lukion vaihtamisesta!

lukionvaihtajaaa

Olen ajatellut vaihtavani lukiota nyt kun toinen vuoteni lukiossa alkaa. En ole kuitenkaan vielä aivan varma mihin lukioon haluan. Tuossa lähellä on kaupunki jossa on aika monta lukiota, mutta kun katsoin vuoden 2013 keskiarvorajoja niin pääsisin kahteen paikkaan sen perusteella ja kolmanteen paikkaan melkein, koska siellä raja 8,5 ja mun ka 8.3 kun yläasteelta pääsin. Jos vaihtaa lukiota kesken kaiken niin onko sillä jonkin vuoden ka rajalla jotain väliä? Vai voisinko pyrkiä mihin vain lukioon ja ne ottais jos haluais? Mutta ottaisko ne edes mua jos ka on alle sen edellisen vuoden(tai nykyisen vuoden) rajan? Ja vaikuttaako ensimmäisen lukiovuoden opiskellut numerot siihen mitenkään että pääseekö jonnekkin? Lukion aikana mun ka on jopa saattanut nimitäin parantua.
Sitten vielä tällaine tosi tyhmä kysymys: miten pystyn kertomaan vanhemmilleni että haluan vaihtaa lukiota? Entä jos ne eivät annakkaan mun vaihtaa? Ainoat syyt miksi haluan pois nykyisestä lukiostani kaupungin lukioon on se että en sopeudu sinne porukkaan ja ei ole juuri kavereita ja kaupungissa pääsisin opiskelemaan paremmin kieliä. Muuten siinä lukion vaihdossa ei ole mitään järkeä, koska nykyinen lukio on lisäksi lähellä ja se on pieni eikä eksy tms.
niin ja kannattaisiko mun olla kesäloman puolella jo yhteydessä meidän lukion opoon, että haluan vaihtaa lukiota?
kiitos jos joku jaksaa vastata!

6

87

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ujo abi :)

      Hei! Osaan neuvoa vähän kun itse juuri vaihdoin toiseen lukioon myöhässä myös.

      Lukiota ei vaihdellakkaan samalla tavalla kuin peruskoulua. Uuteen lukioon pitää ihan virallisesti hakea ja hakuaika päättyi jo, ja uudet lukiolaiset on valittu jo aikalailla monissa lukioissa. Myös lukuvuosisuunnittelut ollaan täytetty monissa paikoissa.

      Et voi nyt kun ottaa kaikkiin lukioihin yhteyttä jotka täyttävät sinun vaatimuksesi. Niiden rehtoreihin yhteyttä vaan HETI, kerro kuinka monta kurssia olet suorittanut, miten opiskelu nyt lukiossa on sujunut, miten nopeasti ajattelit kirjoittaa. Ilmaise, että olet motivoitunut opiskelemaan ja kerro tästä kieli-asiasta. Peruskouluarvosanoillasi ei välttämättä paljoa väliä rehtorille, sillä olet aloittanut jo lukion käynnin. Ota siis siihenkin paikkaan yhteyttä missä oli se 8,5 keskiarvo.

      Älä vanhemmistasi huolehdi, tämä on sinun elämäsi ja sinulla on oikeus opiskella siellä missä tuntisit itsesi paremmaksi ja missä saisit paremman opiskelupohjankin omaa tulevaisuuttasi varten! He ymmärtävät varmasti, että lukion vaihto on tilaisuus sinulle, kun vaan kerrot haaveistasi heti ja sanot, että olet miettinyt tätä pidemmän aikaa. Jos rahasta on kiinni, niin voit hakea opintomatkatukea, kun/jos lukio alkaa kauempana. http://www.kela.fi/koulumatkatuki

      Onnea matkaan!

    • pikku neuvoo

      "miten pystyn kertomaan vanhemmilleni että haluan vaihtaa lukiota? Entä jos ne eivät annakkaan mun vaihtaa?"

      Voisit varmaan aloittaa jonakin rauhallisena hetkenä siihen tyyliin, että sinusta tuntuu siltä, että sinun olisi parasta vaihtaa johonkin toiseen kouluun, pyydä heiltä neuvoa huoleesi. Älä ryhdy muihin toimenpiteisiin ennen kuin olet puhunut vanhempiesi kanssa.

      Jos vanhemmat hämmästyvät ja sanovat luulleensa kaiken olleen hyvin, ymmärrä heitä. Silloin hekin ehkä alkavat ymmärtää sinua ja auttavat sinua koulun vaihtamisessa.

      Jos taas ajatuksesi koulun vaihtamisesta tyrmätään täysin, keskustelua ei kannata jatkaa sillä kertaa. Etsi uutta tilaisuutta päästä keskustelun alkuun viikon kuluttua ja toisin sanoin.

    • lukionvaihtajaaa

      Kiitos jo nyt tulleista vastauksista :) mutta mahtavatko rehtorit olla tavoitettavissa nt kesälomalla? Ja pitäisikö heille soittaa vai sähköpostitse laittaa viestiä?

      • joku...

        Ainakin useimmat reksit on kesälomalla heinäkuussa, eli varmaan kannattaa laittaa sähköpostia - näkevät postinsa ainakin tullessaan töihin (harva varmaan kovin tarkkaan tiirailee työsähköpostia lomalla ;) ).


    • lukionvaihtajaa

      Näistä vinkeistä oli kivasti apua! Ja ehkä tämä asiaa alkaa nyt edistyä. Vielä olisi kiva kuulla jos jollain on kokemusta lukion vaihdosta ekan vuoden tai kesken vuotta tms :D miten se vaihtaminen sujui ja tuliko kavereita jne.

    • lukionvaihtajaa

      Tuli muuten mieleen, että sitten kun pääsisin uuteen lukioon, niin joutuisinko mä ykkösten vai kakkosten kanssa samaan ryhmänohjaukseen? Vai riippuuko ihan koulusta miten ne tässä asiassa menettelee?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      246
      3993
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      28
      2338
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      2131
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      93
      2056
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      96
      1719
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      24
      1411
    7. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      9
      1320
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      36
      1307
    9. Kenen etua Stubb ajaa Euroopassa ilmoittaessaan olevansa enemmän Ruotsalainen

      Tasavallan presidentti Alexander Stubb kertoi ensimmäisellä valtiovierailullaan Ruotsissa, että hän ei ole koskaan tunte
      Maailman menoa
      309
      1262
    10. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1227
    Aihe