Alkoholista riippuvainen?? Helppiä!

....123

Morjens! elikkä otsikko kertois hieman asiastani.. Olen 22-vuotias mies ja mielestäni juon liikaa.Teininä alotin jo tämän rällättelyn että joka viikonloppu aivan kauheat perseet ja se on sitten kestänykki muutaman vuoden..Eli siis Viikonloppuisin alkaa kaljahammasta kolottamaan aivan kauheasti ja pakkohan sitä on aina sitten hakea... Olen huomannut että vähän väliä alotan juomisen jo keskiviikkona taikka torstaina eli semmoset 3-4 päivää ryypätä aivan täysiä.Joka tekee minut aivan hulluksi.

Nyt sitten eka viikonloppu selvinpäin moneen vuoteen ja on kyllä "tyhjä olo" haluttas bissee..

Kuinka voisin vähentää juomista? Vapaa aikaa on kyllä että harrastus olisi ihan hieno asia mutta ei mikään "ns" kiinosta.. :/

164

4492

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Hörhör...

      Salakavala tauti, ellei sitä itse ajoissa ymmärrä.
      Itse olen 60-vee patu, ja kehitin itselleni suunnilleen samanikäisenä nuorena alkoholiriippuvuuden samalla kaavalla.
      Myöhäistä katua, kun on tullut jo liikaa ja kaikkea viinan tuomaa pascaa tupaan liian kanssa.
      Asiassa ei auta kuin itsekuri, ja joillain lamppu syttyy ja joillain ei.

      • Hörhör...

        Nimittäin viina hoitaa evoluution.
        "Heikot sortuu elon tiellä."


      • M 26
        Hörhör... kirjoitti:

        Nimittäin viina hoitaa evoluution.
        "Heikot sortuu elon tiellä."

        Toi on niin totta, että siihen ei auta kuin se itsekuri. Joko on juomatta tai sitten ei. Mä vaihdoin kaveripiiriä ton dokaamisen takia ja nyt oon kyllä pysyny selvinpäin, mut oon tosi yksinäinen kun "kaikki muut" dokaa. Tarkemmin sanottuna jätin frendit enkä vaihtanu. Mut ei kyl kiinnosta olla uskovaistenkaan kanssa tekemisissä, niitä löytyis tutuista ja ne ei dokais, mut en jaksa sitä jeesuspaskaa. Yksin ei jaksa/viitti harrastaa mitään. Oon kelannu, et kävisin lukion loppuun aikuislukiossa kun sekin jäi juomisen takia... Tsemii alottajalle.


      • M.O.T-
        Hörhör... kirjoitti:

        Nimittäin viina hoitaa evoluution.
        "Heikot sortuu elon tiellä."

        Viittaatko siihen että kun ryyppää itsensä hengiltä, ei kykene suvun jatkamiseen?

        Ei se muuten näin yksinkertaista ole. Aika suuri osa kakaroista laitetaan alulle kännissä.


      • jaakonmäki

        itse tottui "tekemään asioita" kaverin kautta että pari kaljaa jne.. aina kun vkonloppu niin kaljaa,rahaa sai enemmän niin kaljaa.. yleensä jos huominen vapaata niin kaljaa,duunin jälkeen kaljalle.. alkaa pyöriä liikaa kaikki tekeminen "ennen ja jälkeen kaljaa",nyt 40v. pyörinyt tossa ja kun enään en pyöri kyläkuppiloissa niinkuin ennen tai vähentänyt tosi paljon niin kaljakaverit ihmettelee mikäs nyt on...?


      • pappa 59

        samma de häär.itse aloitin läträämisen 15 vuotiaana yksi ulosajokin ja olin kipeä viikon kaksi.sitten oli välillä rauhallisempaa työssä kun oli,nyt saikulla vuosia ja on se kerran viikossa 3.5dl viski pullo haettava ja naukkailla ja kun ryhtyy väsyttämään sänkyyn nukkumaan ja saa nukutuksi koko yön.mutta se pullo viikossa on jo liikaa.mutta kun ne jalat hipsuttaa alkoon niin minkäs teet,kunhan ei vaimo siitä kärsi.


      • kullanuppu
        Hörhör... kirjoitti:

        Nimittäin viina hoitaa evoluution.
        "Heikot sortuu elon tiellä."

        kyllä 3.5dl pullo viinaa viikossa pitää mielen korkialla.vielä ei vaimo oo sanonu et ei saa pulloa hakea vaikka 40 vuotta ollaan tepasteltu yhdessä.vanha sanonta kuuluu kännis ja kihiloos on kiva olla,mutta naimisissa on yhtä kultaa.sun sydän on pelkkää kultaa


      • juoppoko?

        Syö enemmän, juo vähemmän?


      • eitippatapakuneijuo
        M 26 kirjoitti:

        Toi on niin totta, että siihen ei auta kuin se itsekuri. Joko on juomatta tai sitten ei. Mä vaihdoin kaveripiiriä ton dokaamisen takia ja nyt oon kyllä pysyny selvinpäin, mut oon tosi yksinäinen kun "kaikki muut" dokaa. Tarkemmin sanottuna jätin frendit enkä vaihtanu. Mut ei kyl kiinnosta olla uskovaistenkaan kanssa tekemisissä, niitä löytyis tutuista ja ne ei dokais, mut en jaksa sitä jeesuspaskaa. Yksin ei jaksa/viitti harrastaa mitään. Oon kelannu, et kävisin lukion loppuun aikuislukiossa kun sekin jäi juomisen takia... Tsemii alottajalle.

        Hieno juttu, että onnistuit lopettaa. joo on yksinäistä mutta silti kannattanut. oon 30v ja nyt 3v juomatta jo. liikunta nyt ykkösharrastuksena, varsinkin kun ei ole edes töitä :( ja isällä syöpä. että syitä ois miksi juoda mut en enää meinannu. jos aikaa ja mahdollisuus vielä opiskella niin miksei. itellä jo amk tutkinto niin en ole jaksanut uutta lukea. ois pitäny, nytten ei saa enää opisk.tukea toiseen samanarvoiseen tutkintoon sitten. seurassa juon vettä tai muuta alkoholitonta sitten. muttei enää mitkään festaritkaan tms. kiinnosta oikeen.


      • Hyvätilanne
        M.O.T- kirjoitti:

        Viittaatko siihen että kun ryyppää itsensä hengiltä, ei kykene suvun jatkamiseen?

        Ei se muuten näin yksinkertaista ole. Aika suuri osa kakaroista laitetaan alulle kännissä.

        Juomisen jatkamisesta seuraa että se muuttuu jokapäiväiseksi, eikä selvää hetkeä ole välissä lainkaan. Olin yhtämittaa humalassa noin 10 vuotta. Itsekurilla lopettaminen ei onnistu kun riippuvuus ylittää itsekurin. Oman päätöksen lisäksi tarvitaan lääkäri ja lääkkeet. Lopettamispäätös on ylivoimaisesti vaikein asia.
        Jos pystyt vielä itsekurilla olemaan viikonlopun selvin päin niin lopeta ihmeessä juominen kun se on vielä mahdollista. Uudet ystävät, asiat ja harrastukset löytyvät aikanaan ja ne tulevat tuntumaan todella hyviltä juomiseen verrattuna.
        Jeesus pelastaa höpötys on täyttä paskaa, jolla on tapettu suuret määrät ihmisiä kun ei ole sen tilalle neuvottu lääkäriä ja lääkkeitä.


      • mies kaks ysi
        eitippatapakuneijuo kirjoitti:

        Hieno juttu, että onnistuit lopettaa. joo on yksinäistä mutta silti kannattanut. oon 30v ja nyt 3v juomatta jo. liikunta nyt ykkösharrastuksena, varsinkin kun ei ole edes töitä :( ja isällä syöpä. että syitä ois miksi juoda mut en enää meinannu. jos aikaa ja mahdollisuus vielä opiskella niin miksei. itellä jo amk tutkinto niin en ole jaksanut uutta lukea. ois pitäny, nytten ei saa enää opisk.tukea toiseen samanarvoiseen tutkintoon sitten. seurassa juon vettä tai muuta alkoholitonta sitten. muttei enää mitkään festaritkaan tms. kiinnosta oikeen.

        Niiin, itselleni ei mene jotenkin kalloon, mtenkä kukaan edes jaksaa juoda edes 1 vuorokoautta ympäri?! Oikeasti, känni on ihan kiva juttu, varsinkin jos se pysyy alle 1 promilessa (tiedän, jonkun mielestä ei edes humala.. )mutta kyllä sitä alkaa jossain 8 tunnin paikkeilla viimeistään aloittamisesta miettimään lopettelua.
        Ja ei tulisi mielenkään seuraavana aamuna ekana kiskasta uutta huikkaa.Päivä kyllä pitää elellä selvinpäin ja illasta voi maistella uudestaan mutta kyllä sitä haluaa elää päivän ihan selvänä, normiasioita tehden.


      • paha tapa
        jaakonmäki kirjoitti:

        itse tottui "tekemään asioita" kaverin kautta että pari kaljaa jne.. aina kun vkonloppu niin kaljaa,rahaa sai enemmän niin kaljaa.. yleensä jos huominen vapaata niin kaljaa,duunin jälkeen kaljalle.. alkaa pyöriä liikaa kaikki tekeminen "ennen ja jälkeen kaljaa",nyt 40v. pyörinyt tossa ja kun enään en pyöri kyläkuppiloissa niinkuin ennen tai vähentänyt tosi paljon niin kaljakaverit ihmettelee mikäs nyt on...?

        joo sen huomannut että se ketä ei ole paikalla niin sitä aletaan ihmettelemään ja puhumaan että mikäs sille on tullut,raitistunut vai veloissa,alkanut raamattua lukemaan?mulla terveys eikä oikein fysiikkakaan tahdo kestää kun en osaa jättää siihen 2-3kaljaan,alkaa juttu lentää ja kivempaa se on kaljalla olla kuin kotona katsomassa TV:tä pikku nousuhumalassa jos jäänytkin siihen kolmeen.eli mennään nyt näin ettei "kiusaa itseään" ja koittaa olla ottamatta niitä 2-3kpl.


      • maanis
        Hörhör... kirjoitti:

        Nimittäin viina hoitaa evoluution.
        "Heikot sortuu elon tiellä."

        kesä meni k'ännissä viikon loput kännissä siskon rahat kännissä omakotitalot kännissä kämppä meni kännissä ei auttanu lääkkeet eikä uskovaisten höpinät lähtiskös katkolle


    • ....123

      "Salakavala tauti" Näin on!

      Pakko kait se on jotain ajan vietettä keksiä muuta kuin juominen.... Tälläkin hetkellä tuntuu että minulta riistettäisiin jotain tärkeää...Siitä olen ainaki varma että en halua olla alkoholin orja!

      • Hörhör...

        Sinulla lamppu ehkä syttyy. Toivoa on.


      • ....123
        Hörhör... kirjoitti:

        Sinulla lamppu ehkä syttyy. Toivoa on.

        Hienoa että "kokenut" osaa auttaa! =) Kiitosta!


      • hfrqofwjpk

      • eitippaedelleenkään

      • paha tapa

        en mäkään pidä itseäni alkoholin orjana ja juonkin vain kuppilassa,muuten joisin joka päivä Alkon tuotteita tai kiljua himassa jos se alkoholista johtuisi.kuppiloissa koko elämäni yleensä tavannut muita ihmisiä koska kalja mukavasti rentouttaa ja sitten "päläpälä".onneksi pää ja elimistö sanoo et nyt pari päivää taukoa,onhan se kivempaa dokata terveempään kroppaan kuin ihan romuun.


      • paha tapa

        ....123 / ei alkoholin orjana vaan omien tunteidensa orjana alkoholissa tai ilman alkoholia...


    • ....123

      On tässä ainakin pari asiaa mitä pahaa alkoholi minulle on tehnyt näin muutaman vuoden aikana..

      1.Parisuhteet loppuneet tosi äkkiä aina sama virsi ( JUOT LIIKAA! rapajuoppo jne)

      2.Kunto,Terveys ja RAHA

      Joskus toivoisin että en olisi koskaan edes maistanut alkoholia...

      • Akholismionsairaus

        Nykyisen medikalisaation avulla (siis päästä sairaudesta)


    • Masa-hiiri
    • ....123

      Punaista huutaa!

    • ...123

      Ei kiitos AA kerhot ei pahemmin kiinosta..

      • 321123321

        Ne on siitä vmäisiä, että sinne ei voi mennä kännissä. Vaikka kuinka tosissaan haluais vähentää.


      • ex-juoppo
        321123321 kirjoitti:

        Ne on siitä vmäisiä, että sinne ei voi mennä kännissä. Vaikka kuinka tosissaan haluais vähentää.

        Kännissä saatu kuningasidea ei oikeuta sinua menemään raitistumista yrittävien juoppojen keskelle tukkihumalassa viinalle haisevana.

        Jos oikeasti haluat lopettaa niin haluat sitä myös selvänä. Juo kunnes kuolet tai kyllästyt oikeasti siihen että elämäsi menee päin heIvettiä ja mene minnesota-hoitoon. Soita edes, ei maksa mitään.

        Itse pystyin lopettamaan lääkärin pelottelun ansiosta ja kun elimistö oli niin kipeänä että kuolema olisi ollut seuraava askel, ainakin siltä tuntui.

        Maksakirroosi ja sokeritauti ovat siitä pirullisia, että vaikka lopetat, et parane niistä. Syövistä puhumattakaan. Mieti vähän, että onko tuntemiasi ihmisiä kuollut mahasyöpiin? Useimmat niistä johtuvat viinasta, vaikka puhutaan elintasosairauksista. Viina on liuotin, ei ruokaa.


      • ex-juoppo
        ex-juoppo kirjoitti:

        Kännissä saatu kuningasidea ei oikeuta sinua menemään raitistumista yrittävien juoppojen keskelle tukkihumalassa viinalle haisevana.

        Jos oikeasti haluat lopettaa niin haluat sitä myös selvänä. Juo kunnes kuolet tai kyllästyt oikeasti siihen että elämäsi menee päin heIvettiä ja mene minnesota-hoitoon. Soita edes, ei maksa mitään.

        Itse pystyin lopettamaan lääkärin pelottelun ansiosta ja kun elimistö oli niin kipeänä että kuolema olisi ollut seuraava askel, ainakin siltä tuntui.

        Maksakirroosi ja sokeritauti ovat siitä pirullisia, että vaikka lopetat, et parane niistä. Syövistä puhumattakaan. Mieti vähän, että onko tuntemiasi ihmisiä kuollut mahasyöpiin? Useimmat niistä johtuvat viinasta, vaikka puhutaan elintasosairauksista. Viina on liuotin, ei ruokaa.

        Etkä sitäpaitsi voi 'vähentää', vaan sinun on lopetettava jos kerran olet alkoholisti.


    • pissee ja bissee

      Vähentäminen on ihan sinusta itsestäsi kiinni. Keskiviikon tai torstain sijasta rupee känäämään vasta perjantaina, ja silloinkin vasta illalla. Paitsi jos et opiskele tai käy tösissä, silloin voit ottaa hyvin varovasti jo aamupäivällä tai lounaalla yhden keskikaljan.

    • ...123

      Koulua on vielä jäljellä...

      • pissee ja bissee

        Alkoholismi voi iskeä kehen tahansa, vaikka olisi kuinka korkeita oppiarvoja hankkinut. Tarkkaile juomistasi.


      • a b s o l u t i s ti
        pissee ja bissee kirjoitti:

        Alkoholismi voi iskeä kehen tahansa, vaikka olisi kuinka korkeita oppiarvoja hankkinut. Tarkkaile juomistasi.

        Tiedän tapauksia, jotka ovat valmistuneet korkeakouluista, he ovat saattaneet valmistua lääkäriksi ja alkoholistiksi yhtä aikaa, tai proffessori-alkoholistiksi ja siinä vaiheessa ura työelämässä on helevetin lyhyt, ellei saa täyttä stoppia.

        Eli on tissuteltu ja juhlittu opiskelujen ohessa vähän liiankin vapaasti ja siinä on jäänyt koukkuun kuin huomaamatta. Alkoholismi on myös henkinen riippuvuus eikä vain fyysinen tahto.


    • ...123

      Olen minä tarkkaillu tuota hommaa muutaman kuukauden...

      Kyllä lähtee lapasesta kohta kokonaan...

      • Olet vielä nuori. Paljon kärsimystä, tai mukavaa elämää jäljellä. Minulla kävi tuuri, kun asuin maalla pitkien etäisyyksien päässä. Köyhyys ja liikkuminen omalla moottoriajoneuvolla estivät juopottelun. 4% käyttäjistä toipuu. Uskoon tuleminen ja rakastuminen parhaat lääkkeet. Joten hanki prätkä ja rakastu, niin saatat päästä juontiharrastuksesta.


    • Tarkkkana nyt

      Ihan suoraan suomeksi sanottuna ole ilman ja ilman tupakkaakin. Siitä ei tule mitään muuta kuin sairaaksi. Pysyttele erossa myös niistä porukoista joissa juodaan. Muista, että ykkönenkin on alkoholia vaikka lapselliselta kuullostaa. Kaksi ykköstä vatsaa yhtä nelosta, eli päkki ykköstäkin päivässä on liikaa. Älä polta ja ala harrastamaan jotakin ja elet muuten päivittäin liiku, niin käy joka päivä tai ilta puolentunnin kävelylenkillä ja pysy terveenä.

    • Entinen aktivisti

      Hyva etta huomaat missa "mennaan" kannattaa aikaisin laittaa korkit kiinni ,voi olla et on liian myohaista kun "mopo on karannut" Harrastuksia taytyy kokeilla ?? kylla sielta aina joku kiva loytyy !!!! >) TSEMPPIA

      • pikku tunneille

        Joka päivä kun tekee 50-80 kilsan lenkin tai juoksee saman ajan, alkoholisti parantuu täysin.


    • ex juoppo

      Kaverini kuoli maksakirroosiin alle kolmekymppisenä ja juominen loppui kuin seinään. Muutamalle vähän vanhemmalle on tullut suolistosyöpiä neljänkympin paikkeilla ja lepäävät nyt hautausmaalla hekin. Uutisissa oli juuri, että alkoholi aiheuttaa enemmän näitä mahasyöpiä kuin tupakka keuhko- suu ja muita syöpiä.

      Tunnen myös muutamia jotka ovat onnistuneet lopettamaan juomisen. Minnesota-hoidossa. On kallis, mutta melkein kaikki raitistuvat. Sisään ei pääse ellei ole aito halu lopettaa. Yksikään sen käynyt ei ole jälkikäteen valittanut hinnasta, sillä vaihtoehtona on kuolema. Valitse itse.

      • Kyntääkö taseet ?

        Taitaa Minnesotalla pyyhkiä aika kehnosti, kun pitää netin ilmaisilla keskustelupalstoilla itseään näin ktiivisesti mainostaa.

        Tyypillistä minnesotalaista retoriikkaa, vastakkain kulema, tai ikuinen elämä. Koko minnesotassa kyse ainoastaan uskonnosta, joka ei salli parantumista, tavoitteena saada jäseniksi liikkeeseen mahdollisimman paljon "toipuvia" alkoholisteja, jotka liittyvät lahkon jäseniksi. Kallista on juu, ainahan uskovaisille raha on kelvannut.

        Taidatte mainostaa itseänne tulevan lomakauden jälkeistä sesonkia varten, loma-aikoina useilla tulee dokattua liikaa, jolloin helppo houkutella uusia kerholaisia.


    • ex-kaljasieppo

      Itse tupakoin ja käytin kaljaa aivan samoin kuin AP. Vuodenvaihteessa lopetin tupakin ja varovasti omaan tahtiin lisäsin liikuntaa. Ostin hyvän ja laadukkaan retkipyörän kevättalvella ja aloin ajamaan sillä päivittäin töihin ja kauppoihin. Hiljalleen kunto alkoi nousta ja mieliala parantua. Sitten tuli taukoja juomiseen ja taas putkia. Nyt on pitempi yli kuukauden tauko ja liikuntaa olen ottanut reilusti tilalle. Paljon on kyllä joutunut invetoimaan näihin liikuntavälineisiin. Tännään olen käynyt kävelylenkillä, rullaluistelulenkillä, kauppareissulla fillarilla ja kevyesti nostanut puntteja. Ruokavalio kannattaa kanssa miettiä uusiksi. Näillä tempuilla ainakin itse olen onnistunut, toivottavasti jatkossakin. Rahaa säästyy, eli menot puolittuu ja fysiikassa tulee edistymistä! Kyllä tämä motivoi! Neuvoisin kuitenkin että sen alkon tilalle on hyvä keksiä jotain harrastusta. Sitten vielä että toipuminen on hidasta, vuosien projekti.

    • Aloita liikunta

      Reipas pitkäkestoinen liikunta auttaa (itselläni maastopyörä) ei tarvitse paljonkaan kaljaa ottaa, niin seuraavan päivän pyörälenkki kärsii.

      • pikku tunneille

        Joka päivä kun tekee 50-80 kilsan lenkin tai juoksee saman ajan, alkoholisti parantuu täysin.


    • naimatonna mies

      ala jo olla selvä ...........

      • en varmasri alkoholia - sehän on


    • sivusta seuraaja

      Itse puolisona olen "joutunut" seuraamaan mieheni alkoholin kehitystä. Yksi sydäntä särkevimmistä asioista elämässä. Alkoholismi sairastuttaa alkoholistin lisäksi hänen ympärisltään ihmisiä. Jos alkoholista riippuvainen ei kehtaa mennä AA-ryhmään, niin voi miettiä kehtaako olla sitten keskellä kaupunkia esimerkiksi kuset housuissa humalapäissään?

      • ateisti ja alkoton

        On noita muitakin paikkoja a-klinikka esimerkiksi, AA-kerhoissa kuitenkin sotketaan uskonto mukaan.


      • ÖÖ-uskonto
        ateisti ja alkoton kirjoitti:

        On noita muitakin paikkoja a-klinikka esimerkiksi, AA-kerhoissa kuitenkin sotketaan uskonto mukaan.

        Missä AA-kerhossa sotketaan uskonto mukaan laita osoite tai ole hiljaa


      • otas selvää
        ÖÖ-uskonto kirjoitti:

        Missä AA-kerhossa sotketaan uskonto mukaan laita osoite tai ole hiljaa

        Etkö ole käsiisi saanut sitä "sinistä kirjaa" ?
        AA:n iskulauseita :

        "Päivä kerrallaan"
        "Hiljaa hyvä tulee"
        "Elä ja anna elää"
        "Ajattele, ajattele, ajattele"
        "Ensimmäiset asiat ensin"
        "Tämäkin menee ohi"
        "Tänään et ole yksin"
        "Vain Jumalan armosta"


      • hoksaatko?
        otas selvää kirjoitti:

        Etkö ole käsiisi saanut sitä "sinistä kirjaa" ?
        AA:n iskulauseita :

        "Päivä kerrallaan"
        "Hiljaa hyvä tulee"
        "Elä ja anna elää"
        "Ajattele, ajattele, ajattele"
        "Ensimmäiset asiat ensin"
        "Tämäkin menee ohi"
        "Tänään et ole yksin"
        "Vain Jumalan armosta"

        "Missä AA-kerhossa sotketaan uskonto mukaan laita osoite tai ole hiljaa"

        No ihan jokaisessa, tutustu 12 askeleseen niin ehkäpä se uskonnollinen puolikin alkaa pikkuhiljaa avautua.


      • Tietoa sinne
        ÖÖ-uskonto kirjoitti:

        Missä AA-kerhossa sotketaan uskonto mukaan laita osoite tai ole hiljaa

        Ei AA-kerhossa sotketa uskontoa mukaan, Se itsessään on uskonto, joka sotkee alkoholismin osaksi oppejaan. Kysymykseen vastauksena, koko AA perustuu uskontoon, joten kaikki kerhot samanlaisia.


    • Niinpäniin

      Niin, itse en ihan hirveästi tuohon AA-kerhon nimeen kuuluttaisi. Esim terapeutille pääsee noin 2 kertaa kuukaudessa(ei läheskään riittävää), katkolle mennään vasta, kun päivittäistä tuo fyysinen riippuvuus ym.
      Antabusta voisin suositella. Opiskelijallekin edullinen lääke ja omakohtaisesti toiminut, kun halunnut lopettaa.
      Tsemppiä sinne.

      • liika on vähän

        Valtion pitäisi palakata lisää terapeutteja, niin että niitä olisi vuorotyössä riittävästi ja voisi käydä joka toinen päivä.


      • Sekoitat asioita.

        Ei AA-kerhossa mitään terapeutteja ole, eikä sieltä mitään lähetteitä katkolle anneta. Se on vanhojen juoppojen itsensäruoskimis ja uskonnollinen seura, millä ei ole kerrassaan mitään tekemistä alkoholismin hoitamisen kanssa. Eikä siellä mitään lääkäreitä ole.

        A-klinna eri asia, sillä ei ole kerhon kanssa kerrasaan mitään yhteistä, se on yhteiskunnallinen alkoholismin hoitoon erikoistunut sairaanhoitoyksikkönsä, missä on sitten ammattiterapeutut, lekurit, keskusteluryhmäsnä jne.

        Näitä kahta ei missään nimessa saa sotkea toisiinsa.


      • Itse sekoilet
        Sekoitat asioita. kirjoitti:

        Ei AA-kerhossa mitään terapeutteja ole, eikä sieltä mitään lähetteitä katkolle anneta. Se on vanhojen juoppojen itsensäruoskimis ja uskonnollinen seura, millä ei ole kerrassaan mitään tekemistä alkoholismin hoitamisen kanssa. Eikä siellä mitään lääkäreitä ole.

        A-klinna eri asia, sillä ei ole kerhon kanssa kerrasaan mitään yhteistä, se on yhteiskunnallinen alkoholismin hoitoon erikoistunut sairaanhoitoyksikkönsä, missä on sitten ammattiterapeutut, lekurit, keskusteluryhmäsnä jne.

        Näitä kahta ei missään nimessa saa sotkea toisiinsa.

        Ei kukaan sotkenutkaan, joten ota rauhallisesti siellä.

        En tiedä antabuksesta, mutta muuten taitavat lääketieteen eväät olla vielä melko vähissä, mitä tulee tehokkaaseen alkoholismin hoitoon? Terapeutti on just niin hyvä, kuin kyseinen ihminen on viisas ihmisenä, joten herran haltuun (sic).

        AA:n pilkkaaminen on mielestäni hölmöä. Jos jokin toimii, niin mitä väliä.


      • Tietoa asiasta
        Itse sekoilet kirjoitti:

        Ei kukaan sotkenutkaan, joten ota rauhallisesti siellä.

        En tiedä antabuksesta, mutta muuten taitavat lääketieteen eväät olla vielä melko vähissä, mitä tulee tehokkaaseen alkoholismin hoitoon? Terapeutti on just niin hyvä, kuin kyseinen ihminen on viisas ihmisenä, joten herran haltuun (sic).

        AA:n pilkkaaminen on mielestäni hölmöä. Jos jokin toimii, niin mitä väliä.

        Sairauksia hoidetaan lääketieteellisin menetelmin, ei uskomushoitojen avulla. Alkoholismiin olemassa paljonkin kaikenlaista lääketieteeseen perustuvaa hoitoa.Mitään alkoholismista parantavaa pilleriä ei ole keksitty, mutta paljon muita lääkeaineita, joita käytetään. Antabus oikeastaan ole edes lääke, se on pelote. Mutta on lääkkeitä, joita voidaan tarvita, ssri-lääkkeet, erilaiset mielialalääkkeet, kehitetty alkoholin vaikutuksiin vaikuttavia lääkkeitä jne. Ja niitä siis käytetään lääkärin valvonnassa.

        Alkoholismissa kaksi asiaa, toinen fyysinen riippuvuus, josta pääsee kyllä eroon. Toinen psyykkinen riippuvuus, josta eroon pääseminen hankalampaa. Ei ole järkeä korvata yhtä riippuvuutta justa vaikkapa uskonnollisella riippuvuudella. Se vaatii ammattimaista hoitoa, psykiatrista apua, koulutettujen terapeuttien apua, lääkehoitoakin.

        Mitään näistä ei aa-kerholta saa, koska se ei perustu ollenkaan lääketieteeseen, ainoastaan uskontoon perustuvaan uskomushoitoon. Lisäksi aa-kieltää paranemasta sairaudesta, tarkoitus saada kaikki olemaan lopun ikänsa toipuvia alkoholisteja, jotka siis muodostavat seurakunnan.


      • Pankin asiakas
        Tietoa asiasta kirjoitti:

        Sairauksia hoidetaan lääketieteellisin menetelmin, ei uskomushoitojen avulla. Alkoholismiin olemassa paljonkin kaikenlaista lääketieteeseen perustuvaa hoitoa.Mitään alkoholismista parantavaa pilleriä ei ole keksitty, mutta paljon muita lääkeaineita, joita käytetään. Antabus oikeastaan ole edes lääke, se on pelote. Mutta on lääkkeitä, joita voidaan tarvita, ssri-lääkkeet, erilaiset mielialalääkkeet, kehitetty alkoholin vaikutuksiin vaikuttavia lääkkeitä jne. Ja niitä siis käytetään lääkärin valvonnassa.

        Alkoholismissa kaksi asiaa, toinen fyysinen riippuvuus, josta pääsee kyllä eroon. Toinen psyykkinen riippuvuus, josta eroon pääseminen hankalampaa. Ei ole järkeä korvata yhtä riippuvuutta justa vaikkapa uskonnollisella riippuvuudella. Se vaatii ammattimaista hoitoa, psykiatrista apua, koulutettujen terapeuttien apua, lääkehoitoakin.

        Mitään näistä ei aa-kerholta saa, koska se ei perustu ollenkaan lääketieteeseen, ainoastaan uskontoon perustuvaan uskomushoitoon. Lisäksi aa-kieltää paranemasta sairaudesta, tarkoitus saada kaikki olemaan lopun ikänsa toipuvia alkoholisteja, jotka siis muodostavat seurakunnan.

        AA-kerholta ei tosiaan saa raittiuden lisäksi mitään hoitoa tai lähetettä.
        Ja niin kuin toteat, alkoholismiin ei ole kehitetty mitään parantavaa lääkettä. Siksi tuhannet suomalaiset AA:n jäsenet haluavat toipua koko ikänsä ja kuolla raittiina toveriseuransa jäseninä. Kaikille se ei onnistu, vaan viina tai muut aineet vievät ennenaikaiseen hautaan.
        Alkoholi on nykyisin työikäisten miesten suuri kuolinsyy.


    • alkoton apina

      Olen nainen, kohta keski ikäinen. Nuoruuteni kului baareissa, ja myöhemmin riitti kännääminen kotona. Kavereita oli, viinaa riitti ja muka hauskaakin.
      Putket venyt kolmeen viikkoon ja viikko krapulaan. Tärinä ja vapina, pelko kuolemasta. Ulos ei voinut mennä, rahaa ei ollut ees ruokaan. Tunsin olevani pohjalla. Hävetti jo kauppaan mennä. Kunnes eräänä päivänä, rahat kun tuli tilille, päätin se loppu nyt. Ja se loppu. Ja alkoholin käyttöni oli siis erittäin runsasta. Koko elämä oli siinä.
      Jäin siis yksin, ne ns kaverit kaikkosi. Mutta kun tajusin, että terveyteni kohta pettää kokonaan, se innosti. Aloin syömään hyvin, ja muutenkin ulkoilemaan. Pikkuisen tuttavat katseli että koska taas ratkean. Koskaan en ollut ennen kokeillut raitista elämää. En käynyt aa jutuissa vaan olin yksin. Kun se mieli teko loppui vaan.
      Nyt n 5 v ilman alkoa ja terveyteni on erittäin hyvä.
      Kehoitan kokeilemaan, olet vielä hyvin nuori ihminen.
      Onnea ja hyvää kesän jatkoa :)

    • vmv mm

      Tässä taannoin oli kehuja oluesta kuinka terveellistä se on, melkein
      kuin ruokaa, otti niin päähän!
      Viina ei tarvi mitään kehuja.cg

      • koffff

        Olut ja viina on ihan eri asia.


      • Laatu Tieto Taso
        koffff kirjoitti:

        Olut ja viina on ihan eri asia.

        ja lonkero ja viini, kilju ja pontikka


    • Realistit3gg

      mee psyk.hoitoon..mikä helevetin kaljahammas..olet vakavasti menny sekaisin, kun luulet, että hampaat ovat valmistettu kaljapullon lasista..

    • vaimo 70 v.

      Minulla neuvona, että nyt niskasta kiinni ja myös pullonkorkit kiinni.
      Tuosta se ei mene kuin pahemmaksi ajan oloon ja sitten vasta
      lopettamisen yritys todella vaikeaa. Tulee tuo saamattomuus, mie-
      lessä vain ajatus milloinka saan seuraavan paukun.
      Kokemusta on, kun seurasin mieheni juomista kaksikymmentäviisi
      vuotta. Miten hän toivoikin voivansa lopettaa, itkikin useasti sitä,
      mutta alko oli tehnyt tehtävänsä se "vahvempi" puoli oli vienyt voi-
      ton. Nyt hän saa levätä rauhassa, taistelu juomisesta on loppu.
      Olet niin nuori, nauti elämästäsi, hae harrastuksia joilla voit poistaa
      saamattomuutesi, se kannattaa.

    • 40VuottaSelvinpäin

      Isäni oli alkoholisti. 3 veljeäni ovat alkoholisteja. Molemmat isoisäni joivat reippaasti. Minäki olin samassa tilanteessa, kun ketjun aloittaja. 24 vuotiaana tapasin tulevan vaimoni, jonka sain raskaaksi. Silloin päätin, etteivät minun lapseni näe minua koskaan humalassa. Sitä päätöstä ei ole tarvinnut katua. Ihanaa nauttia elämästä, omista lapsista ja lapsenlapsista selvinpäin.

      Välillä vieläkin muistan, kuinka piti viikonloppuna pelätä, milloin oma isäni tulee kotiin ja missä kunnossa. Kumpi saa selkään, minä vai äitini.

      Toivon, että tulet järkiisi ja muistat, että ilo ilman viinaa on sitä aidointa iloa.

      • 657483902+

      • 40VuottaSelvinpäin
        657483902+ kirjoitti:

        Täällä 30 vuotta täynnä, usko Jeeukseen teki täysraittiiksi.

        http://www.youtube.com/watch?v=b-g2MkK_MaU

        Minä en usko, vaan olen pakana. En vaan halunnut olla humalassa kuten muu sukuni.


      • 854t03r2+

      • 40VuottaSelvinpäin
        854t03r2+ kirjoitti:

        Kannattaisi uskoa Jeesukseen kuitenkin, sillä raittilla ei ole helvetissä sen helpommat oltavat:

        http://www.tv7.fi/vod/player/?program=6409

        http://www.tv7.fi/vod/player/?program=16385


        http://www.tv7.fi/vod/player/?program=2317

        Et sitten uskonut, että olen pakana, vaan aloitit tuon hihhulihöpötyksen ja aivopesukäännytyksen?

        Miten minä voin helvettiin joutua, kun sitä ei ole kuoleman jälkeen?

        Lopetan tämän aiheen tähän ja toivotan sinulle onnea uskossasi, mutta pidä se omana tietonasi!!!


    • ilman muuta

      Älä turhaan huolehdi juomisestasi, jatka samaa rataa. Lue vaikka Pahkasian artikkeli Ryhdy Juopoksi se kannattaa. Eipä aikaakaan kun olet juonut työpaikkasi ja perheesi mikäli sinulla sellainen on. Lopputulemana on että, kuolet n 30-35 vuotiaana ja yhteiskuntamme säästää kun ei tarvitse elättää sinun kaltaistasi rupua.

    • Ville.

      Itsellä oli sama homma, ensin viikonloput sitten se viikonloppu alkoikin jo keskiviikkona ja loppui sunnuntaina. Kyllä nuoren miehen kroppa kesti hyvin tuollaista ja jatkoin tuollaista 2-3 päivää viikossa juomista reiluun kolmeenkymppiin. En ole alkoholisti, se oli vain mukavaa touhua. Sitten se alkoi tympimään ja loptin juomisen kokonaan. Ei mitään vieroitusoireita tai muuta sellaista. En vain nähnyt enää mitään järkeä juomisessa ja toki rapulat pahenee iän myötä. Totesin, että olin juionut vuosia ujouteeni totesin myös, että en enää olekaan niin ujo joten ei ole mitään syytä juoda ja kun se hauskuuskin oli siitä kadonnut.

      Toivottavasti sinulle käy samoin, juominen vain ei enää kiinnosta. Toi sun eka selvä viikonloppu, ihan ymmärrettävää, että tylsä ja outo olo. Jos johonkin on tottunut tulee siitä outo olo kun se loppuu, ihan sama mikä se asia on. Itselleni ei tullut mitään pysyviä oireita juomisesta. Joko olin onnekas tai sitten nuoren keho kestää sen myrkyn määrän mitä käytin. Jos olisin jatkanut juomista olisi todennäköisesti peruuttamattomia muutoksia kehossa tapahtunut. Maksaarvonikaan eivät kohonneet koskaan kun niitä välillä tarkastutin. Toisten maksa ei siis vauroidu alkoholista, toisilla vaurioituu vähästäkin määrästä. Tämä on yhä mysteeri lääketieteelle.

    • Alkoholi on huumetta

      Se ettei mikään kiinnosta, johtuu alkoholista, sillä se hajottaa serotoniinin elimistöstöstäsi ennen kuin sitä ehtii edes syntyä.Tarvitset pitkähkön jakson, jonka aikana mm. syöt terveellisesti, tarkkailet unirytmiäsi ja suunnittelet tulevaisuutta. Näin aivosi välittäjäainetasoilla on mahdollisuus normalisoitua. Muutoin päädyt käyttämään masennuslääkkeitä, jotka turruttavat sinua entisestään.

      • Asiaa tutkinut prof.

        Serotoniin ja masennuksen yhteyttä ei ole missään tutkimuksessa näytetty toteen. kenenkään ei kannata käyttää masennuslääkkeitä ellei ole ihan pakko, ja pakko on vain vakavasti masentuneilla sairauden alkuvaiheilla. Toivottavasti ihmiset tajuaa, että masennuslääkkeet on suuniteltu pitkittämään masennusta, lääkebisnes on maailman julmin bisnes.


    • llllllllllllllllllll

      Jos tosissasi haluat viinan kanssa läträämisen lopettaa, niin kyllä se ''tahdonvoima'' sieltä tulee ns. itsestään, eikä ilman oleminen tunnu vaikealta.
      Mieti mitä tosissaan elämältäsi haluat. Tykkäätkö kuluttaa sen krapulaan ja sumuiseen oloon kun olet humalassa?
      Itse en halua, joten mäkin lopetin sen vetämisen siihen. Pari viikkoa kun on ilman, niin kummasti hyvin pienetkin mieliteot menee ohi.

      Paljon kivempi kun muistaa mitä on tehnyt, eikä tule sanottua tyhmiä juttuja ja voi ottaa vastuun tekemisistään. Ajatuskin kulkee vikkelämmin.

    • fdgsdgasfasdfasfas

      kuulostaa aika tutulta tuo, ettei mikään oikein kiinnosta. se olikin suurin syy jatkaa juomista. sitten hommasin muijan, joka käy töissä ja jolla on koira.
      no ei sen koiran kusetuslenkitkään yhtään napannut, mutta pakkohan ne oli tehdä. ja mitä enemmän niitä teki, sitä enemmän niistä alkoi pitämään. kyllä jollain metsäpolulla juokseminen aivan oikeasti saa aikaan paremman olon kuin juominen. siis siinä vaiheessa, kun kunto on vähän noussut. alkuunhan jo pieneen pyrähdykseenkin suunnilleen meinaa kuolla :)
      vapaaehtoisesti en koskaan olisi saanut itseäni niskasta niin paljon kiinni, että olisin alkanut lenkkeilemään. pakko on joskus hyvä motiivaattori.

    • harvennus

      Olen samaa mieltä monen edellisen kirjoittajan kanssa siitä, että alkoholiriippuvuus on salakavala ongelma.

      Tarvittaisiin objektiivinen, kollektiivinen raja sille, kuinka usein alkoholia voi käyttää ilman, että kyse on ongelmasta.

      Jos käyttää alkoholia joka viikko, on kyse ongelmasta, ja asialle on aika tehdä jotain, eli harventaa juontikertoja. Jos ei pysty harventamaan, on hakeuduttava hoitoon.

      Alkoholi säännöllisesti kerran viikossa käytettynä pitää ihmisen aivot myrkytetyssä tilassa: mikään ei toimi normaalisti, ei myöskään välittäjäaineiden aineenvaihdunta, ja seurauksena on jatkuva masentuneisuus.

      Ihmiselimistö ei ehdi 6 vuorokaudessa toipua alkoholista täysin. Tämän vuoksi joka viikonloppu juova henkilö on alkoholisti, vaikka kokisi olevansa normaali alkoholinkäyttäjä.

      • Tutkija..

        Miksi puhut puutaheinää, sinulla ei ilmeisesti ole mitään alan koulutusta. Alkoholi poistaa/surkastuttaa dendriittien okasia ja heikentää aivosolujen uusiutumista. Kun alkoholi on poistunut aivoista, eli luultavasti viimeistään kahden vuorokauden kuluessa nämä okaset kasvavat takaisin ja aivosolujen uusiutuminenkin normalisoituu. Käsittämätöntä soopaa, että aivot olisivat jatkuvassa myrkytystilassa. Jotta tämä tila saavutettaisiin tulisi 70 kiloisen juoda illan aikana 84 alkoholiannosta eli keskiolut pulloa (0.33l). Tuohon ei käsittääkseni kukaan pysty. Jos 70kg juo perjantaina 12 olutta jää hänelle 6 täysin myrkytöntä päivää viikossa.


    • On noita holisteja minunkin lähipiirissäni. Juomisen aiheuttamat kirot on nähty, joskaan ei itse koettu. Olen huomannut, että lopettaminen ei ole kiinni selkärangasta. Ryhtiliikkeet näyttävät olevan tuomittuja epäonnistumaan, vaikka jonkin aikaa auttaisivatkin. Turha siitä selkärangasta on vaahdota, kun tässä asiassa heillä ei sellaista ole. Ei pysty ottamaan itseään niskasta, koska käsi ei nouse ja voimat eivät riitä. Toisten ihmisten oikeassaolo ei auta ja totuuksien lateleminen aiheuttaa vain vastarintaa tai vastaanotto on välinpitämätön.

      Näyttää siltä, että viina tekee päätökset, ei juoppo. Etanoli ei tietenkään päätä mitään, mutta jostain syystä jotkut ovat alttiimpia alkoholismille kuin toiset. Meillä, jotka emme ole niin alttiita, ei ole mitään syytä röyhistää rintaamme. Emme me joudu ponnistelemaan pysyäksemme kohtuudessa tai kokonaan raittiina. Ylpeydenaihe on niillä, jotka ovat päässeet eroon juomisesta, minkä avulla sitten ovatkin.

      Monille näyttää olevan mahdotonta käsittää, miksi heidän hyvät neuvonsa eivät päde. On kaiketi vaikea uskoa, että riippuvuus on viisautta vahvempi asia. Viime kädessä me emme kuitenkaan voi juuri muuta kuin olla tarjoamatta juomisen mahdollisuuksia ja kenties auttaa joissain arkiaskareissa. Sen lisäksi voimme vain muistuttaa erilaisten hoitojen mahdollisuudesta sen hetken varalta, että alkoholisti motivoituisi hankkimaan apua. Ja ainahan sitä toivoo, että alkoholisoitunut läheinen kohtaisi jonkin sellaisen muutoksen, joka pistäisi pisteen ryyppäämiselle. Ehkä vielä sekin auttaa, että jos holistia kiinnostaa jokin harrastus tai puuha, niin osallistuu hänen kanssaan siihen. Sillä tavalla antaa myönteistä palautetta ja tukea terveille elämäntavoille. Ylipäätään ihmisiin kai voi vaikuttaa paremmin ja pitkäkestoisemmin myönteisin kuin kielteisin keinoin. Ja se nyt ainakin on varmaa, että muutaman hurskaan totuuden sanominen ja yksin jättäminen eivät aiheuta mitään muuta kuin halvan tyydytyksen hurskastelijassa.

      • hyvin kirjoitettu

        Harvinaisen selväpäinen kirjoitus ei-alkoholistilta. Itse näen, että sanottiinpa sitä sisäsyntyistä motivaatiota ja tahtoa miksi tahansa, jostain sen pitää tulla. Epäilen sosiaalisten syiden olevan se suurin yhteinen nimittäjä. Mitäpä sitä ihminen pelkästään itsensä vuoksi tekisi. Mutta jotain muutakin on. Se kyky. Energia. Mistä käsittääkseni "ted" juuri kirjoittaa.

        Muitten luuloja ja tyydytyksentarpeita ei oikeastaan kannata miettiä. Jos joku luulee, että syyllistäminen, häpäisy, pelottelu, tms. ovat hyviä motivointikeinoja aikuisen miehen kohdalla, vaikka heikoilla olisikin, niin antaa olla uskossaan. Ei itseäni ainakaan kiinnosta heitä auttaa viisaammiksi. Näin siis niin kauan, kun eivät saa sellaista valtaa itseni yli (esim. lainsäädäntö), että on pakko ruveta kiinnostamaan. Eikä heitä kannata täälläkään kuunnella. Netti on puolillaan itseoppineita kaikkien alojen asiantuntijoita, joilla on suuri tarve neuvoa muita (mikseivät mene ja kouluttaudu opettajiksi jonnekin ala-asteelle - tai, niin, hanki omia lapsia, marsuja tai koiria?)

        Eivät he kuitenkaan aivan pihalla ole. Mutta pari ongelmaa: 1) kun joku xyz luulee omaavansa niin korkean statuksen, että johan nyt hyvänen aika totta kai holisti oitis menee itseensä ja haluaa muuttua sellaiseksi, kuin tuo idolinsa xyz on 2) xyz kuvittelee julkisen häpäisyn oitis murtavan miehen vastarinnan sosiaalisen paineen kautta. No juu ei. Miehen pitää olla todella maahan poljettu, ettei moinen agressio herätä kovaa vastarintaa. Siitä ei mennä läpi kuin voimalla ja pakolla. Ei sillä, joskus pakko eli kuri (rajat) on hyvä ja tarpeellinen asia.

        Eiköhän nuo päde naisiinkin. Joka tapauksessa, esimerkin voima on vahva, mutta kaikki eivät omaa tatrvittavaa statusta siihen, jolloin siitä tulee aika koomista (vrt. epäuskottava aikuinen, jolle lapset naureskelevat).

        "Auttaa enää nainen tai Jumala"

        Tuossa on totuutta paljon, ken käsittää.


    • aika kuluu

      5 vuotta eteenpäin ja sinua ei enää bilettäminen kiinnosta. Kyllä se siitä.

    • viinan hinta ylös

      Itse olen varoittava esimerkki .
      Olen juonut vähemmän ja enemmän liikaa nuoresta lähtien . Haima poksahti kun äsken täytin 50. Sain myös viinan takia psorin , sokeritaudin , mielenterveys sairauden , liikalihavuuden ja 3 avioeroa , Kännissä on sattunut lieviä ja vaarallisimpiakin onnettomuuksia .
      Nuorena sitä ajattelee että on trendikästä juoda muiden kanssa , hauskaa ja huoletonta.
      ...123 , vähennä jos pystyt tai lopeta kokonaan , ettei sinulle kävisi samalla tavalla . Tai edes osaksi niin kuin mulle. Haimatulehdus varmaankin pelasti henkeni. Kun en voi juoda enää mitään , olisin tod.näköisesti muuten jatkanut sitä.
      Pidä itsestäsi huolta !

    • Päihteistä vapaa

      Olet tyhmä kuin saapas, ns. laumaeläin elikäs lammas. Olet ajautunut alkoholin pariin sosiaalisen painostuksen, mainonnan ja hyväksynnän takia. Yleiset käyttäytymismallit ohjaavat vahvasti päätöksiäsi. Sinulla ei ole potentiaalia käyttää omia ajatuksiasi, vaan ne on kopioitu suoraan vanhemmilta tai roolimalleilta. Onneksi olkoo, kuulut suomalaiseen alkoholinsuurkuluttajien miljoonajoukkoon!

      • Missä kannustus ?

        Typerä kommentti.


      • Plss
        Missä kannustus ? kirjoitti:

        Typerä kommentti.

        Olen samaa mieltä. Nuorilla on tämä sosiaalisen painostuksen, mainonnan ja hyväksynnän ongelma. Sääli, että alkoholi on vakiintunu siihen.

        Mitä tuohon kannustukseen tulee ja edelliseen kommentiin, niin faktat ovat faktoja ja on tyhmä jos ei tajua niitä.

        Toivon, että kaikki nuorena aloittaneet saavat opetuksen siitä mihin ovat aikoinaan ryhtyneet edellä mainittujen syiden takia, vaikka kuolema olisi lähellä. Se tuntuu ja näkyy...


    • alkkisssss

      Olen itse 25-alkoholisti, ja alkoi juuri samalla tavalla. Sitten vietin pari vuotta aivan pohjalla, toihin en selvinnyt, 2-3 pulloo viinia meni paivassa. Itsemurha alkoi himottamaan.

      Kuulostaa etta sinulla on myos alkoholi ongelma, tosin ei viela suuri. Alkoholismi on eteneva tauti, eli sita ei itsekurilla saa aisoihin. Saattaa olla et et ole alkoholisti ja pystyt viela vahentamaan, mutta todennakoisesti se ei ole sinulle vaihtoehto.

      Itse olen ollut nyt 6kk raittiina, ja ihme kylla, elama on elamisen arvoista selvinpainkin, jota en olisi uskonut 6k sitten. Sina piti pysytella selvana jonkin aikaa ennen kuin alkoi arvostamaan pienia hetkia.

      Suosittelen etta kayt AA kerhossa. Se on tosi kiva kerho josta oppii vaikka mita, ja saat sielta enemman tietoa :) Onnea matkaan!

      • ohi menevää

        "Sitten vietin pari vuotta aivan pohjalla, toihin en selvinnyt, 2-3 pulloo viinia meni paivassa. Itsemurha alkoi himottamaan."

        Ottiko noin koville, kun muija lähti toisen matkaan? No, aa-kerhossa sinulla on paljon kohtalotovereita.


      • lipettiin
        ohi menevää kirjoitti:

        "Sitten vietin pari vuotta aivan pohjalla, toihin en selvinnyt, 2-3 pulloo viinia meni paivassa. Itsemurha alkoi himottamaan."

        Ottiko noin koville, kun muija lähti toisen matkaan? No, aa-kerhossa sinulla on paljon kohtalotovereita.

        Yks juoppo lähinaapuri jäi yksin ku muija otti kassinsa ja läksi


    • parit vinkit

      On tärkeää luoda selkeät tavoitteet. tässä pari ohjetta riippuen käyttömääristä. Jos tissuttelet joka ilta "pari", niin tee seuraava päätös.

      Tällä viikolla en käytä alkoholia maanantaina.
      Ensi viikolla en käytä maanantaina ja tiistaina.
      Seuraavalla päihdevapaita ma-ke.
      Sitten ma-to. Jos et halua luopua kokonaan, otat sitä seuraavalla viikolla sunnuntain pois.

      Viidessä viikossa olet vähentänyt juopottelua noin puoleen jos ajatellaan, viikonloppuisin olet juonut arkea enemmän.

      Tää on helppo tapa.


      Sitten jos vedät rännejä, niin määrittele juominen selkeästi ja pysy siinä.
      Jokainen putki loppuu joskus, mitä jos päätät sen etukäteen.

      Esim. Ihminen vetää perjantai-iltapäivästä hulluna viinaa sunnuntai-iltapäivään ja maanantaina on sitten mörkö duunissa.

      Varaa juuri sen verran alkoholia, että voit vetää ne överisi perjantaina, mutta tiedät, että viina loppuu niin, että on pakko mennä ajoissa nukkumaan. Toisinsanoen heräät lauantai-aamuna krapulassa tai selvinpäin.

      Sitten pidät kiinni tästä ajatuksesta ja suunnittelet lauantaille ajankulua.

      Viinan juonti on monesti ajankulua, joten se harrastus jolla niitä hetkiä täyttää olisi hyväksi. Jos mikään ei ns. kiinnosta, niin pitää valita se, mikä vähiten kiinnostavista kiinnostaa eniten. Loistavaa on esim. mennä perjantai-iltaisin kuntosalille ja hikoilla. Se siirtää/vähentää juopottelua.

      Mikään harrastus ei ole kiva, jos ei kokeile. Mene pelaamaan frisbeegolfia tai pyöräile tai melo sun muuta. Kaikkea noita voi tehdä myös yksin.

      Se mikä kiinnostaa, niin jollekin alkeiskurssille vaan. siitä se lähtee.

      • veli.

        Joka haluaa eroon alkoholihimosta, niin on saatu hyviä tuloksia tällä menetelmällä olen sen myös omassa elämässä huomannut.
        Hae kirjastosta kirja Elävä ravinto Elsa Ervamaa näitä ohjeita jos jaksaa edes vähän sinne päin noudattaa niin se auttaa.

        Hyvää kesää kaikille!


    • nainen 26

      Alkoholi aiheuttaa masennuksen salakavalasti. Tästä masennuksesta ei pääse eroon parin päivän selvinpäin ololla. Tarvitaan pidempi kuukausien selvä kausi, niin elämänilo taas löytyy.

      Tiedän mitä puhun. Aiemmin luulin, että olen masentunut, koska en juo. Tämä on ihan väärä käsitys. Voit olla hetkellisesti pirteämpi kun juot, mutta joudut maksamaan tästä jälkikäteen viikkojen masennuksen. On parempi lopettaa kokonaan. Alkaa huolehtimaan terveydestä, käymään esim. kuntosalilla, lenkillä tai uimassa. Mielialasi kohoaa, kun huolehdit omasta itsestäsi. Uusien harrastusten kautta voi myös löytyä uudet ystävät. Tsemppiä!

      • paha tapa

        moni juo kun ei kykene menemään muihin rientoihin selvinpäin,uimahalliin tms. on sinut itsensä kanssa muiden seurassa vain jurrissa.paha tapa


    • ...123

      AIVAN SUURET KIITOKSET TEILLE KAIKILLE JOTKA OVAT KOMMENTOINEET ASIAANI!

      Sain monen ihmisen kannustukset teiltä suuri KIITOS!!

      Myös sain myös tosi paljon apua tähän ongelmaani..

      Näin suurella kannustuksella TAKULLA alan olemaan selvinpäin ja alan etsimään itselleni harrastusta!

    • ...123

      Kannutusta sain kyllä aika paljon Joten mikä ettei olisi kokeilla eri harrastuksia :)

    • PahaRiippuvuus

      Olet alkoholisti. Hanki apua. Pääset kyllä sinussa roikkuvasta alkoholipirusta irti, jos vain halua löytyy.

      Olet vahvempaa tekoa kuin mikään viina - älä anna tyhmän nesteen orjuuttaa sinua.

      Jos et millään pysty juomaan viinaa kohtuudella, jätä se pois kokonaan.

      Päästä irti siitä, niin voit elää vihdoinkin vapaana!!!

      • nokikeppiheppi

        Alkoholismin sanotaan olevan sairaus josta ei parane mutta tiedättekö ketään joka olisi parantunut uskosta? Alkoholipirun uskomiseen sairastuminen on sitten jo vakava asia.


    • täysi olo

      Olen juuri eläköitynyt ukkonen, enkä ole koskaan juonut mitään kaljaksia.

      ei ole tyhjää olossa ja kaikkea harrastetta ja työtä on kädet täys !

      liuta jälkikasvua mailmalla ja hyvissä ammateissa kaikki, ei ongelmia, kukaan ei ole korkkia avannut.

    • Valitan se ei helppo

      Alkoholiriippuvuus on pysyvä koukku,joka käyristyy mitä pitemmälle aika kuluu. kyllä silloin on jo koukku melko käyrässä,jos pitää kerrankin viikossa maistella,kaljaa,viinaa tai jotain alkoholipitoista. Ainoa keino on päästä alkoholista kertakaikkinen raitustiminen ja se onkin sitten hirveen vaikeaa. Yhteinen piirre näille kaikille alkoholisteille ja alkoholiriippuvaisille on koukun ollessa loppuunkäyristynyt,on että sitten vasta halutaan lopetta ja tulla terveeksi.

      • no Brroppllem

        missä sinä näet alkoholi, on siellä Herra, valintaa tarjoo uskontoiset ja kuumat mimmit, siinä menee pää silleen vähän elämästä sivuun - koetat kaataa alkoholin tai käyttää hyvin vointi tunto huippu olisi alkoholi, olisi yksilöitä paikalla monta - miljardeja - siinä menee se aika elämästä. "muistan kaatamalla kaadoin alkoholia aina kaataakseni hyvinvoinnin/nousuhumalan (NOKIA EI SUOMI) . se nyt meni se humala, laskemaan näin kuinka monta ihmettä aivan .... aina tilassa krapula ..., raiskattiinko minut, saatiinko minut puhumaan, saatiinko minut ihmiskauppaan ja hyväksikäytetyksi ja iskikö epävirallinen verottaja ... sainko lyödyksi monta rauhan omaista valtiota sotaisen vaikutuksen alaisena, ei selitettävää ... laki on sama kaikille, maksuja vastaan ............ ihmettele sinäki loppumattomalta jatkuvaa selvitystä"


    • masturbationisti

      ota ja rakenna talo hanki akka tai onanoi, muutakin, mutta ei myrkkyjä sanoi Herra ... arvaa kuulinko oikein .......

    • Näin ei tuu krapulaa

      Kannattaa ostaa kerralla kunnon satsi... sitten joka päivä ja hetki pikku snapsi...

    • knmoökinäpm

      Hei,

      jos alkoholinkäyttösi on mennyt tuohon pisteeseen niin et pysty enää vähentämään vaan sinun on lopetettava kokonaan. Olet alkoholisti.

      Hae aa-klinikalta apua ja antabukset. Niitä kun otat joka päivä niin et pysty juomaan ja opit vähitellen olemaan ilman alkoholia. Sitten kun tunnet olevasi valmis, voit lopettaa antabukset.

      Usko minua. t. alkoholista päässyt 33-v nainen

      • ...123

        Päätin aluksi kokeilla näin että yritän kaikkeni olla juomatta ilman mitään aa-klinikoitten apua...


      • kilinkalinkilinikka
        ...123 kirjoitti:

        Päätin aluksi kokeilla näin että yritän kaikkeni olla juomatta ilman mitään aa-klinikoitten apua...

        aa:lla ei ole klinikoita. se on vapaaehtoisten toveriseura. ei maksa mitään. eikä ole palkattuja terapeutteja.

        A-klinikat on yhteiskunnan virallisia laitoksia. Niissä on lääkäripalvelut ja ammattihoitajat.


      • Tarkennusta asiaan.

        Ei ole olemassa mitään aa-klinikkaa. ON olemassa A_klinikka, jota ilmeisimmin tarkoitit. Tuo AA on puolestaan sekopäisten uskovaisten löylykauhakerho, millä ei ole mitään tekemistä alkoholismin hoitamisen tai alkoholiterapian kanssa. Joukkio entisiä aivonsa kaurapuuroksi juoneita juoppoja, jotka rukoilevat ja muistelevbat juopotteluaikojaan.

        A-klinikan saitti:

        http://www.a-klinikka.fi/


    • Samat ongelmat

      Itse aion olla kolmekuukautta omin päin raittiina, kylläkin kontrolli on joka kuukausi tk.ssa. Tästä nyt puuttuu tavoitteesta noin yksi kuukausi. Elokuun kontrollissa otan puheeksi antabukset, että saa varman 1/2 vuoden raittius kaulan juomiseen. Helppoa on ollut olla juomatta toistaiseksi, mutta täst. edes pelaan varman päälle. Mitta on vain täynnä ja haluan pysyä terveenä.

    • ei tee mieli enää

      Aina kun tekee mieli hakee bissaa. Niin polta hiukan ruohoa, ei enää huvita kaljottelu.

      • ...123

        meinaatko että alan narkomaaniksi? :)


      • ei tee mieli enää
        ...123 kirjoitti:

        meinaatko että alan narkomaaniksi? :)

        Kannabiksen käyttö ei ole narkomaniaa. Alkoholi on tutkitusti 2953 kertaa vaarallisempaa kuin kannabis.
        Kannabis ei aiheuta riippuvuutta, ei krapulaa kuten tekee alkoholi.


      • päätöksiä voi tehdä
        ei tee mieli enää kirjoitti:

        Kannabiksen käyttö ei ole narkomaniaa. Alkoholi on tutkitusti 2953 kertaa vaarallisempaa kuin kannabis.
        Kannabis ei aiheuta riippuvuutta, ei krapulaa kuten tekee alkoholi.

        Tuo on täysin totta. Alkoholin käyttö voi vähentyä runsaasta juomisesta niin paljon ettei enää tee mieli edes olutta. Hamppu ensin korvaa alkoholin ja sitten sekin alkaa vähitellen jäämään taka-alalle. Suosittelen että muutat vähäksi aikaa Hollantiin tai Intiaan. Pari kuukautta luulisi riittävän. Säästyy sen jälkeen rahaa uusiin reissuihin kun ei tule tuhlattua kaikkia rahoja kalliiseen alkoholiin. Keskellä synkkää talvea sellainen parin viikon pajauttelu-loma Intiassa tekee muuten terää.


      • paaliheinää
        päätöksiä voi tehdä kirjoitti:

        Tuo on täysin totta. Alkoholin käyttö voi vähentyä runsaasta juomisesta niin paljon ettei enää tee mieli edes olutta. Hamppu ensin korvaa alkoholin ja sitten sekin alkaa vähitellen jäämään taka-alalle. Suosittelen että muutat vähäksi aikaa Hollantiin tai Intiaan. Pari kuukautta luulisi riittävän. Säästyy sen jälkeen rahaa uusiin reissuihin kun ei tule tuhlattua kaikkia rahoja kalliiseen alkoholiin. Keskellä synkkää talvea sellainen parin viikon pajauttelu-loma Intiassa tekee muuten terää.

        Mulle kela korvas ensin kuukauden Hollanissa kaikki kulut mut myöhemmin retkahdin ja sit ehdotin että 3kk Intiassa olis halvempikin ja puolisokin pääsi mukaan.
        Kannattaa kysyä kun näitä ei julkisesti kerrota.


    • tsemiähei

      Hae apua!!!! Oot vielä nuori niin sun kroppa vielä selviää, mut jos tuo jatkuu vielä vaikka kymmenen vuotta, niin pultsari on sun tulevaisuuden ammatti kun sitten alkaa fyysisesti olla rankkaa.

      Varaudu siihen, ettei sua oteta tosissaan kun oot nuori mies, mutta voit vaikka kuukauden ajan kirjaa ylös kaikki mitä juot (pidä sitä lappua mukanas reissuilla, ettei jää koska seuraavana aamuna et todellakaan enää muista) niin ne näkee...

      sulla on vielä elämä edessä, mut yksin on rankka vaihtaa raidetta varsinkin jos on jo tutustunut niihin "rapajuoppoihin"
      Mun oma addiktio ei ollut alkoholi, mutta tunnistan nuo samat oireet... pääsin eroon kun sain muuta elämääni, eli se kuvailemasi tyhjä olo täyttyi positiivisilla asioilla. Eli kun löydät sellaisen asian, että kun sun saa auttaa. Se on henkilökohtasempaa ja pitää oikeesti löytää jotain innostavaa... vaikka se ei olis mitään järkevää... mulla auttoi se, että päätin joka päivä piirtää sarjakuvaa, vaikkei sitä kukaan varmaan lukis tai ostais, mutta olis joku päämäärä joka päivälle. No, edelleen se sarjis on kesken ja aika lapselliselta se nykyään katsottuna näyttää, mutta se auttoi pääsemään eroon siitä addiktiosta ja pahimman yli, kun oli jotain muuta mihin keskittyä.

      Toivottavasti löydät omaa suuntaa!

    • gustavo_1987

      niin, no eikös ne isätkin sano aina lapsillensa neuvoja, vähän niin kuin Salkkareiden ismo laitela, sanoo nuoremmille salkkareissa, että muistakaahan pojat sitten juoda kohduudella, ettei mene överiksi..

      • Muuta tekemistä.

        Paljonko aloittaja juo viikonloppuisin? koppakaljaa kossu päivässä? kunnes sammuu ja juo lisää? Ei muista mitään viikonlopuista tärisee alkuviikon? Alkoholin käyttöö on niin monenlaista. Minnesota hoito toimii tai vastaava EI LÄÄKKEILLÄ vaan terapialla.


      • vanha juoppo
        Muuta tekemistä. kirjoitti:

        Paljonko aloittaja juo viikonloppuisin? koppakaljaa kossu päivässä? kunnes sammuu ja juo lisää? Ei muista mitään viikonlopuista tärisee alkuviikon? Alkoholin käyttöö on niin monenlaista. Minnesota hoito toimii tai vastaava EI LÄÄKKEILLÄ vaan terapialla.

        Minnesota toimii vain jos pääsee sisään eikä lennä ulos. Paikkaa pitää vanha pultsari ja tietää kyllä jo kaukaa jos olet käynyt metsäpullolla.
        Pitää olla oma tahto lopettaa, siis ihan aikuisten oikeasti. Simo hoitaa loput.

        Aloittaja on kyllä niin nuori, että juomatonta viinaa taitaa olla vielä tuhansia litroja. Ainakin minulla oli tuossa iässä. Kun kaverilta poksahti haima parikymppisenä, niin sille naurettiin ja yllytettiin kaveria ryyppäämään heti sairaalasta päästyään ja hänhän joi kun käskimme, vaikka lääkäri oli käskenyt lopettaa täysin.

        Kavereita on kaatunut viereltä kuin heinää, koska alkoholistin kaverit ovat kaikki juoppoja. Nuorin oli 14 kun ampui kuulan kalloonsa ja seuraava meni lasoliin. Kirroosit ja sokeritaudit alkavat 30 kieppeillä, samoin syöpien kehittyminen, puhkeaminen vähän myöhemmin.

        Suurin osa selviää viisikymppisiksi, mutta moni on silti pudonnut kelkasta. Aniharva on enää naimisissa ja kaulakiikku alkaa houkuttaa päivä päivältä yhä enemmän. Älä ainakaan aja rekkaa päin, kiitos.

        Jos käyt minnesotan jossa tohtorit (siellä näitä lukeneita riittää) ja narrit ovat samanarvoisia, niin saat varautua avio-ongelmiin mikäli olet vielä naimisissa. Puolisosi on pysynyt kanssasi, koska olet antanut hänen elämälleen sisällön, viinasta nalkuttamisen. Siksi sinne kutsutaan puolisokin kuulemaan tulevasta.

        En oikein tiedä, että mitä yritän sanoa, mutta menkää sinne minnesotaan läheistenne takia. Te mulkerot ette ole pelastamisen arvoisia sen enempää kuin minäkään, mutta lapsenne ainakin ovat, eivätkä he ole ansainneet kuset housuissa makaavaa isää/äitiä ja joutua arvailemaan, että onko se nyt kuollut. Sekin päivä koittaa juopolle jokseenkin varmasti ja omat vanhempasi joutuvat keksimään jotain hyvää sanottavaa hautajaisissasi.


      • Totuus esiin.
        vanha juoppo kirjoitti:

        Minnesota toimii vain jos pääsee sisään eikä lennä ulos. Paikkaa pitää vanha pultsari ja tietää kyllä jo kaukaa jos olet käynyt metsäpullolla.
        Pitää olla oma tahto lopettaa, siis ihan aikuisten oikeasti. Simo hoitaa loput.

        Aloittaja on kyllä niin nuori, että juomatonta viinaa taitaa olla vielä tuhansia litroja. Ainakin minulla oli tuossa iässä. Kun kaverilta poksahti haima parikymppisenä, niin sille naurettiin ja yllytettiin kaveria ryyppäämään heti sairaalasta päästyään ja hänhän joi kun käskimme, vaikka lääkäri oli käskenyt lopettaa täysin.

        Kavereita on kaatunut viereltä kuin heinää, koska alkoholistin kaverit ovat kaikki juoppoja. Nuorin oli 14 kun ampui kuulan kalloonsa ja seuraava meni lasoliin. Kirroosit ja sokeritaudit alkavat 30 kieppeillä, samoin syöpien kehittyminen, puhkeaminen vähän myöhemmin.

        Suurin osa selviää viisikymppisiksi, mutta moni on silti pudonnut kelkasta. Aniharva on enää naimisissa ja kaulakiikku alkaa houkuttaa päivä päivältä yhä enemmän. Älä ainakaan aja rekkaa päin, kiitos.

        Jos käyt minnesotan jossa tohtorit (siellä näitä lukeneita riittää) ja narrit ovat samanarvoisia, niin saat varautua avio-ongelmiin mikäli olet vielä naimisissa. Puolisosi on pysynyt kanssasi, koska olet antanut hänen elämälleen sisällön, viinasta nalkuttamisen. Siksi sinne kutsutaan puolisokin kuulemaan tulevasta.

        En oikein tiedä, että mitä yritän sanoa, mutta menkää sinne minnesotaan läheistenne takia. Te mulkerot ette ole pelastamisen arvoisia sen enempää kuin minäkään, mutta lapsenne ainakin ovat, eivätkä he ole ansainneet kuset housuissa makaavaa isää/äitiä ja joutua arvailemaan, että onko se nyt kuollut. Sekin päivä koittaa juopolle jokseenkin varmasti ja omat vanhempasi joutuvat keksimään jotain hyvää sanottavaa hautajaisissasi.

        Lässynlässyn.

        Olisit samantien käskenyt mennä kirkkoon. Koko minnesotahoito perustuu ainoastaan aa-uskontoon, eikä siellä ole laisinkaan koulutettuja päihdelääkäreitä tms, Vain itsensä päihdeterapeuteiksi nimittämiä entisiä juoppoja paasaamassa. Kyseessä ei ole mikään terveydenhoitoon virallisesti liittyä organisaatio, ainoastaan löylykauhakerholaisten tapa tehdä rahaa.


      • Äläpäs provoa
        Muuta tekemistä. kirjoitti:

        Paljonko aloittaja juo viikonloppuisin? koppakaljaa kossu päivässä? kunnes sammuu ja juo lisää? Ei muista mitään viikonlopuista tärisee alkuviikon? Alkoholin käyttöö on niin monenlaista. Minnesota hoito toimii tai vastaava EI LÄÄKKEILLÄ vaan terapialla.

        Höpöhöpö

        Alkoholismin hoidossa tärkeä asia on mielenterveyden hoitaminen. Siinä tarvitaan yleensäkin lääkkeitä, terapia tietenkin tärkeää. Läkitystä voidaan vähentää., lopettaakkin, jos PARANEMINEN edistyy. Minnesota hoidossa ei edes mainosteta parantumista, höpistään ainoastaan elinikäisestä kroonisesta sairaudesta, josta sitten voi TOIPUA lopun ikänsä. Elikkäs sillä löylykauhaseuralla ei ole tarkoituskaan parantaa ketään, ainoastaan suunnata alkoholiriippuvuus uskonnolliseksi riippuvuudeksi, mikä ei ole yhtään parempi asia.

        Alkoholiongelmissa ehdottomasti käännyttävä sairaanhoidon piiriin kuuluvien enstanssien puoleen, tärkein toimija tietenkin A-klinikka. Kyseessä sairaus, joka vaatii sairaanhoitoa. Ja kyseessä EI OLE KROONINEN SAIRAUS, siitä kyllä voi parantua, mutta minnesota-hoito ei edes lupaa parantumista, ainoastaan loppuelämän jestävää "toipumista", aa-uskontokerhoissa.


      • täältä provoa
        Äläpäs provoa kirjoitti:

        Höpöhöpö

        Alkoholismin hoidossa tärkeä asia on mielenterveyden hoitaminen. Siinä tarvitaan yleensäkin lääkkeitä, terapia tietenkin tärkeää. Läkitystä voidaan vähentää., lopettaakkin, jos PARANEMINEN edistyy. Minnesota hoidossa ei edes mainosteta parantumista, höpistään ainoastaan elinikäisestä kroonisesta sairaudesta, josta sitten voi TOIPUA lopun ikänsä. Elikkäs sillä löylykauhaseuralla ei ole tarkoituskaan parantaa ketään, ainoastaan suunnata alkoholiriippuvuus uskonnolliseksi riippuvuudeksi, mikä ei ole yhtään parempi asia.

        Alkoholiongelmissa ehdottomasti käännyttävä sairaanhoidon piiriin kuuluvien enstanssien puoleen, tärkein toimija tietenkin A-klinikka. Kyseessä sairaus, joka vaatii sairaanhoitoa. Ja kyseessä EI OLE KROONINEN SAIRAUS, siitä kyllä voi parantua, mutta minnesota-hoito ei edes lupaa parantumista, ainoastaan loppuelämän jestävää "toipumista", aa-uskontokerhoissa.

        Sairaushan on alkoholiriippuvuus. Ja se tosiasia, että jäät uudestaan helposti koukkuun so. olet altis. En tiedä mitä tarkoitat silloin paranemisella? Ilmeisesti ajattelet, että kunhan sairaanhoitaja ja terapeutti tarpeeksi kauan, vaikka puoli vuotta, saavat hääräillä, niin fyysinen alttius menee jotenkin pois? Eli olet PARANTUNUT"!

        Kai sitä saa ajatella noinkin. Suomi on vapaa maa, vielä toistaiseksi.

        "Alkoholismin hoidossa tärkeä asia on mielenterveyden hoitaminen. Siinä tarvitaan yleensäkin lääkkeitä"

        Mitähän lääkkeitä tarkoitat? Miksi kirjoittelet tänne, kun et mitään ymmärrä?


      • Vanha kärvistelijä
        täältä provoa kirjoitti:

        Sairaushan on alkoholiriippuvuus. Ja se tosiasia, että jäät uudestaan helposti koukkuun so. olet altis. En tiedä mitä tarkoitat silloin paranemisella? Ilmeisesti ajattelet, että kunhan sairaanhoitaja ja terapeutti tarpeeksi kauan, vaikka puoli vuotta, saavat hääräillä, niin fyysinen alttius menee jotenkin pois? Eli olet PARANTUNUT"!

        Kai sitä saa ajatella noinkin. Suomi on vapaa maa, vielä toistaiseksi.

        "Alkoholismin hoidossa tärkeä asia on mielenterveyden hoitaminen. Siinä tarvitaan yleensäkin lääkkeitä"

        Mitähän lääkkeitä tarkoitat? Miksi kirjoittelet tänne, kun et mitään ymmärrä?

        Totta, vain itse aa.n kautta raitistunut tietää, mitä alkoholismilla tarkoitetaan. Ei lääkärit tai psykiatrit asiasta mitään tiedä, Päin vastoin haittaavat veljien ja sisarten toipumista.


      • Pankin asiakas
        Vanha kärvistelijä kirjoitti:

        Totta, vain itse aa.n kautta raitistunut tietää, mitä alkoholismilla tarkoitetaan. Ei lääkärit tai psykiatrit asiasta mitään tiedä, Päin vastoin haittaavat veljien ja sisarten toipumista.

        Raitistuneet lääkärit, psykiatrit ja terveydenhoitajat ovat hyvänä tukena AA:ssa. Tietävät omasta kokemuksesta lääke- ja viinariippuvuuden todellisen luonteen. He tietävät, että kemikaalit eivät vapauta pysyvästi alkoholismin kiroista.
        Jos lääketehtaat olisivat keksineet lääkkeen alkoholismista paranemiseen, ne markkinoisivat sitä joka paikkaan ja käärisivät miljardeja. Maailmassa on määrättömät joukot juomisesta kärsiviä alkoholisteja ja heidän läheisiään. Ei pelkällä rahalla saa raittiutta, pitää olla oma halu, ja se riittää rahattomallekin.


    • Jokivarrenpoika

      Itse tajusin olevani tarpeeksi pohjalla kun lapseni ei häpeän vuoksi halunnut tuntea minua kaveriensa nähden...Muutama viikko siitä hetkestä raitistuin ja se mikä on kantanut raittiuttani jo kuusi vuotta on kun tyttäreni otti kaulaani kiinni ja sanoi "Iskä rakastan sua" Se että ymmärsin olevani lapsilleni tärkeä ja miten tärkeitä he ovat minulle , pitää minut eteenpäinkin tällä tiellä.Iman alkoholia elän parasta elämääni !

    • -40 kg laihduttanutN

      HIenoa, että tunnistat ongelman! Tarvitset nyt jotakin muuta tekemistä juomisen sijalle. Tässä vähän jotain ideoita:

      - onko opiskeluporukassa sellaista porukkaa, jotka eivät harrasta dokaamista? Voisit alkaa olla heidän kanssa enemmän ja sitä kautta päästä mukaan heidän tekemisiin

      - mieti, että mitä voisit tehdä niillä rahoilla, joita viinaan menee

      - onko sinulla unelmia? Monelle tekee hyvää tehdä unelmakartta eli kirjoittaa, piirtää, leikata lehdestä kuvia jne isolle paperiarkille, jossa on asioita muistuttamassa siitä, että mitä elämältäsi haluaisit tulevaisuudessa

      - osa unelmista ei koskaan toteudu, mutta on tärkeää, että ylipäätään unelmoit. Monella nuorella miehellä unelma voi olla tyttöystävä, moottoripyörä, oma asunto, reissu ulkomaille, jonkun arvostamasi taidon oppiminen, työ, oma yritys, kuntosalilla käymällä unelmakroppa jne.

      - joskus juomisen taustalla voi olla lapsuudesta opittu malli (vanhempien juominen) tai lapsuuden käsittelemättä jääneet ongelmat, jotka johtavat mielen turruttamiseen päihteillä. Joskus taustalla on masennus. Dokaaminen voi myös aiheuttaa masennusta pitkään jatkuessaan. Ota asia tarvittaessa puheeksi koululääkärillä.

      - yritä miettiä, että viinasta eroon vierottautuminen ei ole helppoa, mutta se avaa sinulle uusia mahdollisuuksia. Ota päivä kerrallaan. Älä pelkää pyytää apua, jos epäonnistuminen tuntuu liian isolta todennäköisyydeltä. Viinasta eroon pääseminen on jo sinällään matka, joka kasvattaa sinua ihmisenä vahvemmaksi.

      - joskus vierottautuminen antaa tarpeen saada elämään henkistä sisältöä. Monelle sitä tuo ihmissuhde (puoliso, lapsi, oma vanhempi). Jotkut jakavat apua olemalla esimerkiksi isättömälle pojalle aikuisen miehen mallina (Mannerheimin lastensuojeluliitto tai SPR kouluttaa).

      - muista, että dokaaminen helppo tapa viettää aikaa. Se on tietyllä tavalla myöskin tyhmien ihmisten tapa, koska se ei tarjoa loppupeleissä mitään sisältöä elämääsi. Sinulla on nuorena ihmisenä vaikka mitä mahdollisuuksia elämässäsi, kun vain todella päätät, että mitä haluat elämässäsi tehdä. Kaikki ei vain tapahdu heti. Dokaamalla pääset känniin tunnissa, mutta monen unelman toteutuminen vaatii paljon pidempiä aikoja, jopa vuosia tai vuosikymmeniä.

      Tsemppiä ja halauksia!

      • ...123

        Kiitosta! :)


    • neliapila1

      Hyvä homma, että olet kyennyt olemaan jo yhden viikonlopun juomatta. Kokeilla voi myös että vähentää pikkuhiljaa tuoppien ja paukkujen määrää tai ei juo niin useana päivänä kuin ennen. Kun saavutat yhden päämäärän ja harjotat sitä jonkun aikaa niin voit lisätä tavoitetta. Eli jos ennen joit vaikka 5 päivänä niin vähennät vaikka kolmeen päivään sitten kun se sujuu kahteen jne. Harrastuskiinnostus täytyy itse löytää vaikka leffat, frisbegolf, uinti,pyöräily..tai vaikka ristikot :) . Onnea matkaan, hyvä kun "heräsit" 22-vuotiaana tähän probleemaan. Olet nuori ja kaikkea muuta mukavaa edessäs!

    • piupau3

      Hyvä herra ..123..
      Olen iloinen puolestasi, että olet kiinnittänyt huomiota elämääsi.
      Olet vielä todella nuori mies ja hyvässä kohtaa elämässäsi, joten nyt on hyvä hetki ottaa itseään niskasta kiinni. Elämä on avoimena edessä, ethän halua pilata loppuelämääsi vain ja ainoastaan alkoholin vuoksi.
      Alkoholi lisää fyysisiä ja psyykkisiä ongelmia.. Haluathan menestyä elämässäsi?
      Kerro alkoholiongelmastasi myös ystävillesi, se on todellinen vaiva ja vaikuttaa loppuelämääsi, jollet tee asialle mitään.
      Myös tyttö/poikaystäväsi voi pitää rahankäyttöäsi silmällä ja/tai rajoittaa sitä..

      (voi vittuku mä kuullostin turhan asialliselta :DDDDD)

      • ...123

        En tosiaankaan halua pilata elämääni jonkun kaljan/viinan takia!

        "Myös tyttö/poikaystäväsi voi pitää rahankäyttöäsi silmällä ja/tai rajoittaa sitä..
        "


      • 26vmies
        ...123 kirjoitti:

        En tosiaankaan halua pilata elämääni jonkun kaljan/viinan takia!

        "Myös tyttö/poikaystäväsi voi pitää rahankäyttöäsi silmällä ja/tai rajoittaa sitä..
        "

        Eipä se ole halusta kiini jos on taipumuksii että mopokarkaa niin se karkaa aina välillä. Voin sanoa että itelläkin niitä taipumuksii sitten monesti herättyä siihen kun alkaa menee se yli 3x24 pakkia viikossa olutta järestään, niin vois ehkä pikkasen rauhottua.

        No joskus elämäntilanne vie siihen että alkaa ryystää liikaa ihan huomaamatta. Sun tilanteesta en oikeesti olis huolissas. Aika perusettiähän toi on tuossa iässä. Niin pitkään kun ne putket saa vielä poikki ilman vierotusta niin menee aika hyvin.

        Tiedän sitten ihan fiksujakin kavereita että se ryyppy jää viikos tai useemmas pääle ja sitten sitä huomaa että se ei katkee helpolla tai omin avuin. Mullakin joskus jäänyt 4. päivää ryyppy pääle, mutta olen aina sen sitten saanut katkastua.

        Ei sitä helpolla juopos pääse. Voin sanoa että yleensä asian alkaa huomaa kyllä. Ite kyllä myönän olevani alkoholin suurkuluttaja viikonloppusin. Mutta jotenkin olis hurjaa sanoa itseeni juopos, mutta taipumuksii voi olla jos elämäntilanne siksi muuttuu. Onhan sitä hyvä tarkkailla missää mennään.


      • realismi parantaa
        26vmies kirjoitti:

        Eipä se ole halusta kiini jos on taipumuksii että mopokarkaa niin se karkaa aina välillä. Voin sanoa että itelläkin niitä taipumuksii sitten monesti herättyä siihen kun alkaa menee se yli 3x24 pakkia viikossa olutta järestään, niin vois ehkä pikkasen rauhottua.

        No joskus elämäntilanne vie siihen että alkaa ryystää liikaa ihan huomaamatta. Sun tilanteesta en oikeesti olis huolissas. Aika perusettiähän toi on tuossa iässä. Niin pitkään kun ne putket saa vielä poikki ilman vierotusta niin menee aika hyvin.

        Tiedän sitten ihan fiksujakin kavereita että se ryyppy jää viikos tai useemmas pääle ja sitten sitä huomaa että se ei katkee helpolla tai omin avuin. Mullakin joskus jäänyt 4. päivää ryyppy pääle, mutta olen aina sen sitten saanut katkastua.

        Ei sitä helpolla juopos pääse. Voin sanoa että yleensä asian alkaa huomaa kyllä. Ite kyllä myönän olevani alkoholin suurkuluttaja viikonloppusin. Mutta jotenkin olis hurjaa sanoa itseeni juopos, mutta taipumuksii voi olla jos elämäntilanne siksi muuttuu. Onhan sitä hyvä tarkkailla missää mennään.

        "Voin sanoa että itelläkin niitä taipumuksii sitten monesti herättyä siihen kun alkaa menee se yli 3x24 pakkia viikossa olutta järestään, niin vois ehkä pikkasen rauhottua."

        Ehkä se vähentää haluja, kun tietää että alkoholi suurempina määrinä aiheuttaa syöpiä koko ruoansulatusjärjestelmän alueelle. Ei tarvitse olla mikään deeku että niitä tulee, riittää kun juo runsaasti. Tupakkaa siihen päälle reilusti, niin kyse ei ole siitä tuleeko syöpä, vaan koska se tulee. Alkoholin aiheuttama dementoituminen on myös nopeasti kasvava ongelma Suomessa. Vaikka yksi tai sata kertaa ei vielä tee mitään, niin vuodesta toiseen jatkuva suurkulutus riittää kyllä viemään miehen hoitolaitokseen viisikymppisenä. Makaa siellä sitten vaipoissa, ellei syövät takia ole jo avannepussia.


    • näilä mennään..

      Ite 26v ja samalla tavalla tullut läträttyä. Nykyään pyrkinyt tosin rajoittaa viikonloppuun.

      En nyt vielä olis tilanteesta kauhean huolissaan. Kattosin nyt että ei ihan överis alkais menee. Mun 40v kaverilta lähti juhannuksen jälkeen mopo käsistä eikä selvinnyt niin lähti sitten katkasuun joskin aikaan.

      Itekkin pyhinä tulee napsittua ja viikonloppusin mutta ongelmaa ei ole katki putkea saada, mutta kyllähän tuota liikaa palaa kun otan. Itekkään kun ei pitäis MT ongelmaisena juoda ollenkaan. Välillä karkaa kaikki täysin lapasesta ainakin kun lääkityksiä muutetaan tai niin edelleen.

      Minä pyrin urheilee paljon viikolla ja keksii muuta tekemistä.

    • jojotusta

      jos siltä tuntuu niin tässä eriitäin hyvä neuvo:Vedä ittes n,30s.jojoon ja katsele sen jälkeen uudestaan ahdistusta sen jälkeen suosittelen jojoa 3min.jos ei helptotusta tullut em.harjoituksen jälkeen(siis after 30s.)

      • Uskokaa pois!

        Alkoholistin paras hoitaja on entinen alkoholisti! Sen takia hoitolaitoksia pyörittää entiset alkoholistit, olen läheltä päässyt seuraamaan asiaa terveyskeskus tai yksityinen lääkäri määrää alkoholistille nappeja eli jotakin lääkkeitä jotka vaan pahentaa asiaa!


    • dsfsdfsdfsdfdsdsfsd

      Olen myös 22 vuotias ja en ole koskaan juonut pisaraakaan alkoholia.

      Tuo aloittajan ongelma näyttäisi olevan tekemisen puutetta, jotkut korvaa sen syömisellä ja jotkut esim alkoholilla. Ei tuosta ongelmasta pääse eroon jos ei saa tuolle " vapaa " ajan tilalle oikeaa tekemistä, samasta syystä lihavatkin pysyy lihavina kun ei ole muuta tekemistä kuin syöminen.


      Myönnän kyllä että tekemistä on aika vaikeaa vääntää tyhjästä, itsellä aikaa menee paljon verkkopelaamiseen ja maalaamiseen.

    • et näin

      Lopeta se itsesääli. Hyväksy, että olet se pieni ja vähäinen ei se sen kummempaa ole.

    • tenu 100

      isäni joi melkee 20 vuotta ja raitistui nii kyllä moni muukin voi.. itekki alkoholi on hiipiny pahasti mun elämääni mutta minkä sille mitää voi

      • pystyt siihen!

        Kyllä sille vaan voi. Kaikista pahin virhe mitävoi tehdä, kun yrittää alkoholista eroon on hokea itselleen valheita kuten "ei tälle mitään voi, yksin en tälle mitään mahda, voivoi minua sairasta parkaa olen voimaton tämän edessä". Itsesuggestio on voimakas keino ja sitä kannattaakin käyttää toisin päin: minä pystyn lopettamaan juomisen, haluan elää selvin päin, pystyn mihin vaan. Tsemppiä aloittajalle! Pystyt ihan mihin vaan mitä haluat ja mihin SITOUDUT! Itse jätin nuoruudessa opitut huonot tottumukser ja säälittävän asenteen taakseni ja nykyisin osaan juoda lasillisen viintä ruuan kanssa tai saunakaljan ilman että jatkan känniin asti.


    • Ex-suurkuluttaja

      En keksi muuta kuin että sinun pitää löytää niin paljon muuta tekemistä, ettei ehdi juomaan. Harrastukset ovat yksi juttu, mutta joku ylimääräiräinen työ/iltatyö voisi toimia myös ja tulisi samalla rahaa. Ennen ryyppäämistä voi tietysti juoda vettä pohjalle tai syödä karkkia, niin ei tee olutta niin mieli. Perunalastut ja muu suolainen kannattaa jättää pois, eli varmistaa ettei niitä ole saatavilla.

      • Työ ja Te

        Juoma-aikana tein joskus kolmea hommaa. Raittiina ei oo tarvinnut,kun rahat riittää melko hyvin.


    • No beer today

      Harrastus olisi hyvä..... mutta älä pakota itseäsi. Kokeile eri vaihtoehtoja ja mikä tuntuu omalta, pitäydy siinä. Mullakin on ollut kosteia aikoja.....välillä tuntui, ettei todallakaan mikään kiinnosta. Nyt olen kiitollinen, että olen päässyt selville vesille. Ajattele, mitä se tekee terveydellesi! Jäljet jättää aivan takuulla. Kun huomaat pikku hiljaa miten hyvä on olla selvin päin ilman krapulaa.......se kannattaa!!! Ja säästyy myös euroja....ja paljon, luulen. Osta säästyneillä jotain kivaa. Apua on saatavilla.......Tsemppiä!!! : ))

    • trrrrrrrrrrrrrrrrrrr

      Et vaan juo ja sillä sipuli!

    • Pankin asiakas

      Hei 123...!

      Olet saanut yli sata vastausta, neuvoa tai muuta viestiä. Oletko jo valinnut niistä jonkin tai joitain saadaksesi helppiä?

      • viinax

        tuollahan tuo vastasi ylempänä

        Päätin aluksi kokeilla näin että yritän kaikkeni olla juomatta ilman mitään aa-klinikoitten apua...


      • ...123

        Olen tietty! =) Päätin olla juomatta vaikka mikä olisi

        Mietin koko ajan mitä harrastusta aloittaisin harrasteleen


      • kovin monta jo tässä
        ...123 kirjoitti:

        Olen tietty! =) Päätin olla juomatta vaikka mikä olisi

        Mietin koko ajan mitä harrastusta aloittaisin harrasteleen

        Koita näistä löytää jotain ajankulua
        Aamulehtien jakelu
        Biljardi
        Camping
        Dekkarit
        Eläinsuojelu
        Filmaus
        Golf
        Hiihtäminen
        Ilmailu
        Jooga
        Kotiseutututkimus
        Luontaistuotteet
        Maastojuoksu
        Nahkatyöt
        Ompeleminen
        Puutyöt
        Qtamokävelyt
        Ristikkojen täyttäminen
        Sotahistoria
        Toisin ajattelu
        Ulkoilu
        Virret
        Yhteiskunnallinen osallistuminen
        Öljyvärimaalaus

        Tässä näitä olisi jokaiselle viikonpäivälle


    • Jeesh

      Pelaa nettipokeria. Ompahan tekemistä.

    • 14+1

      no se on nyt sitten turhaa ja loppukin on oikein loppu ...

    • alkoholinkuningas

      Itse olen ollut samojen ajatusten äärellä.
      Viimeisen vuodenaikana raittiita päiviä on kertynyt n9kk verran mutta loput sitten muita.
      En halua juoda, haluan raitistua.

      Kaikki maailman ongelmat halutaan laittaa alkoholin syyksi enkä näe omien ongelmien juurikaan aiheutuneen alkoholista. Terveysongelmia on ollut pitkään eikä ne julkista terveydenhuoltoa kiinnosta, lisäksi kaikki ongelmat on pikemminkin ollut syy janoon kun kaikkeen ei itse voi vaikuttaa.

      Mielestäni nuorena alkanut runsas alkonkäyttö kääntää kelkkaa väärään suuntaan ja suunnan muuttaminen voi olla lähes mahdotonta. Ovia sulkeutuu eikä edes näe mitä kaikkea voisi elämässään tehdä.

      Mun raittiusyritystäni on auttanut tilanteen pahentuessa itsetuhoisaksi.
      Kun vielä kuitenkin olen elossa niin olen yrittänyt nollata tilanteen. Vanhoista murheista ja tavoitteista voi päästää irti ja jokainen parempi päivä on elämän paras päivä. Ei tarvi tähdätä korkealle ja voi myötää ettei mene kovin hyvin.
      Jos edes jotain pieniä hyviä tekoja saa tehdyksi niin niistä saa olla rehellisesti tyytyväinen.

      Ainoa toivo on herätä itse ajattelemaan asioita, alkaa tietoisesti petaamaan mahdollisuuksia paremmalle tulevaisuudelle.
      Jos kokee alkoholin ongelmaksi niin ongelman ratkaisemiseksi kannattaa edes yrittää tehdä töitä, kukaan ei sormia napsauttamalla muuta huonoja vuosi hyviksi.
      Alku tuntuu mahdottomalta mutta vuosia kun tekee työtä niin huonotkin tulokset näyttää valoisemmilta, muuten alamäki voi jyrkentyä.

      En ole raitis ehkä koskaan tule täysraittiiksi mutta se on tavoite.
      Ei väkeviä ja vähän mietoja.
      Tsemppiä täältä.

    • vapassa

      Itse noudatan sellaista systeemiä, että jos otan alkoholia, niin joka toinen juoma on tuopillinen vettä. Se hillitsee juomista aika kivasti. Se on vähän sama kuin lihavalla on telkkaria katsellessa sipsipussi, niin itsehillintä ei toimi, mutta jos laittaa sipsipussin tilalle kipollisen viinirypäleitä, niin yhtälailla nekin tulee syötyä, mutta ovat vähän terveellisempiä.

      Vaihda kaveripiiriä. Ole enemmän raittiiden kanssa, jotka harrastaa muutakin kuin juomista. Tai yritä saada ryyppykavereita tekemään jotain muuta. Voit sanoa suoraan, että olet kyllästynyt jatkuvaan dokaamiseen.

      Entä jos yrittäisit saada sellaisen tyttöystävän, joka ei juo? Hänen kanssaan voisi tehdä kaikkea kivaa.

      Raitistuminen on yksi keino kasvaa aikuisena ja löytää sisältöä elämään fiksulla tavalla. Hauskaa voi pitää muutenkin kuin juomalla. Säästyneillä rahoilla voit vaikka ostaa asunnon, reissata, ostaa prätkän tms.

    • sossupummi

      lopeta työnteko ja mene sossuun. sitten ei ole varaa eikä tarvitse juoda. yli 50% työläisistä juo liikaa koska vituttaa. ratkaisu on helppoa. pummilla ei ole liikaa rahaa joten sitä ei voi tuhlata. ruokaa saa ja vaikka siihen päälle joku maksullinen harrastus. se on niin yksikertaista. jatkuva työnteko tekee hulluksi. tosin olet sitten muitten silmissä luuseri mutta kun olet siellä niin sinä tiedät paremmin. maailman on helppoa kun ei tarvii huolehtia työstä. jos jotain haluat niin sitten voi tehdä jotain vähiäistä työtä mutta pakko ei ole.

    • ...123

      Dodii toinen viikko selvipäin!

      ei oikee haluta juoda ku kaikki jotka ovat vastanneet tähän keskusteluun ovat antaneet suurta kannustusta tähän asiaan! :)

      Löysin harrastuksen ja sen on lenkkeily! se tunne ku ampasee menemään loppu suoralla niin lujaa kuin vaa pääsee !

      KIITOS!!

      • 3 viikkoa on pitkä a

        Onko vauhti parantunut kovasti, kun juokset määrätietoisesti


    • tanja114

      olen 33 vuotias nainen ja mullakin on varmaan jonkin sortin alko ongelma.en ollut juurikaan juonut mitään 10 vuoteen. viime kesänä join ensimmäisen pitkään aikaan.aloitin ensin ihan siiderillä ja lonkerolla.mutta tämän vuoden puolella huomasin että mistään siideristä ei känniin tule pitää olla 40% viinaa.aluksi join kerran viikossa.viimesen parin kuukauden ajan olen juonut käytännössä joka toinen päivä.kun on krapulassa on hyvä sanoa että en juo enää ikinä.seuraavana päivä sitä kumma kyllä alkaa juomaan.suurin ongelma on siinä ettei mun tarvii ite pahemmin tuhlata rahaa juomiseen.mulla on paljon ystäviä jotka pyytää kylään.korkeintaan limu pullot ja tupakat tarvii tuoda mukana.en nimittäin pysty mitään vodkaa tai wiskiä vetämään raakana.pystyn pitämään itsestäni huolta ja asunnostani.ja ostan ja teen ruokaa joten en ajattele sillä tavalla että olen ihan alkoholisti.ongelma on vaan siinä että olen todella agressiivinen ja riidan haluinen humalassa ollessani.olen kerran pahoinpidellyt parhaan ystäväni sairaala kuntoon.yleensä sanon myös kavereilleni jotain loukkaavaa eikä ne oikeesti ymmärrä sitä että minä en seuraavana päivänä välttämättä muista mitä olen sanonut.nyt on pakko olla ainakin 3 viikkoa juomatta.olin taas eräällä reissulla juomassa.loppu tulos oli se että jalkapöytä murtu 3 kohtaa eikä mulla ole yön tapahtumista kunnollista muisti kuvaa.

      • 3 viikkoa on pitkä a

        Kestääks jalan parantuminen 3 viikkoa?
        Kato, että et katkaise kättäsi 3 viikon päästä.


      • Olen sen kokenut!
        3 viikkoa on pitkä a kirjoitti:

        Kestääks jalan parantuminen 3 viikkoa?
        Kato, että et katkaise kättäsi 3 viikon päästä.

        Tuntuipa pahalta lukea näitä surullisia elämäkertoja. Minustakin olisi varmaan tullut alkoholisti, jos viikonloppu toisensa jälkeen olisin käyttänyt alkoholia, ihan vaan kotosalla ja mieheni kanssa. Halusin siitä raittiiksi, mutta omin voimin en onnistunut. Me saimme kokea ihmeen, mutta täytyi nöyrtyä myöntämään, ettei omia voimia ole.
        Nyt olemme saaneet olla vapaana siitä kirouksesta yli kolmekymmentä vuotta. Minun rakkaan pikkuveljeni viina vei. Hän lähti tästä maailmasta omasta tahdostaan, ei jaksanut enää. Aina on toivoa, olet sitten juonut vaikka kuinka kauan, älä usko sitä joka sinulle kuiskuttelee, ettet voi enää raitistua. Kyllä voit! Voiman saat ylhäältä kun nöyrryt sitä pyytämään. SINUSTA ON !!!


      • Toivottavasti onnist
        Olen sen kokenut! kirjoitti:

        Tuntuipa pahalta lukea näitä surullisia elämäkertoja. Minustakin olisi varmaan tullut alkoholisti, jos viikonloppu toisensa jälkeen olisin käyttänyt alkoholia, ihan vaan kotosalla ja mieheni kanssa. Halusin siitä raittiiksi, mutta omin voimin en onnistunut. Me saimme kokea ihmeen, mutta täytyi nöyrtyä myöntämään, ettei omia voimia ole.
        Nyt olemme saaneet olla vapaana siitä kirouksesta yli kolmekymmentä vuotta. Minun rakkaan pikkuveljeni viina vei. Hän lähti tästä maailmasta omasta tahdostaan, ei jaksanut enää. Aina on toivoa, olet sitten juonut vaikka kuinka kauan, älä usko sitä joka sinulle kuiskuttelee, ettet voi enää raitistua. Kyllä voit! Voiman saat ylhäältä kun nöyrryt sitä pyytämään. SINUSTA ON !!!

        Minulla on seitsemän viikkoa täysin nollalinjaa takana. Ei tämä niin vaikeaa ole! Homma on heti menetetty jos korkkaa, eli sen voi unohtaa, että otanpa yhden. Varuillaan saa olla ja rahankäytöt pitää suunnitella etukäteen, ettei tule houkutusta ylimääräisen takia. Jos homma on näin helppoa, niin aion jatkaa päihteettömyyttä. En pidä kuitenkaan raitistumista itsestään selvyytenä, niin monta vuotta olen asian kanssa kamppaillut. Tupakkia ilman olen ollut vuoden alusta. Homma on onnistunut, kun on ottanut pieniä tavotteita ja jotain terveellistä tilalle. Paljon joudun kuitenkin tekemään töitä tämän alkosta vieroituksen takia, tupakki alkaa olla jo selvillä vesillä. Positiivisia asioita on sitten tupsahdellut lopetuksen takia, nyt jo!


    • Nuori lääkäri

      Voit huoleti lisätä kulutusta!

    • Kettutyttö

      Paras keino lopettaa läträys on rakastuminen. Hanki itsellesi kiva tyttöystävä.

    • teemukoo221

      Suomessa on valitettavasti hämärtynyt käsitys alkoholismista. Jos on pakonomainen tarve juoda, tarkoittaa myös että on pakonomainen tarve nauttia alkoholia joka viikonloppu! Tulkaa alas sieltä pilvilinnoista ja hyväksykää se alkoholismi, se on nopein tie raitistua. nimim: neljäs vuosi menossa...

    • ..123

      Moikka taas kaikille Retkahdin juomaan pään täyteen viikonloppuna...

      tuloksena tuli se että putkaan tavarat katosi nyt vituttaa!! (suurin osa varastettii)

      STNA!!

      (Kiitos kaikille jotka vielä kommentoineet asiaan)!

      • Toivottavasti onnist

        Itsellä käynnistyi 9viikko, 57 alkotonta päivää. Muutamana päivänä ollut oikein kunnon vieroitusoireet, vai mitä lie. Mieli on tehnyt! Nyt on kuitenkin tilanne tasaantunut. Paljon on siitä kiinni että onko väsynyt, tai muuten pahalla päällä. Silloin tekee yleensä alkoa mieli, mutta silloin on parempi lähteä nukkumaan. "123" kannattaa vain alkaa uudelleen yrittämään ja jos saa asiasta ajatukset pois, niin se helpottaa esim. työ tai harrastus. Matalapainehan siinä varmasti tulee kun sortuu, mutta ne kuuluu asiaan. Ei kannata kuitenkaan alkaa ajattelemaan että ei tämä onnistu, kun varmasti onnistuu. Monet on onnistuneet, tupakit ja kaikki päihteet pois! Sitten kun pääsee alkuun, niin vieroitusoireet aikaa myöden laimenevat ja katoavat. Maailma näyttää sitten ihan toisenlaiselta, kun pääsee riippuvuuksista eroon!


    • AA:ssa raitistunut

      porukka pelkää AA-kerhoa ja uskontoa mutta kärsii alkoholin tuskaisessa otteessa :) Uskallatte mennä täyteen ravintolaan nolaamaan itsenne ja itkette huonouttanne krapulassa ja silti teillä on muka vara valita haluatteko AA:ta tai uskontoa (ei muuten ole sama asia) nooh, päivä tulee jolloin kumpikin kelpaisi...

      • aa on vitsi

        "nooh, päivä tulee jolloin kumpikin kelpaisi..."

        Höpöhöpö, parempia ja varmempia raitistumistapoja on vaikka kuinka.
        Muuten, onko aa:ssa palaveeraaminen vienyt yö unesi?


    • Toki selvänä joskus

      Aina hutikassa.vuosikymmeniin en selvää päivää ole kokenut.Tämä lahjaton totuus on aina ja yhä läsnä.Vertasimpa tätä olotilaa siihen Danten helvettiin,josta paluuta ei ole.

    • Kippis&kulaus

      Harrastakaa te vaan ristikoita ja frisbeegolfia. Tämä poika vetää viinaa! Taas tuli haettua kunnon lasti Virosta. Ai että tekee gutaa!

    • Samaa oon tässä mietiskellyt nelisen vuotta!

    • juoppoviinatta

      Sinulle "alkoholista riippuvainen??Helppiä!"
      Haluan kertoa, iässäsi olin samanlainen ja vielä pari vuosikymmentä eteenkinpäin.
      Mulle kuului joka iltaan muutama kalja - viikonloppuna täysi känni. Loma-aikoina lähes koko loma.
      Ilman alkoholia ja sen tuomia ystäviä en tuntenut olevan ollenkaan ihminen. Olin täysin riippuvainen alkoholista.
      Työt hoidin, tosin ei kaikki mennyt aina niin näppärästi - krapula haittasi.
      Sinä joka halveksit uskontoa tai uskonelämää, voit lopetta lukemisen tähän.
      Muille kerron, että olen ollut ns. rukoususkovainen koko ikäni. Humalassa rukkoilin samoin krapulassa - myös harvoina selvinpäin iltoina rukkoilin Ilta- ja aamurukous kuuluvat elämääni. Samoin vaikean työtehtävän alla rukoilin. Kävin harvoin hengellisissä tilaisuuksissa, mutta ne harvat kerrat jättivät sieluuni sanoman pelastuksesta.
      Niimpä eräänä sunnuntaina, marraskuussa 1995 menin kirkkoon ja mulle tuli ajatus siis tuli ajatus, että kun käyn ehtoollisella- saan raittiuden. Kävin, en tuntenut mitään erikoista. Mutta mulle tuli halu raittiuteen. Siis kaikki viinan halut loppu niin, että kotia mennessä kaadoin wiskit ja konjakit viemäriin. Ja siihen päättyi minun juoppous ja raittius alko. Kauanko kestää, en tiedä.
      Mutta tuosta hetkestä alkoi ystävätyhjyys - juoppoystävät ja ystävät joita ennen oli, hylkäsivät. Uusia ei ollut. Elin erittäin yksinäistä elämää. Ensiksi tuli Raamattu luettavaksi. Luin sen kuten jotkut lukevat romaanin...mielenkiintoinen kirja jonka tapahtumat olivat mulle romaani, fiktio vuoroin kouluaikasta muistelua faktana. Erittäin mielenkiintoinen kirja, pienissä palasissa kirjotettu. Palasissa jonka alkoholin vaikuttamat aivot jaksoivat kerralla omaksua.
      Meni vuodenpäivät, Raamatunluvussa alkoi kolmas kierros ja aloin löytämään hengellisistä piireistä ystäviä. Ei suinkaan uskosta tuputtavia vaan ystäviä jotka saattoivat keskustella niin Tuntemattomasta sotilaasta keskusteluna kuin Raamatustakin.
      Näin, kun ystäviä tuli, meni vähäinenkin alkoholin muisto samantien.
      Nyt tulee 19 vuotta raittiutta - alkoholi ja känni ällöttää. Minulla on paljon ystäviä niin raittiissa kuin juopoissakin. Istuskelen juoppojen kanssa ja juttelemma maailman menosta. Haluan olla heille ystävä- ystävä joka ei kiellä alkoholistia vaan tuntee sen riippuvuuden. Alkoholistit ovat parhaita ystäviäni eivätkä entiset ystävät kerjää enää kylään alkoholin toivossa, vaan heistäkin on tullut "rehellisä" ystäviä
      Tämä oli minun tarina - kumpiko minut pelasti, uudet ystävät vaiko Jumalan sana. Tosiasia saattaa olla niin, että minut pelasti Jumalan Sana ystävissä tai ystävä Jumalan sanassa - miten vain

      • Pankin asiakas

        Loppu hyvin, kaikki hyvin.


    • Toivottavasti onnist

      Täällä tuli pieni repsahdus! Puolitoista viikkoa oluella läträilyä. No hengissä kuitenkin ollaan. Kesä oli todella poikkeuksellinen kun olin melkein 3kk selvänä. Mieliala oli todella hyvä! Sitten tuli pientä matalapainetta ja syöksy siihen samaan vanhaan. Nyt rahat loppu ja ei pysty taas ottamaan mitään, onneksi! Harmi kun ilma on noin kylmä ja liikuntaakaan ei viitsi lähteä harrastamaan. Korkki pitäisi laittaa taas kiinni ja palata raittiuteen. Selvänä on kuitenkin se mieliala hyvä! Rahat siis loppu ja tyhjästä on paha nyhjäistä. Uutta selvää jaksoa vain kasaamaan!

    Ketjusta on poistettu 43 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 4 tuntia töitä kerran viikossa on naisen mukaan liian raskasta

      Tämä ei taija olls lieksalaine vaikka "tuntomerkkiin" perusteella nii vois eppäillä! 🤣 31-vuotias Maya ei kykene tekemä
      Lieksa
      67
      3222
    2. Riikka Purra rosvosi eläkeläiset!

      1900 euron eläkkeestä rosvottiin 350 euroa. Kohtuullista vai? Perussuomalaisia ei enää ole olemassa meille eläkeläisille
      Maailman menoa
      549
      3044
    3. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      37
      2355
    4. Näytit nainen sanoinkuvaamattoman ihanalta

      En voi unohtaa sinua. Pohdin nyt sinua.
      Ikävä
      49
      2002
    5. Ihastuksesi persoonalliset piirteet ulkonäössä?

      Onko jotain massasta poikkeavaa? Uskallatko paljastaa? Aloitan; todella kauniit kädet ja sirot sormet miehellä.
      Tunteet
      120
      1825
    6. SDP:n kannatus edelleen kovassa nousussa, ps ja kokoomus putoavat

      SDP on noussut Helsingin Sanomien tuoreessa kannatuskyselyssä kokoomuksen ohi Suomen suosituimmaksi puolueeksi. SDP:n ka
      Maailman menoa
      307
      1820
    7. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      9
      1622
    8. Kansaneläkkeiden maksu ulkomaille loppuu

      Hyvä homma! Yli 30 miljoonan säästö siitäkin. Toxia.
      Maailman menoa
      104
      1314
    9. Nainen, meistä tulisi maailman ihanin pari

      Mutta tosiasiat tosiasioina, on liian monta asiaa, jotka sotivat meidän yhteistä taivalta vastaan. Surulla tämän sanon,
      Ikävä
      63
      1218
    10. Ketä ammuttu ?

      Ketä sielä Juupajoela ammuttu ei kait mainemies alkanu amuskelemaan , , Kyösti H ?
      Juupajoki
      23
      1205
    Aihe