Miten voin auttaa..?

siuvusta

Minulla on ystävätäs jolla on teini-ikänen lapsi jolla on autismi...

Miten voi auttaa häntä kun nää miten äärirajoilla hän käy oman rakkaan lapsen kanssa .. On asioita joita tämä lapsi haluu tehdä ja jos ei totudun niin käy levottomaksi..

Hän on välillä hoitolaitoksessa mutta äiti tuntee syyllisyyttä siitä et on siellä ja siellä antavat lääkkeitä että rauhottuu ...

Kotona äiti tekee asioita niinkun lapsi haluaa ...

Lapsi ei osaa puhua ...Mutta tietyti omaa lastaan äiti lukee kuin avointa kirjaa..

mutta sivusta seuraavana miten miten äiti jaksaa kun pitää olla 24/7 varpaillaan ..
Lapsella on isä jonka luona on onneks välillä

23

68

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ystävä.

      Kirjoittaisitko saman Aspergerinfo-foorumiin? Kiitos.

      Aspergerinfo on jo vuosia tarjonnut vertaistukea kaikille autisminkirjosta kärsiville, mutta joku/jotkut ovat saaneet yleisesti levittämällä perättömiä väitteitä ylläpidosta ja koko foorumista, ihmiset pelkäämään ko. foorumia, minkä voi viranomaistaho todistaa vääräksi. Aspergerinfon ylläpidolla on kullanarvoista tietoa sekä ideoita autistien tukemiseksi sekä auttamiseksi tulevaisuudessa.Myös kontakteja eri alojen lääkäreihin. Ymmärrettävää on, ettei hän kaikkea tahdo tänne kirjoittaa.

    • vitikonpuurustaja

      Valitettavasti en voi kirjoittaa sinne koska minua on peloteltu foorumista. En tiedä, onko syytä pelätä yhtään mitään. Toki täälläkin saa pelätä vaikka mitä. Ja tällä foorumilla käyttäydytään samoin kuin aspalstalla todella törkeästi vertaisia kohtaan. Käväisin vielä rekisteröitymässä tuonne Aspergerinfoon.

    • Aspergerinfo

      Kertoisitko kuka ja kuinka on pelotellut? Jos et tahdo kertoa täällä laita sähköpostia. Noilta huhuilta voisi jo katkaista siivet. Minua voi tavata vaikka livenä, koska tahdon aidosti tukea toisia, enkä todellakaan piiloudu minkään nettifoorumin taakse välttämättä, koska ei ole mitään aihetta piiloutua. Vanhemmillenikin voi soittaa ja ystävälleni jos tahtoo minusta faktatietoja.

    • tikkailija

      En minä ainakaan tuota aspergerinfofoorumia pelkää tai mitään muutaakaan sellaista. Neurologisten häiriöideni takia en voi kirjautua sinne, kun muutama seikka sivulla oman häiriöni takia häiritsee niin paljon, että saan siitä tikkejä ja on poistuttava heti. Tämä ei johdu foorumin ylläpitäjästä eikä hänen periaatteistaan.

    • tikkailija

      Olen sitä mieltä, että jos tämä kyseinen KE ymmärtää väärin, hänelle kannattaa selittää tarkemmin ja riittävän lempeästi ettei hän tunteellisesti herkkänä mene tolaltaan. Tämä on tulkintani tästä KE nimimerkistä täällä. Joten hän ei tunnu minulle pelottavalle henkilölle.

      • K.E.

        Kiitos tuestasi. Toivottavasti joskus voisit kirjoittaa Aspergerinfoon. Jos siellä on jotain sellaista mistä et pidä tai joka aiheuttaa jotain ikävää, yritetään korjata asia.
        En ole pelottava, minua ei tarvitse pelätä. Mistähän sellainen kuva on muodostunut, että olisin jotenkin "pelottava"? Nimimerkistänikö?


    • siuvusta

      Anteeksi kysyin vaan miten voin tukea ja autta ystävääni... ?

      • K.E.

        valitettavasti narsistisesti häiriintyneenä antaa yltä ilmenevällä tavoin palttua asialliselle kysymyksellesi. :-(

        Tämän ketjun toinen ja neljäs sekä luultavasti myös kolmas viesti ovat esimerkkejä hänen narsistisen persoonallisuushäiriönsä oireista. K.E. viis veisaa siitä, saako joku apua ongelmaansa. Tärkeintä hänelle on saada itsensä esille.


      • K.E.
        K.E. kirjoitti:

        valitettavasti narsistisesti häiriintyneenä antaa yltä ilmenevällä tavoin palttua asialliselle kysymyksellesi. :-(

        Tämän ketjun toinen ja neljäs sekä luultavasti myös kolmas viesti ovat esimerkkejä hänen narsistisen persoonallisuushäiriönsä oireista. K.E. viis veisaa siitä, saako joku apua ongelmaansa. Tärkeintä hänelle on saada itsensä esille.

        No olipa taas kerrassaan kannustava kommentti. Ja, ole hyvä ja lopeta nimimerkkini väärinkäyttö.

        terv. K.E. (alkuperäinen)

        ps. minulle ei ole edelleenkään diagnosoitu koskaan minkäänlaista persoonallisuushäiriötä, en ole narsisti vaan ihan tavallinen ihminen jolla on Asperger ja masennusta, psykoottinen en ole ollut koskaan, tahdotko lääkärintodistuksen asiasta vai voitko ilman sitä lopettaa jatkuvan herjaamiseni,osaatko lopettaa?


      • ihmettäkummaa
        K.E. kirjoitti:

        No olipa taas kerrassaan kannustava kommentti. Ja, ole hyvä ja lopeta nimimerkkini väärinkäyttö.

        terv. K.E. (alkuperäinen)

        ps. minulle ei ole edelleenkään diagnosoitu koskaan minkäänlaista persoonallisuushäiriötä, en ole narsisti vaan ihan tavallinen ihminen jolla on Asperger ja masennusta, psykoottinen en ole ollut koskaan, tahdotko lääkärintodistuksen asiasta vai voitko ilman sitä lopettaa jatkuvan herjaamiseni,osaatko lopettaa?

        Minusta olisi hyvä vain jos autistiset "neurologisen kuorensa" alta saisivatkin itsensä esille, mutta se on kai vähän sama kuin kallion sisästä yrittäisi päivänvaloon.


      • K,,,
        ihmettäkummaa kirjoitti:

        Minusta olisi hyvä vain jos autistiset "neurologisen kuorensa" alta saisivatkin itsensä esille, mutta se on kai vähän sama kuin kallion sisästä yrittäisi päivänvaloon.

        Minä olen päivänvalossa tälläkin hetkellä. Otan nimittäin aurinkoa puistossa, jossa on muitakin..Metsässä yleensä oleskelen, mutta nyt ajattelin hiukan yrittää sosialisoittaa itseäni.


      • ihmettäkummaa
        K,,, kirjoitti:

        Minä olen päivänvalossa tälläkin hetkellä. Otan nimittäin aurinkoa puistossa, jossa on muitakin..Metsässä yleensä oleskelen, mutta nyt ajattelin hiukan yrittää sosialisoittaa itseäni.

        Minä yritän louhia kalliota


      • K,,,
        ihmettäkummaa kirjoitti:

        Minä yritän louhia kalliota

        Onko sinulla varmasti oikeanlaiset työkalut käytössä?


      • ihmettäkummaa
        K,,, kirjoitti:

        Onko sinulla varmasti oikeanlaiset työkalut käytössä?

        No työkalut puuttuu, mutta yritän silti :)


      • pääkallonmetsästäjä
        ihmettäkummaa kirjoitti:

        No työkalut puuttuu, mutta yritän silti :)

        Minulla olisi tarjota muutama pääkallo, joista voisi olla apua.


    • ihmettäkummaa

      Ja vielä aloittajan viestiin.
      Minusta on parasta, että lastaan hoitaa äiti, joka häntä oikeasti ymmärtää, ja parasta tukea lapselle on kannustaa äitiä, joka lapsen kanssa osaa kommunikoida, siinä...
      Minusta on luonnollista, että autistisia lapsia pelottaa hoitolaitos oman äidin sijaan. Ihan luonnollista mennä tolaltaan. Tuntuisi varmaan kuin hylkäämiseltä.

      • aloittajan puolesta

        Aloittaja kysyi, miten hän voisi auttaa ystävätärtään eli äitiä, jolla on teini-ikäinen autistilapsi, kun äiti tuntee syyllisyyttä lapsen laitoksessa olemisesta ja väsyy lapsen kotona olemisesta.


      • vielä jatkoa
        aloittajan puolesta kirjoitti:

        Aloittaja kysyi, miten hän voisi auttaa ystävätärtään eli äitiä, jolla on teini-ikäinen autistilapsi, kun äiti tuntee syyllisyyttä lapsen laitoksessa olemisesta ja väsyy lapsen kotona olemisesta.

        siis onko "kannustaa äitiä" riittävää tukea?


      • ihmettäkummaa
        vielä jatkoa kirjoitti:

        siis onko "kannustaa äitiä" riittävää tukea?

        En ole ekspertti kertomaan mitä juuri kyseinen äiti kaipaa.
        Ehkä voi kysyä häneltä ?


      • ihmettäkummaa
        ihmettäkummaa kirjoitti:

        En ole ekspertti kertomaan mitä juuri kyseinen äiti kaipaa.
        Ehkä voi kysyä häneltä ?

        Siis jos äitiä halutaan auttaa, kenties hän osaisi parhaiten kertoa mikä olisi eniten tueksi? Ehkä hän tietää paremmin kuin vieraat netissä ?


    • K.E.

      Mitä tarkoitat tuolla "varpailla olemisella"? Sitäkö, että lapsi yrittää määrätä äitiään vaiko sitä, että äiti on "voimaton" lapsensa ja koko tilanteen edessä?

      Autistisellekin ihmiselle on hyvä asettaa tietyt rajat, kuten meille kaikille muillekin ikäkaudesta riippumatta.

      Voisiko äiti saada tukea jostain tilanteeseen? Muualtakin kuin täältä. Kukaan ei jaksa yksin kovin pitkään.

      Sinä joka kirjoitat ystäväsi puolesta, olet kullanarvoinen tuki ystävällesi, joskin sinunkin on huolehdittava omasta jaksamisestasi. Parasta mielestäni olisi, jos menisitte yhdessä ystäväsi kanssa keskustelemaan jollekin autismia tuntevalle ammattilaiselle ja yhdessä pohtisitte kuinka jatkossa tulisi toimia.

      • K.E.

        ps. osaatko muuten kertoa, miksi tämä autistinen nuori saa lääkkeitä, onko hänellä jokin fyysinen sairaus autismin lisäksi? Jos hänelle annetaan esim. neurolepteja rauhattomuuteen, voin ihan suoraan kertoa sen olevan täysin vääränlainen lääkitys tälle henkilölle, jos hänellä ei ole psykoottisuutta. Ihmisen "rauhoittaminen" ei onnistu lääkityksellisin keinoin kuin hetkellisesti, minkä jälkeen on tiedossa yhä vaikeampia ongelmia, mikäli ei selvitetä SYYTÄ, miksi henkilö on rauhaton/levoton.


      • K.E.
        K.E. kirjoitti:

        ps. osaatko muuten kertoa, miksi tämä autistinen nuori saa lääkkeitä, onko hänellä jokin fyysinen sairaus autismin lisäksi? Jos hänelle annetaan esim. neurolepteja rauhattomuuteen, voin ihan suoraan kertoa sen olevan täysin vääränlainen lääkitys tälle henkilölle, jos hänellä ei ole psykoottisuutta. Ihmisen "rauhoittaminen" ei onnistu lääkityksellisin keinoin kuin hetkellisesti, minkä jälkeen on tiedossa yhä vaikeampia ongelmia, mikäli ei selvitetä SYYTÄ, miksi henkilö on rauhaton/levoton.

        Ja jos tilanne käy ylitsepääsemättömän vaikeaksi, voit soittaa valtakunnalliseen kriisipäivystynumeroon, missä voit keskustella nimettömästi.


    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1418
    2. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      61
      1271
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      9
      1215
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      29
      1165
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      29
      1164
    6. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      64
      1067
    7. Pelastakaa Lapset: Netti ei ole turvallinen paikka lapsille - Erätauko-tilaisuus to 25.4.2024

      Netti ei ole turvallinen paikka lapsille, mutta mitä asialle voi vanhempana tehdä? Torstaina 25.4.2024 keskustellaan ne
      Suomi24 Blogi ★
      13
      1063
    8. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      33
      1048
    9. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      7
      1043
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1032
    Aihe