Entäs jos en osaakaan ?

valmisäidiksi?

Olen seitsemännellä kuulla raskaana ja vauva on hyvin toivottu. Aluksi olin tottakai iloinen raskaudesta ja haalin vauvanvaatteita ja vietin muutenkin ihanaa odotusaikaa. Ihan lämmitti mieltä kun joku aina onnitteli.

Sitten ihmisillä alkoi olla sellaisia puheita, että osaatkohan sinä nyt tätä vauvaa sitten hoitaa kun se syntyy. Kyseessä on siis esikoinen. Minusta tehtiin myös lastensuojeluilmoitus. Ei kuulemma mitään varsinaista syytä ollut, kunhan varmuuden vuoksi nyt tehtiin ettei sitten käy niin etten osaakaan. Tämä oli syynä.

Lisäksi eräs hyvä tuttavani sanoi (ajattelemattomasti ehkä?) että soitat hänet sitten hoitamaan vauvaa, ettei sitä olla heti huostaanottamassa. Aluksi tottakai yritin olla välittämättä muiden kommenteista, mutta kieltämättä nyt pidemmän päälle ne ovat alkaneet pilata odotusaikaa ja olen alkanut itsekin miettiä, että onko minusta sittenkään äidiksi. Kun kommentitkin ovat jo tällaisia...

Tuntuu ettei minun anneta kasvaa äitiyteen rauhassa eikä nauttia edes odotusajasta. Vauvan syntymän jälkeen homma menee varmaan siihen että kaikki ovat sitten vahtaamassa etten tee varmastikaan mitään väärin...

Lisäksi nousi hirveä meteli kun en ole aikaisemmin pieniä vauvoja hoitanut ja kun minulla ei ennestään lapsia ole niin en tietenkään voi osata mitään. Mistä minä nyt sitä lastenhoitokokemusta olisin voinut saada kun suvussakaan ei pieniä vauvoja vaan satu olemaan? Eikö ole ketään muuta äitiä jolla ei olisi kokemusta vauvoista ennen esikoista? Minusta tuntuu ainakin että olen ensimmäinen.

Lisäksi nyt kun maha on jo näkyvissä ja ajattelin että nautin nyt kesästä täysin mitoin niin mitä vielä. Kaupungilla mummot ja muutkin katsovat nenänvartta pitkin ja välillä aivan hapannaama-ilmeellä. Aivan kuin raskauteni olisi heiltä jotenkin pois. Vai ajattelevatko hekin etten vauvaa osaa hoitaa...

Oli pakko avautua ja toivottavasti joku osaa vastata asiallisesti. Alkaa mieli olla aika lailla maassa tämän takia.

8

89

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kahden äiti

      Oletpa saanut ikäviä kommentteja tutuiltasi :(

      Et ole kuitenkaan Suomen ainoa noin vähän lapsista kokemusta omaava äiti. Sain esikoiseni 34-vuotiaana, olin itse ollut ainut lapsi eikä lähisuvussa tai kavereillakaan ollut lapsia. En ollut siis hoitanutkaan koskaan aikaisemmin edes lyhyesti kenenkään vauvaa tai pientä lasta.

      Onnistuin silti välttymään tuollaisilta ikäviltä huomautuksilta raskausaikana ja jälkeenpäinkin. Tottakai lapsen mummoilla ja milloin kenelläkin on mielipiteitä siihen, miten lasta pitäisi hoitaa, missä iässä olla kuiva jne., mutta kun lapset tuppaavat olemaan kehityksessään kuitenkin yksilöitä.

      Ihan hyvin osasin hoitaa vauvani, vaikka tietysti siinä on aluksi vähän ylivarovainen otteissaan ettei vauva vaan mene rikki ;) Meillä on nyt kaksi lasta, toinen vielä 4 kk ikäinen vauva, ja hoito menee hyvällä rutiinilla.

      Kyllä siihen oppii. Vauvan hoito ei ole teknisesti mitään ydinfysiikkaa ja tekemällä oppii. Neuvolasta saa vinkkejä ja vauvanhoito-oppaita voi tietysti lukea etukäteen, että on perusteet selville. Synnytyslaitoksella neuvotaan lisäksi ensikertalaisille kädestä pitäen vaipanvaihto, navan puhdistaminen ja kylvetys. Kyllä se siitä :)

      Yritä jättää nuo tuttujesi jutut omaan arvoonsa ja nauttia odotuksesta! Ai nin, minkä ikäinen muuten olet? Ymmärtäisin ehkä että tuollaisia jutellaan ja kysellään, jos odottaja on vielä itsekin alaikäinen tai joku juuri 20 vuotta täyttänyt, mutta aikuisen ja omillaan elävän ihmisen kohdalla ihmettelen, jos ilman pätevää syytä heitellään moisia epäilyjä.

      • ap vastaa

        Moi ja kiitoksia asiallisesta vastauksesta. : )

        Olen 24-vuotias ja omillani asunut jo monta vuotta. Tuttava piiristä löytyy kyllä ikähaarukalla 1-3 vuotiaita lapsia muutama kappale, joiden kanssa olen tottakai ollut tekemisissä, mutten itse hoitanut.

        Surin näitä kommentteja eräälle ystävälleni joka sanoi että jokainen on esikoisensa kanssa yhtä pihalla, eikä kukaan voi vaatia että olisi valmis äiti vaan siihen kasvetaan. Ja ihmetteli myös hänkin näitä kommentteja joita sain osakseni. Totesi ettei varmasti samalla tavalla yli 30-vuotiaalle tulla sanomaan että osaatkohan nyt kuitenkaan...

        Ja ammattikoulussa kun olin opiskelemassa niin eräs luokkatoverini alkoi odottamaan esikoistaan, ikää taisi olla 16 tai 17, eikä kukaan hänelle koskaan tällä tavalla sanonut tai kohdellut. Niin tuntuu väkisinkin siltä että onko minussa alunperinkin jotain vikaa mitä en itse huomaa, mikä saa ihmiset käyttäytymään tällä tavalla... itse en ikinä kehtaisi mennä moisia kommentteja kenellekään odottavalle äidille sanomaan, en edes monen lapsen äitinä.

        Voi toki olla että näytän ikäistäni nuoremmalta, mutta ei kai sekään käy perusteesta asiattomalle käyttäytymiselle... Ja tämä tuttava joka mainitsi vauvan hoitamisen vauvan huostaanoton estämiseksi, on minua muutaman vuoden nuorempi, ei ikänään vauvoja hoitanut eikä omia lapsia. Siksi en kovin vakavasti osaakaan hänen kommenttiinsa suhtautua, mutta kyllähän se silti kirpaisi...


      • oppp

        Kyllä sä osaat sitä lasta hoitaa. Ei itelläkään ole mitään kokemusta vauvan hoidosta, ennenkuin sain omani saman ikäisenä. Se on yleensä se ihmisen biologia sellainen, että omaa lastaan osaa kyllä hoitaa ja yhdessä siinä kasvetaan eteenpäin.

        Osaahan ne eläimetkin lapsensa hoitaa heti ensi kerrasta useinmiten ;)

        Tervettä maalaisjärkeä, sillä pärjää. Älä huolehdi muiden jutuista. :)


    • Provo?

      Siis täh? Tehtiin varmuuden vuoksi lastensuojeluilmoitus? Onko sinulla mielenterveysongelmataustaa? Vaikka eipä sekään automaattisesti oikeuta epäilemään ettet osaisi hoitaa/pärjäisi vauvan kanssa. Kenties ihan kieroja omaisia?
      Kyllä nyt äiti yleensä osaa lastaan hoitaa ihan luonnon luoman äidin vaiston varassa eikä siihen mitään erityisiä kursseja tarvita. Neuvolassa myös varmasti autetaan alkuun. Ihan ihme meininkiä.

      • ap vastaa

        Niin minulle asia ainakin ilmaistiin. Oltiin huolissaan siitä miten pärjään vauvan kanssa, mutta kun kysyin perustetta väitteelle, siihen vastattiin vain että lasuilmoitus on kuitenkin tehtävä, jos joudun hakemaan apua. Ja käytettiin sanaa "varmuudenvuoksi" ja ennakoivasti. Mitään ongelmaa ei suoranaisesti ole vieläkään sanottu...

        Ei ole mielenterveysongelmia eikä mitään muitakaan ongelmia. Ja tämän ilmoituksen tekijä kysyi aluksi hassusti minusta, että onko minusta hyvä äiti tälle vauvalle. Silloin odotus oli 4. kuulla eli olin ns. vasta "selvinnyt" ensimmäisestä 3 kk, joita ennen en osannut odottaa mitään kun ovat niin kriittistä aikaa. Vasta tuolloin aloin kunnolla tajuamaan että nyt se vauva on tosissaan tulossa. Ja tuntui saman tien että äitiyteni lytätään...

        Mutta olen yhtä pihalla nytkin, mistään viisaammaksi en ole tullut ja muut ihmiset ovat myös ihmetelleet tätä. Sanonut että ei heille ainakaan minussa mitään ongelmia ole ilmennyt eikä aavistustakaan mistä moinen käyttäytyminen voisi johtua.


    • Inhottavia kommentteja

      Odotatko lasta yksin vai yhdessä?
      En ainakaan huomannut, että olisit maininnut miestä missään kohtaa. Jos odotat yksin, niin ehkä jotkut sen takia sitten ovat ennakkoluuloisia (mutta niistä ei tarvitse piitata).
      Jos sinulla on lapsen isä kuvioissa, niin miten häben isyyteensä suhtaudutaan?

      Joka tapauksessa olet saanut kovin ikäviä kommentteja. Ei tuollaisia pitäisi joutua kuulemaan.
      Itse olin juurikin 24-vuotias ja täysin kokematon lapsien suhteen, kun sain esikoisen. Mies oli vähän vanhempi, mutta ihan yhtä kokematon. Hyvin vaan ollaan silti pärjätty ja lapsi on tyytyväinen. :)

    • Kai sä nyt pärjäät

      sen lapsen kanssa. Mitä enemmän uskot muiden puheisiin, niin sen enempi pelkäät omaa pärjäämistäsi. Onhan se alussa rankkaa, kun on valvomista ja heräilyä öisin ja pitäisi yrittää imettää jne.

      Tuon imetyksenkään kanssa ei kannata antaa periksi, vaan eka pari viikkoa siinäkin menee, jotta homma lähtee kunnolla käyntiin. Imetyksessä erittyy kuitenkin hormoneja jotka auttavat jaksamaan valvomista ja kiintymään vauvaan.

      Itsekin taistelin ensin imetyksen kanssa, koska rinnat olivat niin pinkeänä maidosta, että lapsi ei saanut otetta nännistä. Rintapumpulla niitä hiukan tyhjentelin ja rupesin pitämään lasta rinnalla todella tiuhaan ja homma lähti sujumaan. Nyt ollaan täysimetyksellä. Tsemppiä tulevaan.

    • ap vastaa

      Lapsen isä on kyllä kuvioissa mukana. Asutaan erillään mutta odotetaan isompaa yhteista asuntoa. : ) Hälle ei oo mitään muuta sanottu kuin että hyvin menee. Ja tää yks täti kysy häneltäkin että olenko minä hänen mielestään tälle lapselle hyvä äiti. Muuten häntä on vain kannustettu isyyteen.

      No, hyvä että edes toinen saa positiivista palautetta, mutta pelkään että tämä pilaa myös äitiyteni ja kallisarvoisen vauvajan. Etenkin ärsyttää kun tuntuu että porukka juoksee perässä lakanan kanssa ja huutelee että kyllä se vielä sieltä tippuu. Että aivan kuin olisi väistämätön tosiasia ettei minusta ole äidiksi.

      Mutta kiitoksia rohkaisevista kommenteista. Yritän olla välittämättä muiden mielipiteistä ja ottaa sen kannan että olen paras äiti lapselleni.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      359
      4121
    2. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      83
      1769
    3. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      44
      1536
    4. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      62
      1515
    5. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      29
      1350
    6. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      59
      1321
    7. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      52
      1319
    8. Persut vajosivat pinnan alle

      Sosiaali- ja terveysministeri Kaisa Juuson (ps) tietämättömyys hallinnonalansa leikkauksista on pöyristyttänyt Suomen ka
      Maailman menoa
      201
      1296
    9. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      7
      1200
    10. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1194
    Aihe