanhemman luokse vaan heidän pitää itse maksaa matkansa jos aikovat tulla kylään. Eikö tässä yritetä nyt etäännyttää minua lapsista?? Tai lapsia minusta?? Lapset olisivat halukkaita kyllä tulemaan mutta ei heillä ole rahaa matkustaa minun luokseni halutessaan..

102

3875

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Rahatko tiukilla?

      Olisikon vaimo hankkinut turvakiellon?
      Paljonko kilometrejä kertyy Riihimäeltä luoksesi?

      Etäännyttämisestä ei liene kyse, jos lapset voivat tulla tapaamaan sinua, kunhan kustannat kuljetuksen.

      Paljonko maksat elareita vai maksaako veronmaksajat ne sinun puolestasi?

      • OLET KUSIPÄÄ

        VAIMON KUULUU MAKSAA MATKAKULUTKULUT ISÄN LUO !


      • susi3
        OLET KUSIPÄÄ kirjoitti:

        VAIMON KUULUU MAKSAA MATKAKULUTKULUT ISÄN LUO !

        Matkat kuuluu maksaa puoliksi jos välimatkaa on yli 100km, muutoin maksaa etävanhempi.


      • ufoilija
        susi3 kirjoitti:

        Matkat kuuluu maksaa puoliksi jos välimatkaa on yli 100km, muutoin maksaa etävanhempi.

        Milläs logiikalla etävnahempi maksaa alle 100km matkat? joku trolli? Lähivanhempi saa lapsilisät asumistuet ja elatusmaksut ja päälle vielä matkakulut? ei se ihme että jengi riitelee näistä asioista tuomioistuimissa kun toinen osapuoli imetään taloudellisesti kuiviin ja itse tehdään mieleivaltaisia päätöksiä.


    • Vahinko on sattunut

      En tiedä, mutta voi vittttu kun olisit pitänyt naperokusimulkkusi housuissa.

    • rakas_isi

      Rakas ystävä, ota yhteyttä lastenvalvojaan. Jotakin peliä selkäsi takana on pelattu. Paras kun menet pikimmiten face-to-face asiallisessa, sanoisinko nöyrässä hengessä lastenvalvojan luo selvittämään huoltajuuteen ja tapaamiseen liittyviä pulmia!

    • eelar

      Exäsi osoite on julkista tietoa väestörekisteristä. Jos näin ei ole voit miettiä mikä on se peruste, jolla hän on osoitteenluovutuskiellon saanut. Siihen tarvitaan todisteita.
      Minullakin on ns. turvakielto, joka on toiminut, koska häiriköivä henkilö ei kykene enää kovin hyvin liikkumaan (kyseessä ei ole ex-puolisoni).

      • Ei välttämättä

        "Exäsi osoite on julkista tietoa väestörekisteristä. " ei ole mitenkään varmaa, että näin on. Itse olen hakenut jo aikoja sitten tietojen luovutuskiellon - koskee kaikkia muita kuin viranomaisia ja jos he haluavat tiedon - saavat mutta rekisteriin jää merkintä hausta.

        En halua olla missään tekemisissä eräitten sukulaisten kanssa - he eivät tiedä missä asun. Näin on ollut jo kohta 6-vuotta. Minua ei kiinnosta heidän asiansa eikä heitä pitäisi kiinnostaa minun asiat.

        Ihmiset haluavat olla omiissa oloissaan - ilman sukulaisten riippakiviä. Tai ainakin osa haluaa olla.


      • ...
        Ei välttämättä kirjoitti:

        "Exäsi osoite on julkista tietoa väestörekisteristä. " ei ole mitenkään varmaa, että näin on. Itse olen hakenut jo aikoja sitten tietojen luovutuskiellon - koskee kaikkia muita kuin viranomaisia ja jos he haluavat tiedon - saavat mutta rekisteriin jää merkintä hausta.

        En halua olla missään tekemisissä eräitten sukulaisten kanssa - he eivät tiedä missä asun. Näin on ollut jo kohta 6-vuotta. Minua ei kiinnosta heidän asiansa eikä heitä pitäisi kiinnostaa minun asiat.

        Ihmiset haluavat olla omiissa oloissaan - ilman sukulaisten riippakiviä. Tai ainakin osa haluaa olla.

        No ei varmaankaan ole tässä tapauksessa julkista tietoa! "Eelar" puhuu nyt kyllä ihan skeidaa.


      • bbfbkfnfbfjfkflgfk

        Nuo turvakiellot on pelkkää hömppää. Viranomaiset ei silloin osoitetta anna, mutta jokaisella meistä on tuttu pankissa, sähkölaitoksella, kaupassa tai jossain jossa osoite todennäköisesti on. 100% varmasti suomessa saa toisen osoitteen kun vähän vaivaa viitsii nähdä.


      • elämästä nauttiva
        bbfbkfnfbfjfkflgfk kirjoitti:

        Nuo turvakiellot on pelkkää hömppää. Viranomaiset ei silloin osoitetta anna, mutta jokaisella meistä on tuttu pankissa, sähkölaitoksella, kaupassa tai jossain jossa osoite todennäköisesti on. 100% varmasti suomessa saa toisen osoitteen kun vähän vaivaa viitsii nähdä.

        Nuo pystyy väistämään netistä saatavilla ohjeilla. Pankki hyväksyy turvakiellon perusteeksi olla saamatta osoitetta, kannattaa käyttää vain käteistä kaikessa, kaupoilla ei ole osoitetta, jos et ole bonus ym. asiakas. Nimen voi vaihtaa itseltä ja lapselta, jos on yksinhuoltajuus, Ulkomaille voi muuttaa samoin perustein. Sähkölaitoksia on vaikka muille jakaa, tuskin kaikista löytyy kaveria, Terveydenhuollossa seuraa rangaistukset, jos nimiä antaa ulkopuolisille, sukulaisille ei kannata antaa osoitetta.

        Minuakaan ei ole olemassa. On vain toisen niminen ihminen kaukana kaikista, erinäköisenä ja teeskennellyllä menneisyydellä :) Ei tarvinnut tehdä kaikkea tuota mitä yllä lukee. Netissä on ohjeita asiasta. Mutta todellakin turvakiellon saadakseen joutuu todistamaan, että sellaisen tarvitsee.


      • hnjmk,låölk
        elämästä nauttiva kirjoitti:

        Nuo pystyy väistämään netistä saatavilla ohjeilla. Pankki hyväksyy turvakiellon perusteeksi olla saamatta osoitetta, kannattaa käyttää vain käteistä kaikessa, kaupoilla ei ole osoitetta, jos et ole bonus ym. asiakas. Nimen voi vaihtaa itseltä ja lapselta, jos on yksinhuoltajuus, Ulkomaille voi muuttaa samoin perustein. Sähkölaitoksia on vaikka muille jakaa, tuskin kaikista löytyy kaveria, Terveydenhuollossa seuraa rangaistukset, jos nimiä antaa ulkopuolisille, sukulaisille ei kannata antaa osoitetta.

        Minuakaan ei ole olemassa. On vain toisen niminen ihminen kaukana kaikista, erinäköisenä ja teeskennellyllä menneisyydellä :) Ei tarvinnut tehdä kaikkea tuota mitä yllä lukee. Netissä on ohjeita asiasta. Mutta todellakin turvakiellon saadakseen joutuu todistamaan, että sellaisen tarvitsee.

        Käytkö terapiassa? Oli syy tällaiseen elämänmuutokseesi sitten oma viripäisyytesi tai jonkun historiasta tutun viripäisyys, niin joka tapauksessa se on ammattilaisen kanssa vuosien ajan käsiteltävä asia.


      • 385
        hnjmk,låölk kirjoitti:

        Käytkö terapiassa? Oli syy tällaiseen elämänmuutokseesi sitten oma viripäisyytesi tai jonkun historiasta tutun viripäisyys, niin joka tapauksessa se on ammattilaisen kanssa vuosien ajan käsiteltävä asia.

        Omalla viripäisyydellä ei taida saada turvakieltoa ;) Saa pehmustetun huoneen paremminkin. Terapian tarve riippunee siitä miten hyvin asiaan on sopeutunut.


      • haloo???

        No ei tuohon osoiteluovutuskieltoon mitään ihmeellisiä perusteita tarvita! Jokainen saa sen jos haluaa!


    • lupasi tarvitaan

      Älä allekirjoita, niin eivät muuta.

      • lupasi tarvitaan

        Eikä mitään paperia ylipäätään allekirjoiteta, missä ei ole kaikkia esitietoja valmiina. Muutenhan olisit hölmö.
        Ei kai työsopimustakaan ensin allekirjoitetuteta työntekijällä ja sitten vasta pomo kirjoittaa sisällön.


      • jijujhyyrf

        ??? En minä ainakaan erotessani mitään paperia exältä tarvinnut, tai nimmaria. Ilmoitin minun ja lasten uuden osoitteen maistraattiin ja postiin. Siinä se. Toki ilmoitin uuden osoitteen exällekin. Täältä hakee lapsen luokseen "huimasti" kerran kuussa yöksi, kun ei kuulema ehdi useammin... =D (Exä asuu 15km päässä...)


    • YH mamma

      Sinä voit myös hakea lapsesi. Ja jos sinä hoidat vaan kuljetukset niin silloin se pitää katsoa sinun eduksesi elatusmaksuissa. Lastenvalvojilla on olemassa moisesti joku laskukaava...ja muistaakseni suuntaviivaa voi katsoa myös oikeusministeriön sivuilta.

      Sinulla on oikeus lapsiisi ja sinulla on täysi oikeus tietää lastesi asuinsijainti. Tokihan voit haastaa exäsi oikeuteen??? Harmi, kun aikuisten väliset riidat sotkevat lasten ja aikuisten välejä. On kaksi täysin eri asiaa: teidän välinen suhde ja lapset eikä niitä saa sotkea, koska lapset siinä kärsivät.

    • Läpi käynyt ihminen

      Voit tehdä maistraatin kiellon että et anna lupaa muuttamiselle! Maistraatti laittaa sulle postitse kyllä tiedonannon kun on osoite muuttumassa Jos on yhteishuoltajuus. Ei ku oikeusprosessi vireille.

      • onnea yritykselle

        Entä jos ovat jo muuttaneet. Niin ymmärsin. Mutta voihan yrittää Maistraatin kautta laistaa muuton. En tiedä onnistuuko enää, jos muutto on tehty. Tosi inhottavaa toimintaa.


      • Kyllä lupa kysytään

        Kaverille ainakin maistraatista soitettiin, kun sen exä teki muuttoilmoituksen itsestään ja lapsistaan, kun ne oli eroamassa. Kysyttiin lasten isältä, että hyväksyykö lasten muuton pois yhteisestä kodista äidin kanssa. Se siis kysytään vain kun muuttaa ensimmäisen kerran pois yhteisestä kodista, jos on yhteishuoltajuus. En tiedä, onko kaikissa maistraateissa sama tapa.

        Kaverilla ja sen exällä oli ihan asiat kunnossa, joten estettä lasten muutolle ei ollut. Tarvittaessa kaveri olisi kuitenkin voinut esittää asiasta vastalauseensa. Kyse oli lasten todellisesta asuinpaikasta, eikä se liittyny mitenkään huolto- tai elatusasioihin.


      • gas1
        Kyllä lupa kysytään kirjoitti:

        Kaverille ainakin maistraatista soitettiin, kun sen exä teki muuttoilmoituksen itsestään ja lapsistaan, kun ne oli eroamassa. Kysyttiin lasten isältä, että hyväksyykö lasten muuton pois yhteisestä kodista äidin kanssa. Se siis kysytään vain kun muuttaa ensimmäisen kerran pois yhteisestä kodista, jos on yhteishuoltajuus. En tiedä, onko kaikissa maistraateissa sama tapa.

        Kaverilla ja sen exällä oli ihan asiat kunnossa, joten estettä lasten muutolle ei ollut. Tarvittaessa kaveri olisi kuitenkin voinut esittää asiasta vastalauseensa. Kyse oli lasten todellisesta asuinpaikasta, eikä se liittyny mitenkään huolto- tai elatusasioihin.

        Maistraatista kysytään vain mikäli lasten huollosta ei ole tehty sopimusta. Jos sopimus on, lapset muuttavat lähihuoltajan mukana.


      • turvaton
        Kyllä lupa kysytään kirjoitti:

        Kaverille ainakin maistraatista soitettiin, kun sen exä teki muuttoilmoituksen itsestään ja lapsistaan, kun ne oli eroamassa. Kysyttiin lasten isältä, että hyväksyykö lasten muuton pois yhteisestä kodista äidin kanssa. Se siis kysytään vain kun muuttaa ensimmäisen kerran pois yhteisestä kodista, jos on yhteishuoltajuus. En tiedä, onko kaikissa maistraateissa sama tapa.

        Kaverilla ja sen exällä oli ihan asiat kunnossa, joten estettä lasten muutolle ei ollut. Tarvittaessa kaveri olisi kuitenkin voinut esittää asiasta vastalauseensa. Kyse oli lasten todellisesta asuinpaikasta, eikä se liittyny mitenkään huolto- tai elatusasioihin.

        Jep maistraatin kyselyt on ihan yhtä tyhjän kanssa. Kysyin että mitä vaihtoehtoja on, niin sanoivat vain että ei ole vaihtoehtoja ja että tekevät nyt sen muutoksen väestöreisteriin. Puhelun aikana en antanut siihen lupaa, mutta näin meneteltiin jokatapuksessa. Turhaanpa soittelevat ja kyselevät lupia kun vaihtoehtojakaan ei tarjota.


    • women1

      Ota VÄLITTÖMÄSTI yhteys sosiaalitoimiston lastenvalvojaan ja hoida asia ripeästi. Sinulla lasten isänä on tapaamisoikeus jne. Ota tosiaan avuksesi viranomainen. Ei kannata yrittää selvittää tilannetta enää tässä vaiheessa kahdestaan jos vaimosi on selkäsi takana jo valmistellut lasten muuttoakin.

      • susi3

        Laissa sanotaan että lapsella on oikeus tavata etä vanhempaansa, mutta toisinpäin ei ole mainintaa...


      • gas1
        susi3 kirjoitti:

        Laissa sanotaan että lapsella on oikeus tavata etä vanhempaansa, mutta toisinpäin ei ole mainintaa...

        Näin on. Ja miksi ap ei maksa lasten matkoja luokseen tapaamisaikoina? Lähihuoltaja joutuu maksamaan lasten bussiliput ym. tarpeellista aivan riittävästi. Minä maksan usein täysi-ikäistyneen nuorimman lapseni kyläilymatkat luokseni, koska hän on köyhä opiskelija.


    • Tuo on paljon

      Tuota on paljon että lapsia vieraannutetaan. He jotka pyrkivät etäännyttämään tekevät lapselle vahinkoa. Lapset traumatisoituvat ja heidän kirjoituksiaan on paljon S24:lla ja muualla.

      Oikeuden kautta saan lasten terveydentilaa ja asuinpaikaa koskevat tiedot. Hanki asianaja ja hoida päätös oikeudelta. Tarkista että ko. vaatimasti asiat ovat paperilla. Viranomairikollisuus on suomessa erittäin paljon eikä olisi ihme jos ko. tietoja ei annettaisi oikeuden päätöksestä huolimatta. Samalla kun menet oikeuteen hoida lasten tapaamissopimus. Voit oikeudenkäyntii sisällyttää kaikki matkakustannukseen ja tapaamiseen liittyvät asia.

      • susi3

        Minua syytettiin (siis exä) lasten vieraannuttamisesta isästään koska lapset eivät halunneet mennä isälleen 7v ja 8v. Syynä on exän väkivaltaisuus ja lapset pelkäävät. Exä itse ei tiedosta omaa tilaansa ja narsista sekä sairasta mustasukkaisuuttaan. Jos lapset pelkäävät ja eivät halua olla isänsä luona niin en minä heitä sinne pakota, en todellakaan! Kannattaa miettiä aina 2 kertaa ennekuin arvostelee muita. Asioilla on aina 2 puolta...


      • Tottele vaan
        susi3 kirjoitti:

        Minua syytettiin (siis exä) lasten vieraannuttamisesta isästään koska lapset eivät halunneet mennä isälleen 7v ja 8v. Syynä on exän väkivaltaisuus ja lapset pelkäävät. Exä itse ei tiedosta omaa tilaansa ja narsista sekä sairasta mustasukkaisuuttaan. Jos lapset pelkäävät ja eivät halua olla isänsä luona niin en minä heitä sinne pakota, en todellakaan! Kannattaa miettiä aina 2 kertaa ennekuin arvostelee muita. Asioilla on aina 2 puolta...

        Jos on tapaamissopimus, isä voi vaatia sen toteuttamista oikeusteitse. Silloin tulee maksettavaa äidille, jos hän estää tapaamisia. Alle 10-vuotiaita ei yleensä kuunnella missään.


      • mek
        Tottele vaan kirjoitti:

        Jos on tapaamissopimus, isä voi vaatia sen toteuttamista oikeusteitse. Silloin tulee maksettavaa äidille, jos hän estää tapaamisia. Alle 10-vuotiaita ei yleensä kuunnella missään.

        Pitää muistaa yksiasia eli se on lapsen oikeus nähdä toista venhempaa eikä toisinpäin ja jos lapset eivät halua niin ei heitä voi siihen pakottaa koska se ei ole lapsen edun mukaista. Ei kai oikeuskaan voi päättää vasten lasten tahtoa ja kyllä jo kouluikäinen pystyy sanomaan missä haluaa olla ja missä ei.


      • gas1
        Tottele vaan kirjoitti:

        Jos on tapaamissopimus, isä voi vaatia sen toteuttamista oikeusteitse. Silloin tulee maksettavaa äidille, jos hän estää tapaamisia. Alle 10-vuotiaita ei yleensä kuunnella missään.

        Monet äidit maksavatkin, koska haluavat suojella lapsiaan. Myös alle 10-vuotiaita kuunnellaan, jos vie lapset psykologin luokse. Onhan isän tapaaminen iso ongelma lapselle, jos isä on esim. väkivaltainen. Tai mielenterveyshäiriöinen.


    • LawOfTheJungle

      Ota ensin yhteys lakimieheen, sitten vasta viranomaiseen.
      Muista aina nauhoittaa kaikki keskustelut viranomaisen kanssa.

    • Joskus näin

      Lasten äiti ei ole velvollinen kustantamaan lasten matkoja ex:n luokse - tapaamisoikeus ei tarkoita sitä, että huoltajan pitäisi osallistua tapaamisesta syntyviin kuluihin.

      • Näin on

        Lasten äiti on velvollinen kustantamaan ja osallistumaan kuluihin jos on yhteishuoltajuus, mikäli on yhteishuoltajuus ei tarvitse antaa suostumusta muuttoon.... Sellasta.


      • gas1
        Näin on kirjoitti:

        Lasten äiti on velvollinen kustantamaan ja osallistumaan kuluihin jos on yhteishuoltajuus, mikäli on yhteishuoltajuus ei tarvitse antaa suostumusta muuttoon.... Sellasta.

        Ei ole. Matkakuluista pitää aina sopia erikseen. Jos ei pysytä sopimaan, kumpikin tekee miten parhaimmaksi katsoo. Ja miksi tehdä tuollaisestakin ongelma? Riihimäki ei käsittääkseni ole järin kaukana ap:n kotoa. Jotkut etävanhemmat muuttamat ulkomaille. Lapset ei häntä tapaa kuin ehkä kerran pari vuodessa. Sanottakoon vielä, että monet ydinperheen isät (etenkin) matkustavat työnsä puolesta 200-300 päivää vuodessa. Paljonko he tapaavat lapsiaan?


    • zzzza

      Äiti on ehkä joutunut muuttamaan työn perässä. Töitä on vaikea saada nykyisin. Meillä etävanhempi hoitaa lapsen kuljetukset. Jos haluaa nähdä lapsen, niin tulee hänet noutamaan autolla. Se on aina ollut itsestäänselvyys, että se kuuluu hänen velvollisuuksiinsa. Minä kuitenkin hoidan lapsen kuljetukset harrastuksiin ja lääkäreille ja mihin milloinkin on tarvetta.

      • vähennykset?

        Ja kuinkahan moni yhäri tekee töitä etenkin pienellä palkalla kun yhteiskunnan tukimuodot siihen yllyttää ja kannustaa.
        Jos yhäri muuttaa toiselle puolelle Suomea uuden ihastuksensa lasten kanssa niin isällä ei ole nokan´koputtamista.
        Miksi ei elareissa jo lasketa vähennyksenä näitä lasten matkakuluja etävanhemmalle?!


      • Häh!

        Entä jos mies hakisi lapsen sinun luotasi ja sinä hakisit lapsen miehesi luota?


      • neuvokkuus

        Käyhän se hakeminen naapurikunnasta, mutta entä kolmensadan kilsan päästä?! Aja se matka edestakaisin ja maksat kulut yksin. Tai lyhyempikin matka on vaikea ajanpuutteenkin takia. Paitsi,jos lapsi on jo niin iso, että osaa yleisellä kulkuvälineellä kulkea. Täytyy olla jo kouluikäinen.


      • gas1
        vähennykset? kirjoitti:

        Ja kuinkahan moni yhäri tekee töitä etenkin pienellä palkalla kun yhteiskunnan tukimuodot siihen yllyttää ja kannustaa.
        Jos yhäri muuttaa toiselle puolelle Suomea uuden ihastuksensa lasten kanssa niin isällä ei ole nokan´koputtamista.
        Miksi ei elareissa jo lasketa vähennyksenä näitä lasten matkakuluja etävanhemmalle?!

        "Miksi ei elareissa jo lasketa vähennyksenä näitä lasten matkakuluja etävanhemmalle?! "

        Koska ne eivät kuulu lasten elatukseen. Monessa tapauksessa matkakulut ovat myös isommat kuin lapsen oikea elatuksen tarve. Meinasitko niin, että lapsen elatuksen tarve olisi esim. 200e/kk, mutta matkakulut etävanhemman luo kustantaisi 250 e/kk, niin lähi joutuisikin maksamaan isän osuuden lasten elatuksesta ja sen lisäksi 50 e isälle lasten matkakuluihin :D? Tosi hieno idea...


      • Sivusta katsoja
        neuvokkuus kirjoitti:

        Käyhän se hakeminen naapurikunnasta, mutta entä kolmensadan kilsan päästä?! Aja se matka edestakaisin ja maksat kulut yksin. Tai lyhyempikin matka on vaikea ajanpuutteenkin takia. Paitsi,jos lapsi on jo niin iso, että osaa yleisellä kulkuvälineellä kulkea. Täytyy olla jo kouluikäinen.

        Haetaan niitä pidemmästäkin matkasta. Ei ehkä joka toinen viikonloppu, mutta pidemmillä lomilla. 750km suuntaan, nukutaan muutama tunti, lapset kyytiin ja takaisin. Loman päätteeksi sama rumba. Mutta se näkee joka tahtoo.


    • Tosimies65

      Naiset on ihan vitun kieroa porukkaa. Kaikki oli paremmin kun se sakki pysyi perkele siellä keittiössä.

    • miehissä ei vikaa

      On exäsi asia missä hän lastensa kanssa asuu eronne jälkeen. Eikö se ole ilouutinen, ettei tarvi olla lastenkanssa usein ekemisissä, ja taas voi syyttää exää siitä vieroittamisesta??? Sehän on miesten lempiaiheita.

      • eksä tossukka

        "miehissä ei vikaa" just näin..teki äiti sitten miten vaan niin aina ex-miehet on syyttämässä.Kaiken huippu on se kun mun ex-mies löysi läyhäävän muijan ja sen suvun,niin on tässä ollut naurussa pitelemistä kun saa kuunnella milloin mitäkin teinien touhuja.Näinhän se on et alle 30v yh-mammahan se tietää miten minun lapseni kasvatetaan ja milloin isä saa lapsiaan tavata.voi voi..lapsethan tässä kärsii,mutta kun on muija niin teini et" mulle kaikki heti ja nyt",niin eihän siinä auta kun eksän juosta ja tehä niinkuin tämä entinen yh-natsi sukunsa kanssa käskee.


    • Heräsi kysymys

      Ja miksi sä itse et maksa sitten niiden lasten matkoja sun luokse?

    • riverpvp

      Parempi luovuttaa koko asia koska ns. äitimyytti on niin vahva lastensuojelussa ja tuomioistuimessa ettet voi asialle mitään, valitettavasti.

      • on nähty

        Onneksi nykyisin otetaan isätkin huomioon, mutta tiukan takana sekin on. Ovatko äidit aina syyttömiä, jos niin voisi sanoa. aina vika miehessä... Sitten haukutaan lapsille isän kelvottomuus ja jos vielä on uusi mies, hän siinä säestää...


    • JORMAAAAAA

      Olet jo hävinnyt kiistan! Mukaudu siihen että, olet vain nettomaksaja ilman oikeuksia. Muistelet joka maksupäivä lapsiasi samalla kun uusi JORMA työstää exääsi. Lapsesi eivät rahoja näe, ne menevät exäsi ja JORMAN elinkustannuksiin. Lapsesi saavat ruokaa koulussa ja tarhassa ei kotonaan. HEH HEH HEH

      • taistelkaa

        ihme tappiomielialaa. Itse suosittelen että jokainen vieraannuttamisesta kärsivä isä menee heti huomenna raastupaan ja ja haastaa ne mammat oikeuteen yhtaikaa. Katotaan heärtäänkö puolenvuoden päästä eduskunnassa kun lakituvat on täynnä huoltajuuskiistoja.


    • Isä edelleen

      Hei!
      Minulla aikoinaan samoja kokemuksia.
      Ota yhteys paikkakuntasi lastensuojeluviranomaisiin niin homma hoituu.
      Itse sain sovittua siten että exän kanssa laitettiin lasten matkakulut puoliksi.
      Minusta se on kohtuullista....Lastensuojeluviranomainen selvittää virkansa puolesta missä ex-perheesi asuu!
      Tsemppiä!

    • näin on

      Muistakaa! Isä on Isä ja Äiti on Äiti, vaikka kaikki meistä on kuitenkin erillaisia. Ymmärrän ainoastaan tämän jos puoliso on väkivaltainen. Lapsia tai puolisoa kohtaan. Muuten tämä oikuttelu on tuomittavaa.

    • voi taivas sun kanss

      Jännä huomata miten täällä huudetaan OTA YHTEYTTÄ SOSSUUN OTA YHTEYTTÄ LAKIMIEHEEN!!!

      Heh.. on ne miehet avuttomia, kun itse ei pidä mistään huolta, niin sehän onkin syy sotkea ex vaimon ja lasten elämä täysin. Onko suuri vaiva hoitaa niitä lapsia ilman että haastaa riitaa ja keksii tuommosia estämis juttuja, kun itse on syyllinen?

      TEE ITSE ASIALLE JOTAIN ETTÄ NÄKISIT NIITÄ LAPSIA!

      Ei se ex vaimo jää sinua odottamaan vaan elää lasten kanssa omaa elämää, jos et ole aiemminkaan ollut kiinnostunut lapsistasi, mutta nyt heti kiinnostus heräsikun sai syyn, missä voi toista taaas syyllistää.

      • kukkahattuilja

        juujuu asennevamma se on meillä kaikilla sinullakin selvästi.


    • oikeuttasaanutetäisä

      Välittömästi yhteys asianajajaan ( älä välitä vaikka maksaisi, se on pieni hinta)! Hanki hyvä asiasta kokemusta omaava asianajaja! Vaikka tuntuu raskaalta niin ala hoitamaan asiaa käräjäoikeuden kautta. Sosiaalitoimi/ lastensuojelu on 95%sti äidin puolella. Muuttoilmoitusta ei saa tehdä ilman toisen huoltajan lupaa! Ensinnäkin siinä on jo tehty rikos. Lapsilla on oikeus molempiin vanhepiin. Älä jää nyt yhtään surkuttelemaan vaan TAISTELE! Voin kertoa omasta kokemuksesta. Raskasta oli, mutta kannatti.

      • sivullinen1

        Kylläpä onnistuu muuttaminen ilman isän suostumusta. Tiedän tapaukasen, kun lapsi ilmoitti isälleen heidän muutosta. Ei siinä isälle ilmoitettu äidin puolelta. Oli jo ostettu talokin toiselta paikkakunnalta uuden miehen kera. Tuli vaan lapselta isälle spoitto, että me muutetaan XXXX:lle. Isä ja suku äimänkäkenä. Ex-vaimo ilmoitti sitten tylysti, että lapsi halusi itse kertoa asiasta (7v).
        Liekö noin. Äiti huutanut puhelimeen lasten isälle, ettei se sinulle kuulu, minne muutetaan, etkä voi estää. Ei enää voinutkaan, kun oli mökkikin ostettu kuin hätäpäissään, ikäänkuin takeena, ettei isä voi estää muuttoa. Hyvin laskelmoivaa uuden miehen kanssa. Siinä olikin kovan taistelun takana, kun yhteishuoltajuutta isä haki. Pariskunta oli kynsinhampain yhdessä isän aikeita vastaan. Siinä ei enää auttanut sosiaalitoimiston tekemä paperi yhteishuoltajuudesta. aina tämä pari keksi syitä, ettei lasten vkl. tapaaminen ollut onnistua. jos mimmosta kommervenkkiä keksivät. lapsiraukat kummissaan. Oli otettava kunnon juristi asialle. Johan toppasi niskoittelu ja osoitekin löytyi kaikille sukulaisille.


    • tulitikkutyttö

      Tää korutont' on kertomaa... ja hyvin omakohtaisesti koettu tilanne myös. Raha kelpaa, mutta kyseinen exä muutti lasten kanssa etelä-Suomesta pohjoiseen yli 500 km päähän. Sovittu tapaaminen joka 2.vk-loppu on mahdoton toteuttaa. Ei ole serkuilla, sedillä,tädeillä tai isovanhemmilla ollut mitään yhteyttä 3 vuoteen, isän täytyy keksiä poppaskonsteja tavatakseen perillisiään edes 1-2 kertaa vuodessa eikä aina sitäkään. Lasten äiti väittää, että lapset eivät itse halua olla entisiin sukulaisiinsa missään tekemisissä, tätä vaikea uskoa ! Lapsiparathan tästä eniten kärsivät, terapiantarve taitaa olla taattuna joskus aikuisuuteen päästessään. Kymmenet ja sadat itkut on itketty asian vuoksi. Lakitupa ratkaisee asiat äidin hyväksi. Monia asioita ei enää vuosien kuluttua voi edes korjata, mm.isovanhemmat saattavat levätä jo haudassa.

    • Älä hanki lapsia

      Tervetuloa miehen elämään.
      Jokainen eroaa jossain vaiheessa ja sen jälkeen miehellä ei ole mitään sanomista lastensa asioihin.
      Tapaamiset jne menevät täysin naisen tahdon mukaan, sanoo esim käräjäoikeus mitä tahansa.
      Itsellä, ystävillä ja työkavereilla, kaikilla sama asia.
      Onneksi nuoret miehet eivät tätä asiaa usko tai ymmärrä....

      • lakiin muutos

        tai ne nuoret miehet tulee naiiviuttaan hyväksikäytetyiksi ja joutuvat valehtelun uhreiksi. Moraalinen raiskaus sekin on jos nainen hankkiutuu vastoin toisen tahtoa tahallaan raskaaksi, lakiin tällaista pykälää ei kyllä ole saatu. Sen sijaan naisille kumotaan kaikki edut.


      • Hopeahäät

        Ei pidä paikkaansa, että jokainen eroaa jossain vaiheessa, vaikka sinun lähipiirissäsi tapahtuisikin niin.
        Lapsia kannattaa hankkia vain niiden, jotka kykenevät rakastamaan puolisoaan ikuisesti.


    • Suomen isät ..

      Jos ex- vaimosi on tehnyt niin muuttanut toiselta paikakunnalta toiselle ilman sun lupaa se on tehnyt rikosksen .

      onko teillä yteishuoltajuus jos on niin silloin on ex-vaomosi tehnyt rikoksen ..

      • no ei ole!

        Höpsis, ei ole rikos muuttaa toiselle paikkakunnalle.

        Samoin voisi sanoa että on rikos olla tapaamatta omia lapsia...jos isä ei hae lapsiaan sovitusti tapaamiseen se on rikos? Niinkö?


      • dldpfp

        Maasta poistumiseen tarvitaan toisenkin lupa, ei tosiaan riihimäelle menemiseen.


      • ja pyh

        Ex-puoliso saa muuttaa vaikka kuuhun jos haluaa, eikä tarvitse kysellä lupaa keneltäkään, varsinkaan siltä entiseltä. Eikä itse asiassa naimisissa olevakaan tarvitse puolisonsa lupaa muuttamiseen. Ihminen saa olla missä tahtoo ja mennä minne tahtoo, eikä siihen ole sanomista muilla kuin viranomaisilla.


      • EI PYH!
        ja pyh kirjoitti:

        Ex-puoliso saa muuttaa vaikka kuuhun jos haluaa, eikä tarvitse kysellä lupaa keneltäkään, varsinkaan siltä entiseltä. Eikä itse asiassa naimisissa olevakaan tarvitse puolisonsa lupaa muuttamiseen. Ihminen saa olla missä tahtoo ja mennä minne tahtoo, eikä siihen ole sanomista muilla kuin viranomaisilla.

        Eipä muuten saa muuttaa edes kuuhun eikä ulkomaille ilman lasten etävanhemman suostumusta! Ei mikään PYH-PYH!


      • mek
        EI PYH! kirjoitti:

        Eipä muuten saa muuttaa edes kuuhun eikä ulkomaille ilman lasten etävanhemman suostumusta! Ei mikään PYH-PYH!

        Kyllä aikuinen saa muuttaa mihin tahtoo mutta lapsi ei ilman etän suostumusta jos on yhteishuoltajuus. Jos toisella on yksinhuoltajuus niin silloin voi laspen kanssa muttaa keltään kysymättä yhtäämn mutään.


      • näin on...
        mek kirjoitti:

        Kyllä aikuinen saa muuttaa mihin tahtoo mutta lapsi ei ilman etän suostumusta jos on yhteishuoltajuus. Jos toisella on yksinhuoltajuus niin silloin voi laspen kanssa muttaa keltään kysymättä yhtäämn mutään.

        Totta. Kysehän oli ex-puolison ja lapsen muutosta, jos on yhteishuoltajuus. Suomessa saa muuttaa k.o. tapaus, mutta ei ulkomaille ilman toisen eli etävanhemman suostumusta.


    • Lakimuutos.

      Missä on se kuuluisa tasa-arvo ja se oikeudenmukainen oikeus molemmilla vanhemmilla lapsiinsa.
      Missä on ne poliitikot mitkä tekee lakimuutokset koska niilla kauniilla puheilla ei saada tätä käytäntöä muutettua ja siten saadaan tämä isää syrjivä järjestelmä kaadettua.

      • Hermot menee!!

        ONHAN NIILLÄ ISEILLÄ IHAN SAMAT OIKEUDET LAPSIIN KUIN ÄIDILLÄKIN!

        sE ON MIEHESTÄ ITSESTÄÄN KIINNI ONKO NIIDEN LASTEN KANSSA. eI SEN ÄIDIN PIDÄ SIITÄ HUOLTA KANTAA, TULEEKO ISÄ HAKEEN VAI EI! mIEHEN PITÄÄ ITSE PITÄÄ SIITÄ HUOLTA ETTÄ SE TOTEUTUU!

        hYVÄNEN AIKA SENTÄÄN. mIKSI ODOTAT VALMISTA ETTÄ SULLE TUODAAN LAPSET OVELLE JA HAETAAN OVELTA, EIKÄ SUN TARVI TEHDÄ MITÄÄN!!!

        Jos isä ei itse hae lapsia, niin siitäkö pitää sitä äitiä syyttää??? Hei haloo miehet...


      • turhaan huutelet

        Tasa-arvo suomessa tarkoittaa homojen ja naisten oikeuksien ajamista..


      • lehmänhermot
        Hermot menee!! kirjoitti:

        ONHAN NIILLÄ ISEILLÄ IHAN SAMAT OIKEUDET LAPSIIN KUIN ÄIDILLÄKIN!

        sE ON MIEHESTÄ ITSESTÄÄN KIINNI ONKO NIIDEN LASTEN KANSSA. eI SEN ÄIDIN PIDÄ SIITÄ HUOLTA KANTAA, TULEEKO ISÄ HAKEEN VAI EI! mIEHEN PITÄÄ ITSE PITÄÄ SIITÄ HUOLTA ETTÄ SE TOTEUTUU!

        hYVÄNEN AIKA SENTÄÄN. mIKSI ODOTAT VALMISTA ETTÄ SULLE TUODAAN LAPSET OVELLE JA HAETAAN OVELTA, EIKÄ SUN TARVI TEHDÄ MITÄÄN!!!

        Jos isä ei itse hae lapsia, niin siitäkö pitää sitä äitiä syyttää??? Hei haloo miehet...

        no hei haloo vaan että isä maksaa sen elatusavun ja vielä päälle makselee tapaamisen matkakulut jotta voi lapsensa kanssa olla sen viikonlopun ja nainen saa sen lapsen kanssa olla koko kuukauden? Haloo naiset onko itsekyydellä rajaa?


    • Hei Etäisä,

      Ota pikimmiten yhteyttä Isät lasten Asialla - yhdistykseen. Saat tietoa ja apua paljon siellä olevilta samassa tilanteessa olevilta ja kokeneilta.
      Tämä on ns. vieraannuttamisilmiö ja erittäin ikävää lasten kannalta.

      Voimia sinulle!

      - TomiK -

    • no, niinkin voi asia olla, mitä mieltä olet itse asiasta ,ja lopetappas se typerä soittelu.

      • ahahahahah, tiedätkö yskän kamalan...


    • Äitimyös

      Et ole tosissas? Vaimo saa muuttaa erilleen ja ottaa salaisen osoitteen, eikä sitä ole pakko sinulle kertoa, tietenkään. Oletettavasti hänellä on jostain syystä yksinhuoltajuus lapsiin, koska muuten se ei onnistu. Jos teillä kuitenkin on yht.huoltajus on etävanhemmalla oikeus/velvollisuus tietää missä lapsi asuu ja käy koulua/päiväkotia. Koulunkäyntiä, terveydenhuoltoa yms. muuta varten vaimo joutuu täyttämään papereita nivaskan joihin tulee sinun yhteystiedot ja joissa heidän omakin osoite on. Ja niistä kopiot lähetetään sinulle. Kustannukset matkoista yleensä puolitetaan, riippuen tietenkin kuinka usein lapset tulevat luoksesi.Ja lapset osaavat ilmeisesti yksin tulla? Näppärintä on äidin maksaa esim. junaliput tulomatkaan ja sinun takasin päin. Lastenvalvojen luona tehdään yleensä nämä asiat paperille jo eroa suunniteltaessa, jos ei vielä ole tehty niin hopi hopi aikaa tilaamaan. Myös elatusvelvollisuudesta ja sen suuruudesta etävanhemmalle voi sopia samassa paikassa. Meillä oli välimatkaa 120 km suuntaansa ja isä maksoi matkat kokonaan joka toinen viikko. Elatusmaksua hänen ei tarvinnut maksaa, koska puolitimme isommat menot kuten harrastusmaksut, noin 1500-2000 vuodessa. Ja minulla on suuremmat tulot, niikuin naisilla yleensä on.

      • äiti päättää

        Entäs kun ei saa aikaa lastenvalvijalle avin päätöksistä huolimatta:)
        Raisio rules


      • äly hoi

        Kerrankin järkevää puhetta tällä palstalla! Sopu on lastenkin kannalta parasta vanhempien kohdalla. On pelottavaa ja ahdistavaa lapselle olla riitakapulana!


      • hyvä,hyvä1

        Nimim. Äiti myös. Tässä tuli kunnon tekstiä asiasta, asiallista ja vanhemmat toimineet fiksusti!


    • Sosiaalivirannomaine

      Oikeuteen tai sosiaalivirannomaisen puheille sillä etävanhemmilla on täydet oikeudet lapsiin myös!

    • justjooo

      ja mikäs sinun ongelma on ettet voi lapsien matkoja kustantaa!!!!!

    • hyssytelty asia

      Kyllä liito-oravilla sun muilla lakisääteiset oikeudet kiitos viherpiipertäjien ja feministien kuin isällä lapsiinsa erotilanteissa.
      Pitääkö sitä lyötyä isää/miestä vielä lyödä lisää ihan lakisääteisesti?
      Sitten vielä ihmetellään näitä väkivallan tekoja erotilanteissa kun mies tietää kohtalonsa.

    • jyjggh

      Mitä ongelmaa? Jos lapset haluavat tulla sinun luokse ja myös haluat heidät luoksesi kylään niin maksat heidän matkat. Miksi sen lähivanhemman pitäisi kaikki kustantaa?

    • sipulia

      Erikoinen tapaus. Tapaamisten osalta kuitenkin etävanhempi hoitaa tapaamikulut (myös matkat). Lähin elatusosuus on joka tapauksessa aina suurempi ja kantaa pidenmpään.

      Euroista ei kuitenkaan kannata viilata eikä tapella. Lapsista se ei ole mukavaa, jos kokevat että he ovat ainoastaan kuluerä.

      Voimia.

    • jassu12345

      No mä päätin aikoinani muutaman asian:
      -olla aikuinen ja hyvä malli, ei antaa toisen mitenkään häiritä ja vaikuttaa omaan köytökseen
      -hankkia perheen ja lapsia
      -pyrkiä näkemään ja parhaaseen
      -olla nöyristelemättä lähivanhempaa, hänen sukuaan, löähinnä äitiä, ja sosiaaliviranomaisia.

      Kyllä yhteys katkesi, kun lähivanhempi, hänen äiti ja kaverit ja sosiaaliviranomaiset näin halusi. Ei lapselle oltu edes vastattu toista vanhempaa koskeviin lapsen kysymyksiin, ja lapsi oli luullut etävanhemman kuolleen. Yhteys palasi cähän isompana, mutta jäi kumminkin sellaiseksi, että lapsi ei välitä enää nuorena pitää yhteyttä.

      Aika raaka peli on yleensä äidin eduksi. Väitän kohdaltani, että olen se vanhempi, joka saattaisi olla lapselle parempi lähivanhempi. En ainakaan huuda ja lyö, kuten lähivanhempi on kuulunut tekevän. Ehkä uppoudun liikaa työhön, vapaallakin, ja lomilla.

      Muuten noi sairaat kommentoijat saisivat suksia suolle räyhäämästä näiltä palstoilta.

    • lähiyhäri

      Ihmisillä on oikeus muuttaa, myös eron jälkeen ja yhteisten lasten kanssa, eikä siitä tarvitse kysyä toiselta lupaa, eikä allekirjoitusta,
      Yhteishuolto ei sitä estä.
      Ei siihen sinun allekirjoituksia vaadita kun lapset muuttaa.

      EI lasten huoltajan ole mikään pakko osoitettaan etälle kertoa. Etenkään, jos tapaamisia ei tarvitse tehdä ovelta ovelle vaan isot lapset voi tulla tapaamiselle itsenäisesti. Etällä, lähihuoltajalla on myös oikeus omaan elämään ja yksityisyyteen.

      Lapsesi ovat ilmeisesti jo aika isoja, jos pystyvät matkustamaan itsekseen luoksesi?
      Sovitko jo tapaamiset lasten kanssa vai tarvitaanko äitiä välikädeksi?
      Miksi et maksa itse lasten matkoja?
      Laitat rahat tilille etukäteen tai miten nyt sovittekin.

      Ei siihen mitään lakimiehiä tai lastenvalvojia tarvita.

      ja tiedoksi, lastensuojelu ei ole se taho, mitä kautta lasten tapaamiset ym. asiat hoidetaan, vaan lastenvalvoja. Eri instassi.

    • haaadees

      toihan on jo kiusantekoo... onnea vaan tohonkin savottaan. Toivottavasti olet pitänyt tähän asti lämpimät välit lapsiisi ja teet niin jatkossakin. Kyllä paha vielä palkan saa...

    • gustavo_1987

      jaahas, no miksihän lapset pitäisi toiselle paikka kunnalle viedä, haluuako vanhemmat vai viettää omaa aikaa ??? vai mitä? jep jep juurikin näin, mutta mutta ps, hyvää kesää kaikille. jatkuu......

      • 11+20

        "Miksi lapset pitäisi viedä toiselle paikkakunnalle?"

        No duh, vaikka siksi että huoltaja on saanut töitä tai halvemman asunnon sieltä. Miksi ihmiset ylipäätään muuttavat toiseen kaupunkiin tms.?

        Ja väännetään sitten vielä rautalangasta (koska kun kysyy tyhmästi, niin tyhmästi vastataankin): Niin kauan kuin lapset ovat alaikäisiä, he muuttavat huoltajansa mukana. Ei niitä lapsia sinne entiselle paikkakunnalle yksin voida jättää...


    • Jaritsusi

      Lapsettoman kommentti.
      Huoltajuus on ilmaisesti isällä. jos isä on muuttamassa timbuktuun. Mitä sitten.
      Isäsi on heidän huoltaja. Ei kai siinä tarvitse mamman lupaa? Vaikka muuttaisi minne.

      Eihän tuolla aloittajan periaatteella Isällä olisi mitään mahdollisuutta koskaan muuttaa minnekkään? Olisi outoa olla naimisissa exään tuolla tavoin.

      Lopuksi tahdon kuitenkin sanoa. Ilman muuta keskustelu teidän kolmen kesken olisi paikallaan. Myös lapsia kuullen.
      Mutta taustoja tuntematta ei voi tietää oletteko edes väleissä sanojen tasolla ja mitkä syyt johti aikoinaan eroon. Kuka jätti kenet ja minkä vuoksi,

      Puhukaa keskenänne !

    • Ei lapsia. . . .

      Luojan kiitos, nyt saat olla rauhassa :)

    • Vanhamuori

      HYII TÄÄLLÄ KÄYDÄÄN entisvanhaa sotienaikaista HUUTOLAISKAUPPAA omista lapsirievuista,kuka halvimmalla ostaa. Ei hyvältä kuulosta eikä näytä. Missä lasten tulevaisuus on,kun ne revitään kappaleiksi jo lapsena. MENKÄÄ ITSEENNE...

    • ruiku ruiku

      Ja oliskohan pitänyt miettiä, ENNEN etävanhemmaksi ryhtymistä, mitä se ETÄ oikein tarkoittaa.

      Se tarkoittaa, että erosta kärsii muodossa tai toisessa. Joten ole nyt onnellinen, kun olet tiesi valinnut. = mää muualle valittamaan, säälipisteet nolla.

      • hepohepo

        Mistäs päättelit että kuka oli lähtevä osapuoli?


    • exä

      Olen pari vuotta sitten sopimusta tehnyt ja silloin ohjeen mukaan (kts netistä) matkat etävanhemman luo maksaa kyllä etävanhempi jos summa oli muistaakseni alle 130 about kuukaudessa.

    • Joohprovohantääo

      Ettekö tajua?
      Tämä aloittaja on trolli, suomi24 henkilökuntaa joka on kehittänyt koko jutun.

    • raukkamaisi aikuisia

      Ompa täällä lapsellista porukkaa. Tehdä lapsesta riita-asia. Aikuiet on lapellisempia kuin lapset itse.

    • jo aikuinen erolapsi

      Lapsella on oikeus molempiin vanhempiin, niin äitiin kuin isäänkin. Voisko joku joskus aatella meidän erolapsienkin tunteita. Näillä asioilla on tapana selvitä kunhan tutkaillaan asioita lasten näkövinkkelistä jonkun sellaisen tahon kanssa, joka huomioi myös lapset, eikä pelkästään mitä vanhemmat haluavat. Pahasti tulehtuneessa tilanteessa molemmat koittavat sortaa muuten toisiaan ja lapset siinä kärsivät. Lasten ei kuulu maksaa matkojaan vanhemmalta toiselle, joko tähän löydetään sopuratkaisu vanhempien toimesta tai sitten tehdään niinkuin ennakkotapausten perusteella nämä asiat on tupattu ratkaisemaan. Asiat eivät ainakaan ratkea täällä Suomi24:ssä huutelemalla ja ihmisten "mutu"-tuntumalla herkuttelemalla.

    • Miehen_teko

      Jatkaisin vielä edelliseen, että jokaisen eksänsä muuton estämistä miettivän on syytä lukea Suomen perustuslain 9§:n ensimmäinen lause: "Suomen kansalaisella ja maassa laillisesti oleskelevalla ulkomaalaisella on vapaus liikkua maassa ja valita asuinpaikkansa."

      Tämä koskee ihan kaikkia. Niin yh-äitejä kuin lasten isiä. Siihen on vain kaksi poikkeusta: vapausrangaistus ja lähestymiskielto. Eksäsi saa siis vapaasti asua missä lystää.

      Sun on valittava. Voit tehdä niin kuin minä: tapaan vanhinta lastani sekä äidin asuinkaupungissa (etäisyys 300 km) että välillä lapsi tulee luokseni. Mulla on talo molemmissa. Tai voit irtisanoutua työstäsi ja muuttaa lastesi lähelle. Tai voit tavata lapsiasi vain joka toinen viikonloppu tai esim kahtena viikonloppuna kolmesta.

      Minä tiedän valinneeni oikein. Se vaati nöyrtymistä. Se vaati sovittelua. Se kannatti.

    • http://plug.dj/dubst
    • etäisä

      Mutta miksi äidin pitäsi yksin maksaa. Jos haluat että lapset tulee luoksesi niin sitten hommaat heille kyydin tai maksat matkat.

      Kyllähän exä saa asua missä haluaa eron jälkeen. On kännykät, tapletit ja mitä kaikkea sitä onkaan yhteyden pitoon. Se on vain tahtoasia.

    • kokemusta on

      Hei !
      En jaksanut kaikkia vastauksia lukea, mutta omalta kohdalta voin sanoa seuraavaa:
      1. Ota yhteys kavereihin, jotka ovat eronneet ja tarvinneet lakimiestä
      2. Valitse sieltä paras lakimies (noin 250€/h)
      3. Juttele sen kanssa 1h.
      4. Mee lastenvalvojan luokse lakimiehen kanssa

      Siitä se taisto lähtee, Sossutantat ei pysty jyräämään sinua jos on laki mukana.
      Taisto edellyttää sinulta paljon ja maksaa paljon, mutta jos oikeasti haluat ja pystyt elättämään lapset niin se on oikea tie...

    • Rahatko tiukilla?

      Jännä juttu ettei avaaja sitten enää koskaan ketjuun palannut, paitsi jos Etäisä on sama kirjoittaja kuin etäisä, jolloin hänen mielipiteensä aiheeseeen on täysin muuttunut. :D

    • Riitelevät virtaset

      Mitenkäs vanhat lapset kyseessä? 12-v. täyttäneitä ei enää voi noin vaan muuttaa paikasta toiseen. 15 v. täyttäneet voivat tehdä itse muuttoilmoituksen haluamaansa osoitteeseen jne. Mielestäni 12-v. nuorempien kohdalla tarvitaan molempien huoltajien allekirjoitukset muuttoilmoitukseen, varsinkin, kun on erotilanne ja oletettavasti jostain on tullut riitaa ;).

    Ketjusta on poistettu 12 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      106
      1864
    2. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      81
      1447
    3. Mika Muranen juttu tänään

      Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras
      Sananvapaus
      7
      1441
    4. Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."

      Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum
      Tv-sarjat
      13
      1409
    5. Lopeta tuo mun kiusaaminen

      Ihan oikeasti. Lopeta tuo ja jätä mut rauhaan.
      Ikävä
      148
      1362
    6. Kotipissa loppuu

      Onneksi loppuu kotipizza, kivempi sotkamossa käydä pitzalla
      Kuhmo
      23
      1277
    7. Mitä oikein

      Näet minussa? Kerro.
      Ikävä
      93
      1277
    8. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      647
      1202
    9. Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."

      Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih
      Tv-sarjat
      8
      1088
    10. Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa

      On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida
      Kokkola
      16
      1087
    Aihe