Vaahteran taimi

Vaahtera_

Poimin 3 viikkoa sitten vaahteran taimia.
Pidin viikon ajan vedessä, ei tullut lisää hiusjuuria.
Istutin purkkeihin jossa osaksi maasta otettua hiekkaa ja kukkamultaa.
Eivät näytä kasvavan, mutta eivät ole kuolleetkaan.
Pilkkuja hieman on toisiin ilmestynyt ja väri alkaa taittua oranssiin.
Onnistuuko kasvattaminen näin, vai miten pitäisi toimia?
Ajatus olisi talveksi laittaa kellariin.

6

2235

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Istuttelija

      Minä olen kasvattanut siten, että olen poiminut taimen ja istuttanut suoraan sille paikalle mihin olen sen halunnut. Istutus isoon kuoppaan jossa paljon hyvää multaa ja istutuksen jälkeen reilu kastelu että alkaa juurtua.

      Kellarissa talvettamisesta ei ole kokemusta, mutta niin pitäisi toimia ainakin että poraat purkit pohjaan reikiä ja kaivat purkit talveksi maahan. Taimet talvehtivat lumen alla.

      • poltinkarva

        Turha toimenpide tuo vedessä lilluttaminen. Talveksi ne taimet voi laittaa ulos. Vaan pitää suojata myyriltä yms. tuholaisilta. Taimia voi suojata pakkasten tultua lehdillä.


    • liikaa v:n taimia

      Anopin tontilla on harvinaisen taimituottelijaita vaahteroita.
      Olen niiden kanssa kaikki hienoudet kokeillut,mutta parhaaksi olen huomannut että ne reippain ottein kitkee pois maasta ja tökkää paljasjuurisina putarhapuukon avustuksella uuteen paikkaan kasvamaan.Ei tarvitse mitään erikoiskäsittelyä,kuten kastelua,jos maassa on yhtään luonnollista kosteutta.Harvinaisen sitkeä puu.

      • Sitkeitä sissejä

        Sama kokemus on mullakin, turha hifistellä niitten kans. Jos ei osaa heti päättää mihin istuttaa, ni voi pistää purkkiin ja purkin haudata talveks vaikka kompostiin, sieltä se on helppo keväällä löytää eikä tuu tallatuksi.

        Vävyn kans kaivettiin väkivaltasesti orapihlaja-aidan juurien seasta yks vaaksan mittanen taimenrääpäle, kasvo siirron jälkeisenä kesänä metrin!


    • Acer_Sepalus

      Lisääntyykö vaahtera Oulussa? Puita on siellä täällä pihoilla ja siemeniäkin tekevät. En vain muista itse nähneeni yhtään tainta Oulussa eivätkä keräämäni siemenet itäneet. Etelässä se kyllä menestyy... Paitsi saattaa kovana pakkastalvena haljeta!

      • dasdsa

        Vaahteran siemenet tarvitsevat kylmäkäsittelyn itääkseen eli eivät idä ennenkuin ovat lojuneet maassa talven... kannattaa syksyllä kylvää muokattuun maahan ja odotella seuraavaan vuoteen :) itävät kyllä oulussakin.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      223
      3460
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      24
      2181
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      2081
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      90
      1955
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      80
      1630
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      24
      1371
    7. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      8
      1271
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      36
      1257
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1217
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1198
    Aihe