raskaus ja laihdutus ja epilepsia

tuleva epiäiti

Hei!

Olen raskaana n. 6 viikolla. Haluaisin lopettaa lääkitykseni ja laihtua tässä raskauden ohessa, on n. 20 kg ylipainoa mun normaaliin nähden. Onko vinkkejä miten voi laihtua? Miten on raskaus mennyt muilla? Otan trileptalia hyvin vähän, koska pelkään epämuodostumia.

10

167

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ceda

      Hei,
      mikäli ajattelet lapsesi parasta, ei laihdutus raskauden aikana ole suotavaa. Kehittyvän sikiön tulee saada terveelliset ravintoaineet, joten dieetit tms. eivät tosiaan kannata - sellaiset tulee jättää myöhemmälle.

      Onko kohtaustilanteesi tällä hetkellä hyvässä tasapainossa? Jos näin, niin lääkitykseen ei siihenkään kannata koskea raskauden aikana (tällaisen neuvon sain itse hoitavalta neurologiltani). Se saattaa nimittäin horjuttaa kohtaustasapainoa ja siten olla haitallisempaa sikiölle kuin epilepsialääkityksesi. Epilepsiaa sairastavana raskaus on aina riskiraskaus, mutta yhteistyössä lääkärin kanssa uskon kaiken sujuvan hyvin. Olethan tietoinen esim. foolihapon hyödyllisyydestä?

      "Folaatin puutteella on todettu olevan merkitystä sikiön hermostoputken sulketumishäiriöissä terveiden naisten raskauksissa. Osa epilepsialääkkeistä saattaa aiheuttaa folaatin puutetta. Onkin esitetty, että varmuuden vuoksi valproaattia ja karbamatsepiinia käyttävillä naisilla tulee aloittaa foolihappolisän käyttö tabletteina (1,0 mg/vrk) lääkärin valvonnassa siinä vaiheessa, kun raskauden ehkäisy lopetetaan. Foolihapon käyttöä jatketaan aina 12. raskausviikon päättymiseen saakka."
      (http://www.epilepsia.fi/epilepsialiitto/epilepsialiiton_ajankohtaista/tietoa_epilepsiasta/vaikutus_elamaan/epilepsia_ja_raskaus)

      Suosittelen tutustumaan tuohon oheiseen linkkiin - siellä paljon hyödyllisiä neuvoja.

    • tuleva epiäiti

      Kohtaustilanne on hyvä, ei kohtauksia 4,5 vuoteen. En millekkään ihmedietille ryhtyisikään, vähemmän kaloreita vain. Ja liikuntaa yritän lisätä, sitä kun en harrasta oikeastaan ollenkaan. Niin ja herkkulakkoa yritän myös, paitsi kun on vieraita käymässä.

      Foolihappoon sain korotetun reseptin 4mg/ päivä. Kiitos, vastauksesta!

      • Äitimyösvm77

        Minä sairastuin epilepsiaan raskausaikana ja vaikka sikiön alkutaival oli tosi rankka, hän selvisi ilman epilepsian tai sen lääkkeiden aiheuttamia vaurioita. Lääkäreissä ja neuvoloissa kävin kyllä normaalia useammin, mikä oli ihanan neuvolan tädin ansiota. Keskustele mieltä painavista asioista neuvolassa, sitä varten siellä terveydenhoitajat ovat. Ja paino lähtee kyllä vauvan synnyttyä kun alat lenkkeilelmään vaunujen kanssa ylpeänä äitinä.


      • hypotyr.?

        Koska lääkityksenäsi on Trileptal, on mahdollista, että kilpirauhasen vajaatoiminta on pitkällä. Endokrinologin mukaan okskarbatsepiinit altistavat hypotyreoosiin helpommin kuin karbamatsepiinit. Ylipaino on ensimmäisiä merkkejä vajaatoiminnassa.


      • tuleva epiäiti
        hypotyr.? kirjoitti:

        Koska lääkityksenäsi on Trileptal, on mahdollista, että kilpirauhasen vajaatoiminta on pitkällä. Endokrinologin mukaan okskarbatsepiinit altistavat hypotyreoosiin helpommin kuin karbamatsepiinit. Ylipaino on ensimmäisiä merkkejä vajaatoiminnassa.

        Miten kilpirauhasen vajaatoiminnan voi tutkia?

        Söin aiemmin deprakinea (joka muka voi pudottaa painoakin), jolloin paino nousi puolessa vuodessa 10 kg. Ja hiuksia putosi päästä. 3 ekaa kuukautta pääsi kohtuaksia läpikin.

        Puolen vuoden jälkeen vaihdettiin trileptaaliin. Kuulemma tämä trileptal olisi parempi. Kohtaukset on kyllä pysyneet poissa, mutta ylipaino ei. Haaveilen lopetuksesta...oli kuulemma magneettikuvauskin varattu, josko voisi olla mahdollista, vaan nyt on vauveli tulossa, eikä magneettiin voi mennä. Joutuu syömään lääkettä läpi raskauden... Huolestuttaa miten pienelle käy. En ole osannut iloita lapsesta, kun oleten vain että se kuolee kesken tai syntyy monivammaisena ja sitten kuolee. :/


      • tuleva epiäiti
        Äitimyösvm77 kirjoitti:

        Minä sairastuin epilepsiaan raskausaikana ja vaikka sikiön alkutaival oli tosi rankka, hän selvisi ilman epilepsian tai sen lääkkeiden aiheuttamia vaurioita. Lääkäreissä ja neuvoloissa kävin kyllä normaalia useammin, mikä oli ihanan neuvolan tädin ansiota. Keskustele mieltä painavista asioista neuvolassa, sitä varten siellä terveydenhoitajat ovat. Ja paino lähtee kyllä vauvan synnyttyä kun alat lenkkeilelmään vaunujen kanssa ylpeänä äitinä.

        Kiitos rohkaisusta! Tämä pelottaa minua kovin, ja olen huolissani lapsesta.


      • verikokeilla
        tuleva epiäiti kirjoitti:

        Miten kilpirauhasen vajaatoiminnan voi tutkia?

        Söin aiemmin deprakinea (joka muka voi pudottaa painoakin), jolloin paino nousi puolessa vuodessa 10 kg. Ja hiuksia putosi päästä. 3 ekaa kuukautta pääsi kohtuaksia läpikin.

        Puolen vuoden jälkeen vaihdettiin trileptaaliin. Kuulemma tämä trileptal olisi parempi. Kohtaukset on kyllä pysyneet poissa, mutta ylipaino ei. Haaveilen lopetuksesta...oli kuulemma magneettikuvauskin varattu, josko voisi olla mahdollista, vaan nyt on vauveli tulossa, eikä magneettiin voi mennä. Joutuu syömään lääkettä läpi raskauden... Huolestuttaa miten pienelle käy. En ole osannut iloita lapsesta, kun oleten vain että se kuolee kesken tai syntyy monivammaisena ja sitten kuolee. :/

        Kilpirauhasen vajaatoiminta selviää verikokeilla: S-TSH, S-T4V, S-TPOAb ja S-T3V. T4V on varastohormoni, joka muuttuu T3V:ksi. Pelkkä TSH ei kerro mitään vajaatoiminnasta, sillä se on aivolisäkehormoni. Etenkin arvauskeskukset mittaavat mieluiten pelkän TSH:n.
        http://www.kilpirauhasenvajaatoiminta.fi
        http://www.kilpirauhanen.com

        Minullakin sekä Deprakine että Trileptal ovat nostaneet painoa. Deprakine myös lisäsi kohtauksia. Molemmat aiheuttavat hyponatremiaa, ja P-Na on oikea verikoe sen varmistamiseksi.


    • tyttö1987

      Mulle lääkäri sano aikoinaan, ettei kannata lopettaa lääkitystä! vaikka kohtauksia ei ollut tullut pariin vuoteen. Se ei ole turvallista itsesi kannalta. Söin foolihappoa sinne viikolle 12 asti. Lääkärissä kävin pikkasen useammin, kun muut! Tsemppiä raskauteen! mulla on kohta 4-vuotias terve poika ja olen vkolla 15 raskaana! :)

      • tuleva epiäiti

        Kiitos rohkaisusta! :) Onnea myös omaan raskauteen!


    • raskauksia0

      Onko teillä kohtaukset lisääntynyt raskaudessa? Itsellä auroja kuukautiskierrossa eli hormonit vaikuttaa mulla. Pelottaa et kuin tilanne lähtee käsistä sit raskaana :/

      Nyt menkat myöhässä ja viikon ajan tullut joka päivä pieniä auroja mut testit olleet negoja...Et saas nähdä "paljastiko" epioireet raskauden ennen varsinaista testiä ;) Voin ilmoitella kun saan varmuuden.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      169
      3010
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      26
      2089
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      23
      2034
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      91
      1863
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      71
      1573
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      19
      1323
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      37
      1232
    8. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      10
      1221
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1193
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      9
      1181
    Aihe